יום ראשון, 5 בפברואר 2012

הלשכה לסטטיסטיקה בארה"ב "העלימה" 1.2 מיליון אזרחים מכוח העבודה ואחוז המובטלים "ירד"

לפעמים אני לא יודע ממה סובלות יותר המדיות בעולם: מכך שהן השופר של השלטון או מחוסר ידע או מקצוענות. כולן השתתפו בחגיגה הגדולה של ירידת אחוז המובטלים בארה"ב בחודש האחרון ל8.3%: הדאו ג'ונס עלה לרמות של 2008. אובמה אפילו ביקש מהקונגרס שלא יהרסו את ההתאוששות. מעניין שאף אחד לא שאל את השאלה ,שכל עיתונאי מתחיל צריך לשאול ושבעקבותה הרשת רועשת: כיצד נעלמו מהדו"ח לפתע 1.2 מיליון אזרחים מכוח העבודה בארה"ב בתוך חודש אחד? וגם איך כל זה קשור אלינו?



כדי להבין את הבעיתיות בדו"ח התעסוקה שפורסם ביום שישי אסביר בכלליות רבה את עקרון החישוב של אחוז המובטלים:
אם למשל בארה"ב יש לדוגמא החודש סה"כ 10 אזרחים שעובדים או רוצים ויכולים לעבוד (קרי : 'כוח העבודה') ורק 7 מתוך ה10 האלו אכן מועסקים , זה אומר שאחוז האבטלה שם הוא 30% (3 מובטלים מ10).
עכשיו אם יוחלט שרק 8 אזרחים נמצאים בכוח העבודה, זאת אומרת שעל פי החישובים החדשים למרות שכמות המועסקים לא השתנתה והיא עדיין 7, אחוז האבטלה ירד ל12.5% בלבד .הסיבה היא שהפעם יהיה מובטל אחד מבין 8 אזרחים הכלולים בכוח העבודה במקום 3 שהיו כשכוח העבודה היה 10.

על פי דוח התעסוקה של לשכת הסטטיסטיקה לעבודה בארה"ב (BLS) בין חודש דצמבר לחודש ינואר נגרעו מכוח העבודה בארה"ב באופן מיסתורי 1.2 מיליון עובדים. להזכירכם מדובר בכלל  העובדים, המועסקים או המובטלים שמסוגלים ורוצים לעבוד. מדובר בכמות הגדולה ביותר של אזרחים הנגרעים מכוח העבודה בחודש אחד בכל ההיסטוריה של ארה"ב ,כפי שניתן לראות בגרף הבא:


בגרף הזה ניתן לראות את שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בארה"ב ביחס לאוכלוסיה. משנות ה70 עד שנות ה2000 היתה עליה גדולה כתוצאה מכניסה של כוח נשי לשוק העבודה. אחרי כן היתה ירידה קלה עד 2008 ואז החלה ירידה ניכרת ולא מוסברת. החודש (שלא מופיע בגרף) הגיע שיעור ההשתתפות בכוח העבודה למינימום של 63.7% מכלל האוכלוסיה ,שיא שלילי של 30 שנה. ב4 השנים האלו לא התרחש שום שינוי חברתי או דמוגרפי יוצא דופן בארה"ב שאכן מצדיק פרישה של מיליוני אזרחים מהרצון למצא עבודה. מה עוד שהיום מקבלי תלושי המזון , אחוז הנמצאים תחת עוני קיצוני וזמן חיפוש העבודה הוא בשיא של כל הזמנים שם.

למעשה הירידה בכוח העבודה גרמה לכך שאחוז המובטלים ירד גם הוא (לפי העיקרון שראינו בדוגמא בתחילת המאמר) ונתנה את האות לפרוץ חגיגות האנליסטים.
המציאות היא אפילו שונה לגמרי וניתן לראות את זה בגרף הבא המראה את היחס בין כמות המועסקים לכלל אוכלוסיה. רואים כי כמות המועסקים ביחס לכלל האוכלוסיה צנחה ב2008 ומאז היא נשארה פחות או יותר יציבה. אין שום רמז בגרף הזה המעיד על הירידה הדרמטית באחוז המובטלים, כפי שבאה לידי ביטוי בדו"חות התעסוקה האחרונים ובמיוחד זה האחרון .הדבר מחזק עוד יותר את הטיעון כי הנתונים 'בושלו'.


הדבר היחידי ,שכן אפשר להסיק מהדו"ח הזה שהממשל החליט בשביל 5 מיליוני אזרחים במהלך ה4 השנים האחרונות שהם לא רוצים לעבוד יותר. אולי הסיבה שהחליט לעשות זאת היא שאם לא היה עושה זאת אחוז המובטלים בארה"ב היה עומד היום על 11.5%. לא מצב אידיאלי לגשת איתו לבחירות.

ומה הקשר אלינו? אם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בארה"ב לאחר ששונה הוא 63.7% ,כאן בארץ הוא אפילו נמוך בהרבה ועומד סביב ה57%, מה שמסביר מדוע אחוז האבטלה בישראל כל כך נמוך.

7 תגובות:

  1. Indeed, election year seems to be as safe a year to speculate in the Stock Market as they come, but I made a u turn when I heard the Fed claims that they will not raise rates in the next 24months..now, they've been "cooking the numbers" for years, but this is too unsubtle (just like the Fed's preposterous statement) - I suspect the two are connected - pull everyone into the Market so the Insiders can sell before the downturn. Suckers rally
    -Eran.

    השבמחק
  2. ערן, הבעיה בגרף שהעלית היא שהרזולוציה נמוכה מדי - יחידות של שנים. אכן רב הירידה באחוז המובטלים נובעת מאוכלוסיה שנטשה את מעגל העבודה, אבל ב-6 החודשים האחרונים המצב השתנה ויש שיפור אמיתי ולא סטטיסטי.
    מאד ממליץ לשמוע את הסרטון הזה:
    http://video.cnbc.com/gallery/?video=3000071163

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה דייב,
      ניתוח מעניין אבל בגלל שזו סטטיסטיקה אפשר לשחק איתה לשני הכיוונים - הנה למשל עוד מאמר מעניין בנושא:
      http://www.zerohedge.com/news/implied-unemployment-rate-rises-115-spread-propaganda-number-surges-30-year-high

      מחק
  3. מרתק ומזכיר את אמרתו המפורסמת של בנימין דיזרעאלי על הסטטיסטיקה.

    השבמחק
  4. האם ייתכן שמדובר על פרישה לגמלאות של דור הבייבי בומרס?

    השבמחק
  5. אתה טועה
    http://bonddad.blogspot.com/2012/02/no-rick-santelli-and-zero-hedge-one.html

    השבמחק
    תשובות
    1. הי שלומי
      קודם כל יכול להיות תמיד שאני טועה אבל בענייני סטטיסטיקות קשה לקבוע חד משמעית מה נכון ומה שקר במיוחד כשאתה מדבר על כמה אנשים רוצים לעבוד. איך גוף יכול לקבוע כמה אנשים רוצים לעבוד במיוחד שמדובר על מאות אלפים? הרי זה פתח למניפולציות מטורפות שכל אחד יכול לנצל אותם לצרכיו והרשה לי להעריך שהממשל בארה"ב לא ינצל זאת לרעתו.
      ערן

      מחק