יום רביעי, 17 בספטמבר 2014

הבלוף מאחורי חוק מע"מ 0 (או למה כחלון לא יוריד את מחירי הנדלן)

מאת: ערן הילדסהיים

בכל פעם ששר בממשלה מתחיל ליישם תכנית אופרטיבית טובה יותר או טובה פחות להורדת מחירי הדיור קמה עליו האליטה הכלכלית השולטת ומאשימה אותו בפגיעה בכלכלה. חוק מעמ 0 אולי אינו חוק יעיל אבל הוא כזה שחושף היטב את העובדה שלא קיימת היום אף תכנית בת קיימא להורדת מחירי הדיור. 


מע"מ 0 היא תכנית בה כל זוג שיעמוד תחת קריטריונים שתציב הממשלה יוכל לרכוש דירה ראשונה ללא מע"מ. היום יש כמעט קונצנזוס של כלל הכלכלנים והפוליטיקאים נגד התכנית. הביקורות העיקריות שסובבות נגדה נעות מהעובדה שאין מספיק כסף למדינה לממן את התכנית ועד כך שהתכנית לא תביא להורדת מחירי הדיור.

אז מה האלטרנטיבה שמציעים לנו? אחת ההצעות הפופולריות שתשמעו מאנשי כלכלה או מכל פוליטיקאי שרוצה לרשת את קולותיה של יש עתיד מדברת על הגדלת היצע הדירות. ההגיון ברור: הגדלת היצע משמעותית תוך זמן קצר בהכרח תגרום להורדת מחירי הקרקעות ותוביל לירידה גם במחירי הדיור. פה בדרך כלל מסתיים הדיון בתקשורת סביב הפתרון הזה למרות שהחלק השני שלו הוא זה שחושף את הבלוף מאחוריו. הרי המס על הקרקעות והדירות הם שני גורמים חשובים להכנסות המדינה. למעלה  מ50% ממחיר כל דירה חדשה מוזרמים כמיסי נדלן בשווי כולל של מיליארדים רבים למדינה. ירידה במחירי הנדלן תוביל מיידית גם לירידה בהכנסות המדינה ותכניס אותה מהר מאד לגרעון. לפיכך אותם כלכלנים שהעלו את הפתרון הזה כאלטרנטיבה למעמ 0 יצטרכו להתמודד עם אותה בעיה של מחסור בכסף ,שבגינה הם התנגדו לחוק מעמ 0. זה עוד לפני שדיברנו על הסכנה הטמונה לאשראי הבעייתי שמחזיקים הבנקים (בעיקר מקבלנים ולוקחי משכנתאות) שעלול להמחק אם תתרחש ירידת מחירים חדה.

התרחיש הזה הוא לא תאורטי. שימו לב למשל מה קרה לשר השיכון לשעבר, אריאל אטיאס. הוא הקשיב ואפילו יישם את הפתרון "הנכון" שמציעים הכלכלנים והפוליטיקאים בהובלת משה כחלון והחל להגדיל את היצע הדירות. הנדלן החל לשנות כיוון והנגיד פישר החל לפתע לחשוש:


פישר נלחץ וקרא מיד לאטיאס  ל"שיחת הבהרה"  בה התבקש ליישר קו עם השיטה שאמורה לדאוג בראש ובראשונה לבנקים [ראו סרטון מתוך חדשות ערוץ 2]:



גם הכלכלנים במשרד האוצר ובמנהל מקרקעי ישראל מבינים היטב את הסכנה לכלכלת המדינה הטומנת בתוכה הגדלת ההיצע. הם משתמשים כיום בכל תרגיל אפשרי כדי למנוע את ירידת מחיר הקרקע ,כפי שחשף הכתב לענייני כלכלה של ערוץ 10 מתן חודרוב,  בקישור כאן.

נראה שתכנית לפיד סופה להכשל. אך מנגד לא ברור מה האלטרנטיבה שמציעים לנו המומחים.. כל עוד הכלכלה כולה תלויה ביציבות הבנקים ויציבות הבנקים תלויה בהגדלת האשראי מדיור, כל עוד יציבותה הכלכלית של המדינה תלויה בהכנסות מנדלן וההכנסות מנדלן תלויות בהמשך עליות המחירים - הדבר האחרון שירצו לראות הכלכלנים במשרד האוצר ובנק ישראל הוא ירידת מחירים (וזה ממש לא יעניין אותם אם היא תתרחש בגלל מעמ 0 או בגלל היצע גדול של דירות). לנו נותר להסתפק בכל 4 שנים בהבטחות ישנות של "כוכב פוליטי חדש" שיאכזב כמו קודמו ויוחלף ב"כוכב חדש עוד יותר". עד שנבין שכל עוד המשחק מתנהל על פי כללי השיטה הנוכחיים, ההבדל היחיד בין השרים יהיה רק בשמם.

29 תגובות:

  1. הפתרון הכי נכון הוא מה שהציע שראל ורבים אחרים, מיסוי שוויוני של דירות להשקעה. גם יוריד את מחירי הדירות וגם יגדיל את הכנסות המדינה מבלי לפגוע במעמד הביניים, כמו הספין של לפיד שנצטרך לממן אותו, אנחנו מעמד הביניים, בעתיד. כלומר מעמ אפס + הגדלת גרעון זה לתת ל 10-15 אלף משפחות כסף עכשיו שמעמד הביניים יצטרך להחזיר בעתיד. הכל ספינים ואחיזת עיניים.

    השבמחק
    תשובות
    1. ירידת מחירים בנדלן אינה בעיה רק של הכנסות המדינה אלא גם בעיה מוניטרית שעלולה להעמיד את הקבלנים ולוקחי המשכנתאות הגדולים בבעיה של חדלות פרעון ומכאן המרחק לערעור יציבות הבנקים קצרה - לזה אין תשובה בפתרון של שראל ומזה בנק ישראל (פישר בעבר ופלוג בהווה) כל כך חוששים.

      מחק
    2. ערן, כשתתפוצץ בועת הנדל"ן בישראל, וזה כנראה יקרה מתישהו, יציבות הבנקים תיפגע בצורה מסיבית הרבה יותר.
      לכן, מי שאמור לקחת אחריות על מצב הכלכלה בישראל, למשל שר האוצר, ראש הממשלה והנגידה, צריכים לשחרר אויר מהבועה בצורה מבוקרת. הדרך הנכונה לעשות את זה היא על ידי הגדלה הדרגתית של המיסוי על דירות להשקעה. הבנקים ובעלי ההון יאלצו לקבל את זה, אם הממשלה תבהיר להם שבמקרה של משבר היא לא תציל אותם על חשבוננו, כמו בארה"ב ב 2008, ולכן עדיף להם לרדת קצת ברווחיות עכשיו כדי למנוע משבר גדול בעתיד.
      הכל עניין של מנהיגות, שלצערנו עסוקה בספינים ואחיזת עיניים.

      מחק
    3. להוציא את האויר בצורה מבוקרת מבועת הנדלן פירושו להפחית את כמות הכסף בצורה מבוקרת במשק והרי כבר היום חסרים מיליארדים רבים (המשק זקוק לעוד הרבה כסף כדי להתאושש) ולכן מהלך כזה יביא למשבר. בנק ישראל ומשרד האוצר נמצאים בדילמה או לגרום למיתון ארוך וממושך עכשיו שיהיו לו השלכות חברתיות וכלכליות מידיות או להמשיך לנסות לנפח את הבועה בתקווה שמי שיטפל בפיצוץ שלה (עם כל המשמעויות החמורות שציינת) יהיו המחליפים במשמרת הבאה. אני לא מכיר אף כלכלן או מנהיג שילך במודע ובמכוון על האופציה הראשונה.

      מחק
    4. אנונימי אף פוליטיקאי לא ייזום קטסטרופה כלכלית (מבוקרת… מבוקרת…) במשמרת שלו.

      מחק
  2. בדרך כלל יש נטיה לזלזל בכוחן של הצהרות. אף אחד לא רוצה לקחת על עצמו התחייבות ברורה שניתן יהיה לעמת אותו מולה.
    הממשלה הנוכחית וגם זו הקודמת, לא עושה את הצעד המתחייב לקבל החלטה ממשלתית להוריד את מחירי הדיור. הדבר איננו מקרי ואיננו סמנטי. אם הייתה כוונה אמיתית להוריד את מחירי הדיור הייתה מתקבלת החלטה ממשלתית בסגנון. ממשלת ישראל החליטה לבצע את כל מה שצריך במטרה להוריד את מחירי הדיור בשלושים אחוזים.
    כפי שכתב ערן , הם לא רוצים להוריד את מחירי הדיור ,חלקם מתוך הבנה שצעד כזה יחרב את הכלכלה שנשענת על הפקת כספי המדינה באמצעות הפקת הלוואות לציבור . חלקם מתוך דאגה לנכסים אותם קנו במהלך שנות הניפוח. וחלקם סתם ללא הבנה בכלל. יש עשרות שיטות שיגרמו להורדת מחירים דרסטית. אין בעיה של שיטות ביצוע . יש בעיה של רצון וקבלת החלטה.

    השבמחק
  3. הכותרת למאמר הזה צריכה להיות: "מדוע מחירי הדיור לא ירדו".

    ואולי גם הגיע הזמן לחשוף את הבלוף הזה. אחרת לא נתקדם לשום מקום.
    אנשים ימשיכו לחכות ולקוות שהמצב ישתנה, בזמן שבפועל אין שום כוונה כזאת.

    אנונימית

    השבמחק
  4. לערן היקר,
    הבנחה שהבנקים יתנגדו לשינוי שיטת הכלכלה לפי רוח האתר.
    בהנחה שכל מה שנחסם עד היום מבחינת רפורמות כלכליות ימשיך להיחסם בגלל אינטרסים.
    ובהנחה שהצבא כן יקבל ותמיד יקבל את כל מה שהוא דורש.

    מה הפתרון האפשרי למצב הקיים?
    הרחבה כמותית?
    אני שואל כי אין לי תשובה מספקת. נראה לי שאין אף רעיון טוב במשק.

    החסור בתשובה מביא אותי למסקנה של מיתון עמוק.

    אשמח דרך פעולה אפשרית ואופטימית אשר מתחשבת בהנחות לעיל - משהו ל 5 שנים הקרובות.

    בהערכה
    אמיר

    השבמחק
  5. אני מסכים שאין שום רצון "שם למעלה" באמת להוריד את מחירי הדיור.
    יחד עם זאת כמו שהם אינם פועלים כדי להוריד את מחירי הדיור ואף מעודדים את המשך ההתייקרות אין להם שליטה מוחלטת בגובה הלהבות. אזלו כל הכלים, המצב הפיננסי בכל המערכות שינה את המסלול..
    אנחנו בדרך למטה וכל שנותר "להם" זה פשוט לעשות הכל שזה לא יקרה במשמרת שלהם.
    כל הדיבורים על רצון כזה או אחר של הגורמים הרלוונטיים היה רלוונטי לפני שנתיים שלוש, היום צריכים להחליף את התקליט, הרצון או האינטרס של כל גוף במערכת אין לו שום יכולת השפעה.
    כמו תמיד, הכתבות והכותרות לוקחים את כולם במסלול עוקף אל עבר הלא קיים.
    זה כבר לא שייך מושגים כמו כחלון לפיד ביבי בחירות סטנלי פלוג תקציב גרעון ושות'
    תצאו מהשיח הזה שמעוור עיני חכמים ופשוט תקחו צעד אחורה ותראו איך מתנהגת כלכלה שההגה לא בידיים של אף אחד, השליטה התנדפה לה אנחנו עכשיו נמצאים במצב שמיטב האנשים מהעולם הפיננסי עוקבים מקרוב כדי ללמוד את "מקרה ישראל", לאף אחד אין מושג כיצד העניינים יתפתחו פה שהעניין המרכזי הוא איך מתנהגת כלכלה במצב של בועת נכסים כאשר סביבת הריבית היא אפסית. זה ההפך הגמור ממה שכולם מכירים, בד"כ אחרי מיתון/פיצוץ/נפילה, הורדת הריבית היא הדרך המוכרת לאושש את הכלכלה, מה עושים שהריבית כבר אפסית????
    פשוט, לצאת מהשיח המיותר המוכר והלעוס ולהתחיל לעקוב וללמוד את מה שילמדו באוניברסיטאות את הדורות הבאים.
    באמת שישראל היא מקרה פשוט יוצא דופן.
    נאחל לעם שלנו שנה טובה ומחושבת

    אסף

    השבמחק
    תשובות
    1. הי אסף
      אני בהחלט מסכים איתך שכל אחד מנסה לזרוק את התפוח האדמה הלוהט הזה לזה שיבוא אחריו במשמרת ואגב עד עכשיו מי שהיה במשמרות הצליח במשימה הזו (על חשבון האזרח הנחנק ממשכנתא כמובן). אני לא מסכים עם ההנחה שלך שישראל היא יוצאת דופן בתחום זה בעולם . התנפחות חובות מהירה (ואיתה הרגשת "כלכלה חזקה") , איבוד שליטה של ראשי המשק והתרסקות היתה מנת חלקה של כל מדינה שחוותה בועת נדלן כמו זו שיש אצלנו. תעקוב למשל אחרי אירלנד -תראה כמעט תמונת מראה למה שמתרחש כאן רק שאנחנו בדיליי של כמה שנים לעומתם.

      שנה טובה!

      מחק
    2. בקיצור ערן,
      ?We are heading for a fall
      כולם יודעים ושותקים?
      אין שום פתרון חוץ ממיתון?
      כל מומחי הכלכלה יאשימו את צוק איתן או מה בדיוק?

      אפרופו אירלנד - לפני כחצי שנה חבר מאירלנד בא לבקר בארץ ודיברנו והוא אמר שיוקר המחיה כאן הוא בדיוק כמו שהיה באירלנד לפני פיצוץ הבועה, הוא הוסיף ואמר ש"היום יוקר המחיה באירלנד ירד משמעותית"

      פשוט קשה לי להאמין שמדינה שלמה שועטת לעבר קיר בטון והשקט התקשורתי נשמר כאילו אנחנו ברוסיה הקומוניסטית.

      מחק
    3. שלום ערן,
      הבאת את אירלנד כ-מראה למה שקורה אצלנו, מכאן אני למד שלא העברתי נכון את המלל.
      מה שקרה באירלנד ובשאר המדינות לא היה כאשר סביבת הריבית היא אפסית טרם הנפילה
      וזה ידידי, שם את ישראל כמקרה יוצא דופן.
      בוא נוסיף לזה שבישראל המושג "בועת נדלן" שגורה בפיו של כל כתב ואזרח, מכניס מימד נוסף של ישראל כמקרה יוצא דופן. הרי למדנו מהעבר שנפילות מגיעות עם אפקט הפתעה (מהפאניקה שנוצרת הנפילה אף לעיתים תלולה מדי ) אך מה יקרה כאן אחרי שכ"כ המון אזרחים מחכים לנפילה בכל יום שתבוא, מה יקרה לנפילה?? האם אחרי ירידה של כ- 20% העדר ירכוש בהמוניו ובכך יפריע למחיר להתאזן?? קצת חומר למחשבה לעוסקים בכלכלה התנגותית..

      ולמר אמיר,
      אכן כולם שותקים** ולא אין פיתרון** חלק יאשימו את צוק איתן וחלק את מר איתן**
      מה שמחזיר אותי לתגובתי למעלה שפשוט ידידי, תחשב מסלול מחדש..
      “Nobody knows nothing”

      בהערכה
      אסף



      מחק
    4. אמיר
      אין פה הוקוס פוקוס. על מנת שיהיה שינוי צריך להבין קודם כל את הבעיה. כל עוד אנשים ימשיכו לחשוב שכל 4 שנים יתגלה "מושיע חדש" , הם גם לא ינסו לחפש פתרונות. הפצת המידע והבעיה היא חלק חשוב בדרך לפתרון.

      אנונימי 10:35
      אכן המצב פה בעייתי לא פחות מאירלנד (למרות שגם שם הריבית היתה יחסית נמוכה בזמן פיצוץ הבועה). מה שיקרה אחרי פיצוץ הבועה פה (ואולי אף לפני) היא שבנק ישראל יצטרך להתחיל לקחת על עצמו את קניית החובות של המדינה (מה שידוע בארה"ב כהקלה כמותית)

      מחק
  6. כל פתרון שבאמת יצליח למנוע נזק ידרוש התערבות מאסיבית של המדינה לטובת כלל הציבור. בגלל שהמדינה מאמינה בהתערבות מאסיבית רק למען הצלת תאגידים טייקונים והשאר "יסתדרו בשוק החופשי" לא יהיה פתרון. יהיה רע לכולם והרבה יותר רע למי שמשועבד בחובות לבנקים.

    השבמחק
  7. בבחירות הבאות תהיה מפלגה של דמוקרטיה ישירה, בה הקשר בין הבוחר לנציגו בפוליטיקה יהיה ישיר ומתמיד. זה יהיה ניסוי בהפרדה בין ההון שילטון ויציב את הלוביסטים המקצועיים במקומם הנכון.

    השבמחק
  8. הבעיה של אזרחי המדינה העובדים היא האם יהיה להם איך לשלם משכנתה בעוד 10 שנים !!!
    במדינת ישראל יש הכי הרבה צעירים לעומת שאר מדינות המערב שמזדקנות, כלומר בעוד 10 שנים תלמידי התיכון של היום יהיו העובדים הצעירים החדשים במשק הם אלו שיחליפו אתכם הצעירים של היום (28-35) אתם אלו שהתחתנתם לקחתם משכנתה כשתגיעו לגיל 45 ותפוטרו איך תשלמו משכנתה ללא חסכונות ?

    השבמחק
  9. ערן- שני דברים. אחד- ברור לכל שהמיסים על דירות היוקרה לא ירשו למשרד האוצר ובנק ישראל לשנות את כל ענין הבינוי בארץ,וזה לא סוד-ברור שעל דירת יוקרה מרוויח האוצר פי כמה וכמה מאשר על דירה פשוטה....
    שתים-אם אני זוכר את התאריכים נכון- בשנת 1975 יצא חוק ממשלתי- שלא בונים דירות מעל 100 מ"ר-חוק שהחזיק מעמד כשנתיים או משהוא כזה, עד שנבנו מספיק דירות קטנות 60-90 מ"ר לענות על הצורך בדירות קטנות,וגם- כל מי שגויס מעל 5 חודשים למלחמת יום כיפור-קיבל משכנתא מוגדלת. קבלנים רבים הקפיאו את עסקיהם בתקופה ההיא....

    השבמחק
  10. ערן,
    אתה וכולל החברה פו בכיינים גדולים. הכי קל לבכות ולהתלונן. יש כן מספיק חברים להתארגן ולהוריד את יוקר המחייה. אנחנו צריכים להתארגן ולהפוך ללובי כמו שהתיקונים עושים. תפסיקו להתלונן ותתחילו לעשות. אני מצפה לשמוע על פגישה ראשונה בקרוב. אלי.

    השבמחק
    תשובות
    1. למה אתה חושב שערן או אחד ה"בכיינים" האחרים פה צריך להודיע לך על פגישה? כולם פה אזרחים אף אחד פה לא פוליטיקאי שמקבל כסף כדי לדאוג לאזרחים, האחריות על הכתפיים שלך בדיוק כמו מעל כל אחד.

      מחק
  11. אנונימי, או פחדן/נית אני לא מפרסם תגובות לכלום, אבל אים זה אתר שבאים לבכות להתלונן או אתר שמתחילים לעשות משהוא לגבי גובה המחיה. בואו נניח בצד שמאל וימין ונטפל בבעיות הכלכליות שלנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. לאלי (ELIBELI 17)
      אני זורם איתך - מה אתה מציע בדיוק?
      אני חושב שכל מהפכה מוצלחת מתחילה במימון טוב!
      אבל אני מוכן לפחות לשמוע מה אתה מציע לעשות ומדוע אתה חושב שזה יצליח!
      אם זה ממש טוב נמצא מממנים!

      בהערכה
      אמיר

      מחק
  12. אני כנראה פיספסתי משהו.
    הגדלת ההיצע = ירידת מחירים = יותר עיסקאות = יותר הכנסות ממיסים = יותר משכנתאות.
    אף אחד לא אמור להפסיד מזה.

    השבמחק
  13. יש גורם נוסף שלא מביאים בחשבון וזה שמדינת ישראל היא לא מדינה נורמאלית בשום קנה מידה .מדינת ישראל היא המדינה של העם היהודי.אני לא רוצה להמעיט מדחיפות הנושא של יוקר המחיה וחוסר דיור סביר שחווים חלקים גדולים מהציבור אבל אם בכלכלה עסקינן הרי שמדינת ישראל היא חלק מהעם היהודי שהוא לגמרי לא במקרה העם העשיר ביותר בעןלם ורובו חי מחוץ לישראל.אולם זוהי הנחלה הטבעית היחידה של היהודים שהולכים ומתעוררים למציאות חדשה שבה זה נעשה יותר ויותר בלתי נסבל בשבילם לגור בארצות הגולה.והתוצאה- הם קונים דירות בישראל.ועולים לארץ.והתהליך הזה הולך ומאיץ ןלכן מחירי הדיור ימשיכו לעלות כל עוד אין איזה מבצע לאומי ליצירת דיור לכל העם היהודי...לכן ה"נס" הכלכלי הזה יכול להמשך עוד זמן רב...
    ומה לעשות עם הכלכלה? כשיאיר לפיד נשאל על כלכלת החוב הוא ענה{לערן אם אינני טועה) שהנושא גדול עליו והוא מעדיף להשאיר את זה לבן ברננקי אז נגיד הבנק הפדראלי בארצות הברית(שאינו שיך לארצות הברית אלא הוא בנק פרטי).כך שאין באמת שום דבר שאנחנו יכוילם לעשות בשלולית הקטנה שלנו חוץ ממהפכה יסודית בצורת הקיום שלנו אבל זה כבר חורג מתחום הבלוג הזה...

    השבמחק
    תשובות
    1. האמת היא שיאיר לפיד צודק. הנושא אכן גדול עליו. למעשה, הנושא גדול על כל קבוצה של בני אדם באשר הם. כל מי שחושב שהוא יכול להתערב בשוק בצורה כ"כ מדוייקת בלי ליצור נזקים בטווח הארוך (וגם הקצר לפעמים), הוא בור, שרלטן או הראשון בהיסטוריה האנושית שמצליח לעשות את זה (אני הייתי מהמר על שתי האפשרויות הראשונות).

      יש מחקר מדהים של Cato institute שמראה בצורה ברורה קשר הפוך בין גודל (התערבות) ההממשלה לעושר הלאומי. כלומר, ככל שהממשלה מתערבת יותר, העושר הלאומי קטן.

      בקיצור, רוצים לפתור את מצוקת הדיור? תתחילו בלסגור את הועדה המסדרת שקובעת את הריבית

      מחק
  14. מיתון ועליית ריבית ב 2015 יורידו את המחירים גם אם לא ירצו.
    פיצוץ בועת הבורסה האמריקאית כשהריבית תעלה תגרום אפקט משבר שנת 2000 גם פה.

    השבמחק
  15. אני עושה את הדבר היחיד שירסק את השיטה, מצמצם הוצאות וחוסך כסף...
    מעבר לזה אי אפשר לעשות כלום לערער את יסודות שיטת העושק והעושר הגנוב
    תעשו כמוני בלי הפגנות הם ירדו על ארבע

    השבמחק
  16. הכול מכוון, ממשלת ישראל בתמיכת יותר ממחצית העם, בונה את ממלכת יהודה בשטחים. שם תקבלו דיור במחיר שפוי וגם איכות חיים עם נגישות טובה לתל אביב. מי שלא מתאים לו מוזמן לגליל, בחצור הדירות במחיר מצחיק. אין כמובן עבודה, אלא לעובדי מדינה ושירותים ציבוריים. הנסיעה מחצור למרכז הכרמל בחיפה, בתחבורה ציבורית, 3 שעות לכול כיוון, כולה 80 ק"מ. אגד מגיע מקרית שמונה פעמיים בשעה (אם הוא מלא, הוא לא פותח דלתות) שעתיים ללב המפרץ, עוברים למטרונית וליד קרית הממשלה לכרמלית, עלות כ 60 ש"ח לכול כיוון, יותר מדלק במכונית קטנה. כביש 6 או רכבת - אולי בדור הבא

    השבמחק
  17. הניתוח מניח שמחירי הדירות ירדו וקצב הקנייה לא ייגבר - האם זו הנחה סבירה ??

    הרי אם המייסוי ייפחת כתוצאה מירידת מחיר שאיננה נובעת רק מהמיסים, כמו בתרחיש שהוצג, קצב המכירות הגדל יכניס יותר כסף למדינה.


    אגב, גם ביחס לתוכנית לפיד, אם נניח כי תמיד המדינה קיבלה כ 50% ממחיר הדירה, ומחיר הדירות עלה עכשיו ב 40%, הרי שבהורדת המע"מ המדינה רק משמרת את גובה התשלום שהיא תקבל, ולא מורידה אותו.

    השבמחק
  18. מה אתה אומר על תוכנית מחיר מטרה של השר אורי אריאל?
    אומרים שכל הכלכלנים תומכים בזה ואומרים שהיא טובה.
    הרעיון שלה הוא לקצץ לקבלנים במחיר של הקרקע למדינה ואז לחייב את הקבלנים לקצץ במחיר גם לציבור.
    זה נשמע טוב.
    מה דעתך?

    השבמחק