יום חמישי, 19 במרץ 2015

השופט ג'ובראן התריע כי הסקרים מוטים - התקשורת התעלמה

מאת: ערן הילדסהיים.

האם  רוה"מ נתניהו עקף רק בימים האחרונים את המחנה הציוני או שהובלת המחנה הציוני בסקרים היתה בכלל פרי דמיונן או כישלונן של חברות הסקרים? עתירה שהוגשה בתחילת החודש לועדת הבחירות חושפת תמונה מדאיגה לדרך בה מוצגים הסקרים בישראל. זאת בניגוד למקובל במדינות מערביות בעולם.  

כחודש לפני הבחירות הוגשה עתירה כנגד כל ערוצי התקשורת המרכזיים ומכוני הסקרים הגדולים ובה הוכחות וראיות על התערבות בוטה של סוקרים בתוצאות הסקרים. יו"ר ועדת הבחירות, השופט סלימן ג'ובראן, החליט לקבל  בתחילת החודש את עיקרי הטענות בעתירה הזו של מפלגת עלה ירוק. ברביעי למרץ אף דרש ג'ובראן מכלי התקשורת לבחון את שינוי דרך הצגת הסקרים במדיה כמקובל במדינות מערביות. שם, על פי העתירה, מפורסמות תוצאות הסקרים ללא התערבויות או תיקונים בוטים מצד מכוני הסקרים. את הוראתו של ג'ובראן לכלי התקשורת ניתן לקרא בקישור כאן.
אנחנו פרסמנו את דבר העתירה כאן בתחילת החודש. לעומת זאת, כלי התקשורת המרכזיים הקפידו לא לחשוף בפני הציבור את הנושא ואת תגובת השופט ג'ובראן. מיותר לציין שגם אף אחד מהם לא טרח לעדכן את צופיו או קוראיו כי הסקרים המוצגים להם עברו "בישול עמוק" של מכוני הסקרים.

כך נחשף בעתירה כי כ- 30% מהקולות (הקולות הצפים והקולות של מפלגות שלא חצו את אחוז החסימה), שובצו באופן ידני עבור שאר המפלגות על פי שיקול דעתם של מכוני הסקרים. השיבוץ הידני בוצע על פי מודלים ונוסחאות, שהמכונים (מלבד אחד) לא הסכימו לחשוף בפני עותרי העתירה וועדת הבחירות.
בסקר היחידי שבו כן נחשפו השיקולים לחלוקת הקולות הצפים על ידי הסוקרים (הסקר הוצג בערוץ 2) , המחנה הציוני נראה כאילו  מוביל במנדטים בודדים על הליכוד. מחשיפת הנתונים הגולמיים של אותו הסקר (בטרם התערבו הסוקרים בחלוקת הקולות) הסתבר שהליכוד הוא זה שבעצם הוביל בכ-3% מעל המחנה הציוני!
מכוני הסקרים הגדולים, לעומת זאת, מסרבים עד היום לחשוף את התוצאות המקוריות של הסקרים אותם פרסמו. השופט ג'ובראן רומז בהחלטתו שישקול לדרוש מהם לעשות זאת החל מהבחירות הבאות.



קשה להאמין שההטיה בסקרי המדגם שפורסמו שלשום היתה מכוונת. אחרי הכל תוצאות המדגם אינן משפיעות על הצבעות הבוחרים ובנוסף יש להן השפעה מכרעת על המוניטין של החברות הסוקרות.

עם זאת, הכוח הרב שמחזיק מכון סקרים בידיו, כפי שנחשף בעתירה, מעלה כמה שאלות מטרידות. כך למשל חלק ממכוני הסקרים מבצעים סקרים פנימיים גם עבור מפלגות. מי ערב לכך שגובה התשלום שמקבל המכון ממפלגה ספציפית, לא ישפיע על דרך חלוקת הקולות הצפים בסקרים שיבצע בשביל המדיות הגדולות?

אפשרות מטרידה נוספת היא האג'נדה שמחזיק הסוקר והקשרים שלו עם גורמים פוליטיים -שני דברים שעלולים להטות את הכף בעת שירצה להפעיל שיקול דעת. כך ברגע של כנות הודה אתמול פרופ' קמיל פוקס בראיון לדהמרקר, שברגע שראה את תוצאות הבחירות בבוקר, התאכזב אישית שהרצוג לא יקים ממשלה. שוב, אין זה אומר לרגע שפרופ' פוקס פעל משיקולים לא מקצועיים בעשיית הסקרים שפרסם במהלך מערכת הבחירות. עם זאת נשאלת השאלה האם סוקר יכול להתנתק לחלוטין מנטיית ליבו ברגע שעליו להפעיל שיקול דעת היכן לשבץ קול כזה או אחר?

השאלה האחרונה מטרידה לא פחות: איך יתכן שכל שלושת מכוני הסקרים, שביצעו את המדגמים לערוצי הטלויזיה בנפרד, דייקו בדיוק עבור אותן מפלגות וטעו בגדול באותו סדר גודל עבור השאר? האם הם מתאמים ביניהם את התוצאות לפני הפרסום, או שמא בחירות 2015 הן רמז עבה לאותם מכונים לזרוק את המודלים שלהם לפח ולהתחיל לחשוב על מודלים חדשים.  

22 תגובות:

  1. הפתעה!

    לאנשים יש אג'נדה ובנושאים שחשובים להם מאוד הם ינסו לרמות אם התמריץ מספיק מפתה

    באמת אף אחד לא ראה את זה מגיע

    השבמחק
  2. טוב יעשו אמצעי התקשורת אם יפסיקו להזמין את הסקרים המטופשים האלה.
    לסוקרים אין לי שום טענות. האחריות על מה שמתפרסם חלה על המזמין.
    גם המדגמים מיותרים לגמרי. יושבים פרשנים וטוחנים לנו את הראש על דברים לא סגורים. שיחכו יממה ואז שיעשו את משדרי הבחירות עם כל הטקסים. לפחות שידברו על תוצאות אמת.
    את אנרגית הסקר אולי כדאי להפנות לסקירת עמדות הציבור, במהלך מערכת הבחירות, לגבי הנושאים העקרוניים שעל הפרק. לפחות לעורר דיון ציבורי משמעותי ולא שיח ריק של כמה מנדטים פה או שם.

    הבלתי-סוקר

    השבמחק
  3. במילה אחת:תשקורת

    השבמחק
  4. לא הבנתי, ערן.
    אתה רוצה לעשות "רגולציה" לסקרים?
    זה כמו הרגולציה שהתנועה המוניטרית רוצה לעשות להדפסת הכסף. אולי די?
    תמיד צריך לקבוע "כללים ברורים" (ואתה מסתמך על ה"מדינות המערביות" הערטילאיות, שהרי שם המצב הוא ממש גן עדן, בייחוד הכלכלי).
    אתה רק לא מסביר מהם אותם "כללים ברורים" שיימנעו התערבות של הסוקרים. גם ג'ובראן לא מסביר. ולמה? כי אין לכם, לך ולג'ובראן, מושג איך לעשות את זה.
    לכן עדיף שלא תתערבו בזה, כי בטוח שלא תתקנו. פשוט חכו למישהו חכם יותר מכם שייעשה זאת נכון ואז תשתמשו בשכלכם ותעקבו אחר הסקרים שהוא ייפרסם. אבל לא לשנות בכוח.
    ועד שיקום סוקר שחכם יותר מאיתנו - שייטו את הסקרים כמה שבא להם. אחריותו של אדם בוגר היא להצביע במה שהוא מאמין. מבלי להתבכיין "אכלו לי שתו לי הטעו אותי".

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אתה מתעניין בנושא ,בעתירה ובדרישת ג'ובראן -כנס לקישור כאן:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2015/03/30.html
      תמצא פה את רוב התשובות לשאלות ששאלת.

      מחק
    2. לא. מצטער, זה לא רוב התשובות.
      הסטטיסטיקה והסקרים זה פרקטיקה שהתפתחה לאורך עשורים. מאמר קטן לא יילבן את הליקויים ואת דרכי המניעה שלהם. ולא ג'ובראן, שרק יכול להצביע (בעזרת העותרים) על ליקויים, אבל אין לו קצה מושג איך להתגבר על הבעיות על אמת.
      סוקר שאינו מוטה יוכיח את עצמו במשל השנים, ושיטותיו, אם יפרסמן, ייבחנו לאורך זמן, והפיקחים יקשיבו לו. ומי שייבחר להמשיך להיות מרומה - שיהיה לו לבריאות. ג'ובראן (ומאמרים מתקני עולם) אינם נדרשים. ברור שאני מסכים שהסקרים מוטים.

      מחק
    3. המאמר לא בא "לשנות את העולם" - הוא בא להציג תמונת מצב של תעשיית הסקרים בישראל. מן הראוי שהציבור יהיה חשוף לתעשייה הזו ולדרך שבהן נעשים סקרים בישראל כי יש להם השפעה לא מעטה על ההחלטות שלנו במיוחד כשמדובר בבחירות. מפה- כל אחד שיחליט לעשות מה שהוא רוצה עם הנתונים.

      מחק
    4. אבל אתה מציין "בניגוד למקובל". כלומר - צריך "לתקן".
      שמע. בארה"ב התקשורת פשוט מעלימה מועמדים לא רצויים. אתה חושב שיש הבדל בין כזה דבר לבין הסקרים המוטים כאן? השורש של התרמיות זהה. בכל מקום יש בעיות כאלה. אתה צודק שביקורת על כך היא חשובה, אבל זו תופעה של שוק (או חברה) חולה, שתשתפר רק אם יהיה שיפור עמוק ויסודי בחירויות הפרט של האזרחים, דבר שיוביל בסופו של דבר גם ליידע הרלוונטי בתחום הסקרים.
      ולדעתי שיפור כזה לא יבוא בעזרת רגולציה כלשהי.

      מחק
    5. רגולוציה להדפסת כסף? אתה מתכוון לדמוקרטיזציה של הדפסת כסף?אולי התכוונת לביטול מונופול הדפסת הכסף? אולי לשחרור האזרחים מחובות לדורות הבאים? או שמה אתה נהנה להיות עבד ש 50% מערך עבודתו מגיע לבסוף לאחוזון העליון?

      מחק
  5. כן כן ערן
    כל הסקרים היו מוטים בכוונה
    כולל הסקרים שבוצעו ע"י הביביתון וסקרים בהזמנת הליכוד והראו אותן תוצאות

    יחי הקונספירציות
    המדגם של יום הבחירות בטח ניסה לשנות את התוצאה... או שמעצלנות הם לא דגמו מספיק בפריפריה...

    שמשון נח

    השבמחק
    תשובות
    1. שמעון, חבל שאתה לא קורא את המאמר לפני שאתה מגיב בהתלהמות לא מבוססת.

      מחק
  6. עם ישראל היפה ניצח
    ניצח את התקשורת, ניצח את הכסף הזר שזרם פה, ניצח את הגזענות וההתנשאות, ניצח את הרכילות הזולה, ניצח את הפסימיות, ניצח את המשמיצים, ניצח את הסקרים והמדגמים, ניצח את הפרשנים המוטים, ניצח את נוני מוזס, ניצח את יגאל סרנה ונחום ברנע, ניצח את אמנון אברמוביץ' ואולפן שישי, ניצח את אורי משגב וגדעון לוי, ניצח את שטיפת המוח, ניצח את הייאוש, ניצח את השקרים ועיוותי המספרים.
    עם ישראל הרים את הראש, וניצח
    יש הרבה עבודה. האתגרים עצומים. חייכו - ולעבודה
    אנחנו כאן, נמשיך לעשות ציונות,

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא מיואש. אני שמח שביבי נבחר !
      הרצוג ולבני לא רק שלא היו מועילים, הם וטרכטנברג היו מעלים את "הנס של וורגל" בראש תפילתם ומתחילים לחלק פה שטרות כסף לכולם במוקדם או במאוחר. וכמובן במו"מ עם הפלשתינים לא היו מתקדמים בגרוש.
      חוץ מזה עכשיו כל מה שייקרה ייפול על ביבי, וזה נחמד. גם גדעון לוי, אגב, כתב זאת.

      מחק
    2. אני איתך דוד. שמח מאוד שביבי נבחר ואני בטוח שצפופי הפגמנטים שבחרו בו יהנו מארבע שנות רווחה ושגשוג כלכלי כמו בשנים האחרונות שהוא הטיב איתם. אגב כל האשכנזים החיוורים שבחרו בשמאל לא באמת נפגעים ממדיניותו של ביבי , רובם באים מחתך סוציאקונומי גבוה ומחירי הסופר פחות מעניינים אותם כנל גם לא הדיור ( לא מזמן אחד מהם מכר דירה ב 44 מליון שח). אני בטוח שגם בשכונות "הרכבות" של גסי כהן או שכונה ד בבאר שבע יבנו איזו מזרקה לכבוד נאמנותם.
      אין שמץ של מושג מה לכל הרוחות למה הצפונבונים בתל אביב או ברחביה מתבאסים , הרי הפנסיות השמנמנות שלהם ממשיכות להכנס כל חודש, הרווח על הדירות שבבעלותם עולה כל הזמן והבורסה חוגגת ממיסוי שפועל למען הטייקונים והכסף , את מערכת הבריאות והחינוך של ילדיהם הם כבר מזמן העבירו לגורמים פרטיים. סתם כנראה יש להם איזה מצפון דפוק שרוצה כנראה להוציא את המסכנים מהפריפריה אל האור ולהסביר להם שדופקים אותם כבר איזה שבעים שנה . תכלס אין באמת סיבה, דוד תמשיך לחגוג ותבדוק מתחת למיטה שאיזה אירני לא מתחבא לך מתחת למיטה :), זה עלול להיות מסוכן - ככה ביבי אומר
      ,

      מחק
    3. עם ישראל המכוער ניצח, עם ישראל רדוף הפחדים ומלא השנאה לכל מה שלא מריח מהשיבטיות שלו. בסופו שלדבר קמפיין השקרים הפחד השנאה והגזענות של זה המתכנה פה 'ראש ממשלה' ניצח.
      כאיש שמאל ותיק מעולם לא ראיתי אגורה אחת מאותם "דולרים" (פעם זה היה "רובלים") שאנשי ימין תמיד ניסו להדביק לנו. ובוודאי ובוודאי לא היו שום אוטובוסי מאורגנים שתנועות השמאל גייסו כדי להסיע מצביעים ערביים לקלפיות, כמאמרי השקר של האפסון עם השיער הסגול. ומצחיק אותי לדעת שהשמאל דווקא נחשב מתנשא כאשר השורה הראשונה בליכוד היא על טהרת האשכנזים (סילבן שלום שם רק בגלל שהתחתן עם כסף אשכנזי) שזרקו משם את כחלון המזרחי. ולא מנחמת אותי העובדה שנתניהו שהיה זה שהוביל את המשק למיתון קשה (אם תנטרלו את נתוני המשכנתאות, אנחנו במיתון מאוד קשה כפי שניכתב באתר פה עוד מלפני" צוק איתן")- הוא זה שיהיה פה לשלם את המחיר של הקטסטרופה שמחכה לנו, מרחק חודשים בודדים שתהיה שילוב של התמוטטות הבורסות (הישראלית והאמריקאית המנופחות), פקיעת בועת הנדל"ן בארץ, סנקציות בינלאומיות פרי לחץ פלסטיני ותמיכה שקטה של האמריקאים, והתמוטטות הרשות הפלסטינית, המחסום היחיד שעמד בקיץ האחרון מפתיחתה של אינתיפאדה שלישית. תהנו לכם.

      מחק
  7. ערן
    מעניין שמכוני הסקרים הראו בתחילת הקמפיין 14 מנדטים לבוזי.. כך שהתחזקותו הייתה מגמה אמיתית.
    וכך גם הסוקרים לליכוד בתשלום שאאינטרסם מן הסתם די קרוב לאינטרס הלקוח.
    אם המגמה התהפכה בסוף או לא.. לא נדע.. יש גם כאלה שלא אומרים אמת בסקר ויש כמו עובדי כיל שאמרו ביבי הביתה.. וברגע האמת שמו ביבי..
    סוקרי המדגם הסבירו כי מי שלא הסכים להשתתף במדגם פוזר בעצם בין המפלגות לםי ההתפלגות הנמדדת. אך למעשה היו בינהם פי 2 מצביעי ביבי שאף קיבלו סמסים לא להשתתף במדגם.

    עם ישראל היפה ניצח
    העם האוהב קרטלים.. מע בטחונית וציבורית מנופחות ובזבזניות.. קב לחץ מוצצות דם השולחות לוביסטים.. על חשבון כולם..
    והעם היפה האוהב מיסים גבוהים
    העם היפה האוהב מחירי דיור מזון רכב של פי 2 משכורות מהעולם הנאור וכו
    אבל העיקר
    אירן אירן אירן
    להגיש את הלחי השנייה ולהגיד שזה גשם.. עמישראל אלוף בזה

    שמרון פח

    השבמחק
  8. אבל יותר חשוב!!!!!!!!!!!%%%%%%

    זה הזמן להציף את כחלון במיילים והודעות פייס וכו לבטל את יעד האינפלציה של 1-3% ¡¡¡¡!!!!!!!!!!!!

    &&&&$$$###@@@

    שמעון חש

    השבמחק
  9. ערן

    דרוש טור הקורה לציבור להציף את כחלון בדרישה לבטל את יעד האינפלציה
    כמובן שפלוג וחבריה יפחידוהו שהכלכחה תקרוס. אך צריך ללחוץ עליו

    שמעון חש

    השבמחק
  10. להפציצ לו את המייל והפייס.. או שכלום לא יקרה והכל אחיזת עיניים..
    תאמיר לו תגיד לו.. או שהכל אחיזת עיניים

    משה כחלון היקר
    הגיע הזמן לבטל את יעד האינפלציה האבסורדי! אחרת איך תוריד מחירים??

    השרים מנסים או מנסי להוריד את יוקר מחייה
    אך הממשלה קבעה לפלוג יעד אינפלציוני של 1-3%
    אז כל פעם שיורדים מתחת ליעד.. פלוג ממהרת לשפוך שמן למדורה כדי לחממ את האינפלציה.
    יד ימין מושכת.. יד ימין דוחפת.. חלם..
    הבדיחה על חשבוננו. ו..

    משה כחלון היקר הגיע הזמן לבטל את יעד האינפלציה.!!!!!!
    פלוג וחבריה יפחידוך שהכלכלה תקרוס
    אבל תפקידנו לדרוש

    אם לא אז הריי כל פעם שירדו המחירים קצת היא מייד תשפוך שקלים למדורה כדי לשמר את המצב.
    ואז תאשים ת ממשלה שלא בונה מספיק...
    בדיחה... על חשבוננו

    הנה המדד ירד מסיבות טובות של הוזלת הנפט המים החשמל ותחרות בסופרים. פלוג מיד מורידה ריבית ומצכננת הרחבה כמותית כדי להרים ת אינפלציה ולהחליש השקל
    אבסור אבסורד!!

    לבטל את יעד האינפלציה של בנק ישראל!!

    בברכה והערכה

    השבמחק
    תשובות
    1. שכחת לצין שהיא קונה מיליארדי דולרים בבורסה כדי להחליש את השקל ...

      מחק