יום שבת, 22 בפברואר 2014

השבוע בועדת השרים לחקיקה: הצביעות של הליכוד והבית היהודי בנושא הקצאת המים נחשפת

מאת: ערן הילדסהיים

ועדת השרים  לענייני חקיקה ,הפועלת במחשכים ללא שקיפות ושלא ניתן לערער כמעט על אף החלטה שלה,היא זו שקובעת את גורלם של כל החוקים בישראל. על הועדה תוכלו לקרא עוד בהרחבה כאן. השבוע בוועדה: בעוד מול המצלמות והעולם השרים שלנו התגלו כלוחמי השקיפות והצדק  ,בועדה נחשף פרצופם האחר. 

מרטין שולץ נשיא הפרלמנט האירופי התלונן בנאומו ביום רביעי בכנסת על כך שישראלי משתמש ב-70 ליטר מים בעוד שלפלסטיני מותר להשתמש רק ב-17 ליטר. לאות מחאה על סילוף הנתונים שהציג שולץ, כל חברי הבית היהודי נטשו את המליאה. נתניהו ,בנט ולימור לבנת גינו מאוחר יותר במליאה את הצגת הנתונים השגויה של הנשיא האורח. נראה כי גם סיעת הליכוד וגם הבית היהודי גילו רגישות גדולה בנושא אספקת המים בלי קשר למי הם מיועדים, עד כדי כך שהיו מוכנים לצאת בגלוי נגד מנהיג אחת המעצמות הגדולות בעולם.



הסערה שעוררו החברים בכנסת זכתה לסיקור תקשורתי נרחב וזיכתה את מנהיגי שתי הסיעות בנקודות זכות רבות בקרב אזרחים במדינה. הבעיה בכנסת שלנו שדווקא על הדברים שבאמת משפיעים עלינו אנחנו לא שומעים ולא יודעים. הם לא מתרחשים מול המצלמות ולא פתוחים לתקשורת. עניין הקצאת המים הוא דוגמא מצוינת לכך. מסתבר שכמה ימים לפני הסערה בכנסת, ממש באותו המקום התכנסה ועדת השרים לענייני חקיקה. גם הפעם החליטו הבית היהודי והליכוד לשתף פעולה בינהם בעניין המים. אלא שהפעם הרגישות (שלא לדבר על החמלה) שלהם בעניין לפתע נעלמה. הם החליטו להפיל הצעת חוק שמטרתה לאסור על ניתוקי מים וחשמל במוסדות חינוך בישראל. החוק אגב דיבר רק על מוסדות חינוכיים המוכרים על ידי המדינה. ההשלכות של ניתוקים אלה על הילדים התבררו בחוק כאדירות וכוללות, בין היתר, הפעלת חימום בחורף, קירור בקיץ ותאורה מתאימה בכיתות ובמקומות הלימוד, וכן מים לשתייה והתרעננות, ולצורך שטיפת האסלות בשירותי הנוחיות. לקריאת הצעת החוק המלאה לחצו כאן

בגלל שלא קימת שום שקיפות למתרחש מאחורי הדלתיים הסגורות של הועדה לא ברור כיצד כל שר בועדה הצביע עבור חוק זה. מה שכן ידוע הוא שלליכוד-ביתנו והבית היהודי יש רוב מוחץ בועדה, כך שיכלו להעביר את החוק הזה בלי מאמץ אילו רק  היו משתפים פעולה כפי שעשו בזמן ביקורו של שולץ. מסתבר שכשאין מצלמות וביקורת ציבורית דברים מתנהלים אחרת.

הנה עוד חלק מההצעות חוק שנדחו השבוע בועדה כפי שנחשפו על ידי המשמר החברתי:

הצעת חוק לתיקון פקודת בריאות העם (איסור מתן שירותי רפואה פרטית בבתי חולים ממשלתיים), התשע"ג–2013
ח"כ שלי יחימוביץ (העבודה) וח"כ אחמד טיבי (רע"מ –תע"ל) מבקשים לאסור קיום שר"פ (שירותי רפואה פרטיים) במוסד רפואי שהוא בית חולים ממשלתי. כך שלא יינתנו שירותי רפואה פרטיים, על ידי תאגיד בריאות, במסגרת המוסד הרפואי ולא יעשה שימוש בתשתיותיו או במתקניו של המוסד האמור לצורך מתן שירותי רפואה פרטיים. לאור ההתמוטטות של הדסה בירושלים.
הוועדה התנגדה להצעת החוק

הצעת חוק המים (תיקון – איסור הפסקת אספקת מים), התשע"ג–2013
ח"כ מוחמד ברכה ושאר סיעת חד"ש מבקשים למנוע ניתוקים של רשות מקומית מאספקת מים בשל חוב וכך למנוע מים גם מהתושבים שכן שילמו את חובם. החוק כיום קובע בו כי לא תופסק אספקת מים לרשות מקומית אשר שילמה לפחות 80% מהתשלומים המגיעים לספק המים.
הוועדה התנגדה להצעת החוק

 
הצעת חוק יישוב סכסוכי עבודה (תיקון – איסור שביתה ללא הודעה מראש), התשע"ג–2013
ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) מבקש לחייב הודעה על קיום שביתה שקשורה לשירות הציבור עד 62 שעות לפני תחילתה וכן חובת יידוע הציבור בדרכים שונות על השביתה כדי שיוכל להתארגן בהתאם.
המשך הדיון בהצעת החוק נדחה למועד מאוחר יותר
 

12 תגובות:

  1. הסובייט העליון אמר את דברו

    השבמחק
  2. הי,

    אשמח אם מישהו יוכל להסביר לי מה הקשר בין שר"פ להתמוטטות של הדסה? לפי מה שהבנתי, ניהול גרוע ובזבזנות זה מה שהפיל את הדסה.

    לפי מה שאני יודע על המצב, שר"פ זה מה שמחזיק את בתי החולים עם הראש מעל המים. רוב הרופאים אשר עוסקים בשר"פ במסגרת בתי החולים רואים רק חלק קטן מהכסף המשולם ע"י המטופל, כאשר החלק הגדול הולך לבית החולים. עם הכסף הזה בתי החולים יכולים לפתוח עוד תקנים ולקנות עוד ציוד רפואי וזה בתורו ישרת את האזרחים.
    אני אישית מכיר כמה סטודנטים מצטייינים לרפואה שיהיו מובטלים בקיץ הזה כי בתי החולים שקיבלו אותם להתמחות לא יכולים לשלם להם משכורת. אז יושבים בבית ומחכים לכסף. כן, רופאים מובטלים בישראל, מי היה מאמין.
    איך שאני רואה את זה, עד שהמדינה לא תעביר יותר כסף לבתי החולים הציבוריים, יהיה זה פשע מצידה לסגור את הרפואה הפרטית בבתי חולים אלו.

    תראו למשל את סורוקה, בית חולים עם רמת שירות מזעזעת. אין שם כמעט תיירות מרפא בכלל כי מה לעשות, זה סורוקה וזה בבאר שבע. לפני שמישהו מתעצבן, גם אני מבאר שבע והשלב הראשון להתמודד עם בעיה זה להכיר בה. איכילוב לעומת זאת, בית חולים עם זמני המתנה משמעותית יותר קצרים ותיירות מרפא פורחת. כמו גם תל השומר.

    אשמח כמובן לתגובות.

    השבמחק
    תשובות
    1. המקרה של הדסה הוא דוגמא סימפטום של שיטת הממשל הנהוגה בישראל: פאשיזם\קורפרטיזם והשיטה הכלכלית הנגזרת: crony capitalism. בגדול זה אומר שישנם שתי מעמדות, אלו שהשמש זורחת להם מהתחת ומגיע להם הכל ושאר 99% מהאוכלוסיה. מה שזה אומר בפועל זה: רווחים פרטיים והפסדים ציבוריים.

      כולמר, אנשי השילטון ומקורביהם חגגו בהדסה, הכניסו כסף לכיס וחילקו אותו לחברים. שהכל התמוטט הם עכשיו באים אלינו שנכסה את החוב. מה שמדהים הוא שהם מנפנפים בכל החולים המסכנים (אותם חולים שלא עינינו אותם בשיט שהם היו עסוקים בלגנוב את הקופה).

      המדינה תחלץ את הדסה. היא תעשה זאת מאותה סיבה שממשלת ארה"ב חילצה בנקים. פשוט מדובר באותם אנשים. למשל: ראו איך עבר ממנכ"ל הדסה למנכ"ל ביטוח לאומי. זה לא מקרי - זוהי הכנופייה החמושה שגונבת את האזרחים. מאותה סיבה, אם מישהו חושב שימשיהו באמת יתן את הדין הוא טועה. אף אחד לא ישא באחריות - בדיוק כמו בהרבה שערויות בארץ ובעולם

      מה לדעתכם יקרה שהמדינה תחלץ את הדסה? לא הרבה. פשוט ימשיכו לשדוד את הקופה עד הקריסה הבאה.

      אם זה לא ברור - יש מוטיב חוזר בכל הפסטיבל הזה - הממשלה. אם באמת רוצים מערכת בריאות טובה צריך להפריד אותה מהממשלה. זה לא אומר להפריט (שזה לתת את המונופול לחברים של...) - זה אומר לסגור את משרד הבריאות ולתת לשוק החופשי לעשות את שלו.

      זה כמובן מחייב יצירת שוק חופשי - אבל זה כבר חומר למתקדמים

      מחק
    2. החוק של אייכלר נשמע סביר,החוק של ברכה - טוב שבוטל.
      עדיף שועדת חקיקה בפרלמנט תנטרל חוקים מאשר המצב הקיים שבו
      המחוקק דה פקטו הוא מערכת המשפט שמייצרת חקיקה באמצעות "פרשנות"
      ו"תקדימים" למרות שאין לה סמכות חוקית לזה.
      שלא לדבר על הפרשנות המעוותת לכל החוקים הקיימים,שאין לה אפילו קשר
      מקרי למה שכתוב בחוק.

      מחק
  3. ואתה באמת חושב שזה מקרה שמוחמד בראכה וסיעת חד"ש לוחמי הצדק הם אלה שהגישו את הצעת תיקון חוק המים? בלי לבדוק אני בטוח שהרוב המוחלט של הרשויות המקומיות שלא משלמות 80 אחוז מחשבונות המים הן מהמגזר, כי לערבים במדינה הזאת יש רק זכויות בלי חובות , ואם אפשר לקבל מים בחינם אחרי שהרשות המקומית תקרוס והמדינה תמחק לה את החוב , אז למה לא?
    באותו הקשר גם התפרסמה השבוע ידיעה שחברת חשמל מתכוונת להפוך את חובות הרשות הפלסטינית לחובות מחוקים (כאלה שסיכוי קלוש שאי פעם ישולמו), כמובן שאת החשבון נשלם אנחנו בחשבון החשמל התופח.
    אין ספק, החיים של פלסטינים במדינת ישראל הם גהנום....

    השבמחק
    תשובות
    1. הרשויות הערביות לא מצליחות לשמור חוק כי האוכלוסייה הערבית כל הזמן מקבלת מסרים מהמנהיגים שלה שהם לא חלק מהעם ולכן לא צריכים לשלם מיסים.

      אבל אני חושב שזה משהו שלפחות צריך לדון בו. מוזרה ממש הוועדה הזו..

      זה ההפך מדמוקרטיה.

      ערן, מדהים איך אדם אחד עושה יותר חדשות אמיתיות מעיתונים שלמים.. עבודה מדהימה.

      מחק
    2. למה ההפך מדמוקרטיה ? מדובר בנבחרי ציבור
      את מערכת המשפט אף אחד לא בוחר.
      הערבים באמת לא חלק מהעם ולא מהמדינה.מה זה קשור ?
      על מוצרים או שרותים שאתה מקבל,צריך לשלם.

      מחק
  4. ל23:41
    כנראה היית בחו"ל בשבוע האחרון אבל בכל מקום במדיה המרכזית ציינו שמהשר"פ בית החולים בהדסה רואה רק 15% את שאר 85% לוקחים הרופאים עצמם או במספרים מתוך הבקשה של בית החולים לכי וס נכסים מתוך 250 מיליון בית החולים ראה רק 40 מיליון ואת השאר לקחו הרופאים
    זה נתון שנתי......

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ידידי, לא הייתי בחו"ל, רק בתורנויות של 28 שעות בתור סטאז'ר בתל השומר. אני חוזר ואומר, רוב הרופאים, בדגש על רוב, לא יודעים כמה משולם לבית החולים כתוצאה משר"פ. אחד מהם הראה לי אישית את תלוש השכר שלו, בעקבות דיון שפיתחתי איתו בנושא. זה שיש כמה רופאים מסודרים במערכת לא אומר שאלפי האחרים מרוויחים כמוהם.

      תקרא לי קונספירטור אך אני לא מאמין לתחקירים של המדיה "המרכזית". לדעתי זה סתם ניסיון להפיל את האשמה על הרופאים בזמן שהאנשים למעלה הם המרוויחים העיקריים.

      אני מכיר לא מעט רופאים בארץ ואני יכול להגיד לך בוודאות שהמשכורות שלהם זה לא מה שהפיל את הדסה. מדובר על 30-40 אלף נטו לחודש לכאלו שעובדים כמו מטורפים, גם ציבורי וגם פרטי. מצד שני יש את מור-יוסף שקיבל מיליונים ולך תדע כמה עוד כאלו יש במעגל החברים שלו.

      מחק
    2. ידידי הרופא,

      עלית על הנקודה. המערכת מתוכננת כדי שה"וותיקים" יגרפו את כל הכסף לכיס שלהם בעוד אתה ידידי הוא רק עוד חמור עבודה. זה קיים כמעט בכל מנגנון ממשלתי (למשל: בנקים - דור א', דור ב', עבד קבלן...)

      מחק
  5. מישהו יודע מאיפה שולץ הביא את הנתון ההזוי הזה? בנוסף, המשטרה חוקרת מה שקרה בהדסה?

    השבמחק
    תשובות
    1. שולץ טען שהוא פגש ילד פלסטיני שאמר לו את הדברים, והודה שלא בדק אותם.
      האמת שלא אתפלא אם יש משהו בדברים האלה, גם אם לא במספרים שהוא הביא, דווקא לאור התשובה של ביבי שלא הכחיש שיש הגבלה על הפלסטינים אלא אמר שלפי הבדיקות שלו המספרים הרבה יותר קרובים אחד לשני.

      מחק