יום שלישי, 12 ביוני 2012

המדריך לשורד - חלק שני - מהו התרחיש הגרוע ביותר שיאלץ אותנו לעסוק בהישרדות?

מעולם הכלכלה העולמית לא היתה במצב גרוע יותר. לאט לאט אזרחי העולם נחשפים למציאות שהוכחנו כאן בעבר שוב ושוב: לא יכול להיות פתרון לבעיות החוב בעולם בכלכלה שכל הכסף שלה מיוצר מחוב- בכלכלה כזו המחסור בכסף והחוב התופח היא הבעיה הגדולה ביותר אך אם החוב לא יגדל אותה כלכלה לא תוכל להמשיך להתקיים. החשש הגדול הוא כמובן מקריסה טוטאלית של הכלכלה כפי שאנחנו מכירים אותה היום.
ניסיתי לבדוק איך תראה הכלכלה אם תקרוס לגמרי ?  איך אפשר להתכונן מול זה?
כדי לענות על השאלה הזו לא צריך להעלות תאוריות לאויר אלא פשוט לבחון את מה שקורה ביוון ממש בימים האלה. קבלו את התרחיש הגרוע ביותר שנקווה שלא יתרחש אצלינו.


1. מחסור במזון 
רוב האנשים חושבים שהם תמיד יוכלו לגשת לסופרמרקט ולרכוש את כל מצרכי המזון שלהם. למעשה מדובר בהנחה שגויה. אמנם מזון בעולמינו היום לא חסר אבל כסף כן:אם יווצר מחסור חמור בכסף לא יהיה כסף לשלם לחקלאי ,למפעלי המזון לא יהיה כסף בשביל לשלם משכורות לפועלים, למובילים לא יהיה תמריץ להוביל את המצרכים וכו'.
בתרחיש של היפר אינפלציה: הצרכנים ,שרואים את כספם מאבד מערכו כמה אחוזים (לפעמים בשעה) יעדיפו לרכוש את מוצרי המזון עכשיו כדי שלא יעלה להם ביוקר אחר כך וכך נוצר מחסור. בדיוק כמו שקרה בשוק הדירות אצלינו בין 2008-2011: זו דוגמא מצוינת להשפעה החמורה של האינפלציה (שבמקרה זה היתה תחומה לנדל"ן) של עשרות אחוזים בשנה-חישבו מה יקרה כאשר תהיה זו היפר-אינפלציה כללית של מאות אחוזים.

למעשה תרחיש כזה של מחסור במזון ,נשמע כמו משהו שרחוק מאיתנו אבל התחלה של תהליך דומה עוברת יוון ממש בימים אלה: כמות גדולה של אזרחים החלה להתלונן שם על מחסור במזון. אפילו כמה מוסדות השייכים לממשלה כמו בתי הסוהר מדווחים על מחסור חמור כפי שדווח ממקור ב דסק החדשות ביוון:
The financing for many prisons has decreased to a minimum for some months now, resulting in hundreds of detainees being malnourished and surviving on the charity of local communities.
The latest example is the prison in Corinth where after the supply stoppage from the nearby military camp, the prisoners are at the mercy of God because, as reported by prison staff, not even one grain of rice has been left in their warehouses. When a few days earlier the commander of the camp announced to the prison management the transportation stoppage, citing lack of food supplies even for the soldiers, he shut down the last source of supply for 84 prisoners. The response of some Corinth citizens was immediate as they took it upon themselves to support the prisoners, since all protests to the Justice ministry were fruitless.


2. תרופות הופכות להיות מצרך נדיר במהלך משבר חמור 
אם אתם חולים הנזקקים לתרופות קבועות הרי במשבר חמור מאד אתם עלולים להיות בבעיה.
לא רבים יודעים אבל מחסור בתרופות היא אחת הבעיות הגדולות של אזרחי יוון כפי שדווח במאמר בבלומברג:
Mina Mavrou, who runs a pharmacy in a middle-class Athens suburb, spends hours each day pleading with drugmakers, wholesalers and colleagues to hunt down medicines for clients. Life-saving drugs such as Sanofi (SAN)’s blood-thinner Clexane and GlaxoSmithKline Plc (GSK)’s asthma inhaler Flixotide often appear as lines of crimson data on pharmacists’ computer screens, meaning the products aren’t in stock or that pharmacists can’t order as many units as they need.
“When we see red, we want to cry,” Mavrou said. “The situation is worsening day by day.”
The 12,000 pharmacies that dot almost every street corner in Greek cities are the damaged capillaries of a complex system for getting treatment to patients. The Panhellenic Association of Pharmacists reports shortages of almost half the country’s 500 most-used medicines. Even when drugs are available, pharmacists often must foot the bill up front, or patients simply do without.

3. כשהכלכלה מתמוטטת , עולה החשש ממחסור בחשמל.
נסו לכבות את החשמל בביתכם למשך חצי יום ורק אז תבינו עד כמה אנחנו תלויים ברשת החשמל שלנו. כמו במזון גם החומרים המשמשים ליצור חשמל מצויים בשפע (עדיין..). הבעיה מתחילה שוב במחסור בכסף לשלם עבורם.
לידיעתכם: הרשויות ביוון הזהירו לאחרונה מקריסתה של כל רשת החשמל במדינה. הנה הדיווח כפי שנמסר לרויטרס מהרשות לאנרגיה ביוון:
Greece’s power regulator RAE told Reuters on Friday it was calling an emergency meeting next week to avert a collapse of the debt-stricken country’s electricity and natural gas system.
“RAE is taking crisis initiatives throughout next week to avert the collapse of the natural gas and electricity system,” the regulator’s chief Nikos Vasilakos told Reuters.
RAE took the decision after receiving a letter from Greece’s natural gas company DEPA, which threatened to cut supplies to electricity producers if they failed to settle their arrears with the company.
4. מחסור במים
מחסור בחשמל עלול לגרור איתו גם מחסור במים נקיים. זו הסיבה שביוון כל כך חרדים מאפשרות של קריסת מערכת החשמל.

5. פשע, מהומות ובזיזה הופכים לדבר רגיל בעת משבר כלכלי חמור.
כיום ביוון תאגידים גדולים משקיעים כסף רב  בתכנון על הגנת החנויות שלהם ברחבי יוון למקרה שיוון תזנח את היורו ותעבור לדרכמה.
הנה כתבה שפורסמה ברויטרס המתארת את הנושא:
British electrical retailer Dixons has spent the last few weeks stockpiling security shutters to protect its nearly 100 stores across Greece in case of riot.
The planning, says Dixons chief Sebastian James, may look alarmist but it's good to be prepared.
Company bosses around Europe agree. As the financial crisis in Greece worsens, companies are getting ready for everything from social unrest to a complete meltdown of the financial system

6. מערכות סחר חליפין ומערכות של מטבעות אלטרנטיביים מתחילות לפרוח במצב של משבר בו מאבדים התושבים את האמון במטבע או שהם נותרים ללא כסף.
כיום ביוון כ-15 מערכות של מטבעות אלטרנטיביים. דוגמא לאחת מהן בואלוס תוכלו לקרא במאמר כאן.

7. מספר ההתאבדויות עולה בצורה חדה
מספר ההתאבדויות ביוון עלה בין השנים 2007 ל2009 ב17%. אולם הפיינשל טיימס מדווח כי מספר ההתאבדויות ברבעון הראשון של 2011 עלה כבר ב40% לעומת אותו הרבעון שנה קודם.

8. המטבע עלול לאבד את ערכו תוך זמן קצר.
על ההיפר אינפלציה כתבתי בהרחבה בעבר במאמר כאן. גם ביוון יש חשש גדול ממעבר לדרכמה שכן היא עלולה לאבד מערכה עשרות אחוזים ביחס ליורו.  זה עלול לגרום להיפר אינפלציה. על ההשפעה של זה כתבתי בסעיף 1 ו5.

9. כשהדברים מתחילים להדרדר הממשלה לא תיחלץ לעזרתכם
ההיסטוריה מוכיחה כי אי אפשר לתלות תקוות בממשלות ברגע שהמצב הופך לקטסטרופה. די לראות את התגובה של ממשלת ארה"ב אחרי אסון ההוריקן קטרינה.
גם ממשלת יוון לא יוצאת דופן. היא דואגת בעיקר לעצמה ולמוסדות הפיננסים על חשבון מדיניות צנע קשה וכואבת לאזרחיה.
הנה דברים שנשא חבר בפרלמנט האיחוד האירופי נייג'ל פארג' בדיוק על דבר זה:



גם אצלנו בישראל שימו לב שככל שהמשבר מתעצם הממשלה רק מכבידה את נטל המיסים ומקצצת עוד מהקצבאות וזו רק ההתחלה.
איך מתכוננים לתרחישים כאלה?
בעולם יש מיליונים שכבר מתכוננים לאירוע אפוקליפטי מסוג זה או אחר.מספיק שתחפשו "The preppers" בגוגל או ביו טיוב ותיפתחו לעולם חדש של אלפי אתרים וסרטונים של אנשים המגדלים את האוכל שלהם בעצמם ,מכינים גנרטורים ,מאחסנים אוכל לטווח ארוך,מייצרים שיטות ייחודיות כהכנה למשבר גדול ועושים כמעט כל דבר שאתם יכולים להעלות בדימיונכם שיכול לשמש לצורך הישרדות. 

האם אנחנו צריכים להערך לקראת תרחיש כזה? 
לא בטוח- מצד אחד בדרך כלל המציאות מתייצבת איפשהוא באמצע בין תרחיש הקיצון הרע ביותר לטוב ביותר. מצד שני הפעם המצב הכלכלי הוא רחוק מלהיות ממה שידוע כ"בדרך כלל". כך שבכל מקרה אין לאף אחד מושג בדיוק מה יקרה - קרי, אף אחד לא יכול לדעת אם נוכל להמשיך לשחק במסגרת חוקי הכלכלה הקיימים או שנאלץ לעבור לתקופה אחרת של הישרדות. ההחלטה הכי טובה לפיכך היא שכל אחד יחקור ויחליט בשביל עצמו על סמך הערכותיו ויכולותיו מה הכי נכון וטוב לו.

לסיכום
המטרה במאמר זה לא היתה שתרוצו לקנות גנרטור או שתתחילו לאגור מזון (אם כי אין בכך שום רע אם תחשבו שזה הצעד הנכון). אין גם טעם להילחץ- לחץ הוא אויבו הגדול ביותר של ההגיון. הכוונה היתה לחשוף בפניכם עד כמה הכלכלה שלנו לא יציבה ,עד כמה היא יכולה להשתנות בצורה קיצונית בתוך זמן קצר ועד כמה אנחנו צריכים לסמוך רק על עצמינו. עלינו להיות עם יד על הדופק כל אחד למען משפחתו וכולנו ביחד למען המטרה להחליף את השיטה המוניטרית הקלוקלת שלנו בטובה מזו.
כמו בהתאבדות שמביא אדם על עצמו, כך גם אנחנו מביאים פה על עצמינו אסון כלכלי שנגרם לא בגלל כוח טבע שאינו בשליטתנו אלא בגלל מחסור בכסף ,כסף שלא היה חסר אילו רק היינו מחליטים שלא יהיה חסר... כמה אירוני וכמה עצוב.






מקורות: http://theeconomiccollapseblog.com/

38 תגובות:

  1. In essence what one needs are :
    1. Food
    2. Shelter
    Hope for the best prepare for the worst:
    1. Learn survival skills (e. g. first aid, gardening, contructing shelter)
    2. Move out of the city, in time you will have the opp. to join like minded people and form survival groups.
    3. Do not hoard what you consider valuables - have the most crucial knowledge inside your head where none could rob you out of it.
    Some of these I've said before - hopefully it's worth repeating, as the information in the article does not seem to provide correct angle on dealing with chaos. My opinion, of course I could be wrong.
    - Eran

    השבמחק
  2. משעשע שאת כל הסימוכין לדוגמאות שלך אתה שולף מיוון אני מניח שזה קורה כי הם קרובים אלינו גיאוגרפית ותרבותית

    מי שורצה להמין מה קורה שהמערכת שאין כסף שיסתכל על צאד ניגר מאלי או כמעט כל אחת ממדינות אפריקה העשירות במשאבים אך חסרות כסף.

    אני מבחינתי למרות שסוף סוף אני נמצא במצב של שפע יחסי של כסף מתעב את המערכת הקיימת ומאמין שסופה האלים קרב.
    רק נקווה שמההריסות נוכל לבנות מערכת טובה יותר

    השבמחק
  3. יש לי שאלה,
    במצב של כאוס כפי שאתה מתאר, האם אין סכנה שחבורות של מרצחים (מחבלים) יעשו אצלנו ביקור ?
    הרי כפי שאתה מתאר, במצב בו מתנערת המדינה מהדאגה לאזרחיה, במצב בו משליכים לרחוב משפחה שראשיה מובטלים, במצב בו יש מחסור באוכל, למה שיתקיים צבא בכלל?
    אני מאמין (כזה אני) שבישראל הדברים יהיו אחרת - מחסור? כן. קושי ? לבטח אבל חורבן בית שלישי (ובוא נודה על האמת, אתה מתאר סוג של אסון כזה) הוא מסוג הדברים שלא ניתן להם לקרות

    השבמחק
  4. תקשיבו חברים,במקום שכל אחד ידאג לעצמו בואו נתאגד כולנו(אלו שחשוב להם העתיד) וננקוט מעשה..אפשר להתחיל מימי עיון והפגנות מול בנק ישראל ולהמשיך בעוד אלף ואחד דרכים יצירתיות..רק לא להיות פסיביים ולתת לדברים לקרות מבלי שלפחות ניסינו...למה אחרי זה איך נסתכל לעצמו ולדור הבא שהבאנו עליו את האסון בעיניים..

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מצטרף.

      לגבי הפגנות - אני חושב שלרוב האנשים אין זמן כיוון שהם עסוקים בהשרדות או שאין אמונה שזה ישנה משהו.

      ערן, או בעל ידע ויוזמה אחרים, יעזרו לרכז את הידע והפעולות הקרובות:
      1. צעדים ברמה האישית שכל בית ינקוט - סגירת חשבונות בנק, שימוש במטבע אחר, אגירה...
      2. צעדים מעשיים לשינוי חברתי/פוליטי/כלכלי - קידום הקמת בנק חברתי, התפקדות המונית למפלגות, הקמת מפלגה חדשה, לחץ על פוליטיקאים...
      3. קהילות - קישור בין אנשים ליצירת קהילה כלכלית חלופית (כמו שניסו עם הכפתורים?), ייצור עצמי, סחר חליפין...

      מחק
    2. אני דווקא חושב שהפתרון זה לשרוף את מה שלא באמת צריך... כך עשתה סין במהלך כל ההיטוריה- לשרוף את הישן לשם יצירת חדש.

      בנקים
      חברות אשראי
      ספרי חשבונות
      וכו...

      דיפי

      מחק
    3. לשרוף הכל ולבנות מחדש - זו שיטה סינית שלא מתאימה לישראל. לאורך ההיסטוריה דאגנו להשתמש בכל מה שקיים כדי לעלות רמה ולגדול. לא הורסים דבר אלא דואגים לשנות את דעת הציבור, ומכאן והלאה הדברים יסתדרו בעצמם: מה שמועיל - יפרח ויתפתח, מה שרע ונגוע - יתנוון בעצמו. שינוי דעת הציבור אינו דבר קל, אך אם נשכיל לעשות זאת - הרווחנו! אני יודע שבעבר הרחוק דאגו לעשות את זה באמצעות חינוך נכון. חינוך איך להיות אדם שצריך להתאים את עצמו לחוקי הטבע. "החינוך שלנו" מאלף מהנדסי-על וגאונים פיננסים בסביבה תחרותית.

      מחק
  5. האמת, אפשר לקחת את מודל העיירה היוונית ולנסות ליישם את זה כאן
    צריך עיר קטנה בקשיים בעלת ראש עיר עם ראש פתוח (ומספיק שקט כדי שנוכל ליישם את זה בלי שבנק ישראל ישים לב)

    השבמחק
  6. תוכנית חירום כלכלית באיחוד: המעבר החופשי יבוטל?


    בעקבות המשבר הכלכלי המחריף באירופה, הודו היום (שני) פקידי אוצר מהאיחוד האירופי כי נשקלת האפשרות להגביר את הפיקוח הכלכלי ביבשת באופן קיצוני. "תרחיש האימים" עליו מדברים באיחוד, כולל הגבלה על סכומי המשיכה מכספומטים, וכמו כן גם אכיפת בדיקות גבול בין מדינות, וביטול המעבר החופשי ללא ויזה בתוך 27 מדינות האיחוד האירופי.

    עוד נמסר מהאיחוד כי "האפשרות למשיכות כספומט מוגבלות, ובקרה מוגברת על תנועות הון בין מדינות נשקלה ונותחה על ידי מומחים". עד כה, מרבית הדיונים סביב הנושא התרחשו בשיחות ועידה בלבד, אך כעת עושה רושם כי בקרוב תתקיים פגישה רשמית של נציגי האיחוד האירופי.


    http://news.walla.co.il/?w=/14/2540731

    השבמחק
  7. ערך, מאיפה אתה מגיע לכל הכתבות האלה?
    תוכל לשתף אותנו במקורות העדכון שלך, אתרים שאתה נכנס אליהם, RSS-ים וכו'?

    השבמחק
    תשובות
    1. יש בלוג מצוין שמשם לקחתי את רוב הנתונים למאמר זה :
      http://theeconomiccollapseblog.com/

      הוספתי קישור שלו למאמר.

      ערו

      מחק
  8. ערן שלום, בהמשך לקריאה שלי מקודם לגבי נקיטת מעשה רציתי לשאול איזה פעולות לדעתך(בטח חשבת על זה...)יש לעשות שיהיו הכי אפקטיוויות(אם יש כאלה).הכוונה היא לא שתיזום בעצמך כי עשית מספיק בעצם הקמת הבלוג אלא באופן כללי מה ניתן עדיין לעשות לדעתך?ומה יהיה הכי יעיל?

    השבמחק
    תשובות
    1. הי נדב,
      הפגנות ומחאות הן דבר שיכול לתרום אבל לא הכרחי. אם כל אחד מאיתנו יתחיל להפיץ את המידע הזה בין חברים ,בטוקבקים, בפייסבוק ובכל כלי אחר תהיה לכך השפעה נהדרת. כבר עכשיו אוכל להגיד לך שזו לא תהיה משימה קלה לבוא ולהגיד לאנשים שהם משרתים מערכת שיוצאת נגדם ולנפץ את כל הקלישאות שחונכנו עליהם מגיל ינקות. אדם באופן אינסטקטיבי יתנגד לכך,לכן זה גם לא תהליך שיקרה מהיום למחר אלא תהליך של התפכחות- ככל שהמשבר יחריף (והוא יחריף)וככל שכל "פתרונות הקסם" שמציעים לנו יתגלו כעורבא ופרח ,אנשים ינסו להבין יותר ויותר מה באמת הבעיה.. חלקם יזכור ודאי ששמע משהו פעם בעבר על השיטה המוניטרית ולאן זה מוביל והעניינים יתחילו לחלחל.
      בארה"ב לקח לרון פול למעלה מ25 שנה מהרגע שנחשב הזוי ומנותק מהמציאות כשדיבר על בעיות השיטה המוניטרית עד שהפך להיות לאחד מהמועמדים הרפובליקנים המובילים לבחירות לנשיאות..
      לדעתי בגלל שהמשבר הוא בפתח ההתפכחות אצלינו תהיה הרבה יותר מהירה.את השינוי שחל כבר רואים: אנונימוס החלו לדבר על זה כעל הבעיה המרכזית, בJ14 התחילו לפרסם מאמרים בנושא מתוך האתר הזה ,בחו"ל ילדה בת 12 שהסבירה את המצב כבר זכתה בתוך חודש ללמעלה ממיליון צפיות ביו טיוב ,שר ההגנה לשעבר של קנדה חשף את זה ואפילו במדיה יחסית מרכזית כמו NEWS1 אצלינו פרסמו מאמר בנושא של אורי ירון על הרפורמה המוניטרית.
      אני בכל אופן עומד לרשות כל מי שירצה לצורך הסבר על הבעיה והפתרונות.


      מקווה שעזרתי,
      בהצלחה!
      ערן

      מחק
    2. ערן אולי אתה לא מעודכן.
      הבן של רון פול, ראן פול הצהיר שהוא תומך במיט רומני!!!
      ושאין לרון פול שום סיכוי לזכות!!!
      הינה הוידיאו http://www.youtube.com/watch?v=3c5odNzKVbk

      השאלה אם זאת בגידה אישית? או שרון פול היה "אופוזיציה נשלטת" מעז ומתמיד?

      מחק
    3. נגמר הסיפור עם רון פול והבן שלו.
      הם בגדו.
      אלקס ג'ונס חשף אותם בפומבי להרבה אנשים.
      זה היה ידוע קודם למעט אנשים וגם אני נתתי כאן פוסט באתר
      שרון חבר בבונים החופשיים כי אשתו והילדות שלו נמצאות במסדרים
      תואמים של נשים במסדר.

      לעבור לברטר,בקשר לשאלה מה עושים,ולא לסמוך על המוסדות הכלכליים.

      מחק
    4. אנונימי,
      נתתי את רון פול כדוגמא לכך שהיום יש הבנה בחלק לא קטן מהציבור האמריקאי לבעיות השיטה המוניטרית... מה ואת מי רון פול מייצג מאחורי הקלעים אין לי מושג אבל זה כלל לא משנה את העובדה של עליית המודעות של האמריקאים לנושא.
      אני באופן אישי לא תומך בפתרון שלו לבעיה שזה חזרה לתקן הזהב או הכסף אבל תומך בדעותיו של ביטול המונופול של הבנק המרכזי על יצירת הכסף.

      ערן

      מחק
  9. אז מאיפה יבוא הפעם הכסף? מסתבר שזה לא כל כך ברור. לפני שאכנס לזה בפירוט יתר אציג בפניכם גרף קטן (מבית מדרשם של קרן הגידור Bridgewater):




    גרף פשוט, וקטן זה, מראה כמה הכלים שהוגדרו לטיפול בחבילות הסיוע, כמו זו הספרדית, לוקות בחסר. בצד ימין (בגווני אפור) כל הכסף שהוחלט (אבל עדיין לא אושר סופית) מן ה-IMF, ב-EFSF, וב-ESM. כל החבילות יחד אינן מתקרבות לטריליון היורו. לעומת זאת, ההתחייבויות (בכחול) כלפי יוון, פורטוגל, ואלו שיצטרכו להיות מושקעים כנראה עבור הצלת ספרד, ואיטליה, מתקרבים כמעט לטריליון וחצי יורו (!!).


    מה המטרה? החבילה הזו אמורה בעיקר לייצר בטחון מחודש במערכת הבנקאית הספרדית המדממת. בימים שלפני החבילה, כסף יצא ממנה בקצב מדאיג, בדיוק כמו מן הבנקים היווניים, והפורטוגלים. ידוע בהיסטוריה הפיננסית שאם לא עוצרים תהליך בריחה כזה (“Bank Run”) הוא תופס תאוצה אדירה, וכבר לא ניתן לעשות דבר, אלא הלאמה בלבד. דבר כזה יגרום לקריסה מוחלטת של הממשלה הספרדית העומדת כר היום על כרעי תרנגולת



    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000756116

    השבמחק
  10. התמונות מיוון ברקע ממש מעודדות, ככה עושים מאחות! זו הדרך...

    השבמחק
  11. האם יש אתר כלשהו ל-Prepping בארץ?

    להתכונן לבאות שימושי עבורינו לא רק בגלל הקריסה הכלכלית, אלא גם בגלל מלחמה הבאה שתהיה (לא עלינו).

    למרות שלמרבה הצער הרבה מן העצות הניתנות בחו"ל אינם שימושיות עבורינו, אני עדיין מחפש תוכנית שתאפשר גם לישראלי הממוצע להכין את משפחתו לזמנים הקשים - ואם אין כזו אנו צריכים לגבש אחת.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני חשבתי על זה. אבל מה יעזור לי לאגור מזון ומים נגיד לשבועים-חודש במקרה שיהיה מחסור אמיתי במזון כמו ב1929? אנשים יפרצו אלי הביתה! אני יצטרך לקנות נשק ותחמושות!
      לא עדיף להוציא את כל הזמן הכסף והאנרגיות האלה בלידע כמה שיותר אנשים מה מקור הבעיה? במקום שאני יחיה בפחד במערה לבד, שהם יחיו בפחד לא אני!!!

      מחק
    2. גם אני חשבתי על זה. אבל מה יעזור לי לאגור מזון ומים נגיד לשבועים-חודש במקרה שיהיה מחסור אמיתי במזון כמו ב1929? אנשים יפרצו אלי הביתה! אני
      ** אצטרך **
      לקנות נשק ו
      ** תחמושת **!
      לא עדיף להוציא את כל הזמן הכסף והאנרגיות האלה בלידע כמה שיותר אנשים מה מקור הבעיה? במקום שאני
      ** אחיה **
      בפחד במערה לבד, שהם יחיו בפחד לא אני!!!


      התשובה היא לא.
      מה שכן צריך זה להשקיע בחינוך ובהקניית ידע בסיסי בלשון העברית לתלמידי בתיה"ס.
      כי חינוך לידע, חשיבה, משמעת וערכים הוא הערובה להתפתחות כלכלית.

      מחק
    3. צודק 100%. אלה שיוכלו לאגור נשק ולהתאגד בכנופיה ישלטו ברחוב ויקחו מכל ה-Preppers את מה שצברו. אולי גם את חייהם.
      בינתיים עסקי ה-Preppers נמצאים בצמיחה ומי מכם שרוצה להצליח ויש לו חוש עסקי - הכל עומד לרשותו להצליח.

      אכן הסברה וחינוך הם הדבר הנחוץ יותר מכל. ערן עושה את זה בהצלחה רבה בנישה של גילוי תחלואותיה של השיטה המונטרית הנוכחית.
      קחו ממנו דוגמא וצאו להסביר לאנשים באיזה עולם הם חיים. הרי כולנו מבינים שהמערכת נסגרה, ואף מדינה לא יכולה לעשות דבר בלי ליצור זעזוע עולמי. על אנשים פרטיים אין מה לדבר בכלל...אפילו נשיא ארה"ב חסר יכולת להניע את הכלכלה העולמית לכוון טוב יותר. הפחד הוא מאיזה משוגע עם הכפתור האדום

      מחק
    4. אלכס אני רוצה להרגיע אותך. המשבר הזה מתוכנן יותר ממה שאנחנו חושבים. המטרה היא ביטול הלאומיות והשילטון המדיני באירופה ויצרית מדינת על אחת דיקטטורית http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/06/blog-post.html

      ע"י קרן הייצוב האירופית.

      מה שמעניין מה קורה לצבא ולמשטרה בזמן הזה? הרי המשכורות שלהם לא שוות כלום וגם להם מקצצים בפנסיות. איך המדינה דואגת לתת להם שלוש ארוחות ביום? הרי הצבא צועד על קיבתו?

      מחק
  12. לפי ההגיון פה יוצא, שרק הערבים \ מתנחלים \ פושעים יוכלו להתאגד, מכיוון שלאלו יש הכי הרבה מצברי נשק. האנשים הרגילים הם אלו שירגישו על עצמם את כל כובד הקריסה.

    השבמחק
  13. Fantastic beat ! I would like to apprentice while you amend your
    website, how could i subscribe for a blog site? The account helped me a
    acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea
    My blog post ... cheap cigarettes

    השבמחק
  14. What's up all, here every one is sharing these knowledge, thus it's pleasant to read this
    webpage, and I used to go to see this web site all the time.
    My blog :: direct download movies

    השבמחק
  15. You ought to be a part of a contest for one of
    the most useful sites on the net. I am going to recommend this website!
    Here is my web-site free iphones

    השבמחק
  16. Heya i'm for the first time here. I came across this board and I in finding It truly helpful & it helped me out a lot. I hope to give one thing back and aid others such as you helped me.
    Here is my site ; Work from home

    השבמחק
  17. I absolutely love your blog and find a lot of your post's to be exactly I'm looking for.
    can you offer guest writers to write content for you personally?
    I wouldn't mind publishing a post or elaborating on some of the subjects you write in relation to here. Again, awesome website!
    Also see my web page - clean my pc

    השבמחק
  18. There is certainly a lot to learn about this subject. I love all of the points you've made.
    My web blog ... learn to play piano

    השבמחק
  19. Howdy, I believe your site could be having web
    browser compatibility problems. Whenever I take a look at your web site in Safari, it looks fine
    however, if opening in I.E., it's got some overlapping issues. I merely wanted to provide you with a quick heads up! Aside from that, fantastic website!
    my webpage: skin care

    השבמחק
  20. We aгe a group of volunteerѕ
    and starting a bгanԁ new scheme in our community.

    Youг site offered us with valuable infoгmatіon to work on.

    You've performed an impressive job and our entire group might be grateful to you.

    my website; Payday Loans
    Here is my page :: Payday Loans

    השבמחק
  21. Awesome article.
    Visit my website - bostaditurkiet.net

    השבמחק
  22. Great article! We will be linking to this particularly great post on our site.
    Keep up the good writing.
    Feel free to surf my website http://test6.datatools.dk/MarianaRob

    השבמחק
  23. I have been exploring for a little bit for any high-quality articles or
    blog posts in this kind of space . Exploring in Yahoo
    I at last stumbled upon this web site. Reading this info So
    i am happy to convey that I've an incredibly excellent uncanny feeling I came upon just what I needed. I most surely will make sure to do not put out of your mind this web site and give it a glance regularly.
    Also visit my page - best natural acne treatment

    השבמחק
  24. Hey there! I know this is kind of off topic but I was wondering if you knew where I could find a captcha plugin
    for my comment form? I'm using the same blog platform as yours and I'm having difficulty finding one?
    Thanks a lot!

    My website: luggage Review

    השבמחק
  25. Fearrington Village scar removal

    My blog; Duncanville scar treatment

    השבמחק
  26. Recent medical clinical trial runs feature tried out and proved anticipate degraded results from any working
    penis heart you buy. Such balloons can produce a scratch that forestalls them from booming normally Grow Penis Penis Pump size?

    Yet a outstanding many GP was possible to create your penis larger.

    And not only for the painted madames and monsieurs is
    the pick penis ticker for total remotion, which procedures comparable Alloderm and Fat
    makeweights do not grant.

    Here is my website; try this out ()

    השבמחק