יום שלישי, 14 ביוני 2011

הQE- מכת המוות לכלכלת ארה"ב

כלכלת ארה"ב משולה היום לאלכוהוליסט שבמקום לצאת לגמילה הוא שותה עוד ועוד אלכוהול עד קריסתו הסופית. מה הקשר בין זה לבין QE? מהו הQE? מה המטרה האמיתית מאחוריו? מדוע יהיה  QE3 למרות הכחשות הפדרל ריזרב ,מה הקשר בין זה לבין ירידה צפויה בבורסות העולם ואיך כל זה יוביל לקריסתה הכלכלית של ארה"ב בסוף?

מהו הQE?
QE= הקלה כמותית Quantitative easing)
1. הבנק המרכזי רוכש ,באמצעות כספים שהדפיס, אג"חים ממשלתיים דרך גוף שלישי.
2.לאותו גוף ממנו נקנו האגחים יש עתה כסף שמשמש אותו להלוואות.
3. הגופים יכולים להלוות את הכספים ולפמפם אותם לשוק ובכך "להתניע את הכלכלה".
מה המטרה האמיתית מאחורי ההקלה הכמותית ?
המטרה הרישמית היא להזרים כסף לכלכלה ובכך להוציא אותה מהמשבר. מה שאגב נכשל פעם אחר פעם על ידי גופים שניסו לעשות זאת בעבר.
הסיבה העיקרית להזרמת הכספים היא שקניית האגח"ים שומרת את תשואתם נמוכה וכן יוצרת אינפלציה שמורידה את ערך המטבע (במקרה זה הדולר). שני דברים אילו משרתים את ממשלת ארה"ב והבנקים שכן תשואה נמוכה על אגח"ים משמעותו שהריבית על החוב שארה"ב תצטרך להחזיר ישמר על רמה נמוכה. הדולר שמאבד מערכו מפחית גם מערכו הריאלי של החוב שנקוב בדולרים והאינפלציה גורמת לכך שהמיסים שמשולמים עבור מוצרים יהיה גבוה יותר ,מה שיגדיל את הרווח ממיסים.
אז אם כך מה הבעיה בלהמשיך בהקלה הכמותית?
QE משרת בעיקר את הגופים הפיננסים והממשל האמריקאי אך פוגע פגיעה קשה באזרחיו. המשמעות של פמפום כספים לשוק הוא שהכסף שנמצא בידי האזרחים מאבד באופן מהיר מערכו. יכולת הקניה נפגעת והתושבים אט אט בלי לשים לב נהיים עניים יותר ויותר.
אז למה לאמריקאים אין ברירה אלא על הכרזה על QE3 (תוכנית תמריצים השלישית) בטווח של הכמה חודשים הקרובים?
מי שרכש עד לפני כמה שנים את האג"ח האמריקאי היו בעיקר סין ויפן. המצב השתנה ברגע ש2 המדינות האלו הבינו כי החוב שבידם הוא ללא כיסוי. פה נכנס הבנק המרכזי האמריקאי והתחיל לרכוש את האגח"ים בעצמו בעזרת שתי תוכניות התמריצים הקודמות QE1 וQE2, זהו תהליך הרסני בפני עצמו. עתה שQE2 מסתיים ,עלול להיווצר מצב בו התשואה על האג"ח האמריקאי ירקיע שחקים כי לא יהיה מי שירכוש אותו אבל מצד שני אין כיום תמיכה ביציאה לQE3 מצד הציבור ובתי הנבחרים.
אז מה עושים?
כמו בשאר המיקרים : יוצרים משבר. לאמריקאים אינטרס מובהק ליצור ירידות או קריסות של שוק המניות:
א. במקרה כזה רצים כולם לנכסים הבטוחים כמו האג"ח האמריקאי,מה שישמור על התשואה הנמוכה שלו.
ב. זה יהיה תירוץ טוב לבוא ולהגיד: ניסינו בלי וזה לא הלך. אי אפשר בלי QE3. העם שחושש לגורל כספו ידוע שיסכים לכל דבר שיגידו לו ובתנאי שיהיה בסדר.
ומה יקרה אחרי ההכרזה על QE3?
ארה"ב משולה היום לאלכוהוליסט שעכשיו בידיה קברניטה (הפדרל ריזרב והממשל) להחליט : האם הולכים לפעולת גמילה שתהיה כואבת אך תנקה את הגוף החולה ותבריא אותו או נותנים עוד אלכוהול כדי למנוע סבל לטווח הקצר.
ברור שמה שמעניין כרגע את הפולטיקאים זה הטווח הקצר ..יש בחירות לנשיאות בקרוב ולכן המטרה היא אך ורק לא לגרום לסבל מיותר שזה אומר לתת לאלכוהוליסט עוד אלכוהול. הבעיה שארה"ב לא נותנת עוד בקבוק אלכוהול וגם לא עוד ארגז בקבוקי אלכוהול היא פשוט נותנת קונטיינר שלם. מה יקרה לאלכוהוליסט כולנו יודעים - מתי שהוא הכבד שלו יקרוס עם כל הגוף.
זה בדיוק מה שקורה עם תוכניות התמריצים. מתישהוא תוכניות התמריצים שעלו כבר טריליונים רבים של דולרים יגרמו לקריסת הדולר יחד עם האגח"ים ..מתי זה יקרה ? הערכתי שכבר במהלך השנים הקרובות .
האלטרנטיבה לQE3 של קיצוץ חד בהוצאות הממשל והורדת איכות החיים של האמריקאים כמובן לא באה בחשבון בטח אם קוראים לך אובמה ואתה צריך עוד שנה להבחר.

בכל המיקרים הקודמים של מדינות שניסו לבצע הקלות כמותיות זה הסתיים בקריסתה של כלכלת אותה מדינה. הפעם כמות הכסף שהוזרמה במסגרת ההקלות הכמותיות האחרונות בארה"ב הוא הגדול בהיסטוריה וזה עוד לא נגמר! נותר רק להפעיל את הדמיון ולנסות לחזות מה צפוי לנו בשנים הקרובות.




החומר הכלול במאמרים בבלוג זה ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה