יום רביעי, 26 במרץ 2014

10,000 איסלנדים הצטרפו ביום אחד למטבע הוירטואלי המדינתי הראשון בעולם

מאת: ערן הילדסהיים

הניסוי הראשון בהיסטוריה בו יחולקו מטבעות דמוי ביטקוין לאזרחי איסלנד נוחל הצלחה מסחררת לפחות ביומו הראשון. גם בישראל יושק הלילה מטבע דומה ,הישראקוין, אלא שהוא בניגוד למטבע האיסלנדי כבר זוכה ללא מעט ביקורות וחשדנות.

"אורורה-קוין" ( "Auroracoin") הוא מטבע דיגיטלי מבוסס לייטקוין (מתחרה של הביטקוין) . אתמול החלה חלוקתו לאזרחי איסלנד במה שנחשב לניסוי המוניטרי הגדול ביותר שנעשה במאה השנים האחרונות. מחצית מכמות המטבעות הסופית של האורורה קוין תחולק במהלך ארבעת החודשים הקרובים. כל אחד מ-330 אלף מהאזרחים באי הקטן יוכל לקבל 31.8 אורורה-קוינים עם הרשמתו למערכת. אתר האינטרנט של המטבע דיווח כי כבר ביום הראשון  קרוב ל10,000 אזרחים נרשמו למערכת ולחשבונם הופקד המטבע. מדובר בכמות גדולה בהרבה מהתרחיש הכי אופטימי של יזמי המטבע.

אורורה קוין
במקביל ברחבי העולם עוקבים בדריכות אחרי תוצאות הניסוי הגדול באיסלנד. מספר מדינות הכוללות את ספרד, קפריסין, אירלנד וסקוטלנד  נמצאות בשלבים שונים של הוצאתו לפועל של מטבע דמוי אורורה קוין במדינתם.

גם בישראל יושק הלילה מטבע מקביל- הישראקוין. קבוצת יזמי מטבע קריפטו המונה ששה ישראלים הקימו את המערכת. המטבע אמור להיות  זמין לכל תושבי ישראל החל ממאי. על פי אתר ישראקוין, מטרת החלוקה היא להעביר כמות משמעותית של ישראקוין לידיהם של כמה שיותר אזרחים ועסקים ישראלים, תוך זמן יחסית קצר, במטרה להתניע כלכלה חזקה, המבוססת על מסחר מקומי אמיתי. המטבע יכלול ארבעה שלבים שיישומם יחל ב-6 למאי:
השלב הראשון יהיה חלוקה של 500 ישראקוין לכל עסק ישראלי עד למקסימום של 50,000 העסקים הראשונים שיבקשו לקבל את המטבע.
בשלב השני  יחולקו  100 ישראקוין לכל אזרח ישראלי אשר יאומת ככזה מול מערכת החלוקה, עד למקסימום של 2,850,000 אנשים. לאחר מכן תוכל שאר אוכלוסיית ישראל הבוגרת לקבל ישראקוין באם תחפוץ בכך.
השלב השלישי יהיה יישומה של מערכת אשראי לעסקים אשר תיתן אשראי של עד 5,000 ישראקוין לעסק אשר יאמץ את ישראקוין כאמצעי תשלום ויוגבל תחילה ל10,000 העסקים הראשונים שיבקשו את האשראי. הריבית על האשראי תהיה אפסית.
בשלב רביעי תקום קרן ישראקוין לפיתוח כלכלי בשוק הישראלי שיועד לפרוייקטים שמטרתם קידום שיוויון הזדמנויות ו/או חופש כלכלי בישראל.
סך הכל ישווקו 4.8 מיליארד ישראקוין במהלך כל שנות קיומה של המערכת. פירוט נרחב ומעמיק על רכישת המטבע ופרטי השלבים לחלוקתו ניתן למצא באתר ישראקוין בקישור כאן.

אך עם ההתעניינות בישראקוין מגיעה גם הביקורת. מומחים ישראלים בתחום מטבעות הקריפטו הביעו חשש בפני הכלכלה האמיתית, שמדובר במערכת סבוכה שקמה תוך זמן קצר מידי,מה שפוגע בשלב הקריטי של שיווקה ומטיל בספק את איכות הבדיקות שנעשו על התשתית שלה . גולשים אחרים הביעו תרעומת על חוסר הבהירות סביב השיקולים לחלוקת המטבעות  או על חוסר השקיפות בשלב הקמת המערכת. הוסיף לביקורת גם פוסט שפרסם לפני כחודש אחד ממייסדי הישראקוין ,שבו הודה שמטרת המערכת היא התעשרות מהירה של המשתתפים בה. בתגובה לפוסט, שללו אתמול יוצרי המטבע מכל וכל את הטענה כי התעשרות היא המניע שלהם.

עומר דהן ,ממיסדי הישראקוין, מסביר לפני חודש למה לדעתו צריך את המטבע

המטרה העיקרית המוצהרת  של יוצרי המטבעות בכל העולם משותפת והיא הרצון  לשבור את הקשר בין הממשלה לבנקים הגדולים ולהעביר את הכוח מהפוליטיקאים לציבור עצמו.הכל תוך יצירת מטבע מנותק מכבלי המערכת המשעבדת ,כך שיהיה נטול ריבית ועמלות.
כך או כך בין אם המערכות יצליחו או יכשלו, אין ספק שאנחנו נמצאים בעיצומה של אחת התקופות המרתקות בכלכלת העולם במאות השנים האחרונות. תקופה בה ציבור גדול של אזרחים מתקומם באופן אקטיבי נגד הכי חזקים והכי עושקים בכלכלה והכל מבלי לצאת לרחובות, מבלי להתעמת עם כוחות הבטחון  ומבלי שתשפך אפילו טיפת דם אחת.

26 תגובות:

  1. העתק כושל של ביטקוין.
    אנשים שמנסים להתחקות אחר ההצלחה של ביטקוין כדי לעשות רווח קצר ומהיר.

    השבמחק
  2. אם המערכת תצליח כל מי שיכנס יעשה רווח, אין שום דבר רע בזה שאתה רוצה להרוויח בהשקעה במשהו שמבוסס ויצליח ויצמח. הלהתעשר הוא תוצאת לוואי של משהו מוצלח, ואם הוא מוצלח פרושו שהוא יביא רווחה ותועלת לתושבים ולאזרחים. גם רופא שבחר להיות רופא מטעמים הומניטריים מקבל שכר, ואם איש מקצוע מקדיש מזמנו וממרצו מגיע לו תמורה. כל מי שהאמין בביטקויין ונכנס אליו בתחילת דרכו הצליח יפה. אם מישהו מכם רוצה חלק בהצלחה הוא רק צריך להצטרף, אם זה יכשל לא תפסידו כלום.

    השבמחק
    תשובות
    1. השמיים יפלו
      אין שום דבר רע בלהתעשר אך יש טעם נפגם כשאחד מיוצרי מערכת מטבע שעקרונותיה אמורים להתניע כלכלה חזקה,המקנה שוויון הזדמנויות והמבוססת על מסחר מקומי אמיתי (זה ציטוט מתוך האתר של המטבע) ,כותב פוסט חודש לפני של 'בואו ניצור מערכת מטבע המבוססת על העקרונות של הזאב מוול סטריט'. אינני מכיר את כותב הפוסט ויכול מאד להיות שהיתה זו פליטת פה וכוונותיו טהורות . אך אין ספק שאפשר להבין גם את אלה שמודאגים מהדברים האלה ומחפשים תשובות. כאמור כמו שמצוין בפוסט יוצרי המערכת מתנערים מדברי עומר וטוענים שכיום יש קונצנזוס בין מייסדי המערכת (כולל עומר) שאין שום כוונה או מטרת התעשרות במקרה זה.

      מחק
    2. זאת הגישה הנכונה. הלוואי וכולם היו בראש הזה. לא כל שינוי לטובה חייב להיות ללא מטרת רווח. גם הסמארטפונים שינו את חיינו מקצה לקצה והם מיוצרים למטרת רווח על ידי תאגידים מהדורסניים ביותר בעולם.
      משום מה במציאות הכלכלית הנוכחית נהיה טאבו על "לעשות קופה" גם אם עושים כסף ממשהו שעוזר לתועלת הכלל. (על "וויז" לדוגמה הרבה פתחו עיניים)
      גם כשאדם שעבד קשה עבור כספו וייצר תועלת לטובת הכלל וקונה בכספו בית, רכב ואוכל במסעדות - פותחים עליו עיניים כאילו הוא גנב את הכסף הזה. נהיה פה מאד מקובל להסתכל בארנקים של אחרים אחרי שנים ארוכות של טאבו בנושא. פתאום חושפים תלושי משכורת, פתאום חושפים הוצאות בעיתון וכל מי שמודה שהוא מתקיים לא רק מלחם ומים מקבל מעמד של "מפונק" כי הוא אכל במסעדה או קנה פופקורן בקולנוע.

      מחק
    3. אנונימי 9:02
      וויז זה לא ספקולנט. סטף ווירטהימר זה לא ברוקר של הבורסה ,מטבע לא אמורים להרויח עליו מלעשות ספקולציות ויוצר מטבע שרוצה להיות הזאב מוול סטריט עלול ליצור מערכת שבנויה על הזאב מוול סטריט וכדאי שתלך לראות את הסרט כדי להבין מי המרויח הגדול ממערכת כזו.
      אז אל תהפוך את זה לויכוח של "כולם שונאים עשירים". יש עשירים ויש עשירים.

      מחק
  3. ערן האם המהלך שעשו בארהב להכריז על הביטקוין כמניה משנה משהוא בכללי המשחק שאליו התכוונו יוצרי המטבעות?

    השבמחק
    תשובות
    1. מהלך המיסוי מראה על קבלת הביטקוין על ידי השלטונות ובעצם מחזק את מעמדו של המטבע.

      מחק
  4. ברור שמטבע זה הוא למטרת התעשרות. אבל למה להשקיע בשטות הזו שאף אחד לא מכיר/יכיר.זה פאקינג ישראל..
    תשקיעו בלייטקוין...פורומים בעולם בונים עליו בתור ההזדמנות הבאה לעשות את המכה..

    השבמחק
  5. שלום,
    מנסים כל פעם להמציא את הגלגל מחדש, לפני כ-400 שנה היתה ספקולציה על פקעות צבעוניים בהולנד, היו ספקולציות בבורסה, מניות הבנקים, דוט-קום, או שטרות ירוקים שקוראים להם דולרים ומדפיסים אותם בלי גבול, הכל שקר. גם המטבע הווירטואלי יפול כמו כולם כי אפשר לייצר כאלה בלי סוף , למרות שכל סוג מוגבל בכמות, עדין יכולים לצוץ בלי סוף סוגים חדשים, בסופו של דבר כל אחד ינפיק לעצמו מטבע משלו....
    לדעתי אם אתה רוצה להגן על עצמך - קנה זהב פיזי, מטבעות זהב, זה הכסף האמיתי והניצחי,
    יום טוב

    השבמחק
    תשובות
    1. מי החליט שדווקא זהב הוא המטבע? למה לא כסף? למה לא נפט?
      למה לא פקקים של בקבוקי קולה מזכוכית?

      הכל זה פיקציה, גם זהב פיזי. השאלה למה האנשים יתנו אמון...

      מחק
    2. כן? זהב זה נצחי? מי החליט? אפשר לאכול זהב? להניע איתו חלליות? זהב מייצר אושר? זו כולה מתכת שבדיוק כמו הצבעוניים, או השטרות הירוקים, מישהו החליט שהיא שווה משהו, ובצורה ספקולנטית מישהו מחר ימחליט שהיא לא שווה כלום! זה ממש עצוב שבתחילת התגובה שלך נראית כמישהו שהבין את התמונה הכוללת שלכל דבר יש ערך מומצא, כי אנחנו המין היחיד משאר החיות בטבע שמספר לעצמו סיפורים, וסיימת את תגובתך ב- אבל הסיפור שאני מספר לעצמי יותר טוב

      מחק
    3. משחר ההיסטוריה ועד היום - הזהב הוא מטבע ששומר על ערכו.
      כל עשירי העולם וכל הבנקים הגדולים וכל המדינות הגדולות אוגרות זהב פיזי.
      לכן זהב זה נצחי.

      מחק
    4. את אותו דבר אמרו גם על זה שהעולם שטוח - ובסוף גילו שהוא לא.
      ערכו הריאלי של זהב הוא בתכשיטים יפים וכחומר מוליך זרם ברמה מאוד גבוהה, שמחזיק בערך לנצח מבלי להיות קורוזיבי... מעבר לכך השימוש שלו ככסף שייך לעבר, במיוחד עם כמות האנשים שיש היום.

      מחק
    5. שום דבר אינו נצחי , אולי הקוסמוס.

      מחק
    6. הזהב שומר על ערכו??
      הצחקת אותי ואת הזהב שלי

      מחק
  6. במילה אחת ... בולשיט.
    בכמה מילים:
    ברור לחלוטין שיש כאן מטרה לעשות רווח. בגלל השיטה נוכחית המחורבנת, נוצר וואקום, אנשים חכמים מנצלים את כשרונותיהם (גם אם לא בייצור של משהו פיזי) כדי להרוויח.
    השיטה היא אמנם מחורבנת, אבל גם החזירות של בני האדם לא משהו. עכשיו לך תבין מה קדם למה.
    מצטער ערן, תקופה מרתקת או לא, רק מרי עזרי מוחשי (כן מאמי, במלחמה אנשים מתים) יוכל אולי לשנות את פני הדברים.
    אני לא מדבר רק על מטבע מקומי, הגבלת בנק ישראל וחקיקה מיותרת. פקח את עינייך: בעולם מתקיימת נדידה היסטרית של אוכלוסיות רעבות, מעצמות אזוריות נופלות, אחרות קמות במקומן, ארה"ב מתחילה תהליך אכזרי של fading away, סין הבהמתית חורכת את האטמוספירה ועוד קצרה היריעה.

    זה ממש ממש לא קשור רק למטבע ווירטואלי כזה או אחר ...

    השבמחק
    תשובות
    1. אמנם בוטה משהו אבל יש בזה משהו...
      כלומר, מטבע זהב או נייר טואלט, בסוף הכלכלה היא שרשראות של עסקאות שבהן אמורים להחליף מוצרים ושירותים בעלי ערך של ממש לחיי אנשים.
      הסערות הפוליטיות, בטחוניות, דמוגרפיות ואחרות העוברות על העולם עשויות אכן להיות הכח העליון שיטרוף את כל הקלפים.

      מחק
  7. על לדברי אחד היזמים עומר שהולכים לנשות קופה, נאמר חיים ומוות ביד הלשון. אם לפני השקת מטבע הוא פולט כך, אין זה מעיד לא על תבונה ולא על נקיון כפיים. ועדיין נאחל למטבע רק טוב אבל - כבדהו וחשדהו.

    השבמחק
  8. אני חושב שבשביל להוציא כזה מטבע צריך להיות ברמה גבוהה של תיכנות מחשבים. ואם מדובר בחברה כאלה קחו בחשבון שכל שעה שלהם שווה הרבה כסף ככה שבאמת צריך להיות איזה שהוא מניע כספי כדי לתת להם מוטיבציה לעשות את הדבר הזה.

    אני לא רואה בכך בעיה ההיפך זה נותן מוטיבציה.

    ויכול להיות שהבן אדם אמר את זה כדי להלהיב את החברים שלו. ולהכניס אותם לקטע.

    אכן לפי האתר הארנק ישוחרר עוד כמה שעות ורק אחרי שמורידם את הארנק מחשב אפשר להתחיל לכרות.
    הארנק שנמצא בגיטהאב הוא לא ארנק שמיש הם כתבו שהם העלו אותו לצורך סקירה לא לצורך שימוש.

    בכל מקרה זה אומר שיהיה כמה דקות עד שאנשים יורידו את הארנק ויתחילו לכרות.

    לבנתיים הם יוכלו לכרות ממש לבד. נראה בתאכלס כמה זמן זה יקח עד שיהיה אפשר להוריד ולכרות.
    אם זה יהיה הפרש של חמש דקות אז זה כולה 250 מטבעות שזה לא הרבה. ואין לי בעיה שירויחו את זה.

    השבמחק
  9. במדריך טרמפיסטים לגלאקסיה הציעו להשתמש בעלים בתור מטבע עובר לסוחר

    השבמחק
  10. לצערי המטבע הזה מריח מצרות, וזה נאמר ממישהי שבדרך כלל נוהגת לאמץ בקלות חדשנות:
    1. אין שום הסבר מניח את הדעת למטבע הזה. לא ברורה שיטת הכרייה, לא ברורה מדיניות החלוקה של הכרייה, אפילו לא טרחו לבנות מדריך פשוט שיסביר להדיוט הנון- טכנולוג מה זה בדיוק המטבע הזה.
    2. אחד מהאנשים שהשתתפו במיזם, הוא עושה צרות רציני, שבאופן די מרושע השתלט על אתר המחאה החברתית - למה שיעשה דבר כזה? לא ברור...אבל אחת התיאוריות שהגיעו לאוזניי הייתה עשיית ממון.
    3. אני שונאת את הבנקים, היוזמה ברוכה - אבל למה אי אפשר לעשות את הדברים האלה כמו שצריך?

    השבמחק
    תשובות
    1. דעתי דומה, מאחר ומטבע כזה צריך להתחיל עם אמון, הוא מתחיל ברגל שמאל. פרט לתמונה של כמה ילדים לא מגולחים לפני מחשבים שנראים ילדי מחאה לא רציניים, קצת רקע, הסבר, הכנה לפני, הסברים. נראה לא רציני.
      מטבע וירטואלי שנכנס בצורה חובבנית רק יזיק לאמון במיזמים רציניים. זה הולך להיות פלופ. אני מסופק אם הם ישבו ברצינות עם כלכלן וביקשו חוות דעת.
      יש לנו הזדמנות מצויינת לעקוב בשידור חי ולראות מה הטעיות. זה יתן לנו נסיון כאשר יגיע המטבע הרציני

      מחק
    2. דווקא לי ברור שיטת הכרייה. אבל מדיניות החלוקה לא ברור מה המקור לרעיונות שלהם אני לא אומר שזה לא מוצלח יכול להיות שזה ילך בסוף.

      בתאכלס הם לא יוכלו לעשות מזה הרבה כסף אם אין אמון במטבע. כי גם למי שיש הרבה מטבעות יש עניין שהמטבע יצליח כדי המטבעות שבידיו יהיו שווים הרבה.

      הדרך היחידה שלהם לרמות זה דרך הכריה מוקדמת. דרך האשראי לעסקים אולי. שהם יתנהגו כמו בנק. או אולי דרך הקרן שהם הולכים להקים. אבל צריך לזכור שזה כמה אוזים בודדים.
      מתוך כל השוק שזה הרבה פחות מהבנקים.

      וזה רק בתרחיש הגרוע ביותר שהם ישתמשו בכסף שנכרה מראש לצורך עצמם.

      מחק
  11. why has auroracoin $value fell 40% in the last 24hours?
    http://coinmarketcap.com/

    השבמחק
  12. אני קורא את התגובות כאן ואני שמח.
    אנחנו מקבלים הצצה למה יקרה שהכלכלה תופרד מהממשלה. כל אחד יהיה רשאי לאמץ מטבעות או לטעון שהם בולשיט. מטבע שהשולטים בו יזיפו אותו (כמו שהיום מזייפים מטבע פיאט ע"י הדפסת כסף) יעלם מהר מאוד.

    שהמטבע הטוב ינצח!

    השבמחק
  13. היי. ממש התרגשתי מזה שמוציאים מטבע מקומי. הורדתי את הארנק וניסיתי להתחיל לכרות. זה לא עסק פשוט במיוחד לאנשים שאין להם רקע או הבנה כלשהי במחשבים. בכל מקרה, זו לא הבעיה היחידה. בהנחה שלא כולם הולכים לקנות מחשב כרייה ייעודי - או חוות כריה מסיביות כמו שקרה עם הביטקוין - יש כאן אי שוויון ברור ותמריץ בעייתי לייצר ייתרון יחסי לכורים. בהנחה שאנשים אכן יפעלו כפי שהמערכת מעודדת אותם - לפי הדיונים בפורום המטבע זה כבר התחיל - כל מה שאני יכול לעשות בתור משתמש פוטנציאלי זה לא לשתף פעולה, לא לתת אמון במטבע. הם ימשיכו לכרות בהמוניהם ואני, בהמנעותי, מבטל את הערך שהם מנסים לייצר על גבם של אנשים שפשוט רוצים מטבע נוסף. בזיון. שיחלקו כמה שהם רוצים לציבור - זה רק כדי לייצר ערך לערמה הגדולה של המטבעות שנמצאת אצלם. חבל...

    השבמחק