יום רביעי, 19 באוקטובר 2011

לכבוד חג שמחת תורה: מה יחסו של התנ"ך לריבית? / מאת ע'

בניגוד למה שאנו עלולים לחשוב, בנקאות, ריבית, ומשכנתאות, אינם המצאה של הדור שלנו, או של המאה ה-20. התופעות האלה כבר עלו לפני שנים רבות, ואבותינו נתקלו בשאלות אלה. הם הקדישו לסוגיות זמן רב ודנו באריכות בנושאים.
אינני אדם שומר מצוות. עם זאת, בהכירי חלק מהמסורת היהודית, אני מעריך מאוד את הכללים שניסחו אבותינו להתנהגות בין אדם לחברו. לפיכך מעניין לגלות מה אבותינו חשבו על הנושאים האלה.


ובכן, התורה התנגדה באופן גורף להשמת ריבית. הם רשמו זאת באופן מפורש:
"אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי, אֶת-הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ, כְּנֹשֶׁה; לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו, נֶשֶׁךְ" (שמות פרק כ"ב פסוק כ"ד).

פרוש רש”י ל"נשך" - "ריבית, שהוא כנשיכת נחש שנחש נושך חבורה קטנה ברגלו ואינו מרגיש, ופתאום הוא מבצבץ ונופח עד קדקדו כן ריבית אינו מרגיש ואינו ניכר עד שהריבית עולה ומחסרו ממון הרבה".

יחזקאל הנביא מנה את הריבית כאחד הדברים החמורים שניתן לעשות (פרק י”ח פסוק ח'):
וְאִישׁ, לֹא יוֹנֶה--חֲבֹלָתוֹ חוֹב יָשִׁיב, גְּזֵלָה לֹא יִגְזֹל; לַחְמוֹ לְרָעֵב יִתֵּן, וְעֵירֹם יְכַסֶּה-בָּגֶד. ח בַּנֶּשֶׁךְ לֹא-יִתֵּן, וְתַרְבִּית לֹא יִקָּח--מֵעָוֶל, יָשִׁיב יָדוֹ; מִשְׁפַּט אֱמֶת יַעֲשֶׂה, בֵּין אִישׁ לְאִישׁ.

יחזקאל אף פסק להרוג אדם שלקח ריבית, עד כדי כך! (פרק י"ח פסוק 13):
"נשך נָתַן וְתַרְבִּית לָקַח וָחָי?! לֹא יִחְיֶה! אֵת כָּל הַתּוֹעֵבּוֹֹת הָאֵלֶּה עָשָׂה מוֹת יוּמָת דָּמָיו בּוֹ יִהְיֶה"

גם בתהילים מוזכר הריבית לשלילה:
"כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן ב נשך, וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח; עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם"

בקיצור התנ"ך מאוד עקבי ביחסו השלילי לריבית בישראל.
גם החכמים שבאו לאחר תקופת התנ"ך המשיכו את הקו והתנגדו באופן עקבי לריבית.

אז מדוע היום בכל רחוב יש סניף בנק שגובה מכם ריבית?
אולי יבאנו זאת מאמריקה??? לכאורה ארץ החופש והאפשרויות הבלתי מוגבלות. הארץ שמאפשרת גם להקים בנקים באופן כמעט בלתי מוגבל?
בשביל להבין למה החברה נטשה את טובת האדם לטובת תאוות הכסף תוך שימוש בכלי הריבית  צריך לדעת קודם כל מי מרויח מזה ,איך השיטה עובדת ומי דחף לכך שנהיה במצב כפי שהוא היום.
את כל התשובות אתם יכולים למצא בסרט הקצר הבא שתורגם לעיברית הודות לפרויקט 'אמת אחרת':

3 תגובות:

  1. תודה רבה, פוסט מצוין.
    חג שמח,
    אור.

    השבמחק
  2. ערן שלום,וכל הכבוד על האתר היצירתי הזה.
    אני זוכר שלפני כמה שנים כלכלן שאמר שאסור לבנק ישראל להדפיס כסף, אז לא מובן איך ב"י מדפיס ומזרים כסף רב לשוק ועוד קונה מיליארדי דולרים? שמעתי שעל כל דולר שנכנס לארץ הוא יכול להדפיס שקלים. מה התיחסותך

    השבמחק
  3. חג שמח חיים,
    או שאותו כלכלן הביע משאלת לב או שהוא התבלבל (אני מקווה מאד שהאופציה השלישית שהוא פשוט לא מבין לא קיימת):
    הדרך היחידה ליצור כסף בארץ וברוב העולם כיום הוא על ידי חוב. כל שקל ,דולר יורו או כל מטבע אחר בעולם נוצר מהלוואה שמישהו לקח. הגוף היחידי שרשאי להדפיס או ליצור את הכסף הוא הבנק המרכזי כלומר בנק ישראל במקרה שלנו. אם אתה שואל למה זה ככה אז אין לכך סיבה כלכלית אמיתית מלבד הסיבה שאותם גופים שמרויחים משיטה זו ,לחצו על יישומה.
    שים לב שלמדינה אין שום סמכות להדפיס או ליצור כסף.
    אני ממליץ לך לצפות בסרט הקצר התהליך שם מוסבר מצוין וגם המשמעויות החמורות של יצירת כסף מחוב ועוד על ידי גוף שאינו גוף נבחר.

    ערן

    השבמחק