יום רביעי, 9 במאי 2012

9 עובדות המוכיחות כי הפוליטיקאים בישראל הם לא יותר מבובות של המערכת הבנקאית

מאז ממשל קנדי ב1963  לא קמה אף ממשלה בעולם שבאמת ניסתה לנתק את הקשר בין הממשלה למערכת הבנקאות בראשות הבנק המרכזי. המערכת בנויה על כך שכל מפלגה שבאמת תרצה לגדול תהיה חייבת לקשור את גורלה עם גורל הבנקים על ידי חובות שהבנקים יתנו לה . מאותו הרגע שהמפלגות נכנסו לחוב, מחויבותן עוברת בין אם תרצנה ובין אם לא, מציבור הבוחרים אל הבנק. אחרי הכל, בכוחו של הבנק יהיה לדון את המפלגה לחיים או למוות פוליטי.
מפלגות הימין והשמאל התחלפו מספר פעמים בתולדות המדינה ,לכל ממשלה היו דעות שונות ומשונות, אך לכולם היה נושא משותף אחד -הם נשלטו על ידי הבנקים.



כמו שכתבתי בעבר, מדינת ישראל עומדת בפני צעדי צנע הולכים וגוברים החל מהתקציב הקרוב. עכשיו התחילו לקרא לזה בשם יותר אטרקטיבי :"תקציב חירום לאומי". ביבי צריך לקבל לגיטימציה מהעם כדי להעביר את אותם צעדים. תחילה חשב לעשות זאת על ידי בחירות ואחר כך הפתיע את כולנו עם הרכבת הקואליציה מהרחבות ביותר בתולדות המדינה. פרט נוסף: זו תהיה גם קואליצית המפלגות עם החובות מהגדולים ביותר שהיתה לקואליציה לבנקים- הערכה גסה מדברת כי סך כל החובות עומד על כ-100 מיליון ש"ח חוב (55 מיליון הליכוד, 30 מיליון קדימה וכל השאר...).  אם אתם בונים על האופוזיציה כתחליף ראוי אז לידיעתכם מרצ והעבודה נושאים לבדם חוב שמוערך בסביבות ה50 מיליון ש"ח.

אחרי ההקדמה הזו ודאי העובדות הבאות כבר לא יפתיעו אתכם:
1. הממשלה הסמיכה את בנק ישראל דרך חוק בנק ישראל לחלץ  מכספי ציבור כל בנק שנמצא בקשיים או על סף קריסה. זה נכון גם אם הסיבה למצב הבנק הוא ההתנהלות הלא אחראית שלו.
כך עשה בנק ישראל למשל בשנת 2008 . כמובן שחילוץ הבנקים מוצג כצעד שלטובת הציבור ול"המרצת המשק".

2. מערכת הבנקאות הוא גוף שהממשלה חוששת לנקוט מולו בצעדים משמעותיים. בהחלטה אחת כזו אותה מפלגה "חצופה" שתעשה זאת עלולה לשלם בסגירת הברז מהבנק.
דוגמא טובה היא נסיונו של הח"כ דני דנון  ב2010 להעלות הצעה להגבלת העמלות על הבנקים. ועדת השרים לחקיקה דחתה פה אחד את הצעת החוק.דחייה מפתיעה בהתחשב שהצעה זו אם היתה עוברת היתה מוסיפה לאותם שרים הרבה קרדיט בין ציבור הבוחרים והיתה מגדילה את סיכויהם להבחר בשנית.

3. בנק ישראל הוא הגוף היחידי בישראל שגרם לממשלה לחוקק חוקים נגד עצמה מבלי שהיה עליה כלל לחץ ציבורי.
 באמצע שנות ה80 למשל,ניהול השיטה המוניטארית במדינה עבר מהממשלה לבנק ישראל. הויתור על ניהול השיטה תמוה עוד יותר בהתחשב בעובדה שהממשלה עשתה זאת מבלי שאפילו היה לחץ מהציבור שתעשה זאת,אני בספק בכלל אם הציבור הבין על מה היה מדובר. הסיבה למען האמת שזה עבר נוגעת יותר לעובדה מס.9

4. הבנקים הם הגוף היחידי שמייצר את כל הכסף במדינה אך דואג שכמעט אף תושב כלל לא ידע איך הוא מיוצר.כל זה כדי לא לחשוף את העובדה כי הוא הנהנה הכמעט יחידי משיטת היצור הזו על חשבון אותו ציבור "בור".
איך יתכן לפיכך שמשרד החינוך לא מכניס פרט חשוב זה לתוכנית הלימודים  בבתי הספר ולשאר מוסדות ההשכלה?  איך יתכן שכל המקורות למאמרים בעברית לאיך כסף נוצר והמשמעויות לכך מסתכמים באתר שאתם נמצאים בו עכשיו ואולי בעוד כמה אתרים נסתרים?

5. בנק ישראל הוא הגוף היחידי שהחוק בישראל שאמור לקבוע את מטרותיו וגבולותיו נוצר על ידי המנהל שלו, סטנלי פישר, ועוד עבר בכנסת כמעט ללא שינוי.

6. בנק ישראל הוא הגוף היחידי במדינה שהממשלה לא מקצצת מתקציבי הענק שלו גם בתקופות משבר.
בזמן שישראל נאבקת ביוקר המחיה והממשלה שוקלת איפה לקצץ ,תקציב בנק ישראל עלה בשנה האחרונה ב100 מיליון שקל לקרוב ל800 מיליון שקל, כאשר עובדיו משתכרים במשכורת ממוצעת של 23,531 ש"ח. התקציב אושר כמעט ללא התנגדות כאשר יו"ר ועדת הכספים גפני סיכם:
"ועדת הכספים מאוחדת בדעתה וסומכת על הנגיד ועל בנק ישראל. בנק ישראל הוא אחד הבנקים המרכזיים הטובים בעולם ולא בכדי הועלה שמו של הנגיד פישר כמועמד ראוי ליו"ר קרן המטבע העולמית. אני אישית הייתי מתגבר על כמה מגבלות טכניות וממנה אותו לתפקיד הרם, אך כישראלי אני שמח ומברך על-כך שהוא נשאר בארץ. בנק ישראל הוא גוף ייחודי ואנחנו רוצים לחזק ולבצר את מעמדו".

7. הממשלה מממנת את משכורות עובדי בנק ישראל בסכומי עתק כל שנה מכספי המדינה. בו זמנית בנק ישראל מחזיק חוב של מדינת ישראל שהמדינה עצמה צריכה לשלם לו עליו עם ריבית אבל לא מקזז אותו או מוותר עליו בתמורה לכסף שהוא מקבל מהמדינה. כל זה מבלי שמישהו בממשלה או אפילו באופוזיציה בירר או ניסה לשאול איך זה קורה.

8. בנק ישראל הוא הגוף היחידי במדינה שבאופן מוצהר שואף וגורם למחירים לעלות כמעט בכל שנה (הוא קורא לזה: שמירה על יעד האינפלציה). בממשלה לעומת זאת מנסים להפוך כל אבן ולתקוף כל מי שמעלה מחירים,אך משום מה לא מעזים לבקר או לכפות על בנק ישראל כך שישמור על יעד שלא יכלול אינפלציה וימלא את היעד המרכזי שלו בחוק בנק ישראל שזה שמירה על יציבות המחירים ושעל כן קיבל עצמאות חסרת תקדים במדינת ישראל.

9. בנק ישראל הוא הגוף הציבורי היחיד במדינה שלא מהסס לפנות לגופים בינלאומיים שיתערבו במקרה של מי שאוזר אומץ בממשלת ישראל כדי להתנגד לו.
כך נכתב במאמר בהארץ בסקירת הספר "בנק ישראל: כלכלה פוליטית בעידן ניאו-ליברלי" של דניאל ממן וזאב רוזנהק:
"שרי אוצר ופקידי אוצר הבינו, בשורה של מחלוקות, כי יכולתם לנהל מדיניות כלכלית על פי הבנתם את צורכי המשק והחברה נתקלת באנשי בנק ישראל .. שיש בידיהם עוצמה לא מבוטלת ואשר לא היססו באחת מן המחלוקות לגייס נגידי בנקים מרכזיים בעולם שיתמכו בעמדותיהם. כך מתואר בספר כי באחד מסיבובי המחלוקת בין ראשי בנק ישראל לממשלה ולאוצר על תיקונים שונים בחוק בנק ישראל, שראשי הבנק התנגדו לו נמרצות וביקשו לסכלם בכל דרך, לא היסס נגיד הבנק דוד קליין (2000-2005) לבקש מן המחלקה המשפטית של הבנק המרכזי האירופי לבדוק את מידת ההתאמה של הצעת החוק לתקנים המקובלים ביחס למעמדם של הבנקים המרכזיים באיחוד האירופי. כאילו קיים תקן בנקאי או כלכלי כלשהו שעל ישראל לעמוד בו. "


את עובדות אלה מסכמת היטב ד"ר ליה אטינגר:




37 תגובות:

  1. מודיס הורידה את הדירוג של הבנקים בישראל ממש לאחר ממשלת אחדות.
    ביבי כנראה ידע זאת מראש כבר זמן מה ועל מנת לבצע מצב צנע היה עדיף לו לחזק את הקואליציה והממשלה.
    צמיחת החוב זו טבעה של השיטה אבל היא לא נלמדת באף מקום ובטח שלא מוסברת לציבור בתשקורת בצורה מלומדת.

    השבמחק
    תשובות
    1. לגבי הצנע אני די סקפטי ,אני לא רואה איך ביבי ושטייניץ מודיעים לציבור שצריך לעשות צעדי צנע שלפני 6 חודשיים הם יתרברבו בפני הציבור ביציבות של הכלכלה הישראלית.

      מה גם שמדיניות של צנע אף פעם לא עזרה לכלכה ההפך מדיניות של צנע גורמת ליותר עסקים להיסגר ,לפחות אשראי במשק ,פחות צריכה ,פחות צמיחה והקטנה של התל"ג לכן אני לא רואה מצב שביבי מכריז על מדיניות צנע אבל יכול להיות שאני לא רואה את התמונה נכון (אפשרות שאני לא שולל). מדיניות צנע תהיה לפי דעתי רק וכאשר יתרחשו בעיות כלכליות בגוש היורו או בארצות הברית.

      מחק
    2. שלום דור,
      צעדי צנע זה לא משהו שנתון לבחירה בשיטה הנוכחית. ביבי ושטייניץ ודאי לא מעוניינים בכך אבל לא תהיה להם ברירה כי הצמיחה המלאכותית שהיתה בארץ בזכות בועת הנדלן תמה ועכשיו אנחנו נכנסים למצב שיהיה בארץ פחות ופחות כסף. אך אל דאגה לא יקראו לזה מדיניות צנע וזה לא יהיה גם בגלל ביבי ושטייניץ: זה יוצג כהחלטה לאומית של ממשלה אחדות בשעת חירום על מנת להציל את כלכלת ישראל.. זה ישמע כבר הרבה יותר טוב.
      אי מסכים שמדיניות צנע היא לא פתרון אך כבר כתבתי בעבר שהמערכת הזו מובילה אותנו לקריסה בכל דרך שלא יבחרו וכעת מדובר רק על משחק של זמן. מדיניות צנע נותנת את הזמן הזה על חשבון הציבור שישקע לאט ובעקביות
      ערן

      מחק
    3. רק דיברתי והנה ציטוט של שטייניץ מהיום בצהריים:
      "כדי לשמור על הכלכלה ועל הציבור, אנחנו חייבים לגלות אחריות ושיקול דעת. כפי שאמרתי עומד להיות תקציב לא פשוט וכרגע אנחנו רק מעבדים את הנתונים הראשוניים שקשורים לתקציב. לפעמים אני נדהם מה התקשורת יודעת שבאוצר לא יודעים אודות נתוני התקציב – התקציב הבא יחייב ריסון כדי לעמוד במסגרת הפיסקאלית של ישראל".

      מחק
    4. צמיחת החוב זה לא טיבעה של השיטה אלא טיבעם של כמה יחידים שהשתלטו וכבשו את החופש של האזרחים בדרך הכלכלית ובאופן בלתי חוקי תוך מיגור תחרות אגרסיבי, הרי שבעולם שפוי אם נפתח את תיבת הפנדורה הבנקאית בעלי המניות ישבו בכלא.

      מחק
    5. תרגום דבריו של שר האוצר לשפה מובנת
      כדי לשמר את הכסף של בעלי ההון יחידים, אנחנו חייבים להיות אחראים ושקולים, כפי שאמרתי עומד להיות תקציב לא פשוט מאחר ולא נשאר מה לקחת מהאזרח ובעלי ההון ממש במצוקה, אני נדהם מהתקשורת שלא מבינה כלום, לא רואים שהוצאנו הרבה שוטרים לרחובות, עליית מחירים, הבנק אכן גונב יותר כראוי, וגם מיגרנו עבורו כל תחרות שחס וחלילה לא יהיה חסר לשרי ודני(קנר) שום דבר, עשינו ממש הכל למענם.

      מחק
  2. ערן,

    האם "הצפת" את הנושא לחברי כנסת מכל הזרמים?

    עד כמה שהדברים מאד מעניינים, ומחכימים, עדיין לעניות דעתי יש לנסות להיפגש עם חברי כנסת מכל הזרמים והמפלגות ללא יוצא מן הכלל ולראות אולי יש צדיק אחד בסדום שיוכל להעלות את הנושא.

    דווקא עכשיו יש לזה חשיבות עליונה.

    ETJ

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום ETJ,
      כמו שאתה לא תעז להתגרות בבוס שלך בעבודה כך חברי הכנסת לא ירצו להתגרות בבוס שלהם בכנסת. אני יודע על כאלו שניסו להציף את הנושא בפני יאיר לפיד ,שהוא עדיין לא נגוע בחובות לבנקים (או שבעצם כן, הוא הרי לא חושף את מקורות המימון שלו) והוא העדיף להתעלם.
      בכל מקרה אני מאמין שהשינוי צריך להגיע מאיתנו. הגיע הזמן להפסיק להקשיב לפוליטיקאים שמשסעים אותנו ימין בשמאל ,קפיטליסט בסוציאליסט , חילוני בחרדי ולהתחיל להביא את השינוי מלמטה.
      בארה"ב יש מועמד שיוצא נגד מערכת הבנקאות (רון פול) ,הוא לא מסוקר כמעט בתקשורת, הוא עם תקציב בחירות נמוך ואף על פי כן הוא נתמך על ידי כמות אדירה של תומכים ואכן הוא גם נותן פייט מעורר פליאה במיט רומני. הוא לא יזכה אך אני מספר לך את זה רק להראות לך שאם נתחיל לחקור ולהבין ולא קבל את הכל כמובן מאליו נוכל להביא את השינוי מלמטה כפי שכבר קורה שם.

      ערן

      מחק
  3. דור.
    הובלת הממשלה לצנע נועדה למנוע ככול האפשר הדפסת כסף יש מאין ולדחות את הקריסה מחוב ההולך וצומח לימים אחרים..... בעלי התפקיד היום כבר לא יהיו בתפקידם בזמן הקריסה.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום ערן, כרגיל מאמר מרתק ומפחיד כאחד, רציתי לברר כמה נקודות שרשמת:
      1. לגבי חילוץ בנקים ע"י בנק ישראל מכספי הציבור - בדוגמא שהבאת אין באמת חילוץ של בנק מכספי ציבור אלא הגברת נזילות ואשראי של הבנקים. איפה פה יש חילוץ של בנק בקריסה ואיפה כספי הציבור?
      2. לגבי מפלגה שתענש בסגירת הברז מהבנק אם תנקוט צעדים נגד הבנקים - בדוגמא שהבאת הניסיונות לנקיטת צעדים נגד הבנקים לא טורפדו או נענשו בסגירת ברז מהבנק אלא בסיכול ההצעה באחת ההצבעות ותקיעה של ההצעה בצנרת הבירוקרטית. זה אמנם מראה את הכח שיש לבנקים בממשלה ובכנסת אך איפה פה יש מוות פוליטי למפלגה או סגירת הברז מהבנק?
      3. לגבי חקיקת חוקים בשנת 1985 לגבי סמכותו של בנק ישראל במדיניות המוניטרית - רשמת שלא היה לחץ ציבורי, אבל המצב הכלכלי במדינה היה מאוד קשה עם היפר אינפלציה ובנקים בקשיים וחוב שהולך ותופח, אז אי אפשר להגיד שלא היה לחץ ציבורי כדי לפתור את המצב. הפיתרון שהושג היה הלחץ אמריקני של סיוע תמורת השינוי בחקיקה אבל אי אפשר להגיד שלא היה לחץ ציבורי לשינוי. לגבי האם השינוי תרם או לא? לטווח הקצר/בינוני זה בטח הצליח לגבי הטווח הארוך כנראה שממש לא.
      4. לגבי בורות של עם ישראל לגבי המדיניות המוניטרית - ברור שרוב האנשים לא יבינו כי מדובר בכלכלה ובמשהו שהוא דיי מסובך להבנה. זה כמו שתגיד שרוב האנשים לא יודעים בדיוק איך נפט נוצר למרות שהוא אחד המשאבים החשובים והמשפיעים בחיינו.
      5. לגבי יוקר המחיה והאינפלציה וזה שהממשלה לא מבקרת את בנק ישראל - הרי המדד המחירים עולה בכ2-3 אחוז בשנה אבל יוקר המחיה פה הוא הרבה יותר גדול למשל בהשוואה למדינות אחרות. הסיבה לכך היא לא האינפלציה (אולי גם אבל זה בסך הכל 2-3 אחוז) אלא מיסים או סיבות אחרות בדרך של המוצר לצרכן, ולשם הממשלה מכוונת, לא הגיוני?

      מחק
    2. שלום אנונימי
      לשאלותיך
      1. הגברת הנזילות נעשת על ידי כך שבנק ישראל מאפשר לבנקים המסחריים להפקיד את הכסף שלהם בבנק ישראל עצמו ,מה שנקרא "פקדונות מוניטריים". את הריבית שהוא נותן לבנקים עבור פקדונות אלה ,מקורה הוא בכסף ציבורי או בהדפסת כספים שאתה משלם עליה באינפלציה מאוחר יותר. למעשה זו דרך עקיפה להזרים כספים לבנקים בקשיים מבלי לעשות זאת בצורה ישירה .
      2. התכוונתי שהמפלגה שיש לה חוב לבנק עלולה להקלע לקשיים ולסירוב הבנק במקרה שתרצה להגדיל או לגלגל את החוב - זה תרחיש ראלי אם אותה מפלגה תעז לחוקק חוקים נגד אותו בנק שממנו לקחה את ההלוואה (כמו למשל להגביל את העמלות שהוא יכול לקחת)
      3. הלחץ הציבורי היה על הממשלה שתפתור את בעית האינפלציה הנוראית באותה תקופה (400% בשנה) - אבל מה הקשר בין זה לבין העברת ניהול המדיניות המוניטארית לבנק ישראל? בנק ישראל טען בזמנו שזה ימנע מהממשלה להלוות כסף ישירות ממנו ובכך תמנע אינפלציה . מה שהוא לא אמר שגם היום הוא עושה אותו דבר ,פשוט הבנק מלווה לממשלה בעקיפין כמו שקרה למשל ב2009. מן משחק כזה של "נדמה לי" על חשבון הציבור.
      4. היום כל הדיוט יודע את הבסיס שבשביל לייצר נפט צריך למצא מקום עמוק באדמה עם מאגר נפט ,לקדוח לאותה שכבה ולשאוב אותו. מה הציבור יודע לגבי מה צריך לעשות בשביל ליצור כסף חדש? ואגב, ההסבר איך כסף נוצר הוא הרבה יותר פשוט ופחות מסובך מההסבר איך מפיקים נפט. הבעיה שמגיל קטן לימדו אותנו שלהבין כלכלה זה משהו שאנחנו צריכים להתרחק ממנו כמו מאש ולהשאיר את זה ל"מומחים".
      5.הסיבה שיוקר המחיה הוא הרבה יותר גדול ממה שנמדד במדד ,נובע מדרך חישוב האינפלציה שלא משקפת את האינפלציה האמיתית
      http://kalkala-amitit.blogspot.com/2012/04/blog-post_16.html

      ערן

      מחק
    3. ואם הגענו עד הלום, קצת דמיון מודרך...
      http://www.csmonitor.com/Business/The-Reformed-Broker/2012/0507/Greece-s-Golden-Dawn-Party-a-scary-development-for-Europe

      יום זהב :)
      דניאל

      מחק
    4. ואם זה לא מספיק הנה הם באים... בריוני השקל!

      http://www.dailymail.co.uk/news/article-2140686/Greek-elections-2012-Neo-Nazi-party-Golden-Dawn-want-force-immigrants-work-camps.html

      :)
      דניאל

      מחק
  4. תודה ערן על עוד כתבה מושקעת, מלמדת ומעוררת מחשבה.

    השבמחק
  5. אני באמת לא יכולה כבר,אני קוראת פה מאמרים כבר שבוע ובוער בי מבפנים בוער בי לצאת לרחובות ולצעוק את זה ואי אפשר,אנחנו צריכים להתאחד! ידע זה טוב אבל צריך להפיץ אותו,אי אפשר להמשיך לקרוא מאמרים כל היום,לאף אחד לא איכפת?
    בואו נעשה משהו!!!!!!
    צריך להפוך את המידע הזה לנגיש לעם. ויש המון דרכים לעשות את זה אם באמת נפעל ביחד,אני קוראת למי שבאמת איכפת לו,למי ששורף לו מבפנים כבר,בואו נעשה משהו עם זה! תגיבו לי.
    אני יודעת שיכול להיות שאף אחד לא יתייחס,אבל לפחות ניסיתי...

    אתר נפלא,תודה רבה!

    השבמחק
    תשובות
    1. ekorein שלום, הינה משהו שניסיתי לעשות, פשוט לא היה לי זמן ללכת להדפיס.
      http://forum.emetaheret.org.il/viewtopic.php?f=32&t=4224#p35135
      שבוע הבא אני כבר היה יותר מסודר.
      אנחנו ממש לא לבד. אנחנו פשוט לא מאורגנים. תמיד יש משהו בדרך- עבודה, לימודים, חיי חברה, תוכנית, הופעה, מסיבה, זמן עם אנשים שעד שנפגשת אין לך כוח לפתוח בדיון הזה. אנשים פשוט רוצים הוראות: "תשקיע בנדל"ן" "תלמד מחשבים" קשה להם לחשוב לבד.
      אבל אני מבטיח לך שאנחנו לא לבד

      מחק
    2. תודה על העידוד!
      אכן חייבים להתארגן.
      ראיתי בפורום אמת אחרת את היוזמה שלך,זה באמת מבורך... אפילו הצעתי לך עזרה בהודעה הפרטית לפני כמה ימים.

      מחק
  6. כרגע חזרתי ממפגש פעילים של יאיר לפיד,אני מאמינה שהוא האופציה היחידה שלנו.
    אז שאלתי אותו בקטע של השאלות על מה עם הבנקים,הטייקונים והחזרת הדפסת הכסף למדינה,ידעתי שהוא לא יענה לי ברצינות,על הטייקונים הוא ענה את אותה תשובה שיש לו תמיד,"אני לא רוצה מדינה שבה בזים להצלחה.. אני לא רוצה שנאת עשירים..סטף ורטיימר הוא גיבור ישראלי... " ואז כולם מחאו לו כפיים,יופי להם,הוא לא התייחס לבנקים בכלל ואז על הדפסת הכסף הוא אמר "אני מכיר את התאוריה המוניטרית אבל עכשיו לא ננהל דיון על זה" וזהו.

    זה קצת עיצבן אותי,אבל נראה לי שעדיף שהוא יהיה בשלטון ואז יטפל בזה,אחרת יטפלו בו...

    השבמחק
    תשובות
    1. ekorein,
      תבורכי על הפעילות שלך והרצון שלך להעלות את המודעות לנושא המוניטרי. כמו שאמרת, השאלות ששאלת את לפיד הם היו מראש שאלות שידוע שיתעלם מהם אך עצם השאלה לבדה מגבירה את המודעות בקרב המאזינים ובקרב לפיד עצמו שמתחיל להבין שהציבור מתחיל להתפכח ,לחקור ולהבין מה הבעיה. היום היית אמנם בין הבודדות ש"העזה" לסטות מהמטרה "הקדושה" של טיפול בחרדים אל עבר טיפול בבעיה שהיא הרבה יותר רחבה ומאחדת, אך בעתיד ככל שהמשבר יתקדם והפתרונות יתרחקו אני בטוח שישאלו על כך יותר ויותר.
      אני רק רוצה לעודד אותך שכשהקמתי את הבלוג הייתי כמעט לבד בארץ כמי שהעלה באינטרנט בעיברית את הרעיון "המשונה" שכל המערכת עקומה (אני חושב שרק אמת אחרת ואורי ירון בבועת נדל"ן דיברו על זה לפני)- היום האתר הזה למרות שטרם מלאו לו שנה מכנס כבר אלפי גולשים מידי שבוע עם תקציב אפס ועם מינוס בשעות שינה. בנוסף אני יודע שיש כמה התארגנויות בהתהוות בשלבי מחקר ולימוד לצורך הקמת מערכת מוניטארית אלטרנטיבית ומקבילה לשקל. יש כאלה אגב כבר 15 ביוון ועשרות נוספות באירופה (בעיקר גרמניה) ועוד עשרות רבות בארה"ב ובשאר העולם. מאחר שכוחם של הבנקים היום גדול על הפוליטיקאים והוא מתפשט מלמעלה למטה, אני רואה בכך שהשינוי חייב לבוא מלמטה למעלה ומערכות כאלה הן אופציה לא רעה כפתרון ביניים.
      אני בכל אופן אתרום את תרומתי הצנועה ואשמח להעמיד את הבלוג לצורך קידום פרויקטים מהסוג הזה גם בארץ..

      ערן

      מחק
    2. אני שמח לשמוע שיאיר יודע את האמת. אני הפסקתי להאמין בו שהוא קבע שהוא היה שליט יחיד במפלגה עד2020 לא רוצה ש"ס 2. רוצה שלטון שאפשר להחליף.

      מחק
    3. וכשהאנשים יתחילו לשאול את השאלות אנחנו נהיה פה בשביל לענות להם,ואת הידע שלנו השגנו מהאתר הנפלא הזה אז תבורך גם אתה וכל מי שממשיך לחשוף את האמת שלא מספרים לנו.

      שבת נפלאה

      מחק
  7. זהר הכלכלנית11 במאי 2012 בשעה 15:37

    1. הממשלה הסמיכה את בנק ישראל לחלץ בנקים מקריסה מהסיבה הפשוטה שבנק זה לא עסק רגיל- כאשר בנק קורס הוא לוקח את לקוחותיו (הציבור) איתו מטה, מה שיכול להשפיע לרעה על הכלכלה כולה. הביטוח הזה של בנק ישראל הוא לא בחינם, הבנקים נדרשים לעמוד בכל מיני דרישות שמהותם התנהלות אחראית ונקנסים בחומרה במידה והם עוברים אל אי אלו מהדרישות הללו.

    2. זה נכון באופן חלקי. הדוגמא שהבאת היא דוגמא טובה אבל ניתן מנגד לתת את יישום מסקנות וועדת בכר על אפם ועל חמתם של הבנקים.

    3. בשנות השמונים ישראל הגיעה לשיא של משבר כלכלי שאחד ממאפייניו הבולטים היה היפר אינפלציה. אחד הגורמים המרכזיים למשבר זה היתה מדיניות מוניטרית בלתי אחראית של ממשלות ישראל לדורותיהן. הממשלות מימנו הוצאות ממשלה על ידי הדפסת כסף בכדי להימנע מעשייה של צעדים לא פופולריים כמו צמצום התקציב או הגדלת מיסים.

    אי לכך ובהתאם לזה, הוחלט שהממשלות על הראייה קצרת הטווח שלהן (הנובעת גם מהרצון להיבחר מחדש, שזה אינטרס אישי ולא לאומי), הן בלתי ראויות לנהל את המדיניות המוניטרית. הדפסת כסף נותרה בידיו הבלעדיות של בנק ישראל שמשתמש בה בכדי לייצב את המשק, שזו בעצם המטרה האמיתית של מדיניות מוניטרית.

    השבמחק
  8. זהר הכלכלנית11 במאי 2012 בשעה 15:51

    4. אי אפשר להסתכל על הדפסת הכסף בנפרד מהפונקציה שהיא משמשת בייצוב המשק, לא ניתן להבין את הפונקציה הזאת מבלי להבין משהו במאקרו כלכלה. כאשר יתחילו ללמד ילדים בבה''ס כלכלה (שלדעתי זה משהו שצריך לעשות) יהיה אפשר להסביר להם על הדפסת כסף ועל סניורג'.

    בכל מקרה שום דבר כאן הוא לא סוד, זה בספרים זה במכללות ובאקדמיה וזה בעיתונות הכלכלית. העניין הוא שעבור מרבית הציבור מדיניות מוניטרית זה פשוט נון אישיו, כמו שהרבה דברים שנוגעים לחיי האזרחים (למשל כיצד מתנהל משרד הבריאות), הם נון אישיו מבחינתם.

    השבמחק
  9. זהר הכלכלנית11 במאי 2012 בשעה 15:58

    5. אני לא מבינה מספיק בחקיקה ובבנקים מרכזיים בשביל להגיד אם פישר נתן הצעת חוק טובה או לא. יכול להיות שהוא נתן הצעת חוק איומה ונוראה שנותנת יותר מידי כח לבנק ישראל והממשלה העבירה את זה בגלל לחצים לא לגיטימים. אבל יש שתי אפשרויות יותר סבירות בעיני: האחת היא שפישר, אדם מאוד מאוד מוכשר עם ניסיון והבנה רבה בתחום פשוט ניסח הצעת חוק טובה, שגם היתה מיושרת היטב עם הסטטוס קוו שהיה נהוג טרם ההצעה, ולכן ההצעה נתקבלה בקלות. האפשרות השניה היא שההצעה היתה טעונת שיפור, אבל הפוליטיקאים לא ידעו לזהות את זה כי הם לא מבינים בזה מספיק. להזכירכם הפוליטיקאים מאשרים הרבה חוקים שהם לא מבינים בהם כלום.

    השבמחק
  10. זהר הכלכלנית11 במאי 2012 בשעה 16:19

    6. הקטע עם המשכורות של בנק ישראל קצת מזכיר את הקטע של עובדי חברת חשמל שמקבלים חשמל בחינם. מדובר במשאב שיש עליו כל כך מצד הגורם שמקבל את ההטבה, שאפילו שזה לא צודק אף אחד לא מעז להיכנס איתם לפינה הזאת.

    יש הרבה טיעונים ערכיים ופרגמטיים לגבי מוצדקותן או אי מוצדקותן של המשכורות של עובדי בנק ישראל, אבל בסופו של דבר העובדה שהמשכורות הן גבוהות לא מוכיח שום דבר מלבד זה שמי שמדפיס את הכסף מצליח לשמור לעצמו יותר ממנו.

    הבעת שביעות הרצון של גפני רק מעידה על כך שגפני מרוצה מסטנלי פישר, גם אני מרוצה מסטנלי פישר, אבא שלי מרוצה מסטנלי פישר, חברי לכיתה מרוצים מסטנלי פישר, המרצה שלי לכלכלת ישראל מרוצה מסטנלי פישר ויש הרבה כתבים כלכליים שמרוצים מסטנלי פישר. מה לעשות? אנחנו פשוט חושבים שסטנלי פישר עושה עבודה מצוינת. אתה ממש לא חייב להסכים איתנו, אבל אין בסיס לחשד שיש לנו מניע לא לגיטימי להביע את שביעות הרצון שלנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום זהר הכלכלנית
      1.את צודקת שאם הבנקים יפלו הם יפילו אותנו אך האם זו מערכת נורמלית? האם זו גזירת הגורל? אני לא זוכר שאלהים יצר את הבנק ונתן לו את היכולת לשלוט באופן בלעדי על הכסף שלי? שאלת עצמך פעם איך הגענו למצב הזה שכל המשק תלוי במערכת אחת? התשובה היא פשוטה: מונופול הכסף שמור ונשמר בידי המערכת הבנקאית שהיא גוף פרטי שלנגד עיניו עומדת מטרה אחת שהיא להרוויח כמה שיותר. ולכן אם השקל יקרוס בגלל התנהגות לא שקולה של הבנקים לא תהיה לך אלטרנטיבה לברוח אליה ולכן תקרסי עם המערכת ולא משנה כלל אם את סיכנת או שמרת את הכסף שלך.
      2. ועדת בכר לא באמת פגעה בבעלי הבנקים, היא בסה"כ העבירה את ההון מעסק אחד בבעלותם לעסק אחר בבעלותם.
      3. אם בנק ישראל באמת מטרתו לייצב את המשק הרי הוא נכשל- הוא מנהל מדיניות מוניטארית בה כל הכסף מיוצר מחוב -מדיניות כזו היא בבסיסה יוצרת כלכלה לא יציבה, מוטת משברים ,התפרצויות אינפלציוניות ופשיטות רגל. 400000 אזרחים יצאו לרחובות בגלל יוקר המחיה עליו בנק ישראל אמור לשמור רק בקיץ שעבר.
      רקע היסטורי קצר: אינפלציה שיטתית לאורך זמן זו תופעה שקיימת רק 100 שנים מאז שנוצרו הבנקים המרכזיים בעולם. התקופות היחידות בהן לא היתה אינפלציה זה בערך מ1700 -1913 היו בתקופות בהן נוהלה מדיניות מוניטרית בה כסף יוצר על ידי המדינה ללא חוב.
      אינפלציה נגרמת היום בגלל מדיניות מוניטארית שבה כל הכסף מבוסס על חוב (ראי הסבר על איך כסף נוצר בצד ימין של האתר)
      אם את כל כך חוששת מהתנהגות לא אחראית של הממשלה שתדפיס ותגרום לאינפלציה הרי איך את מסכימה למה שקורה היום שבו במקום להדפיס כמה שהיא רוצה ,הממשלה לווה כמה שהיא רוצה שזה כמו הדפסה,רק שפה מתווספת גם ריבית (37 מילארד ש"ח בשנה שזה יותר מכל המס במקור שמשלם כל מעמד הביניים בשנה)

      מחק
  11. זהר הכלכלנית11 במאי 2012 בשעה 16:43

    7. אני לא ממש מבינה למה אתה מתכוון.
    אולי חסרה לי אינפורמציה, אבל למיטב ידיעתי החוק אומר שלממשלה אסור ללוות כסף מהבנק המרכזי והבנק המרכזי מחויב לפי חוק למסור לממשלה את כל עודפי הכסף מההדפסה, אז אני לא ממש מבינה על איזו ריבית אתה מדבר. אולי על תשלומי הריבית על האג''ח הממשלתי, אבל אז זה לא תשלום לבנק אלא לבעלי האג''ח.

    8. מדיניות יעד אינפלציה היא המדיניות המקובלת בעולם בכדי למנוע משבר דפלציוני, שהמשמעות שלו היא חמורה בהרבה ממשמעותה של האינפלציה. במצב כזה המשק נכנס למצב המכונה "מלכודת הנזילות", בו הוא נתקע במצב של אבטלה. ברגע שנכנסת למלכודת הנזילות כבר מאוד קשה לצאת ממנה ע''י מדיניות פיסקלית או מוניטרית ולכן מעדיפים להשתמש במדיניות המוניטרית כאמצעי מניעה.

    המשבר הדפלציוני הראשון היה בארה''ב ב1929, מה שבכלל העלה לראשונה את הצורך במדיניות מוניטרית, לפני כן היתה נהוגה הגישה הקלאסית לפיה לא צריך להתערב בשוק.

    עד כה לא מוכרת לאדם דרך יותר טובה למנוע משבר דפלציוני מאשר משטר יעד אינפלציה לכן אני לא מוצאת טעם להלין על מדיניות זו.

    השבמחק
    תשובות
    1. ערן הילדסהיים11 במאי 2012 בשעה 17:14

      4. "לא ניתן להבין את הפונקציה של הדפסת כסף מבלי להבין משהו במאקרו כלכלה"- זו סיסמא שהכלכלנים באמת רוצים שנאמין בה -כולנו יכולים להבין או להסביר לילדים אפילו מהי ריבית ,מכן הכל מדובר במתמטיקה פשוטה שכל הדיוט ברחוב יכול להבין שברגע שכל הכסף מיוצר מחוב והוא נושא ריבית ומאחר שהריבית לא קיימת צריך לייצר עוד חוב כדי להחזיר את הריבית הקודמת אבל אז החוב גדל עוד יותר.... בשביל זה צריך הגיון רחוב פשוט...לא יותר. ניסיון לסבך את זה נעשה אולי בעיקר כדי להסתיר את האמת שהמערכת שלנו מובילה אותנו מתמטית לקריסה.
      אני מסכים שזה לא סוד - אבל משהו קיים שאינו מפורסם וסוד- יש להם בדיוק אותו אפקט על הציבור -בשניהם הציבור לא נחשף להם.
      6. ההבדל הוא שנגד חברת חשמל יש ביקורת רבה של חברת הכנסת ולעיתים אפילו מוטלים עליהם הגבלות - איך את מסבירה את העובדה שנגד בנק ישראל לא הועלתה שום ביקורת אמיתית או אפילו בקשת התיעלות בשעה שזה מה שמבקשים מכולנו?
      7. הנה הסבר :
      http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/12/blog-post_29.html
      8. בשיטה הנוכחית חייבים לייצר אינפלציה בשביל למנוע דיפלציה ושוב כל זה בגלל שכסף יוצר מחוב.זה מצב שקיים כמו שאמרתי רק 100 שנים מאז הוקם הפדרל ריזרב ב1913. יש פתרונות ושיטות טובות בהרבה שכבר מיושמות בעולם. תוכלי ללמוד על הנושא בהרחבה במדור "השיטה המוניטרית" פה באתר

      ערן

      מחק
  12. זהר הכלכלנית11 במאי 2012 בשעה 17:15

    9. אני חושבת שבישראל, ואולי בכל העולם, העידן הגלובאלי יצר תרבות של הוצאת הוויכוח הפנימי אל הכפר הגלובאלי. זה נעשה בהרבה זירות, גם ע''י אנשים בתוך גופים ממלכתיים ואף על ידי הגופים הממלכתיים עצמם. באופן אישי אני ממש מתנגדת לעניין הזה ולא ממש משנה לי מי עושה את זה ומדוע. אבל בהקשר של מה שאתה אומר אני לא ממש רואה פה טיעון תקף.

    ראשית, לא ברור מהדברים עד כמה עורבו הגורמים מחו''ל, להכניס מישהו לדיון כדי שיתמוך בטענותיך זה לא אותו דבר כמו להכניס מישהו לדיון כדי להפחיד אותך. לבדוק אם התקנים מתאימים למה שהולך באירופה זה לא כמו לאיים שאם לא נעשה את א' ב' ו-ג' אז אנחנו נשסה בישראל את אירופה.

    לצורך הדיון נניח שהיה מדובר בהפעלת לחץ אגרסיבית ולא בעמידה על כתפיי נפילים. מדוע פקידי הבנק המרכזי צריכים להביא את האחים הגדולים שלהם כשהם מתווכחים עם משרד האוצר? הרי לפי מה שאתה אומר משרד האוצר אמור להיות בובה שלהם ובכלל לא היה צריך להתקיים כאן וויכוח אמיתי ובטח שלא מאבק סוער.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני אשמח אם תתני לי דוגמא לעוד גוף ממלכתי שפנה בעבר לגוף בינלאומי שיפסוק במחלוקת שיש לו מול הממשלה.
      ערן

      מחק
    2. ערן הילדסהיים11 במאי 2012 בשעה 17:38

      בנוסף זהר : אני אשמח גם לדעת מתי פעם אחרונה ראית כתבה או צפית בכתבה שבה מספרים איך כסף נוצר. אני אשמח גם אם תביאי לי מה האלטרנטיבות שמציעה האקדמיה.. אם תחפשי את תגלי מהר שאין כאלה ואם יש הן בודדות ומבודדות.
      גם את אגב כתבת "עד כה לא מוכרת לאדם דרך יותר טובה למנוע משבר דפלציוני מאשר משטר יעד אינפלציה" אבל ה"עד כה" הזה הוא רק בעולם האקדמי והתקשורתי- העובדות וההיסטוריה מוכיחה אחרת. את יותר ממוזמנת לעיין במאמרים באתר כדי לגלות עולם חדש ,שכמו שאמרת אינו סוד -אך הוא לא מפורסם.
      הנרי פורד אמר פעם:
      "מזל שהציבור אינו יודע איך השיטה המוניטארית עובדת כי אחרת היתה הפיכה עוד לפני מחר בבוקר"
      הוא ידע על מה הוא מדבר..

      כל טוב וסופש מהנה
      ערן

      מחק
  13. זהר הכלכלנית11 במאי 2012 בשעה 17:52

    ערן צר לי, אבל מקריאת תגובותיך אני חשה שאין טעם להמשיך עמך את הדיון.

    לטעמי התגובות שלך על הטענות שלי הן או בלתי רלוונטיות לשורה התחתונה של מה שאני אומרת, או שהן קשורות לקריאת תיגר מוחלטת על השיטה בה מנוהלת המערכת הכלכלית. אני לא יכולה לקחת ברצינות קריאת תיגר זו כאשר היא מגיעה מאדם שחושב שהבנה בסיסית במאקרו כלכלה איננה דרושה בכדי להבין את הדפסת הכסף.

    הבנה והעמקה במודלים הקיימים נחוצה בכדי לתת איזשהי הצהרה לגבי דרך חלופית, שהרי מדובר כאן במערכת שאמורה להאכיל מיליארדי בני אדם. אני לומדת כלכלה בכדי להתעסק במודלים כלכליים חלופיים ושנה הבאה אתחיל את לימודיי לתואר שני, והתרחיש בו אני אהיה מסוגלת, מבלי לעשות שקר בנפשי, להציע שינוי מהותי הנדרש מהמערכת עדיין נראה לי רחוק ביותר.

    בכל אופן, אמרתי מה אני חושבת על הטענות שלך ואני עומדת מאחורי כל מילה.

    השבמחק
    תשובות
    1. ערן הילדסהיים11 במאי 2012 בשעה 20:58

      זהר,
      אני חושב שהסטת הדיון לכיוון של התיחסות לטענות במקום לעובדות מחמיצה את מטרת הדיון. אני את דעותי לא קבעתי על סמך קריאת כותרת בעיתון או משפט שפרופ' כזה או אחר אמר ,אלא מתוך הבנה עמוקה של המערכת משלל של מקורות אותם אני חולק עם קוראי האתר ושאת מוזמנת גם לעיין בהם. רובם מרוכזים במדור "השיטה המוניטרית" בראש האתר.
      מתוך ההכרות העמוקה שלי עם השיטה הגעתי לכמה מסקנות:
      1. שהמערכת הנוכחית מובילה אותנו באופן שיטתי אל עבר קריסה
      2. שהיא משרתת בעיקר את הבנקים ויוצרת עיוותים מוסריים וסבל רב.
      3. בשביל להבין למה המערכת הזו מובילה אותנו לקראת קריסה מספיק להבין מהי ריבית ולהבין שכל הכסף בעולם מיוצר מחוב. כמובן שאפשר להעמיק עוד ולהכנס לעומקו של העניין כמו היחס רזרבה, הההונאות הגדולות של שוקי הנגזרות, התפתחות בועות, המונופול על ייצור הכסף של הבנקים המרכזיים ועוד ועוד ועוד.. האתר מכיל כבר כמעט כ300 מאמרים שמסבירים ומפרטים את משמעות השיטה ולאן היא מובילה אותנו במגוון עצום של תחומים וברזולוציות מידע שונות.
      4. אני מסכים לחלוטין שלצורך מציאת שיטה חלופית יש להבין היטב איך כלכלה עובדת וגם צריך וחייבים להכנס לפרטים.. זה השלב הבא - בכל מקרה, מערכות אלטרנטיביות לא מבוססות חוב כבר קיימות ומשגשגות ברחבי העולם וגם הדרך ליישומן של חלקן פורסם ,כך שהידע קיים.
      5. הידע הכלכלי שלך בתחום הלימודים לכלכלה הוא חשוב אך לא בגדר חובה על מנת למצא פתרון . כשם שלא צריך ללמוד תואר למחשבים כדי להמציא מכשיר אלקטרוני מהפכני או ללמוד אסטרונומיה כדי להבין בכוכבים- כך גם בכלכלה לא צריך להיות בעל תואר ראשון או שני בכלכלה כדי להבין כלכלה ולמצא שיטות מהפכניות בתחום. היום בעידן האינטרנט מי שרוצה ללמוד יכול ללמוד ולהבין כמעט כל דבר. יותר מכך, הסטודנטים ללימודי הכלכלה בין אם רוצים ובין אם לא, מקובעים לחומר הלימוד שמלמדים אותם או כלל לא נחשפים לחומר שלא מלמדים אותם - כמו למשל אף מוסד לימוד היום כלל לא מעלה אפשרות שאפשר לעבור לשיטה מוניטרית אחרת . הם לא מלמדים על הגרינבאק של לינקולן או הדולר ללא חוב שהנפיק קנדי, אין ציון בלימודים על מערכות מטבע אלטרנטיביות לא מבוססות חוב או כל מערכת מוניטרית אחרת שהתקיימה בעבר ומכאן מספקים מצג שווא כאילו אין דרך אחרת. זו בעיה כלל עולמית ולאחרונה אף היה מרד סטודנטים בהארוורד בנושא זה.

      לסיכום,
      פחות מעניין אותי אם את עומדת מאחורי הטענות שלך או לא אלא יותר מה הסיבה ןהעובדות שגורמות לך לעמוד מאחוריהם. אשמח אם תגיבי להערות שלי על מנת שנוכל לקיים דיון פתוח ואם תחליטי שלא, זה גם בסדר גמור.

      בכל מקרה שיהיה לך המון הצלחה בלימודים ואם בעקבות כך גם תצליחי לגרום לשיטה כלכלית טובה יותר אני אהיה הראשון שאשמח.
      ערן

      מחק
    2. לזהר הכלכלנית,
      אם את מאמינה רק לבעלי תארים בכלכלה, ואנשים שרכשו השכלתם מספרים ומקורות באינטרנט אינם משכנעים אותך, את מוזמנת לעיין באתר של ברנארד לייטאר ולקרוא את ספריו:
      http://www.lietaer.com/birdseyeview/
      ברנארד בעל תארים בתחום וניסיון מעשי רב בבנק המרכזי האירופאי, ומאדריכלי היורו.
      ברנארד לייטאר בין היתר כותב:
      "אפקט מערכתי שלישי של הריבית הוא העברה מתמדת של עושר מהרוב הגדול למיעוט קטן. העשירים ביותר מקבלים זרם מתמיד של ריבית מכל אלה שנזקקים ללוות מדיום להעברת ערך".
      אני מקווה שגיריתי את סקרנותך.

      בהצלחה ושבת שלום.

      ע'

      מחק
  14. לזהר הכלכלנית שלום,
    אני ושאר האנשים פה ממש שמחים שאת לומדת לתואר בכלכלה- בלי ציניות. את לא חייבת להביא את כל הסברים שלך לעמוד הזה- אפשר לעשות הפניות עם כתובת אינטרנט. את אומרת הרבה אבל לא פוגעת- להגיד שאת לומדת שנה א' או ב' כלכלה זה יפה אבל את עדיין לא עונה מה זה כסף- רק מה כסף עושה- את מסוג האנשים שרק צריך להגיד להם לקנות בית או זהב או נפט כי המחיר יעלה.
    יש פיתוח כלכלי כי הכניסו הרבה כסף חדש למערכת- לא כי נוצרו עוד מוצרים.
    המערכת מבוססת חוב גורמת לנו להילחם אחד מול השני לשקר, לרמות, לגנוב, לזהם, גם אם אנחנו לא רוצים, כי פשוט אין מספיק כסף בעולם לשלם את הריבית.
    בקשר לזה שאוהבים את פישר- גם את בן ברננקי כולם העריצו ב2005-2006 מה קרה? גילו שהייתה קומבינה/קונספירציה/קנוניה של בנקאים וחברות ביטוח בשוק הדיור בארה"ב. שאלה: למה לAIG ויתרו והממשלה "הצילה" את החברה הזאת במקום לתת להם ליפול כמו שהם נתנו לבעלי הבתים ליפול? אני אזרח ולפי דעתי משפחות יותר חשבות מתאגידים. האנשים בגולדמן סאקס לא נענשו- הם קיבלו מיליונים בחבילות הצלה כי אם לא היה משטר צבאי בארה"ב.
    http://www.youtube.com/watch?v=4ri5aQwvBac
    וזה עוד מבלי לדבר על הסרט העל מותי "שיטת השקשוקה" שחבל שלא מוקרן באף מקום יותר- אבל זה שחיתות רגילה.
    כנראה שאת יושבת טוב ולומדת במכללה שאבא שלך משלם- אני לא מאשים אותך- תהני, לא לכולם יש אבא טחון.
    איפלציה זאת גניבה של הציבור כמו שהאחים עופר ושאר הטייקונים עשו לאוצרות הטבע שלנו בעידוד הבנקים.
    כנראה שתתעוררי רק שתגיע לרעב

    השבמחק
    תשובות
    1. זהר הכלכלנית20 בינואר 2013 בשעה 1:04

      במקרה נכנסתי שוב לדף זה לאחר זמן רב, על אף שהבטחתי לעצמי בזמנו לא לשחת עוד מזמני על עניין זה, אני חשה צורך עז להגיב לתגובה הזאת.

      דבר ראשון, לשם הפרוטוקול: כאשר כתבתי את התגובות לדף הזה הייתי במרחק בחינה אחת מסיום חובותיי לתואר ראשון בכלכלה באוניברסיטת בן גוריון, שנחשבת לאחת המחלקות הקשות אם לא הקשה ביותר בארץ. בציונים לא רעים בכלל, אם יורשה לי לציין.

      דבר שני, לטעמך אני לא פוגעת בנקודה, כנראה בגלל שהתייחסתי לטענות אחת אחת ולא לתמונה הכללית שהוצגה בנוגע למשמעות הכסף, כיוון שמבחינתי הטענות לא חזקות דיין בכדי לבסס עליהן תמונה ששווה התייחסות. על אף שאינני מסכימה עמך, זוהי טענה עניינית, אבל לספר לי איזה מן בנאדם/כלכלנית אני?: "את מסוג האנשים שרק צריך להגיד להם לקנות בית או זהב או נפט כי המחיר יעלה", מה אתה יודע על יכולת הניתוח שלי בנודע לשוק הכסף? יש הרבה יותר כלכלנים שלא מסכימים עם הגישה המובעת בדף זה מאשר כאלה שמסכימים, הם כולם לא תופסים את מושג הכסף?

      לשאר טענותייך:

      "יש פיתוח כלכלי כי הכניסו הרבה כסף חדש למערכת- לא כי נוצרו עוד מוצרים"- פיתוח כלכלי כתוצאה מייצור כסף נובע בעיקר משחיקת השכר, המאפשרת לייצר יותר על חשבון רווחת העובדים. זוהי בהחלט לא דרך אידאלית ליצור פיתוח כלכלי, אבל בשורה התחתונה התוצר עולה בגלל שמייצרים יותר מוצרים ושירותים.

      הטענה שהתנהגות בלתי ערכית נובעת מהשיטה המוניטרית אינה מדעית (לא ניתן להוכיח או להפריך אותה בכלים אמפירים של ממש, גם אם ניתן להוכיח שהריבית גורמת נזק נוראי)ולכן גם לא עניינית.

      אין קשר בין אהדת פישר לאהדת ברננקי יותר ממה שיש קשר בין אהדת פישר לאהדת לאנס ארמסטרונג (אתה אומר- עכשיו אוהבים את פישר, אבל תראו, גם אהבו פעם את X ואז גילו שהוא תרמית).

      סוגיית שיטת השקשוקה הינה סוגית הון שלטון קלאסית ולא סוגיה של השיטה המוניטרית ואין טעם לעלות אותה בדיון זה, לטעמי זו טענה שמנסה ליצור אווירה אפילה על אוויר חם.

      העלאה של ייחוסי המשפחתי לדיון הינה ראייה לחולשה המביכה של טענותיך. אבא שלי, שטיפס מאשפתות על ידי למידה ועבודה קשה, אל המעמד הבינוני גבוה (כך גם אימי, אבל משום מה בחרת במילים "אבא טחון") לא רלוונטי כאן. אבל אם כבר העלית אותו, גם הוא עוסק בכלכלה וגם הוא היה חושב שמה שאתה אומר זה קשקוש מוחלט, והוא היה חושב את זה גם כשהיה סטודנט שעובד לילה בסחיבת דגי טונה.

      עד כאן בנוגע לדיון, שלמעשה לא היה מכוון לכותב התגובה אלא אל הקוראים האחרים שיתקלו בתגובה הנ"ל. עכשיו אני יוצאת מהדיון, בכדי לומר משהו בתקווה שאי פעם תיקרה שוב דרכו של הטוקבקיסט הנ"ל לתוך דף זה: אתה הראית בצורה בלתי ישירה מה אתה חושב עלי על רקע האמירות שלי, עכשיו אני אומר בצורה בוטה מה אני חושבת עליך רקע האמירות שלך: אתה שרלטן אינטלקטואלי, שטחי ובור, לא כל כך אינטיליגנטי, קורבן אופנה מחשבתית ושוביניסט.

      מחק
  15. ראשי השלטון בארץ(מאז רצח יצחק רבין ע"י השלטון העולמי בסיוע גורמים ישראלים) בוגדים ומשתפים פעולה עם בנקאים וכלכלנים נאצים מחו"ל (ארה"ב )-הם אכן סוג של בובות שלהם בכל תחום
    תפרו עלי תיקים ורצחו את משפחתי,
    עינו אותי שנים
    הרסו את חיי
    התיקים שתפרו עלי הם בכח המחשבה-זה נשמע מטורף אבל זו האמת.
    השלטון העולמי מפעיל "משחק" עולמי= ריאליטי בכח המחשבה בו "הנבחר" שולט בעולם בכח המחשבה לכאורה.זה הולך יחד עם הנצרות שמאמינה במשיח בן אדם.
    אם לא תתעוררו -הנאצים זה משחק ילדים יחסית למה שמחכה לכם
    ה"משחק" חי ובועט כל יום ויום ואתם לא מבינים כמה אנשים נרצחים בחסות ה"משחק" וה"סוד" שמסתירים מכם.
    ה"קבלה" וכל הכתות המשחיות שאתם רואים על לוחות המודעות בתקופה האחרונה-הכל קשור לסוד הגדול שמסתירים מכם-הריאליטי האמיתי מאחורי הקלעים הבנוי בצורת פירמידה עולמית (ראשי השלטון כנראה בקבוצה כגון-"בילדרברג" הקשורים לראשי הבנקאות העולמי ומשפחות הבנקאים בכל מדינה בעולם בעיקר בארה"ב)
    נאלצתי לחקור בנושא עקב מה שעושים ועשו לי, כדי לדעת מי המטורפים שעשו לי את כל זה.האנשים מאחורי הקלעים שולטים בעולם ובכל אירוע גדול (והרבה קטנים) שקורים בעולם :החל ממגדלי התאומים, מלחמות, רעידות אדמה ,החלפת שילטון בכל מדינה שבה להם לפי האינטרסים השלטוניים והכלכליים שלהם, ועד לרעידות אדמה שהם גורמים להם בשיטות מתקדמות,הפלת מטוסים לפי רצונם,שינויי מזג אוויר ושליטה בו (כמות גשמים וכו בכל מקום שירצו)שליטה באוכלוסיה העולמית בשיטות שונות ויעילות(שרבות מהשיטות נלקחו משיטות הנאצים).
    הם שולטים גם בצבאות של כל מדינה ויכולים ליצור משברים עולמיים כלכליים כפי שיצרו במשבר ה"סאב פריים" האחרון.
    רצונם הוא לא רק בכסף כי יש להם כבר הכל.רצונם העיקרי הוא שליטה בעולם ובכל האנשים והם מתקדמים בשיטתיות כדי להגיע למקסימום שליטה על בני האדם.(המטרה הסופית שלהם זו שליטה מקסימלית בבני אדם בכל תחום בחיים ושליטה על עצם החיים והמוות של כל אדם שיחפצו,ודילול האוכלוסיה לפי אמונתם).
    לפי מה שראיתי הם רצחו ב5 שנים האחרונות מאות אלפי אנשים (רובם ברעידות אדמה יזומות במקומות ספציפיים לפי גחמתם והאינטרס שלהם,שריפות יזומות(כמו בכרמל)וכמו בקליפורניה בזמנו ובעוד מקומות-הכל יזום.הם רצחו המון זמרים בשנים האחרונות אבל גם סופרים מדינאים, פוליטקאים,כלכנים,בדרנים,עיתונאים,שדרנים,מדענים,ספורטאים,ועוד ועוד (זה רק קצה הקרחון-והכל מתבצע בסתר תחת השלטון העולמי בארץ ובחו"ל ותחת השתקה מירבית -שהושקעו בה משאבים אין סופיים (בשל פחדנותם אבל גם חוכמתם הרבה של השולטים בכולכם).
    ראשי השלטון בארץ בוגדים בלית ברירה -הם בובות על חוט והשלטון העולמי ממנה אנשים כגון סטנלי פישר ועוד כל מי שבשלטון הכלכלי והמדיני לפי האינטרסים שלהם.
    אנשים שהתריסו בעבר על השלטון העולמי נרצחו.בנוסף הם רוצחים אנשים שלפי ראות עיניהם "פשעו" והם רואים עצמם "המוארים" שאלוהים שלח לשלוט בעולם ולנקות אותו לכאורה מהרע והאופל (למרות שכל הרוע והאופל מצויים בשלטון הדמים העולמי הזה).
    האנשים העומדים בשורש השלטון הזה הם האנשים הכי שפלים בעולם,אין להם עכבות מוסריות והם עושים הכל לשלוט בעולם-כל אמצעי כשר להגיע למטרתם.
    כ"אלוהים/הנבחר/ישו שקם לתחיה לכאורה" שלהם אני מזהיר את כולכם באם לא תתקוממו בו זמנית בכל העולם-שזה הסיכוי היחיד שלכם להפיל אותם,גורלכם יהיה מר בלשון המעטה.

    השבמחק