יום חמישי, 28 ביוני 2012

נקודת מפנה? סטוקטון הפכה אתמול לעיר הגדולה ביותר בהיסטוריה האמריקאית שפשטה רגל

בגלובס סיפרו לנו אתמול כי הכלכלה נמצאת בפני "נקודת מפנה" ,בו בזמן שארה"ב חצתה את הנקודה הזו באחת מפשיטות הרגל הגדולות שחוותה המדינה בהיסטוריה: העיר סטוקטון בקליפורניה הפכה לעיר הגדולה ביותר בכל 236 שנות קיומה של ארה"ב שהכריזה על פשיטת רגל .




מועצת העיר של סטוקטון חתמה שלשום על מסמך בקשה להסדר חובות לאחר שכשלה להגיע להסדר מול נושיה ובכך עשתה היסטוריה והפכה לעיר הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב שפשטה רגל. תוכלו לקרא את תוכן מסמך הבקשה בקישור כאן

ב-3 השנים האחרונות נפגעה הרשות המקומית שם בצורה קשה בעיקר בעקבות קריסת שוק הדיור, והתמודדה עם גירעון של 27 מיליון דולר  וחוב של 700 מיליון דולר באמצעות קיצוצים דרסטיים שלא עזרו.
הקיצוצים כללו פיטורין של רבע משוטרי העיר, שליש מהכבאים ו-40% מכלל עובדי הרשות.

ההשלכות למהלך של פשיטת רגל של עיר עלולות להיות חמורות עבור הציבור שגר בה: אם השופט יאשר את תוכנית פשיטת הרגל, הכסף לנושים יגיע מהקרן הכללית של סטוקטון, שמעבירה כספים בעיקר לביטחון הציבור, לרבות למשטרה ולמערך כיבוי האש.
אבל מסתבר שפשיטת הרגל נועדה למנוע מצב קשה אפילו עוד יותר:
רוברט בנדטי, פרופ' למדע המדינה באוניברסיטת סטוקטון מספר שהסיבה שהעיר העדיפה להכריז על פשיטת רגל היא כדי להימנע ממצב שבו כדי להחזיר חובות היא היתה צריכה לסגור את המשטרה או את מכבי האש.



כמו במקרה של יוון שבו כולם האשימו במשבר את היוונים העצלנים ,כמו במשבר הגדול בישראל בשנות ה80 שהאשימו את הישראלים  בצריכת יתר ,כך גם הפעם מנהיגי סטוקטון מאשימים את שוק הנדל"ן והוצאות הפנסיה הגדולות במצבם. כל זה תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שהשיטה המוניטרית המונהגת בארצם תוביל מתמטית בסופו של דבר כל מדינה, עיר או רשות לקריסה בשלב כזה או אחר ללא קשר לאופי תושביה ולמי מנהיג אותה. הסיבות לנפילה שציינו בסטוקטון הן רק תסמיני השיטה.

הניסיון להסתיר את הבעיה האמיתית הזו נעשה בהצלחה יתרה כל עוד המדיה הראשית היתה השליט היחיד בשוק התקשורת. אלא שבשנים האחרונות יותר ויותר אנשים נחשפים לעובדה שהמדיה הראשית לא מספרת להם תמיד את הסיפור האמיתי .זה גורם להם לחפש תשובות במקום אחר ולצורך כך לנדוד באינטרנט בחיפוש אחר מקורות מידע בילתי תלויים. זה גם גורם לעליה בפופולריות של אתרים המנסים להפיץ את המידע הודות הכלכלה והמדיניות המוניטרית כמו למשל אתר זה ששם לעצמו את הדבר כאחת המטרות או אתרים נוספים כמו אמת אחרת ובועת נדלן שמעלים את הנושא.

למה אני מספר את כל זה?
אתמול פנה אלי  אחד מהקוראים החדשים של האתר בשאלה "האם יש כלכלנים בכירים בארץ שתומכים בשינוי השיטה המוניטרית? פוליטיקאים? שלי יחימוביץ'? ירון זליכה? אחרים?"
עניתי לו שלצערי לא נמצא עד היום אף בכיר או נציג ציבור שמוכן להעלות את הנושא ובטח שלא לדבר על פתרון. אלא שאתמול בערב נפל דבר בישראל. כנראה הנושא והתפוצה שלו החלה לחלחל גם לחלונות הגבוהים ולכן עד כמה שלי ידוע בפעם הראשונה דמות מוכרת בארץ העלתה את הנושא ולא סתם דמות אלא ראש האופוזיציה. כך נראה דף הפייסבוק של שלי יחימוביץ' אתמול :


שלא תבינו לא נכון :
לא ברור כלל האם שלי יחימוביץ' תיקח את העניין גם לכיוון האופרטיבי ,אחרי הכל מפלגתה חייבת כ30 מיליון ש"ח לבנקים שנהנים מהשיטה -כך או כך מאחר שאלפים נחשפים אל דף הפייסבוק הזה ומאחר שהמלחמה פה היא מלחמה על התודעה נעשה פה שירות נהדר בעניין גם אם יחימוביץ' לא התכוונה לכך.
 בכל מקרה בגלל שהשיטה המוניטרית לא מבדילה בין שמאל לימין ,קפיטליסט לסוציאליסט ,חרדי או חילוני ,הייתי שמח לראות עוד מנהיגים מכל קצוות הקשת הפוליטית מצטרפים ומפיצים את המידע.

ואם כבר מדברים על שינוי אז לראשונה גם גוף שידור יחסית מרכזי עומד לפרסם סרט בנושא:
 ערוץ 8 בהוט ביום שישי 18:00 ישדר את הסרט הדוקמנטרי "התמוטטות כלכלית" בו מתקיים ראיון עם העיתונאי  מייקל רופרט.רופרט מתאר בסרט בין השאר גם את בעיתיות השיטה המוניטרית ומסביר למה היא תהיה אחד הגורמים שיגרמו לקריסה גדולה של הכלכלה בעולם בקרוב.
סרט מומלץ -רק אזהיר שהוא לא סרט אופטימי במיוחד בלשון המעטה.
למי שאין הוט בבית הנה הסרט ללא תרגום (רופרט מסביר על השיטה המוניטרית מדקה 37):



תודה לאיתי,רחל ,יוסי ולאנונימי המגיב שעזרו לי בליקוט החומרים למאמר זה.



34 תגובות:

  1. A study of Ruppert's work is a must for anyone looking to raise his head above the thick blanket of ignorance..he nearly paid with his life for his revelations...last I heard he's "north of the border" in Canada.
    - Eran

    השבמחק
  2. לדעתי אף אישיות בכירה לא מדברת על שינוי השיטה המוניטרית קודם כל מפני שהם אינם מאמינים בכך ומן הסתם גם רובם לא ממש התעמקו בנושא, שנתפס עדיין כרדיקלי משהו. יתר על כן, גם אם הם בכל זאת קצת נוטים לכיוון (ושוב, רובם לא), הם לא ימהרו להתייחס לכך בפומבי מכיוון שזה יתייג אותם כרדיקליים או אפילו כהזויים, כלומר יפגע אנושות בקריירה שלהם. כל עוד רוב הציבור תופס את ההצעה הזאת כך (רדיקלית/הזויה), הבכירים לא ידברו על כך כי זה אוטומטית יצמיד אותם לשוליים. לדעתי השינוי יכול לבוא רק על ידי השכלת הציבור בעניין, ועל כך תודה לערן על העבודה הטובה. ככל שידברו על זה יותר, זה יהפוך למשהו שנשמע פחות ופחות רדיקלי/מאיים. נראה לי שרוב האנשים לא אוהבים לעשות שינויים דרסטיים. הבעיה היא כמובן שנדרשים שנויים דרסטיים כי כבר די ברור שהשיטה הנוכחית לא עובדת (כאמור, רוב האנשים כיום אולי יסכימו שנדרש שינוי מסוים, אבל קשה להם לדמיין מערכת מוניטרית אחרת ולכן הם מעדיפים להישאר עם המערכת הקלוקלת הנוכחית ("better the devil i know").

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום טל,
      אני מסכים לגמרי עם דבריך. פוליטיקאים ידברו בדרך כלל לא על מה שמועיל לעם אלא מה מועיל להם בקלפי.. אני טוען שהמלחמה פה היא על התודעה שכן שככל שיותר אנשים יבינו את הבעיה כך יהיו יותר פוליטיקאים שירצו לתת לה מענה או שלפחות ידברו על כך. שלי יחימוביץ' (או כל מי שמטעמה) לדעתי לא היתה מעלה את הפוסט הזה אם לא היתה מתחילה לכך מודעות כלשהיא בעם ולראייה ניתן לראות את כמות הלייקים והשיתופים הגדולה באופן יחסי שקיבל הפוסט.

      ערן

      מחק
    2. הצרה היא שממסמסים את אנרגיות הדיון ואת הפוטנציאל להביא שינוי על ידי התברברות בנושאים הרבה פחות חשובים

      למשל פתאום גולשים לדיון בסוגיות של קפיטליזם מול קומוניזם שזה בכלל לא העיקר
      תמיד מצליחים לפלג אותנו...............

      מחק
  3. אפשר גם להוריד את הסרט "התמוטטות" כטורנט, לדוגמה פה: http://kat.ph/collapse-limited-dvdrip-xvid-submerge-t4164349.html

    אגב סרטים, ממליץ על הספיישל של התוכנית "פרונטליין" בעניין וול סטריט והמשבר הכלכלי - http://video.pbs.org/video/2229573868. לא מדבר על שינוי השיטה המוניטרית, אבל מציג די טוב את העיוותים במערכת הפיננסית הבינ"ל, ואת הכישלון של המערכות הפוליטיות (הלינק הוא לחלק 4 האחרון, שמצייר בברור תמונה של משחק פירמידה ענק).

    השבמחק
  4. היי ערן,
    כמו תמיד תענוג לקרוא פה באתר.
    אני קצת סקפטי לגבי יחימוביץ׳, סך הכל מי שמנהל את עמוד הפייסבוק שלה פירסם ציטוט מפורסם.. אולי סנונית ראשונה, אבל לא הייתי בונה על זה.
    בכל מקרה, יש לי שאלה שברור לי שלא נעשו מחקרים מעמיקים בנוגע אליה, מכיוון שמזה עשרות שנים אין למעשה כלכלות שאינן מבוססות חוב, אבל קיוותי שתוכל לסבר את האוזן:
    שוכנעתי שלכלכלה מבוססת חוב יש הרבה חיסרונות, אבל לא יכול להיות שלכלכלה שמבוססת על קצב הצמיחה אין חסרונות! מה לדעתך החסרונות הצפויים לשיטה זו? ( חוץ מירידה בכמות הבנקאים המיליונרים, שהיא כאמור מבורכת)

    ליאון

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום ליאון,
      לגבי שלי יחימוביץ' כמו שכתבתי אשמח לראות אותה או כל מישהו אחר שפועל בתחום. עדיין מבחן התוצאה לפניה ועדיין אני מתקשה לראות איך מפלגות שחייבות כל כך הרבה מיליונים לבנקים (כולל מפלגת העבודה) יצליחו לצאת נגד שיטה שמשרתת את הבנקים. בין אם שלי כותבת את דף הפייסבוק שלה או לא עדיין אלפים נחשפים אליו ומאחר שהמלחמה פה היא מלחמה על התודעה נעשה פה שירות נהדר בעניין גם אם היא לא מודעת לכך.

      לגבי שיטות כלכליות - כמו שאמרת אין שיטה כלכלית שאין בה חסרון ולכן השאיפה היא לא למצא את השיטה המושלמת אלא את האופטימלית.
      לגבי החסרון בכלכלה ללא חוב הוא שהיא תהיה מוצמדת למדד מסוים שישקף את קצב הצמיחה במשק ובכך כמות הכסף תותאם לקצב הצמיחה (בניגוד להיום שזה לא צמוד לכלום וצמיחת השוק צריכה להיות מותאמת לקצב הגידול האקספוננציאלי בכמות הכסף)- אם הממשלה תגזים בהפקת הכסף למימון פעילותה או תשנה את המדד בצורה לא אחראית היא תחולל אינפלציה. זה אגב לא יצור מצב יותר גרוע מהיום כי היום האינפלציה היא דבר מובנה בתוך השיטה -כלל לא מנסים למנוע אותה אלא להיפך היעד של הבנק המרכזי הוא ליצור אינפלציה מבוקרת מידי שנה.
      דעתי היא שבניגוד להיום עדיף להיות תלויים בממשלה מאשר בגופים הפרטיים שמפיקים את הכסף ושאנחנו כלל לא בראש סדר העדיפות שלהם. אל תשכח שגם מוקדי הכוח ישתנו במקרה כזה והפוליטיקאים יהיו קשובים הרבה יותר לך מאשר לבנקים.

      בנוסף ברגע שהמונופול על הכסף יופקע מהמערכת הבנקאית גם אילו הממשלה תנהג בחוסר אחריות עדיין יהיו לך מטבעות אחרים שתוכל להשתמש בהם. היום אם השקל יקרוס הוא יפגע בכולם - בחסכנים ,בבזבזנים ,באחראים וברשלנים.

      ערן

      מחק
  5. חבר פרלמנט בכיר מקוסטה ריקה ממליץ על הסרט moving forward של תנועת צייטגיסט בעמוד הפייסבוק שלו. https://www.facebook.com/mundopolitico.org/posts/201361783318705?comment_id=550314&notif_t=comment_mention אגב, המפלגה שלו, PAC (המפלגה השניה בגודלה בקוסטה ריקה) התחייבה ל"ביטול הכסף" בבחירות של 2007. גם אם מדובר בהצהרה פופוליסטית, הייתי שמח לשמוע את הפוליטיקאים בישראל מבטיחים דבר דומה. אגב, קוסטה ריקה מקדימה את שאר מדינות העולם גם בנושא אחר: היא המדינה הגדולה ביותר בפלנטה שאין בה צבא. הצבא פורק ב 1948, ומאז אין מלחמות.

    השבמחק
  6. ערן, אתה יכול לעדכן מה הולך בהונגריה ו/או איסלנד?
    בתחילת השנה כתבת שהונגריה הלאימו את הבנק המרכזי שלהם

    אגב, כמו קודמיי כאן, גם אני מעדיף לצנן את ההתלהבות משלי
    עדיף לחפש ח"כים/שרים שמנהלים בעצמם את הפייסבוק שלהם כמו אורי אורבך

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום מתן,
      אכתוב אולי על כך בקרוב : בגדול הונגריה עושה סימני שבירה תחת לחץ כבר של האיחוד וקרן המטבע ועושה קולות שהיא מוכנה לדון בהפסקת התהליך להלאים את הבנק המרכזי שלה.

      לגבי שלי יחימוביץ' -ראה תגובתי לליאון ב11:18

      ערן

      מחק
    2. מה תגידו על זה?

      http://www.youtube.com/watch?v=t6SmRz3y4ps&feature=related

      מחק
    3. 15.06.2012

      ממשלת הונגריה תגיש בשבוע הבא לפרלמנט חוק חדש, להסדרת פעילות הבנק המרכזי במדינה כדי לעמוד בתנאים של קרן המטבע (IMF) והאיחוד האירופי לקבלת חילוץ. כך לדברי מיהלי וארגה, ראש הצוות ההונגרי למשא ומתן לקבלת חילוץ.

      בעבר נטען כי החוק הנוכחי והחדש יחסית, המסדיר את פעילות הבנק המרכזי של הונגריה, אינו מאפשר לו לפעול בחופשיות, ולכן המדינה לא יכולה לקבל סיוע.

      ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, אמר כי קרן המטבע תסכים להתחיל במו"מ "בכל רגע".

      וארגה אמר כי הוא מקווה שהפרלמנט יאשר בשבוע הבא את החוק, וכי השיחות על קבלת סיוע יתחילו כבר בקיץ הקרוב.



      בנובמבר, הגישה הונגריה בקשת סיוע מקרן המטבע, אחרי שדירוג האשראי שלה נפל לרמת "זבל" ושער הפורינט ההונגרי צלל מול היורו. הדבר הקשה מאוד על הממשלה ההונגרית לגייס כספים לצורך פעילות שוטפת וכיסוי החובות שלה.

      ואולם, למרות הקשיים של הונגריה, קרן המטבע, האיחוד האירופי והבנק המרכזי של אירופה לא הגישו למדינה כל סיוע ולא ניהלו משא ומתן ממשי איתה על התנאים, משום שאמרו כי חוק הבנק המרכזי במדינה לא מאפשר לו לפעול בחופשיות, והוא מהווה למעשה שופר של הממשלה.

      נגד ממשלת אורבן הושמעו ביקורות פעמים רבות בדבר קידום הלאומנות במדינה, ונאמר כי הוא פועל בדרכים לא דמוקרטיות.

      וארגה אמר, כי החוק החדש הוא בעל סיכויים של 99% לעמוד בדרישות הבנק המרכזי של אירופה ושל קרן המטבע, כלומר המכשול האחרון יוזז לפני תחילת המו"מ.

      http://www.themarker.com/wallstreet/1.1732503

      מחק
  7. ערן, הנה לך עוד מידע רלוונטי לעניין.




    1.

    21/12/2010

    "צפויות 50-200 פשיטות-רגל של עיריות ומדינות בארה"ב"
    ...
    הממשל האמריקני יתייצב בפני הצורך לחלץ מדינות (states) שקועות בחובות, שלא יוכלו לעמוד בפירעון האג"ח ובהתחייבויות האחרות שלהן.

    "קווי הדמיון בין המדינות לבנקים הם קיצוניים.

    גם המדינות הוציאו כספים באופן מוגזם והגדילו את המינוף שלהן בצורה דרמטית", ציינה וויטני.

    "הן לוו סכומי עתק על חשבון הדולרים של העתיד כדי ליהנות בהווה, ולמעשה שדדו את הדורות הבאים".


    לפי התוכנית "60 דקות", מדינות ארה"ב הוציאו ביחד קרוב לחצי טריליון דולר יותר מתקבולי המסים שלהן.

    גם קרנות הפנסיה של העובדים שלהן סובלות מגירעון אקטוארי של טריליון דולר.

    קליפורניה, למשל, ניצבת בפני גירעון חזוי של 19 מיליארד דולר בשנה הבאה, ודירוג האשראי שלה קרוב למעמד של זבל. בהתבסס על התמ"ג שלה, קליפורניה היא הכלכלה השביעית או השמינית בגודלה בעולם.

    "כעת מוציאה קליפורניה יותר על הפנסיות לעובדיה מאשר על מערכת החינוך הגבוה במדינה, שצריכה להעלות את שכר הלימוד (באוניברסיטאות של מדינת קליפורניה) ב-32% כדי לממן את הגירעונות שלה", נאמר בתוכנית.

    לפי התוכנית, מדינת אריזונה מצויה במצב כה נואש, שהיא מכרה את בנייני הממשל שלה, את בית המשפט העליון שלה ואת בתי המחוקקים לקבוצת משקיעים, וכעת היא שוכרת אותם בחוזה ארוך טווח מהבעלים החדשים. אריזונה גם ביטלה את מימון מדיקייר (ביטוח הבריאות הציבורי לבני 65 ומעלה) למושתלי האברים מבין תושביה.

    כריס כריסטי, המושל החדש של ניו ג'רזי, שהופיע גם הוא בתוכנית, חיזק בדבריו את הערכותיה של וויטני. "יום הדין הגיע, זהו זה", הוא אמר, "והוא הולך להגיע לכל מקום".

    כריסטי הרפובליקני, שזו לו כהונתו הראשונה, קיצץ כבר 1.3 מיליארד דולר בתוכניות סיוע לבתי ספר ולעיריות במדינתו כדי לצמצם גירעון שחזוי להגיע ל-11 מיליארד דולר בשנת הכספים הבאה.

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000609989



    2.

    29.09.10

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3961900,00.html



    3.

    05.12.2010

    סימנים הולכים וגוברים למשבר חובות בממשל המקומי בארה"ב - המדינות והעיריות.

    מדינות רבות מקצצות לא רק בתקציביהן וברווחה, ולא רק מפטרות עובדים ומשחררות אסירים מוקדם מהמתוכנן, אלא לוות סכומי עתק כנגד קופות הפנסיה של עובדיהן.

    הסיכונים לטווח הארוך עשויים להיות גרועים אף יותר מכך, מזהירים אנליסטים פיננסיים.

    החשש הוא שגם אם הכלכלה תתאושש, הגירעונות לא יעלמו, מכיוון שמדינות ועיריות רבות עמוסות בחובות עצומים כל כך - בשווי טריליוני דולרים, שחלק ניכר מהם לא רשום בספרים ומוסתר מעין - שהן עלולות לכרוע תחתיהם בשנים הבאות.

    כמה מהאנשים שהזהירו ממשבר הסאבפריים לפני יותר משנתיים מצלצלים בפעמוני האזהרה.

    לא רק עיירות קטנות או ערים גוועות ב"רצועת החלודה" - האזור התעשייתי של ארה"ב, אלא מדינות גדולות כמו אילינוי וקליפורניה, נמצאות בסיכון גובר.

    פשיטות רגל של ערים או מדינות הן דבר נדיר מאוד. אף מדינה לא הגיעה לחדלות פרעון מאז השפל הגדול, ורק קומץ ערים הכריזו פשיטת רגל או שוקלות לעשות כן. אולם המצב התקציבי קשה כל כך, שהוא מזכיר לרבים את משבר הסאבפריים ואת משבר החובות באירופה. אם המשקיעים יימנעו מלהלוות כסף (באמצעות רכישת אג"ח) למדינות החלשות יותר, יוצת משבר שיכול להתפשט גם למדינות החזקות - כמו שקרה באירופה.

    http://www.themarker.com/wallstreet/1.571671

    השבמחק
  8. יופי של מאמר!

    השבמחק
  9. בריטניה מכינה תוכנית חירום למקרה של החרפת המשבר האירופי
    ...

    הסחר בירידה : שווי הסחורות שנשלחות למדינות גוש היורו, המהוות 40% מהיצוא של בריטניה, ירד באפריל ב-11% לעומת חצי שנה קודם לכן.

    ההשפעה בערוצים הפיננסיים עלולה להיות חזקה אף יותר.

    עסקים מכרו מניות ודחו הוצאות הון כדי לשמור על המזומנים במקרה ששוקי האשראי ישותקו.

    העסקים בבריטניה מודאגים בצדק.

    החרדה לגבי הלוואות שנתנו הבנקים המקומיים למדינות החלשות של גוש היורו, העלתה את עלויות המימון שלהם, וייקרה את ההלוואות לעסקים ולבעלי בתים.


    לפי הנתונים המעודכנים ביותר של הבנק לסליקה בינלאומית, החשיפה הכוללת של הבנקים בבריטניה לאירלנד, לספרד, לאיטליה, לפורטוגל וליוון מסתכמת ב-300 מיליארד דולר (ראו תרשים).

    זהו סכום גדול בהרבה - בשיעור של כ-12.7% מהתמ"ג - מהחשיפה של הבנקים בגרמניה.

    היות שהבנקים קשורים זה לזה, אפילו הנתון הזה לא משקף במלואה את מידת הפגיעות של בריטניה.

    בנוסף, בנקים בצרפת ובגרמניה שחשופים אף הם לחובות של מדינות הפריפריה, חייבים לבנקים הבריטיים 146 מיליארד דולר.

    אם אחת המדינות תפרוש מגוש היורו או תתכחש לחובותיה הזרים, היא תגרור גל של הפסדים במערכת הבנקאות באירופה.

    ,לפי פרוטוקול של ישיבתה בתחילת החודש, ועדת המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי של בריטניה קבעה כי הסיכון ל"תרחיש פרוע" שכזה גבר.

    עצם האיום הזה מדכא את כלכלת בריטניה, וזו הסיבה לכך שארבעה מבין תשעת חברי הוועדה הצביעו בעד סבב חדש של רכישות אג"ח בכספי הבנק.

    נראה כי בישיבה הבאה, ב-14 ביולי, כבר יהיה רוב להרחבה כמותית נוספת.


    האם רכישות אג"ח נוספות תניב הרבה תועלת ?

    משקיעים שברחו מגוש היורו החנו את כספם בבריטניה, והורידו את התשואות על האג"ח הממשלתיות שלה לעשר שנים לרמה של 1.6%.

    הבנק המרכזי עשוי היה להועיל יותר אם היה קונה אג"ח המונפקות על ידי בנקים מסחריים, שהיו מורידים את עלויות המימון שלהם והריביות שהם גובים מהלקוחות - אך הוא לא רצה לעשות זאת.

    השיקולים לגבי אג"ח של מי לקנות, והסיכונים להפסיד מהן, ישליכו את הבנק מעבר למדיניות מוניטרית טהורה, לטריטוריה הקודרת שבה הפוליטיקאים מנווטים טוב יותר.

    "לבנק אין שום מנדט דמוקרטי להשקעה של כספי משלמי המסים בסיכון", אמר נגיד הבנק המרכזי של בריטניה, מרווין קינג, ב-14 ביוני.

    ואולם, קינג הציע כמה אלטרנטיבות.

    הוא הציג תוכנית חירום שנועדה להבטיח שהבנקים המסחריים יוכלו להשיג גישה להלוואות לשישה חודשים בריבית נמוכה ישירות מהבנק המרכזי.

    בסבב הראשון של הלוואות מסוג זה, ב-20 ביוני, הבנקים לוו 5 מיליארד ליש"ט בריבית של 0.75%.

    קינג גם הודיע על תוכנית רדיקלית יותר, שנועדה לעודד את הבנקים להלוות.

    במסגרת תוכנית זו, שנקראת "מימון להלוואות", הבנק המרכזי, בגיבוי הממשלה, יהפוך מימון זול לטווח ארוך לזמין עבור הבנקים, ששומרים או מגדילים את היקף ההלוואות לעסקים ומשקי בית.

    הלקח העיקרי מהניסיונות הלא מוצלחים להגדיל את היצע האשראי הוא שהתנאים לבנקים צריכים להיות נדיבים מספיק, כדי לשכנע אותם לקחת חלק.

    קינג לא הסכים לפרט הרבה, אך אמר כי עלויות המימון יהיו "מתחת לריביות הנוכחיות בשוק".

    לצד האמצעים האלה, ההרחבה הכמותית של הבנק עשויה עדיין להיות יעילה.

    לקיחת נתח מתוך האג"ח הממשלתיות מהשוק מאלצת משקיעים, כולל המוכרים של אותן אג"ח, לקנות נכסים בסיכון גבוה יותר, כמו אג"ח קונצרניות - מה שמוריד את עלויות המימון לעסקים.

    ירידה נוספת באינפלציה תקל על הבנק לעודד הרחבה מוניטרית נוספת : נתונים שפורסמו ב-19 ביוני הצביעו על האטה באינפלציה בבריטניה מ-3% ל-2.8% במאי.

    ההאטה באינפלציה סייעה לעורר מעט את הצריכה הפרטית.

    מכירות המכוניות החדשות עולות בשיעור של יותר מ-10%.

    שוק התעסוקה נראה יציב.

    התעסוקה עלתה ב-166 אלף משרות בשלושת החודשים שהסתיימו באפריל - יציבות שמוסברת בין היתר בצמיחה עמומה במשכורות.



    אולם על כל ניצוץ חיים בכלכלה המקומית, מגיע נתח גדול הרבה יותר של חדשות רעות מבחוץ.

    שווי היצוא מבריטניה נפל בשיעור חד בין מארס לאפריל :

    היצוא לסין נפל ב-16.7%; לגרמניה ב-16.3%; ולארה"ב ב-8.9%.

    הנתונים מרמזים על בעיה רחבה הרבה מעבר לדרום אירופה, וזה כבר מדאיג הרבה יותר.

    http://www.themarker.com/wallstreet/europe/1.1742558

    השבמחק
    תשובות
    1. ובהקשר זה-ידיעה מאתמול




      נגיד הבנק המרכזי של אנגליה, מרווין קינג, הביע היום (26.6) את חששו ממצב הכלכלה העולמי ואמר כי הצבעתו בעד העברת תמריצים לשוק משקפת את זה.

      קינג הוסיף גם כי הוא פסימי בנוגע לפתרון משבר החובות באירופה.

      קינג אמר היום בפרלמנט הבריטי כי "מה שמדאיג אותי במהלך החודשים האחרונים, והסיבה שבגללה הצבעתי בעד הקלה במדיניות, היא ההחמרה באסיה ובשווקים צומחים אחרים.

      סיבה נוספת היא שעמיתי בארה"ב מודאגים יותר ממה שהם היו בתחילת השנה בנוגע למה שיקרה בכלכלה האמריקאית. זו לא עמדה נוחה", אמר קינג.



      החודש ערך הבנק המרכזי של בריטניה פגישה שבה נדחתה הצעתו של קינג להרחיב את תוכנית רכישת האג"ח הבריטיות מ-50 מיליארד ליש"ט ל-375 מיליארד ליש"ט.

      מרבית חברי מועצת הבנק החליטו שלא להצביע בעד התוכנית על רקע החששות הגוברים של המשקיעים בשבועות האחרונים מיציאה אפשרית של יוון מגוש היורו ולאחר שספרד ביקשה חילוץ למערכת הבנקאות במדינה.



      קינג הוסיף בנוגע לתחזיות הכלכליות שפירסם הבנק באמצע מאי כי "אני המום מכמה שהדברים השתנו.

      אני פסימי ואני בעיקר מודאג מכיוון שבמשך שנתיים אנחנו רואים את המצב בגוש היורו מחמיר והולך והבעיות רק הדרדרו".

      קינג גם התייחס למשבר הכלכלי החמור שפקד את בריטניה ב-2007-2008 ואמר כי על כלכלת המדינה עדיין להשתפר לפי שהיא תעבור לגמרי את המשבר ההוא.


      "אם תשאלו כל אחד מאיתנו בבנק, אני לא חושב שמישהו מאיתנו היה חושב שנהיה עדיין תקועים במשבר כעבור חמש שנים.


      אני אפילו לא חושב שעברנו חצי מהדרך".


      בסיום דבריו אמר קינג כי הוא לא חושב שאף מדינה תוכל להימלט מהמשבר.

      http://www.themarker.com/wallstreet/1.1741330

      מחק
  10. נכתב היום במאמר המערכת של בלומברג.

    "בהדרגה הבינו רבים משהו שכלכלנים מצהירים כבר מספר שנים : כי לא ניתן לקיים לאורך זמן איחוד מוניטרי, ללא איחוד תקציבי ובנקאי שילווה אותו.

    מערכת הבנקאות האירופית סובלת מחוסר איזון בסיסי.

    "במרבית המדינות ישנם בנקים גדולים שקריסתם עלולה להשפיע על כלל גוש היורו.

    אך הפיקוח על הבנקים, הערבות לפיקדונותיהם וחילוצם במקרה הצורך, נופלים על כתפי הממשלות הנפרדות.

    המעמסה עשויה להיות בלתי נסבלת בהתחשב בהיקף נכסי הבנקאות בחלק מהמדינות - כפליים מהתמ"ג בגרמניה, ופי 3 מהתמ"ג בצרפת ובספרד.


    "המשבר הדגיש את הבעיות : עלויות המימון של ממשלת ספרד זינקו, על רקע החשש כי הממשלה תתקשה לחלץ את הבנקים שלה.

    לקוחות בורחים מבנקים ביוון, איטליה, פורטוגל וספרד על רקע חשש כי הממשלות לא יוכלו לערוב לפקדונות ביורו.

    הרגולטורים חוששים מביצוע מבחני עמידות אמינים, כיוון שלא ברור כיצד הבנקים יתמודדו עם המסקנות במקרה שיידרשו לגייס הון נוסף.


    "נשיא האיחוד האירופי, הרמן ון רומפוי, ניסה להציע פתרון השבוע, בהצעה בה ידונו המנהיגים בפסגה היום ומחר.

    הצעתו כוללת מתן סמכות לאיחוד האירופי לפקח על כל הבנקים בגוש היורו, ולפרק בנקים הנקלעים למשבר.

    בתמורה, יתחייב גוש היורו לביטוח פקדונות והזרמת הון לבנקים באיחוד.


    "המהירות חיונית. בכל יום שעובר, השיתוק של המגזר הפיננסי בגוש היורו מעיב על הכלכלות הפגיעות ביותר של אירופה, מחריף את המשבר של הבנקים והממשלות שלהן.

    בשלב מסויים, עלויות המימון הגבוהות ישתקו גם את ממשלות איטליה וספרד.

    אך אם יושג הסכם על איחוד בנקאי במהירות, אירופה תוכל להתקדם עם מבחני עמידות הדרושים לזיהוי ההפסדים הצפוים בבנקים, להזרים להם הון, ולהתקדם הלאה.


    "הבעיה היא שבינתיים מרקל מסכימה אך ורק לחלק של הפיקוח על הבנקים, ודוחה כל צורה של שותפות סיכונים – בין אם מדובר בביטוח פקדונות, בהנפקת יורובונדס, בהעברות כספיות או רכישות אג"ח ישירות על ידי הבנק המרכזי של אירופה – כולם צעדים שיכולים להפחית את עלויות ההלוואות של הממשלות המתקשות בגוש היורו.



    "בסופו של דבר, השאלה של נטילת אחריות משותפת על הבנקים היא פוליטית.

    אף איחוד מוניטרי בו חברות כלכלות ותרבויות שונות כמו גרמניה וספרד לא יכול לעבוד אלא אם חברותיה מסכימות לחלוק את הסיכונים של זעזועים פיננסיים וכלכליים.

    סירוב לכך כמוהו כמו דחיית היורו.

    http://www.themarker.com/wallstreet/europe/1.1742796

    השבמחק
  11. מניית JP מורגן צונחת כ-6% במסחר המקדים בוול סטריט היום (ה'), לאחר שה"ניו יורק טיימס" חשף כי הפסדי הבנק ממהלכי גידור שגויים מסתכמים בכ-9 מיליארד דולר.

    וזאת, לעומת דיווחים קודמים כי הבנק "ספג" הפסדים של כ-3 מיליארד דולר "בלבד" בתחום פעילות זה.



    בשבוע שעבר דווח כי בנק ההשקעות סגר כ-70% מפוזיציית "הלוויתן הלונדוני", שגרמה לו להפסדי ענק תוך תקופה קצרה.

    במרכז פרשת ההפסדים עמד ברונו מישל אייקסיל, המנהל את דסק האשראי ביחידה הלונדונית של משרד ההשקעות הראשי של JP מורגן - ומכונה גם בכינוי, "הלוויתן של לונדון".

    אייקסיל פתח פוזיציות שורט בהיקפים עצומים על נכס שנקרא CDX IG-9 (מדד העוקב אחר אג"ח-מגובות משכנתאות).

    לאחר מספר חודשים, הנכס החל לעלות וגרם להפסדי הענק שעליהם דיווח הבנק.

    הפסדים בעקבותיהם נאלץ אייקסיל להתפטר, ומנכ"ל הבנק ג'יימי דיימון נקרא להעיד על ההתנהלות סביבם בקונגרס האמריקני.

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000761097




    נתוני האבטלה בגרמניה לחודש מאי. משרד העבודה הגרמני דיווח היום שמספר האנשים המובטלים במדינה עלה ב-7,000 איש, בחישוב מותאם עונתית, בעוד ששיעור האבטלה במדינה נותר ללא שינוי לעומת חודש מאי ועומד על 6.8%. התחזיות דיברו על קיפאון במספר הבלתי מועסקים וירידה בשיעור האבטלה לרמה של 6.7%.

    על פי נתוני משרד העבודה הגרמני, הנתונים הלא מותאמים מצביעים על ירידה של 46 אלף במספר הבלתי מועסקים במדינה.


    "שוק העבודה האיתן של גרמניה מאבד מומנטום", אומר קארסטין ברזיסקי, כלכלן ב-ING Bank. "זה עדיין לא סיבה לדאגה עבור הכלכלה הגרמנית עצמה, אבל זה כן מדאיג עבור שאר הכלכלות בגוש האירו".

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000761027




    נציגים של ה"טרויקה", שמורכבת מהבנק המרכזי האירופי, האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, יגיעו בשבוע הבא ליוון על מנת לבחון את התקדמותה של המדינה בביצוע תוכניות הצנע שהוסכם עליהם לפני מספר חודשים, ושמהווים תנאי להמשך קבלת נתחים נוספים מחבילת הסיוע למדינה.

    יכול להיות גם שהביקור של נציגי ה"טרויקה" בשבוע הבא קשור גם להכרזת המדינה בסוף השבוע האחרון לפיה הוא עובדת על תוכנית, שלמעשה תבטל את רוב תוכניות הצנע שמונהגות כיום במדינה ותפחית את הלחצים המופעלים על האזרחים כתוצאה מכך.

    על פי ההודעה של הממשלה היוונית מסוף השבוע, היא מתכוונת להציג את התוכנית במהלך כינוס מנהיגי אירופה היום בבריסל, אולם סביר להניח שהתוכנית היוונית תתקל בהתנגדות חריפה.

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000761069

    השבמחק
  12. בנקים בארה"ב מכינים "צוואה"
    http://wallstreet.bizportal.co.il/articles.php?id=169874

    השבמחק
  13. כתבה מעניינת מאד. גילית את הבלוג שלך היום ואני .בטח אבלה פה עוד הרבה.

    השבמחק
  14. רויאל בנק אוף סקוטלנד (RBS) צפוי לספוג קנס בגובה 233 מיליון דולר מהרגולטורים בבריטניה עקב עברות הקשורות למניפולציות בתהליך קביעת ריבית הליבור, הריבית הבין בנקאית בלונדון, כך לפי דיווח בעיתון "טיימס אוף לונדון" היום (שישי).


    ביום רביעי הטילו הרגולטורים בממלכה קנס בסך 290 מיליון דולר על בנק ברקליס במסגרת האשמות דומות.


    הקנסות הם הגבוהים מעולם שהוטלו על ידי רגולטורים בארה"ב ובבריטניה.


    הקנס ניתן במסגרת הליך פשרה עם הרגולטורים. הליבור היא הריבית בה משתמשים הבנקים כדי להחליט כמה לגבות מבנקים אחרים עבור הלוואות.


    הסדר ליישוב האישומים נגד ברקליס שהוגש על ידי רשות ני"ע בבריטניה (FSA), רגולטור שוק הסחורות בארה"ב (CFTC) ומשרד המשפטים האמריקאי, הוא הראשון במסגרת חקירה בינלאומית של חשד לפיו בנקים ניסו לבצע מניפולציות בריבית הליבור, לפיה
    נקבעות הריביות שמשולמות על כלים פיננסים ברחבי העולם בהיקף של 360 טריליון דולר.


    הרגולטורים בודקים האם סוחרים בבנקים קשרו קשר כדי לבצע מניפולציות בריבית הבין בנקאית מתוך מטרה לגרוף רווחים מנגזרים על הריבית.


    בין הבנקים הנוספים שנחקרו נמנים גם HSBC , דויטשה בנק הגרמני, UBS השווייצי, סיטי האמריקאי וכאמור RBS.

    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1743915

    השבמחק
    תשובות
    1. שערורייה נוספת במערכת הבנקאות הבריטית ; מנכ"ל ברקליס עשוי לעזוב

      לפני יומיים נקנס ברקליס ב-450 מיליון דולר בעקבות מניפולציות בריבית הליבור - וכעת נחשפת הונאה בתחום מכירת מוצרים פיננסיים לעסקים קטנים


      סוכנויות הידיעות
      29.06.12, 10:32



      בבריטניה צפויה להיחשף היום, בפעם השנייה בתוך יומיים, שערורייה הקשורה לבנקים במדינה ; מנכ"ל ברקליס, בוב דיאמונד, נצמד לכסאו - לאחר שהרגולטורים הטילו קנס שיא על הבנק על זיוף שיעורי ריבית.



      הרשות לשירותים פיננסיים צפויה להודיע כי גילתה ממצאים המעידים שהבנקים מכרו שלא כראוי מוצרים להגנה על עסקים קטנים מפני עלייה בשיעורי הריבית, אמר גורם הבקי בסוגיה.



      לפי הערכות, הבנקים עשויים לעמוד בפני גל תביעות בהיקף של מיליארדי ליש"ט.



      שרשרת פרשיות זעזעה את תעשיית השירותים הפיננסיים במדינה במשך יותר מעשרים שנה.



      הבנקים כבר צפויים לשלם יותר מ-9 מיליארד ליש"ט (14 מיליארד דולר) בפיצויים על מכירה בלתי נאותה של ביטוח הלוואות.



      אמנם בשערורייה החדשה מעורבים כמה בנקים, אך דיאמונד עשוי לשלם את המחיר - לאחר שהרשויות בארה"ב ובבריטניה קנסו את ברקליס ב-450 מיליון דולר ביום רביעי על מניפולציות בריבית הבין-בנקאית בלונדון (ליבור).



      דיאמונד, אשר ספג ביקורת ציבורית עזה בעקבות הבונוס הענק שקיבל לאחר המשבר הפיננסי של 2008, הודה במכתב לרשויות הבריטיות כי הבנק היה מעורב ב"התנהגות לא נאותה".



      ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון, אמר שדיאמונד, שניהל את זרוע בנקאות ההשקעות של הבנק, ברקליס קפיטל, בתקופת המכירות הבלתי נאותות בשנים 2005-2009, ובכירים נוספים "צריכים להשיב על שאלות גדולות".

      http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3575663,00.html

      מחק
  15. לאחר 13 שעות של דיונים שהסתיימו בשעה 4:30 לפנות בוקר (שעון בריסל) הושגה הסכמה בקרב מנהיגי אירופה כי יוקם מנגנון פיקוח אחיד שיפקח על הבנקים בגוש היורו.

    בנוסף הוסכם כי כספי החילוץ עבור בנקים בגוש היורו יועברו ישירות מקרנות החילוץ ולא דרך רכישת חוב ממשלתי.

    נשיא האיחוד האירופי, הרמן ון רומפוי קרא להישג "פריצת דרך".

    כחלק מההשגים של הפסגה הסכימו מנהיגי 17 המדינות החברות בגוש היורו לבטל את הדרישה כי ממשלות יקבלו סטטוס של נושה בעל זכות קדימה (שמציב את החוב שלהן בעדיפות), עבור ההלוואות לסיוע לבנקים, כך אמר נשיא האיחוד הרמן ון רומפוי.

    בנוסף, בנקים יוכלו להשתמש בכספי החילוץ ישירות מבלי לגשת לממשלה, הוסיף.

    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1743731



    המכירות הקמעוניות בגרמניה ירדו במפתיע במאי, זה החודש השני ברציפות, עקב החמרת משבר החוב באירופה.

    http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3575672,00.html



    מנהיגי גוש היורו הסכימו הלילה בפגישתם בבריסל להקל את תנאי הלוואות החירום שניתנו לבנקים בספרד; כמו כן החליטו כי אם איטליה תזדקק לעזרה - היא תיהנה מתנאים מקלים לקבלת ההלוואות.

    כמו כן הוחלט כי ניתן יהיה לבצע רפורמות בבנקים ולנקוט צעדים להרגעת שוקי האג"ח באמצעות קרנות החילוץ האירופיות - ללא הצבת תנאים לממשלות, הכוללים צעדי צנע שעליהן לנקוט.

    בנוסף הסכימו המנהיגים "לשבור את הקשר האכזרי בין הבנקים לרשויות" בכל הנוגע למשבר החוב, ויציגו הצעות ליצירת מנגנון-על שיפקח על מערכת הבנקאות. ברגע שתוקם מערכת פיקוח "אפקטיבית", קרן החילוץ הקבועה המתוכננת תוכל "להזרים הון ישירות לבנקים בעקבות החלטה של רגולטורים".

    http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3575661,00.html



    הצגתי בעבר את מדד הסנטימנט של הנתונים הכלכליים של סיטי.

    מדד זה מקבל ערך חיובי אם הנתונים עוקפים את תחזיות הקונצנזוס, ומקבל ערך שלילי אם הנתונים מאכזבים.

    בסוף מרץ עמד המדד על כ-30 עם מגמת ירידה, ומאמצע אפריל עמד המדד כבר על 6.9 עם המשך מגמת ירידה.

    המדד חצה את האפס במהלך אפריל 2012 ולאחרונה נמצא בנפילה חופשית ממש, וכעת עומד על מינוס 65.

    מה שמעניין לראות הוא שחולשה כלכלית זו וההפתעה השלילית באות מכל האזורים במקביל.



    איתותי אזהרה

    אני רואה נכון להדגיש שאינני מומחה בכלכלת סין, ואינני יודע אפילו מה מהימנותו של כל נתון שמפרסם הממשל.

    אך לאור העניין הרב שיש סביב הנושא חשבתי כי נכון להביא ידיעה שהתפרסמה באתר האינטרנט של Xinhuanet, סוכנות ידיעות און ליין ממשלתית.

    הכתבה שהתפרסמה ציינה כמה אינדיקטורים כלכליים שמעידים כי חולשה ממשית קיימת בפעילות הנדל"ן הסינית :

    תוצרת המלט בסין צמחה ב 5% בלבד לעומת שנה שעברה בחמשת החודשים הראשונים של השנה, וזאת לעומת שיעור צמיחה של 14.3% בשנה שעברה (לתקופה המקבילה). במאי 2012 צמחה תפוקת המלט ב-4.3% בלבד לעומת 19.2% במאי 2011 (שנה לעומת שנה).

    תפוקת משטחי זכוכית (ליצור חלונות) ירדה ב-1.7% ביחס לחמשת החודשים הראשונים של השנה שעברה. בשנה שעברה נתון זה הראה על צמיחה של 19.6%. במאי לבד ירדה תפוקת הזכוכית ב-10.2% ביחס למאי 2011.

    נכון לינואר-אפריל 2012, ירדו רווחי סקטור חומרי הבנייה ב-7% ביחס לארבעת החודשים הראשונים של שנת 2011.

    באותה תקופה ירדו רווחי חברות המלט ב-59.9%, וזה עוד טוב לעומת סקטור יצור פלטות הזכוכית שרשם הפסד מצטבר של 130 מיליון יואן לעומת רווח של 2.35 מיליארד יואן בשנה שעברה.

    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3575609,00.html

    השבמחק
  16. עכשיו זה רשמי : העיר סטוקטון בארה"ב הכריזה על חדלות פירעון


    הנהלת העיר, בה מתגוררים 300 אלף תושבים, לא הצליחה להגיע להסדר עם הנושים על חובות בסך מאות מיליוני דולרים

    סוכנויות הידיעות

    29.06.12, 09:30



    רשויות העיר סטוקטון בקליפורניה הכריזו על חדלות פירעון – ובכך הפכה סטוקטון לעיר הגדולה ביותר בארה"ב הפושטת רגל.

    הנהלת העיר - בה מתגוררים כ-300 אלף תושבים - לא הצליחה להגיע להסדר עם הנושים על חובות בסך מאות מיליוני דולרים.

    לדברי בכירים בסטוקטון, מאז פברואר מצבה הפיננסי של העיר נקלע לבעיות הנובעות משני עשורים של ניהול פיסקאלי שגוי, צבירת חובות, תשלומי שכר מוגזמים והטבות עודפות לגמלאים.

    כמו כן סבלה העיר מירידה חדה בהכנסות מאז קריסת שוק הנדל"ן המקומי.

    סטוקטון מדורגת בשנים האחרונות בראש דירוגי העיקולים בארצות הברית.

    על מנת לאזן את התקציב, קיצצה העיר יותר מ-90 מיליון דולר בהוצאות, והפחיתה את כוח העבודה, כולל 25% מהשוטרים, זאת על אף עלייה בשיעורי הפשעים האלימים בעיר.

    בשבוע שחלף אישרו המחוקקים בעיר תקציב המבוסס על כך שהעיר תזכה להגנה מפני הנושים, ולא תעמוד בכל חובות שלה.

    העיר מונה כ-300 אלף תושבים, בסנטרל וואלי בקליפורניה, ומרוחקת 137 ק"מ מזרחית מסן פרנסיסקו.

    http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3575662,00.html

    השבמחק
  17. היי ערן
    למה אתה לא משלב גם את שעון החוב העולמי-כחלון בבלוג ?

    הנה
    כאן
    http://www.usdebtclock.org/world-debt-clock.html

    השבמחק
  18. כספי משקיעים בתעודות של פסגות והראל-סל בהיקף של 350 מיליון שקל מגובים ב-NOTE של בנקים מקומיים וזרים

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000760909

    השבמחק
  19. "למדינות הפריפריאליות ואפילו למדינות הליבה של האיחוד האירופי יש יותר מדי חוב", אמר (ביל) גרוס.

    "העלות השולית של החוב הזה גבוהה בהרבה מהצמיחה הנומינלית במדינות הללו. זה מה שממשיך את מלכודת החוב, אלא אם כן עלות החוב תרד".

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000761388

    השבמחק
  20. יש מי שטוען שהשמחה של השווקים בנוגע לחבית החילוץ לא תימשך זמן רב, ולפניכם 4 סיבות לפסימיות הזאת.



    1. הבעיות של אירופה עדיין קיימות

    התנאים להפעלת שתי הסמכויות הללו מאוד מעורפלות, בכוונה או שלא, עד כדי כך שזה מעלה תהיות לגבי הבשורה שעולה מהמהלך הזה לעומת מהלכים קודמים שנעשו בעניין. "מפת הדרכים לאחדות פיסקאלית, פוליטית ובנקאית בגוש האירו עדיין מעורפלת וחסרה מחוייבות מצד המדינות", אמר מוחמד אל-עריאן, מנכ"ל פימקו, בראיון לרשת CNBC.



    2. ההאטה בכלכלה האמריקאית

    ביום חמישי התפרסמה ההערכה השלישית לגבי הצמיחה בתמ"ג של ארצות הברית לרבעון הראשון של השנה וממנו עולה שהצמיחה במדינה עומדת על 1.9% בלבד. אם מוסיפים לכך את הירידה המתמשכת במדד אמון הצרכנים, הדשדוש בשוק העבודה המקומי והירידה בצריכה נקבל תמונה עגומה



    3. השווקים המתפתחים

    מתחילים לאבד תקווה מכך שהשווקים המתפתחים הם אלו שיוכלו להציל את הכלכלה העולמית. מדינות כמו רוסיה, סין והודו, שנחשבו בעבר למנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית, מגלות גם הן סימנים של האטה ומשבר כלכלי מה שמפחית את הסיכויים להתאוששות בכלכלה האירופאית והאמריקאית.

    "התחזיות לצמיחה העולמית השנה הופכים להיות רעים", אומר ווילים בויטר, כלכלן של סיטיגרופ. בויטר חשף שבסיטי מתכוונים להוריד את תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית לשנים 2012 ו-2013 והיא תעמוד על 2.6% ו-2.7% בהתאמה, מתחת לתחזית שסיפקה קרן המטבע הבינלאומית.

    בויטר מעריך שתהיה ירידה משמעותית בהיקף הצמיחה בחלק גדול מהמדינות המתפתחות שכוללות בין היתר את ברזיל, דרום אפריקה, סין, הודו ואינדוניזיה. "ההאטה בשווקים המתפתחים הינו רחבה ביותר והסיבות לכך רבות", אמר בויטר. "אולם לכולם יש מכנה משותף של נתונים כלכליים חלשים, השפעות של המשבר באירופה, ומדיניות של "הידוק חגורות" שהייתה קיימת בעבר במדינות הללו".



    4. חובות, חובות ועוד פעם חובות

    כידוע, הבסיס למשבר הכלכלי באירופה ובארצות הברית הינו החובות האדירים שהצטברו במשך השנים. היקף החובות שממשיך לגדול עם הזמן השפיעו ניטרלו את נסיונות הבנקים המרכזיים ברחבי העולם להתניע מחדש את הצמיחה בכלכלה העולמית בעזרת תוכניות של הקלה כמותית במו במקרה של הפדרל ריזרב בארצות הברית.

    במחקר שנערך על ידי דייויד רסלר ואלן זנטנר ממחלקת המחקר של חברת Nomura Securities נאמר שבעלי הבתים בארצות הברית איבדו מאז הרבעון הרביעי של 2007 כ-6.7 טריליון דולר משווי הנכסים שלהם בעוד שהחוב שלהם הצטמצם בכ-900 מיליארד דולר בלבד.

    "שווי ההון של משקי הבית בארצות הברית לא יחזור לרמתו מלפני המשבר עד סוף 2014", נכתב במחקר של נומורה. "חזרה למצב של לפני המשבר מצריך ירידה משמעותית בהיקף החובות, והדרך שבה זה צריך להתבצע תגביל מאוד את הצמיחה בהיקף ההוצאות של משקי הבית".

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000761395

    השבמחק
  21. "יש משהו מאוד לא בסדר עם תעשיית הבנקאות בבריטניה, ואנחנו צריכים לתקן זאת" - כך אמר בסוף השבוע נגיד הבנק המרכזי של בריטניה מרווין קינג, בתייחסו לפרשת ההונאה בבנק ברקליס.


    במסגרת הפרשה, סוחרים בבנק שיקרו כדי להגדיל את רווחי הבנק ואת רווחיהם האישיים.


    המהלכים שביצעו השפיעו על ריבית הליבור, שיעור הריבית שבו הבנקים בלונדון משתמשים כדי להלוות זה לזה.


    לשיעור הריבית יש השפעה עצומה על המערכת הבנקאית, והוא משמש לקביעת מחירם של מוצרים פיננסיים בשווי 350 טריליון דולר.


    בעקבות הפרשה, ברקליס נקנס ב־290 מיליון ליש"ט על ידי הרגולטורים בארה"ב ובבריטניה.


    הבנק איבד כ־3.6 מיליארד ליש"ט משווי השוק שלו מאז ההכרזה על הקנס, כחלק מחקירה הכוללת 20 בנקים בשלוש מדינות.


    בסוף השבוע התגלה כי ברקליס התעלם מאזהרות על מהלכים אלה בעבר.


    על מנכ"ל ברקליס בוב דיימונד מופעל לחץ להתפטר, והוא צפוי להופיע בפני ועדת הכספים של הפרלמנט ביום רביעי.


    גם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון התייחס לפרשה, ואמר : "הדבר החשוב ביותר שאנשים רוצים לראות הוא סדרה ברורה של פעולות שיסייעו בשינוי התרבות במערכת הבנקאות".


    שר העסקים של בריטניה וינס כייבל אמר כי הממשלה מנסה "לנקות את בור השופכין העצום במערכת הבנקאות".


    שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן אמר כי ארבעה בנקים נוספים נחקרים על השתתפות לכאורה במניפולציה המדוברת - הבנקים הבריטיים HSBC ורויאל בנק אוף סקוטלנד (RBS), וכן הבנק השוויצרי UBS והבנק האמריקאי סיטיגרופ.


    עם זאת, בשלב זה הממשלה מתנגדת להקמת ועדת חקירה שתבדוק את המערכת הבנקאית, כפי שדורשים באופוזיציה.


    קמרון אומר כי שורת המהלכים שבוצעו בשנים האחרונות יסייעו בשינוי הדרוש.


    רשימת המהלכים כוללת אימוץ מסקנות ועדת ויקרס, שקראה להפרדת בנקאות ההשקעות עתירת הסיכון מהבנקאות הקמעונאית, רפורמה משמעותית ברגולציה על הבנקים והגדלת המיסוי על הבנקים.

    http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3575704,00.html

    השבמחק
  22. אלן גרינספן, לשעבר יו"ר הבנק הפדרלי המרכזי, השווה את אירופה ל"סירה דולפת" וטען כי איחוד פוליטי הוא הפתרון היחיד למשבר הפיננסי של האזור.


    "הבעיות באירופה נובעות מהגירעונות הפיסקאליים של המדינות השונות", אמר בראיון ל-CNBC, "אירופה מזכירה סירה דולפת, שממשיכים לחלץ אותה, וכולם מאד מרוצים מעצמם שהצליחו לחלץ אותה אך למעשה לא סתמו את החורים".


    "הפיתרון היחיד למשבר הוא איחוד פוליטי של אירופה", טוען גרינספן, "להערכתי אנחנו מתקדמים בהדרגה בכיוון הזה, למעשה אני בטוח בכך. השאלה היחידה היא האם אי פעם נגיע לשם".


    בכל הנוגע לארה"ב אמר גרינספן בראיון כי "'הצוק הפיסקאלי' ייבעט בסופו של דבר לאורך הרחוב, כמו פחית", שכן לדבריו איש לא מעוניין שכל הנושאים הללו יפגעו בכלכלה בתקופה זו. המונח "צוק פיסקאלי", מתייחס למספר שינויים מרכזיים במיסוי ובהוצאות שייכנסו לתוקף בסוף השנה במידה שהקונגרס לא יפעל: פקיעת התוקף של הקלות המס מתקופתו של ג'ורג' בוש. בנוסף, קיצוצים אוטומטיים בגובה 1.2 טריליון דולר בהוצאות ייכנסו לתוקף, תבוטל הארכת הזכאות לדמי אבטלה, והממשלה תתקרב לתקרת ההלוואות שהיא יכולה לקחת. "לא ניפגע מכך", מרגיע גרינספן. "בסופו של יום, משהו יעשה בעניין".

    http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3575686,00.html




    "למדינות הפריפריה של גוש היורו יש יותר מדי חובות", מסביר גרוס. "העלות השולית של החובות גדולה משמעותית משיעור הצמיחה הנומינלי של התמ"ג באותן מדינות. מדובר במלכודת חובות, כל עוד עלות החובות לא יורדת", מסביר גרוס כשהוא מציע בעצם שמדינות הפריפריה של גוש היורו לא יכולות לשרת את חובותיהן במצב הנוכחי כל עוד הן לא מייצרות צמיחה משמעותית בכלכלותיהן.


    גם חברות הדירוג רואות בחומרה את היעדר הצמיחה בגוש היורו, בשל העובדה שהעלייה בגירעונות, לצד אי הצמיחה של התוצר, יוצרת מצב בו יחסי כיסוי החוב באירופה הולכים ונעשים חלשים יותר ומקשים על המדינות לעמוד בתשלומים.




    "אנחנו צריכים להרגיש שהמשפחה הזאת יכולה להמשיך במסע", אמר. מנכ"ל פימקו מוצא את הפתרון לבעיות באירופה דרך כינון של איחוד פיסקאלי ולא רק איחוד מוניטרי. במסגרת זו תוכל אירופה לנהל מדיניות צולבת ולנהל את החובות.

    http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3575683,00.html




    הפרלמנט הגרמני אישר אתמול (שישי) ברוב מוחץ את האמנה הפיסקאלית האירופית החדשה, זאת לאחר שבתחילת השבוע הושגה הסכמת מפלגות האופוזיציה בתמורה ליישום אמצעי צמיחה ויצירת מקומות עבודה חדשים בגרמניה.

    האמנה החדשה כוללת חוקי משמעת פיסקאלית מחמירים יותר, ומטרתה לחזק את היורו באמצעות פיקוח קפדני יותר על המימון הציבורי.

    עם זאת, נשיא גרמניה יואכים גאוק הודיע כי לא יחתום על האישור לפני שבית המשפט החוקתי במדינה יעניק את האישור הסופי.

    מנגנון החילוץ לא יוכל להיכנס לתוקף מבלי לקבל את אישורה של גרמניה, שכן הוא זקוק לאישור של המדינות שמהוות 90% מבסיס ההון שלו.

    נכון לעכשיו, המנגנון מיועד להתחיל לפעול ב-9 ביולי, אולם עד כה רק קומץ מדינות אישרו את האמנה, ואילו האישור הגרמני עוד עשוי להתעכב בשל הדרישה לקבלת אישור בית המשפט החוקתי.

    http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3575690,00.html

    השבמחק
  23. הונם של עשירי העולם הוסיף 21.4 מיליארד דולר בשבוע החולף

    http://www1.bizportal.co.il/article/325424




    ג'ים רוג'רס, נשיא של 'רוג'רס הולדינס, מסביר שהתוכנית לא פותרת דבר ליבשת מוכת החובות.


    "זה שעכשיו יש להם (לבנקים) אפשרות ללות יותר כסף, זה לא פותר את הבעיה, זה הופך את זה לגרוע יותר", אמר רוג'רס והסביר, "אנשים צריכים להפסיק לבזבז כסף שאין להם.

    הפתרון למשבר החובות הוא לא עוד חובות.

    ההסכם שנחתם רק נותן לבנקים עוד יותר חוב לזמן יותר ממושך".

    רוג'רס טוען שהעסקה אינה משפרת את היכולת של המדינות , כמו ספרד,לפרוע את החובות. הגירעון התקציבי של ספרד כבר עלה ל-3.41% ביחס לתמ"ג (GDP) בחמשת החודשים הראשונים של 2012, כאשר הגבול של האיחוד האירופי הינו 3%.

    http://www1.bizportal.co.il/article/325403




    בכירי הפד מדברים על "הרחבה כמותית" ותנאיה

    http://wallstreet.bizportal.co.il/articles.php?id=170018

    השבמחק
  24. עיריית סטוקטון מנסה להימנע מהשלכת ההפסדים על התושבים בלבד. היום (שישי), בשימוע בבית משפט בסקרמנטו, תתחיל סטוקטון בתהליך היסטורי במטרה ליהפך לעיר הראשונה בארה"ב שמשתמשת בפשיטת רגל כדי לכפות את ההפסדים על בעלי האג"ח. אף רשות מוניציפלית בארה"ב לא השתמשה מעולם בפשיטת רגל כאמצעי לאלץ את נושיה לספוג תספורת על השקעתם. "אנחנו מנסים להסב כאב, למרבה הצער, לאחרים מלבד העובדים", אמר דייס לחברי המועצה.

    http://www.themarker.com/markerweek/1.1749693


    אגב, זו דוגמה מעניינת ל"היזון חוזר" בין הכתבה שהופיעה כאן באתר+המידע שהוסף בטוקבקים-לבין הכתבה המצוטטת בזה שנראה כאילו עשתה שימוש בהיזון הנ"ל...

    כי ככה ורק ככה אמור להתנהל מידע חופשי !

    השבמחק
  25. בתוך שבועיים: שלוש ערים בקליפורניה בחדלות פירעון

    סן ברנרדינו הצטרפה לסטוקטון ולממות' לייקס לאחר שצברה חובות בהיקף של 243 מיליון דולר.


    אנליסטים מעריכים שהגורמים שהובילו את העיר לחדלות פירעון הם
    ניהול לקוי של התקציב,
    ירידה בהכנסות,
    עלייה בהוצאות הפנסיוניות
    וגידול בנטל החוב והוצאות המימון.

    שיעור האבטלה באזור מגיע ל־11.8%, זאת לעומת ממוצע ארצי של 8.2%. כתוצאה מכך, סן ברנרדינו נמנית עם שיאניות עיקולי הבתים בארה"ב.

    http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3576911,00.html

    השבמחק