יום שבת, 27 בספטמבר 2014

להפוך את המסתננים מנטל חברתי לכוח התורם לכלכלת ישראל

מאת: ערן הילדסהיים

בהעדר מדיניות הגירה ברורה, המאבק במסתננים נע עד כה בסקאלה של בין פגיעה בכבוד התושב הדרום תל אביבי לפגיעה בכבוד המסתננים. הפינג פונג האינסופי בין הממשלה לבגץ שנע על אותה סקאלה מבטיח שהסבל האנושי העצום שסופגים שני הצדדים יהיה איתנו פה לעוד הרבה מאד זמן. למרות זאת, ישנם פתרונות יצירתיים שיכולים להפוך את המסתננים מנטל לשותפים בתרומה הכלכלית לטובת כל הצדדים, אבל בשביל לממשם צריך להתחיל לחשוב מחוץ לסקאלה.


החלטת בג"ץ בשבוע שעבר הורתה לסגור את מתקן חולות בדרום ועוררה סערה עצומה. בחינה קרה של נתוני מתקן חולות מגלה שההחלטה רחוקה מלהיות כל כך דרמטית כפי שמייחסים לה. המתקן הכיל בסך הכל כ4% מכלל המסתננים ששוהים בישראל ולכן לא פתר מהותית את עוצמת החיכוך בין האוכלוסיות השונות בדרום תל אביב ושאר ערי ישראל. הוא גם לא היה אפקטיבי להשגת הרתעה נגד חדירת מסתננים חדשים למדינה ,שכן לאחר הקמת הגדר כמות המסתננים ירדה גם כך כמעט לאפס. המתקן גם לא השיג הרתעה עבור מרבית הכלואים בתוכו. הם מבחינתם היו שוהים בו גם אם היו מפזרים בתוכו אריות. מבחינתם זה עדיף על מוות כמעט בטוח שמחכה להם בארץ מוצאם. מדובר במתקן שהיה לא יותר מסמל המאבק של הממשלה במסתננים. בפועל הוא שימש יותר כגיבנת כואבת בתדמית ישראל בעולם ובכיסם של האזרחים שמימנו את עלותו שהגיעה על פי הערכות ל100 מיליון ₪ בשנה.

הפגנת מבקשי מקלט בכיכר רבין
מבין 48,212 המסתננים בישראל יש לא מעט שתפסו "טרמפ" ובאו לכאן רק מטעמים כלכליים. אין שום מניעה להטיס את אותם מסתננים כבר מחר בבוקר לארץ מוצאם. אלא שגם אחרי שיוטסו הטרמפיסטים מכאן, נשאר עם רוב של מסתננים שהגיעו מארצות שעל פי ההגדרה הבינלאומית נחשבות מסוכנות. על פי החוקים והאמנות שישראל חתומה עליהן, אין שום דרך משפטית לגרש אותם לארץ מוצאם. לאחר פסיקת בגץ החודש גם אין שום דרך לאסור אותם ללא משפט. אלו עובדות שתעמודנה כנגד כל החלטה שתקבל ממשלת ישראל בעתיד. אפשר לחשוב על פתרון יצירתי למצב או להמשיך עוד שנים רבות במשחק 'החוק שחוקק בכנסת ובוטל אחר כך על ידי בג"ץ'. במצב כזה גם המסתננים וגם תושבי דרום תל אביב ימשיכו לשמש כקורבנות של המצב בעוד הפוליטיקאים בעד ונגד ימשיכו במאבקם הנחוש בדרך לשום מקום.

ומה עם הפתרון היצירתי?
אפשר להמשיך במדיניות של עידוד עזיבת המדינה על ידי תמריץ כספי אך זה לא הוכיח עצמו עד היום כפתרון אמיתי ויסודי למצב. במיוחד כל עוד אין עדיין מדינות צד שלישי שמוכנות לקלוט עשרות אלפי פליטים. אפשר להמשיך להקשות את חייהם של המסתננים על ידי בירוקרטיה מכבידה ,אבל זה לא ירתיע מסתנן שהאלטרנטיבה שלו היא סכנת מוות בארצו. אפשר גם להתעלם מהאמנות הבינלאומיות והחלטות בג"ץ, רק שאין היום אף ממשלה ,שמכנה עצמה דמוקרטית, שתסכים להתמודד עם ההשלכות המרחיקות הלכת של מהלך כזה.

אבל יש גם אפשרויות אחרות.למשל כיום יש בישראל 73,375 עובדים זרים חוקיים. כמות המסתננים ללא מעמד שאי אפשר לגרש היא קצת יותר ממחצית מכמות זו. לאור הנתונים לא ברור מדוע לפחות עד שהמצב המשפטי של המסתננים לא ישתנה, פשוט לשבצם במשבצת של עובדים זרים חוקיים ובכך להחליף בהדרגה כמחצית מהעובדים החוקיים הנוכחיים. תרחיש כזה לא ישנה את המצב הדמוגרפי בישראל. המסתננים יפוזרו בכל רחבי הארץ ובכך יתוקן עול חברתי כבד שהממשלה הטילה על תושבי דרום ת"א ושכונות ערים נוספות. כך ירד הנטל על המדינה במרדף אחריהם. כך נרתום את המסתננים לתרום לתוצר המדינה ובו זמנית אלה יוכלו לקיים עצמם מבלי להזדקק לכספי מדינה, ארגוני סיוע או להדרדר לפשע. כך בכל X שנים יבדק המצב בארץ מוצאם ,יבחן מחדש מעמדם המשפטי ובהתאם יוחלט על המשך שהייתם ומעמדם בישראל.

הבעיה בפתרון זה היא לכאורה מתן לגיטימציה להגירה לא חוקית ועידוד חדירת מסתננים לישראל בעתיד. חלק גדול מבעיה זו כבר נפתרה על ידי פעולה מהירה ויעילה של הממשלה שהקימה את הגדר בדרום. אלא שזה רק חלק אחד בפתרון- פעולה זו חייבת להיות מגובה בעתיד גם בהקמת מנגנון משפטי ואכיפתי יעיל שידע להתמודד עם גלי הגירה לא חוקיים בזמן אמת. זאת במקום המדיניות הנהוגה היום של זריקת המסתננים בתחנה המרכזית בדרום ת"א או שליחתם למאסר ללא משפט.
בנוסף הצלחת הפתרון תלויה בנחישות הממשלה וגורמי ההגירה שיהיו צריכים לבנות מערכת משולבת של תמריצים והגבלות  עבור מסתננים ומעסיקים על מנת לעודד את השתלבותם בעבודות אלו.

53 תגובות:

  1. ערן, בעצם הקריאה שלהם כ"מסתננים" יש פגיעה בכבודם. לא אכנס לשאלה האם הם כן או לא פליטים.
    רוצה כינוי נייטרלי? אפריקאים.

    השבמחק
  2. ערן, ישנה בעיה מהותית עם ההסתכלות שלך ושל שאר ארגוני זכויות האדם למיניהם על בעיית המסתננים! באם הם פליטים- ניתן לכלוא אותם במחנה פליטים שבו יקבלו תנאים בסיסיים בלבד ללא אפשרות לעבוד/לטייל/להתערב באוכלוסיית המדינה. מה שנראה כמו מתקן חולות ודומיו הוא בבחינת ללכת עם להרגיש בלי- מחנה פליטים שנראה כמו כלא והפך להיות דרך להעביר כספי מסים לידי מקורבים (חצי מיליארד ש"ח עבור מתקן ל-3000 איש??)... לעומת זאת, אם מדובר במסתננים-הרי שהם ברי גירוש בהזדמנות הראשונה למצרים (ממנה הסתננו לישראל!) או לכל מדינה אחרת. אין זה מחובתה של מדינת ישראל לפתור את בעיות העולם כולו! .... ההסתכלות עליהם כאדם בעל זכויות הג-ו-ב-ר-ו-ת על זכויותיהם של אזרחי מדינת ישראל היא שורש כל הטיפול הקלוקל בבעיה הזאת והיא הסיבה שכל העולם המערבי מתמודד איתה ללא הצלחה נראית לעין!

    השבמחק
    תשובות
    1. אריה
      המאמר לא בא לדון בזכויות אדם או בצדק אלא בניתוח קר של המציאות. מה ממשלת ישראל יכולה לעשות היום ומה לא וכמובן מה האלטרנטיבות ויעילותן. השאלה למשל האם צריך או צודק לגרש את המסתננים היא לא רלבנטית כל עוד ישראל כפופה לאמנות בינלאומיות.

      מחק
    2. ערן אתה או רשע או טיפש או שניהם גם יחד.
      הדרך לחסל את מדינת ישראל זה לשלב את הפושעים האלה בשוק העבודה,כדי שגם המשפחות והחברים שלהם יבואו לפה.הסיבה היחידה שנעצר זרם המסתננים היא פעולות האכיפה המעטות שנעשו.

      מחק
    3. אז במקום להתעצבן - מה האלטרנטיבה שאתה מציע למצב חוץ מלתת למצב להימשך שהם תקועים עם תושבי דרום תל אביב והתושבים תקועים איתם במציאות בלתי אפשרית? ובבקשה בלי "להעיף אותם מפה ולהחזיר אותם" כי אתה יודע שזה לא אפשרי.

      מחק
    4. הוא לא באמת רוצה להעיף אותם - הוא רוצה שמישהו אחר יעשה את זה עבורו. הוא רוצה שמישהו אחר יארגן חבורה של חמושים במדים, יתפוס את האנשים המדוברים, יעמיס אותם על אוטובוס ויזרוק אותם במצריים.

      למעשה הוא גם לא מעוניין לשלם עבור זה - הוא רוצה שכולנו נשלם מכספנו על מה שהוא רוצה שיקרה. הוא אפילו לא מוכן לאסוף כסף - הוא רוצה שהממשלה תעשה את זה בשבלו ותקח מאיתנו כסף בכח.

      ה"מסתננים" הם רק סימפטום. סימפטום לכך שאנשים לא נושאים באחריות למעשיהם (כלומר סמפטום לממשלה). למשל: אם מישהו רוצה לאסוף את המסתננים ולזרוק אותם בדרום ת"א - שיעשה בעצמו ומכספו (כלומר, זה לא היה קורה בחיים), אם מישהו רוצה לאסוף את המסתננים ולכלוא אותם שיעשה את זאת בעצמו ומכספו כו'

      מחק
    5. א. אני מבין שגם המגיבים פה חושבים שלהיות מסתנן זו עבורה חמורה מלהיות רוצח. רוצח לפחות זוכה למשפט לפני שכולאים אותו אבל זה נורמלי לגמרי לכלואבאדם ללא משפט אם הוא סודאני.
      ב. אני גם מבין ש50,000 סודאנים הם איום קיומי על ישראל. מעניין, כאיש שמאל טענתי תמיד שהימין המטורף עוד יצור פה מדינה דו לאומית כי בשטחים יש 2.25 מיליון פלשתינאים.
      אז לספח מיליוני פלשתינאים זה פטריוטי אבל לקלוט כעובדים שבריר מזה של סודאנים זה בגידה.
      הייתם בסוף התור כשחילקו שכל?

      מחק
  3. ערן , אני מבין שיש לך זיקה עמוקה לזכויות אדם וכו' , מה דעתך שנקלוט פליטים מסוריה שגם גובלת בישראל ועפ"י החוק הבינלאומי (מילת קודש שאסור לפקפק בה) אנחנו מחויבים לקלוט את אותם פליטים כפי שעשתה ירדן ואף תורכיה - מדובר על מאות אלפי פליטים . מדוע לדעתך אנחנו מפלים את אותם פליטים סורים ולא מאפשרים להם פרט לפצועים להיכנס לתחומי המדינה ? מדוע זה נקבל פליטים מסודן ואריתריאה נספק להם מקומות לינה וכסף לכלכלה, ואילו ואת שכנינו המופצצים על ידי השלטון הסורי או נטבחים על ידי המורדים לא?. הרי לפי ההגיון שלך אנחנו חייבים לקבל גם אותם ולפי ההגיון הפשוט עוד לפני הסודנים והאריתראים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי
      שוב אענה לך את מה שעניתי לקודמך. המאמר הוא ניתוח קר של העובדות. אין בו התיחסות כלל לשאלה האם המסתננים נמצאים פה בצדק או לא אלא להשלכות המשפטיות והחוקיות של המצאותם פה. משאלות לב שהם כן יהיו פה או לא יהיו פה הן דיון חשוב שכבר נטחן שוב ושוב בתקשורת אבל לא רלבנטיות למאמר הזה.

      מחק
    2. ערן , אתה מתחמק מתשובה לשאלה בסיסית ולוגית -אתה מוכן לקבל פליטים מסוריה שכנתך ? כן או לאו... והמאמר הוא לא ניתוח קר של עובדות הוא משקף את תפיסת העולם שלך שהיא כנראה קרובה יותר לגישה האוניברסלית פוסט לאומית ואולי גם פוסט ציונית - שאין בה שום דבר רע עד שהיא כופה את עצמה בשם הנאורות והאוניברסליות על כלל החברה שאותם אונברסלים תופסים כלאומיים נמוכי מצח שתוקעים בתפיסה שעבר זמנה.

      מחק
    3. שוב ערן הילדסהיים לא עמד בפיתוי והתוצאה מאמר תעמולה זול ומלא שקרים כרימון. ראשית הטענה על מוות בטוח המצפה להם בארץ מוצאם?! שקר וכזב. שנית הטענה: "ל פי החוקים והאמנות שישראל חתומה עליהן, אין שום דרך משפטית לגרש אותם לארץ מוצאם" שקר וכזב, משום שהרוב המכריע אינם בכלל פליטים אלא מסתנני עבודה או אם תרצו פולשי עבודה. שלישית הטענה: "אחר פסיקת בגץ החודש גם אין שום דרך לאסור אותם ללא משפט" גם היא מופרכת, פשוט אפשר לחוקק פיסקת התגברות לחוק כבוד האדם וחירותו שלפיו בג"ץ נטל לעצמון את הזכות להיות הריבון ולגבור על החלטות הכנסת. וזה מה שעומד אכן להתרחש. מדהים אותי לראות איך יש בינינו אנשים כערן הילדסהיים שמבחינות רבות הוא דגם של אזרחות למופת ומצד שני הוא מתמכר בהנאה מזוכיסטית לאתוס אובדני, שאם לא ייבלם חלילה, עשוי לחולל כאן את נדידת העמים הבאה מאפריקה היישר לארץ הקודש. אומנם זהו חלומו הרטוב של השמאל האובדני, כי בכך הם מקווים לדלל את היהודים באפריקנים ולהשיג שוב רוב פוליטי שאין להם כל סיכוי להשיגו בכל דרך אחרת. זה שבדרך נלך לאבדון, מה זה כבר משנה לבושלוויקים האדומים.

      מחק
    4. הטענות שאתה מעלה דוד הועלו כבר בעבר ונדחו שוב ושוב על ידי בגץ. כאשר יעברו חוקים אחרים שיהיו ברי ביצוע ,יאושרו על ידי בגץ ויאפשרו בפועל מאסר מסתננים או גירושם בצורה שבאמת תגרום לשינוי כללי המשחק ולא לשינויים קוסמטיים - מבטיח לעדכן את המאמר עם הנתונים החדשים. כרגע זה המצב ואליו אני מתיחס וגם מביע חשש שהפינג פונג בין הממשלה לבגץ רק יקבע את הסבל של תושבי דרום ת"א (שאני חלק מהם) והמסתננים.

      מחק
  4. כדאי שתלמד מה זו דמוקרטיה. רמז - זה לא "שלטון הרוב"

    השבמחק
  5. יש לי הצעה אחרת:
    להפוך את המסתננים מנטל חברתי לכוח התורם לכלכלת אפריקה.
    להחזיר את כולם לאיפה שבאו.
    הסכסוך בין סודן לדרום סודן הסתיים - להחזיר את כל הסודנים.
    שוויץ לא מכירה בגיוס לצבא כתירוץ לפליטות , גם אנחנו בתור מדינה שיש בה גיוס חובה לא צריכה להכיר. להחזיר את כל האריתראים בחזרה והופה אין בעיית מסתננים

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה כמובן צודק לחלוטין.
      שוב התגלתה דמותו האמיתית של ערן:לא שינוי כלכלי ולא שינוי חברתי,השמדת מדינת ישראל ותו לא!

      מחק
    2. שכחת לציין שהמסתננים הם בכלל מזימה של הכלכלה האמיתית :)

      מחק
  6. לכותב המאמר: אם אתה משווה ושואף לאזן בין הזכויות של תושבי דרום ת"א, שהם:
    התושבים המקוריים, הילידיים, האותנטיים, האינדיג'נס, שומרי חוק, משרתים בצה"ל, מצביעים לכנסת, משלמים מיסים, ובין הזכויות של המסתננים, שהם:
    עבריינים הואיל ונכנסו לארץ שלא-כחוק,
    אזי - יש לך טעות קשה בהבנת הסיטואציה.
    אם אתה סבור שמדינה צריכה ללכת עם הראש בקיר עד לכדי התאבדות - העיקר לא להפר אמנה וחוק בינ"ל כלשהם, אז אתה טועה- יש מצבים שאפשר וצריך לפרוש מאמנות, יש מצבים שאפשר להיות קצת חכם וגמיש
    ולא בוק, ולדעת לעקוף או לכופף בצורה אלגנטית את החוק, אם זה מה שנדרש להישרדות האומה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה לא צריך להסביר לי מי אלה תושבי דרום תל אביב- אני אחד מהם. ועדיין היה נכון אילו היית מתיחס למה שכתוב במאמר. המאמר לא דן במה שאתה או אני חושבים (אולי מלבד הצעת הפתרון) אלא בעובדות יבשות. אחת מהן שראלית אף ממשלה גם לא בראשות ליברמן תפרוש מאמנות וחוקים בינלאומיים ולכן כל מה שכתבת הוא כרגע יותר בגדר משאלה מאשר מציאות

      מחק
  7. ערן אל תקשיב להזויים כאן ששכחו מה זה להיות אנושיים.
    יונש

    השבמחק
    תשובות
    1. אנושי פירושו להבטיח מינימום הכרחי של ביטחון, מחסה, ביגוד ומזון לכל אדם, גם הוא עבריין.
      ומיסתננים הם עבריינים.
      לך אין מונופול על אנושיות. זה מאד אנושי בעיניי לכלוא עבריינים.
      אם מישהו היה מטריד את האישה **שלך** או פורץ לבית **שלך** מאד היית רוצה שיישב בכלא,
      ולא יסתובב בחוץ ויסכן אותך. ואין אנושי מזה.
      אנסים ? גנבים ? רוצחים ?

      מחק
  8. קראת את המאמר למעלה? לא נראה כך , אולי כדאי, מי שכותב שם הוא משפטן .
    ונ.ב אכן בדמוקרטיה יש להגן על זכויות המיעוט "מעריצות הרוב" אבל לעיתים בשם ההגנההבלתי מתפשרת כביכול על זכויות המיעוט נרמסות זכויות של הרוב עד כדי ביטול חוקים שנקבעו על ידי נבחרי הציבור בשם הציבור שבחר בהם.
    ומתוך הקישור המצורף מה שכתב מי שהיה מועמד לשופט בבית המשפט העליון :
    פרופ' מני מאוטנר פירט את התפתחות העיוות האקטיביסטי במשפט הישראלי בספרו המונומנטלי 'משפט ותרבות בישראל בפתח המאה ה-21' (עם עובד, 2008). פרופ' מאוטנר היה מועמד לבית המשפט העליון בתמיכת שר המשפטים דאז פרופ' דניאל פרידמן, וגם שימש כראש הפקולטה למשפטים באוני' תל-אביב. למעשה, הוא מסביר בספרו, בעקבות המהפך השלטוני של 1977 החלה תנועת העבודה ואחר כך השמאל להעתיק את מרכז הכובד של הפעילות הפוליטית-תרבותית-חברתית שלה למערכת המשפט. שם אין קלפיות.
    סוף ציטוט - שים לב למשפט המסיים - שם אין קלפיות , עכשיו בא ולמד אותנו מהי דמוקרטיה.

    השבמחק
  9. המטרה היא למצוא פתרון שיהיה טוב למדינת ישראל, פתרון יעיל שמגיע ממקום רציונלי ושאפשרי בשטח.
    אני מאמין שאם היתה למדינת ישראל אפשרות לגרשם, היא היתה עושה את זה מזמן. זה לא קרה ולא יקרה, מסיבות משפטיות, כך שאין טעם לטעון שצריך לגרש את כולם - זה בלתי אפשרי. (גם לא למצרים...)
    גם לכלוא את כולם זה לא ריאלי, העלות של כלא בסדר גודל כזה היא אסטרונומית והיעילות שלו מוטלת בספק -הפוליטיקאים טוענים שהוא מרתיע אחרים מלהגיע, למרות שאין דרך לדעת אם זו הרתעה או פשוט הגדר.

    המצב כרגע הוא שהם כאן ואנחנו צריכים לעשות איתם משהו, כי המצב הנוכחי גרוע מאוד - הם נמצאים פה בלי מעמד מוסדר ומהווים נטל על החברה ועל המדינה. הרעיון להעסיק אותם לא מגיע מתוך רצון לעזור להם ובטח שלא לתת להם "פרס" על השהות הבלתי חוקית שלהם. הרעיון הוא להוציא אותם משכונות העוני, לתת להם מעמד חוקי (זמני) ולהפוך אותם מנטל כלכלי וחברתי לציבור תורם ומועיל.


    השבמחק
    תשובות
    1. חייבים לגרש את כולם/רובם ויפה שעה אחת קודם. אם לא נתחיל בכך כעת, אירגוני "הקרן החדשה לישראל" (כלומר הקרן לישראל חדשה... ואני הייתי אומר: "הקרן לישראל חלשה") ילחצו על המדינה, דרך בג"ץ, להעניק למסתננים תושבות... אח"כ אזרחות... אח"כ איחוד מישפחות... כלומר ישראל תוצף בנשים וילדים מאפריקה... ואח"כ קליטת פליטים פלסטינים מכיוון שזה גזענות ופשיזם לקלוט פליטים אפריקאים אבל לא לקלוט פליטים ערבים... אירגוני הקרן לעולם לא ירפו אלא ימשיכו להעיק ולהצליף במדינה עד לביטולה כמדינה יהודית והפיכתה למדינת כל אזרחיה.

      מחק
  10. המאמר הזה מדגים בדיוק את ההבדל בין שמאל קיצוני וימין קיצוני.
    שמאל קיצוני - כמו בעל הבלוג הזה - מציע הצעות שהן ב-100% ודאות יגרמו נזקים אדירים למדינת ישראל.
    והודאות מקורה בבדיקה מה קרה באירופה במקרים דומים.
    לדוגמה אם ישאירו מהגרים לא חוקיים כאן אז הם יתרבו ויערערו את המאזן הדמוגרפי. כמו כן ברור שהשארתם תעודד אחרים להגיע. ואלה אינם מהגרים שאנחנו בחרנו מרצוננו הטוב.
    לעומת זאת, ההצעות של הימין הקיצוני עלולות לגרום נזק למדינה, אך לא ב-100% ודאות. לדוגמה גירוש המהגרים חזרה למצרים, חיסול רצועת עזה וכו'. במקרים אלה אין אפשרות להשוות למקרים אקטואליים אחרים (אין מקרה נוסף של מדינת טרור שיורה טילים על שכניהם ומחוסלת בעקבות כך) כך שאי אפשר לומר ב-100% שיגרם נזק למדינה...

    השבמחק
    תשובות
    1. לפי הפרשנות שלך הממשלה היום עונה להגדרה של "שמאלנית קיצונית".

      מחק
    2. אכן ממשלת ישראל ברשות ביבי נתניהו היא משתפת פעולה של השמאל האובדני. נתניהו לו היה הדבר תלוי בו היה כבר מקים מדינת אל-קעידה על חורבות ההתיישבות ביו"ש. למזלנו יש במפלגתו ובקואליציה שלו רוב ברור כנגד מגמותיו האובדניות. אולי על דבר אחד כל משתתפי הדיון כאן יוכלו להסכים, נתניהו הוא שקרן נאלח וראש ממשלה נורא שצריך להחליף. למזלנו אין סיכוי שבוזי יחליפו וגם לא בוגי, או בוקי, האלטרנטיבות הם בנט או ליברמן או מישהו ימני אחר.

      מחק
  11. במשפט אחד: עניי עירך קודמים.

    בכמה משפטים: מצער אותי ערן שאתה לא תופס מי באמת מרוויח מהמסתננים (חברות קבלן, עשירי ישראל טייקונים שיכולים להעסיק עובדים בשכר רעב בלי זכויות סוציאליות) ומי הנפגעים העיקריים (עובדים בעבודות מזדמנות, תושבי הפריפריה ודרום ת"א).

    חבל, דווקא ממך, הייתי מצפה לעמוד לצדם של המסכנים באמת. בכל מדינה נורמלית יש חוקי הגירה.

    גם בדרום אפריקה הגבילו את הכניסה מסתננים מזימבבואה השכנה שהמצב הפוליטי-חברתי-כלכלי התדרדר בשנים האחרונות.

    ארנון

    השבמחק
    תשובות
    1. לפי ההגדרה שלך אני כתושב דרום תל אביב נחשב "מסכן באמת" ולכן קשה לי פיזית לעמוד לצידי.וברצינות עדיין היה נכון אילו היית מתיחס למה שכתוב במאמר ולא למשאלות ליבך. כל עוד לא תשיג להן רוב בממשלה או בקרב שופטי בג"ץ הן לא רלבנטיות לעניין הפתרון.

      מחק
    2. שופטי בג"ץ הם כת אפלה בלתי דמוקרטית בעליל. בקרוב נחזיר אותם לממדיהם הטבעיים -ערכאת עירעור עליונה במשפט הפלילי והאזרחי ותו' לו. אין דמוקרטיה שבה בג"ץ הוא מעל החוק, הוא מעל הריבון, הוא מעל החוקה, הוא מעל לממשלה, אין מדינה שבה בית המשפט העליון הוא גם המחוקק, גם השופט וגם המוציא לפועל, זולתי ישראל. אבל המצב החמור הזה עומד להסתיים. ערן אל תחגוג על בסיס החלטת בג"ץ, המילה האחרונה עוד בפירוש טרם נאמרה.

      מחק
  12. Eran
    when you write about the economy you make a lot of sense, but when you start talking about any other subject, you do not make sense, so stick with the subject you know, if you want this blog to continue to attract your readers, otherwise we will lose interest. this article was not necessary, most people do not agree with you, if you ran out of ideas, take the day off, or just talk about world geopolitical events and how they might affect the Israeli economy, but please stop writing about subjects like today .

    השבמחק
    תשובות
    1. אשר
      המאמר הזה סובב רובו סביב עניין כלכלי (ראה את הכותרת). יכול להיות שלא אהבת אותו או את הפתרון -זה בסדר. הבלוג בא להציג דעות אלטרנטיביות ולאו דווקא דעות ש"כיף לשמוע".ברור לי שלפעמים העובדות לא נעימות לחשיפה.

      מחק
    2. ערן המאמר הזה סובב סביב עניין אובדני. שים לב, יש לך כאן עסק אם אנשים שמבינים טוב יותר ממך גם פוליטיקה וגם חוק ומשפט. לכן תפסיק לנסות למרוח אותנו בעובדות שלא נעימות לחשיפה. המאמר הזה חושף בצורה בוטה את היותך שמאל רדיקאלי החותר להשמדת מדינת ישראל. איזה היגיון יש בנימוקים שאתה מביא על אמנות בינלאומיות כביכול, כאשר אלה יובילו לנדידת עמים מאפריקה לישראל על כל ההשלכות האובדניות שבכך. העיצה שנתן לך אשר מאוד מועילה, גם אני כבר ניסיתי לומר לך זאת פעמים רבות. אך מדי כמה חודשים אינך עומד ביצרך וחוזר לטמטם אותנו בסוגיות המסתננים. ערן, הציבור אינו מטומטם עד כדי כך שילך כצאן לטבח בגלל אמנות בינלאומיות לא כל שכן שאלה כלל אינן רלוונטיות לבעיה שלפנינו.

      מחק
    3. דוד
      אתה יודע שכל אחד במדינה הוא המומחה הכי גדול בפוליטיקה ובמשפט. לא כל מי שלא רואה את המציאות כפי שהשני רואה אותה הופך להיות קיצוני וחותר להשמדת המדינה. למרות הנסיון ליצור פה ביקורת אד הומינום להזכירך אני לא המצאתי את החוקים ולא את האמנות אלא רק מתאר אותן כפי שהן במאמר.

      מחק
  13. לא צריך לפזר אותם צריך לרכז אותם

    הדרך:
    1. להסדיר את רישיונות העבודה של אלה שמוכנים להתגורר באזור מרוחק מאזורי אוכלוסייה שם הם לא יגרמו לבעיות.
    2.לתת קנסות כבדים לבעלי עסקים שמעסיקים אותם בלי רישיון ולאכוף את החוק הזה בצורה חריפה.
    3.להסדיר את זה שהם יוכלו לחסוך את הכסף שהם עובדים עבורו ככה שעוד כמה שנים כאשר העימות ייגמר
    הם יוכלו לחזור לארץ מוצאם בצורה מכובדת.

    השבמחק
    תשובות
    1. צריך גם לסמן אותם עם טלאי כדי שלא יתבלבלו בינהם לבין האתיופים

      מחק
    2. אי אפשר לבלבל ביניהם לבין האתיופים, היהודים שבאו מאתיופיה[מדינה אחרת לגמרי באפריקה], הם אנשים אם מנטליות הרבה יותר רגועה, הם לא אונסים ורוצחים בקהילות שבהם הם חיים.

      אנשים שהגיעו מסודן או מאריתראה באים ממדינות אם נורמות של אלימות של אונס לא סתם מתרחש רצח עם בסודן. זה שהם יצאו הקורבנות לא משנה את העובדה שיש בתוכם קבוצה מאוד גדולה ואלימה של אנשים שאם היא הייתה בשלטון הם בטח היו מתנהגים באותה צורה אלימה לצד שמנגד שמבצע כרגע את הטבח .

      אתה מכניס גזע כמכשיר שיפוטי במקום להכניס תרבות.

      אישית אין לי בעיה אם הגזע שלהם רק אם הנורמות.

      מחק
  14. article by Napier interesting
    Posted on 11 December 2013 with 2 comments from readers If anybody can spot the cause of the next bear market for global stocks it ought to be ‘Anatomy of the Bear’ author Russell Napier. In his Global Outlook for 2014 he warns: ‘We are on the eve of a deflationary shock that will likely reduce equity valuations from very high to very low levels’.

    He is not shock-and-awe merchant. Mr. Napier is a sober analyst and longtime consultant to the CLSA. His book on bear market bottoms is considered an investment classic.

    Deflation shock

    ‘Three times since 1997 inflation has fallen below one per cent with very negative impacts for equity investors,’ he explains. ‘On all three occasions an existing low level of inflation was forced lower by dramatic events: the bankruptcy of Russia and collapse of LTCM in 1998; the terrorist attacks of 11th September 2001; and the bankruptcy of Lehmans in September 2008′.

    So what will it be this time? It is true that global inflationary pressures have recently not only eased but dropped to levels that alarm bankers. But what will be the black swan this time around?

    Mr. Napier pins his flag on Asia. Here a toxic combination of high debts, rising interest rates and falling profit margins could provide a nasty seismic shock. That’s our interpretation of what Mr. Napier is saying. He is far less specific, prefering to cite mounting evidence of deflation, mainly in Asia.

    His book highlighted the three indicators of deflation that occur before a collapse in equities: a falling copper price; falling TIPS-implied inflation; and rising corporate bond spreads. All factors are present now.

    Pyrrhic triumph?

    The critical insight he offers from his analysis of many bull and bear markets is that once inflation falls below one per cent a crash in equities always follows. Are we on the edge of that precipice now, at the very moment that stock market investors are congratulating themselves on a historic year?

    Well one thing we know very well from stock market history is that when investors are this happy pride always cometh before fall. Mr. Napier’s genius is to spot the actual black swan event.

    Let us spell out why deflation is a bad thing for stocks. Basically it undermines the whole credit system and quickly bankrupts over-leveraged financial institutions and companies. Without credit you get a spiral of decline in global trade and commerce. Remember 2009? Deflation really is public enemy number one.

    השבמחק
  15. אד הומינם. להשמיד את מדינת ישראל, לא פחות. זו מטרתו של ערן אליבא דחלק מהקוראים כאן. מעטים טרחו להתייחס לגוף המאמר ולמסקנות ההגיוניות העולות ממנו, הרוב רק רוצים להשמיד, להרוס, לגרש ברגע שהמילה מסתננים מופרחת לאוויר

    השבמחק
  16. מוצטפא שמטרלינג28 בספטמבר 2014 בשעה 18:10

    אני רציתי לקנות דירה בדרום תל אביב. אשתי התנגדה, כי היא פחדה מהאפריקאים. וכך, לראשונה מזה 3 דורות במשפחתי, עברתי לגור בעיר אחרת. אני הפליט ולא הם. שיחזרו לאפריקה.

    השבמחק
  17. ערן חבל שמחקת את תגובתי
    המדינה בדרך להתאבדות וערן תורם לכך, ראינו זאת בצוק איתן איך חייל צה"ל מתו לחינם בשביל איזה עזתי מחבל
    לכל אלו שחשבו להריץ אותו לכנסת באה אכזבה

    השבמחק
  18. לא צריך למצוא שום פתרונות הומניים של שילוב בשוק העבודה
    מדובר פה באוכלוסייה מוסלמית מסודן ולא באזרחים צרפתים או בריטים
    עלינו לפעול בכוח ובנחישות לשמירה על ישראל כמדינה יהודית
    יש להחזיר אותם למדינת מוצאם או לפזרם במדינות ערב

    השבמחק
  19. ערן אתה במו ידיך הורס את האמינות ואת היוקרה של אתר זה ומאוד חבל לי על כך.

    השבמחק
    תשובות
    1. אמינות בנויה על עובדות כמו המאמר הזה. כרגע אלו העובדות -לא כולן נוחות, אולי היה עדיף שהיה אחרת ובטח היה עדיף חיים בעולם מושלם ללא מסתננים וללא בעיות אבל זה מה שיש כרגע ועם זה צריך להתמודד תוך הסתכלות מפוכחת על המצב ולא דרך ססמאות והתקפות אישיות. אם דוד אתה חושב שהממשלה תצליח לכופף את בגץ ולהתעלות על האמנות והחוקים ,אדרבא , כשזה יקרה מבטיח לעדכן את המאמר לפי הנתונים החדשים.

      מחק
  20. אל תאגה ערן, עדיף שהקיצוניים ההזויים יעזבו את הבלוג.
    אולי התגובות בבלוג יחזרו לנורמה איפשרית מסויימת.

    תגובה אחת עניינית למאמר לא קיבלתה כאן למרות הרבה מאוד השמצות וגידופים.

    אני בסתר ליבי מקווה שרובם ילדים בגילאי העשרה לכל היותר, אשר יותר מידי מוסתים והשינאה אוכלת אותם, אך הם עוד יגדלו וילמדו גם להבין ולא רק לקרוא. ילמדו לענות עניינית ולא לטעוני קש.

    מי יתן ובני ישראל ילמדו ויפנימו את חוקי ההגיון.
    ואמרו אמן

    השבמחק
  21. חבל שככה נראה הדיון בנושא, כול גיבורי המקלדת משני צידי המתרס כמו שאני די בטוח שלא תדברו ככה לאנשים ברחוב, אל תעשו זאת גם פה. ערן המספרים שמציגה רשות ההגירה נראים לי נמוכים, האם יכול להיות שהכמות גדולה יותר?

    השבמחק
  22. לא מבין על מה כל הביקורות פה. מאמר לעניין. מציג את הבעיה - מציג פיתרון אפשרי. לעניות דעתי נשמע פתרון הגיוני בהחלט..

    השבמחק
  23. ערן, אני לא יודע מה הפתרון, אבל קודם כל הכבוד על האומץ לנסות ולהציע פתרון לבעיה. הלוואי שכל חברי הכנסת והממשלה שלנו היו בוחנים את הנושא בחינה הגיונית ולא עסוקים בהתלהמות. אם למשל היו לוקחים את הכסף שהושקע במתקן חולות (חצי מיליארד ש"ח ?? כמו שנכתב כאן באחת התגובות) + הכסף שמושקע במשטרת ההגירה (אין לי מושג כמה זה) והיו מציעים אותו כבונוס לכל מסתנן שיחזור לאפריקה, אני בוטח שרבים מהם היו חוזרים. אבל הממשלה מעדיפה כרגיל להתלהם, ללכת על פתרונות של ספינים, "להראות למסתננים מי כאן שר הפנים", לדאוג בדרך לכמה מקורבים ובסוף תושבי דרום תל אביב חיים בזבל ואף אחד לא מתכוון באמת לפתור את הבעיה.
    רבות מהתגובות כאן מראות את תהליך ההקצנה וסתימת הפיות שעובר עלינו, כאשר מי שמנסה רק לדון בפתרון אמיתי לבעיה ישר מתוייג כ"שמאל קיצוני", "אנטי ציוני" ו"חותר להשמדת המדינה" בלי שום קשר למציאות. לכן גם רבים מחברי הכנסת והממשלה מפחדים לדון במצב ומשאירים את הבעיה לתושבי דרום תל אביב.

    השבמחק
    תשובות
    1. למעשה המדינה כן מציעה כסף לפליטים בשביל שיחזרו. הרבה כסף. הם משום מה, בטיפשותם הרבה וחוסר שיכלם, מעדיפים להשאר. בחיים. עניים. ולהציק לתושבי ארץ ישראל. החכמים.

      שמגיבים כאן תגובות ענייניות ונכונות כגון "מדובר פה באוכלוסייה מוסלמית מסודן ולא באזרחים צרפתים או בריטים"
      ואז הוא גם מוסיף
      "עלינו לפעול בכוח ובנחישות לשמירה על ישראל כמדינה יהודית".
      רק למקרה שמשהו תהה אולי הוא לא גיזען, הוא עכשיו הראה לכם שבריטים וצרפתים הם לא מסכנים את היהדות של מדינת ישראל. סודנים, אוו.. 50 אלף.. 0.5%! חובה לגרש..

      והעולם שתק :)

      מחק
  24. האפריקאיים לא מתאימים לעבודות האלה של העובדים הזרים:לטפל בקשישים,לקטוף עגבניות,לעבוד בבניין.

    יותר פשוט לבטל את החתימה על החוק הבינלאומי.

    עוד יותר פשוט לארגן מחנות פליטים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    יש נגב? יש.
    לשים כמויות עצומים של אוהלים במאהל פתוח ותת להם מזון ומים - הרי הם פליטים לא?

    השבמחק
  25. יריב, כתבה אכן מרתקת. אך היא אינה דנה ביכלל בהאם הם מאגרי עבודה או לא...
    בכל מקרה, מומלץ לכולם לקרוא

    השבמחק
  26. ציטוט מהכתבה:

    למזלי אני פוגש את ג'ירמה, שלוש שנים בישראל, במקור גם הוא, "כמוני‭,"‬ מאריתריאה. "מה אני אומר למי ששואל אותי איך הגעתי לישראל‭"?‬ אני שואל אותו.

    "תשקר‭,"‬ הוא אומר. "אל תספר את כל הסיפור. הישראלים, בעיקר העמותות שפועלות בקרב המסתננים פה, אוהבים שמשקרים להם‭."‬

    בהמשך יש הסבר מדויק איך מסתנני העבודה מגיעים לארץ, איזה שקרים בדיוק לספר וכו'. נכון, אין מספרים. אבל קל לקרוא בין השורות. צריך פשוט את האומץ להבין שעובדים עלינו.

    יריב

    השבמחק
  27. יריב, כל אחד קורא בן השורות מה שהוא רוצה... למשל אומרים שם בהמשך הכתבה שהסיבה שיש הרבה גברים היא כי הדרך נוראית ורק גברים בגיל החזק יכולים לעשות אותה... שזה בניגוד לאחת הטענות המרכזיות שטוענת שהם גברים כי הם באים לעבוד אחרתת היו באות גם הרבה נשים וזקנים.

    למעשה אחד שחושב הפוך ממך יכול למצוא בן השורות חיזוקים לטענות שלו.

    אני לא בעד לקרוא מה שלא כתוב, קפיצות לוגיות הם הבסיס לגזענות (כגון היהודים הם עלוקות).
    וזה שיש אחד ששיקר, לא אומר שכולם/רובם משקרים, גם לא אומר שרובם לא משקרים. אני אישית בעד לבדוק כל מקרה לגופו. דבר שהמדינה נמנעת מלעשותו,

    מקווה שיהיה לכולנו את האומץ להסתכל על עובדות בלבד ולהסיק מסכנות מבוססות על עובדות ולא על דמיוננו.

    שנה טובה

    השבמחק
  28. שנה מעולה!

    יריב

    השבמחק