יום שלישי, 30 בספטמבר 2014

הציבור החליט: לחברי הכנסת יהיו 100 ימים נוראים

מאת: ערן הילדסהיים

הישג חשוב לעקרון השקיפות בישראל. "פרויקט 100 ימים של שקיפות" שמתימר לחשוף את מרבית קשריהם האפלים של חברי כנסת המתנגדים לעקרון השקיפות , קיבל את המימון הנדרש מהציבור ויצא כבר בקרוב לדרך.


כ-1078 אזרחים תרמו נכון לכתיבת שורות אלה כ113,755 ש"ח לפרויקט 100 ימים של שקיפות ובכך הפרויקט חצה את המינימום הדרוש להתחלתו. הפרויקט ביוזמתו של העיתונאי והסופר תומר אביטל יצא לדרך במשך שלושת החודשים הקרובים.הוא יבוצע בעזרת אנשי מקצוע ומומחי מעקב על מנת למפות את מפת קשריהם של חברי  הכנסת. אנשי המקצוע יוציאו לאור את הלו"ז של חברי כנסת ללא קשר לזהותם המפלגתית, האישית, דתם או השיוך שלהם לקבוצה כזו או אחרת, לרבות ערבים ויהודים, חילונים וחרדים. הדבר היחיד המשותף למי שיזכה לטיפול הצמוד של הפרויקט  הוא שמדובר באותם חברי כנסת הידועים כמסתייגי שקיפות בולטים. זהותם תישמר בסוד וכך כולם ייאלצו להתנהל תחת האפשרות שהם במעקב . המידע שיושג - יפורסם עם תום 100 הימים. אביטל מבטיח כי מידע שלא נוגע לעבודתם הציבורית של החכ"ים ושעלול לפגוע בפרטיותם כגון רכילות ורומנים לא יפורסמו.

תומר אביטל עובר יומיים לפני המועד האחרון את מחסום ה100 אלף שקלים. צילום: צדק חברתי
הנה ראיון קצר שערכה אור לי ברלב עימו מתוך דף הפיסבוק של צדק חברתידר מצב- :
שאלה: תומר, לשים חוקרים פרטיים על ח"כים זו יוזמה קצת מטורפת.
תשובה: "היא לא קצת מטורפת. היא סופר מטורפת. אני חושב שחברי הכנסת הביאו אותנו למקום המטורף הזה שלא אמור להיות במדינה מתוקנת ונקייה משחיתויות. הרגע שבו הבנתי שחייבים פעולה אזרחית מבחוץ היה כשהקואליציה התגייסה להפיל את החוק להשקפת תיקי המניות של הח"כים. זה החוק שידעתי ש- 5.6 מיליון בעלי זכות בחירה מאמינים שהוא הגיוני ונחוץ למניעת ניגודי עניינים. למרות זאת, יש עתיד, הליכוד-ביתנו והבית היהודי השמידו את הצעת החוק בקריאה טרומית, והאסימון סוף סוף נפל לי. הבנתי סופית שרובם לא מייצגים אותנו, שפוליטיקה חדשה זו סיסמא ריקה, ושרוב הח"כים לא ראויים לאמון שלנו. וזו רק דוגמא אחת מאינספור אחרות.
חשוב לי להדגיש שיש ח"כים עם עמוד שדרה, יש ח"כים טובים, ראיתי בעיניי ח"כים שנלחמים עבורנו בכנסת. הם מיעוט. שקיפות שוטפת ומקובעת בחוק תוודא שכאלה ח"כים יהיו הרוב".

שאלה: איך בדיוק הפרויקט הזה הולך לעבוד?
תשובה: "יש לנו בנק מטרות של ח"כים. כדי להיכנס לרשימה, אתה צריך לעמוד בשני קריטריונים: א. להיות ח"כ מסתייג סדרתי משקיפות שפעל להפלת הצעות חוק בנושא וכיוצ"ב. ב. לפי מידע ברשותנו ושאנחנו ממשיכים לקבל אתה מעדיף בד"כ את האינטרס הצר והלא-ציבורי.אם אתה חבר כנסת ואתה ברשימה הזו, אתה צריך לזוע עכשיו על כסאך בחוסר נוחות. משום שבתקופה שתיפרש על פני מאה ימים, אתה תהיה תחת זכוכית המגדלת שלנו. בחלק מהימים, אנשי הפרויקט (חוקרים, תחקירנים וכו') יבלשו אחריך, יבדקו עם מי אתה נפגש, מדוע אתה מבריז מהמליאה, ואת האינטרסים של מי אתה מקדם".

שאלה: מבקרי הפרויקט אומרים שהוא פולשני ומפר פרטיות של אנשים.
תשובה: "רכילות לא מעניינת אותנו. לצערי לי ולכל מי שעבד בכנסת יש כבר מידע מביך על נבחרי ציבור. אנחנו לא רואים בזה שום זיקה לפרויקט או לפעילות הפרלמנטרית, ולכן לא נחפש את זה ולא נעסוק בזה. על המוקד רק הפעילות הציבורית שיש לה קשר ישיר לכיס שלנו האזרחים, ולחיים שלנו כאן. היום אני מבין את העוצמה של המשכן, ואת הפוטנציאל של כנסת טובה לקרב את החיים בישראל לגן עדן".

על מנת לאפשר לצרף עוד חכ"ים למעקב אפשר להמשיך לתרום עד מחר יום רביעי בקישור כאן

19 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. סטס מיסז'ניקוב מואשם שקידם את ענייניה של המאהבת שלו. רכילות או עניין לציבור?

    השבמחק
    תשובות
    1. אם קידם את ענייניה בעזרת כספי ציבור, מעניין. אם לא, אז לא.

      מחק
  3. בהצלחה. בהמשך הדרך אולי נוכל לממן פרוייקטים דומים עבור אישי ציבור בבנק ישראל, המפקחים על הבנקים והביטוח ועוד שלל אישי ציבור מושחתים שדואגים בעיקר לריפוד כיסם הפרטי וכיסיהם של המקורבים להם

    השבמחק
  4. אני מציע להפנות את החוקרים הפרטיים ראשית ל"מקבלי השירותים" טייקוני הנדל"ן וראשי החברות הגדולות במשק. הם שמימנו בחירת מפלגות וכמה משרינו וחברי הכנסת החדשים ואחד או שניים ש"יצאו לגימלאות" כנבחרי ציבור-רשימת החברות שמקדמות את עצמן בעזרת לוביסטים בכנסת - היא הכיוון הראשוני. אם החקירה תתחיל מחברי הכנסת עצמם -הם יכנסו למגננה ויצליחו להסתיר את מעלליהם. ולמה לא לחשוף רומנים מהצד או אורח חיים פזרני מעבר למשכורת ממוצעת של שר או ח"כ ?

    השבמחק
  5. למה הקשרים הם אפלים ?
    האם קשר עם גופים וארגונים זרים איננו "אפל" ?
    אתה באמת מצפה שאדם שמשלם מליון ש"ח מס ישפיע כמו מי שמשלם
    300 ש"ח ? זה לא קצת מגוחך ?
    נסה לקרוא את מה שכתב רוברט מיכלס.זה אמנם באנגלית אבל את
    המסה שהוא כתב ניתן להוריד באינטרנט.
    הוא מסביר למה דמוקרטיה בלתי אפשרית אפילו תיאורטית.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלטון ההון הוא אוליגרכיה ולא דמוקרטיה!

      מעבר לזה, ברגע שאותו משלם מליון ש"ח מס יעבור איזושהיא מאסה קריטית של השפעה, משלמי ה300 יפסיקו ללכת לצבא וירדו מהארץ (נשמע מוכר?) ואז ישאר אותו משלם מליון לבד כשגם עמו עוין אותו.
      בדרך כמובן ימות החלום הציוני חסר הערך הכספי

      מחק
    2. יש בעיתיות באמת בתשלום מס גבוה.
      אם נתעלם רגע מהבעיתיות אז מי שמשלם הרבה מרויח הרבה ואחרי תשלום נשאר לו הרבה יותר אז זה לא מספיק? הוא חייב גם להשפיע פוליטית מאחורי הקלעים?

      מחק
    3. לבאבא-בובה:

      כן, אני מצפה שאדם שמשלם מליון ש"ח מס ישפיע כמו מי שמשלם 300 ש"ח.
      לא, זה לא מגוכך, זו דמוקרטיה. אני אתן גם זכות הצבעה שווה לנרקומנים, מוגבלים ואנשים קשיי יום, ולא רק שכך, הייתי נותן לציבור כולו להכתיב את המדיניות (דמוקרטיה ישירה) במקום נציגי שקר שלא רק שאינם יכולים לדעת את רצון הציבור, הם גם אינם מחוייבים לכך.

      מחק
    4. הבעיה לא בתשלום מס גבוה או נמוך - הבעיה היא בקיומו של מס.

      מס הוא לקיחת כספם של אנשים באיומים - קרי שוד. יכול להיות שזה שוד למטרה טובה אבל גם רובין הוד היה שודד.

      ברגע שחברה מבוססת על אלימות כל דיון על מוסר או צדק הוא חסר טעם. אתם רבים כיצד ניתן לחלק את השלל - זה די נאיבי. כיון שאלימות נחשבת כיום פתרון לגיטמי לבעיות חברתיות מורכבות, זה שיש לו יותר כוח (נגיד שילם מליון ש"ח) ישיג יותר משאבים. נקודה.

      מחק
    5. אז מה עושים עם תשתיות?
      יש דברים שהם מוגבלים באופן טבעי מבחינת שטח או סמכות(חוק).
      יש כביש אחד וכולם רוצים להשתמש בו - אי אפשר לעשות הרבה כבישים אז חייבים להסכים לשלם אגרה על הכביש. אך איך מחליטים מה האגרה?
      אותו דבר עם חוק. חוק חייב להיות אחד ומישהו צריך להחליט על החוק.

      מחק
  6. איזה מלך. אבל בטח חברי הכנסת שיש להם מה להסתיר ישמעו על היוזמה וינמיכו פרופיל בחודשים הקרובים..

    השבמחק
  7. איך הציבור ידע אם המעקב לא יהיה אחרי אלו שלא תואמים את ההשקפה הפוליטית של מנהלי הפרוייקט?

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור שזה יהיה תואם את ההשקפה הפוליטית של תומר.
      רק צריך לדעת מה היא... ואז לסנן בהתאם.

      מחק
    2. פעם היו המון ח"כים קיבוצניקים בזמנים שהקיבוץ היה קיבוץ
      גם להם היו אינטרסים לקדם אבל לא אצל בעלי ההון ..
      מסקנות ?

      מחק
  8. אין מצב לpaypal?

    השבמחק
  9. פרויקט אדיר ששמחתי לתמוך בו יאללה שיתחילו להזיע הבטטות :-)

    השבמחק
  10. ניסיתי לתרום בזמנו אולם לא ניתן היה לתרום באמצעות paypal. רכשתי במיוחד כרטיס ויזה חד פעמי (בשקלים) בבנק הדואר וגם הוא לא עבד...

    יריב

    השבמחק
  11. כששמעתי לראשונה על הרעיון הזה בהחלט חשבתי שהוא קצת מוזר. לעקוב אחרי אנשים, להציק להם, זה בהחלט יכול לפגוע בפרטיות. בנוסף אפשר להניח שבתגובה לפרויקט חלק מהמושחתים "יורידו פרופיל" ל100 הימים הבאים(בדומה לנהיגה ליד ניידת משטרה).. אבל בכל זאת ככל שאני חושב על כך הפרויקט הזה נשמע לי יותר ויותר הכרחי. אין ברירה חייבים לפקח על האנשים האלה, חייבים להראות להם מי הבוס. שכל הבולשיט הזה לא יכול להימשך לנצח, צריך לבצע התקדמות מערכתית אמיתית, וכל אלו הם דברים שרק האזרחים יכולים לעשות, ולא פוליטיקאים שמבטיחים פוליטיקה "ישנה" או "חדשה" וכל דבריהם הם כיבוס מילים.

    נ.ב מעבר לעניין 100 הימים אני חושש שבמערכת הזאת כסף כוח ואינטרסים זה דבר מובנה, ואם אתה נותן לבן אדם כוח, יכולת, וסיבה לפעול באופן מושחת, לקבל תגמול ולצאת בלי עונש, תהיו בטוחים שזה יתבצע ביום ה101. כלומר יש פה רובד אחר מעבר לעניין האינדיבידואלי של פיקוח אחר ח"כ זה או אחר. אבל הפרויקט הזה מוביל גם להבנה הזאת ולכן הוא צעד גדול איך שלא מסתכלים על זה.

    השבמחק