יום רביעי, 22 בפברואר 2012

כלכלה באין מוצא

בכל תחום בחיים אם אנחנו רואים שהשיטה/הדרך שבחרנו בה שגויה אנחנו ננסה למצא שיטה/דרך חלופית. למשל אם ברצונכם להגיע למקום מסוים ונכנסתם לדרך ללא מוצא סביר להניח שתקחו רוורס ותחפשו דרך חדשה טובה יותר. הדרך או השיטה שהכלכלה עובדת בה היום צריכה לדעתי להבחר לשבעת פלאי תבל ,אף על פי שאיננה מקום פיזי: היא מהתחומים הבודדים בעולם שכולם רואים ,יודעים ושומעים שהיא נכשלה ואף אחד ,ממש אף אחד לא חושב אפילו שצריך להחליף אותה. הסיפור הבא שהתרחש אתמול יכול להמחיש זאת יותר טוב מכל דבר אחר.



 I.D.B בבעלות נוחי דנקנר החלה לטעון ,שהנגיד מייבש את המשק ועוצר את האשראי. אם החמצן הזה מהבנקים לא יגיע למפלצת  שנקראת I.D.B ,היא עלולה לקרוס תחת חובותיה. פה נכנסת הכלכלה לאותו אין מוצא שאני מדבר עליו:
אם ינתן הכסף לטייקונים במצוקה ,הרי אז התלות של הבנקים בחברות הענק הכושלות יגדל עוד יותר .לכן ככל שיתנו יותר אשראי מסוכן עכשיו ,כך יצטרכו לתת להם אשראי מסוכן עוד יותר בעתיד כדי למנוע את נפילת הבנק עצמו.
אם לא יתנו אשראי לטייקונים במצוקה , הרי אז הטייקונים ששולטים על חלק גדול מהמשק עלולים להגיע לפשיטת רגל ובסבירות די גבוהה ימשכו איתם את שאר המשק לתוך גל גדול וקטלני של פשיטות רגל וזה שוב יגיע לבנק עצמו בהפוכה.
השותף לשני המיקרים : שניהם לא היו מתקיימים אילו כסף לא היה נוצר מחוב. בשניהם בסופו של דבר היחידים שיסבלו מזה הם הציבור. שניהם יובילו אותנו לפשיטת רגל :המקרה האחרון באופן מיידי והראשון בשלב מאוחר יותר  דרך היפר-אינפלציה אבל אז גם הנפילה תהיה קשה יותר.

אתמול בלילה כלכלי התקיים דיון בדיוק על הנושא הזה של I.D.B ומחנק האשראי . בדיון נכחו מרצה בכיר בפקולטה לניהול שבאוניברסיטת תל אביב (ד"ר איציק ספורטא) , בעל חברת השקעות מובילה (תמיר פישמן ), ומנחה התוכנית הכלכלית המובילה היום בארץ  (שרון גל). על אף אחד מהם אי אפשר להגיד שהוא אינו מבין בכלכלה.
במהלך הדיון שם כולם דיברו על הבעיה אבל אף אחד מהם לא הבין מהי, כולם אמרו במילים כאלו או אחרות שלא משנה מה יעשה הנגיד אנחנו בצרה אבל הסיטו את הנושא לדברים אחרים ולא קשורים כמו מתן אשראי לעסקים קטנים כאילו פה קבור הפתרון לבעית האשראי של הטייקונים . כולם מבינים שהשיטה הזו מובילה אותנו להתרסקות אבל עדיין מתעקשים למצא פתרון למצב שאין לו פתרון.משום מה אף אחד לא הצליח (או לא רצה) לשים את האצבע על הבעיה או לפחות להגיד: עיצרו! אם כל תרחיש בשיטה הזו מכניס אותנו לדרך ללא מוצא אולי משהו בשיטה דפוק. הרי השיטה היא לא יצירת האלהים- היא הומצאה על ידי האדם לשרת את האדם ולא הפוך ולכן אולי צריך לבדוק אותה.

צפו בדברים מדקה  5:54 עד 12:00




הכלכלה היום היא התחום היחידי בה הפתרון לנהג הכלכלי שנכנס לדרך ללא מוצא הוא לסוע עוד ישר עד שיתקע בקיר ,ואז לפי אותו הגיון הפתרון יהיה ללחוץ שוב על הגז חזק עוד יותר ולנסות להכנס בקיר עוד יותר חזק. אם אחרי הכל הרכב יושבת, אז יבואו הכלכלנים ויסבירו לאותו אזרח תמים ופצוע שישב במושב האחורי , שהטעות של הנהג היתה שהוא אמנם לחץ חזק על הגז אבל לא מספיק חזק.
משום מה, אף אחד לא לוקח רוורס 100 שנים אחורה לבדוק אם יש דרך אחרת .מי שיעשה זאת יגלה שקיימת דרך כזו ושאפילו כבר נסעו בה כמעט 300 שנים עד 1913. בדרך הזו כסף לא הושתת על חוב, כספינו לא היו תלויים בטיקונים ובבנקים, ואנחנו לא היינו צריכים לעבוד יותר רק בשביל לגלות שנשאר לנו פחות. 
בדקו זאת בעצמכם כי אלו שנהנים מהשיטה הנוכחית לא יעשו זאת במקומכם.

21 תגובות:

  1. כל מילה בסלע... הטלויזיה תמשיך לסחרר את הציבור כל עוד הוא יתן לה שליטה עליו באופן וולנטרי!
    (ופה הקאצ'...!)

    תגיד איפה אפשר למצוא את הדוקומנטציה לקיום ההלוואה\הדפסת כסף כחוב + גובה הריביות?
    (כוונתי למסמכים רשמיים)

    השבמחק
    תשובות
    1. גש לחוק בנק ישראל. החוק מבסס יצירת כסף על ידי מתן אשראי ,דבר שנעשה בבלעדיות על ידי בנק ישראל. הכסף שמלווה בנק ישראל מנופח פי10 ומעלה על ידי הבנקים המסחריים באמצעות קיום יחס הרזרבה.
      בנוסף, אם תחפור באתר בנק ישראל תוכל למצא שם הכל.

      ערן

      מחק
  2. אני חושב שהם התייחסו לנושאים מאד רלוונטיים אבל כרגיל לא לקחו את זה עד הסוף.

    איי די בי מבטיחים לציבור לא לעשות תספורת.. איך הם יכולים להבטיח כזה דבר, איזה שטויות, אם הם לא יוכלו להחזיר את חובותים לבנק, בשלב כלשהו הם יאבדו את אמון הציבור והתספורת תחגוג והבנקים "ישתו" את כספי הציבור האבודים, כי הבנקים הם לא פראיירים והציבור כן, ופראיירים לא מתים הם מתחלפים.
    זה ש-40% מהלוואות הבנקים הלכו לטייקונים זה ניהול לא אחראי בעליל, ושוגה במדיניות של "לשים את כל הביצים בסל אחד". בקיצור טמטום מראשיתו ועד סופו,
    וכפי שאומר הפתגם הידוע בלשון אוקופי - LET THEM FALL

    מה כבר יקרה?
    העסקים הקטנים יתאוששו, זה מה שיקרה.
    זה יבריח את כל המשקיעים החיצוניים שמאיימים בימים אלו להשתלט על כלכלת ישראל ויגרום לחיזוק מעגלי הקיימות של כלכלה מקומית. באמת לא נורא, אפילו חיובי.

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה איתי שאם IDB תפול גם חצי מהמשק כולל הבנקים יפלו וכשבנק יפול יבוא בנק ישראל ויחלץ אותו. כשבנק ישראל יבוא לחלץ אותו הוא יעשה את זה על ידי הדפסה של מיליארדים על גבי מיליארדים ,בסופו של התהליך השקל לא יהיה שווה כמעט כלום וכולם ינזקו מזה עסקים קטנים וגדולים,הציבור העשיר והעני.
      מצד שני התוצאה של חילוץ הטייקונים (מתן אשראי) יוביל לאותו תהליך רק שזה ידחה לזמן מסוים.
      בכל תרחיש השיטה תוביל אותך לקריסה בסוף וזה לא טוב לאף אחד.
      זה כן היה חיובי אם היתה אלטרנטיבה - אם אחרי קריסה כזו נעבור לשיטה שבאמת תעודד עסקים קטנים ותהיה הת קיימא אז פה מה שנקרא יצא שכרו בהפסדו

      מחק
  3. ערן שלום,
    התייחסתם בפוסטים קודמים לנושא המטבעות הקהילתיים/משלימים - האם קיים בארץ חוק אשר אוסר על יצירת מטבעות כאלה (לא רק, למשל שטרות או מטבעות עמתיים, אלא למשל סוג מסוים של קרדיט במערכות מחשבים/רשתות חברתיות)?

    תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. חוק בנק ישראל החדש (והתקף) סעיף 44:
      "א. שום אדם זולת הבנק לא יוציא ולא יפיץ שטרי כסף, מעות, מסמך או כל דבר אחר, אשר הנגיד קבע כי הם עשויים להיות תחליף מטבע.

      ב. תחליף מטבע שהוצא בניגוד להוראות סעיף קטן (א), רשאי הנגיד להחרימו."

      כלומר, כפי שערן ציין פעם, הנגיד רשאי להחרים את נייר הטואלט שלך במידה והוא יחליט שהוא מהווה תחליף מטבע.

      ע'

      מחק
  4. יש פתרון פשוט שיגייסו את הכסף מחו"ל שם אין מחנק אשראי והריביות אפסיות
    אין בנק בארצות הברית או באירופה שלא ישמח לתת ל IDB אשראי בנקאי
    ישראל נחשבת מדינה יציבה יחסית למה שקורה בעולם.

    ככה אתה מוציא את המשק מסכנה:
    1. משלם את החובות לאג"ח + הבנקים בארץ
    2. מקטין את החשיפה של הבנקים בארץ לטיקונים
    3. במקרה של נפילת IDB הבנקים בחו"ל כבר ישברו את הראש.
    למרות שזה לא מדויק כי עדין IDB מחזיקה בחוב עצום לציבור ולבנקים.

    השבמחק
  5. ועוד שאלה (זה אני מקודם), יש אפשרות באתר ל-rss של פוסטים חדשים?

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה יכול להרשם עם המיל שלך באתר למעלה מצד ימין ולקבל את הפוסטים החדשים

      מחק
  6. יש רק בעיה, כי להלוות כסף ולקבל ריבית ובמקרים אחרים גם רכוש זה תמיד עדיף.

    השבמחק
  7. חוק בנק ישראל אוסר על מישהו מלבד הבנק להנפיק כסף. המינוח המדוייק בחוק הוא - כל דבר שנגיד בנק ישראל ייקבע שמשמש בתור מטבע. זה אומר שכל מטבע משלים מכל צורה שהיא - כולל מטבעות שהיו בשימוש פה בארץ (וכולל השעות של בנק הזמן - שמופעלות על ידי החברה למתנ"סים!) אינם חוקיים עד שקיבלו אישור מהנגיד. איכשהו יש לי הרגשה שבנק הזמן לא קיבל אישור מהניגד - לא בטוח שבכלל ביקשו אישור כזה...

    זו שורה יחידה בחוק בנק ישראל שמונעת למעשה כל אפשרות לרפורמה מוניטארית בהיקף רחב שתבוא "מלמטה", מן הציבור. אילו השורה הזו היתה מבוטלת, כל אדם, תאגיד, ארגון ציבורי או רשות היו יכולים להנפיק מה שהם רוצים ולהשתמש בזה בתור כסף (מי היה מקבל את הכסף הזה - זו כבר שאלה אחרת).

    דרך אגב לדעתי זה כבר מתבצע היום בכל מיני מקומות ורמות "מתחת לרדאר" של הבנק.

    השבמחק
  8. דור להמשיך את השיטה על ידי הלוואות מחו"ל זה פחות או יותר כמו לזרוק את כל הזבל שלנו בעולם השלישי ולייבא משם תוצרת של סדנאות יזע שמשלמות דולר ליום. זה כבר לא רלוונטי, כי העולם כבר נמצא מאה שנה לפחות במצב של כלכלה עולמית אחת שמורכבת מהרבה תאים-מדינות.
    יש ליקוי מבני במערכת המוניטארית וצריך לתקן אותו, לא למרוח עוד טיח. פתרונות "קלים" רק דוחים את הקץ ומחריפים את ההתרסקות העתידית והבלתי נמנעת.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה לא הפתרון המושלם אבל עדיף שאת המינוף IDB תקח מחו"ל ולא מהארץ
      הפגיעה בכלכלה בין הלוואה מחו"ל לארץ תהיה משמעותית.
      אני מבין את הכוונה שלך שהעולם הוא כלכלה אחת שכול מדינה מחוברת לשניה
      אבל עוצמת הפגיעה בכלכלה הישראלית תהיה יותר קטנה אם נוחי לא יוכל לעמוד בהתחייבות שלו.

      נוחי בכוונה לא רוצה לקחת הלוואה מחו"ל כי הוא יודע שבניגוד לבנקים בארץ שיגיעו איתו להסדרים ,הבנקים בחו"ל ישברו לו כמה עצמות כדי שישלם להם את החוב.

      מחק
  9. ערן. פוסט מעניין ממצא ונכון מאד.
    יש רק בעיה אחת והיא שאתה מצפה מכלכלנים שיבינו את מקור הבעיה.
    הם לא מסוגלים לכך. ככל שהם עוסקים בדבר ולמדו את כל תורות הכלכלה הקיימת אין להם יכולת ורצון לשנות כיוון.
    את ד"ר ספורטא עניינתי בנושא והוא אפילו לא טרח להגיב השחצן.
    אני די משוכנע שהוא לא מבין את הבעיה וכנ"ל רובם המכריע של הכלכלנים המצויים.
    השינוי יכול להגיע רק אם העם יבין את הבעיה ויחליט שמספיק זה מספיק.
    ולא נכנסנו לאג'נדות יותר גבוהות לעניין שליטה על האוכלוסייה באמצעות השיטה המוניטארית המשעבדת.

    השבמחק
    תשובות
    1. אורי ,
      מעולם לא היו לי ציפיות מהכלכלנים..אני חושב שההפך הוא נכון:
      http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/12/blog-post_08.html

      מחק
  10. חשוב לראות בפריים טיים את פרצופם האמיתי של הכלכלנים (כקלקלנים) בגרוש.
    כל עקרת אוהל בסודן יודעת מצויין איך לכלכל את באיי אוהלה על מנת לשרוד דורות על גבי דורות וכך בהיפוך של 180 מעלות אדון רוטשילד.
    כולנו עושים את האל שבידינו למען שרידותנו הכלכלית כל אחד בהתאם לכישורו וקישוריו האישיים.
    אין מצב לשנות את השיטה הקלוקלת של היום גם אם יבוא אינשטיין עם הנוסחא לשבדיה ויציגה קבל עם ועולם.
    כאשר יבוא היום והוא יבוא והכל יקרוס אז על המישור החלק אפשר לבנות כלכלה עם שיטה נכונה יותר לפי הנוסחא של אינשטיין בתנאי שיהיה מי שיוכל ליישמה.
    מי שיכול להוציא מזומנים לבלטה ולהתחיל לצמצם הוצאות ולאגור אוכל יבש יגן על עצמו ומשפחתו לימי הצנע שמתקרבים.
    אבי ג.

    השבמחק
  11. אתם יודעים, יש לי חבר טוב שהוא יועץ נשקעות, בוגר כלכלה במוסד מכובד מאוד, שלא היה לו מושג כלל על הדברים שנאמרים בבלוג הזה. לאחר שיחה ארוכה הוא חשב על זה ואמר שזו דרך מעניינת להסתכל על זה, אבל שתכלס הוא לא מכיר את הדברים הללו, יכול להיות שזה פשוט ככה. כלכלנים טובים עושים עבודה טובה בתחומם, הבלוג הזה עוסק בפילוסופיה של הכלכלה, ומתעסק במודל כלכלי מקביל, שסביר להניח שהוא טוב יותר, אם כי הוא לא קיים כרגע במציאות, ועל כן אנשי המעש (הכלכלנים) לא מודעים לכך.

    זה קצת מזכיר לי מחקרים שנאס"א לפעמים מפרסמת- "נמצא כוכב לכת שמכיל מים" ושאם יש מים זה סימן קיום חיים.. עכשיו.. מישהו מהמדענים האלה לא חשב אי פעם שחיים יכולים להיות מבוססי אמוניה או מבוססי כל חומר ורסטילי אחר? כנראה שהם חשבו על זה, אבל זה כבר יותר מדי פרוע ושוב, זה חומר טוב לתאורטיקנים, אנשי המעש יושבים ומחפשים מים וזהו.

    ביבי בי

    השבמחק
    תשובות
    1. אלברט איינשטיין סיכם זאת הכי טוב:
      "לא נוכל לפתור בעיות באמצעות אותה צורת חשיבה שהשתמשנו בה כשיצרנו אותן."

      מחק
  12. אז מחזור לסחור בגמלים. אני לא מבין למה בכלל עברנו מהשלב הזה מלכתחילה.

    אבל ברוח אקולוגית כלשהי, אפשר להתחיל לסחור בקקה כמטבע, ובמקרה שהנגיד יחליט שזה לא בסדר, הוא יצטרך לאסוף את כל הקקה, מכל תושבי ישראל. בנק אקולוגי :)

    ביבי בי

    השבמחק
  13. קראתי ציטוט יפה שאני לא יודע אם הוא מתאים לפוסט הזה אבל הוא שווה קריאה:
    “A banker cannot make a
    loan unless he has a deposit. It seems a little silly
    to state that so baldly, but if three college-educated
    Americans in ten don’t know that we have to import
    oil, I don’t feel so bad about saying something
    bald. Banks do not lend their money. They
    lend the money somebody else has left there.”

    השבמחק
  14. נסיון לחשוב על שיטה כלכלית קצת אחרת:
    http://haemori.wordpress.com/2012/02/22/afterworld1/

    השבמחק