יום חמישי, 5 במרץ 2015

שקר הסקרים: "30% מהקולות למפלגות בסקרים נקבעים על ידי מכוני הסקרים"

מאת: ערן הילדסהיים.

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט סלימן ג'ובראן, קיבל אתמול את עיקרי הטענות בעתירה שהגישה מפלגת 'עלה ירוק'. בעתירה נמצא כי התערבותם של סוקרים בנתוני הסקרים גורמים להצגת נתוני שווא לציבור. כך נחשף כי לפחות בסקר אחד שהוצג בתקשורת, המחנה הציוני הוביל במנדטים על הליכוד כאשר בתוצאות המקוריות של אותו סקר (לפני התערבות הסוקרים) הליכוד זכה בתמיכה הגבוהה ב-3% מהמחנה הציוני .

 עתירה שהגישה ביום חמישי שעבר מפלגת עלה ירוק ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, מציגה חשד להטיה לכאורה של סקרי הבחירות על ידי מכוני הסקרים. בעתירה נטען כי נכון להיום, הסוקרים יוצאים בסדרת שאלות אשר בסופה מתקבלים נתונים גולמיים. הנתון הגולמי מתיחס לכמה אנשים תומכים בכל מפלגה וכמה אנשים מתלבטים. במדינות העולם, לרבות אנגליה ואוסטרליה, מפורסמים הנתונים הגולמיים בפני הציבור. בכך הציבור נחשף בתמיכה למפלגות על פי אחוזי ההצבעה מתוך סך כל הנשאלים.

אלא שבישראל , ערוצי התקשורת מבקשים מהסוקרים להמיר את תוצאות הסקרים לפילוח של מנדטים. מסיבה זאת, הסוקר מסנן את קולות התמיכה במפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה ואת אלו של המתלבטים (20-30 אחוזים מהנשאלים) ומבצע עיבוד של הנתונים על מנת "לנחש" את תוצאת הסקרים. במסגרת "עיבוד" זה, הסוקרים רשאים לשיקול דעת נרחב ביותר אשר יש בו כדי להציג מצג שווא בפני הציבור.



בעתירה נטען כי חברות סקרים מוחקות מהמדגם את כל המתלבטים אך בד בבד מסרבות למסור את מספר המנדטים ה"צפים". בדומה. הן מוחקות בנוסף את הקולות שניתנו למפלגות שלגישתן אינן עוברות את אחוז החסימה. את סך כל הקולות ה"מחוקים" (בערך 30%) הן מקצות למפלגות השונות על בסיס מודלים שהן מסרבות לחשוף.

כך לדוגמא, בסקרים שצירף מכון שריד במסגרת תשובתו לעתירה, הוא מציין כי 30% מאותם קולות הוקצו באופנים שונים למפלגות המרכז. תהליך זה עלול לגרום להטיה חמורה בתוצאות הסקר. כך למשל באותה תשובה מציג מכון שריד סקר מ-24.12.2015, שם על פי המכון הוקצו 7.5 מנדטים צפים למפלגת 'המחנה הציוני' וכ-3 מנדטים למפלגת הליכוד. משכך, הגם שמפלגת הליכוד זכתה ביותר אחוזים בחישוב הכולל של תוצאות המשיבים, היא הוצגה באותו סקר דווקא כמפסידה.
   
מקור: אתר מכון שריד

מכון שריד הוא מכון הסקרים היחיד שהסכים לחשוף את התפלגות חלוקת הקולות הצפים עם הסבר לכך. על פי העתירה, בניגוד למכון שריד שאר המכונים מסרבים לחשוף את פרטי אותה התפלגות ואת מערכת השיקולים מאחורי חלוקת המנדטים הצפים.
דוגמא זו ממחישה באופן ברור כי ההליך ה"טכני" של הקצאת הקולות הצפים אינו טכני כלל ועיקר והוא נתון לשיקול דעת ולמניפולציות. התהליך יוצר מצג שגוי ולא מדויק לציבור גם אם לא נעשה בכוונת זדון.

לטענת עלה ירוק, מפלגות הקרובות לאחוז החסימה בעצם מתבטלות בסקרים אלה והן כלל אינן מוצגות בהם. לטענת המפלגה היא זוכה לתמיכה  בשיעורים של 2.5% ואף 3% בציבור. עצם פרסום התוצאות על פי אחוזים ולא על פי מנדטים היה מגדיל משמעותית את סיכויהם להכנס לכנסת הקרובה.

אתמול החליט יו"ר ועדת הבחירות המרכזית,סלימן ג'ובראן, לקבל את עיקרי הטענות בעתירה.ערוצי התקשורת יחויבו לפיכך לפרסם את תוצאות הסקרים האמיתיות באחוזים במקום בעיבוד למנדטים. ג'ובראן קרא לצדדים להגיש עד לתאריך 10.3.2015 את עמדתם לגבי אופן הפירסום החדש אך הביע פסימיות לגבי האפשרות שהשינוי ייושם כבר במערכת הבחירות הנוכחית.


27 תגובות:

  1. רק אלכוהול רפואי. רק טבק רפואי. אסור שזה יהיה חוקי. מה תעשה המשטרה ? מה יעשו עורכי הדין? מה יעשו ארגוני הפשע? מה יעשו השופטים? מה תעשינה העובדות הסוציאליות? מה יעשו חברות הטבק והאלכוהול? מה תעשינה חברות הכימיקלים(התרופות)? מה יעשה מיניסטריון האמת? באמת מעניין למה מוחקים אותם בסקרים האובייקטיביים, שרק טובת הציבור לנגד עיניהם תמיד. פורים שמח. הר הבית בידינו

    השבמחק
  2. חברות הסקרים לא עובדות בחינם.
    מישהו משלם עבור הסקרים, ולקוח מרוצה הוא לקוח חוזר

    השבמחק
  3. כל הכבוד למפלגת עלה ירוק.
    חבל שלא מכריחים כבר היום את המפלגות להציג את הנתונים האמיתיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. טעות :) התכוונתי לחברות ולא למפלגות.

      מחק
  4. יש כבר מפלגת לגליזציה בכנסת, קוראים לה מרצ.

    השבמחק
    תשובות
    1. שגם תומכת בדאע"ש על הדרך..

      מחק
    2. תשובה של בן אדם שטוף מח. אתה נורמלי?!

      מחק
    3. לצערנו הוא לא רק שטוף מוח, הוא עוד אחד מעדר הטיפשים של ביביהו הדיקטטור

      מחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. הסיבה לסקרים המטעים מאוד פשוטה:
      הרבה אנשים בדרך כלל עושים מה שכולם עושים - זה סוג של "חינוך המונים" (כולם לובשים, אוכלים ורואים את אותו הדבר) ולכן כל מפלגה מציגה את עצמה כמנצחת - סטייל "כולם בוחרים בי!" - טכנית אנשים מאוד מבולבלים. 
      ואנשים מבולבלים עושים את מה שהם מרגישים - הם לא באמת חושבים.

      אם תוסיפו על זה את העובדה שרוב האנשים יצביעו למפלגות הגדולות - באופן אוטומטי כמו ב 40 השנים האחרונות ובנוסף את העובדה שאין רצון פוליטי לשנות את השיטה הכלכלית או אפילו להוריד את בועת הנדל"ן - ניתן לומר שהשינוי שיבוא בעקבות הבחירות יהיה מזערי ביותר.

      אז הבחירות הללו - לא כאלה קריטיות!
      רק מספרים לנו שהכל כאן קריטי!

      באופן אישי אני נגד סמים - כל סם משפיע באופן שונה על אנשים שונים ולכן זה סוג של רולטה, ואני לא רוצה לגדל את הילדים שלי במקום כזה.
      ילדים עושים בדיוק מה שמבוגרים עושים - אישתי ניסתה סיגריות בגיל 10 בארון כדי להבין את ההורים שלה, במקרה זה היה לה מגעיל - אני לא יודע מה היה קורה אם זה היה גראס.
      ואיך גרס משפיע על המוח של ילד בן 10?.
      ההשלכות הן עצומות!!! והאכיפה היא בלתי אפשרית.
      קודם שיצליחו למנוע מילדים אלכוהול וסיגריות - ילדים!!
      אני לא מדבר בכלל על גז מזגנים ומוצרי זבל אחרים שיש בפיצוציות - "לדפוק את הראש" זה לא מסדר את העניינים! למרות שלפעמים באמת אפשר להבין את היאוש!

      בהצלחה לכולם
      ונא להבין שזו היא דעתי - זה לא עושה אותי אדם רע אלא אדם עם דעה.

      מחק
    2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
    3. פעם אחרונה שהייתי בהולנד לא ראיתי ילדים מסוממים זרוקים בצידי הרחובות....

      מחק
    4. להשוות את ישראל להולנד - זה כמו להשוות את אוגנדה לשוויץ.
      לגבי מסוממים ברחוב - הם מקבלים שם משכורת וגם סמים מהמדינה - מה יש להם לחפש ברחוב?
      צבא של ממש - אין להם.
      מלחמות - אין להם.
      משאבי טבע - יש להם הרבה.
      ותרבות - כמו שאין בישראל!!
      אני ממליץ לכולם לעבור להולנד - ולא בגלל הסמים!!!

      מחק
    5. אמיר ידידי, אם שתית קפה הבוקר השתמשת בסם ממריץ וחזק. אם אתה מעשן טבק, בסמים קשים והורגים אתה משתמש. אם נגעת באלכוהול, נגעת בסמים קשים. צא ולמד מהם הסמים המסוכנים לבני האדם. אתר קנאביס קומ הוא מקור טוב למידע לא ממשלתי בנושא. איך משפיע האלכוהול על מוח של ילד בן עשר? איך משפיע הניקוטין על מוח של ילד בן שבע? מניח שניסית את הקנבוס ומניח שזה עשה לך לא טוב. אולי זה באמת לא בשבילך. אולי אתה עם לחץ דם נמוך או נטייה לסכיזופרניה זה מאוד לא מומלץ. האלכוהול במינונים קטנים מאוד גורם לי רע. האם הייתי אוסר זאת בטענה שילדים זרוקים מסוממים מאלכוהול בצידי הרחוב? היית שותה בקבוק וויסקי ללא ניסיון וידע? היית מטיס מטוס ללא ידע וניסיון? זה, כמובן, לא הופך אותך לאדם רע. רבים האנשים הנכנעים לתעמולת החברות המסחריות והממשלה. אם המריחואנה הייתה רעילה היא הייתה חוקית בדומה לאלכוהול ולטבק. המשטרה תיאלץ לאכוף את זה על קטינים בדומה לאלכהול ולטבק. ואם היא לא מצליחה לאכוף צריך להחליף את המשטרה. די לאפלייה. די לבורות.הכל עניין של חינוך. בברכת פורים שמח

      מחק
    6. אמיר, בד"כ אתה כותב דברי טעם.
      אך פה אתה טועה בגדול. לא רק שקפה זה סם גם סוכר זה סם ואיך זה משפיע על ילדים? כולנו יודעים.
      שלא נדבר על כל שאר המריעין בישין שאנו נותנים לילדינו בידיעה או שלא בידיעה. הפשע החמור ביותר כלפי ילדינו הוא שאנחנו נותנים להם להישטף ע"י האינדוקטרינציה ולא מלמדים אותם חשיבה ביקורתית, עצמאות ולקיחת אחריות, המרד שלהם הוא אלכוהול וטבק. אני גדלתי בסביבה של אקס היפים ואף אחד מהילדים שאני מכיר לא יצא מסומם או כל דבר אחר, והמרד לא התבטא בחומרים לא חוקיים להיפך. אתה לומד שלא כל מה שחוקי הוא מוסרי או נכון ולומד לשאול שאלות על הערכים והתרבות שמכתיבים לנו ודווקא שם אתה מורד.

      מחק
  6. אני בעד לגליזציה, ב100%. והדבר הגדול ביותר שיקרה עם הלגליזציה זה שנוכל להפסיק לשמוע ילדים מפגרים שמדברים על לגליזציה... זה יהיה הרבה פחות "מגניב" והרבה יותר משהו שאנשים פשוט עושים כי הם רוצים.
    הרבה אנשים יפסיקו לעשן כי זה כבר לא יהיה "מיוחד" ו"יוקרתי"... ביניהם דווקא הרבה ילדים, שהמעמד החברתי עומד הרבה יותר למול עיניהם. מה גם שהיום הם נאלצים לעשן כל מיני חומרים מסוכנים בהרבה ("קטורת" לסוגיה) וכל שאר הדברים שמניתם קודם..

    השבמחק
    תשובות
    1. סער ידידי,
      מדוע הם נאלצים?
      ומה ימנע מהם את האילוץ לעבור לסמים קשים יותר?
      המשטרה? זה מזמן לא עובד בארץ - אלא אם אתה בחורה שמחפשת ניצב!

      מחק
  7. מדוע אלכוהול כן ומריחואנה לא? מה ההבדל? אולי עדיף לאסור גם אלכוהול וגמרנו.

    למי שמתעניין בקצת ניתוח טכניהנה חלק מהרצאה מענינת

    https://mosheshalom.wordpress.com/

    השבמחק
  8. שלום ערן,

    כל הכבוד על הפוסט בנושא הזה. זה נושא חשוב ומעניין מאד.

    הבאתי תגובה לדברי הסיום שלך בפוסט בבלוג "סקר רע":
    http://www.sekerra.com/2015/03/05/232

    לצערי, אני חושב שהבעיות שאתה מעלה הן אמיתיות. דהיינו - העובדה שמורכבות מבנה הסקר של בחירות לא מאפשר מתודולוגיה פשוטה. וכתוצאה מכך, יש התערבות של סוקרים אשר עלולה להוביל להטיות וחוסר שקיפות ביצירת התוצאות.
    עם זאת, הפתרון לא יהיה (לצערי) להציג את ה"אחוזים המקוריים", היות ואלו יהיו מוטים לא פחות (ואף הרבה יותר) ממה שהסוקרים עושים בעבודתם. אילו הייתי מכיר פתרון לנושאים האלה הייתי שמח להציע או לעודד אותו - אך לצערי אני לא מכיר כזה.
    עם זאת, אני חושב שהשופט מכיר בכך שרצוי לתת מידע על מפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה. עם זאת, הוא מכיר בכך שאינו יודע האם בכלל ניתן לאסוף מידע כזה (והיות והעותרים לא נתנו חוות דעת של סטטיסטיקאי, הוא דחה את טענותיהם על הסף).

    לסיכום - הנושא מעניין, וראוי לחשוב עליו - אבל אני די מסופק שיהיה שינוי דרמטי בעקבות העתירה הזו (בעיקר כי לא ברור איזה פתרון יביא לתוצאה עדיפה על המצב הקיים).


    בברכה,
    טל גלילי


    השבמחק
  9. חברים, אם לסכם את הדיון שהתפתח כאן: אין למי להצביע, כולנו מצביעים עלה ירוק (חוץ מאמיר) ובעזרת השם, ובעזרתכם, עלה ירוק יפרח וילבלב ויעשה לנו טוב בלב ויהיה הפתעת הבחירות. לגבי אמיר, השאלה איננה אם זה טוב או רע לך או בכלל, השאלה היא האם יש זכות לשלטון להפליל אדם בגין שימוש בחומר כלשהו, שגם מתברר שאינו מזיק. אמיר האם יש לך מושג איזה נזק נגרם לילדים שהמשטרה עוצרת ואחר כך השלטון מפליל?

    השבמחק
    תשובות
    1. דויד איש שלום,
      המבוגר האחראי את ממש לא.
      ".....שימוש בחומר כלשהו" ברור שכן!!!!
      מה לגבי סם אונס? את זה מותר להחזיק?
      תחשוב שניה למה בכלל יש חוק?
      הגישה שלי היא שכאן אין תרבות - ולא מתאים לערבב את זה עם מריחואנה.
      תוסיף על זה שכולם כאן חיילים - כאלה שנושאים נשק!
      עזוב - לא נראה לי שנגיע לעמק השווה.
      בכבוד רב,
      אמיר

      מחק
    2. זכותו של אדם להשתמש בסם אונס על עצמו. זכותו של אדם לדפוק לעצמו כדור בראש או לקפוץ מגשר גבוה. אין רשות לאדם להשתמש בסם האונס על אדם אחר או בע"ח. אין רשות לאדם לירות על אדם אחר או לדחוף אדם ממקום גבוה. לא הבנת את מר איש שלום היקר. מר דוד איש שלום הפתעת אותי בתמיכתך בעלה ירוק, כי הצהרת על תמיכתך בבית היהודי באחת התגובות. אמיר ידידי, אתה משליך את תופעות הלוואי המכוערות של האלכוהול על הקנבוס,וכמובן, שאתה טועה ומטעה[אינני חושב שזה במזיד].

      מחק
    3. אמיר
      אני חושב שדווקא בנושא הקנאביס אינך בקיא. אתה מעלה הרבה קלישאות שמעולם לא הוכחו או שהופרכו כבר מספר פעמים בעבר.
      במהלך אחת התכניות ראיינתי את שני ראשי הרשות למלחמה בסמים -הקודם ומחליפו. אפילו הם הבינו שהמלחמה בשימוש בקנאביס חסר הגיון. בין שניהם שרר קונצנזוס שמדיניות ההפללה הנוכחית חייבת להשתנות כאשר חיים מסינג (ראש הרשות הקודם) היה חריף יותר בדרישה לבטל את ההפללה בישראל כשהוא בתור תת אלוף במיל אמר שכבר היום חלק גדול מהמתגייסים מעשנים וצהל בניגוד לעבר לא פוסל אף אחד מהם לאף יחידה.

      ממליץ לך להקשיב לחצי שעה הזו:
      https://www.youtube.com/watch?v=PxEdJJrr_Rg

      מחק
    4. גם וגם, אני עדיין מתלבט.

      מחק
  10. יש שלושה סוגים של שקרים: שקר קטן, שקר גדול וסטטיסטיקה (או משהו בסגנון).
    אני לא אתפלא אם זה הרבה יותר גרוע ממה שנאמר כאן. (לא אתפלא אם עושים כמה סקרים ובוחרים את זה שהכי מתאים וכו').

    השבמחק
  11. נו באמת... התוצאות במקבלים מהסקרים הללו גם ככה מוטים וצריך לתקננן אותם לאוכלוסיה הכללית... וזה מה שחברות הסקרים הללו עושות.
    לדוגמא הן מסתכלות על פלח אוכלוסיה שמוכן בכלל לענות לסקרים הללו, ואז גם יש הטיה שאנשים שעונים לסקרים יכולים לפעמים לא לומר את האמת וכו'.
    סה"כ יש כרגיל דמוגוגיה בשקל כדי לעשות רעש בכוס תה (וכמובן להשיג פרסום על הדרך).

    השבמחק
  12. התשובה של השופט הישירה (שלא דורשת חשבון להוריד): http://bechirot.gov.il/election/Decisions/AllDecisions/kneset20/Decisions/27-20%20%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%98%D7%AA%20%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9D.pdf

    השבמחק