יום ראשון, 7 בספטמבר 2014

האינפלציה כמוצא אחרון להחזר חובות

מאת משה שלום

המדינות המפותחות הן בעלות חוב שהיום כבר ברור לכולם שאין שום סיכוי שיצליחו להחזיר את ערכו הראלי. אז מה בכל זאת מונע מהם ,גם אם רק באופן זמני, לפשוט רגל?


בימים אלו מוסכם שאין אינפלציה במערכת. לפחות לא במדינות המפותחות. הדעה הזו מבוססת על נתוני הלשכות לסטטיסטיקה למיניהן עליהן אנו מתבשרים על עלייה מזערית במחירים כאשר בפועל התחושה ממש שונה.
מהות השוני בין מה שאנו מרגישים לבין מה שמדווח מובנה בנוסחאות החישוב ובבחירת המוצרים שיילקחו בחשבון. כמו כן מופעלות בהקשר לכך תחשיבים מוזרים המורידים עוד יותר את המחירים כמו השפעות טכנולוגיות גבוהות הניתנות באותו מחיר מוצר.

מעבר לתיאוריות הקונספירציה הידועות בתחום זה עלינו להבין את מהות הרקע ומה השפעותיו. עובדה ראשונה: המדינות המפותחות בעלות חוב עצום כלפי המדינות המתפתחות (אשר אגרו אגרות חוב למכביר כנגד ייצוא הגדג"טים, וחומרי הגלם שהן ייצאו), וכלפי האוכלוסייה הפנימית שלהן. 

חוב זה לא יוחזר בערכו הריאלי לעולם. גם זו עובדה ועובדה ידועה ומצוטטת למכביר בכל פורום מקרו-כלכלי. אז איך מרבעים את המעגל ולא מגיעים למצב ארגנטיני של חדלון פירעון? איך נותנים אשליה של נורמליות כאשר בעצם לא ניתן לקיים את ההבטחה? שוחקים את ערך החוב באיטיות בעזרת אינפלציה אמיתית אך לא מדווחת.



אנו ממשיכים לשמוע את הבנקאים המרכזיים כ"מעוניינים" בכ-2 אחוז אינפלציה, כסימן של משק פורח וצומח. זו כבר סטייה מ"יציבות המחירים" שחקוקה בכל מנדט של בנק מרכזי. אך זו מעשייה מסוכנת כאשר בינתיים ההכנסות של הציבור אינן גדלות ורמות החיים ממשיכות להישחק מול חוויית הסופר, עלויות הדיור, המים, החשמל, הבריאות והלימודים.
במדינות העשירות זו אולי אי נוחות גדולה הגובלת בהעמקת העוני והפערים החברתיים, אבל יש שם בסיס סוציאלי מסורתי ורחב מספיק היסטורית כדי לספוג את המכה הראשונה מצד האוכלוסייה. במדינות הלא מפותחות זה עניין אחר. שם האינפלציה הרבה פחות מרוסנת ולמעשה מיובאת במידה רבה דרך מנגנוני המטבע. זאת כאשר האוכלוסיות אינן יכולות לפנות לרשת בטחון חברתית כי היא אינה קיימת. מהומות בריו (לפני ובזמן המונדיאל), בכל רחבי סין, ועכשיו בארגנטינה נתנו לנו רמז למה שיכול לקרות.

המהלך הרוסי האחרון מול אוקראינה, הריב על שטחי הדגה והנפט בים הדרום סיני והסירוב של כל המתפתחות לשתף פעולה עם מנגנוני ריסון התיעוש המזיק לסביבה, כל אלו עוד סימנים של מצוקה מדינתית המונעת מאינטרסים של שמירת שלטון והשתלטות על "דברים אמיתיים" על אף הסכנות הגיאופוליטיות הכרוכות בכך.

אינפלציה או דפלציה אינן רק מספרים יבשים על הנייר. הן המנוע להרבה מאוד תופעות אנושיות כאשר רובן כרוכות במהפכות והרבה דם. עליית הדולר ביחד עם עלייה של חומרי המזון (מחיר הבקר הגיע לשיא של כל הזמנים, סביב 160 דולר, בתחילת החודש) יכולים להיות קטסטרופליים.
רצון המפותחות להעביר את עומס החוב לחייבים להן הוא עוד ניסוי גרנדיוזי כמו מדיניות ריבית ה-0 לשנים ארוכות וההרחבות הכמותיות הענקיות. יש סיכוי, כמו לניסויים האחרים, שיהיה לכך תוצאות בלתי צפויות. אך הפעם בצד החברתי-מדיני.


משה שלום הוא ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל

10 תגובות:

  1. אז בסופו של דבר המשחק של המדינות המפותחות עם מניעת הגילוי או ההודאה לכך שהחל תהליך של אינפלציה שמתקדם כמעט באופן בטוח לקטסטרופה, עלול להתנפץ והנבואה שלך תגשים את עצמה. ואז מה? איך מתכוננים לזה?

    השבמחק
    תשובות
    1. כולנו יכולים לכתוב עד שהמקלדות יתפרקו - ציבור ה-99 נמצא כיום על סף תבוסה במלחמה המעמדית - האלפיון בכל מדינות העולם מנצח ומשתלט.
      השיטה ברורה - הכסף קונה לך את כל מנגוני השלטון - את העיתון, את חברי הפרלמנט את המשטרה והשופטים ואת שאר המוסדות - כאשר אתה מחזיק באלו אתה יכול בה בעת הן לשלוט והן לעצב את תפיסת המציאות של עדר הכבשים שלך לפי ראות עיניך. אתה יכול אפילו להוליכן אל התהום ולתת להן לצנוח אל מותן - מתוך מיליון כבשים רק כמה בודדות יבינו על ראש מי בוער הכובע, השאר ימשיכו לראות האח הגדול וחדשות וללכת עם כל שאר העדר אל התהום. את האשמה במות הכבשים תוכל לגלגל להיכן שרתצה באמצעות פרופגנדה (או בשמה המכובס יחסי ציבור) - במאה ה-21 כבשים אוכלות פרופגנדה ישר לתת מודע - הן אפילו לא שמות לב.
      המייאש כאן הוא ההצלחה האדירה של הזאבים בלהפוך את הדיון המעמדי ללא לגיטימי - נסו לדבר עם אדם מהרחוב על מרקסיזם או מעמדות - אפילו רק כבסיס להבנת המבנים הכלכליים והחברתיים - אצל רוב הכבשים יש כבר תכנות שמונע מהן לשמוע כאשר המילה הזו או דומותיה נאמרת בסביבתן.
      אז לא - אני לא מציע חזרה לברית המועצות או לוותר על השוק כבסיס הכלכלה והעשיה האנושית - אבל רק באמצעות תורתו של מרקס אפשר להבין כראוי את המאבק בעולם שלנו - לא חייבים להסכים עם המסקנות שלו אבל הניתוח הוא מבריק ונכון - יש קבוצה קטנה ששולטת בקבוצה גדולה הרבה יותר. ולקבוצה הקטנה זה לא ממש אכפת אם מחר תהיה קטסטרופה כלכלית ומילארדי כבשים יסבלו סבל רב - הזאבים ימשיכו לחיות להן בנוחות ובשפע מהעודפים שמייצרות הכבשים כי גם בעיתות משבר גדולות יש מספיק כדי שהעשירים ימשיכו לחיות בעושר ויותר מכך - לא רק שהסיכוי שהכבשים יאשימו את הזאבים הוא קלוש אלא שהשליטה שלהם בכל המוסדות הפוליטים תאפשר להם לגלגל את ההפסדים שלהם לתשלום על ידי הכבשים.
      וגם אם אני טועה ויבוא משבר כל כך גדול שכל המצב ישתנה מהקצה אל הקצה - עדיין הזאבים ממשיכים להרוויח היום ולדחות את הבעיות למחר - זו גישה אנושית ידועה משחר האנושות - הדחק והמשך בדרכך כי ממילא אין מה לעשות.

      מחק
    2. מילים כדורבנות

      מחק
    3. אהה, סטלין אבינו ורוסיה אימנו. אוי לא בדיוק, רק מרקסיסם, המדינה היא אבינו והיא תחליט מה טוב לנו ואבנר סנדרוביץ ינצח על המקהלה. לא תודה. כבר היינו בשואה הזאת.

      מחק
  2. כתבה טובה וממצה.
    הייתי מוסיף שכל הרעיון של מטבע עולמי קרי הדולר הוא הוא אבי הטומאה. כי ע"י כך וע"י גלובליזציה ארה"ב בעצם מיצאת את האינפלציה שלה לכל העולם.
    הדולר כבר איבד מערכו כ 96% ממה שהיה לפני כ 100 שנה. מה שיקרה הוא כנראה קריסה כלכלית של אחת המדינות (מוכר לנו, יוון כדוגמא) או שפשוט לסינים והרוסים ימאס לתת חו"ג ולקבל נייר שלא שווה כלום (דולר). אי לך הם פועלים כבר כעת לצאת מהדולר וסוחרים ביניהם בלעדיו.
    זה יגרום בסופו של דבר להחלטה שיוקם מטבע חדש חליפי לדולר שיהיה מייצג את כלל המטבעות הראשיים בעולם. כך שאם מדינה (נניח ארה"ב) תחליט להדפיס דולרים אז האינפלציה תהייה אצלה ולא בשאר העולם.
    זו כנראה הדרך היחידה לעתיד לבוא.

    השבמחק
  3. האם זה אומר שביטקוין יכול להווה תשובה לעוולות כאלו בעתיד? יש לו את המאפיינים הנחוצים, לא? הרי הוא מוגבל, כמותו ידועה.

    השבמחק
    תשובות
    1. מוצטפא שמטרלינג7 בספטמבר 2014 בשעה 14:45

      מה שיקרה זה שאותם אנשים שהקימו בארה"ב את מערכת הפדרל ריזרב ואחר כך הצליחו להפוך את הדולר למטבע רזרבה עולמי, הם יהיו אותם אנשים שינפיקו כעת את המטבע הגלובלי וימשיכו לשלוט בכולנו ביתר קלות ונוחות. הם גם אותם האנשים שהקימו את קרן המטבע והבנק העולמי כמנגנוני הפצה לדולר חסר הגיבוי. וכולם ביוטיוב יודעים לקרוא להם "רוטשילדים" ו "רוקפלרים" אבל יש שם עוד כמה חבר'ה, תוססים ומעניינים לא פחות. אבל בכל מקרה, מטבע פיאט גלובלי אחד הוא המטרה כבר הרבה מאוד מאוד זמן וישנו ספר רוסי/צרפתי מפורסם מאמצע המאה ה-19 שמסביר את זה בדיוק...

      מחק
  4. מעניין שהכותב חורג לחלוטין עד כמה שהבנתי מהתפיסה של תוכנית שיקגו שהיא אבן יסוד לרפורמה מוניטארית ותאפשר גם החזר החובות על ידי המדינות וצמצום חובות משקי הבית והעסקים הקטנים בצורה דרמטית. האם ערן כל כך התייאש מהפוליטיקאים עד שהוא מוכן כבר להמר על תכניות כפי שמציע כותב המאמר המכובד?

    השבמחק
  5. למה אי אפשר פשוט למחוק את החוב וזהו מה קשה זה לחיצה על מקש מחשב או לחלופין למה לא להדפיס דולרים ולסגור את החוב . כנראה שאני לא מבין גדול בכלכלה :)

    השבמחק
  6. אני רק רוצה להזכיר מדינה קטנה במזרח התיכון שהחוב שלה לפני עשור היה 110 אחוז מהתל"ג והיום מתחת ל 70 אחוז, וזאת מדינה עם הוצאות בטחון חריגות, אוכלוסיה גדולה לא יצרנית ודירוג אשראי נמוך. מדינות כמו ארה"ב כבר היו בחובות גדולים מאילו ויצאו מזה ויצאו מזה בעתיד.

    השבמחק