יום חמישי, 16 בפברואר 2012

מבית היוצר של משבר הסאב-פריים בנדל"ן קבלו את משבר הסאב פריים של הסטודנטים

כאילו לא למדנו כלום ובאמת לא למדנו כלום. כשהמשבר הבא יפרוץ כבר יעלו הרבה תירוצים למה זה קרה: כולם יהיו אשמים הבנקים, הממשלה,הקפיטליסטים החזירים ,הסוציאלסטים הנצלנים חוץ מהשיטה המוניטארית שמשרתת ותשרת את אדריכלי הבעיה אם אנחנו לא נשים לה סוף. 
שימו לב לתגובות לכתבה המצורפת ,חלקן מדברות שהקפיטליזם אשם וחלקן שזה בכלל סוציאליזם. כבר כל כך בילבלו אותנו שאנחנו משקיעים אנרגיות רבות בויכוחי סרק על הגדרות במקום על הבעיה.
אני אעשה סדר:  גם הסוציאליזם ,גם הקפיטליזם ואפילו הקומוניזם עובדים היום תחת אותה שיטה בדיוק ,שיטה מוניטארית שמובילה כל מדינה וכל מטבע לפשיטת רגל בהיפר אינפלציה כל אחת בדרכה שלה. הויכוח העקר הזה רק מבטיח את המשך קיומה של השיטה. הגיע הזמן להחליף דיסק.




בכל שנייה גדל החוב של הסטודנטים בארה"ב ב־2,800 דולר והוא עומד כבר על טריליון דולר - יותר מהאשראי הצרכני. קווי הדמיון למה שהתרחש בשוק המשכנתאות בסוף העשור הקודם מדהימים: גם בסיפור הזה יש סוכני מכירות חלקלקים, לווים שהסיכוי שלהם להחזיר את הכסף מוטל בספק, ומוצר שהערך שלו נופח מעבר לכל פרופורציה. גם פה יש מעטים שמתעשרים מכל הסיפור ורבים אחרים שיאבדו את כל מה שיש להם.

לקריאת הכתבה במלואה לחצו כאן

6 תגובות:

  1. ערן. קבל לינק לסרט על הנושא . מתאים לשילוב בכתבה.
    http://www.youtube.com/watch?v=P0VQqoJYhCE&feature=results_main&playnext=1&list=PL38C26E78A17030C9

    השבמחק
  2. וואו!!

    עוד הוכחה, שהקפיטליזם החזירי, אם ירשו לו, ישעבד לחוב גם תינוקות בני יומם.

    השבמחק
  3. אל תשכחו שבארה"ב אין צבא חובה לכולם, לכן הצטרכו למצוא (וכמובן מצאו)
    דרך אחרת לשים רצועה (=לשעבד) את האוכלוסייה...

    השבמחק
  4. אבל הדיון בשיטה הפוליטית כן חשוב, מכיוון שהשיטה הפוליטית מאפשרת תמיכה או אי-תמיכה בשיטה המוניטרית הקיימת. מעבר לבעייתיות של השיטה המוניטרית, הבעיה שאי-אפשר לשנות אותה נעוצה בסוג המערכת הפוליטית שה הממשלה מחוקקת חוקים שמשמרים אותה ואוכפת אותת באמצעות המונופול שיש לה על אלימות. כך שאחד מהצעדים הראשונים הוא להבין שצריך סוג ממשל שלא יכול לקבוע לאנשים באיזו מערכת מוניטרית "לבחור". וקפיטליזם laisses faire היא השיטה שיכולה לפתור את הבעיה הזו.

    השבמחק
    תשובות
    1. י'
      אני לא מוצא שום קשר בין השיטה המוניטארית לשיטה הפוליטית. השיטה המוניטארית גורמת להרס הכלכלה בלי הבדל שיטה פוליטית, צבע או מין.
      אולי תשכנע אותי אתה אם תסביר לי מה מונע מאיש סוציאליסטי לשנות את השיטה ,הרי שיטה הזו פוגעת גם בעקרונות הסוציאלים שלו ולא מאפשרת לו קיום של מערכת מהסוג שהוא מבקש ומכאן ששינוי השיטה הוא הכרחי אפילו מבחינתו?

      מחק
    2. ערן,
      לא טענתי שהשיטה הפוליטית יוצרת את השיטה המוניטרית, אבל השיטה הפוליטית יכולה לאפשר שיטות מוניטריות חלופיות או לאכוף שיטה אחת בין אם היא רעה או טובה.

      בכל הקשור לקולקטיביסט (היכול להיות סוציאליסט, קומוניסט, פאשיט בצד הקיצוני ובעל גגונים שונים של עירוב בין היבטים קולקטיביסויים וחופש), הוא מחפש סדר בשוק, שיטה שתבטיח (כביכול) יציבות ורווחה לכמה שיותר אנשים (לכן הוא יעדיף לא לפתוח שוק לתחרות כדי לשמור על מקומות עבודה או על רמות שכר) , ומכאן שלא בהכרח הוא יתנגד לשיטה מוניטרית אחרת, אלא באופן כללי הוא יתנגד לריבוי שיטות מוניטריות ולאפשרות שלאנשים תהיה יכולת לבחור בין שיטות שונות או ביטויים שונים של אותה שיטה

      (אני אנסה לכתוב בשם y- אולי לא יהיו כל הסימנים האלה)

      מחק