יום שלישי, 3 במרץ 2015

משהו לא טוב מתרחש בכיל ובחברה לישראל

מאת: אמנון פורטוגלי.

כי"ל אינו תאגיד פרטי 'רגיל' אלא כזה שקיבל לידיו את אוצרות הטבע של המדינה בזכיון. ככזה עולה השאלה האם מדינת ישראל לא חייבת להתערב בפיטורי העובדים בתוכו, שלא נועדו לצורך כיסוי הפסדים אלא לצורך הגדלת הבונוסים של מנהליו?


משהו לא טוב מתרחש בכיל ובחברה לישראל בתקופה האחרונה. מכירת מניות כיל לתאגיד פוטאש הקנדי שלא צלחה עקב התנגדות שר האוצר יאיר לפיד, הפיצול של החברה לישראל לשתי חברות בתהליך שכולו הנדסה פיננסית ותרגילי חשבונאות ומיסוי בינלאומיים, ההפסד בבוררות למדינה עקב תשלום תמלוגים בחסר בהיקף של כ- 290 מיליון דולר, המאבק העיקש של כיל כנגד המדינה בועדת ששינסקי ובפרוייקט בקציר המלח והמלחמה הנוכחית כנגד עובדיה שמלווה בפיטורים מסיביים של עובדים בחברת תרכבות ברום ובמפעלי ים המלח.
השילוב של אירועים אלו מורה לדעתי על תוכנית של עידן עופר למכור את אחזקותיו בחברה לישראל ולהתנתק מהמדינה.

אבל למקרה ותוכנית זו לא תתממש, כפי שקרה במכירת מניות כיל לפוטאש, שכן היא מתנגשת בעניינים החיוניים של המדינה המוגדרים במנית הזהב שלה בכיל, יש גם תוכנית ב'. תוכנית זו מופעלת במקביל לתוכנית הראשית ועיקריה הם העברת פעילות החברה לחו"ל וחליבת החברה במידה מירבית. לצורך חליבת החברה יש צורך לייעל את פעילותה, כך שהרווחים הפנטסטיים שכיל מייצרת, יהפכו לרווחים סופר-פנטסטיים. רווחים אלו יאפשרו חלקה נדיבה של דיבידנדים ומתן בונוסים למנהלים שעידן עופר חפץ ביקרם.



כאשר החלו הפיטורים בתרכבות ברום, החברה טענה שהם הכרחיים שכן התאגיד מפסיד מזה מספר שנים. עיתונאי כלכלה ומומחי חצר של כיל קנו את הסיפור הזה והפיצו אותו ברבים בלי לשאול שאלות מיותרות על הרווחים של מפעל הברום ועל האפשרות והצורך להתייחס לשני המפעלים כגוף אחד. אבל בתוך זמן קצר התגלה הבלוף בטיעון זה והסיפור בדבר הצורך בפיטורים עקב ההפסדים בתרכבות ברום התגלה בכל קלונו.זה קרה כאשר כיל החלה בפיטורי עובדים גם במפעלי ים המלח הרווחיים. כאן ברור שאין בעייה של הפסדים והסיפורים הנוכחיים הם בדבר מה שכיל קוראת 'התייעלות' או 'עובדים מיותרים' או שמות אחרים. ( על תרכבות ברום במאמר נפרד)

למדינה יש מנית זהב בכיל לצורך שמירה על העניינים החיוניים של המדינה. המניה מבטיחה למדינה זכויות יתר בכיל ויכולת למנוע פעולות הפוגעות בעניינים אלו.  על פי אותה מניה, יש למדינה זכות וטו על שינוי ארגוני משמעותי כמו פיטורים, סגירת קווי ייצור או העברתם לחו"ל. ואכן לפני מספר ימים שלח היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד יואל בריס, מכתב למנכ"ל כיל סטפן בורגס. במכתב רמז כי המדינה עשויה להשתמש במניית הזהב שלה בכיל כדי למנוע את הפיטורים המתוכננים בחברה. כך כותב בריס: "נבקש לקבל, באופן מיידי, מידע מפורט אודות כוונת החברה לפטר עובדים במפעל תרכובות ברום וכל פרט רלוונטי הנוגע לכוונה זו, לרבות לעניין האפשרות לסגירת קווי יצור בישראל",
אני מקווה שהמדינה תעמוד בפרץ ותמנע פיטורים, שלא בהסכמה, בכיל.

למדינה יש אינטרסים רבים באזור ים המלח ובכיל בפרט, חלקם הגדול מוגדר ב'מנית הזהב'. אבל, למיטב ידיעתי, אין גוף בממשלה שתפקידו לעקוב ולוודא את שמירת האינטרסים האלו והתוצאות השליליות נראות בשטח. הממשלה לא היתה ערה לחשיבות ולהכרחיות של קציר המלח עבור מפעלי ים המלח. חוסר הערנות גרם לכך שהיא הסכימה לשאת ב-20% מעלות הקציר. הממשלה לא גילתה את תשלום תמלוגים בחסר בהיקף של כ- 290 מיליון דולר ע"י כיל, אלא במאוחר. גם מועד סיום הזיכיון של כיל מתקרב ויש להערך לכך.
חשוב שיוקם גוף כזה, שיוודא את השמירה על זכויות המדינה והעניינים החיוניים של המדינה בכיל, כפי שכתוב במנית הזהב. עוד מבטיחה המניה שהמדינה תוכל לשמור על אופיה של כיל וחברות הבת שלה כחברות ישראליות שמרכז עסקיהן וניהולן ייעשה בישראל . בעניין זה אני מציע שהמדינה תמנה מפקח / דירקטור בכיל. עמיר פרץ, חיים אורון (ג'ומס) ואחרים יכולים לכהן בתפקיד זה.

אירוע הפיטורים בכיל יגיע לפתרון מוסכם, אבל צריך להעלות את השאלה הבסיסית: האם נכון, ואני לא מתכוון משפטית, אלא האם זה לגיטימי, מוסרי, שלשולטים בכיל יהיה מותר לפטר עובדים מסורים אחרי הרבה שנות עבודה, להרוס משפחות ולפגוע באזור שלם והכל על מזבח העלאת הרווח?
 השאלה הקובעת, לפי פרופ' עדי אופיר, היא לא אם הפיטורים בכיל קבלו הכשר מהמדינה, השאלה הקובעת היא האם הפרקטיקה הזו, הפיטורים האלו, ראוייה מבחינה מוסרית? האם 'קדושת' ההון, גוברת על חיי העובדים בכיל?. השאלות האלו ואחרות, חשיבותן כפולה ומכופלת במקרה של כיל. כאן הרי לא מדובר בתאגיד פרטי 'רגיל' אלא בתאגיד שקבל לידיו את אוצרות הטבע של המדינה בזכיון לזמן מוגבל, ואחריותו למדינה ולאזרחיה ולעובדים בו חייבת לעמוד בסטנדרים גבוהים יותר.

ולבסוף, לאור האירוע הזה, צריך לחשוב מחדש על מסכת היחסים, על 'חוקי המשחק' בין הממשלה העובדים והתאגידים.

אמנון פורטוגלי
חוקר במרכז חזן במכון ון-ליר, ומרצה במכללה החברתית כלכלית.

39 תגובות:

  1. כל התערבות ממשלתית בכלכלה היא פסולה

    השבמחק
    תשובות
    1. ובכן, כי"ל הוקמה בשנות השישים ע"י ממשלת ישראל ונמסרה לחברים של המושלים דאז (משפחת אייזנברג). הנה דוגמא איך קיום של מונפול דורסני שמתאכזר לעובדיו מחביא מאחוריו התערבות ממשלתית

      מחק
    2. אתה צודק בהחלט אבל יש דברים אילמלא הממשלה אז הדברים יחמירו יותר ולממשלה אין כאן התערבות בעסק אלא היא צריכה בסך הכל להתערב שהחלשים לא יהיו עוד יותר חלשים זה הכל זה כמו שכל הפסיכולוגים אומרים אם שני ילדים רבים לא צריך להתערב אבל אם אחד מהם מרים על השני חרב אז כמובן שצריך

      מחק
    3. אמנון פורטוגלי3 במרץ 2015 בשעה 15:25

      כל התערבות ממשלתית בכלכלה היא פסולה ו'שוק חופשי' הינן סיסמאות בהן משתמשים התאגידים הגדולים שאינם רוצים שיתערבו ויפריעו להם בפעולותיהם למקסם את רווחיהם. אנשי עסקים תמיד תומכים ב'שוק חופשי' כשהם מנסים להיכנס לשוק מסוים, ברגע שהם נמצאים בשוק, הם רוצים לחסום את כניסת אחרים והם רוצים מיסים והגנות. וכאן יש להדגיש את הבעייתיות של הכוח הכלכלי והפוליטי של התאגידים הגדולים, את הקשרים ההדוקים ואת החיבור המושחת בין התאגידים הגדולים והממשל.

      שוק חופשי אינו יצירת טבע, אלא יצירה של בני האדם. כפי שאמר הנשיא רוזוולט: "אנחנו חייבים לתפוס את העובדה כי 'חוקים' כלכליים אינם מיוצרים על ידי הטבע, הם נעשים על ידי בני האדם." שוק חופשי הבנוי על בחירה חופשית של אנשים, אינו יכול לתפקד ללא רגולציה, ללא כללים מוגדרים היטב, שיש לבנות אותו ולהגן עליו. היד הנעלמה של הממשלה הכרחית לתפעול יעיל של שווקים, השוק החופשי עובד טוב מאוד בעזרת הכללים הנכונים, וכאשר מתקיימים התנאים הבסיסיים של תחרות משוכללת. אבל השאלה היא מי מתכנן את הכללים, ולטובת אילו אינטרסים הם מתוכננים. לעתים קרובות מדי, הכללים מעוצבים לטובת האינטרס של המעטים ועל חשבון הרוב, ולעתים רחוקות מדי הם מתוכננים לטובת החברה ככללותה. לעומת זאת שוק שאינו מוסדר הוא ג'ונגל, ואינו מקום להזדמנויות שוות.
      מעורבות ממשלתית למניעת מונופולים וקרטלים, היא קריטית, ועל הממשלה לבנות את התנאים הנכונים לפעולת שוק חופשי ולהתערב כדי לתקן עיוותים בשוק.

      מחק
    4. "ברגע שהם נמצאים בשוק, הם רוצים לחסום את כניסת אחרים והם רוצים מיסים והגנות." צודק! הם רוצים שהממשלה תפעיל אלימות כדי למנוע ממתחרים להכנס. ככה נוצרים לך מונופולים וקרטלים

      כלומר, אם לא הייתה ממשלה היה שוק חופשי עם תחרות אמיתית (ולא crony capitalism כמו שיש היום). האמת שלא צריך לנחש, התעשיות המשגשגות ביותר הם אלו עם מינימום ממשלה. ואילו התעשיות הכושלות ביותר הן תעשיות בבעלות הממשלה. למשל: הייטק לעומת חברת חשמל

      ממשלה יוצרת בעיה ואז מגיעה כדי לפתור אותה. רוב האנשים פשוט לא רואים שהגורם לבעיה הוא הממשלה, ומתרכזים באיך הממשלה מנסה לפתור את הבעיה שהיא עצמה גרמה

      מחק
    5. שחרורון, נו באמת מונופלים וקרטלים נוצרים ע"י כוח, ממשלה זה סוג אחד של כוח. אם לא היתה ממשלה אזי היה מתפנה מקום לכוחות אחרים שהם היו יוצרים קרטלים ומונופולים. כמו שההיסטוריה הוכיחה כבר. הדרך לשוק חופשי ולחירות בכלל, עוברת דרך עיצוב המערכות בצורה כזו שלא יאפשרו צבירת כוח מוגזם ולא דרך שבירת כל הכלים והחוקים שבני האדם פיתחו במשך אלפי שנים. גם כסף מאפשר לצבור כוח ואיתו למנוע תחרות, להפוך בני אדם לעבדים, לרכוש צבאות ולכבוש מדינות אבל אתה לא קורא לביטול הכסף נכון? קריאה לביטול הממשלה זו דמגוגיה זולה כי אין חברה ללא מערכת שילטונית וכל מערכת שילטונית מאפשרת שימוש לרעה בכוח אם לא מעצבים אותה בצורה נכונה.

      מחק
    6. כל אלה ששוללים שוק חופשי ורוצים שכמה "אנשים טובים" ייגנו על כולנו בעזרת "כללים חכמים", וש"הפעם זה יהיה אחרת" - אל תדאגו.
      מדע ההצפנה (קריפטוגרפיה), בשילוב עם האינטרנט, הם תקוותה של האנושות, והם יצילו אתכם. הטכנולוגיה המדעית שתאפשר לאדם לנהל את עסקיו באופן פרטי, שתסיר את הצורך שלו במתווכים שעליו לסמוך עליהם (כולל כמובן השופטים דמיקולו שישובים עם גלימותיהם השחורות המרשימות), שיסיר את כבלי ה"קניין הרוחני" (זכויות יוצרים עלק) שממנו ניזונים מאות אלפי עו"דים וחברות ענק טפיליים (אפל, גוגל ודומיהן). שתאלץ את הממשל הטפילי לקצץ במשאבים ובמשכורות למגזר הציבורי שאינו אלא גידול ממאיר.
      אל דאגה. מוחות גאונים ונעלמים יצילו אתכם מעצמכם, חבורת ברברנים חסרת תועלת.

      מחק
    7. אף אחד כאן לא שולל שוק חופשי, אלא תומכים נלהבים שלו. כל "המתנגדים" הם גם תומכים נלהבים של האינטרנט, חופש המידע, פרטיות ומטבעות אלטרנטיבים. רק שהמחשבה שטכנולוגיה היא זו שתציל את האדם כבר הוכחה עשרות פעמים בעבר כשטות מוחלטת. חפש למשל את הסרטון על "this will revolutionize education". מעבר לטכנולוגיה יש את הפסיכולוגיה הבסיסית של בני האדם והאנושות. מה יעזור לי חופש בעולם הוירטואלי אם בעולם הפיזי הוא לא יהיה קיים? אז כמו שכתבתי בתגובה הקודמת גם ההצפנה והאינטרנט זו מערכת שאם לא תעוצב נכון היא עלולה לאפשר לצבור דרכה כוח מוגזם. מה אתה יודע על מתי יגיעו מחשבים קוואנטים שבהתחלה יהיו רק בידי ממשלות או תאגידים שיגרמו להצפנות שלך להיות חסרות ערך? כל דבר יכול להיות מנוצל לטוב או לרע ורק לאדם הבחירה. וכן יש אנשים טובים וחכמים אחרת האנושות לא היתה מגיעה עד הלום, הבעיה היא דת האקדמיה וכוחות הסטטוס קוו המעקבים את ההתפתחות האבולוציונית המתמדת של של "הכללים החכמים" והחלפתם תדיר.

      מחק
    8. הדר,

      אכן כמות יפה של ניפנופי ידיים. בוא ננסה לדבר על להביא דוגמאות אמיתיות. נתחיל בהתחלה - הראה לי קרטל או מונופול אחד שאינו נוצר ע"י ממשלה

      מחק
    9. כמו שאמרתי ההיסטוריה הוכיחה זאת. לכהנים היה מונופול על בית המקדש? כי ארגון דתי זה סוג של כוח.

      מחק
    10. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
    11. שאלה שחרורון,
      האם אתה באמת לא חושב כי ברגע שתבוטל הממשלה לא יקומו כוחות אחרים שיקחו ממך את החופש בכפיה?

      מחק
    12. הדר,
      אתה לא חזק בלוגיקה אה?
      אם תבוטל הממשלה ותקום תחתיה ממשלה חדשה, אז לא באמת בוטלה הממשלה.
      ממשלה זה מושלים, כמו ששחרורון נוהג להסביר. זה לא משנה אם אתה קורא לזה ממשלה או כוח אחר.
      לך תלמד קצת טריוויום ותחזור.

      מחק
    13. דוווקא קיבלתי בלוגיקה 56.
      זו בדיוק השאלה חכמולוג והנקודה שאני מנסה להעביר, ששחרורון לא משתמש במילה "כוחות" אלא במילה ממשלה. ולכן אם כבר מדברים על טריוויום יש להשתמש בשפה בצורה נכונה ולא לגנוב את משמעות המילים. (ממשלה זה מושלים - הסבר לוגי מושלם, הסברת המילה ע"י אותה מילה).
      והנה ציטוט ממקום אחר של שחרורון מדוע הוא התכוון לממשלה ולא למשהו אחר:
      "ממשלה הוא לא הכוח של בני אדם להתאחד. ממשלה היא סוג מאוד מסויים של התאחדות כפוייה, אירגון שכופה על שאר האוכלוסיה לסור למרותו תוך שימוש באלימות. במילים אחרות, אני לא נגד אירגונים והתאחדויות של בני-אדם, אני נגד כפייה ושימוש באלימות."
      מה שאני מנסה להקשות על שחרורון זה איך בדיוק אתם מציעים לנטרל את כל הכוחות משחר ההיסטוריה על מנת שלא יהיה שום שלטון או כוח אחר? האם יש כזה דבר בכלל? שבני אדם לא יפעילו שום סוג של כוח בעולם מציאותי לפני שכולנו זכינו לנירוונה? מה זו התאגדות של בני אדם אם לא כוח?

      מחק
    14. ל-אנונימי3 במרץ 2015 בשעה 23:27:

      מה יצילך מאגו מנופח, מבערותך הממארת?

      גאונים אמיתיים פעלו לטובת האנושות. בקשו אך ורק את טובתה, לא בקשו שכר.
      שכרם היה באהבתם את האנושות . באושר שבנדיבות הלב.
      לדוגמה: א.איינשטיין, גנדי, טולסטוי, מגלה הפניצילין ורבים אחרים.
      לעומתם היו גאונים עבדי האגו ששרתו את הרע ואת האנוכיות החשוכה.
      השגיהם שמשו להשמדת האנושות, להרעלתה, להמצאת שיטות לניצול ושעבוד .
      לדוגמה המדענים הנאציים.
      לדוגמה המדען הגרמני פ.הבר שהמציא את הנשק הכימי במלחמת העולם הראשונה וגרם למותם של מיליונים. נודע בסיפוקו למראה גופות החיילים המעונות וכך הנזק האדיר שגרם האפיל לחלוטין על השגיו הגדולים בכימיה, אך למרבה הבושה קיימת פקולטה שנקראת על שמו באונברסיטה העברית.

      מחק
    15. האגו שלי לא יותר מנופח משלך, אני מבטיח לך.
      רק שאני לא מגלגל עיניים בהתחסדות וב"רצון לעזור" כמוך.
      יש לי עוד משימה בשבילך לבדוק בוויקיפדיה (אתה טוב בזה):
      nick szabo

      http://unenumerated.blogspot.co.il/

      מחק
    16. הדר,

      "ביטול הממשלה" הוא לא איזה משהו שיקרה ביום אחד - רגע אחד יש ממשלה רגע שני אין. למעשה, אם זה יקרה בצורה כזאת זה יביא אסון.

      "ביטול ממשלה" הוא יקרה שמספיק אנשים יבינו מה הולך מסביבם ופשוט יסרבו לשתף פעולה עם חבורת האנשים החמושה שנוטלת את המונופול על האלימות. זה תהליך הפוך לתהליך הגדלת הממשלה שקורה משנות ה-50 בארצות הברית .

      מחק
    17. עדיין לא התייחסת לנקודה כי כוח מגיע בצורות שונות ואם לא תיהיה ממשלה יהיה כוח אחר. אם לא יהיה מונופול על האלימות אז מה מבטיח לך שלא יהיה מצב של התאגדויות שונות הנלחמות על משאבים וכו? מה בדיוק השתנה במין האנושי?

      מחק
    18. התשובה היא די פשוטה

      ממשלה קיימת כי מספיק אנשים מוכנים שהיא תתקיים. במילים אחרות, אם מספיק אנשים יגידו "אני לא משלם מיסים" לא תהיה ממשלה. פשוט כי זה בלתי אפשרי לכפות את דעתך על מליוני אנשים שלא מעונינים בכך, ואתה לא יכול לשדוד 8 מליון איש - זה פשוט לא כלכלי.

      זה פשוט עניין של מודעות. פעם חשבו שהעולם שטוח, שהשמש סובבת סביב כדור הארץ, שעבדות היא הטובה ביותר לגדל יבול, שריקוד הגשם מוריד גשם ועוד אין ספור אמונות תפלות. אותם אמונות תפלות נעלמו, כאשר אנשים הבינו שהן ריקות מתוכן.

      בשלב מסויים, אנשים יפתחו את אותה מודעות כלפי האומנה התפלה כי אלימות ממסדית היא פתרון לבעיות חברתיות מורכבות. ברגע שזה יקרה, אנשים יפסיקו למסור את כספם ולא תהיה ממשלה.

      אם תקום חבורת שודדים אנשים פשוט יטפלו בהם כמו שמטפלים בהם היום. האזרחים לא באמת בונים על המשטרה אלא יש חברות אבטחה פרטיות (שאל כל מי שיש לו רכוש ששווה משהו). המשטרה לא באמת מונעת מעברינים לפעול (אחרי הכל עבריין הוא לפי הגדרה מישהו שפועל בניגוד לחוק).

      מחק
    19. אז בעצם אתה אומר ששורש העניין הוא מודעות. חינוך והבנה של פסיכולוגית האדם והפסיכולוגיה של כוח ושליטה בהמונים. לא הממשלה היא הבעיה שעליה צריך להילחם אלא צריך להילחם על המודעות.
      ממשלה זה רק סימפטום, אם אתה צועק בחוצות נגד הממשלה אתה חוטא למטרה.

      מחק
  2. צריך להתחיל מהאמת:

    האמת:
    אוצרות הטבע של המדינה שייכים לעם ישראל. שייכים לכל אזרח במדינה בשווה.
    יש לחלק את כל הרווחים מאוצרות הטבע לחשבונו של כל אזרח במדינה.
    שכר המנהלים לא יעלה על פי 2 עד 3 מהשכר הממוצע.
    כל הרווחים שנגנבו מהעם במשך 67 שנים ושעדין קיימים בחשבונות מנהלי החברות כולל הפנסיות והזכויות וההטבות יש להעבירם לחשבונו של כל אזרח.
    יש להעמיד לדין את כל מי שאפשרו את השוד המאסיבי הזה במשך 67 שנים.

    השבמחק
  3. שחרורון
    דיור בר השגה לא צך להיות על חשבונך
    המדינה פשוט יכולה לשחרר קרקע במחיר נמוך עם מכרז המחייב מחיר סופי לדירה.
    למה המדינה מספסרת בקרקע כדי להאכיל עוד פקידונים ומקורבים לצלחת?$

    שמשון לח

    השבמחק
  4. ערן
    אנא הראה מהיכן הטענה כי הצע הנפט לא השתנה לעומת התקופה שלפני קריסת מחירו

    שמשון נח

    השבמחק
    תשובות
    1. http://blogs.scientificamerican.com/plugged-in/2015/01/22/taking-a-closer-look-at-the-global-oil-supplydemand-balance/

      מחק
    2. טוב ערן
      בלינק שהבאתי כתוב בפרוש

      since 2013 means that supply has been consistently higher than demand.
      ולכן מחיר הנפט צפוי להשאר נמוך

      שמרון גח

      מחק
    3. שאלת מהיכן הטענה כי הצע הנפט לא השתנה לעומת התקופה שלפני קריסת מחירו -ונתתי לך קישור. ב2013 מחיר הנפט לא קרס.

      מחק
    4. ואגב בגרף רואים שהביקוש ביחס להיצע יותר גבוה במחירו היום יותר מאשר שהמחיר היה באזור ה100$ בתחילת השנה

      מחק
    5. באמת ערן...
      ב 2013 התחילה תקופה של הצע גבוה מביקוש (במכוון), ברור שהמחיר לא קורס תוך חודש, אלא לאחר כמה חודשים או שנה כשמצטבר עודף הצע גדול ומשמעותי

      שמשון עמינח

      מחק
    6. אין שום הצדקה אם מסתכלים על רמות ההיצע והביקוש לנפילת הנפט מ100$ ל40$. זה יותר צניחה שמעידה על קריסה היסטורית בביקוש או עליה חסרת תקדים בהיצע . לא ראינו לא מזה ולא מזה. שבוע הבא אפרסם מאמר של משה שלום בעניין.

      מחק
  5. חברה,
    תמשיכו עם הרעיונות וההצעות הללו והתמימות תהרוג אתכם.
    ברור שכיל עושה שרירים - המדינה בכזה בלבול שזה פשוט זמן טוב לכך.
    גם בבתי החולים עושים שרירים - זה ידוע שבכדי ליצור לחץ בבתי החולים ומכאן הד תקשורתי - לא משחררים חולים וכך התפוסה עולה - זה לא מצטלם טוב וזה טריק שעובד כל פעם מחדש, כולם יודעים וכולם בהלם.

    תמיד משתמשים בחלשים כקלף - דעא"ש לא המציא את הגלגל, הוא רק מקצין את השיטה הקיימת.

    הבעיה שלנו נמצאת בערכים:
    אם היה ניתן אז היו בונים את כיל כמפעל ממשלתי אבל גם שם השחיתות לא הייתה פוסחת, המפעל היה בהפסדים בדיוק כמו חברת חשמל ועם משכורות של עובדי נמל.

    אמרתי ואני אחזור על כך: שחיתות צומחת מלמטה, זו מחלה מדבקת, קשה להיות אדם ישר בשכונת פשע - קשה ביותר. מי לא רוצה לסדר לבן שלו ג'וב טוב בקומבינה?
    זה מתחיל מהדברים עם ההסברים הנכונים לכאורה וממשיך למקומות חשוכים יותר.
    הבעיה שלנו היא ישראל קטנה מדי לגודל השחיתות הקיים,
    בכל מדינה יש שחיתות - אבל כאן זו מכת מדינה.
    ממש איטליה במינימום שטח!

    לסיכום: בחירות זה זמן טוב לעשות שרירים, ולדפוק את החלשים, זה קל ונוח.
    החיים מענישים בחומרה כל צורת חיים שלא מסתגלת לשינויים בקלות - ערכי המוסר אמורים להגן על האנשים בחברה מפני הגישה הקשה של החיים.
    אבל מוסר זה משאב חברתי שצריך לפתח ותמימות לא מחליפה או מכסה על המצב - התמימות די מסוכנת במצבים כאלה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני דווקא חולק עליך בעניין המוסר, אני חושב שרוב האנשים מוסריים. הבעיה בחוקי הכלכלה שלנו בהם התמריץ להצלחה הוא כסף וכוח ובחוקי המשפט בהם לכסף וכוח יש יתרון. דבר זה גורם לכך שאנשים להם הכי חשוב כסף וכוח מגיעים לעמדות הגבוהות ביותר דהיינו סוציופאטים, פסיכופאטים ונרקסיסטים (כמו שאמרת יש מעטים טובים השורדים בין חבורת הפושעים). לרוב האנשים הכי חשוב הגשמה עצמית ועזרה לזולת מכך הם שואבים את האושר הרב ביותר. אכן רוב האנשים הם תמימים ולכן הם גם מוסריים. מה שצריך לפתח הוא חינוך להבנת המציאות ולא את בתי החרושת לעבדים.

      מחק
  6. מה שמעצבן בנוסף להפסד הכספי העצום שלנו בגלל חוסר הפיקוח, זה ההרס הסביבתי שכיל גורמים בנגב ובאזור ים המלח, שוב ללא שום פיקוח. נחל צין מלא בחפירות וערמות שפוכת. עכשיו הם גם ממשיכים בהרס בלתי הפיך דרומה, לאחד מנופי הבראשית הבתוליים היפים בנגב, אזור נחל שרף והר אורחות. חבל שהזיכיונות הללו ניתנו לכיל בנזיד עדשים, כשעיקר הרווח לא מגיע לרווחת תושבי הנגב והמדינה, אלא ליקירי השלטון.

    השבמחק
  7. קוי יצור הנאות חובב העבירו לסין ...לדוגמה מטילברומיט ...טביס...אלוברום....ועוד ועוד את הברום משנעים לסין ולכל מני מדינות עולם שלשי ...הברום יכול להגיע במספר צורות 1ברום 2HBR דרך הגב מקימים עוד מתקן HBR בנאות חובב 3ברום בתוספת של מולקולה ולאחר מכן ברום צלי....מדינת ישראל צריכה להפעיל את מנית הזהב ולהפסיק את היצור בעולם השלישי עם הברוםמים המלח

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק צודק צודק בסין ובעולם השלישי המשכורת בין200 ל-500 דולר לחודש משנעים את הברום ומיצרים שם .

      מחק
  8. אז ככה. לא הכל פשוט וורוד. גם העובדים כשה לעצמם כאן מהווים חלק מהבעיה, לפחות הוועד. נפוטיזם , אבטלה סמויה כאשר עובדי קבלן משלימים עבודה שלא נעשתה כנדרש, משכורות ותנאים לא הגיונים. כל זה שם. זה עובדים מסורים. אז נכון יש ויש. אבל לא יתכן שאי אפשר יהיה לפטר עובדים מקורבים לוועד שעושים מה שבא להם. וזה לא קשור עכשיו למצב הנוכחי בחברה. באינטל (שנותן תנאים טובים מאוד לעובדיו) מפטרים עובדים שדורגו נמוך מסיבות מוצדקות.

    הנקודה הנכונה כאן היא שהנהלה לא הלכה לקצץ שם, אלה הלכה על פיטורים רוחבים. כאשר יתכן שעידן עופר רוצה לשבור לגמרי את הוועד או לחלופין למסור את המפעלים חזרה למדינה שהיא תתעסק עם כל הבלגן הזה (כמובן הוא יקבל פיצויים על כך) ולהתמקד בהשקעות בחו"ל.

    השבמחק
  9. תלוי את מי שואלים (ולמה רק את מַר פורטוגלי):

    http://mida.org.il/2015/02/12/%D7%9B%D7%99%D7%9C-%D7%9C%D7%90-%D7%90%D7%A9%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%99-%D7%A9%D7%9E%D7%90%D7%97%D7%95%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%A9%D7%91%D7%99/

    השבמחק
    תשובות
    1. שורה ראשונה בכתבה "בשורה התחתונה, מנהלי חברה צריכים להציג רווחים לבעלי המניות", מה עם אחריות חברתית? אחריות סביבתית? אלו בדיוק השאלות שמעלה מר פורטוגלי. ראה את הסרט "the corportaion". מדוע מבני אדם אתה מצפה להיות מוסריים ולא לפגוע באחרים ובחברה אך אנו מרשים לחברות להתנהג כפסיכופטים? אין ספק כי גם העובדים אינה טלית שכולה תכלת אבל הם פשוט מנסים לשרוד עם משפחתם בעולם מנוהל ע"י חברות פסיכופטיות אז לפחות איתם אפשר קצת להזדהות מה התירוץ של מנהלי החברה? שורת הרווח לבעלי המניות?

      מחק
    2. להדר :

      "מדוע מבני אדם אתה מצפה להיות מוסריים ולא לפגוע באחרים ובחברה אך אנו מרשים לחברות להתנהג כפסיכופטים?"

      תשובה טובה לכל הפסיכופתים שכאן.

      אבל מאחר שהם פסיכופתיים אין סיכוי שיבינו.
      תודעתם מקובעת ומשועבדת לעצמים חומריים.

      ערכים חסרי ממשות בעיניהם. ישתמשו בהם רק כדי להצדיק עצמם ובד"כ באופן שסותר עצמו.

      מחק
  10. פסיכופאתים מנהלים אותנו
    כותבים את החוקים (קונים מחוקקים)
    קונים את התקשורת

    ומשכנעים את כולם שזה הצדק

    השבמחק