יום ראשון, 23 בפברואר 2014

לאזרחי איסלנד נמאס -ישיקו מטבע חדש המנותק מהבנקים

מאת: ארנון שומר

לקבוצת אזרחים באיסלנד נמאס לחכות לממשלתם שתבצע שינוי מוניטרי במדינה. הם מתכננים להשיק ב25 למרץ מטבע אלטרנטיבי ,מנותק מהבנקים והמדינה, שיועבר ישירות לכיסו של כל אזרח באוכלוסיית איסלנד.

"אורורה-קוין" ( "Auroracoin" - מטבע הזוהר הצפוני) הוא מטבע דיגיטלי מבוסס לייטקוין (מתחרה של הביטקוין) . ב25 למרץ השנה המטבע יושק באיסלנד כאשר מחצית מכמות המטבעות הסופית שלו תחולק כבר באותו היום. הכמות הזו תחולק בין כל אוכלוסיית איסלנד. כל אחד מ-330 אלף מהאזרחים באי הקטן יתעשר עם ההשקה ב-31.8 אורורה-קוינים.




המטרה של יוצרי המטבע היא לשבור את הקשר בין הממשלה לבנקים הגדולים ולהעביר את הכוח מהפוליטיקאים לציבור עצמו.  יוצרי המטבע קוראים לחלפני המטבע הוירטואלי להתארגן לקבל את המטבע מסוף חודש מרץ ולמפתחים להתחיל לפתח ארנקים וירטואליים ותוכנות תשלום במטבע הזה.

הסקטור הבנקאי באיסלנד אינו בעל מוניטין גבוה בקרב הציבור, ולכן ההערכה כי דווקא שם קיים פוטנציאל גבוה לכך שהציבור יקבל את האורורה-קוין המנותק מהבנקים. יוצרי המטבע מציינים את השימוש של הממשלה בהגבלות מחמירות על ההון ופיקוח הדוק בעקבות נפילת הבנקים המקומיים ב-2008. ההגבלות עדיין בתוקף ויוצרי המטבע טוענים שההגבלות האלו אינן טובות עבור הכלכלה האיסלנדית, או עבור תושבי איסלנד:
"משמעותן של ההגבלות היא שתושבי איסלנד אינם חופשיים להיות חלק מהסחר העולמי, הם אינם יכולים להשקיע בעסקים בחו"ל. השימוש השרירותי בכוח והחוב שהממשלה האיסלנדית לא יכולה לפרוע , יצר חוסר וודאות וסיכון בכל ההיבטים השונים של תחום המסחר"    
לטענת מפתחי המטבע, מטבעות דיגיטליים הם אחת הדרכים לעקוף את ההגבלות. באופן תיאורטי הם יכולים לאפשר למשקיעים לעשות ככל העולה על רוחם בכסף זה, כל עוד הממשלה לא תתערב.

הבעיה עם המערכת הפיננסית באיסלנד היא גודלה הקטן.ברגע שהבועה התנפצה, המדינה נכנסה למצוקה גדולה בשל החובות הגדולים שנכנסה אליהם. זה מסביר את הפיחות בקרונה, שכן הממשלה מנסה לסגור את החוב רק על ידי הרחבה כמותית של המטבע [הדפסת כסף] וזה מביא לאינפלציה גבוהה שהנפגעים העקריים ממנה הם העניים.
המפתחים של המטבע מציינים שהקרונה האיסלנדית איבדה 99.5% מערכה ביחס לדולר מאז 1960.

ערכו של הקרונה מאז 1960

האורורה-קוין אמור להיות מופץ לכלל האוכלוסיה בו זמנית, מה שמבדיל אותו ממטבעות אלטרנטיביים אחרים. זה יביא לכך שתהיה למטבע אוכלוסיה גדולה שתפתח את השימוש בו, במידה והוא ייצור עניין. הדבר מתאפשר בין היתר בשל מאגר המידע והנתונים המקיף של איסלנד.


נגיד הבנק המרכזי באיסלנד ושר האוצר בטקס השקת שטר של 10000 קורנות השווה  85$
הקרונה האיסלנדית איבדה בתוך 50 שנה 99.9% מערכה ביחס לזהב

זו גישה מאוד מעניינת אך יתכן ויהיו לה לא מעט בעיות להמריא.האתגר העיקרי הוא באמת להגיע לכל אזרח. יוצרי המטבע טוענים שלאזרחים יהיה קל לקבל את המטבע כמו שקל היום להיכנס לפייסבוק. לאנשים תהיה שנה לדרוש את המטבעות שלהם אם הם לא יקבלו אותם במועד השליחה. שאלה נוספת היא התערבות הממשלה, מה שעלול ליצור סיבוכים נוספים. בכל מקרה אין ספק שזהו אחד הניסויים המעניינים שיתרחשו בכלכלה אלטרנטיבית.

מקור :http://www.auroracoin.org/

39 תגובות:

  1. ומה עם הפוסט הזה

    http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2013/04/blog-post_8232.html

    מאפריל שנה שעברה?

    הפוסט ההוא והפוסט הנוכחי קצת סותרים אחד את השני.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא סותר ולפעמים אף קשור אחד לשני.
      אינפלציה ברמות מסוימות יכולה להוות תמריץ לפעילות המשק ולהורדת שעור האבטלה.

      מחק
    2. כשאתה מפרסם כותרת
      "לאזרחי איסלנד נ מ א ס "
      כאשר כמה חודשים מוקדם יותר פירסמת:
      "התוצאה היא חד משמעית"
      לגבי האבטלה הנמוכה באיסלנד,
      אז אתה סותר את עצמך.
      וגם אם אתה מסביר לאחר מכן למה אבטלה נמוכה עדיין משתלבת עם העובדה
      שלאזרחים נמאס (דבר שבעיני מוטל בספק), זה עדיין לא מעורר יותר מדי אמינות.
      אבל זה בסדר. אל תסכים איתי.

      מחק
    3. לא מבין למה הסתבכת - עבודה לא מעידה בהכרח על מצבו הפיננסי של האזרח.
      בגרף הקודם הראתי שבאיסלנד יש הרבה יותר עבודה ביחס ליוון (שם הפעילו תוכנית צנע) . זה אומר שמצבם של האיסלנדים שנתנו לבנקים שלהם לפול הוא טוב ביחס ליוונים אבל זה עדיין לא מעיד כלום על מצבם הפיננסי. ראה פה בישראל -אחוז האבטלה פה הוא מהנמוכים בOECD (לפחות על פי הנתונים הרשמיים) ואף על פי כן גם פה לאזרחים נמאס בגלל יוקר המחיה שבו משכורת לא מספיקה להם כדי לגמור את החודש.

      מחק
    4. אני לא הסתבכתי.
      אתה לעולם לא מודה בטעות כלשהי מעבר לשגיאות כתיב.
      אתה כותב את המובן מאליו וכמובן מביא את ישראל כדוגמא.
      על המצב הכלכלי בישראל מעולם לא כתבת באהדה.
      על איסלנד, לעומת זאת (לאחר מפולת הבנקים) - כן.
      ועכשיו הכותרת "לאזרחים נמאס". נכון שלאזרחים נמאס. אתה חושב שזה לא מובן?
      אבל הנקודה שאתה מתעקש להיות עיוור כלפיה היא שאם אכן זה המצב,
      אז כתבות עבר שהחמיאו לאיסלנד על צעדיה לאחר המפולת מבלי לכתוב על בעיות מורכבות יותר שקיימות שם - היו כתבות שנגועות בשטחיות.
      מצד שני אי אפשר לצפות מאדם שתמיד ייראה ויידע הכל (ואתה אכן יודע ומבין הרבה).
      אז לכן אתה לא צריך לכתוב בכותרת שלך שלאזרחים נמאס. זה כאילו שתמיד מתחת ביקורת על איסלנד והנה ראו - גם האזרחים שם מסכימים איתך.
      זו כותרת שלא מתייחסת למה שכתבת בעבר (והתייחסות כזו צריכה להינתן), ומכריזה "הביטו, אני תמיד צודק ויודע, אין שום מורכבות, ותמיד העמקתי בסוגייה עד הסוף".
      אבל אין לי רצון לריב איתך. האתר שלך באמת מצויין. אפשר אבל מדי פעם להודות בטעות.

      מחק
    5. ילד אנונימי, אם אין לך מה להגיכ לגופו של עיניין אל תגיב, לפעמים שתיקה שווה זהב,
      ואם ערן צודק למה לו להתנצל.?
      שרון

      מחק
    6. שרון וערן. דווקא תלונתו של מר אנונימי מובנת לי (וכן לגופו).

      הוא טוען שהאתר הציג את שאיסלנד כדוגמה לכלכלה חיובית. ועכשיו האתר טוען שהיא בעייתית. והוא תוהה כיצד זה מסתדר...

      אני גם לא מסכים איתו לגמרה, אני לא רואה בזה טעות של ערן, אך כן הייתי רוצה עוד הסברים על איסנלד והכלכלה שלה (רק שלא יראה שמה שאני רוצה זו דרישה לערן, אני לא דורש ממנו דבר :)).

      מחק
    7. בתור אחד שאוהב לעשות ניט-פיקינג לכתבות (ובמיוחד לכותרות) של ערן: על מה קצפה נפשכם?
      הוא כתב (אלא אם כן זאת עריכה וראיתי את זה מאוחר מדי) - לקבוצת אזרחים באיסלנד נמאס לחכות לרפורמה מוניטרית. מה קשור מצב הכלכלה? מה קשור אבטלה? אם אורי ירון יחליט להקים פה מטבע זה גורע משאר הדברים שערן כותב עליהם? לכו תיטפלו לזה שהוא כתב שבנורבגיה אפשר לשלם מיסים בביטקוין. :)

      מחק
    8. בתור אחד שמכיר היטב את הכלכלה האיסלנדית, מאישתי ומהשהות שלי שם אני יכול לטעון בבטחון די גדול שערן לא באמת מבין את מה שהולך שם.

      מחק
    9. חברים ירדתם מהפסים,
      הילד שמתעצבן וההוא שאישתו מכירה את איסלנד - בסך הכל יש פה ידיעה תקשורתית. אם משהו לא נכון בה -תקנו אותה והביאו את הקישור המתאים שמגבה את טענתכם ואם לא -עשו לנו טובה וחדלו עם התגובות הסתומות חסרות הטעם שאי אפשר להבין מהם בכלל מה אתם רוצים.

      מחק
    10. אישתי היא איסלנדית.
      חייתי שם מספר שנים.
      לא, לא ירדתי מהפסים.

      מחק
    11. לא מעניין מאיפה אישתך ואיפה גדל דוד שלך. אם אתה חושב שיש אי דיוק במאמר הסבר מה -כל השאר לא מעניין.

      מחק
    12. שלום לכולם (:
      אני יודע שזה נשמע כמו - לא משנה מה תמיד יקרה, תמיד נתאים את התיאוריה למציאות. או כפי שאמר פרויד -הפירוש נכון שהמטופל מקבל אותו, ועוד יותר נכון שהוא מתנגד לו.. אבל אני חושב שזו בדיוק הנקודה - לא משנה מה יעשו, יתנו לבנקים ליפול או יחלצו אותם. זה לא משנה...התוצאה תהיה אותה תוצאה. קריסה! כי השיטה הקיימת לא ברת קיימא במסגרת החוקים הקיימים. החשוב לומר, שהשיטה הזו קיימת כפי שהיא פחות מחמישים, כך שאף אחד לא באמת יודע לחזות מה שיהיה. אבל ההגיון שעומד מאחורי הרעיון המוניטרי, הוא בדיוק זה! - צנע או לא צנע. הסוף הוא אותו סוף. והכתבה הזו מתיישבת בדיוק עם ההגיון הזה.

      מחק
    13. לחבר של כולנו ("חברים, ירדתם מהפסים !!!")
      דווקא יש קישור למעלה, שמפנה לידיעה שאיסלנד עם אבטלה נמוכה,
      ן- "בדרך להתחלה חדשה. התוצאה היא חד משמעית".
      אולי תקשיב לעצה שנאמרה למעלה - לפעמים שתיקה שווה זהב.

      מחק
    14. לא ברור מה לא נכון בזה -יש שני גרפים שמראים בצורה חד משמעית שהאבטלה ביוון גדולה מהאבטלה באיסלנד. זוהי בחלט תוצאה חד משמעית . עכשיו מה הקשר בין זה לבין הרצון לעשות שינוי מוניטרי?

      מחק
    15. שינוי העמדה\דעה של ערן משקפת את מה שקורה בעולם. בשנים הראשונות כולם שיבחו והיללו את העובדה שממשלת איסלנד נתנה לבנקים ליפול ועשו כביכול "ריסט" לכלכלה - מה שלאף מדינה אחרת לא היה אומץ לעשות, ועם הזמן מסתבר שהבנקים עוד פעם מתחילים לצבור כוח על חשבון האזרחים - שרובם הגדול לא מצליח להתאושש מהפיחות, המשכנתאות שהיו לפני המפולת סבירות הפכו עבור רוב החייבים לבלתי אפשריות והמצב רק הולך ומחמיר בגלל האינפלציה.

      מחק
  2. הביט קויין הראה שמטבעות וירטואלים סובלים מחוסר אמינות. מטבעות מקומיים יכולים לשרת אזור מקומי בסכומים קטנים אבל לא להחליף מטבע שנוצר ומקבל גיבוי ממדינה. אם למדינות יש נטיה להרוס את המטבע שלהן על אחת כמה וכמה מטבע מקומי שחשוף לרמאויות וניצולים. כל המטבעות הוירטואלים זה קוריוז בלבד

    השבמחק
    תשובות
    1. זאת העמדה של פסימיסט - מי שלא מאמין בשינויים...
      המציאות מראה ששינויים קורים כל הזמן, וכל כישלון הוא רק צעד אחד קדימה לעבר הצלחה.

      מחק
    2. מטבע ווירטואלי הוא רוח. זה מתאים לסדר העולמי החדש שיצרו את הביטקוין .

      מחק
  3. יש 121 מטבעות וירטואלים כיום, הביטקויין ירד משיא של 1240 ל 100 השבוע זו גם ירידה שלמעלה מ 90 אחוז. מי הולך להסכים לשכר בביטקוין כשרק השבוע הוא זגזג בין 700 ל 100 וכרגע על פחות מ 300 תוך כדי תודה יומית של כ 30אחוז. נו בחייכם אורורה קוין. כבר כעדיף חומוס קויין

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה לא מסתכל במקום הנכון. ביטקוין שווה 620$.

      מחק
    2. שלום אנונימי, אתה טועה ומטעה,
      הביטקוין לא ירד ל100 - אני ממליץ לך לקנות אם תמצא מישהו שימכור לך במחיר הזה.
      הביטקוין לכל הפחות ירד ל 570 -
      https://bitcoinaverage.com/charts.htm#USD-averages-false
      נכון, זה מהווה ירידה משמעותית משער השיא שלו, אבל לא 90% כמו שציינת, ובטח אם להסתכל בטווח של 12 חודשים, רואים את ההתפתחות. יש לשים לב שהביטקוין כאן כדי להישאר, ולתת אלטרנטיבה לשיטת התשלומים הנהוגה היום. אני מזמין אותך לקרוא וללמוד יותר לפני שרצים לפתח מטבעות על בסיס החומוס.
      http://www.alefbit.com/guides/xbt/

      מחק
  4. לעניות דעתי מטבעות וירטואליים לא באמת "יעשו" את העבודה. מאחר שעדיין ישנם הרבה מאד אנשים שאינם משתמשים באינטרנט בחיי היומיום, ולכן זה מתאים רק לאוכלוסייה מסויימת.

    השבמחק
  5. מוצטפא שמטרלינג24 בפברואר 2014 בשעה 8:40

    כשאמאזון ופייפל ישיקו את המטבעות הוירטואליים שלהם תושלם המהפכה. לשתי החברות כבר יש אבות טיפוס בהרצה.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה יהיה אסון עולמי , זה המטבע של הסדר העולמי החדש, תאגידי הענק .

      מחק
    2. לאמאזון כבר יש מטבע - Amazon Credit. אתה יכול לקנות אותו ביחס של 1:1 לדולר ולרכוש בעזרתו דברים באמאזון.
      למעשה גם לכל חברות התעופה יש מטבע - קוראים לו נוסע מתמיד. זה קיים עשרות שנים והעולם עוד לא התמוטט

      מחק
  6. טוב, הגיע הזמן להודות שאין לי מושג איך זה עובד. מישהו מכריז על מטבע וירטואלי והופ, אפשר לקנות עם המטבע הזה סחורה ממשית רק כי.. מה בעצם? פשוט אין לי מושג מה ההיגיון מאחרי הביטקוין או האורורהקוין או כל מטבע וירטואלי אחר.

    השבמחק
    תשובות
    1. עדן, מה בסך הכל רצינו? להחליף את הירקות שגידלת בליטר בנזין. אהה.. אין ל"סונול" צורך בירקות? אז בוא ניצר שווה ערך לליטר במזין ונסחור בו, כמייצג ערך.
      באו הבנקים והפכו את זה על פניו. "כל הכסף שלנו, רק אנחנו מייצרים אותו, ורק נלווה אותו לך". זה תפקיד מיותר, והריבית שהם לוקחים על ההלוואה, על הרשות ,למעשה, לסחור בין בני אדם, היא גזל לשמו.

      באו אזרחים ואמרו, "לא צריך אנחנו נייצר כסף משלנו".
      למדינה יש בעיה. איך גובים מיסים מזה כדי לקיים את המוסדות (שלפעמים אפילו עושים משהו מועיל. נגיד, מים, כבישים, ועוד דבר-שניים). אותנו זה לא כל כך מעניין, ולמען האמת, זה ניתן לפתרון.

      מחק
    2. התפקיד של המטבע הוירטואלי מובן, אבל אם הוא אמור לשמש רק כמתווך בסחר ברטר מדוע בעצם הוא פתוח לספקולציה? מדוע הוא בעצמו משמש כסחורה, זו הבעיה הכי גדולה שלי עם המטבעות הוירטואליים, הם נתונים לספקולציה אין סופית וכל הזמן צריך לעקוב אחריהם במקום להתרכז בתפקיד שלהם כמתווך. אם רוצים מטבע וירטואלי מתווך שיהנדסו משהו פשוט, כמו o-share, מטבע שאי אפשר לעשות בו ספקולציה ולקנות אותו למען עשיית רווח.

      מחק
  7. תודה ערן, יש לי שאלה ,
    אם אני יוצר מטבע חדש ומחלק אותו, לפי מה נגבה הערך שלו? שאלה שנייה, האם כדיי ליצור מטבע חדש יש ליצור אותו יש מאיין״?,
    כלומר לקנות אותו עם כסף מהמחזור... או שזה פשוט עניין כזה של הוקוס פוקוס

    השבמחק
    תשובות
    1. ערכו נקבע לפי הטעם האישי של הסוחרים בו, כמו שזמר זוכה לתשואות הקהל.
      אין דבר כזה "מחיר נכון" למטבע מכיוון שמחירו משתנה כל פעם מחדש לפי הסחר חליפין באותו הרגע. אם יגיעו מספיק קונים מחירו יעלה, ואם יעלמו מרבית הקונים ויהיו הרבה מוכרים אז מחירו ירד. זו מחירה פומבית בשוק החופשי והיא מתבצעת כל רגע מחדש.
      למטבעות הללו אין ערך כשלעצמם, אתה לא יכול לקחת ביטקוין ולהפוך אותו למשהו אחר מכיוון שביטקוין הוא איננו חומר גלם.
      עם שקלים אתה יכול לשלם לממשלת ישראל ועם דולרים אתה יכול לשלם לממשלת ארה"ב. עדיין אין להם ערך משל עצמם.
      לגבי מתכות כמו זהב וכסף הן נחשבות בעלות ערך מכיוון שהן מהוות חומר גלם. מחירם לא יכול לרדת לאפס.

      מחק
    2. שלום אנונימי,
      הנה מדריך שתרגמתי לעברית של יצירת מטבע קהילתי.
      יש כמה תשובות לשאלות ששאלת, והן אמורות להיות רשומות בדף הזה:
      http://shakufbaohel.org.il/index.php?title=%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9A_%D7%9C%D7%9E%D7%98%D7%91%D7%A2_%D7%A7%D7%94%D7%99%D7%9C%D7%AA%D7%99_%D7%A9%D7%9C_%D7%91%D7%A8%D7%A0%D7%A8%D7%93_%D7%9C%D7%99%D7%98%D7%90%D7%A8_%D7%95%D7%92%D7%95%D7%90%D7%A0%D7%93%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9F_%D7%94%D7%9C%D7%A1%D7%9E%D7%99%D7%98

      אשמח לשאלות נוספות ותגובות על המסמך

      מחק
  8. הכתבה הזו מעניינת אבל לא ברמה.
    חסרים פרטים, השלכות ולו"ז פריסה, לא נראה לי ש הבנת מה הם באמת עושים שם.

    השבמחק
  9. אג'יו: פירמידה בנקאית

    http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3584537,00.html

    ציטוט:
    "וכך זה עובד: בבסיסה של השיטה המוניטרית שבה כולנו חיים, שקיבלה את השם "שיטת הרזרבה החלקית", עומד תהליך של יצירת הכסף. אך בעוד שרוב הציבור נמצא תחת הרושם המוטעה כי מדובר בכסף שמודפס על ידי ממשלות, למעשה רוב הכסף כיום נוצר על ידי בנקים פרטיים בתהליך של יש מאין. כלכלנים אוהבים לדייק ולומר שלא מדובר ביצירת כסף, אלא ביצירת אשראי, אבל העובדה הפשוטה היא שאשראי הוא לא יותר מדרך ליצור כסף, וכיום רובו המוחלט של הכסף בעולם, בחלק מהמקרים עד 97% ממנו (כמו בבריטניה למשל), נוצר על ידי המערכת הבנקאית."

    הגענו ל mainstream :)

    השבמחק
  10. הבעיה הכי גדולה של המטבע הזה היא שיש כמות סופית שלו ולכן הוא לא יספיק כדי להחזיק כלכלה כי צריך להזרים כסף חדש לכלכלה כדי שיהיה מספיק לכולם כי הכסף נוטה להצטבר אצל העשירים והחזקים שמושכים את רוב הכסף אליהם. והוא יגרום להיפר דיפלציה שעלולה גם לשתק את הכלכלה כי אנשים נוטים שלא להשתמש במשהו שהערך שלו עולה כל הזמן אלא לשמור אותו.
    מלבד זאת, אם המטבע לא יהיה מנוהל על ידי ישות מרכזית כלשהי הוא יהיה מאוד לא יציב והערך שלו יקפוץ למטה ולמעלה בצורה פראית שיכולה להרוס את הכלכלה. זה מה שקורה עם ביטקוין כרגע - החוסר יציבות המטורף שלו גורם להרבה חוסר אמון ובעיות מסחריות.

    השבמחק
    תשובות
    1. חבל שאתה ממציא דברים בלי לבחון את העובדות.
      ארה"ב התקיימה עשרות שנים ללא בנק מרכזי ועם מספר רב של מטבעות (כל בנק הנפיק את השטרות שלו). זה עבד מצויין עד שהממשלה התערבה והרסה את הכל

      הביטקוין הוא עוד צעיר. הוא ניסוי. מה שיפה בו שאף אחד לא מכריח אותך להשתמש בו (בניגוד לשקלים ודולרים). אז בוא נדבר עוד 10 שנים שהביטקוין יהיה בשל יותר

      מחק
    2. לפי מה שכתבת אני מניח שאתה אחד מאותם אנרכו-קפיטליסטים שרואים בממשלה כמקור לכל הצרות בעולם.
      רק שאתה כנראה לא לוקח בחשבון או מתעלם מהעובדה שהבנקאים הם אלו שהקימו את הבנק המרכזי והשפיעו על הממשלה שתאשר אותו. אז במקרה הזה האשמה לא נמצאת בלעדית על הממשלה אלא גם ואולי בעיקר גם על אינטרסים פרטיים.
      והאם המטבעות שהונפקו בארה"ב לפני הקמתו של הבנק המרכזי היו מטבעות בעלי כמות סופית קבועה מראש או שהממשלות המקומיות דאגו להנפיק עוד מהמטבעות הללו לאורך זמן?
      הביטקוין הוא מערכת טכנית שלצערי יש בה כשלים מובנים. להגיד שזה בגלל שהביטקוין צעיר זה כמו שאני אגיד לך שלמכונית שלי שהיא גם מערכת טכנית יש כשלים מובנים ואתה תגיד לי שהיא צעירה והיא סך הכל ניסוי אז אני צריך לתת לה עוד זמן.
      אם מערכת טכנית לא מתפקדת מבחינה מבנית מחליפים אותה, לא נותנים לה עוד צ'אנס כי אולי היא תשנה את המבנה שלה עצמה...

      מחק
  11. מה יש לכתוב על הכלכלה הישראלית באהדה?, טמבל. אף אחד מאיתנו לא חייב כלום לפקידים הקטנים והמטומטמים מהאוצר. ההיפך הם חייבים לנו את החופש שהם גוזלים מאיתנו באופן יומיומי ומנצלים לטובתם האישית. אפרופו קונספציה. ומצטער אם יש שניים או שלושה שהם לא כאלה כמטבן שאתה לא אחד מהם.

    השבמחק