יום שלישי, 20 במרץ 2012

כך נראית עבדות מודרנית!

אנשים היום מובלים על ידי תקשורת ההמונים לעבוד קשה ולהכנס לחובות כדי לצרוך מוצרים שהם לא צריכים רק בשביל לגלות אחרי כן באותה תקשורת המונים שיש עוד מוצרים שהם חייבים לצרוך אבל לא צריכים. האנשים כל כך עסוקים בלצרוך ולצרוך שהם לא שמים לב שבעצם הם לעולם לא ישיגו את המוצר הכי משוכלל בעולם, שזה למעשה הם עצמם -הם מוצר הקסם שמעביר כסף מהבנקים לשולטים בתקשורת ההמונים בלי צורך בביצוע העברה בנקאית. הם אותו מוצר שמי ששולט בו, גם יזרוק אותו לפח האשפה ,ברגע שיתקלקל או סתם יגיע לגיל מופלג ויהפוך ללא רלוונטי, בדיוק כמו כל מוצר אחר.
היום אין זמן לחשוב על זה כשהרעב הוא לאיפד 3 וכמה שיותר מהר (כי יש לו עוד  4 וחצי פיקסלים יותר מאיפד 2) או לטמבלט 4.13 (כי מי מסתובב היום עם 4.12) או לבגד אופנתי במידה אנורקטית. את הבעיה נתחיל לגלות בעתיד ,כשנבין שלא נוכל להחליף מזון במכשירים אלקטרוניים, ויהיו המכשירים משוכללים אשר יהיו.
רק אז אנשים יגלו שמוצר ,לא משנה מה תעשה לו, לעולם לא יוכל להיות מאושר. דבר ראשון צריך קודם כל לחזור להיות בני אדם.


צפו בסרטונים הטריים. כך שולטים בנו גם ללא כדורים פסיכיאטרים:


התור לאיפד (גרמניה, מרץ 2012) 


התור הבילתי נתפס לאותו איפד (טוקיו,מרץ 2012)
כאילו נלקח מסרט הדרכה מבוים של איך לשלוט בהמונים בלי שירגישו: 


ואם אתם חושבים שאצלנו המצב טוב יותר -הנה תזכורת מהעבר הלא רחוק
(לידיעתכם: הלמ"ס מצא כי רק שני העשירונים העליונים בישראל מרויחים יותר ממה שהם מוציאים)



34 תגובות:

  1. Brainwashing is the correct term.
    My opinion, of course, I could be wrong.
    -Eran

    השבמחק
  2. ז'ואוו מריפוסה20 במרץ 2012 בשעה 9:45

    הם מתאמנים לקראת התורים לאוכל והביזה של מחסני הסופרמרקטים.

    אנחנו, החוכמים הרוחניים שנהנים משיחה עם חברים וציוץ הציפורים, לא נדע מה לעשות כשיגיע הרגע להסתער על שאריות האספקה

    השבמחק
  3. ערן, אתה פשוט טועה כאן.
    זה ממש לא עבדות מודרנית. עבדות זו כפיה. אלו אנשים בוגרים שמחליטים בשביל עצמם וקונים מרצון. זה שאתה או אני חושבים שזה אידיוטי זה לא משנה.
    זה אפילו מסוכן לחשוב ככה, כי אתה בעצם אומר שכל מי שלא עושה מה שאתה חושב שהוא נכון, צריך "לשחרר" אותו.

    העבדות האמתית היא המסים האדירים שהמדינה גובה, ההלוואות שהמדינה לוקחת (ושאנחנו ניאלץ להחזיר עם ריבית) והאינפלציה שהמדינה יוצרת, והכול כדי לממן מאות אלפי עובדי מדינה.
    זו עבדות אמתית, כי כופים אותנו לשלם בכוח.

    השבמחק
    תשובות
    1. לדעתי עבד שאינו יודע שהוא עבד גרוע יותר מעבד שיודע שהוא עבד, כי כך הוא אפילו לא מודע לכך שהוא צריך להתנגד.
      הרי כמו שEran אמר שוטפים לנו את המוח שצריך למשל להחליף מכשירי סמארטפון כל שנה וחצי שלא נתקע ממורמרים חלילה עם דגם ישן ,כשבעבר היינו מאושרים לא פחות ואולי יותר גם עם טלפון חוגה פרמיטיבי של בזק ששלחנו אותו אינסוף פעמים לתיקון.
      אגב לא אמרתי שכל מי שלא עושה מה שאני חושב הוא לא בסדר -נתתי פה תאור של התרחשות כמעט יומיומית שמאחוריה עומדת העובדה הפשוטה שברגע שאנשים לא יצרכו ולא יקחו חובות לא נוכל להחזיר את הריבית על כספי ההלוואות שלנו ושל המדינה ולכן כל המערכת מכוונת להניע אותך לצרוך... אתה הופך להיות עבד של תאגידי ענק ,הולך וצורך דברים שאינך צריך אותם ושיגרמו לך לסיפוק שאורכו יהיה יום וחצי עד המכשיר הבא,בו בזמן אתה מעשיר עוד ועוד את אלו שגם כך עשירים. אין לי שום בעיה עם עושר של אחרים אבל זה בא על חשבון המינוס בבנק של הצרכן שבמקרה הטוב יפגע בך או במקרה הרע בילדיך בעתיד. ולא דיברתי בכלל על ההשלכות שיש לזה על משאבי כדור הארץ.
      ואם אתה שואל את דעתי וזו דעתי בלבד.. כן הייתי מעדיף לשמוע קול ציוץ ציפורים מאשר צלצול טלפון שמחקה ציוץ ציפורים.
      ערן

      מחק
    2. שוב, ערן. "עבד שאינו יודע שהוא עבד" זה מישהו שאתה קבעת שהוא עבד. מחר יבוא מישהו אחר ויגיד שכל מי ש... נניח מביא ילדים הוא עבד, וצריך לשחרר אותו, אז נאסור על הולדת ילדים.
      זו חשיבה מאוד מסוכנת.

      ואני מסכים שהשיטה לא עובדת, אבל הטייקונים הם רק תופעת לוואי של השיטה. הבעיה היא מאות אלפי עובדי מדינה שלא מייצרים כלום, והמדינה מאלצת אותנו לקנות מהם שירותים (בצורה של מסים) גם אם אנחנו לא רוצים, או לא משתמשים בכלל בשירותים האלה. לכן אנחנו עניים, כי חצי מהשכר שלנו הולך לממן אותם.

      מחק
    3. ערן הילדסהיים20 במרץ 2012 בשעה 12:11

      מיהו עבד? זה הכל בעיני המתבונן. אני בטוח שהיו גם שחורים באמריקה לפני150 שנים שראו בעבודתם כעבודה לגיטימית ולא ראו בעצמם כעבדים ולא אמרתי שזה לא בסדר. אתה מפספס את הנקודה אני לא יוצא נגד האנשים או נגד מה שהם עושים , אלא נגד השיטה שמובילה את האנשים לאן שהיא מובילה. אם מישהו חושב אחרת הוא יכול להגיד זאת וניתן לנהל דיון ולכן בנושא זה ובכלל כל אחד יכול להביע דעתו ,כל עוד הוא לא כופה אותה על האחר אני לא רואה בכך שום דבר מסוכן אלא להפך רק על ידי דו שיח אמיתי נוכל לצאת מהקופסא האטומה בה אנחנו נמצאים.

      לגבי עובדי המדינה- הריבית הגדלה על החוב בשיטה הנוכחית צומחת בלי שום קשר לאם יהיו מיליון עובדי מדינה או אף אחד. היום רוב המיסים במקור שלך מוצאים על תשלום הריבית על החוב של הממשלה ולא על עובדי מדינה. גם אם תפטר חלק ניכר מעובדי המדינה אתה אולי תקל על המחלה אבל לא תפתור אותה. היא תתפרץ בשלב מאוחר ואולי אף בעוצמה יותר גדולה.

      מחק
    4. אני מסכים שכל אחד יכול להביע את דעתו, וודאי. אם כך, בעצם התלונה שלך (בפוסט הזה) צריכה להיות כלפי המדינה שלא מאפשרת תקשורת חופשית. התלונה צריכה להיות גם כלפי ח"כים שקראו לסגור את ישראל היום.
      אתה בעצם צריך לקרוא לפחות התערבות ממשלתית בכלכלה.

      לגבי החוב, זה פשוט לא נכון. אתה יכול להסתכל על תקציב המדינה. רק 11% מתקציב המדינה מופנה להחזר חובות, ומהם 80% זה למלוות פנים (כלומר הכסף חוזר אלינו).

      היום רוב המסים מוצאים על תשלום משכורות ופנסיות למורים, לרופאים, לפקידים ושאר עובדי מדינה. אם נפטר כמעט את כולם, המדינה לא תהיה צריכה לקחת כ"כ הרבה מסים.
      לעומת זאת, גם אם בנק ישראל ימחק את החוב (והממשלה יכולה להורות לו לעשות זאת), עדיין יהיו צריכים לקחת המון מסים.

      מחק
    5. to "Anonimi": can you choose to stop working TODAY? can you decide that" that's it, I'm retiring" ? 99% of us cannot!!! and why is it? exactly like Eran said...we are SLAVES if we admit it or not...we are slaves to the banks and the financial systems

      מחק
  4. אני לא מבין, מי עושה שטיפת מח ומה קשורה תקשורת ההמונים?
    זה ביזנס וכמו כל ביזנס כשיש מוצר חדש או חנות חדשה, אז מפרסמים כדי לשכנע אנשים לקנות את המוצרים, מי שמשכנע באמצעות פרסומות משלם על זה כסף לתקשורת ואם המוצר טוב או אם הצליח לשכנע אז זה מה שקורה.
    אבל מי מכריח את ההמונים האלה להגיע? נכון שיש אנשים מכורים לקניות ושתמיד רודפים אחרי המוצר הכי משוכלל ברגע זה, אבל זאת התמכרות כמו התמכרויות אחרות ואני לא מבין איפה העבדות פה כי הרי אף אחד לא מכריח אותך לבזבז כסף על קניות מיותרות, אמנם מנסים לשכנע אותך באמצעות פירסום, אבל התפקיד של כל אחד זה לפלטר את מה שהוא באמת צריך בהתאם לתקציב שלו.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני רואה את זה בצורה שונה:
      יש לנו שיטה מוניטארית שהיא די ייחודית ,שאומרת שהצמיחה צריכה להתאים עצמה לכמות הכסף (במקום ההפך). הכסף בשיטה הזו גדל בצורה אקספוננציאלית ללא קשר לצמיחה או להאטת המשק. אם אתה לא תצמח מהר כאן ועכשיו כל הכלכלה תקרוס וזה בלי שום קשר לקצב הצמיחה הדרוש לך כדי לקיים חיים מאוזנים. זה דומה לרוכב אופניים שהגלגלים שלו נעים בקצב הולך וגובר בלי שום קשר לתנאי השטח ,שהרוכב עצמו צריך להתאים את תנועות הרגליים שלו לקצב סיבוב הגלגלים ההולך וגובר. התוצאה של זה ברורה ותסתיים או באפיסת כוחות של הרוכב או בהתרסקות האופניים. זה בדיוק מה שעושה הכלכלה היום היא גורמת לצריכה לא מבוקרת ללא שום קשר לצרכיו האמיתיים של האדם,על הדרך היא מובילה אותו להתרסקות ולכילוי משאבי כדור הארץ.
      אף אחד לא מגיע להמונים עם רובים שלופים לתוך הבתים ומכריח אותם לצרוך, אלו הנורמות בחברה שמניעות אותם. מי שקובע היום את הנורמות בחברה זו התקשורת ועכשיו אם תבדוק מי שולט בכלי התקשורת הגדולים ושליטה זה לאוו דווקא אחזקת מניות, אלא גם מתן הלוואות וכו',תגלה שהם אותם אלו היחידים שנהנים מהשיטה המוניטארית הקלוקלת הזו. ( הבנקים והטיקונים).

      מחק
    2. אני ממליץ בחום לקרא על איך כסף נוצר בעולם בקישור מצד ימין פה באתר כדי להבין למה אנחנו צריכים לצמוח בצורה לא מבוקרת

      מחק
    3. אגב, זו הסיבה שיש כל כך הרבה אנשים שקוראים לאנשים להתחיל לדבר בינהם על מנת לא להיות מושפע מנורמות שמקנה התקשורת, כי הנורמות של התקשורת אלו הנורמות שאלו ששולטים בה ירצו להקנות.

      מחק
    4. "זה בדיוק מה שעושה הכלכלה היום היא גורמת לצריכה לא מבוקרת ללא שום קשר לצרכיו האמיתיים של האדם".

      מסתתרת כאן הנחה סמויה שאתה יודע מה הם צרכיו האמיתיים של האדם, לעומת אלו שקונים אייפון וכנראה לא מצליחים לקבוע בצורה נכונה מה הדברים שהם צריכים.

      חופש כולל גם את החופש של אנשים לבחור בעצמם מה הם צריכים, ואפילו לטעות בבחירות שלהם. בתור אחד שמתנגד לעבדות, כדאי שתזכור את זה.

      מחק
  5. הי ערן,

    בגדול אני מסכים עם כל הטענות שלך לגבי הבעיות בשיטה המוניטארית הנוכחית, ואתה טוען שיש לנו שיטה מוניטארית שהיא די ייחודית.
    1. האם אי פעם כסף לא היה מבוסס חוב?\הקישור היחיד שאני מוצא פה לגבי שיטה חלופית זה בעיירה של וורגל לתקופה של כשנה.
    אבל מעניין אותי, מה היה לפני השיטה המוניטארית הנוכחית? מתי כסף לא היה מבוסס חוב? איפה זה היה? האם היה שגשוג בתקופות האלה? איפה אני יכול למצוא מידע על כסף שלא היה מבוסס חוב (תקופות, מדינות, מצב הכלכלה בשיטה אחרת)?
    2. לפי גרפים של אינפלציה, ושל ניצול משאבים, רואים בבירור שהחל מהקמת הפד משהו השתנה (אניפלציה שכל הזמן עולה וניצול משאבים מוגזם ובזבזני וכו,), אבל כסף היה מבוסס חוב גם לפני הקמת הפד, נכון? אם כך אז השיטה הכלכלית שבה כסף היה מבוסס חוב לא השתנה, אז מה כן?
    3. אחת הטענות שעולות פה לגבי השיטה המוניטארית הנוכחית היא, שהיא גורמת לריכוזיות, פערים חברתיים, הון שנמצא אצל מספר מצומצם של אנשים והם בעצם אלה שמכתיבים את המדיניות בעולם לפי ראות עינהם. האם המצב הזה לא היה תמיד לכל אורך ההיסטוריה? הרי תמיד היו מלחממות ואינטרסים שנכפו בכח על ידי מי שנמצא בשילטון, אז היום הכסף מדבר, ומה היה בהיסטוריה? תמיד מי ששלט במשאבים או מי שהיה חזק יותר הוא זה שקבע את מהלך העיניינים, אז מי אמר שהשיטה המוניטארית הנוכחית היא הבעיה שתפתור את הבעיות האלה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה בשיטה היא בכלל לא החוב. זה מה שנקרא I.O.U nothing. החוב הוא לבנק המרכזי, אז המדינה יכולה פשוט להחליט שהיא לא משלמת את ה"חוב" הזה, וזהו. זה מיתוס מוחלט.
      הבעיה האמתית היא שמדפיסים כסף. הרי גם אם היו מדפיסים כסף נטול חוב, המצב לא היה משתפר. להפך, הוא אפילו היה יותר גרוע, כי אז היו יכולים להדפיס אפילו יותר!
      ולמה מדפיסים? כי כל מני "פעילים חברתיים" ועובדי הסתדרות דורשים עוד שרותים מהמדינה, עוד משכורות, עוד פנסיות שמנות, והמדינה מדפיסה כסף כדי לממן את כולם, על חשבון המגזר הפרטי.

      מחק
    2. There most certainly is such an economy, as I emailed Eran recently - and also posted a link in this forum - the place is called
      Isle of Guernsey..follow link down the page to Chapter 1:
      http://www.kickstarter.com/projects/billstill/first-interactive-book-no-more-national-debt

      -Eran

      מחק
    3. שלום אנונימי,
      1-2. כלכלה מבוססת חוב קימת באופן קבוע וממושך רק מ1913. אם נסתכל על ארה"ב, לפני כן היו כל מיני שיטות מוניטאריות שהבולטת בינהם היתה הצמדת הכסף לזהב ולכסף(סילבר). זו שיטה שיוצרת בעיה אחרת של דיפלציה אבל היא לא היתה מבוססת על חוב. החל מהמאה ה17 עד תחילת המאה ה20 העולם הכלכלי היה יחסית יציב ויחסית לשיטה היום הוא היה בגדר חלום, למשל : אם היית שם אי שם ב1700 כסף מתחת לבלטות לצורך רכישת דירה,נינך ובני נינך יכלו להוציא את הכסף כעבור 200 שנים ולרכוש עם אותו סכום כסף את אותה הדירה. למעשה אינפלציה היתה רק לתקופות קצרות (בעיקר בזמן מלחמה) ולאחר מכן המחירים חזרו לרמתן הקודמת. באותן השנים לא היית צריך למשל לשלם עמלות לבנקים כדי לקבל ריבית או להשקיע כספי חסכונות אצל כל מיני טיקונים מפוקפקים כדי לשמור על ערכן.
      היפראינפלציה היא תולדה של שיטה הנוכחית. תוכל למצא מידע על כך בסרטו של ביל סטיל "הסוד מארץ עוץ" או חפש על השיטה המוניטרית לאורך ההיסטוריה בגוגל (באנגלית). אני מקווה גם בקרוב לתרגם חלק מהמאמר שERan שלח לי.
      אגב, אמנם שיטה ללא חוב עדיפה על זו היום אבל אני לא חושב גם שהשיטות שהיו במאה ה17 -19 היו האופטימליות ולכן לדעתי אפשר למצא שיטה שהיא הרבה יותר יעילה כמו בנס של וורגל, כמו הכלכלה ללא חוב שהצילה את כלכלת גרמניה שהיטלר השתית (והפעם לנצלה למען האנושות ולא נגדה), כמו זה שקנדי ניסה להשתית אך נרצח בטרם הספיק ליישמה, כמו זה שמציע ביל סטיל בסרטו הסוד מאר עוץ וכו'
      3. מלחמות שליטה תמיד היו בהיסטוריה וגם יהיו בעתיד. הבעיה שהשיטה הזו היא הרוצח השקט של שליטת הרוב ומעבירה בשיטתיות ובעקביות את העושר מהאזרחים לקבוצה קטנה של אנשים.
      זה נכון שתמיד יהיו כאלו שינסו לשלוט אבל למה לפתוח בפניהם את הדלת ולהגיש להם שיטה לפי המידות שלהם?

      ערן

      מחק
    4. אבל רק ב-1971 הודיע ניקסון על ביטול בסיס הזהב
      זאת אומרת שהכסף היה מבוסס על זהב בין 1913 ל1971, לא?
      אז למה רשמת שכלכלה מבוססת חוב קיימת מ1913?

      מחק
    5. לפני 1913 היה תקן הזהב הקלאסי.אחרי כן היו כל מיני מוטציות שלו שבהן חלק מהכסף נוצר מחוב וחלק הוצמד לזהב.

      מחק
    6. מציע לכם לבדוק כיצד מומנו מלחמות בתקופת האימפריאליזם ע"י ספרד דנמרק אנגליה וכו'. מומלץ לקרוא את הספר קיצור תולדות האנושות מאת יובל נח הררי. ספר מאיר עיניים שבעיקרו מראה שמאז התפתחות האדם המודרני לא השתנה הרבה אלא רק המעטפת החיצונית.

      מחק
  6. שטיפת המוח של הציבור מצב טבעי לחברה המתנהלת בתוך מסגרת שאחד תלוי בשני ללא מוצא. חופש הבחירה מושג מאוד נחמד אך לא תופס בחברה שכל אחד בה נשען על השני ככורח המציאות ההשרדותי.
    בעלי ההון/שלטון יודעים מצויין איך עובדת פסיכולוגיית ההמונים והתשקורת היא כלי נפלא לסמם את הציבור לעוד ועוד ועוד. אין חופש בחירה ואולי בקרוב גם לא יהיה חופש הבעת העמדה והדעה, במיוחד אם היא לא תהיה מתאימה לצרכי השלטון ולבעלי ההון.
    אבי ג.

    השבמחק
  7. הנתון המדהים לדעתי נכתב בסוף הכתבה שהלמ"ס מצא כי רק שני העשירונים העליונים בישראל מרויחים יותר ממה שהם מוציאים! שאר העשירונים בחוב כרוני, וזה הדבר המדאיג!
    רונן נ.

    השבמחק
  8. אני חייב לומר שהמשפט "לצרוך מוצרים שהם לא צריכים" הוא פופוליסטי ומשומש יתר על המידה בכל מיני מעגלים אנטי-תרבותיים, שמסנים סיסמאות חסרות תוכן.
    אני נגד צריכה מוגזמת, עם זאת, ובכל זאת, אחרי הרבה שנים עם מכשיר טלפון מעופש, שניהול שיחות כבר הפך למשימה קשה לו, קניתי אייפון חדש (לא עמדתי בתור, למעשה, שליח הביא לי אותו לביתי..), והאמת שהצעצוע הטכנולוגי הזה שינה את תפיסת הזמן שלי, את יכולת הניידות שלי, והפך את כל עניין התקשורת לקלה הרבה יותר (אני גר בסין, כך שפתאום יש לי מילון נייד שאיתו אני גם יכול לשאול את המוכר במכולת דברים שקודם לא יכלתי..).
    אז כן, אפשר לחיות בלי זה, זה לא אומר שאין בזה צורך... מאידך, שוב, אני גם לא מבין את הצורך לעמוד בתור לקבל מכשיר, לפעמים אני חושב שזה תרגיל שיווקי, שחלק מהאנשים האלה מקבלים שכר כלשהו (מעבר לאופציה לקנות את המכשיר ראשונים). והאמת, אני גם רוצה אייפד 3! כי אני מבין איך זה ישנה את הרגליי היום יום שלי (העיקר להתרחק מעמדת המחשב כשאני לא עובד ופשוט רוצה לקרוא בלוגים או עיתונים, למשל)... ולעניינינו, זה מגדיר עבדות??
    אולי זה עושה טוב לאנשים, זה מקל על החיים המעצבנים שלהם באיזשהי צורה, שלא אתה ולא אני יכולים או צריכים לשפוט.

    ובמישור ההוליסטי יותר, מעבר לכלכלה, ושיטה, הבלוג הזה מתעלם לעיתים מהמשמעויות הנוספות שיש לכסף, למשמעות התרבותית, האנרגטית (כסף זו אנרגיה אצורה), והפורמלית (כסף משמש סוג של חוזה), שהן מרכיב הרבה יותר חשוב לאנשים האלה שעומדים שם בתור, ובאיזשהו מקום, גם לי, זה שיבוא שיגמר התור, ויקנה גם אייפד 3. חדש. ואשתמש בו עד שהוא i תיפול ממנו.

    ביביב

    השבמחק
    תשובות
    1. ביביבי, אתה מוזמן לכתוב על המשמעויות הרחבות יותר של הכסף בבלוג. ערן, גם ככה משקיע הרבה כדי להביא את החומר נוכחי.

      ע'

      מחק
    2. לא שמת לב ואמרת לבד את הבעיה של רוב האנשים:
      "זה מקל על החיים המעצבנים שלהם באיזשהי צורה".

      אז במקום להקל על הכאב אולי תפתור את הכאב?
      המינימום שאתה יכול זה להסכים איתנו שיש חוסר בכסף עקב השיטה,
      צריכים לעבוד הרבה יותר בשביל הרבה פחות,הרבה פעמים המכשירים שקונים
      מיותרים.
      מה עם ללמוד סינית בסיסית בשביל לדבר עם המוכר?
      למה זה נראה לך נורמלי להסתובב כל הזמן עם קובית ברזל?
      אתה איש עסקים שחיב להיות כל הזמן בקשר?
      אתה נוסע לטיול וחייב הדרכה בכבישים?

      מחק
    3. שלום ביביב
      יש משהו נכון שהטכנולוגיה שיפרה את חיינו ללא היכר אבל האם זה עשה אותנו להיות יותר מאושרים?
      אני הייתי מאושר באותה מידה גם כשנכנסתי לפני 10 שנים שהייתי בסין עם ספר אנגלי-סיני . ברור שהיום האיפון היה עושה אותי מתוסכל לעשות את זה בצורה "פרמיטבית" כזאת וזה נכון שהיום הרבה יותר נוח אבל אנחנו משלמים מחיר כבד על הנוחות הזאת: המחיר הוא החוב שאנשים נכנסים אליו כדי לקיים מערכת חיים כזו,שעות העבודה הרבות שגוזלות עוד זמן איכות עם המשפחה, האוכל מלא ההורמונים והאנטיביוטיקה שאנחנו אוכלים, הנהרות שהיום אי אפשר להכנס ולשחות בהם שלא לדבר על לצלול, על כך שהעצים הנדירים מוחלפים במיבני בטון ענקיים או אספלט רחב ממדים.

      האם הנוחות שווה את זה? כל עוד פרמידת החובות עומדת על טילה רוב הציבור יגיד שכן, כשהכל יתמוטט והמתמטיקה הפשוטה של השיטה הנוכחית אומרת שמתישהוא הכל יתמוטט ,אז אנשים יקומו מן האשליה שחייהם המאושרים והמפלט מהעצבים הם מכשירים אלקטרוניים.
      גם אילו היית שואל אזרחים בארה"ב לפני 2007 האם הנהגת ריבית נמוכה עזרה להם לרכוש דירה הם היו אומרים כן ואפילו משבחים אותה ,הנגיד דאז גרינספאן היה אז להזכירך אחד האנשים הפופולריים בארה"ב. כשהכל קרס והאזרחים נשארו רק עם חובות ובלי דירות הוא הפך להיות פתאם אחד הנגידים הגרועים בארה"ב. כולנו יודעים שהוא לא הפך הוא תמיד היה כזה רק שכל עוד פרמידת החובות עמדה אף אחד לא ידע זאת.

      לגבי מהות הכסף -כמו שע' אמר אם ברצונך לכתוב על כך מאמר אני אשמח לפרסמו.
      ערן

      מחק
    4. לא ציפיתי לכזו כמות של תגובות לתגובה שלי, ועוד ענייניות..
      אז תחילה ערן, אני חייב לומר, שהבלוג הזה אכן עוסק בסוגיות רבות ואני מעריך רבות את ההשקעה בו, סך הכל למדתי הרבה מאוד דברים חדשים ממנו, כך שסלח לי אם נשמעתי כמו מבקר את פועלך לרעה, זו לא הייתה הכוונה.

      בעניין כתיבה לבלוג...מחמיא לי, אני מרגיש שאין לי גוף ידע מספק בכדי לכתוב ולבסס דברים בעובדות, אלא רק ניתוח אנתרופולוגי אישי של ה"המון", אם כי, אשאיר את ההזמנה פתוחה ולא אבטלה על הסף. תודה.

      אלדד, לידעתך, אני לומד סינית, והאמת זה אפילו לא כזה מסובך כמו שזה נראה מבחוץ, אבל בוא תנסה להסביר למוכר שאתה לא מעוניין בסוג הטופו הזה אלא בטופו מהסוג המוצק יותר, שצף בנוזלים. צריך יותר מסינית בסיסית בשביל זה (בינינו, אפילו בעברית היה לי קשה להסביר). צניעות זה עניין חשוב. קל לדבר מתוך מקום שכולם סביב דוברים את שפתך...ויש הרבה מאוד הבדל בין להיות תייר במקום זר לבין לחיות במקום זר.


      עכשיו לעניין, כמו רוב קוראי הבלוג, אתה יכול לשער שאיני מאמין ש"אני צורך משמע אני קיים", למעשה המצב לרוב הוא הפוך (גם בתגובה הקודמת ניסיתי רציתי בעצם לומר שלצרוך זה לא דבר רע. לצערינו אולי, אין כמעט שום דבר העולם הזה כמעט שהוא "לגמרי רע", או לגמרי טוב. הכל מלא ביותר מדי גווני ביניים.

      במילים אחרות, כמו באספקטים אחרים בחיים, זו שאלה של כמות. ושאלה מתי הכמותי גורם לשינוי איכותי. דוגמא, בהשראת דמות השיכור הפופולרית בבלוג (אולי כדאי לתת לה כבר שם??), עצם קיומם של שיכורים בעולם לא אומר שאלכוהול הוא דבר רע ושלילי (יש אף כאלה שאומרים שכוסית יין ביום שומרת אותך צעיר לנצח), אם כי מצופה מאדם בוגר שידע כמה הוא יכול להכיל וידע לומר די, להגיד שלום ולחזור הביתה במונית.
      צרכנות זה עניין דומה, אנחנו חיים בעולם, זזים, מזיזים, יש דברים שאנחנו צריכים לקנות, כי הם ממצים יותר טוב את זמן העבודה שלנו, הם מקלים עלינו באספקטים שונים והם מייצרים לנו חוויות חדשות. אני לא רוצה להישמע שוב כמו פרסומת למכשיר סלולרי, אבל קרו לי במעט זמן שיש לי אותו דברים ממש טובים שלא היו יכולים לקרות בלעדיו (כמו למשל להפוך את הקשר עם אחותי, בצד השני של העולם ליומיומי). ובכל זאת יש לומר- הכמות היא מה שמכריע את הכף.

      גם בי תרבויות שגדלות על צריכה כדרך ביטוי מעוררות בחילה. וסין מקום רע מאוד להיות בו אם צריכה זה לא העניין שלך, כי פה זה ה ד ב ר. שנחאי לעיתים נראית לי כמו מרכז קניות אחד ענק, ובכל צומת כבישים יש איזה מרכז מסחרי עצום. ופה ככל שאתה משלם יותר זה יותר טוב.
      אבל שוב זה מצב שקרה, שקורה, שהתפתח, של יציאה מאיזון, של שכרות רבתי. זה לא קשור לשיטה המוניטרית, זה קשור לחינוך ולצניעות. ששניהם חסרים.

      לי צריכה זה כאב ראש, כי זה אומר סקר שוק מקיף, מחקר מעמיק בנושא, ומציאת זמן לעשות את הפעולה עצמה. אבל ככה חונכתי בבית, וקשה לשנות הרגלים שכאלה.

      כמובן שהשיטה המוניטרית מביאה איתה רעות רבות, אני לגמרי מבין ותומך בדברייך, פשוט הציטטה של הסיסמא "דברים שאנחנו לא צריכים" עוררה בי דמגוגיה, כי קראתי אותה בכל כך הרבה מקומות עם תכנים נמוכים ופופוליסטים ניו-אייג'ים, שאינם מתקרבים ברמתם לפוסטים בבלוג הזה.. (אני מקווה שתראה בזה מחמאה :)

      לילה טוב,
      ביביב

      מחק
    5. ביביב אני חושב שאתה עושה את הטעות הקלאסית.
      זה תמיד מתחיל טוב:
      "אחרי הרבה שנים עם מכשיר טלפון מעופש שניהול שיחות כבר בפך למשימה קשה לו".
      נהדר.היה לך מכשיר ישן רב שנים שכבר לא תפקד טוב והחלטת להחליף אותו.
      לא הושפעת מפרסומות,תקוות ואשליות.
      ואז מגיע הטויסט
      "והאמת גם אני רוצה איפד 3! כי אני מבין איך זה ישנה את הרגלי היום יום שלי"
      כאן נכנסת לארץ האשליות והתקוות,כאן מתחילה ההתמכרות.

      רוב המכורים מתחילים בחוויה חיובית ואז ממשיכים מכוח ההתמדה.

      גם אני מאוד שמחתי שטלפון החוגה הוחלף בטלפון לחיצים שהייתי ילד.
      החוגה היתה מאוד לא נוחה.
      כאב האצבע אם התקשרת כמה פעמים רצוף,זה היה איטי מאוד וכדומה.

      עד כאן סבבה אבל פתאום נכנסים דברים בעייתים שאמורים לשפר ולפעמים
      מפריעים למשל החייגן האוטומטי.
      ז"א הכנסת מספרי טלפון לזיכרון.
      כאן כבר יש הרבה חסרונות.
      צריך למצוא את הפראייר שיכניס את כל הזכרונות,
      לפעמים הזכרונות נמחקים.
      לא זוכרים מספרי טלפון בשימוש שרוצים להשתמש בהם במקום אחר ועוד.

      אבל הרבה אנשים כבר מכורים...

      מחק
  9. ממליץ בחום את סדרת הסרטים הדוקומנטריים של מילטון פרידמן
    Free to choose חופשי ביוטיוב
    שם בתחילת שנות ה-90 הוא מדבר בדיוק על אותם דברים עליהם מדברים עכשיו בישראל.
    הסרט הזה שינה את התודעה שלי.

    השבמחק
  10. ערן כסף זה לא הכול בחיים. :)
    הרבה מאוד אנשים לא תומכים בשינוי כלכלי כי מי שמציע את השינוי הוא חילוני/שמלאני. גם אם נשנה את המערכת המוניטרית אנשים עדין ישקיעו כסף וזמן בדת מיסיונרית כזאת או אחרת.
    -אולי עדיף שהם ישארו כלואים איפה שהם עכשיו?

    השבמחק
  11. סרטון אשר ממחיש ומסביר את השפעות הפרסום על האדם, ממחיש בצורה מצוינת איך ניתן לשלוט על המונים ובהחלט ניתן לקרוא לערכים החברתיים שלנו היום כערכי עבדות מודרנית, אכן לאדם אין בחירה חופשית מלבד הבחירה בסביבה (ערכים).
    http://youtu.be/BxbroVmBIAo

    השבמחק
  12. השטלתות האייפדים ואייפונים זאת רק דוגמה.שליטה על מוחות שלנו היא בהכל,וזה מתחיל בדברים בסיסיים ביותר,כמו אוכל.כמה סוגי יוגורטים בן אדם צריך כדי להיות?ואיזה מחיר אנחנו מוכנים לשלם בשביל אותם פינוקים?והאם יש בכלל איזה תועלת לבריאות שלנו?

    השבמחק
  13. אנחנו כולנו עבדים שרצים אחר חלום של אושר. התאגידים והחברות הגדולות בעולם גורמות לנו ע"י שיווק להבין שנוכל למצוא אושר במוצרים, בגדים, מכוניות, בתים יפים. ואנחנו עובדים ועובדים כל החיים ולא מגיעים לאושר הזה אלא רק לחובות וחובות. באיזשהו גיל מבוגר מבינים זאת מאוחר מידי שבגופנו מחלות ודיכאון ממה שעבר עלינו במשך חיי העבודות הזאת.

    למי ששואל "מה פתאום אנחנו עבדים?? "" - התשובה היא: האם אתם יכולים עכשיו ברגע זה להתקשר אל הבוס שלכם ולהתפטר ? ופשוט לא לעבוד איזה שנה? לא אתם לא יכולים. אתם חייבים לעבוד! אומנם אין איזה שומר עם שוט שדואג שתעבדו כמו בעבדות של פעם.. אבל יש את ה'חברה' שגורמת לכם להיות עבדים.

    השבמחק
  14. אנחנו כולנו עבדים שרצים אחר חלום של אושר. התאגידים והחברות הגדולות בעולם גורמות לנו ע"י שיווק להבין שנוכל למצוא אושר במוצרים, בגדים, מכוניות, בתים יפים. ואנחנו עובדים ועובדים כל החיים ולא מגיעים לאושר הזה אלא רק לחובות וחובות. באיזשהו גיל מבוגר מבינים זאת מאוחר מידי שבגופנו מחלות ודיכאון ממה שעבר עלינו במשך חיי העבודות הזאת.

    למי ששואל "מה פתאום אנחנו עבדים?? "" - התשובה היא: האם אתם יכולים עכשיו ברגע זה להתקשר אל הבוס שלכם ולהתפטר ? ופשוט לא לעבוד איזה שנה? לא אתם לא יכולים. אתם חייבים לעבוד! אומנם אין איזה שומר עם שוט שדואג שתעבדו כמו בעבדות של פעם.. אבל יש את ה'חברה' שגורמת לכם להיות עבדים.

    השבמחק