יום שבת, 1 במרץ 2014

מבזק עולמי: מניפולציות על מחיר הזהב. הגבלות על משיכות מט"ח באוקראינה

מאת: ערן הילדסהיים

במיינסטרים מדיה "גילו" השבוע את הסוד הכי גלוי בשנים האחרונות בשוק הזהב. באוקראינה המתיחות הגדולה גורמת למטבע המקומי לפול ולבנק המרכזי שם להזדרז להטיל מגבלות על משיכת מט"ח רגע לפני שלא ישאר מה למשוך

1 כבר לא קונספירציה. מחקר חדש מצביע על מניפולציות שעשו בנקים על מחיר הזהב בעשור האחרון
מחקר שביצעו הפרופ לעסקים רוזה אברנטס-מץ מבית ספר סטרן באוניברסיטת ניו יורק ואלברט מץ, מנכ"ל בשירות ההשקעות של מודי'ס, מגלה דפוסי מסחר חריגים שהתרחשו מזה עשור בבורסת הסחורות בלונדון.על פי המחקר קדמו לההתנהגויות החריגות והתיקונים במחיר הזהב שיחות וועידה פרטיות בין חמשת מסוחרי הזהב הגדולים ביותר (חמישה בנקים גדולים) שתיאמו בינהם את המהלך. השניים טוענים כי התנהגות מסוג זה מחייבת חקירה.
המניפולציות על הזהב אינן דבר חדש.  בעבר כתבנו פה על המניפולציות הרבות שנעשות על ידי בנקים על מנת להוריד באופן מלאכותי את מחיר הזהב. אולם זו הפעם הראשונה שגוף תקשורת גדול מהמינסטרים כמו בלומברג שמדווח על הנושא. הקדים אותו במעט הפיננשל טיימס שפרסם מאמר אינפורמטיבי ומבוסס על כך שלפחות ב50% מהמקרים בין 2010 ל2013 בוצעו מניפולציות על מחיר הזהב. "באופן מסתורי" המאמר צונזר מהאתר כעבור יומיים והיום זו ההודעה שמקבל מי שמעוניין לצפות בו:




2. המטבע האוקראיני צונח .הבנק המרכזי מטיל מגבלות על מט"ח
בעקבות המתיחות הגואה באוקראינה , המטבע האוקראיני  הגריבנה, צנח ביחס לזהב ב50% מאז תחילת שנת 2014 (מתוכם 28% רק בשבוע שעבר). ביחס לדולר צנח ערכו של המטבע מתחילת השנה ב-20%.
הבנק המרכזי של אוקראינה החליט כצעד מונע לנקוט בצעדים חריגים שיושמו בקפריסין רק לפני שנה. בניסיון למנוע בריחת מזומנים על רקע צניחת מטבע הגריבנה ,מדווח אתר איטר-טאס כי סטפן קוביב, נגיד הבנק המרכזי באוקראינה , הטיל מגבלות זמניות של משיכת הפקדונות היומית במטבע זר. ההגבלה עומדת  על 1500 דולר בשערי המט"ח של אותו היום.

15 תגובות:

  1. ערן, הקישור למניפולציות על הזהב מוביל לכתבה על וועדת החקיקה בלי קשר לזהב
    לתקן בבקשה

    השבמחק
  2. היה יותר רציני אם היה לך צילום מסך של המאמר שהוסר ולא של הדף הלא קיים.
    אם אתה רואה בעתיד משהו מעניין: Printscreen לא עולה כסף

    השבמחק
    תשובות
    1. מצטער עדיין לא אימצתי את התחביב של לעשות צילום מסך לכל כתבה מעניינת למקרה שהעורך יחליט להוריד אותה אבל אם היית נכנס לקישור שמופיע במאמר על "50% מהמקרים" היית יכול לקרא את הכתבה. הנה כאן למטה בשבילך:
      http://www.zerohedge.com/news/2014-02-25/here-fts-gold-price-manipulation-article-was-removed

      מחק
  3. הנה זה בא.
    ואצלנו - אל תאמר מחר פן יהיה מאוחר...

    !Take your money out of the Bank, Winter is coming

    השבמחק
  4. היי ערן תיקון - פיננשל טיימס, שכחת עוד נ", ושאפו על הבלוג כל הכבוד לך- המודעות לנושאים המובאים בבלוג עולה בישראל כל הזמן בעיקר הודות לך, אני כבר שנתיים וחודשיים קורא נלהב שלך, קראתי את כל המאמרים שלך, אמשיך להפיץ לקרובים אלי

    השבמחק
    תשובות
    1. אז אולי תצא מהאנונימיות ותחשף בשימך ואם אתה עדיין חושש לכך, לפחות מצא לך כינוי הולם שנדע במי המדובר. לצערי הרב משום מה אתר זה הוא אלוף העולם באנונימיים וכדאי לשנות את המצב.

      מחק
  5. מה שבאמת קורה כיום בעולם: מאבק בין המערב למזרח על שליטה בכלכלה העולמית ובמשאבי הטבע ||

    - מדינות המערב: ארה"ב, אירופה/גוש האירו/מדינות נאט"ו.
    למדינות אלו יש בנקים-מרכזיים-פרטיים-מערביים (Private Western Central Banks) אשר נשלטים ע"י המערב, ע"י קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והבנק העולמי (World Bank).
    - מדינות המזרח: כוללות בין השאר את רוסיה, סין, איראן, סוריה, אוקראינה, עיראק, אפגניסטן, לוב, וצפון קוריאה.
    למדינות אלו יש בנקים מרכזיים שנמצאים בשליטתן (או שהיו עד לא מזמן), שהמערב לא יכול לשלוט דרכם בכלכלת המדינה.

    רקע:
    - ארה"ב מעוניינת שכל המדינות ישתמשו בדולר למסחר בינלאומי ושיהיה בהן בנק-מרכזי-פרטי-מערבי.
    - כל פעולה שמדינה עושה כנגד הדולר יכולה לערער על תפקידו כמטבע הבינלאומי (Global Reserve Currency).
    - מספיק שמדינה אחת תתחיל למכור את הנפט או את הגז הטבעי שלה במטבע שהוא לא הדולר וזה יתחיל אפקט דומינו שיביא לנטישת הדולר וקריסתו.
    - כל ממשל של מדינה שלא מסכים לסחור בדולר ולהקים בנק מרכזי מערבי הופך לאויב של ארה"ב, והיא פועלת להחליף אותו בממשל שישתף איתה פעולה (בעזרת השתלטות על הממשל/פלישה למדינה/מחאות ומהפכות פנימיות מבוימות וכו').

    המצב כיום:
    - הכלכלה המערבית בדרך לקריסה.
    - הגירעונות של המדינות הולכים וגדלים.
    - הדולר מאבד מהכוח שלו ומהאמינות שלו. האינפלציה גואה.
    - סין ורוסיה נפטרות מהדולרים ומאיגרות-החוב-הממשלתיות של ארה"ב, ואוגרות זהב.
    - הבנק הפדרלי בארה"ב מדפיס מיליארדי דולרים כל חודש ורוכש איתם איגרות-חוב ממשלתיות, משכנתאות והלוואות שונות, על מנת שהכלכלה והבורסה יראו מצג-שווא של התאוששות וצמיחה.
    - מתבצעים קיצוצים ופיטורים רבים בתחומים ובתאגידים השונים. חנויות רבות נסגרות. אין משרות פנויות.
    - יש ירידה משמעותית במכירות של נדל"ן ורכב.
    - האבטלה גוברת, בעיקר בקרב הצעירים.
    - אם הדולר יקרוס רוב הסיכויים שהמטבעות של סין ורוסיה יהפכו למטבעות הבינלאומיים.

    - ארה"ב לא מעוניינת שהאשמה על הקריסה הכלכלית תהיה עליה ולכן מחפשת הזדמנות להתחיל מלחמה (למשל, עקב מתקפת טרור, או מתקפת סייבר על הכלכלה ומערכת החשמל של ארה”ב) - כך שהיא תוכל להאשים מדינה אחרת בקריסה.

    השבמחק
    תשובות
    1. רק לחדד נקודה. המטבע האמריקאי הוא למעשה פטרו-דולר. כפי שציינת, הדרך היחידה לקנות היום נפט הוא בדולרים.

      המשותף לעיראק, לוב, אפגניסטן, איראן ואולי עוד מדינה ששכחתי, הוא שהן ניסו לסחור בנפט שלהם תמורת זהב. בשנייה שזה קרה, גילו נשק כימי, אטומי, ועוד כל מיני סיפורי אגדות שיפשרו לארה"ב לשלוח גדודים מעבר לאוקינוס ול"שחרר" את המדינה.

      מחק
    2. שלום לאנונימי,
      "כל ממשל של מדינה שלא מסכים לסחור בדולר ולהקים בנק מרכזי מערבי הופך לאויב של ארה"ב, והיא פועלת להחליף אותו בממשל שישתף איתה פעולה (בעזרת השתלטות על הממשל/פלישה למדינה/מחאות ומהפכות פנימיות מבוימות וכו')."
      יש לי חדשות בשבילך ואתה מוזמן לבדוק אותי:
      בשנים האחרונות נחתמו יותר מ-30 הסכמים בין מדינות, כולל מהקיץ האחרון בין סין לבריטניה, להחלפת סחורה כולל נפט בשווי מליארדי $ אמריקאיים ללא תיווך. קובעים שער חליפין, במקרה הזה בין לירה השטרלינג הבריטית ליואן הסיני, ומחליפים כסף וסחורות ללא שום צורך בדולר.
      נראה שלא יהיה מטבע רזרבה עולמי שיחליף את הדולר כי לא יהיה בו צורך.
      בנוסף אם הריבית בארה"ב תעלה ל-5%, כמו לפני משבר 2008, עלות הריבית על חוב של יותר מ-17 טריליון $ תהיה גבוהה יותר מתשלום המסים של כל תושבי ארה"ב בשנה..
      כפי שציינת נכון ארה"ב בפשיטת רגל,
      היא תהפוך לחדלת פרעון, ה-$ ייאבד כל ערך ונראה שאנחנו מרחק של שנים ספורות מכך..

      מחק
    3. אני אשמח שחלוק הפניות להסכמים שאתה טוען שנחתמו . אני לא שמעתי עליהם - אבל יכול להיות שזה רק אני. בכל אופן זה משנה את העובדה מהיות הדולר הכלי היחיד לרכישת נפט לכלי הדומננטי.

      מה שיפה בסין ובריטניה הוא שיש להן נשק אטומי, צבא חזק וגיבוי של מדינות רבות (כלומר, הם שוות הרבה כסף להרבה מדינות). כלומר, ממשלת ארה"ב לא תשלח צבא למדינות אלו כי במקרה הזה מקבלי ההחלטות עצמם עלולים לשאת בתוצאות (ולא רק בשר התותחים שנשלח מעבר לים). כלומר, פצצת אטום עלולה לאדות את האזרח מספר 1 יחד עם שאר האנשים, ולכן זה כלי הרתעה מעולה

      מחק
    4. אני מבין שאתה מאזין קבוע ל- x22Report... :-)
      החכמה היא לברור את המוץ מן התבן.

      מחק
  6. הנה הכתבה, לפחות לבינתיים:
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fintl%2Fcms%2Fs%2F0%2Fd5e00172-9b14-11e3-946b-00144feab7de.html#axzz2ukj60WtX

    השבמחק
  7. כל זמן שהדולר האמריקאי יכול לקנות מוצרים/נכסים/שירותים במחירים הנוכחיים בארה"ב, הוא יוסיף להיות מבוקש כיוון שיש ביקוש עצום לכל אלה. לדוגמה, דולר אחד שמושקע בקניית נכס או שכר לימוד בארה"ב שווה יותר מאשר X יואנים או הרבה מטבעות אחרים, ללא קשר לשער החליפין. ובנוסף יש בארה"ב הרבה מוצרים זולים.

    השבמחק