יום חמישי, 29 במרץ 2012

כל מה שרציתם לדעת על יוקר המחיה ולא מצאתם בדו"ח בנק ישראל

דו"ח בנק ישראל לשנת 2011 פורסם אתמול  וראשי המחאה מיד קפצו על ממצאי הדו"ח כמוצאי שלל רב ומיד החלו לתקוף שוב..את הממשלה והטיקונים.
ידע זה כוח ובמקרה הזה  לראשי המחאה שלנו חסר הרבה כוח. הנסיון להרים מחאה חברתית נגד יוקר המחיה בלי להבין איך כסף נוצר שקול לניסיון למצא תרופה לחיידק בלי להבין איך הוא מתרבה. אז מי באמת האשם העיקרי ביוקר המחיה ומדוע ראשי המחאה מפספסים אותו? מתי תגיע ההתפכחות של כולנו? וגם יש מסר אופטימי בהמשך.  



בשעה 12:00 אתמול פורסם דו"ח בנק ישראל לשנת 2011. פחות משעתיים לאחר מכן כבר הגיבו ראשי המחאה החברתית והצהירו:
 "המדיניות הכלכלית של הממשלה רק הרחיבה את הפערים החברתיים והקפיצה את יוקר המחיה ואת מחירי הדיור למצב בלתי אפשרי שמאיים לרסק את מעמד הביניים בישראל" (איציק שמולי)
או
  "חבל שלקח לו [לסטנלי פישר] כמעט 8 חודשים לכתוב שהממשלה הביאה אותנו למצב הזה" (דפני ליף)

ראשי המחאה היו צריכים בעצם לסיים לקרא 321 עמודי דו"ח עמוסים במידע וגרפים ועוד להספיק לנסח תגובה והכל בפחות משעתיים -שיא עולמי. כל זה גורם לי לחשוב שאולי אותם ראשי מחאה ניזונים מאותה תקשורת שהם כל כך בזים לה או שהם הכינו מראש תגובה עוד בטרם פורסם הדו"ח. אילו באמת שמולי היה מתעמק בדו"ח הוא היה מגלה למשל כי הגורם העיקרי לעליות מחירי הנדל"ן על פי הדו"ח הוא בכלל מדיניות הריבית הנמוכה של בנק ישראל (ראו עמ' 125-128 בקישור לדו"ח כאן) והיה מגלה שאפילו ממשלת ישראל זוכה בחלק אחר של הדו"ח למחמאות על הגדלת היצע הדירות ועל התרומה בעצירת עליות המחירים בנדל"ן.
ראשי המחאה משום מה מתעקשים לדבוק נגד "המטרה" שסימנו במקום לנצל את הפסק זמן עד הקיץ כדי להתרכז בחקירה ובדיקה מעמיקה של הגורמים ליוקר המחיה.
לפעמים נדמה לי שהם כל כך נעולים בתוך מטרות , אקסיומות ושטיפות מוח, שגם אם הנגיד פישר יעלה ויגיד: אנחנו בנק ישראל מנהיג שיטה שדוגלת ביוקר המחיה,גם אז אף אחד מהם לא יקשיב לו.

למעשה אפתיע אתכם: הנגיד פישר אומר כי הוא תומך בייקור המחיה בישראל והוא עושה זאת מידי שנה , אלא שהוא גם עוטף זאת במילים יפות ואסביר איך:
המכנה המשותף בין רוב ארגוני האופוזיציה והמחאה היא שכולם יוצאים נגד יוקר המחיה. חלקם מצליח במאבק יותר וחלקם פחות אבל אי אפשר לקחת מהם את היוזמה המבורכת ואת ההישג האדיר של העלאה לתודעה הלאומית את בעיית יוקר המחיה בארץ. אלא שלרובם מכנה משותף קצת פחות מחמיא : רובם כלל לא יודע איך השיטה המוניטארית עובדת או איך כסף נוצר. הם מאשימים את הטייקונים,הממשלה והתאגידים וזה לא  שאין לגופים אלה חלק ביוקר המחיה ,ודאי שיש להם אך בראייה רחבה הוא יחסית שולי.
כל "האשמים" האלה לפחות עושים קולות ,אפילו אם זה רק למראית עין ,שהם עושים הכל כדי לא להעלות מחירים.  למעשה קיים גוף אחד בישראל שמזה עשרות שנים מצהיר בגלוי ובכל הזדמנות, שהמטרה שלו היא לגרום להעלאת המחירים בכל שנה בין 1%-3% ,ונורא מכך: יש לו גם את הכלים לעשות זאת והוא עושה זאת בהקפדה יתרה. הגוף הזה הוא בנק ישראל והוא מעדיף לכנות מטרה זו בשם קצת יותר קליט וחביב: "שמירה על יעד האינפלציה" או "שמירה על יציבות המחירים" -משום מה מבחינתו מחירים שעולים בשיעור של עד 3% נחשבים כיציבים.כל זה בלי שאנחנו לוקחים בחשבון שאותם 3% שמודד הלמ"ס הם במציאות "קצת" יותר מזה, בלשון המעטה.
אבל גם קצב עליית מחירים של "רק" 3% בשנה יגרום לכך שהמחירים בישראל יוכפלו כל 23 שנים. המשכורות שלנו לעומת זאת גדלות פחות. אולי זה מסביר למה לפני 20-30 שנים הורינו יכלו לקנות דירה גם אם רק אחד מבני זוג עבד. היום לעומת זאת גם כששני בני הזוג עובדים הם נאלצים לשעבד את חייהם לבנק בשביל לרכוש דירה וזה כולל גם את עזרת ההורים. ואם הבעיה לדעתכם היא ההיצע אז זה קצת סותר את העובדה שב2011 היצע הדירות היה הגבוה ביותר מאז 2001. כל כך גבוה שאפילו הנגיד ביקש כבר משר השיכון להפסיק להפשיר קרקעות.

מדוע מבחינתו של בנק ישראל מדיניות בה האינפלציה תהיה אפסית או שלילית היא אסון? 
זה לא שנגיד בנק ישראל קם בבוקר ומחליט לעשות דווקא לאזרחי ישראל.ממש  לא. הוא פשוט כבול ,שבוי ומסוגר תחת שיטה מוניטארית שכופה עליו מדיניות זו. אותה שיטה שהוא אחראי בלעדי על יישומה. אותה שיטה שנהוגה בארץ מאז ומתמיד למרות שהיא משרתת רק ציבור קטן מהמדינה.

האם זה נכון שעלית מחירים חייבת להתקיים כדי שנוכל לצמוח?
בוודאי רובכם מקשרים את עליות המחירים עם צמיחה אך אין לכך שום קשר. המחירים עולים כי קצב גדילת כמות הכסף בשוק גבוה מקצב גידול כמות המוצרים בשוק. אילו קצב גדילת כמות הכסף היה בהתאם לקצב גדילת כמות המוצרים הרי אז היינו חווים צמיחה עם אינפלציה אפסית. בדיוק כמו שהיה למשך מאות שנים לפני השתתת השיטה המוניטארית הנוכחית בכל העולם ב1913. 

מדוע השיטה אם כך מחייבת את עליות המחירים (או במילים אחרות את עליית כמות הכסף בשווקים ללא פורפורציה לעלייה בכמות המוצרים)?
פה אנחנו חוזרים לתחילת המאמר.אי אפשר לענות על השאלה הזו מבלי להבין איך כסף נוצר  ותוכלו לקרא על כך בקישורים שנמצאים בדף כאן, ובהזדמנות זו העבירו מידע זה הלאה למנהלי המחאה אם יש לכם קשר איתם.

לאן כל זה מוביל אותנו?
ערך הכסף שלנו תחת מדיניות בנק ישראל חייב לרדת בכל שנה ,שזה אומר שמבחינתנו המחירים במדינה חייבים לעלות או לפחות בנק ישראל יעשה הכל בשביל שהם יעלו ,רק כדי שהכלכלה לא תקרוס. המשמעות שאם נוריד את מחירי הדירות יעלו מחירי הדלק, אם נוריד את מחירי הדלק יעלו מחירי הפסק זמן וכו'. זו הסיבה שלמרות המחאות, למרות אינטרס הממשלה ואולי אף אינטרס חלק מהחברות שהמחירים ירדו ,הם בסה"כ רק עולים ועולים. אין לנו פשוט ברירה אחרת אם אנחנו רוצים לשמר את אותה שיטה קלוקלת.

מתי תגיע ההתפכחות שלנו?
כמו בכל מדינה בעולם גם אותנו השיטה המוניטרית תוביל לתוך משבר גדול.לא נוכל להתחמק מכך. אף מדינה בעולם לא תוכל להתחמק מכך. כשזה יקרה פתאם כולם יגלו שהטיקונים שוקעים יחד איתנו באותה הסירה , כולם יגלו עוד שהממשלה נשארת חסרת מזומנים כי אין לה כמעט הכנסות ממיסים ולאלו מביננו שלא נערכו מבעוד מועד ,ישאר רק להתפלל ולקוות לטוב.
היחידים שלא נפגעים ממשבר תחת השיטה הזו הם הבנקים. לבנקים יש את הגוף היחידי שיכול להדפיס כסף במדינה ולהזרים להם אותו ,מדובר כמובן שוב בבנק ישראל. כשכולם יטבעו ורק הבנקים יצופו אז פתאם כולם יגלו שמשהו לא הגיוני מתרחש כאן. אז פתאם כולם יגלו ש"האשמים" של היום טבעו ומשום מה עדיין המצב גרוע יותר מתמיד. אז כולם יגלו סוף סוף שאולי זו השיטה שעקומה.
ביוון כבר הבינו את זה , בארה"ב מתחילים להבין וכמו תמיד גם אלינו זה מגיע באיחור.

אני עוקב אחרי המחאה כבר זמן רב מאז תחילתה ,היום לראשונה כבר ניתן למצא ניצנים ראשונים בקרב הארגונים המוחים ,שחקרו והתחילו להבין את הבעיה . מדובר למשל בארגון "ישראל יקרה לנו" שבניגוד לכולם, הגיב כך לדו"ח בנק ישראל:
"האינפלציה מאז 2006 היא המס הכבד ביותר המוטל על שכבות הביניים, ובנק ישראל שותף בכיר לכך שישראל הפכה יקרה מדי לאזרחיה הקורעים בנטל."
משמח אותי לראות גם את הארגון "המחנה המשותף" שמארגן את יום הזעם נגד הבנקים היום. הוא עדיין לא נוגע בבעיה אבל משיחות שהיו לי עם חלק מהמעורבים במחאה זו,זו רק ההתחלה וכשלב ראשון מדובר בהעלאת המודעות.
לצד שני הארגונים האלה,ישנם עוד ארגונים נוספים שיצא לי לפגוש אותם שפועלים במגוון כיוונים על מנת להעלות למודעות נושא זה ואף לייצר אלטרנטיבות. אשמח לעדכן על התפתחויות בכיוון זה אם תהיינה.

לסיכום
העולם הכלכלי נע לקראת משבר גדול ,השיטה המוניטארית תגיע במוקדם או במאוחר לסיומה. מחובתנו האזרחים לדאוג שהשיטה החדשה שתחליף את הישנה תהיה הפעם לטובת כולנו. כרגע לשולטים בשיטה יש יותר כוח מאיתנו למרות שאנחנו רבים מהם. הכוח שלהם מתרכז באותו הידע שלרובנו הוא חסר והידע הזה מתרכז בעיקר תחת שאלה אחת: איך כסף נוצר?

ולאלו שתוהים איך אף אחד מהציבור הרחב (חוץ מאלו ששולטים בכסף) לא יודע איך כסף נוצר אז אסיים בהסבר המדויק לכך שנתן הנרי פורד:
"זה בהחלט טוב שאנשים במדינה לא מכירים את המערכת הבנקאית והמוניטארית, אם הם יכירו אותה, אני מאמין שתהיה הפיכה עוד לפני מחר בבוקר".

30 תגובות:

  1. כל כך פשוט עד שבא לבכות.
    ערן סטנלי פישר יודע את כל מה שאתה כותב. והפחד הגדול שלו הוא התאור של הנרי פורד :"זה בהחלט טוב שאנשים במדינה לא מכירים את המערכת הבנקאית והמוניטארית, אם הם יכירו אותה, אני מאמין שתהיה הפיכה עוד לפני מחר בבוקר".
    סטנלי פישר יודע עוד אחד נוסף שהשרידות שלו זה דחיית הקץ ככל האפשר לארגן את בני ביתו ככל האפשר והבנתו שלציבור קשה להתאחד נגד הממשל עקב אינטרסים רבים ומשונים שיש לכל פרט בציבור שמביא את השלטון לשמור על הפרד ומשול ככול האפשר.
    המשבר כבר על פתחינו מחוגי השעון דוהרים לרגע הפיצוץ והחוב האמריקני כבר נושק ל 15.6 טריליון $ והשמים לא הגבול כי זה יתפוצץ הרבה לפני.
    אבי ג.

    השבמחק
  2. אשמח אם משהו יסביר לי איך פייסבוק שווה 100 מיליארד דולר. מה יש בה שאפשר לזהות כערך כספי מי משלם לחשבון בנק של מארק את הסכומיים האלה?
    איזה מוצר יש פה שמשהו רוצה לשלם כל כך הרבה כסף
    האם פייסבוק זה כלי לייצור כסף ללא חוב?
    האם פייסבוק זה כמה גידול חיטה שבהתאם לכמות החיטה בשוק ביחס לביקוש מעלה או מוריד את ערכו?
    אשמח להבהרה.
    אבי ג.

    השבמחק
  3. סטנלי פישר: "נטל המס העקיף כבד; על הממשלה לשקול העלאת המסים הישירים לרמות שהיו ב-2006"
    מס עקיף משלמים רק כשצורכים מוצרים או שירותים. מס ישיר זה מס שמשלמים אותו במשכורת.
    ככל שהחיסכון (הפרש חיובי בין הכנסות והוצאות)
    של המשפחה גבוה יותר כך היא משלמת פחות מיסים עקיפים.

    כלומר, סטנלי פישר רוצה לתדלק צריכה.

    אבל, הגברת צריכה בלבדה לא תעזור. הממשלה צריכה ליצור תנאים ליצירת עסקים קטנים ובינוניים, להגביר יזמות.
    יש מדד שמודד קלות לעשיית עסקים (ישראל במקום 34 בעולם)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ease_of_Doing_Business_Index

    ורק אחר כך ניתן לתדלק צריכה. רק כך תגדל הכלכלה.

    השבמחק
  4. ערן נראה לי שחשוב להדגיש במאמר שאינפלציה תמימה של 3% לשנה (במקרה הטוב) תרכפיל את המחיר תוך 23 שנה בקירוב ! כלומר המחירים נניח משנות התשעים עד היום הוכפלו רק בגלל יעד אינפלציה כזה (אם כי במהלך הדרך היו שנים עם אינלציה מאוד נמוכה)

    חשוב להדגיש את המשמעות של זה מכיוון שהמשכורות לא צומחות בקצה כזה כח הקניה הולך ומצתמצם ולכן זוג שהיה יכול לקנות דירה בשנות התשעים היום כבר לא יכול

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי,
      אני מקבל את הערתך. עדכנתי את המאמר.

      תודה
      ערן

      מחק
  5. ערן כתבה מעולה! כל הכבוד!
    באמת הגיע הזמן שאנשים (הכבשים) יבינו שאינפלציה זה מס!!

    ולאבי ג. - בעניין הפייסבוק-
    תראה את זה כמו מערכת ביטחונית חדשה של רפאל או דומיו
    מה שיש בה ששווה כל כך הרבה (הסכום הוא אשלייתי בכל קנה מידה)
    הוא היכולת לשטוף, לנטרל, לעקוב ולדווח בכל רגע נתון... עליך!
    כמובן אם תסכים לשתף פעולה. וזה שווה הרבה כסף. אם תסכים לשתף פעולה.

    ברכות לכולנו והתפחכות קלה ככל הניתן,
    דניאל

    השבמחק
  6. ערן,
    תודה על המאמר, כתוב כל כך מדוייק - שאפו
    מצטרפת לאיחולי ההתפכחות להמונים

    השבמחק
  7. יוקר המחייה = מפלצת תלת-ראשית.
    הממשלה, הבנקים, משפחות ההון.
    טיפול באחד או אפילו בשני ראשים לא יפילו את המפלצת.

    לועהארי.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום לועהארי
      זה לא מדויק מה שאתה כותב:
      מעבר ליצור כסף שלא מושתת על חוב תשאיר את הבנקים חסרי משמעות כי לא תהיה חייב להפקיד את כספיך שם כדי לקבל מעט ריבית והכל בשביל לשמור על ערך הכסף (אל תשכח שלא תהיה אינפלציה במצב כזה).
      בעלי ההון הממונפים גם כך יקרסו כי לא יוכלו להתמנף עוד.
      ולממשלה יתפנו עוד 35 מיליארד ש,ח לפחות.
      לעוד פרטים כנס לכאן:
      http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/11/blog-post_14.html

      ערן

      מחק
  8. תודה ערן על הכתבה המעניינת.
    כמו גם על שאר הכתבות המרתקות
    התחלתי לעניין חברים רבים באתר ואני ממליץ גם לכם לעשות זאת
    לירן

    השבמחק
  9. תודה ערן על הכתבה המעניינת.
    כמו גם על שאר הכתבות המרתקות
    התחלתי לעניין חברים רבים באתר ואני ממליץ גם לכם לעשות זאת
    לירן

    השבמחק
  10. סקינסי בריסטול29 במרץ 2012 בשעה 17:54

    ערן, לפי השיטה הזאת אז ריבית נמוכה אמורה לגרום לאינפלציה נמוכה ? ואם הריבית תהיה 0 או קרוב לשם (כמו ביפן) אז האינפלציה גה היא תהיה 0 ?
    או שבגלל שכמות הכסף כל הזמן גדלה לעומת ההיצע (הדברים הממשים אותם אנו קונים) אז תמיד תהיה איפלציה ללא קשר לגובה הריבית במשק.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום סקינסי,
      גם וגם. הריבית במשק מחייבת שתמיד קצב גידול כמות הכסף יהיה חייב להיות בקצב שבו הריבית גדלה ומאחר שהריבית גדלה בקצב גדול מקצב צמיחת המשק (גידול התוצר במשק),תמיד לאורך זמן תהיה אינפלציה או חיבת להיות אינפלצה כדי שלא יהיו פשיטות רגל רבות במשק. לכל זה מצטרף יחס הרזרבה של הבנקים שמגדיל עוד דרמטית את כמות הכסף בשווקים.
      ערן

      מחק
  11. ...ואולי הגיע הזמן שתתפכחו מאשליית ההתפכחות?
    למה אתם מקויים? מהפכת קטיפה? מחאה חברתית מנומסת ותרבותית + עצרות אמנים והמונים שיביאו לכך שבעלי ההון/העומדים בראש הפירמידה/החונטה השולטת יזמו בעצמם חלוקה מחדש של העושר? בחייאת, תראו מה קורה בסוריה. פה הרבה יותר טוב? נראה לכם? אנחנו בקוטב הנגדי. "...שידברו. כמה שהם רוצים. הכלבים נובחים והשיירה עוברת". והחונטה על אוצרה שומרת. ואולי, "כל אחד לפי יכולתו, כל אחד לפי צרכיו"? עזבו, בסרט הרע הזה כבר היינו. מי כמוני יודע.
    בעולם שבו שיעור הגידול של הכסף והחוב שניים רק לשיעור גידול המידע הדיגיטאלי הנאגר במערכות מיחשוב, מישהו באמת מצפה ש"הציבור" - "המופגז" באינסוף מידע על המתרחש מעבר למעגל הקליטה של חמשת חושיו - ילמד ויבין סוגיות שאינן פשטניות כמו מס אינפלציה ואופן יצירת הכסף כסיבות לעליית יוקר המחיה? הרי ע"מ שדבר כזה יקרה צריך כל אחד ואחד מאותו "ציבור" - או לפחות מרביתו - להכנס לאתר כמו זה - או אמצעי מדיה דומה לו - ולבלות בו זמן סביר ללימוד (Input) והבנה (Process). ולאחר מכן גם להשקיע זמן נוסף בתגובה (Output). ומה אז? הנה נכנסתי. קראתי. חשבתי. הבנתי. (או שאולי רק חשבתי שהבנתי :-). נו? אפילו כתבתי תגובה (קוראים לזה TalkBack לא? 13 שנה עובד מול המסך ולראשונה אני מגיב למאמר. כבר אני מתחרט על "תרומתי" לזיהום הסביבה הדיגיטאלי).
    לפני 10 שנים חיו בעולם 6 מיליארד בני אדם, כיום 7 מיליארד, ובעוד פחות מ- 10 שנים יהיו 8 מיליארד. המלחמה על המשאבים מחריפה, וזה לא הולך להיות יותר קל. אין שום אינדיקציות להתהוות קונסטלציה של מעבר "שקט" של האנושות לאיזושהי "שיטה אחרת"/עידן חדש. נהפוך הוא. הלא זה בלתי נמנע. יש כל כך הרבה כפתורים בעולם. מישהו, מתישהו, לא יתאפק, וילחץ על הכפתור האדום. זה רק עניין של זמן. דם ואש ותמרות עשן. ועוד דם. יזע ודמעות. הרס, חורבן ושכול. מלחמת גוג ומגוג. לא פחות. השאלה רק מתי.
    והאמינו לי, אני לא נביא זעם פרוע שער ותלוש מהמציאות. אני בדיוק כמוכם. עבד מודרני במשרד + אוברדראפט ושני ילדים.
    לא צריך את הנרי פורד מלפני 100 שנה. שלום חנוך סיכם זאת לא פחות טוב : "הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם".
    האזרח הממוצע מודע לאופן שבו הוא חי את חייו פחות או יותר ברמה של היציאה הקשה שהיתה לו הבוקר ומתי מתחיל שידור המשחק הערב. וכך זה יישאר. זו אקסיומה. זוהי עצם הגדרתו של העדר. כל פרט צועד אחר ההולך לפניו כשמרבית הזמן הוא תר את האדמה אחר מזון. בראש העדר יש מנהיג. הוא לאו דווקא בחר להיות המנהיג, הוא פשוט נזדמן לצד של העדר שנדמה היה לרוב פרטיו שבו יש הכי הרבה מזון. אולי הוא היה יותר שמן (עשיר) ובשל כך סבר רוב העדר שבכיוונו העשב מתוק יותר.
    (במאמר מוסגר, לטעמי, שגוי לנסות למצוא בעבר תימוכין לטענות על הקילקולים בחיינו עכשיו, בסגנון "השיטה המוניטארית שהיתה נהוגה עד 1913 וכו'...". למרות שצדק קהלת כשאמר "...ואין חדש תחת השמש...", שום דבר מסביבנו לא דומה למה שהיה לפני 100 שנה. שלא כמו אילו השנה עתה היתה 1012 ולא 2012. נסו לדמיין זאת)
    ארשה לעצמי לסיים (סוף סוף) בנימה אישית. לא לקחתי חלק בתנועת המחאה של קייץ 2011 למרות שאני גר במרחק הליכה משד' רוטשילד בת"א, משום שאני לא מאמין ב"לשנות את העולם". לא במובן של תנועת המונים שתייצר סוג של "תודעה קולקטיבית" משנת מציאות. לא כל שכן נוכח הנסיון לגבש תנועה כזו במסגרת של "מחאה מנומסת" מחד, והאבחנות הסותרות לעיל בדבר הנטייה הבלתי נמנעת לשימוש באלימות. ליתר דיוק, אני מאמין באפשרות של אדם לקחת אחריות לחייו ולשנות את עולמו שלו - את המציאות התודעתית והפיזית של חייו. באופן אישי, אני מאמין שמרכיב עיקרי בשינוי כנ"ל הינו התמדה בדחיית סיפוקים, היינו, המנעות מהתמכרויות ומנהגי שיעבוד.
    באביב הבא עלינו לטובה, ובחג הפסח (חג החירות והחופש) בפרט, אשתדל להמנע מלתת דרור ליצר לקנות רכוש וכך להשתעבד לחומר ולצורך בכסף.
    נראה לי שאלך על חוויה מדברית.

    חג שמח לכל בית ישראל.

    השבמחק
    תשובות
    1. קודם כל מתוך 7 מיליארד 2 מיליארד אין חיבור לחשמל ומים. יש 2 מיליארד בערך בעולם המערבי- הבעיה שכולם רוצים לחיות כמו האמריקאים.
      בקשר למשאבים- יש מליון פטנטים אחרים שאפשר להניע את הכלכלה שלנו דרכם. הבעיה שחברות הנפט והאנרגיה קונים את כל הפטנטים האלה וגם ממנים מחקרים באוניברסיטאות, ואז מה שמגלים שייך לחברה הממנת.
      עשו הרבה מחקרים על "יכולת הנשיאה של העולם" וזה בין 10 ל40 מיליארד. שוב פעם השאלה האם נשאר תלוים באנרגיה שאוזלת כמו נפט. או נפתח טכנולוגיות מתקדמות. תראה את הסרט "מי רצח את המכונית החשמלית" וסרטים על ניקולה טסלה והרעיון שלו לחשמל חינם!!!
      רק תחשוב מה היה קורה עם ממשלת ארה"ב הייתה מכריזה על פרויקט לאומי של יצירת אנרגיה חופשית ברמה של פרוייקט מנהטן. לוקחת את כול הכספים שהיא משקיע בפיתוחים צבאים- רק הפיתוחים זה חצי טריליון שנתי- ומשקעי בפיתוח אנרגיה, בלי בעלות על פטנטים בלי כלום. כול המדענים שעובדים על המאיץ חלקיקים בשוויץ. בין חמש לעשר שנים לא צריכים ערבים יותר חחחח.... שתינו יודעים שזה לא יקרה. אבל חיבים להתנגד. "לא נלך כצאן לטבח" אתה ואני לא היחידים שחושבים ככה. כולנו צריכים "לצאת מהארון".

      ליאור

      מחק
    2. וכמה כסף ישראל משקיע בצבא? מול אויבים שקורסים מבפנים, מיצריים וסוריה. מול פרוייקט גרעין איראני שכל התקפה עליו רק תעודד את האיראנים להמשיך בו.
      לעומת זאת כמה כסף הושקע בישראל במחקר על היתוך קר?

      כל מי שמזלזל בהיתוך קר, כדאי שיקרא את הספר של ד"ר טאדאהיקו מיצונו:
      http://ecowiki.org.il/wiki/%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%A8%D7%94_%D7%92%D7%A8%D7%A2%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%AA:_%D7%94%D7%9E%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%95%D7%AA_%D7%A9%D7%9C_%D7%94%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%9A_%D7%A7%D7%A8_(NUCLEAR_TRANSMUTATION:_The_Reality_Of_Cold_Fusion)

      ע'

      מחק
    3. 1. בבקשה אל תגרור את הדיון לימין ושמאל פוליטי.
      יש פה אנשים במדינה שמוכנים לחיות על לחם צר ומים והעיקר שיבנה בית מקדש שלישי. וזה יותר ממשפחה אחת.
      2. "אנחנו" מצד שני משקעים את כול מה שיש לנו כדי להוציא תואר ראשון ושני כדי שתהיה לנו עבודה בחברה גדולה עם תנאים, שבה נשתמש בכל ה"לימודים" שלנו כדי לדפוק את האזרח הקטן.
      3. כל תקציב הביטחון של ישראל זה בסביבות 50 מיליארד שקל=15 מיליארד דולר. תקציב בטחון של ארה"ב זה $1.030–$1.415 טריליון!!!

      ליאור

      מחק
  12. ההתפכחות הקולקטיבית אכן עלולה להתברר כאשליה אבל האישית היא הכרחית לכל אדם שהינו אדם (להבדיל מפרה, כבשה, רובוט וכד') ועל זה אמר פעם מישהו:
    the best way to fuck up is to follow the asshole in front of you!
    בהחלט זוהי עבודה של כל אחד ואחת על (ועם) עצמו כדי להשתחרר ולצאת לחירות הזו (וטוב שיש פסח שיזכיר למי ששכח במשך השנה) שהיא קשה וממכרת ומסממת ומלטפת את האגו (כן כן!) אבל הדרך הנכונה והאמיתית היא אכן לקחת מים, מקל וכובע (ומשרוקית אם חוששים להאבד) - ולצאת למדבר!!

    ישר כח לכולנו!
    וחג שמח ומשחרר :)

    השבמחק
  13. אני מוכרח לציין שככל בני האדם הפשוטים וגם אני בתוכם לא נוהגים להתעמק בשאלה עקרונית האם השיטה המוניטרית טובה או לא..? אני וגם אחרים משלמים עבור מוצרי היסוד והצריכה יותר כסף משנה לשנה משמעות הדבר שעלינו להגדיל את ההכנסה האישית בכל שנה ושנה וזאת על מנת לשמור על רמת חיים יציבה..כלומר יש כאן משוואה מענינת בין הריבון אשר רוצה לשמור על יציבות מחירים כדבריו לבין הפרט האזרח אשר מעונין לשמור על יציבות ברמת חייו ולתכנן את עתידו בהתאם..אני חוזר על מה שנאמר במאמר ובצדק שקיימת שחיקה מתמדת ומכוונת ברמת חייו של הפרט האזרח דרך עלית המחירים המכוונת של מקבץ מוצרי יסוד וצריכה לרבות מחירי השרותים.לאור זאת קיימת בעיה נוספת מעבר לשחיקה ברמת החיים אלא גם ובעיקר שחיקה ביולוגית של האדם האזרח ענין של גיל.. ככל שעובר הזמן גם יכולתו של האדם להגדיל הכנסה הולך ופוחת ולעתים הוא עומד בפני מצב לא נעים של פיטורים דווקא בגיל מתקדם ולאחר מכן נאלץ להסתפק במשרה פחות מכניסה..כלומר מכל המסקנות אשר נובעות ממצב כלכלי לא יציב שוחק עם יוקר מחייה גדל משנה לשנה נוצרת כאן בעיה חברתית אשר הופכת להיות עם הזמן פצצה מתקתקת מסוכנת לסביבה האנושית..מסקנה שלי שדרכו של האדם המודרני הפכה להיות דרך היסורים ואני שואל את עצמי האם זה הכרח המציאות או גזרה משמים ואין מה לעשות אלא לקבל את המציאות וזהו..? לעניות דעתי אין לשאלה זו תשובה אחת אבל בשורה תחתונה כדאי שכולנו נפנים את המציאות הלא סימפטית והיא שהאדם בחברה מודרנית בוחר בעל כורחו לחיות חיי עבדות אחרת הוא ניכחד פיזית וזה סופו..לפיכך אני סבור שצריך שינוי מהפכני ולא רק בתחומי כלכלה וכסף אלא בתפיסת עולם כוללת של החיים בחברה הנוכחית ובעיקר זו אשר נוצרה בתקופה הדיגיתלית העכשווית..

    השבמחק
  14. מהם הצעדים המעשיים שעלינו לנקוט כקבוצה (כמו הגרעין שמבקר באתר) וכפרטים?
    מה היעד והחזון?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי,
      מטרת האתר היא לא להגיד לך מה לעשות, הכוונה להביא את כל הנתונים לפניך ואתה תחליט מה הדרך הנכונה כדי לפעול/להתארגן/לנקוט בצעדים אם בכלל/ או לדעת במי לתמוך אם יהיה כזה
      המסר העיקרי הוא שכשלב ראשון חייבים להפסיק עם יצירת הכסף מחוב. זו הרעה החולה. מכאן הצגתי כמה אלטרנטיבות שמוצגות במדור "השיטה המוניטארית" ואמשיך להרחיב בנושא בעתיד ויתכן שיש אפילו טובות מאלה ואינני מכיר אותן.
      שינוי כזה הוא שינוי שלא יוכל להתחולל לא ביום ולא ביומיים. הוא מצריך קודם כל מהציבור להפנים את הבעייתיות של השיטה הקיימת ולעשות "סוויץ'" בראש. ממה שאני חווה אם פעם כל הבעייתיות הזו היתה נחלת הידע שלי ועוד כמה בודדים שהסכימו לדבר על זה , הרי היום כבר התחיל שינוי שלדעתי יתעצם בגדול במקרה שבו יפרוץ משבר גדול-מה שאני קורא לו "נקודת ההתפכחות". ראה בארה"ב למשל מיליונים היום שם מצביעים למועמד שדוגל בשינוי השיטה המוניטארית וסגירת הפדרל ריזרב. לקח להם למעלה מ20 שנים להבין זאת מהרגע שהמועמד הזה רץ לנשיאות (ונחשב אז להזוי ומנותק) עד שקלטו שזו הבעיה הגדולה היום. בדרך הם עברו משבר גדול שגרם להם להתפכח.
      בכל מקרה ההמלצה שלי היא בינתיים להמשיך ללמוד ולחקור, זה השלב הראשון בפתרון כל בעיה.
      ערן

      מחק
    2. שיי ערן,

      ראשית ברכות על האתר, בהחלט למדתי המון.
      אתה כותב שהציבור צריך לעשות "סוויץ" בראש, וזו בדיוק הבעיה לדעתי,
      האם הציבור באמת יכול ? לותר על קניה באשראי ? לחסוך כסף כמו פעם ורק שיש ללכת ולקנות ? לתקן את מכונת הכביסה שוב ושוב ולא להיכנס לאחת החנויות ולקנות ב 36 תשלומים מכונה חדשה ?

      נראה שהסוויץ הוא מאוד גדול, וצריך ממש רעידת אדמה בדמות קריסה גלובלית או מלחמת עולם שלישית אחריהם יתחילו מחדש.

      מחק
    3. ערן הילדסהיים3 באפריל 2012 בשעה 13:49

      זו הסיבה שכתבתי שנקודת ההתפכחות תקרה רק שאנשים יבינו שהם חיים בעולם וירטואלי. איך שלא תסתכל על זה העולם צועד לקראת קריסה וכדאי שנגיע אליו ,אנחנו האזרחים, מוכנים.

      מחק
    4. שאלת מליון הדולר :-) היא מתי זה יקרה, בדור שלנו או אולי בדור הבא או הבא אחריו (הרי הבנקים המרכזיים יכולים להדפיס דולרים ויורו כאילו אין מחר).
      ושאלה לא פחות חשובה היא , מה אנחנו בתור אזרחים יכולים לעשות כדי להיות מוכנים, לקנות זהב ? להחזיק מזומנים בבלטות/כספת ? רעיונות אחרים ?

      מחק
  15. ערן, כתבה חדה ומדויקת.. אפילו חרגתי מהרגלי, פרצתי את החומץ האש הסיניתף נכנסתי לפייסבוק ושיתפתי (:

    אמרת ממש יפה את מה שטענתי על המאבק החברתי הקלוקל שמתנהל בישראל..
    אגב, אתמול הייתה שביתה כללית בספרד, שרפו דברים מול בנקים בברצלונה. נשמע כיף. חבל שאני כה רחוק משם..

    ביביבי

    השבמחק
  16. כדאי לקרא מאמר מרתק מפורבס אתמול שמתייחס לתרומת חובות מחוץ לארה"ב וחובות של הסקטור הציבורי האמריקאי לגידול במחיר הזהב:
    http://www.forbes.com/sites/jerrybowyer/2012/03/29/gold-money-creation-and-the-monetization-of-debt/?s

    השבמחק
  17. "ואם הבעיה לדעתכם היא ההיצע אז זה קצת סותר את העובדה שב2011 היצע הדירות היה הגבוה ביותר מאז 2001. כל כך גבוה שאפילו הנגיד ביקש כבר משר השיכון להפסיק להפשיר קרקעות."

    לא ברורה לי הקביעה, שב 2011 היצע הדירות היה הגבוה ביותר מאז 2011. אחרי שנת 2000 נוצרו עודפי דירות ועודפי קרקעות בידי הקבלנים, שהתחילו לקטון רק ב 2006. חלק מזה מתואר כאן: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?
    did=1000713452

    אחרי שנסכים על זה, נוכל להבין למה כל כך יקר לקנות כאן דירה.

    השבמחק
  18. אתה כותב: "לאלו מביננו שלא נערכו מבעוד מועד ,ישאר רק להתפלל ולקוות לטוב."
    אני שואל,איך נערכים מבעוד מועד? איך אפשר להתכונן לזה ברמה האישית?

    השבמחק
  19. שלום רב,
    כתבה זו לא התייחסה כלל לעובדה שמחיר המוצרים בשוק בישראל כפולים ומשולשים מהמחיר שלהם בחו"ל גם אם הם מיוצרים בארץ ומיוצאים לחו"ל.
    יש הרבה מאוד מה לעשות בשביל לאזן את הפערים האלה. זה לא נכון להאשים רק את האינפציה ואת המערכת המוניטרית. היא דפוקה וצריך לנסות להחליף אותה. אבל עד אז יש הרבה מה לעשות!
    י'

    השבמחק
  20. טועה. הגורם מספר אחד ליוקר המחייה בישראל זה מכון התקנים ואם היית מתעמק היית מבין למה בכלכלה הגלובלית הוא החסם העיקרי לירידת המחירים.
    הסיבה מאוד פרוזאית ברגע שאתה חוסם אפשרות ליבואנים קטנים להביא לארץ מוצרי צריכה. ישראל כמעט לא מייצרת כלום למעט חלק מהאוכל. אתה מגדיל את נתח הגדולים שמשחקים במחירים ומונע תחרות. חיסול מכון התקניםפ יפתח את המשק לתחרות ויביא להוזלת מחירים בכל התחומים. ואתה יודע מי מונע זאת. שלי יחימוביץ ועיני שני הפוליטיקאים שדואגים בעיקר לוועדים ולא למשק.

    השבמחק