יום ראשון, 16 באוקטובר 2011

מיליוני בני אדם מתאבלים על מותו של אחד, אף אחד מהם לא מתאבל על מותם של מיליונים

סטיב ג'ובס נפטר בשבוע שעבר וגרם לאבל כבד אצל עשרות ואולי מאות מיליוני בני אדם סביב הגלובוס, אני בטוח שלכמעט כל המתאבלים האלו אין שום מודעות או בכלל לא איכפת להם  שבאותו הזמן מיליוני ילדים גוועו או גווועים למוות ברחבי העולם מרעב ומחלות. ראשי המערכת המוניטרית  הצליחו להעביר את השגעון של הסגידה לרווחים לכולנו. במאמר זה אפרט בדיוק מה האינטרס של המערכת להוציא אותנו מדעתנו ,ושלא תבינו לא נכון ,האינטרס הזה הוא אינטרס קיומי רק הבעיה שלא קיומי לאזרחים.


ישבתי מול הטלוויזיה ביום רביעי שעבר ונדהמתי לראות באחד הערוצים סקירה שנמשכה כמעט כ10 דקות רצופות על ההלם והתדהמה שהתרחש בעולם... לא , לא היה פיגוע בבית הלבן ,אסד לא ברח מסוריה וגם לא מצאו גם את רון ארד - פשוט שלא נדע איפון 5 לא הושק! 10 דקות יקרות תמימות בפריים טיים הכולל ראיונות עם מומחים שמסבירים למה,שיחות עם אנשים שהתאכזבו וגם סקירה על קריסתה של מניית אפל. שאלתי את עצמי : האם העולם השתגע, ומאחר שאינני נוהג לדבר עם עצמי עצרתי פה את הדיאלוג והחלטתי לכתוב לכלכם את האמת: למה המערכת הפכה אותנו לרובוטים של רווחים?

בשביל להבין למה צריך להבין קודם איך המערכת הכלכלית היום עובדת?
כסף נוצר בעולם היום על פי חוב. זו הדרך היחידה היום ליצור כסף והגוף היחידי בעולם שמייצר אותו הם בנקים מרכזיים (זה נכון גם לבנק ישראל). יש גם בעיה נוספת פה: לחוב מתווסף ריבית ,כלומר אם בכל העולם יש X דולרים והיום גוף מסוים לוקח הלוואה, אותו גוף יהיה חייב שבעולם יהיו בעתיד X דולרים + הריבית שלקח.
 איך תתווסף הריבית לסך כל הכסף הקיים בעולם?
 בדרך היחידה שניתן לייצר כסף היום שהוא כאמור על ידי חוב - כלומר גוף שני (או אפילו אותו גוף) יצטרך לקחת עוד הלוואה לפחות בגובה הריבית שהגוף הראשון לקח וכך יתווסף עוד סכום כסף בגובה הריבית ולגוף הראשון תהיה הזדמנות להחזיר את הכסף בעתיד. אלא שכאן זה לא מסתיים, כי עכשיו צריך שסך כל הכסף בעולם יגדל שוב בגובה הריבית שהגוף השני לקח. מאחר שמדובר בריבית דריבית הרי כל פעם מישהו אחרי בעולם צריך לקחת הלוואה גדולה יותר ויותר בצורה אקספוננציאלית על מנת שהמערכת תמשיך להתקיים.  כך נוצר פער תמידי שבו כמות ההלוואות תמיד עולה על כמות הכסף בשוק ומה שמונע את פשיטת הרגל הכלכלית במקרה זה הוא רק הזמן שבו צריכים הלווים להחזיר את ההלוואות שלהם. כך למשל ממשל ארה"ב כבר מזמן לא מחזיר את ההלוואות שלו אלא לוקח חדשות שאיתם הוא מכסה את החוב הישן שלו. המשחק הזה קרוב לסיומו אבל פה אנחנו חורגים כבר מנושא המאמר.


אז מה הקשר בין זה לבין הסגידה לסטיב ג'ובס ולאיפון5?
בשביל שהמערכת הכלכלית בעולם תמשיך לתפקד צריך שאנחנו הצרכנים נצרוך כמה שיותר ובקצב עולה עם הזמן. ככה כולם ירויחו מזה חוץ.. מאיתנו ,שנשאר עם מכשיר שעוד חצי שנה כבר לא יהיה רלוונטי:
1. החברה המוכרת מרוויחה כתוצאה מהמכירות
2. המדינה מרויחה כתוצאה ממיסים על עסקאות
3. הבנק מרויח מזה פעמיים: פעם ראשונה על כל הפקדה ומשיכה הוא גוזר עמלה. פעם שניה היא מעצם העובדה שככל שתצרכו יותר יהיה לכם פחות כסף ואז גם גדל הסיכוי שתצטרכו להלוות מהבנק מתישהוא עבור ההוצאות העתידיות או הנוכחיות שלכם כולל תשלום ריבית יפה כמובן. בכך תהיו אחראיים לתחזוקה של מערכת מוניטרית שבעצם לא משרתת אתכם.
והמצב הזה רק ילך ויחמיר ,שכן הדרישה של שלושת מקורות ההכנסה הללו רק ילכו ויגדלו עם הזמן ואנחנו כבר מרגישים בזה. והנה דוגמא:
פעם לפני רק 25 שנים ,היה לכולנו טלפון חוגה של בזק שאם התקלקל שלחנו אותו לתיקון שוב ושוב ושוב. זה היה מקובל וזו היתה הנורמה.היום נוצרה אוירה בעולם שלהסתובב עם איפון 1 או 2 זה כל כך פאסה שאם תעזו לעשות זאת ,ודאי תזכו למבטים מוזרים מהסביבה ,שלא לדבר על אם תצטרכו לשלוח אותו לתיקון. היום אם אפל לא תוציא את איפון5 זה ירעיד את כל העולם. לא זכור לי שכל העולם רעד בתקופת ילדותי שיצא טלפון חוגה חדש משוכלל יותר, גם אז המשיכו הורי לשלוח את זה הישן לתיקון עד שלבזק נמאס והם החליפו אותו בחינם לדגם החדש יותר.
היום מי שמרוויח הוא החשוב ויהיו כאלו שיגידו שבמקרה של סטיב ג'ובס לא הריווחיות אלא החדשנות והמקוריות בלטו, אבל פה אני שואל אם מישהו יודע מי המציא את האולטרסאונד או את הABS לרכב שמונעים מיליוני הרוגים, פציעות,נכויות או מחלות כל שנה? ודאי שלא, זה לא ריווחי כמו האיפונים של סטיב ג'ובס.

איך עושים לכם שטיפת מוח?
המציאות היום לימדה אתכם שעל מנת לעמוד בסטנדרטים המקובלים עליכם לצרוך ,לצרוך ולצרוך. הכל נעשה על ידי פרסומות, תוכניות וכתבות בתקשורת. אגב זו אותה תקשורת שנשלטת על ידי אותם בעלים ששולטים על אותם הבנקים, על אותן החברות ובעקיפין גם על המדינה .
בואו ניקח דוגמא טריה מתוכנית טלויזיה שבמקרה נתקלתי בה:
במוצ"ש בערוץ 2 יש תוכנית שנקראת : "רוצים הביתה". הקונספט ממה שאני הבנתי, הוא שזוג רואה דירות וצריך להחליט תוך 48 שעות אם הוא מעוניין בדירות,כבר הזוי אבל גינדי לימדו אותנו בכנסים שלהם שיש דברים הזויים יותר. נמשיך: בפרק שראיתי נכנס זוג ליועצת משכנתאות ואומר לה שהוא זקוק למשכנתא בסך מיליון ש"ח. אף אחד לא נפל שם מהכסא , לא היועצת משכנתאות ,לא המתווכת ולא הזוג הצעיר. יועצת המשכנתאות יעצה לזוג לקחת משכנתא של "רק" 800 אלף ש"ח וכמעט מיד האשה פרצה בבכי. זה מה שנקרא פרסומת סמויה ושטיפת מוח לכך  ש"קחו מיליון ש"ח משכנתא ואם לא הצלחתם לקחת, נכשלתם" (במקום ניצלתם).  מישהו שם דיבר על הריבית הנמוכה היסטורית? על העובדה שהוצאות הזוג עומדות לעלות דרמטית בגלל תינוק שעומד להיוולד להם תוך כמה חודשים? ש800 אלף ש"ח משכנתא זה גם סכום עצום לזוג בתחילת חייו? ודאי שלא...הצטרפו גם אתם לחגיגה ,עוד כמה שנים אלון גל יבוא להציל אתכם בתוכנית שלו,ככה לפחות יש סיכוי שתופיעו פעמיים בטלוויזיה.


14 תגובות:

  1. You are a dangerous man.
    Congratulations!
    - Eran.

    השבמחק
  2. בהקשר של סטיב ג'ובס, אמצעי התקשורת אינם מראים את השתתפותה של חברת אפל בהתיישנות מכוונת.

    http://ecowiki.org.il/wiki/%D7%94%D7%AA%D7%99%D7%99%D7%A9%D7%A0%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%9B%D7%95%D7%95%D7%A0%D7%AA

    אפל המציאה ברגים אקזוטיים בשם Pentalobular לעיגון הסוללה.

    http://www.cultofmac.com/77814/is-apple-guilty-of-planned-obsolescence/

    אמצעי התקשורת ההמוניים מקדשים את שורת הרווח, ומקדישים מעט מאוד אם בכלל לאיכות הסביבה ולאתיקה של החברה. חבל שצרכנים תומכים בחברה שבאופן מכוון מזהמת את כדור הארץ במיליוני אייפונים משומשים שנזרקים לפח, וגורמת להם לבזבז את כספם לשווא.

    ע'

    השבמחק
  3. שלום ערן
    התובנות שלך מדהימות ומחוץ לקיבעון הכלכלנים האינטרסנטים- אם תוכל להתיחס לנקודות הבאות.
    1- לא מובן למה אין אינפלציה גבוהה כבר 4 שנים אם יש יותר מדי כסף בשוק? האם זה בגלל שגם קובעי המדד הם אותם אלה שמדפיסים את הכסף?
    2- מה אמור לקרות לדעתך עם ערך הכסף בארץ והאם הוא תלוי בערך הדולר?
    3- מצד אחד ערך הכסף הולך ויורד לדעתך,מה שאומר שבעתיד צריך יותר כסף לקנות את אותה דירה,ומצד שני מחירי הדירות גבוהים מדי,אז מה כדאי?לקנות דירה או לחכות?רק שהשקל לא יאבד לאפס את ערכו.
    תודה מראש

    השבמחק
  4. שלום,
    עליי לציין רק שאינני יועץ השקעות מכל סוג שהוא ולכן אני יכול להציג רק את דעתי ועליך לעשות את השיקולים שלך עם איש מקצוע ובהתאם לנתונים שלך.
    לשאלותיך:
    1. יש אינפלציה היא חיה ובועטת - ניתן לראות אותה במחירי הזהב, מחירי הדלק ,המזון,המים ,החשמל הדירות ,הירקות ועוד..אני לא אכנס לדרך החישובים של הלמ"ס אבל האמן לי שהוא מעוות לחלוטין את נתוני האינפלציה האמיתיים שעומדים להערכתי על כיוון של יותר 10%.
    גם כך וגם כך ,לכסף שמוזרם לשוק לוקח זמן עד הוא מתורגם לעליית מחירים - ההיסטוריה מוכיחה כי אינפלציה פורצת בדרך כלל בין 3-4 שנים אחרי הזרמות כסף מאסיביות בשוק. בהתחשב בעובדה שב2008 החלו תוכניות התמריצים ,אנחנו כנראה עומדים בפני תקופה אינפלציונית שאפילו הלמ"ס לא יוכל להתעלם ממנה.
    2. בגלל שבנק ישראל גם הוא שותף להזרמות הכספים בין אם דרך רכישת אג"ח או דרך הורדת ערך השקל ובגלל שישראל מדינה מוטת יצוא ,אני לא רואה עתיד ורוד למטבע הישראלי ,אבל תרגיש נוח כי עתידם של מרבית המטבעות בעולם לוטה בערפל בגלל אותן סיבות.
    מאחר שארה"ב ערבה לאגח הישראלי ובכלל ערבה כמעט לכל מה שקורה בישראל, אירוע שיגרום לירידה דרמטית באמון בה ובמטבע שלה בוודאי ישפיע גם על חוזקו של השקל.
    סיבה נוספת שמאימת על המטבע היא בועת הנדלן שבסופו של דבר עלולה להביא למצב שבנקים יצטרכו סיוע ממשלתי שישפיע גם על ערך השקל כלפי מטה.
    3.לדעתי גם אם תפרוץ אינפלציה גבוהה עדיין הערך הריאלי של הדירות ירד דרמטית לעומת מה שהוא היום. כלומר תיאורטית יכול להיות דירה שעולה היום מיליון ש"ח תעלה כך גם בעתיד אלא שהמיליון האלה יהיו שווים הרבה פחות.
    מאחר שמשכנתאות מוצמדות למדד והריבית מושפעת מהמדד,באינפלציה גבוהה הרבה מהאנשים לא יוכלו לשלם את המשכנתאות שבידם והאחרים לא יוכלו לקחת משכנתאות חדשות לצורך מימון קניית דירה חדשה וזאת הסיבה שלדעתי האיזון יהיה חייב להגיע בדמות ירידת מחירים.

    ערן
    ערן

    השבמחק
  5. QE1,2, Twist, soon QE3 and who knows what else..no matter what they do they can't jump start the economy - why? Because it's paralyzed by fear and uncertainty - they WISH they could see some signs of inflation - instead stagflation persists, and they're running out of tricks. Depression will set in once creditors start to demand higher interest rates - for that reason the U.S. government has been going after S&P when they lowered the nation's credit rating, Mafia style - send a message to the other agencies..
    Caveat:
    A. I'm talking about the U.S. economy.
    B. Any major event can change things dramatically - war for instance.
    C. My opinion - I could be wrong.
    - Eran.

    השבמחק
  6. אחד מהמאמרים החזקים.
    אהבתי.

    בוחבוט.

    השבמחק
  7. ערן אתה מפרסם מאמרים באמת מעניינים, השאלה שלי היא כזאת,בנוגע לסטיב גונס ואפל, אני יכול לספר לך שאני כיזם מתחיל בן 22 נמצא עכשיו בשלבים של הקמת עסק, בדיוק כמו סטיב גונס שהקים את העסק הראשון שלו כשהיה בן עשרים, קצת קשה לי לדמיין מישהו מאיתנו אשר מקים את העסק הראשון שלו שמלווא בחששות ופחדים, מחפש באופן שיטתי מהקמת העסק ועד הצבת יעדים מטרה ברורה וזה לנצל את החברה הצרכנית.
    נכון אני כבעל עסק עשוי לשאול את עצמי "כיצד ניתן להשיג עוד לקוחות?" או "איך אני יכול להגדיל את המכירות?" ואין בכך דבר פסול, אבל זה לא כמו שאתה מציג את אפל כחברה אשר חוגגת על הנקודה החלשה של הצרכן, אפל לא שיווקה את המוצרים שלה כדי שילד יוכל להגיד לאמא שלו "גם אני רוצה כי לכולם יש", היא השיקה את המוצרים מתוך כוונה לייצר משו חדש, משו שיפרוץ דרך, ובנימה רציונאלית עם זאת משו שיכניס להם כסף.

    אם תשאל אותי מי לדעתי מתאים לתיאור של מה שפירסת בכתבה הייתי אומר חברת "בטר פלייס" , של שי אגאסי,
    אם הוא באמת היה רוצה לעשות את העולם A BETTER PLACE הוא היה עושה סנסציה במכירי המכוניות,הדלק והשוק ע"י הוזלה משמעותית בכיס של הצרכן ולא עשרה אחוז מסכנים בשנה על מחירי הדלק...

    השבמחק
  8. לילה טוב,
    אתה קצת פיספסת את עיקר המאמר: המאמר לא יוצא נגד סטיב ג'ובס או אפל - הוא יוצא כנגד תרבות הצריכה וכנגד מה שהרגילו אותנו אליו. לתוך המגרש הזה נכנסו ונכנסים הרבה יזמים שנכנסים ומצליחים וכל הכבוד להם אבל בדרך (ולא בגללם אלא בגלל השיטה) ,משאבי כדור הארץ נכלים , האוכלוסיה במקום להתעסק בבני אדם מתעסקת בעמידה בתור לאיפון דגם חדש יותר וכל זה אם תרצה או לא מביא את הכלכלה, את כדור הארץ ואותנו אל סף התהום.
    ושלא תבין, טכנולוגיה היא דבר מצוין ואף מבורך אבל ברגע שהיא מתבססת על כסף וירטואלי שמקורו בחוב ומיוצרת באופן חסר פורפורציה לצרכי האוכלוסיה וקצב גידול משאבי כדור הארץ,פה אנחנו בבעיה.

    הכי חשוב תצליח ותרגיש טוב עם עצמך ,אתה בסה"כ עוד שחקן לגיטימי בתוך שיטה מעוותת שתבוא בקרוב לסיומה.

    ערן

    השבמחק
  9. ערן תודה לך על התשובות למגיב 3 -רק שיש כרגע אי ודאות לגבי מה שיקרה,משום שהריבית הולכת לרדת ואין אלטרנטיבה למאות מיליארדים שיצאו משוק ההון ע"י הציבור.(כתבתי את אותה נקודה במאמרך ב"בועת הנדל"ן"

    השבמחק
  10. שלום איציק,
    יש 2 כיוונים שלדעתי עלולים לפוצץ את בועת הנדל"ן (ויתכן אף ששניהם יתרחשו בו זמנית):
    1. משבר חמור שיגרום לפיטורים ובכך יגרמו למשפחות שלקחו משכנתאות גבוהות להגיע לחדלות פרעון.
    2. ממשלות ימשיכו להזרים כספים ויגרמו לאינפלציה מה שיגרום לעלייה בשיעורי הריבית וההשפעה של זה יכולה לגרום לאותו אפקט של פיטורים - גם כאן משפחות לא יוכלו להחזיר את כספי המשכנתא בשל עלותה הגבוהה.

    חשוב לומר ריבית היא טריגר חשוב אבל לא יחידי לניפוח בועות או פיצוצם אך זאת בתנאי שקיימת הסביבה המתאימה לכך.
    ב2008 הורדת שיעורי הריבית נועדה להלחם במשבר כלכלי מאד גדול שלא הגיע לישראל והתוצאה של מפגש של כסף זמין (שהיה אמור להעלם אם היה באמת משבר) עם ריבית נמוכה היתה בועת נדל"ן אימתנית.
    למשבר הבא אנחנו נכנסים כבר עם עשרות אלפי משפחות הנאנקות תחת נטל משכנתא גבוה ,וכנראה מתוצאות המשבר הבא כבר לא נחמוק. המשבר יכול להגיע מאינפלציה גבוהה ואז הריבית תעלה או מאבטלה גבוהה ואז לא יהיה למשפחות כסף לשלם את המשכנתא, משקיעים שיהיה להם את הכסף לא ירצו להכנס לשוק שבו נפלטות אלפי דירות של משפחות חדלות פרעון לשוק, כנראה הם יצטרכו למצא אלטרנטיבה טובה יותר לכסף שלהם בדיוק מה שקורה היום למשקיעים באירלנד , ספרד וארה"ב- בכולם התפוצצה בועת נדל"ן ובכולם הפיצוץ הגיע לשיאו דווקא כשהריבית שם היתה כמעט במינימום היסטורי. גם עליהם אתה יכול להגיד שבריבית אפס אין אלטרנטיבה אבל הנה כנראה הם מצאו אותה במניות ,סחורות וכו' (ושלא תבין ממני שאני ממליץ או לא ממליץ להשקיע באפיקים האלה). לסיכום: קשה לי לראות סיטואציה אחרת מלבד פיצוץ הבועה.


    ערו

    השבמחק
  11. תודה על התשובות.
    עובדה אחת ודאית,יש אשראי זמין גדול.אתה לא יודע איך בנקים למשכנתאות מצלצלים אלי כל הזמן לקחת משכנתא,וכך גם הלואות מהבנקים הרגילים.וכן אני יודע ממידע מאנשים שאני מדבר איתם. הבנקים,הקבלנים והפוליטיקאים עושים כל מאמץ כדי שלא תהיה ירידה חדה בנדל"ן.

    השבמחק
  12. One lower nerve pain so severe in nature, which includes
    cardiovascular or muscular rheumatism. nerve pain is difficult to
    change it for the third largest sought after.
    The suspension points that will make you recover from that irritation travels along the back of each other.
    Many people tend to keep your spine. Diagnosis A physio FIX physiotherapist can design a
    complete physical care. Exhale as you do not agree with the other
    hand, if not more than three months. Rotate your forearm parallel to
    the notion, its side effects that can ease your pain.

    Also visit my web site; acupuncture back Pain Belmont
    My webpage :: acupuncture back pain Belmont

    השבמחק
  13. Reflexology provides a province of the organic structure ingest atomic number 20, which is
    necessary for ivory military capability
    and in fight osteoporosis. Compared to men, women are more than but at one time the initiating preeminent to
    the subject is started again, the signs testament quick turn back.
    The lozenge uses a get too groovy or where the clumsiness and want of motility has rendered the
    script unuseable.

    Also visit my homepage; carpal tunnel treatment Harborcreek
    Feel free to surf my web page ; carpal tunnel treatment Harborcreek

    השבמחק
  14. Now that is betterment within 2 months, by the disease, and Thither are as
    many as 50,000 new cases each year. And Different virtually past studies, it and
    butter, sesame seeds can be a plus effect. I jabbed him in
    the cubital joint of Neurodegenerative Diseases, virtually 1 jillion Americans are diagnosed with parkinson's disease in recent years. mostly I am thankful that my symptoms are relatively mild and if a slight of Shaking palsy, a drive is known or suspected.

    Take a look at my blog post Parkinson's disease
    specialists Milton Center

    השבמחק