יום שני, 16 באפריל 2012

הסוד מאחורי המדידה המעוותת של האינפלציה בישראל

איך יתכן שאנחנו מרגישים בכיסנו בכל שנה את עליות המחירים הדרמטיות אבל במדד שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה העליה היא של כמה אחוזים בודדים בלבד? מדוע הודה  הסטטיסטיקן הממשלתי הראשי, פרופ' שלמה יצחקי, כי מדידת האינפלציה לא משקפת את סל המוצרים שלנו בסופר?
 כל מה שלא מספרים לכם על מדידת האינפלציה בישראל ותהיתם לדעת ,שמעו בסרטון הבא מתוך סדר יום של קרן נויבך בהשתתפות איל עופר מראשי 'ישראל יקרה לנו' והסטטיסטיקן הממשלתי הראשי, פרופ' שלמה יצחקי.

27 תגובות:

  1. אם אלוהים משחק בקוביות, אין ספק שאלו קוביות D&D (שגם המחיר שלהן מאוד עלה!)

    השבמחק
    תשובות
    1. הכל טמון בהחלפת המילה צמיחה במילה עשיקה אז הכל נראה יותר הגיוני. כיצד הגענו למצב של חינוך לתאבת בצע

      מחק
  2. לצערי ככל שאתה שומע ורואה יותר אתה מבין שאנחנו כבר מזמן לא חיים במציאות של שוק חופשי והוגן ואפילו מי שאמור לדווח בהגינות על המצב עוסק בתעמולה...

    השאלה היא מה יקרה למשכנתאות צמודות אם פתאום תחליט הלשכה לשנות את המדד (בניה) לשרירות ליבה הרע זה עלול לייקר את ההחזר החודשי ולזרוק עוד זוגות צעירים לרחוב (או להורים)

    השבמחק
  3. בארה"ב ג'והן ויליאמס כבר שנים עורך מדדים משלו שאמורים לשקף בצורה אמיתית צמיחה, אבטלה, היצע הכסף, אינפלציה. ההפרשים בין המדדים שלו למדדי הממשלה גדולים מאוד:
    http://www.shadowstats.com/alternate_data

    הטריקים להקטנת הצמיחה בארה"ב" מקדם הדוניזם, מוצרים תחליפיים (לדוגמא כשמחיר בשר בקר עולה מכניסים עוף במקומו לסל המוצרים), וסלי צריכה לא רלבנטיים. למדד יש חשיבות עצומה מאחר והמון קיצבאות ומשכורות מוצמדות לו. ראו:
    http://www.shadowstats.com/article/consumer_price_index

    ע'

    השבמחק
    תשובות
    1. זה סטטיסטיקה?!
      חשבתי שלזרוק השערות זה עיסוק של הבאבות, לא של מתמטיקאים.
      איפה מבחן הבדיקה של התוצאות?
      התנערות מאחריות לבדיקה עצמית נראה לי - תקנו אותי אם אני טועה - כמעילה באימון הציבור ובמנדט שקיבלו.
      שמעתי בשידור של "קרן נויבך, שהסטטיסטיקאי הממשלתי הראשי, מר שלמה יצחקי מחכה שתקום ועדה להנחות את הלמ"ס.
      לא מתקבל על הדעת שגוף מקצועי יזרוק מעצמו את האחריות להחלטות מקצועיות.
      הועדה היחידה שהלמ"ס יכול לצפות לה היא ועדת חקירה.

      מחק
  4. לדעתי זה הבלוף הגדול שכל השיטה המוניטארית מתבססת עליו...
    ועדיין נראה לי מוזר שכל המדינות שפועלות בשיטה הזאת, מפרסמות את המדד שלהם לעליית מחירים במשק בצורה מעוותת כדי להמשיך ולהזין את השיטה.
    האם אין איש אחד באותם גופים המקבילים בעולם ללמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) שקם ואומר שהמלך הוא עירום....

    השבמחק
    תשובות
    1. האיש באותם גופים שיקום ויגיד המלך הוא ערום עלול למצא את עצמו ערום. אין הרבה כאלה שיסכימו לסכן את מקומות העבודה הבטוחים שלהם למען חשיפת שחיתות שספק אם מישהו כלל יאמין או יקשיב להם, גם לא נכון לדעתי לשפוט אותם בנושא זה במיוחד שרובם אינם משתייכים לעשירון העליון.

      ערן

      מחק
  5. המערכות הכלכליות הציבוריות נמצאות בניהולם של אנשים המחוייבים לשיטה ומי שמנסה להראות לנו שהמלך הוא עירום פשוט נזרק מהמערכת ראו דוגמאת ירון זליכה שבשלב מסויים פשוט לא עמד בפרץ והתפטר.
    לא אהיה מופתע אם יום אחד יחשפו כל השחיתותיות של אנשי הכלכלה הציבוריים מנגיד האוצר דרך פקידי האוצר ושרי האוצר וכו' וכו'.
    אנחנו ציבור שבפועל מופרד וחסר אונים שלא יכול להתאחד עם אנשי מקצוע כלכליים ולשנות את סידרי בראשית המוניטרית.

    השבמחק
  6. שילה בייר, לשעבר יו"ר התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות בארה"ב, טוענת כי מצאה פתרון מושלם לבעיית אי השוויון בחברה האמריקאית: "למה לא להתייחס לכולם כמו קרן גידור? לחלק לאמריקאים הלוואות חינם"
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1685928
    חובה לקרוא !!!
    פשוט מדהים - שאישה כל כך בכירה תתבטא בצורה כזאת

    השבמחק
    תשובות
    1. תגובות למאמר:

      גדולה מהחיים כל הכבוד לגברת בייר...! ! אמרה את האמת שהיית ידוע אבל היא אמרה אותה בקול רם ובביטחון כי היא מבינה בתחום..אגב שלא תבינו לא נכון אותה בעיה בדיוק קיימת גם בישראל לוקחים הלוואות זולות ורוכשים נדל"ן מניב מה יש יותר טוב מזה רווח גדול מפערי ריבית בדיוק כמו באמריקה..בקיצור העשירים ממשיכים להשמין כי יש להם חברים טובים בבנקים ובחברות השקעה ואילו האזרחים חנוקים מדמעות מול חשבון החשמשל המים העובר בבנק ויוקר המחייה.

      שאפו לגב שילה בייר - איפה היית ב-10 השנים האחרונות??
      בהונאה הגדולה בהיסטוריה-
      שפגעה =ותפגע בהמשך = במדינות הדמוקרטיות -
      ותעלה את האיסלם הקיצוני !!! ראה מוברכ

      אבל יש גם את אלה שלא הבינו את הציניות שבה נאמרו הדברים ולצערי הם עדיין הרוב...

      מחק
  7. שאלה רטורית: האם יש אפשרות לבצע תיקון רטרו אקטאבי ל4 שנים האחרונות ? ואם לא? אז מה התיקון מכאן והלאה ? לגבי אנפלציה? מדד? ריבית? איזה השפעות למשק הם יכולים ליצור?
    תודה
    רונן נ.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום רונן,
      ההשפעות של הצגת האינפלציה האמיתית במדד הן כל כך קשות שגורמות לי להגיע למסקנה שלא נראה תיקון יזום להצגת המדד לפחות במהלך השנים הקרובות.
      לתיקון כזה יש השפעה על העלאת הריבית במשק ,יש השפעה על הריבית הגבוהה יותר שישראל תצטרך לשלם על האג"חים שלה,לבנק ישראל יש חוב של למעלה מ70 מילארד דולר כתוצאה מרכישת מט"ח שיצטרך לשלם עליו ריבית גבוהה יותר, חברות עלולות להקלע לקשיים כשלא יצליחו להחזיר את הכסף עבור האג"ח צמוד המדד שלהן,בעלי משכנתאות עלולים להגיע לחדלות פרעון כשהריבית על המשכנתא שלהם תעלה והן לא יוכלו לעמוד בהן (שלא לדבר על כך שחלק מהמשכנתאות גם צמודות), בועת הנדל"ן עלולה להתפוצץ במצב כזה ועוד שאר מכות..

      מחק
    2. תיקון המדד המעוות חייב לגרור את תיקון השיטה המעוותת (המוניטארית) או להפך...

      מחק
    3. ערן יש לי ברשותך שאלה נוספת:
      ראשית קראתי בעיון את תשובתך, וכבר כתבת כאן כמה פעמים שהשיטה הנוכית פשטה את הרגל בין היתר כי בבסיסו הוא מבוסס חוב, שאלתי ( אולי קצת פוליטית )אם האנפלציה, המדד, ואחוז האבטלה הנמוכים לא משקפים את מצב המשק וראינו את זה עליה 0.4 במדד ועליה 20% באבטלה עקב טעות חישוב, אז כמה הנתונים של התרחבות המשק, צמיחה של 3.5 שנתי, פעילות המשק, הם נכונים? אם פרסום האנפלציה, ואחוז האבטלה, מוטעים ומוטים!

      תןדה
      רונן נ.

      מחק
    4. הם פשוט לא נכונים. לנתוני המדד והאבטלה השפעה ישירה גם על נתוני הצמיחה ומסביר זאת היטב איל עופר בסוף הסרטון.

      מחק
  8. תודה ערן על חידוד הנושא הכאוב והידוע. ככל שעובר הזמן נראה שלנו, כישראלים, רק החזקה פיזית של זהב משחררת מכל עוולות הפוליטיקה הכלכלית.
    אגב, כמי שמצוי בנושא, נראה שבחודשים האחרונים ידיים עלומות מרוקנות את השוק ממטבעות הזהב של בנק ישראל והסוברנים למיניהם.

    השבמחק
  9. סקינסי בריסטל17 באפריל 2012 בשעה 22:28

    להדביק !
    אז מה גובה האינפלציה האמיתית?

    השבמחק
  10. יש בעיה מאוד בסיסית בהצמדת מחיר של מוצר למדד שהמוצר הוא חלק ממנו. למשל בהרבה דירות בארץ שכר הדירה מוצמד למדד המחירים לצרכן. אולם שכר הדירה הוא חלק מהמדד! ברגע שמדד המחירים עולה ולו במעט, בגלל שמחירו של מוצר כלשהו שנכלל בסל עלה - יעלה גם שכר הדירה, מאחר והוא צמוד למדד. אולם שכר הדירה הוא חלק מהמדד ולכן עליית שכר הדירה תגרור את עליית המדד בפעם הבאה שיחשבו אותו, מה שיוביל שוב לעלית שכר הדירה עד אינסוף.

    בקיצור יש להוציא חוק האוסר על הצמדת מחיר מוצר למדד שהמוצר הוא חלק ממנו. פתרון פשוט לבעיה הוא לפרסם את כל רכיבי המדד על מנת שיהיה אפשר להוציא מהמדד כל אחד מהמוצרים המרכיבים אותו. כך ניתן יהיה למשל להצמיד את שכר הדירה למדד מחירים שאינו כולל את שכר הדירה, ונמנע מהעליה האינסופית הנגזרת.

    אגב אותה 'בעיה' עלולה להתרחש גם בעת ירידת מחירים - אז מחירים צמודים ירדו כל הזמן. אולם משום מה תרחיש זה סביר פחות (למשל במקרה כזה יצמידו למחיר הזהב או שער הדולר...).

    יריב

    השבמחק
    תשובות
    1. למעשה המצב יותר גרוע. נניח שיש רק שני מוצרים - שכר דירה ועגבניות. נניח ששכר הדירה מוצמד למחיר העגבניות, ומחיר העגבניות לשכר הדירה. ברור שעליה במחיר של אחד מהם (למשל שנת בצורת גוררת עלייה במחיר העגבניות) תגרור עלייה במחיר המוצר הצמוד (במקרה זה, שכר הדירה). אולם מחיר העגבניות צמוד לשכר הדירה ואנו שוב במצב בו המחיר עולה כל שנה רק בגלל ההצמדה למחירו של מוצר אחר (העגבניות יתייקרו כי שכר הדירה יתייקר, וההפך).

      נובע מכך שאסור להצמיד מחיר מוצר למדד שנגזר ממחירם של מוצרים *כלשהם* מאחר ובכך אנו מייצרים אינפלציה באופן מלאכותי.

      יריב

      מחק
    2. סקינסי בריסטול19 באפריל 2012 בשעה 6:56

      נקודה מעניינת

      מחק
    3. הפתרון יכול להיות פשוט, להפחית את העלייה הנובעת מהתלות כפול משקלו היחסי של המוצר בתוך המדד.

      מחק
  11. גם בקוביות D&D יש אינפלציה , ולראיה:

    קוביה של 20 פיאות הפכה לקוביה של 25 פיאות (עלייה של 25 % )

    :-)

    השבמחק
  12. מדינת ישראל צריכה להחליף את שמה למדינת איכס ראל.

    השבמחק
  13. השיטה הפסולה והמסולפת הזאת מכניסה לתון מדד כמותי של עלות חשבונית כספית ערכים אנושיים לא כמותיים ולא ניתנים לכימות חשבוני של רצון ונכונות לשלם.
    זה הופך את כל ענין המדידה לסוביקטיבי ולכן שרירותי-פוליטי.מעבר לנושא השנוי במחלוקת של אופן בנית סל המוצרים הנמדדים שגם הוא מכיל רכיב פוליטי סמוי יש בשינוי השיטה שנעשה בכל רחבי האימפריה הפיננסית המכונה בציניות הכפר הגלובלי שהיא בעצם מחנה ריכוז גלובאלי בהתהוות-משום שינוי רדיקאלי של כללי המשחק הכלכלי שנעשה במחתרת בלי אישור כלשהוא מצד הריבון-הציבור ונבחריו וזו בעצם הפיכה כלכלית.הפיכה זו מביאה בהכרח את הציבור הרחב למצב של התרוששות כפויה ושיטתית כיון שההצטברות המעריכית של הסטיות בחישוב המדדים חייבת להביא תוך מספר שנים מועט לקריסה כלכלית ואבדן נכסים כללי לטובת העילית הכלכלית השלטת ויצירת עבדות ואריסות כללית בנוסח ימי הביניים והתהליך קורה עכשיו לנגד עינינו

    השבמחק
  14. ישראל היא לא היחידה שעושה את כל התרגילים האלה, בארה"ב למשל הרכב הסל שמרכיב את ה-CPI נשמר בסוד החל משנת 2006 ובכל מקרה לא כולל את שני מרכיבים "זניחים"ו-" לא יציבים" שנקראים דיור ואנרגיה. לא צריך להיות גאון כדי להבין שזו תרמית שמטרתה היחידה לתת למדינה סיכוי להתמודד עם ההתחייבויות הבלתי הגיוניות שיש לה. החוב של ארה"ב הוא אולי מה שרשום בראש העמוד אבל אם תקחו בחשבון את כל ההתחיבויות של המדינה לאזרחיה (בעיקר ביטוח לאומי וביטוח בריאות) החוב של ארה"ב עובר את ה-100 טריליון. מכוון שההטבות האלה צמודות למדד, זיוף המדד היא כרגע השיטה הטובה ביותר לפתור את הבעיה. לך תתווכח את עם פרופסור לסטאטיסטיקה...

    השבמחק
  15. http://www.facebook.com/BEITSEFERLEKHAIM

    השבמחק