יום ראשון, 12 בינואר 2014

פרופ' ישראלי לכלכלה טוען שזיהום הים לא מטריד אותו "כי הוא לא דג"

מאת :ערן הילדסהיים

פרופ' אבי שמחון, מהכלכלנים הבכירים והמשפיעים בארץ, עומת בהרצאה שערך באוניברסיטה העברית עם הטענה שהשיטה הכלכלית אותה הוא מלמד גורמת לנזק בלתי הפיך לסביבה. התשובות שנתן עלולות דווקא לגרום לנזק בלתי הפיך ללימודי הכלכלה. צפו בדבריו

פרופ' אבי שמחון הוא מרצה לכלכלה באוניברסיטה העברית ומשנת 2010 שימש כראש הוועדה המייעצת לשר האוצר לשעבר יובל שטייניץ. באחת ההרצאות שלו (ראו סרטון למטה) הוא התבקש על ידי אחד הסטודנטים להגיב על הטענה שהשיטה הכלכלית אותה הוא מלמד מחייבת קיומה של צמיחה אינסופית. לפיכך לב הטענה היא שמדובר בשיטה שלא יכולה להתקיים בעולם עם משאבים סופיים ושמכלה את אותם משאבים ללא התחשבות בדורות הבאים.

הסטודנט ביקש משמחון להתייחס להשלכות של אחת מתופעות הלוואי של צמיחה אינסופית והוא מירוץ הצריכה האינסופי, כמו למשל הצורך של האנשים להחליף את מכשיר הסלולר שלהם כמעט מידי שנה.
פרופ' שמחון הגיב בפליאה באומרו: "אם כיף לי להחליף כל שנה מכשיר סלולרי אז מה אתה רוצה? זה כיף לי". הסטודנט הקשה ואמר שההחלפה הזו באה על חשבון השמדת משאביו המוגבלים של כדור הארץ. שמחון מבחינתו לא הבין מה הבעיה בכך: "אם אני משלם על זה, אני עובד בשביל זה, יש לי את המשאבים, אם לא גנבתי ולא גזלתי את המשאבים שאיתם אני קונה את הסלולרי כל שנה, מה רע בזה?"
כשהתעקש הסטודנט לגבי ההשלכות שיש לכל התהליך הזה על זיהום הסביבה טען שמחון כי כל עוד המדינה מרוויחה כסף מהזיהום אז זה בסדר. לפי הלוגיקה שהציג שמחון הכסף שהמדינה גובה מהגורמים המזהמים משמש להוצאותיה ומשם מוזרם "לדברים טובים". הוא התעלם מהאבסורד בו חלק מהכסף הזה הולך למימון שירותי הרפואה הניתנים לנפגעי הזיהום או לכריית קרוב ל-1000 קברים עבור אלה שנפטרים ממנו בשנה. על פי מחקר של המשרד להגנת הסביבה כ-620 בני אדם מתים מזיהום אוויר שמקורו בפעילות אנושית בשנה. וזה רק באיזור תל אביב.
הסטודנט לא ויתר וטען שחלק מהנזקים שנעשים היום בלתי הפיכים כמו זיהום האוקינוסים. לזה שמחון ענה שהוא לא דג ולכן הוא לא ממש מוטרד מזה, לדבריו הוא כן יהיה מוטרד אם יראה זפת על החוף. הוא המשיך לטעון כי הזיהום אמנם הוא לא רצוי אך הוא צריך להמדד מול התמורה שמקבלים עבורו.



מה ששמחון לא הסביר הוא מדוע בלימודי הכלכלה אין שום ראיה ביקורתית על השיטה הקיימת ביחס לנזק הרב שהיא גורמת לסביבה. מדוע ההתייחסות היחידה היא רק להקמת מנגנוני פיצוי תוך התעלמות ממה שנשאיר לדור הבא. כמו כן לא ברור מדוע באקדמיה מתעקשים שלא לפתוח בדיון בדבר האפשרות לקיומן של שיטות כלכליות /מוניטריות נוספות שמעודדות צריכה שפויה.
לצפייה בהרצאה במלואה לחצו כאן


86 תגובות:

  1. עורב
    לדעתי הסטודנט פשוט לא שאל את השאלות הנכונות
    למשל הייתי שואל
    האם אחוז העוני הגבוהה משקף את הצלחת השיטה או כישלונה?
    האם הפיכת בני אדם לחיות טרף אחד כנגד השני הינה שיטה נכונה?
    האם הגזירות הכלכליות לבקרים הינם גזירות רק בגלל השיטה?
    האם השחיתות שצמחה בכל חור עקב השיטה הכלכלית תקינה?
    האם להכנס אלי הבייתה ולגנוב את רכושי בעקבות השיטה זה תקין?
    האם התנהלות רשויות השלטון אשר נוהג כרודן ופועל כמפר חוק תמידי בשם השיטה זה תקין?
    האם בשיטה שהמצאתם מותר לשנות את הכללים כאשר מערכת הבנקאות פשטה רגל בשנת 2008 החלתם על הציבור עול רב ולא תיקנתם את הבעיה הבסיסית שהיא הבנקים, האם דבר זה מעיד שכאשר הפושעים הגדולים לא מצליחים מותר להם לעשוק את הציבור?

    וכולי וכולי

    השבמחק
    תשובות
    1. עורב, למה להתחיל מהסוף?
      נתחיל מהתחלה. וזה אומר: הגדרה. הגדרת הטימטום: טימטום מוגדר כפעולה, המתחילה כהשקפת עולם הפועלת נגד האינטרס של הפועל, אינטרס כפי שהוא עצמו מגדיר אותו.
      איך הקלקלן מגדיר את האינטרס שלו? צמיחה אינסופית שמפריעה לרבים, אבל לא לו.
      ניקח דוגמה מתחום אחר, אבל לפי אותו "היגיון": למה לפעול באמת נגד תאונות דרכים כאשר אפשר - ישאל עצמו הקלקלן - להוציא כספים על צעצועים לשוטרים (גאג'טים של מכמוני מהירות)? נימוקים: מי שמת בתאונה ממילא כבר לא איכפת לו, ואני הרי חי, אז מה איכפת לי; שוטרים צריכים להתפרנס, אז למה שלא יתפרנסו בכיף תוך כדי מישחק בגאג'ט? מי שנפגע בתאונה ולא מת - זב"שו, אילו היה לו רצון ואומץ להפעיל אותו הוא היה מת ולא מטריד אותי ב"מלחמה נגד" תאונות דרכים; הנושא קטנוני ומעייף, לכן מי שרוצה לעסוק בקטנות - שיבושם לו. אני, הגדול והחכם - עוסק רק בניהול הגלאקסיה ותעזבו אותי מבני אדם.
      זיהום סביבה? שיזיזו את האף למקום אחר!
      ותראו: קיבלתי 100 בכלכלת/קלקלת הטימטום!

      מחק
    2. יפעת. כל מילה.

      מחק
    3. ש לי הרגשה שלטמטום אין סוף.
      נאפשר בבקשה לפרופסור שמחון לנחות בפוקושימה, ולראות כמה ישמח לשתות מן המים הרדיו אקטיביים הדולפים שם שנתיים ללא הפסקה, שאין להם צבע ואין להם טעם ואין להם ריח, ובכל זאת גם כבר מחלחלים למי התהום, והורגים את הים. האם תשמח מר שמחון אם יתנו לך כוס מיים רדיו אקטיביים ביד שמאל וביד ימין ערימה של כסף? פה לא רק מדובר לא רק על עכשיו, גם על העתיד, על זה שיש עוד דורות שצריכים להינות מן העולם. האם באמת אפשר לפצות כל דבר בכסף? האם באמת יש משוואה כזאת כסף שווה לכל?

      מחק
  2. עורב
    עוד שאלה
    האם בשם השיטה מותר לבעלי הון מושחתים להשתלט על נכסי הציבור בגניבה ופשע עד כדי שהם אפילו לא משלמים מיסים כך שרוב נטל המס נופל על אחוז ההכנסה הקטן ואילו חברות הענק שמרוויחים את רוב הכסף פטורים ממס?

    השבמחק
  3. הבעיה אצל כלכלנים היא שהם מאמינים כי חופש מסחר מוחלט הוא הדבר הטוב ביותר לכלכלה. הדבר מוכח היטב אמנם באשר לשוק סופי. אולם לשוק אינסופי בזמן הדבר לחלוטין לא ברור. בנוסף כלכלנים לא מודעים לחלוטין לבעיות בשיטה המוניטרית הקיימת. לטענתם בעלי ההון וחסרי האמצעים יצליחו איכשהוא להמשיך ולהתקיים למרות ההבדלים בנכסים עליהם יש להם בעלות.

    השבמחק
    תשובות
    1. עורב
      חופש מוחלט לא יכול להתקיים
      בעצם דבר שאין לו עזר כנגדו לא יכול להתקיים
      בחופש הכלכלי עדיין צריך שיהיו הגבלות למשל יש רכוש שהציבור לא מוכר בעד שום הון כדוגמת תשתיות למינהם משאבי אנרגיה
      חופש מוחלט גורם לתוצאה שרואים כיום אנרכיה רבתי בהסוואה של דמוקרטיה
      שחיתות בלתי נתפסת וכו
      חופש מוחלט מוביל לקריסה ודאית
      האיזון הוא הדרך הנכונה

      מחק
    2. אנרכיה בהסוואה של דמוקרטיה, שחיתות בלתי נתפסת...
      נשמע כמו תיאור מדוייק של ההווה

      מחק
  4. שלום ערן, אני הוא אותו סטודנט המופיע בסרטון.
    באותו קורס (שהיה מעניין מאוד אגב) ניתנה לי ההזדמנות לראות איך כלכלן בכיר בישראל חושב.
    זאת הייתה גם הזדמנות לאמת חלק מהדברים שקראתי ב"כלכלה האמיתית" מול "אוטוריטה".
    התשובות שלו (כמו שרואים בסרטון) מנותקות מהמציאות שהיה לי קשה להאמין.

    ניסיתי לעניין אותו בכנס לשינוי מוניטרי (הראשון) שהתרחש באותה תקופה ובתגובה הוא אמר משהו כמו 'אני בין הכלכלנים המוניטריים המובילים בארץ אז מוזר שלא שמעתי על כנס שכזה'. בנוסף שלחתי לו מייל בנושא עם הסברים, קישורים, תוכנית שיקגו וכו'. מייל שהוא הודה שקיבל אבל לא טרח אפילו לפתוח אותו.

    עצוב שאלו האנשים שמנווטים את הכלכלה שלנו. מכאן אמור להיות ברור שהשינוי לא יבוא מלמעלה, אנחנו צריכים לקדם את זה בעצמנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. עשית ידידי מעשה מבורך של פיתוח דיון אל מחוץ לסדר וההגיון הקיים והכל כך קשיח שקיים באקדמיה. אותו סדר שמונע מאיתנו לבקר, לחשוב אחרת להתפתח ולהשתפר. שמחון בסרט המלא נראה אומר כאילו שמה שדיברת עליו הוא לא קשור לשיטה המוניטרית אלא לשיטה הקפיטליסטית מבלי כלל להבין שמירוץ הצריכה והצורך בצמיחה הוא בכלל חוק מתמטי שנובע מהשיטה מוניטרית שגם הקפיטליזם גם הסוציאליזם כפופים אליו היום.

      מחק
    2. עורב
      סטודנט ראה
      מי שהמליך את הכלכלן המדובר אלו הבנקים בעצמם, לכן הוא כלכלן "מוביל" הוא מוביל את הפשע המאורגן בשם הבנקים לכן הוא לא שמע לא ראה אני גם בטוח שהוא לא קיים

      מחק
    3. איך הוא ענה לך
      "לא אתה ו ג ם לא אני לא בדקנו מה התמורה שמקבלים בעד הזיהום"...
      איזה קשקוש פטרנליסטי ושטחי.
      אפילו הוד פרופסוריותו לא בדק אם העולם עגול או שטוח, מה שלא מונע ממנו ללמד שהעולם אכן שטוח.
      האמת היא שהוא לעולם לא יודה בדברים האלה.
      לימודי כלכלה זהים למעשה ללימודי מנהל עסקים, כלומר לכלום.
      מסתבר שגם האנשים שמלמדים את שני המקצועות הללו זהים במהותם.
      (מה שלא אומר שאין חבר'ה מוצלחים ומועילים שיוצאים מהפקולטות האלה).

      מחק
    4. הבעיה במילה "בזבוז" היא מי יחליט מהו צורך ומהו בזבוז. מה תעשה? תקים ועדת הוצאות כמו בקבוצים לפני חצי מאה? תאמר למשהו שנסיעה לראות טבע בצפון היא בזבוז של דלק? שחבל לבזבז משאבים מתכלים בשביל לייצר כינור ונבל שרק אחוז נמוך מהאוכלוסיה נהנה מסוג מוזיקה כזה? מי יחליט מה מותר לצרוך?

      מחק
    5. אתם הסטודנטים צריכים לארגן מרד נגד המרצה המנותק והדגנרט הזה ונגד השיטה הכושלת שהוא מלמד כמו שעשו סטודנטים לכלכלה בבריטניה לא מזמן!
      באמת שנאמס כבר מהאידיוטים הבלונים הנפוחים והמאותגרים רגשית האלה שתקועים 50 שנה אחורה בחשיבה ובידע שלהם במקרה הטוב ומובילים את הכלכלה הסרטנית הזאת ועוד גם מנחילים אותה לאחרים. נמאס!

      מחק
  5. "אותו סדר שמונע מאיתנו לבקר, לחשוב אחרת להתפתח ולהשתפר."

    האם זאת הסיבה מדוע צנזרת איזכור מותו של אריאל שרון?

    השבמחק
    תשובות
    1. עורב
      בהחלט לא תקין לצנזר סך הכל הוא לא קילל ואמר דברים מאד נכונים

      מחק
    2. תגובות למאמר נועדו להיות תגובות ענייניות למאמר ולא לנושאים אקטואלים אחרים. לא ברור לי מה הקשר בין המאמר הזה לבין מותו המצער של אריק שרון ז"ל? גולשים שנכנסים לתגובות למאמר מתעניינים בשיח ובדיון שנוגעים אליו ולא בנושאים אחרים מה שגורם לעיתים לסתם הצפה של תגובות לא קשורות. מי שרוצה לכתוב דברים לזכרו של שרון או כל נושא אחר אדרבא אני בעד אבל זה נכון לעשות זאת תחת מאמר או כתבה שעוסקת במותו (יש עשרות כאלה עכשיו במדיה) או אפילו בפיד של הכלכלה האמיתית בפיסבוק.אם יש למישהו מה להגיד על מה שנאמר במאמר זה -זה המקום וזה הזמן.

      מחק
    3. על פי מחקר של המשרד להגנת הסביבה כ-620 בני אדם מתים מזיהום אוויר שמקורו בפעילות אנושית בשנה. וזה רק באיזור תל אביב.
      וכמובן לא מעט אנשים מתים מתאונות דרכים. האם צריך להניח מכך שעלינו לשנות את השיטה ולחזור ממכוניות לעגלות עם סוסים? אם עירית תל אביב תאסור כניסת מכוניות לעיר, כמה מכם יקבלו את האיסור בהסכמה?
      הכלכלה הצומחת בה חיינו מאז מלחמת העולם השניה בפרט ומאז המהפכה התעשיתית הביאה לשיפורים קיצוניים ביצור התרופות וברפואה, שיפרה את איכות החיים ברוב המובנים, האריכה את החיים ואת איכותם. סך הכל המרוץ אחרי צמיחה רק הוסיף למין האנשוי.
      דיאטה וספורט מאריכים חיים- כמה מכם מסוגלים להצטמצם באכילה ושתיה ולהכנס למשטר של ספורט? קל לבקר קשה לעשות.
      מכיוון שאי אפשר להלחם בדברים מסויימים עדיף לפצות על הנזקים שהם גורמים, לדוגמה אי אפשר להלחם בשתיית משקאות חריפים ועישון והנזק שנגרם מהם, לכן הדרך העיקרית היא מיסוי ופצוי.
      כמובן שגם חינוך זה דבר חשוב אבל הוא לוקח זמן רב.

      מחק
    4. עורב
      לאנונימי 04:13
      הרבה מילים עם מעט מאד ידע או הגיון
      למשל המסקנה שהכלכלה קשורה להתפתחות האנושות הינה שגויה ומוטעית מיסודה, למשל ברוסיה הקומוניסטית היה התקדמות הרבה יותר מהירה מהמערב
      יותר מכך זהו דבר מוכח שהשקעה בחינוך מובילה להתפתחות ובדיוק שם השיטה הכלכלית פיספסה בגדול.

      השיטה הכלכלית אותה אתה מתאר כתרופת הפלא היא בסך הכל אשליה עטופה בשכבות רבות של שקרים

      לדוגמא התרופות היום בעולם כולם נשלטות על ידי תאגידי ענק אשר מזייפים את הנתונים כמו שאתה שותה קפה

      לדוגמא כבר לפני מאה שנה יכלה האנושות להשתמש בטכנולוגיה שכל אדם יכול ליצור חשמל חינם אין סופי, אני לא צוחק הטכנולוגיה קיימת אבל השיטה הכלכלית או שיטת השליטה מנעה זאת כמובן, תארו לכם שכל אחד היה יכול לייצר חשמל חינם ולהיות משוחרר מגחמותיו של ארגון הפשע הממשלה איך העולם היה נראה היום.

      במבט חטוף על התנהלות העולם היום ניתן לראות בברור שהוא נשלט על ידי מיעוט כוחני, אז האם לדעתך השיטה שהמיעוט הכוחני והדורסני המציא היא טובה לציבור או לעצמו?

      מחק
    5. הינה משהו לזכור כדי למנוע בילבול: "ההתפתחויות הטכנולוגיות קרו ל*מרות* השיטה ו*למרות* הממשלה ולא בזכותן"

      תארו לכם איפה היינו בלי ממשלה

      מחק
    6. היה ראוי ומכובד להזכיר את מותו של אריאל שרון.
      בכל הקשר. ההקשר הוא שהארוע קרה עכשיו! ונוגע לכל עם ישראל.

      מאחר שהתעלמת מהארוע וגם צנזרת בשעה שבכתבות אחרות שלך מופיעות מאות תגובות שלא קשורות לנושאן, שאינן מצונזרות - המסקנה הבלתי נמנעת היא שהסיבה אחרת והיא לא לזכותך!

      מציע שתשקול מחדש את עמדתך בענין הזה. במיוחד כשהאתר הזה נודע בזכות חופש הבעת הדעה שבו שמטעמי תוכן - בניגוד גמור לכל אתרי החדשות האחרים. הלא מרבית התגובות באתר היו מצונזרות בכל האתרים הממוסדים. זאת זכותו הגדולה.
      אם החלטת שהדמוקרטיה והחברה ינזקו כתוצאה מחופש הבעת דעה ענינית - נא עדכן את כל באי האתר.

      מחק
    7. לזה שפותח מסיבות לא כלכליות כל תגובה שלו בשם עורב:
      אתה באמת מאמין שמישהו המציא דרך ליצר חשמל יש מאין וזה מוסתר וחסוי 100 שנה? אתה מאמין שזה אפשרי להסתיר סוד שכזה? אולי גם אפשר להאריך חיים לנצח וגם זה סוד למתי מעט?
      יש פיקוח הדוק מאד על יצור תרופות ומעט מאד תרופות חדשניות מקבלות אישור ומצליחות לעבור את הבדיקות הקפדניות. תלמד את הנושא. ליצר תרופה חדשה עולה מאות מליונים של דולרים ולוקח כ 7 שנים, רוב התרופות שקיימות כיום הן נגזרות של תרופות קיימות. אתה לא חושב שחברה שהשקיעה מאות מליונים בפתוח זכאית לתת רווח למשקיעים?
      לא ברור לי במה הקומוניסטים הצליחו להתקדם טוב יותר מהמערב. אולי תבהיר לי. אם אתה צודק אולי ערן יתחיל לעודד פה את השיטה הקומוניסטית, נתחלק כולנו ברכוש הזולת ונראה לאן נגיע.
      המיעוט תמיד היה בשלטון ותמיד דורסני כמו שאתה קורא לזה, זה טבע העולם שהחזקים מנצלים את החלשים. איך אתה יכול למנוע את זה?

      מחק
    8. לאנונימי מ7:34 שמתלונן על אי פרסום תגובתו.
      אני לא מבין מה דמוקרטי בלהפריע לאנשים שרוצים לקרא על כלכלה בתגובה באורך מאמר שלם שבא להעביר מסר מסוים (תחת אזכור מותו של שרון,).מסר שאין לי ספק שהיה מעורר פה תגובות נוספות ומסיט את הדיון. אם אתה חושב שחשוב להציף את הנושא שכתבת עליו שלח לי את התגובה במייל ובקש שאפרסם זאת כמאמר יעודי .אם אתה חושב ששיקול דעתי שגוי פה אז נתונה לך הזכות לפתוח בלוג משלך ולנהל אותו כפי שאתה חושב ולפי ראות עינך.
      לצערי חששותי מהצפת התגובות בנושא אחר אכן מתרחשת ולכן ברשותך פה נסיים את הדיון בנושא זה.
      ערן

      מחק
    9. שוב צנזרת את תגובתי (משעה 13:56 ) שבה אני מראה לך שכתבת : "תגובה באורך מאמר שלם" - אין ולא היה כל אחיזה במציאות, בלשון המעטה.

      מחק
    10. דווקא אני בעד האנונימי הזה שכתב מסר מסוים בהשתמש במותו של אריאל שרון בתור קרדום לחפור בו.
      אני חושב שזה מוסיף נופך אקטואלי לדיון כלכלי קצת יבשושי(על כל הכבוד ויש כבוד).
      נכון הוא ניסה למנף את הדיון הער לטובתו בשביל להעלות סוגיה שחשובה לו אבל הוא לא הציף.

      לדעתי זה מעלה את האתר לרמה של כיכר העיר - מה שחסר בישראל עקב חסימת כיכרות ציבוריות פיזיות:http://econoblog.co.il/?p=2855

      מחק
    11. עורב
      לאנונימי12 בינואר 2014 בשעה 08:53
      אני לא רק בטוח שניתן ליצר חשמל אין סופי אני גם יודע איך ליצר
      לגבי חברות התרופות, תבדוק אם הם לא שמים גם סמי הזיות כי נראה לי שזה המקרה שלך
      כל ילד יודע היום שכל הנתונים של חברות התרופות מזוייפים והתחום פועל באמצעות מתן שוחד

      מחק
    12. עורב
      וגם שלמה המלך ידע
      לח- אַרְבָּעִים בַּת יָכִיל הַכִּיּוֹר הָאֶחָד

      מלכים א פרק ז
      כדאי לקרוא

      מחק
    13. עורב
      בנוסף לא אמרתי שאני בעד קומוניזם אלא נתתי דוגמא
      מישהו כבר הגיב פה נדמה לי את התשובה הנכונה אך לא מצאתי אותה אולי צונזר על ידי המצנזר הלאומי
      בגדול לאף שיטה אין זכות על הקידמה אלא זה טיבעו של האדם

      מחק
    14. אנונימי12 בינואר 2014 בשעה 18:31 - אתה יכול לפרט על השיטה? אני מכיר דרך להפיץ חשמל בחינם (מגדל טסלה) אבל לא איך לייצר אותו.

      מחק
  6. יש לתופעה הזאת שם: SEP Field
    Somebody Else's Problem Field.

    השבמחק
  7. המרצה הוא מוקה ותפקידו לחנך את התלמידים, ומה שהוא אומר זה: תדאגו איש איש לעצמו, ככה הוא העולם. תהיו מעשיים ותנסו להנות מהחיים עד המקסימום בלי להתחשב הרבה באחרים. כל הורה ראוי יגיד אותו דבר לילדים שלו כי זו המציאות. כשאנשים מתחשבים באחרים מנצלים אותם. שמישהו אחר ישנה את העולם, וממילא בסופו של דבר הרמאים ירמו וינצלו. הדגים בים זו בעיה של מישהו אחר

    השבמחק
  8. זוהי מדיניות קלאסית של אכול ושתה כי מחר נמות.
    מה אכפת לאבי שמחון מה יקרה עוד עשר שנים לים או לאדמה כל עוד יש לו כסף להנות כרגע מהחיים הטובים

    השבמחק
  9. הוא צריך לחשוב על מה שהוא מוציא מהפה שלו.
    "לא אכפת לי כי אני לא דג"... זה מראה כל כך הרבה.
    אבל האמת זה יפה שהוא אמר את האמת בלי להתייפיף, גם אם היא מכוערת, אני נותן לו קרדיט על זה.
    עכשיו צריך לראות מה עושים כדי להעיף אנשים כמוהו מתפקידים מובילים בחברה.

    השבמחק
  10. המרצה שמחוני, הוא מאותן אסכולות צרות, שמודדות הצלחה כלכלית, לפי המבנה הפיסקאלי של המדינה. הוא כמובן מאשים חרדים ומיעוטים באי השוויון, ובגניבת הטבות, ממיסי הכנסה של אנשים עובדים. ואז שואלים אותו, הרי בשוודיה ובמדינות ארופיות אחרות קולטים מהגרים רבים, ובכל זאת המצב טוב בהרבה, והוא מתפתל, אנחנו מדינה קטנה, מה לעשות... ואני הייתי עונה לו, אנחנו מדינה קטנה, ובגלל זה, חשוב לשמר פרופורציות בחילוק ההון. אנחנו מדינה קטנה, ובגלל זה אין עבודות להעסיק בהם בני מיעוטים וחרדים.

    השבמחק
  11. ג'ואנג דזה והווי דזה טיילו על הגשר על הנהר האו.
    אמר ג'ואנג דזה: "הלבנוניות שוחות אנה ואנה כרצונן, זוהי שמחת הדגים."
    אמר הווי דזה: "אתה אינך דג, מנין אתה יודע שהדגים שמחים?"
    אמר ג'ואנג דזה: "אתה לא אני, מנין אתה יודע שאינני יודע שהדגים שמחים?"
    אמר הווי דזה: "אני לא אתה, ומוסכם שאיני יודע אם אתה יודע; והרי מוסכם שאתה לא דג, ולפיכך אין עוד ספק שאינך יודע אם הדגים שמחים."
    אמר ג'ואנג דזה: "הבה נחזור אל ההתחלה. כשאמרת 'מנין אתה יודע שהדגים שמחים?' כבר ידעת שאני יודע. ידעתי את זה מעל לנהר."
    (ג'ואנג דזה, פרק 17, תרגם דן דאור)

    השבמחק
  12. הגיון מורכב מפתרון בעיות לטווח הרחוק.
    זה יהיה לא הגיוני לפתור בעיה על ידי יצירת בעיה גדולה יותר.
    מכאן אפשר לחדד ולומר שטיפשות הוא מצב שבו השיקול ( לגבי המעשה ) אינו ידוע.


    מתשובתו של המרצה ניתן לומר שהיגיון זה תחום שהוא צריך לעבוד עליו.
    זה שהוא נשמע טיפשי לא אומר הרבה כי אנו לא מבינים מדוע הוא חושב בצורה כזה, כי המניע יכול להיות כספי - וכסף יכול להטות שיקולים ולשטות בהרבה אנשים.

    השבמחק
  13. הסטודנט היה צריך לשאול, האם הפיצוי הכספי מחזיר את הגלגל אחורה, או ליתר דיוק מתקן את הזיהום הסביבתי שיצרנו?

    השבמחק
  14. עזבו זיהום מקרינה בעולם המערבי ובאוקיינוס. בשביל בניית סלולאריים יש צורך בעפרות נדירות שנכרות במרכז אפריקה על ידי ילדים ועובדים בתנאים מזעזעים, וסביב השליטה במכרות יש מריבות של כנופיות חמושות וצבאות שגובים חיי אדם באופן יומיומי. בנוסף, כל המכשירים שאנו משליכים אינם נזרקים ברובם כאן, בעולם המערבי, אלא מוסעים לאפריקה, שם הם גורמים לזיהום נרחב ולתמותה. הכל בשביל שתוכלו להתגאות בפלאפון חדש ולשחק קנדי קראש.

    השבמחק
  15. זוכרים את פרופסור ירון זליכה מכנס עיר הנדל"ן 2013 באילת?
    http://www.youtube.com/watch?v=2Py9QivrtJA
    זה שסיפר שהמלך הוא עירום, בנק ישראל קרי המדיניות המוניטרית כבולה?
    שבעצם "רזרבות המט"ח" הן הלוואות הגוררות הפסדים עצומים?
    היום כלכליסט כותב כמה מיליארדים הפסדנו עד כה:
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3621523,00.html
    הירושה של פישר: בנק ישראל סיים את 2013 עם הפסד של כ־1.9 מיליארד שקל

    השבמחק
  16. מוצטפא שמטרלינג12 בינואר 2014 בשעה 12:10

    אתם קוראים את מוסף הספרים של עיתון הארץ?
    כי הם קוראים את האתר שלכם

    http://www.haaretz.co.il/literature/study/.premium-1.2209553

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ידעתי שלאתר הכלכלה האמיתית יש מונופול על ידע מוניטרי. האם כל מי שכותב בעברית על הנושא בהכרח התחיל פה? יומרני להניח כך.

      מחק
    2. לאתר הכלכלה האמיתית אין מונופול על הידע המוניטרי ויותר מזה הוא הוקם בשביל להפיץ את הידע כדי שלא יהיה מונופול כזה ואכן הידע מופץ. במקרה זה אכן כותב המאמר המרתק הזה בהארץ ,עידן גילה, הוא גם קורא של הכלכלה האמיתית.

      מחק
  17. ברוך הבא למדינת כל אחד לעצמו
    ביי ביי סולידריות

    השבמחק
  18. הפרופסור הזה אומר ככה:

    "אם שילמתי את המחיר הנכון,על הזיהום שיצרתי אז זה בסדר"- זה לפי דעתי טיעון מפגר, כי הרי זה ברור שאם כל
    המערכת מתועלת על מנת להעשיר עוד יותר את האנשים בצמרת. והאנשים האלה מרוויחים מבזבוז משאבים ומצמיחה שאין בה שום תועלת[למשל צמיחה שדורשת מהצרכן להחליף פלאפון כל שנה ומכלה את המשאבים שמהם מיוצר הפלאפון]. זה הרי ברור שהמחיר הנכון שישלמו אותם אנשים בצמרת יהיה נמוך בהרבה מהנזק שהם יצרו עבור הילדים שלהם והילדים של אנשים אחרים המתקיימים תחת הכלכלה המעוותת הזו.

    והנזק שהם יצרו זה ירידה הולכת וגוברת בכמות המשאבים בכדור הארץ מול עלייה הולכת וגוברת בכמות האנשים
    שזקוקים למשאבים הללו. המציאות הפשוטה, שכלכלנים ממוסדים לא מסוגלים להתמודד מולה היא שאם האוכל בבית נגמר כתוצאה מאכילה מופרזת, אתה לא יכול לצאת לסופר ולקנות עוד. התפיסה שלהם היא תפיסה של שפע בעוד
    העולם מציג בפניהם מציאות של מחסור.

    ממליץ לצפות בסרטון הבא שמסביר מעולה את העניין:

    http://www.youtube.com/watch?v=EXd66gP53fk


    השבמחק
  19. ואולי אפילו יותר טוב בסרטון הזה

    http://www.youtube.com/watch?v=3lRkB6gvBC0

    השבמחק
  20. אני חושב שיש בעיה פנדמנטלית, שנעוצה בעובדה שכלכלנים, הם בסופו של דבר, אנשים שהצליחו להתקבל רק לכלכלה.

    צריכים לקחת מהנדסים, לשלם להם משכורות היי טק, ולשלוח אותם לעשות קצת סדר בסמרטוטיאדה הזאת שנקראת החוג לכלכלה.

    השבמחק
  21. לאנונימי מ 11:05 ההגדרה של "בזבוז" אינה הבעיה העיקרית, או אינה הבעיה המעניינת בעיקרון השאלה מה הוא בזבוז ומהי הוצאה ראויה שייכת יותר לתחום הפילוסופיה והמוסר.
    מנקודת מבט כלכלית גרידא, השאלה המעניינת היא כיצד משפיעה המערכת הכלכלית על התנהגות האנשים.
    אבל האקדמיה נכשלת שלב אחד קודם, היא אינה מציבה חלופות למערכת הכלכלית הקיימת. מאחר והמדדים להתנהגות האנשים הם יחסיים ובאין מערכת אלטרנטיבית מוצעת, אין כלל אפשרות לנתח את ההשפעה של המערכת הנוכחית על התנהגות האנשים.
    זהו הכישלון הגדול של האקדמיה. ההתקדמות של האקדמיה תבוא מבחוץ.

    ע'

    השבמחק
  22. עורב
    כדאי לקרוא את הכתבה על הריגול של ארהב
    http://rotter.net/forum/scoops1/72507.shtml

    בכתבה מתואר דרך המעקב של סוכנות המודיעין האמריקאית

    מה שמעניין ביותר ומהווה את הבעיה האמיתית ודווקא שם אף אחד לא מתמקד
    ניתן לראות שבנקים וחברות תקשורת בכל העולם משתפים פעולה עם ארגון המודיעין האמריקאי
    יש פה משהו קצת מוזר שממשלות זרות משתפות פעולה נגד אזרחיהם
    זוהי הוכחה חותכת של הכיבוש השקט של ארהב אשר הטמיע ממשלת בובות בכל העולם כולל כמובן בישראל

    השבמחק
  23. אבי שמחון הוא מרצה מעולה למקרו כלכלה. בין הבודדים שבמהלך התואר הציגו לנו מספר שיטות כלכליות נהוגות, וכן גם את השיטה המוניטרית. המודלים שהוא מציג מעבירים גם הרבה ביקורת על השיטה הנוכחית, והמרצה לא מפחד לבקר את הבנקים, הממשלה ומדיניות קלוקלת.
    הטענה שלו לקוחה מנושא כלכלת איכות הסביבה והוא השתמש במושגים המקובלים מתחום זה, אל תשכחו הוא כלכלן ולא מדען.
    באופן כללי אני מציע שהדרך תהייה לנסות לשלב כלכלנים בכירים, ולהציג להם את יתרונות השיטה המוניטרית. ולא להעלות כל כלכלן על המזבח רק בגלל שהוא "תוצר של לימודי השיטה הקיימת", אנחנו רק נצא נפסדים עם נפעל כך.

    השבמחק
    תשובות
    1. עורב
      אם כל הכבוד לך אתה באמת חיי בסרט
      כל הכלכלנים הומלכו על ידי הבנקים, ידיהם כבולות מול ארגון משומן שמטרתו לגנוב את הציבור
      אני לא יודע כמה ניסיון או ידע יש לך אבל אני יכול לספר על מיקרים אישיים שאני אישית עברתי

      למשל בתביעות שונות שניהלתי מול המערכת הבנקאית ניגשתי לאחד הפרופסורים הידןעים ביותר בתחום המסויים על מנת שיספק חוות דעת

      לדבריו "אני לא יכול לפעול מול הבנקים"
      ועוד "פעם נתתי חוות דעת נגד הבנק וקיבלתי מהם נזיפות רבות"

      לבסוף הוא נתן חוות דעת לא כנגד הבנק אלא כנגד מקרה פרטי שייצרתי למטרת זה, מה קרה בבית משפט?
      השופטים התעלמו לחלוטין מחוות הדעת שלו ונתנו פסיקות מתחמקות תוך סילוף העובדות והנתונים באופן פלילי.

      ככה זה באמת עובד במציאות ידידי יפה הנפש

      מחק
    2. צר לי אני לא מצליח לראות קשר בין הטענות שלך לשלי.
      הייתי שמח אם תזדהה, זה לא רציני בעיני לנהל ככה דיון

      מחק
    3. עורב
      אם לא מצאת קשר אני אמצא עבורך

      כיצד יכול להיות "מרצה מעולה במקרו כלכלה" כאשר המקרו כלכלה היא תאוריה שיקרית ומעוותת מיסודה

      מחק
  24. עורב
    לגבי בנק ישראל ופעולתו המוניטרית
    בנק ישראל ושותפיו האמריקאים פועלים מתוך אין ברירה כאשר המציאות הכלכלית שהורגלו אליה במשך 30 שנה מתמוטטת מול עינהם
    מצד אחד החולשה הטיבעית של הדולר המתמוטט, מציאת גז בישראל וכו גורמים לשקל להתחזק, מה גם שהשקל לא מופץ בעולם כמו הדולר, כל זאת גורמים לשקל להתחזק

    מצד שני ארגון הפשע מדינת ישראל לא מעוניין שהציבור יהפוך לבעל הבית הוא מעוניין להשאיר אותו במצב עבדות ולהטיב כמובן עם היצואנים שהם אנשים שהשתלטו על משאבי המדינה בגניבה,
    אך זאת רק למראית עיין, האמת היא שהשלטון הכיבוש האמריקאי שולט בבנק ישראל ומנתב אותו לרכוש דולרים בכדי לאזן את המצב ולהחליש את הכלכלה הישראלית בדרך של רכישת דולרים מסיבית בכל מחיר ולכן בנק ישראל לא ימכור לעולם דולרים אלא רק יקנה עד שיצליח בדרך זו לגנוב את משאבי המדינה אליו וכמובן להפוך אותנו לחסרי כל

    הפתרון הוא ברור צריך להוקיע את ארגון הטרור ארהב ממדינת ישראל ולהשתחרר ממושכותיו
    במילים אחרות צריך לאסוף את כל הפושעים ולשלוח אותם בדואר רשום למקום ממנו זחלו
    ועד שזה לא יקרה תוכלו רק לחלום על דברים כגון חופש זכויות האדם שיוויון וכיוצא בזאת

    השבמחק
  25. מי שדואג רק לעצמו - סופו למוטט את סביבתו.
    אבל ביניינו ... ת'כלס
    מי לא דואג קודם כל לעצמו ? .. ובמקרה הטוב גם לקרוביו ?

    הכלכלה היום משקפת בצורה ברורה את היחסים המקולקלים בין בני האדם
    או ליתר דיוק - חיות האדם

    בסופו של יום - הכדור עגול - ויש לנו רק כדור אחד להסתדר עליו
    כל שנותר לנו זה ללמוד וללמד זה את זה איך לתקן, לשנות את היחסים ביניינו...
    מניצול הדדי להבנה שהכל קשור... ושטובת הכלל והפרט כרוכות זו בזו -
    ואי אפשר לברוח מזה.
    אפשר לראות בזה שותפות גורל.
    ואפשר גם לא לראות, ולהמשיך להתדרדר עד שלא נוכל יותר לסבול ...
    כי האבולוציה תחייב אותנו להשתנות בין אם מתוך רצון והבנה ובין אם מתוך ...

    מה שלא עושה השכל - עושה הזמן

    תקן את האדם - והעולם יתקן

    השבמחק
    תשובות
    1. תיקון האדם זה דבר חשוב, אבל חשוב גם לתת לאדם מרחב מאפשר. מערכת שמעודדת שיתוף פעולה ואחווה. במקום תחרות אינדיבידואליות ופחד.
      כשרוצים שילד יגדל להיות אדם שליו וחברי, דבר ראשון נותנים לו דוגמא אישית. נותנים מרחב שמאפשר את הצמיחה הזו.
      זה חלק מהותי מהתיקון.

      ע'

      מחק
  26. אני חולק על ידידי כאן.
    גם בשיטה כלכלית טובה ובריאה יכולה להיות צריכה כמו היום.
    ז"א צריכה מוגברת ומוגזמת.

    פשוט בשיטה הכלכלית הנוכחית אין מספיק כסף למיחזור יעיל וניקוי יעיל של התוצרת השלילית הנפלטת לאויר לים וליבשה,ובשיטה כלכלית טובה יהיה מספיק כסף.

    השבמחק
    תשובות
    1. צריכה כמו היום - לדוגמה שמכלה את הקרקעות החקלאיות שעפות ברוח לאוקינוס. שמסתמכת על הפקת דשן כימי בסיוע משאבים מתכלים כמו כריית אשלג, פוספט, ושאיבת גז להפקת הדשן, שמתסמכת על נפט ליצור חומרי הדברה? מה יהיה כשהמשאבים האלה יתכלו? אין כרגע שום תחליף לדוגמה לאשלג ולפוספט, ולא צפוי שיהיה כי אלו יסודות כימייים שהם חלק מהמבנה של הצמח וחיוניים לפעולת התאים.

      בפחות מ 100 שנה חיסלנו כ 50% מהנפט שלנו וכמות דומה של פחם. קצב הצריכה בעתיד לא נשאר קבוע אלה הולך וגדל.

      מחק

  27. צפיתי בחלק מההרצאה המלאה כאשר אבי שמחון מדבר על אינפלציה. הוא הסביר שאינפלציה הרצויה היא 2% בשנה, אבל מבלי לתת הסבר הגיוני מדוע בעצם צריך שתהיה אינפלציה, וגם השמיע כמה טענות מרגיזות, כמו למשל: אם האינפלציה היא 4% ובאותה התקופה מחיר הקוטג' לא השתנה, אז מחיר הקוטג' ירד ב4%...

    השבמחק
  28. אבי שמחון הוא כמו אותו נוסע ברכבת שבתחנה הסופית שלה תתנגש בצלע ההר. רק שלו, לא איכפת כיוון שהוא עתיד לרדת באחת התחנות לפני. רק שאבי שמחון לא מבין שהילדים שלו או אולי הנכדים, יישארו עם הרכבת עד לאבדון...

    השבמחק
  29. מה אפשר לצפות ממישהו שהיה יועץ של שטייניץ וטען שאין שום הצדקה למחאה החברתית..
    בטח גם לא אכפת לו מעבדות ילדים בסין, לצורך ייצור המוצרים שלו בזול, כי הוא לא ילד סיני

    השבמחק
  30. הילדסהיים, אני ממליץ בחום שתבטל את האפשרות של המגיבים לכנות עצמם "אנונימי" (ואם זה לא ניתן טכנית, תודיע שתמחק תגובות כאלה). אתה לא צריך לחייב הזדהות, אבל ההתעצלות של משתתפים רבים בדיונים השונים לבחור לעצמם כינוי פוגעת באיכות הדיונים בבלוג. לא ניתן לדעת מי כתב מה, האם אותו אדם כתב כמה הודעות, או שמא מדובר בכותבים שונים וכן הלאה. זה עושה רושם מאוד לא רציני.

    השבמחק
  31. אבי שמחון הוא חלק מהסיבה מדוע יש יחס מזלזל ומגחיך לתארים בכלכלה החל מדר' לכלכלה פרופסור וכו'
    נראה כאילו כלכלנים מסוגו של שמחון פשוט מפריחים לאוויר תאוריות סתמיות שכל תכליתן הוא "צומי" למרצה.

    השבמחק
  32. עורב
    'ישראל שלי' וארגונים ציוניים נוספים מצטרפים להפגנה ברביעי כנגד 'הקרן החדשה'.
    תנועת 'ישראל שלי' הודיעה היום כי בכוונתה להצטרף להפגנה שתתקיים ביום רביעי הקרוב 15/1 בשעה 19:30 ברחבת הסינמטק בת"א.

    הנה יש לכם אפשרות להשפיע במקום לשבת בבית ולהתלונן צאו לרחובות לגרום לשינוי

    אני אישית לא אגיע אבל אני מצפה מכולכם להגיע :-)

    השבמחק
  33. חבל שהפוסט מופנה כלפי לימודי כלכלה בכללי. אני גם לומד כלכלה (לא בארץ אמנם) והעמקנו מאוד בלימודי כלכלת הסביבה, כלכלה אקולוגית וכשלי שוק בכללי.
    יש כל מיני כלכלנים עם כל מיני דעות בנושא כלכלת הסביבה. יש כאלה שייתמכו ברגולציה כבדה בקיצון אחד ויש כאלה שיתמכו במסחר במכסות זיהום בקיצון אחר. פוסט כזה עלול לגרום לכך שאנשים יימנעו מללמוד כלכלה במקום להעמיק בנושא, להבין אותו טוב יותר, ולמצוא פתרונות יעילים לכשלים הקיימים. תזכרו ש"כלכלה" זה לא בהכרח כלכלה ניאוקלאסית ולא בהכרח כלכלת שוק חופשי וכל מי שלומד כלכלה יודע את זה (אני מקווה לפחות).

    השבמחק
    תשובות
    1. לאנונימי מ-21:44
      אכן הכלכלה היא מקצוע רחב יריעה ויש חלקים חשובים בה שיכולים לתרום להבנת העולם ומציאת דרכים נכונות יותר.
      עם זאת לצערי, עדיין לא ראיתי אוניברסיטה שמלמדת את השיטה המוניטרית הקיימת בצורה ביקורתית, דהיינו כיצד נוצר הכסף היום, השלכות של מערכת בנקאות ברזרבה חלקית, מערכות כסף אלטרנטיביות והשפעתן על האוכלוסיה, וכיו"ב.
      המערכת המוניטורית הנוכחית היא בעלת השלכות מאוד עמוקות על חיינו וכן על כל שטח אחר כולל האקולוגיה והסביבה.
      לעניות דעתי הדבר הראשון והדחוף שצריך ללמד בכלכלה כיום זו המערכת המוניטרית והשלכתה על האוכלוסיה.
      אם כן הדברים נלמדים, אשמח שתפנה אותי למראה מקום, כדי שגם אנחנו נלמד, משום שכיום החומר בתחום זה מאוד מצומצם.

      ע'

      מחק
    2. מה שאני ראיתי זה שעור בכלכלה שבו סטודנט מנסה להסיט את הדיון מנושא השיעור לנושאי איכות הסביבה. המרצה בצורה פשוטה ואולי ברוטאלית חותך אותו ומחזיר את השעור למסלולו. מה לעשות המבחן בקורס לא עוסק בזיהום הים או בהשלכות הצמיחה האינסופית אלא עוסק בחומר אותו מעביר המרצה

      מחק
    3. RSH מה שכתבת נכון אבל לא מסייע...
      הבעיה העיקרית שאף קורס באוניברסיטה אינו עוסק בהשלכות השיטה המוניטרית ושיטות חליפיות.
      זה פשוט אבסורד שזועק לשמיים. מערכת שכה משפיעה עלינו כלל אינה עומדת לדיון וניתוח אקדמי.

      ע'

      מחק
    4. לאנונימי, אין שום בית ספר לכלכלה בישראל שבו נלמדת כלכלה אקולוגית, רק כלכלה סביבתית.

      ההבדל הוא תהומי. כי כלכלה סביבתית משתמשת בכלי המחשבה של הכלכלה כדי לנתח בעיות סביבה. לכן מניחים שזיהום הוא רק מין הפרעה אסטטית כזו, בדומה לכך שהבית מולך צבוע בצבע חרדל. פגיעה ברווחה בין שני אנשים שאפשר לסחור בפגיעה ולקבל יעילות פארטו.

      הכלכלה האקולוגית מנסה (לפחות בחלקה) לקחת תובנות מאקולוגיה ופיזיקה ולשנות איתם את התואריה הכלכלית - בהקשר של זיהום לדוגמה - להבין שיש סוגי זיהום שיכולים להרוג את כולנו, או שיתכן שהתועלות של המערכות האקולוגיות , לדוגמה על ידי ייצור חמצן או הכנת הבסיס למזון שלנו, (שירותי המערכת האקולוגית) היא גבוה יותר מאשר כל התוצר הכלכלי כולו - אין מספיק כסף או "תועלת" או הון בעולם שיכול להחליף את הפעילות של המערכת האקולוגית - אם היא נפגעת מספיק אז גם אנחנו הלכנו קפוט. הדבר הזה שהוא די בסיסי בתחום האוקולוגיה ומתפרסם השכם וערב במגזינים מדעיים (כמו לדוגמה "גבולות פלנטריים שהתפרסם בשנת 2009 בסיינאס, או המחקר של האו"ם על החשיבות של מערכות אקולוגיות) הוא בלתי מוכר בארץ. לא באקדמיה הכלכלית, לא בכלכלנים ובקרב אנשי עסקים (ברובם הגדול) ולא בקרב כלכלנים בממשלה.

      מחק
  34. עורב
    זה לא נעים לומר למישהו שמה שהוא לומד באוניברסיטה זה שטויות במיץ אך זאת האמת בחור

    רק לציבור ישנה זכות להדפיס כסף

    צריך לצמצם את כוחם של הבנקים אשר חושבים שיעשו בציבור ככל העולה על רוחם

    זה מאד פשוט ולא צריך נוסחאות וכל מיני שטויות במיץ אחרות

    השבמחק
    תשובות
    1. עורב
      בנוסף אתה בטח חושב שמישהו מבין מה זה ניאוקלס, מה זה סוג של דינוזאור
      נראה לך שאני הולך למכולת וקונה עם ביטויים אוכל
      נראה לך שאיזה ילד עני (65אחוז מהאוכלוסיה) מעניין אותו איפה אתה לומד ושאתה יודע לומר ניאוקלס
      אם אתה כלכלן בטח אתה יודע שבמכול ת מכירים רק שקלים

      מחק
    2. לא הבנתי כל כך איך התגובה שלך קשורה למה שרשמתי.
      לא ציינתי שום דבר בנוגע להדפסת כסף, כוחם של הבנקים, נוסחאות וילדים עניים.
      בכתבה מצוין שבלימודיי כלכלה אין שום ראיה ביקורתית על השיטה הקיימת, כאשר אני בלימודיי נתקלתי בגישה אחרת. נתקלתי בראיה ביקורתית, הרחבה על כשלים וראיה לטווח ארוך. זה קצת מוטה מצד כותב הבלוג לעשות דיסקרדיטציה למקצוע שלם על סמך דעותיו של מרצה אחד.

      גם לא הבנתי את ההערה על הכלכלה הנאוקלאסית -
      כלכלה זה סהכ איך בני האדם מקצים את המשאבים שיש להם. אז רק ציינתי שהכלכלה הנאוקלאסית, התאוריה הדומיננטית בתחום הכלכלה בעולם, היא לא התאוריה היחידה (יש למשל תאוריות כלכליות אנרכיסטיות שמבוססות על חליפין בעודפים - גם זו כלכלה). לדעתי חשוב ללמוד ולהבין את התאוריות האלה כדי להבין את הכשלים ולדעת איך לשפר. זכותך המלאה כמובן לחשוב שאלו שטויות במיץ אבל תשתדל להיות יותר ספציפי כשאתה יוצא בהצהרות כאלה כדי לא להשמע שחצן מתלהם בטעות.

      מחק
  35. הסטודנטים צריכים לעשות מרד נגד המרצה הדגנרט הזה והשיטה הכושלת שהוא מלמד כמו שעשו הסטודנטים בבריטניה לא מזמן

    השבמחק
    תשובות
    1. מוצטפא שמטרלינג13 בינואר 2014 בשעה 10:24

      אם הסטודטנים כבר יודעים יותר מהמרצה שלהם, למה הם צריכים ללמוד באוניברסיטה?

      מחק
    2. כדי לקבל דף נייר שכתוב עליו "תואר"

      מחק
  36. מענין מאוד! בשבילי זו הפעם הראשונה שאני שומע על הקונספציה של זיהום-פיצוי. מדהים כמה שהמערכת הקפיטליסטית לא מודעת לעצמה...

    השבמחק
  37. אתם כולכם פה יפי נפש שלא באמת חשבו ונכנסו לתוך הדברים של שמחון. זה לא מפתיע,כי אין לכם מושג מיהוא ולמה הוא מתכוון כשהוא מדבר- כי אתם פשוט לא מכירים אותו ולא רגילים לאיך שהוא מדבר ומציג את הדברים. אז בואו לא תוציאו את הדברים שנאמרו על ידו מהקשרם ופשוט תבינו ותסכימו שאין לכם מושג על מדובר..

    השבמחק
    תשובות
    1. ההרצאה הובאה במלואה בתוך המאמר כך שלא ברור על איזה דברים שהוצאו מהקשרם את מדברת. כל הדברים מוצגים בקישור האחרון ללא עריכה וצנזורה.

      מחק
    2. דווקא יש מושג, הוא מדבר על הרעיון של הפמנת עלויות חיצוניות על ידי תמחור נכון בשוק. לפי התאוריה הנאו קלאסית זה יפתור את כל הבעיות שלנו כי זה יגרום להקצאה יעילה. התאוריה לא מניחה בכלל שיש אפשרות שזיהום או בעיות סביבה אחרות (איזה בעיות סביבה יש מלבד זיהום - ובמה הן שונות מזיהום - כלכלנים לא יודעים) יכולה לגרום להכחדה של רוב האנושות. התאוריה רק מניחה שיש 2 פרטים שאחד יוצר את הזיהום והשני נפגע ממנו. הפגיעה היא בנוחות, לא באפשרות שהוא ימות או יחייה. יש שלל הנחות אחרות כמו זה שאנחנו יודעים מה המחיר האמיתי של הזיהום, שהמחיר הזה לא משתנה על פני זמן, ושכל המסחר וההשפעות מתבצעות באותו זמן ( או שאנשים שעלולים להפגע מהזיהום עוד 20 שנה יוכלו לחזור אחורה בזמן ולסחור את זכויות הזיוהם שלהם עם המזהם).

      מחק
  38. אתה טוען כי "על פי מחקר של המשרד להגנת הסביבה כ-620 בני אדם מתים מזיהום אוויר שמקורו בפעילות אנושית בשנה. וזה רק באיזור תל אביב" וספקת לינק כרפרנס למצגת של תלמיד מאורט רחובות כמדומני.
    לשיטתך יותר אנשים מתים מזיהום אוויר מאשר מתאונות דרכים (דבר הזוי כשלעצמו)- אנא ספק תימוכין לכך,
    אחרת אתה לא שונה מאלה שאתה בכל הזדמנות מציין כי הם מעוותים את המציאות על מנת לשרת את צרכיהם.

    השבמחק
    תשובות
    1. הסימוכין נמצאים בתוך המצגת אבל כדי לא להקשות עליך אני מניח לך את תאור המחקר כאן:
      http://www.haaretz.co.il/misc/1.837561

      מחק
    2. זה נפלא בעיני שמי שלקח על עצמו כנציג כוחות האור במלחמתו במוכרי האשליות (דוגמת פלוצקר שאתה תוקף בפעם השלישית), לא רק שנמנע מלהציג תימוכין מצרף נימה צינית לדבריו כאשר מנסים לברר על מה הוא מבסס את משנתו. בוא נפרק יחד את דבריך:
      1. התימוכין במצגת - מצגת של תלמיד אורט רחובות היא אינה תימוכין, צ'טערת.
      2. אבל כדי לא להקשות עלי תאור המחקר - הלינק הוא מאמר של עיתונאי ולא לינק למחקר.
      3. אתה מציין בפוסט שמדובר במחקר של המשרד להגנ"ס - המאמר מציין כי "המחקר נערך במסגרת פרויקט "מידע אירופי על בריאות וזיהום אוויר" (אין לי מושג מה זה) בראשות מישהי מאונ' ת"א.
      4. חלקיקים הוא מזהם במדינת ישראל שבעיקר מושפע ממדבריות אפריקה ומהסעת מזהמים באירופה, לא בהרח לתעשייה. בלינק אף רשום - "ואולם, תוצאת המחקר אינה ודאית לחלוטין. את מידת הסיכון בחשיפה לחלקיקים בגוש דן קשה להעריך, בין השאר, בגלל הרכב החלקיקים בישראל, השונה מאירופה. בגלל התנאים הגיאוגרפיים השונים, יש בישראל כמויות גדולות של חלקיקים שמקורם בסופות חול ואבק שהתפתחו באזורים מדבריים."
      5. אתה מספר על זיהום מתעשייה, הלינק מתאר דברים קצת אחרת - "במחקר של המשרד לאיכות הסביבה ואוניברסיטת תל אביב, נבדק בין השנים 2000-1998 הרכב החלקיקים באחת מתחנות מדידת זיהום האוויר בתל אביב. החוקרים גילו, כי בחלק ניכר מימי השנה מכילים החלקיקים בעיקר מינרלים שונים, רסס מהים וחומרים מזהמים שמקורם אינו בישראל - אלא בזיהום אוויר שהגיע מאירופה באמצעות רוחות".
      6.אתה מציין בפוסט שעפ"י מחקר של המשרד להגנ"ס כ-620 בני אדם מתים מזיהום אוויר שמקורו בפעילות אנושית בשנה - אחרי שהבנו שמדובר לא במשרד להגנ"ס נתמקד במספר 620: המחקר מציין שעם זיהום האויר בממוצע שנתי היה קטן התמותה היתה מצטמצמת ב 620 איש בשנה (זהו מידע שלקוח מגרפים שככל שריכוז החלקיקים יורד התמותה יורדת). אממה, איך מונעים ממדבריות אפריקה להשפיע? לי אין מושג. אם היית קורא באמת את הלינק שהבאת, בסופו רשום - בשנים האחרונות נערכו בישראל שתי הערכות של שיעורי תמותה כתוצאה מזיהום אוויר. על פי הערכות מומחים ממשרדי הבריאות ואיכות הסביבה, מספר מקרי המוות בתל אביב עומד מדי שנה על כ-290. לעומת זאת, להערכת רוני בראונשטיין מאוניברסיטת תל אביב, מדובר בעשרות בודדות של מקרי מוות בשנה.

      כלומר,
      לא רק שהיית ציני לגבי שאלתי גם הטעת בחפיפניקיות את ציבור קוראיך.
      אני מניח שתגובה זו תמחק או לא תזכה לתגובה, כי מעניין אותי לדעת כיצד אתה אוסף את המידע שאתה מפרסם אם נמצאו בפרט כל כך קטן מספר רב של שגיאות והטעיות.

      מחק
    3. ל 14:44:

      במקום להתווכח עליך להתגורר 10 שנים במפרץ חיפה.

      לאחר שתחלה בסוג כלשהו של סרטן במיוחד ריאות ודרכי העיכול או בשבץ או בסוכרת - כל אלה הן מחלות שנגרמות במיוחד מרעלים אורגאניים, חומרי הדברה ופסולת גזית ונוזלית של תרכובות גופרית, חנקן, זרחן, ברום, פלואור, כלור, בנזן, אמוניה ועוד, ותרכובות רעליות של מתכות כבדות,
      אז לדעתך יהיה משקל אוביקטיבי.

      לדעתי 25% -50% מהמחלות האלו שעד לגיל 70 מקורן בהרעלה סביבתית.

      פרוש הדבר שמדובר במוות של 15000-30000 בשנה.

      הרבה הרבה יותר מהמפורסם וכל זאת כדי שהכנסת והמשרדים הממשלתיים ובעלי ההון יוכלו להתחמק מאחריות .

      לא מאמין לנתונים שמתפרסמים ע"י המשרדים הממשלתיים שמבוססים על התעלמות מעובדות והגיון.
      -

      מחק
  39. וואו, אנונימי, כמה רגשות נחיתות.
    הטענות שאתה מעלה ייתכן ולגיטימיות... אבל הצורה.... OMG
    Get some anger management therapy

    השבמחק
    תשובות
    1. יקירי DR Pressure,
      אני מניח שהתכוונת אלי - הנודניק מה 620מתים בת"א מזיהום אוויר (עדיין אני לא מצליח להרגע מהטפשות מלפרסם אמירה כל כך שגויה),
      השיטה של לתקוף את הדובר פרסונלית במקום להתייחס לטענותיו מצביעה קצת עליכם -אנשי הכת מאחורי המיסיונר.
      הגעתי לכאן כי נתקלתי במידע מעניין אבל שוב ושוב ראיתי כיצד כותב האתר תוקף על פרטים שוליים גורמים במערכת ובפעם השנייה שאני מאמתת אותו עם עובדות שגויות הוא בוחר לא לענות (בפעם הקודמת הנושא היה יותר עקרוני וסבב סביב תאוריה שהציג).
      תרצה להאדיר אדם שצובע את המידע שהוא מציג בפירוטכניקה כדי לטשטש את האמת אני אומר בבקשה,
      אבל לכל הפחות תהיה מספיק הגון לא להניף את דגל הצדיק,
      כי בעל האתר הוא אינטרסנט לא פחות מאלה שהוא תוקף אחרת היה בוחר לנסות להתמודד עם עובדה שגויה שהציג ולא לשחרר תגובה מזלזלת שתפקידה אחת - שלא נתמקד שבכך שטעה ובהתאם אתה רצת להגיב לזכותו.
      כת כבר אמרתי?

      מחק
    2. אנונימית יקרה,
      על איזה כת את מדברת?
      אני קורא את הבלוג כמו שאני קורא אתרים אחרים.
      אני מתייחס עליו גם באהדה וגם בביקורת.

      לא אהבתי את המאמר שהוא קדם בזכות המהגרים (לא זוכר את שם הכותבת), אבל את רוב המאמרים או ליתר דיוק "מתן במה" לעובדות תמוהות סביב ההנהגה הכלכלית שלנו, אני מאד מעריך.

      גם לא אהבתי את הקו המילטנטי מול "סבר פלוצקר"

      הסיבה שהגבתי לזכותו היא לא מאהבת מרדכי אלא משנאת המן.
      תראי, התגובה שלך (למרות שאת בטוח לא רואה אותה כך), היא תוקפנית. או ליתר דיוק passive aggressive.

      תגובות שכאלה יוצרות אנטגוניזם ותוקפנות (אני גם לא מלאך)

      בכל מקרה,סתם עצה ידידותית, אל תניחי שכל מי שקורה את האתר או אפילו מגיב לטובת הכותב, הוא בעמדותיו או ב"כת".זה זלזול די בוטה. תני קרדיט לאנשים.

      ועוד מילה אחת, כמו שזוגתי תמיד אומרת. "זה לא מה שאתה אומר, זה איך שאתה אומר את זה".

      מחק