יום ראשון, 17 ביוני 2012

על ההבדל שבין המפקח על הבנקים והמפקח של הבנקים

אין הרבה טבלאות כמו זו המוצגת כאן שמספרות כל כך הרבה כמו בסיפור הזה שנקרא "המפקח על הבנקים" ולמי נתונה דאגתו האמיתית של בנק ישראל.
ודאי חדי העין מבינכם יוכלו להבחין באותה טבלה, שמבין כל המפקחים מאז 1969 יש מפקח אחד שהוא יוצא דופן. משום מה אותו מפקח לא סיים כהונה שלמה וגם לא מונה להיות מנהל בכיר באף בנק אחרי שסיים את תפקידו. מה הסיבה לכך ואיך כל זה מתקשר לדבריו האחרונים של הנגיד פישר מיום חמישי (14.6): "אנו דואגים ליציבות הבנקים משום שאנו דואגים לזוגות הצעירים"



תפקידו המרכזי של המפקח על הבנקים הוא קביעת נורמות והגבלות לפעילותם השוטפת של הבנקים בתחום הניהול והתקינה.פה עולה השאלה איזה מפקח ירצה למלא  בקפידה את המטרות האלה אם בסופו של דבר הן יגבילו אותו ויפגעו בו?
מי שלא מבין למה אני מתכוון מוזמן לצפות בטבלה הבאה שאומרת הכל:
המפקח על הבנקיםתקופת כהונהתפקידים לאחר הפרישה


מאיר חת1969-1975יו"ר בנק לאומי
גליה מאור1982-1987מנכ"ל בנק לאומי
ד"ר אמנון גולדשמידט1987-1992סמנכ"ל בנק דיסקונט, דירקטור בבנק הבינלאומי
זאב אבלס1992-1998יו"ר בנק אגוד
ד"ר יצחק טל1998-2003דירקטור בנק טפחות
יואב להמן2003-2006יו"ר חברת "שכל"
רוני חזקיהו2006-2010יו"ר הבנק הבינלאומי הראשון
אם תשימו לב יואב להמן מי שהיה המפקח על הבנקים עד 2006 היה היחידי שלא סיים את הקדנציה שלו וגם לא מונה אחר כך לתפקיד באחד הבנקים. הוא הודח על ידי הנגיד פישר בטענה לכך שהוא הדליף שעומד להתפרסם דו"ח ביקורת שהכין עם מחלקתו על מחלקת האשראי בבנק דיסקונט בראשותו של רוני חזקיהו. כן, מדובר באותו רוני חזקיהו שגם בסופו של דבר החליף את להמן המודח והיום כבר משמש כיו"ר הבנק הבינלאומי הראשון.

אם אתם תוהים איך יתכן שדווקא מקרה שהוא לכאורה ללא משמעות גדולה (הדלפה שהולך להתפרסם דו"ח על מחלקה מסוימת בבנק מסוים) גרם לנגיד הידוע בקור רוחו לאבד את שלוותו ולנקוט בצעד כל כך חריג וקיצוני, הרי ש TheMarker חשף אז אולי את הגורם האמיתית למהלך:
"ככל הידוע, בחודשים האחרונים היתה מחלוקת עקרונית בין להמן לבין פישר. להמן ראה את תפקידו של המפקח לא רק כאחראי על יציבות המערכת הבנקאית, אלא גם כמי שאמור להגן על הצרכן. זאת הסיבה לכך שלהמן התערב בנושאים רבים ובהם גביית העמלות של הבנקים, הסדרת מסגרות האשראי ועוד. פישר הוא חסיד של השיטה האמריקאית בה הפיקוח על הבנקים אחראי על היציבות של הבנקים ולא צריך להתערב בקשר שבין הבנק לבין הלקוח."

להמן נאלץ לצאת לחופשה עוד באותו היום ולא רק שלא מונה אחר כך לאף תפקיד מפתח באף בנק, הוא אף הקים חברה שעוזרת לציבור להתמודד ולחסוך בהוצאות מול אותם הבנקים עליהם פיקח- מדובר בחברת שכ"ל (שיפור כלכלי לצרכן). יש לציין רק שמדובר בחברה למטרות רווח.

כל זה מוביל אותנו לשאלה עמוקה עוד יותר: למי דואג בנק ישראל- ליציבות הבנקים או לציבור?
ביום חמישי האחרון הצהיר פישר  ,בנסיונו להצדיק את העוול שנגרם לציבור כתוצאה מפעולות הבנקים :"אנו דואגים ליציבות הבנקים משום שאנו דואגים לזוגות הצעירים"
ישנן שתי פרשנויות אפשריות לדבריו של פישר. כל אחת גרועה מקודמתה:
1. פישר דובר אמת חלקית -הוא אכן דואג ליציבות הבנקים אבל לא בגלל הדאגה לזוגות הצעירים. הרי לפי המחלוקת שהיתה בינו לבין להמן ,אנחנו יכולים ללמוד שפישר אינו רואה בעין יפה (בלשון המעטה) את ההגנה על הזוגות הצעירים על ידי המפקח על הבנקים . והרי אם בעל התפקיד הכמעט יחידי בבנק ישראל שמסמכותו לדאוג ליחסי בנק-לקוח מוגבל על ידי הנגיד אז איזה בעל תפקיד אחר שם כן יכול לעשות זאת?
במקרה כזה עלינו לשאול את מי משרתת בעצם עצמאותו של בנק ישראל או האם יש להעביר את בנק ישראל לידי גוף נבחר שיהיה בשירות העם וידאג בראש ובראשונה לאינטרסים שלו. ואם לא זה אז שלכל הפחות לעם תהיה אפשרות להדיח את מנהלי הבנק במקרה שלא ידאגו לו- היום על פי חוק בנק ישראל, אף גוף במדינה כולל בית משפט לא יכול להדיח נגיד מכהן אלא אם עבר עבירה פלילית. יותר מכך, בניגוד לראש הממשלה שהחלטותיו יכולות להתבטל אם תחליט על כך הממשלה או הכנסת ,לאף גורם במדינה אין סמכות לערער או לבטל את ההחלטות הנגיד מלבד הועדה המוניטרית (שגם בה יש שליטה כמעט מלאה לנגיד)
2. האפשרות השניה היא שהנגיד דובר אמת אבל אז בעצם הוא גם מאשר את מה שאנחנו טוענים פה כל הזמן-שהשיטה המוניטרית משרתת בסופו של דבר בעיקר רק את ריווחיות הבנקים. הרי אם נפשט את דבריו של פישר נקבל שעל פי ראיית עולמו כדי לשמור על יציבות (ריווחיות) הבנקים  צריך להיות לנו  רע רק בשביל שלא יהיה לנו רע עוד יותר אם הבנקים לא יהיו יציבים (ריווחיים).

סיכם היטב את כל הפארסה הזו ברנארד ליטאר ,בכיר לשעבר בבנק המרכזי של בלגיה ומיסד מטבע היורו:
"הבנקים יעדיפו את הסטטוס קוו והבנקים המרכזיים קיימים כדי לשמר את הסטטוס קוו. אבל הבחירה שעומדת בפנינו היא בין בניית עתיד לאנושות עם ביוספירה שעובדת ללא שינוי אקלים ואוכלוסייה שלא רעבה למוות, לבין שימור של המונופול הבנקאי. הכלכלה האמיתית, זו שבה דברים באמת קורים, אחראית לפחות מ-2% מהעסקות המתרחשות כיום. חשוב על כלב, ש-98% מגופו הם זנב וכל שאר הגוף הוא 2%, ושאל את עצמך מה יקרה לכלב כשהזנב יזוז. זאת המציאות".

47 תגובות:

  1. השאלה היא איך ניתן לצמצם את מעורבות הבנקים ולהעביר אותם חזרה למעמד של שרות צבורי ממעמד של גוף שמשרת את עצמו או הממשלות.
    כיום אפשר לומר שרק בסין מאחר והיא לא דמוקרטית הבנקים משרתים את הציבור והכלכלה. אולי כולנו צריכים להצביע למפלגה הקומוניסטית

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי,
      1. כל עוד הבנקים יהיו הגוף שמייצר כסף במדינה ,הם תמיד יהיו בפרונט. חשוב לעצמך אם היתה לך אפשרות חוקית לייצר כסף ולהלוותו -היית אז הופך להיות לאדם הכי חשוב.
      נקודה נוספת למחשבה: הבנקים מייצרים כסף ומעבירים אותם לפי שיקולי רווח וקשרים אישיים. מדוע עוצמה כזו נתונה בידי גוף פרטי? לאנשים זה נשמע איום ונורא למשל אילו משרד הבריאות היה מחליט לחלק תרופות מכספי המיסים שלנו רק למקורביו אבל נשמע הגיוני לגמרי שבנק יחלק את הפקדונות שלנו וייצר מהם עוד כסף בשביל להעבירם לאנשים שמקורבים לו. הרי אם אתה תעשה את זה אתה תכנס לכלא.
      2. מצב דומה קיים גם בסין - רק ששם לממשלה שליטה יותר חזקה בבנקים. גם שם בנקים שולטים על ייצור הכסף ומחליטים למי להעבירו.
      זה לא עניין של קומוניזם או לא - קומוניזם לא התקיים אף פעם כי הוא לא יכול להתקיים תחת שיטה מוניטרית בה כסף מיוצר מחוב ומחייב שמישהו יהיה בחוב כדי שהאחר יהיה בפלוס.
      כך גם הקפיטליזם לא יכול להתקיים תחת בנק מרכזי שמונע משוק חופשי להתקיים שכן הוא שולט עליו ומחליט על כלליו.
      הדיון של קומוניזם או קאפיטליזם הוא ויכוח סרק שנועד להעסיק אותנו בטפל ולא בעיקר.

      ערן

      מחק
    2. תשובה יפה ערן.
      אחד הדברים שמפחידים אותי באופן אישי, זו הנטייה הרווחת שיש היום לתלות את כל המשבר הזה בקאפיטליזם, מה שעלול מאוד לצערנו לגרום לזה שנזרוק בסוף את התינוק ביחד עם העריסה.

      מחק
    3. מוצטפא שמטרלינג17 ביוני 2012 בשעה 15:26

      מצטער שאני חוזר על עצמי כאן כל כמה פוסטים, אבל בפרוטוקולים של זקני ציון מוסבר בדיוק איך גם הליברליזם וגם הסוציאליזם הם שניהם חלק מהמזימה ושניהם נועדו להסיח את דעתו של ההמון.

      מחק
    4. אני לא קראתי את הפרוטוקולים של זקני ציון אבל אני בהחלט מסכים עם ההנחה הזאת שמדובר בנסיון להעסיק אותנו בויכוחי סרק בגישות כלכליות שלעולם לא נוכל ליישם אותם תחת בנק מרכזי ששולט בכללי השוק ומייצר כסף מחוב שגורם לאי שוויון מובנה.

      מחק
    5. בתור מי שגדל עם בנו של להמן והתארח בביתם, אני יכול להעיד על מר להמן כאחד האנשים הישרים שפגשתי ועם נכונות אדירה לעזור לזולת ולהתנדב לקהילה.

      מחק
  2. אפשר לתמוך במטבעות כדוגמת הביטקוין, שהוא מטבע / בנק מבוזר ואינטרנטי. כמובן שמרגע שהמטבע יתרומם מאוד הבנקים המרכזיים בעולם ינסו להילחם בו בכל החזיתות. אני תקווה שעד אז הוא ייאומץ ע"י האוכלוסיה ובעצם יוריד מכוחם של הבנקים המרכזיים והבנקים בכלל.

    השבמחק
    תשובות
    1. ז'ואוו מריפוסה17 ביוני 2012 בשעה 15:24

      ידעתם למשל של EBAY, שהיא קהילה כלכלית של כמה מאות מליונים בני אדם, יש מטבע פנימי בשם eBay Bucks שהוא הליך חוקי לעסקאות בתוך האתר שלהם? למטבע הזה יש בסופו של דבר אותו גיבוי כמו הדולר, כלומר הנכונות של אנשים לקבל אותו בתמורה לסחורה אמיתית. האם בקרוב יופקו מטבעות על ידי תאגידים ולא על ידי ממשלות? אם ממילא לא הממשלות יוצרות את המטבע אלא תאגידים פיננסיים, הרי שמטבע פנימי לאיביי או פייסבוק שאינו תלוי בדולר הוא צעד מתבקש

      מחק
  3. טוב, שיטה המונטרית נוכחית אינה טובה ומתקרבת לקץ שלה למרות שקיימת כבר מאות שנים ובחלק מהמקרים גרמה גם לשגשוג זמני של כלכלה עוד בתקופה שכלכלה הייתה אמיתית ולא התערבות על המחירים העתידיים של מכשירים פיננסיים לא בורוים לרוב הציבור.
    בואו נחשוב מהי השיטה שצריכה ליות:

    1. ממשלה צריכה להגדיר את כמות הכסף שיסתובב במדינה, שיספיק להתחשבנות בין גורמי המשק וגם לחסכונות הציבור.
    2. סכומי ההלוואות שניתן לקבל לא יעלו על כמות החסכונות שיש לאזרחים / עסקים במדינה.
    3. ריבית שניתנת לפקדונות צריכה להיות דומה לריבית על הלוואות כאשר בנק הוא בעצם מתווך בין החוסך לבין הלווה ומקבל עמלת תווך הראויה.
    4. במדינה ספציפית שלנו - קטנה מבחינת השטח ומוקפת במדינות האויב, תנאי השוק החופשי אינם יכולים להתקיים, במיוחד לגבי מוצרי מזון, תחבורה בינלאומית, וכו"י. לדעתי, מדינה צריכה לחייב בעזרת חוקים אנטימונופולים כניסתם לשוק של חברות נוספות בתחומים האלו תוך איסור על בעלות משותפת של חברות שונות הפועלות בשוק באותו תחום.
    5. בנוסף, אנחנו צריכים לדאוג להגדלת רשימה של מוצרים שמחירם בפיקוח ממשלתי - חוסר תחרונת אמיתית בשוק גורמת לעליה בלתי פוסקת במחירים למוצרי צריכה בסיסיים ביותר.
    6. חייבים ליצור מנגנון צינון בין ביצוע תפקיד בכיר בממשלה/מדינה לבין עיסוק בחברות עסקיות גדולות בשוק. בכל מקרה כאשר במהלך 5 שנים בכיר בממשלה לשעבר יתקבל לתפקיד בחברות פרטיות - יש לקבל אישור של וועדה מיועדת לדברים האלו.

    מה שכחתי? תמשיכו!

    סנונית

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום סנונית,
      קודם כל המון מחמאות על המחשבה והנסיון לפתור את הבעיה . אני רואה שאת בעד ממשלה חזקה שקובעת את כללי השוק.. אני חושב שתנאי בסיסי קודם כל כדי לתת כלים לקיים שוק חופשי או שוק סוציאלי על ידי הממשלה זה להכין את הבסיס. היום הבסיס לא מאפשר לא את זה ולא את זה בגלל שהשוק נשלט על ידי הבנק המרכזי ודרך ייצור הכסף נעשה מחוב. ולכן אני חושב שדבר ראשון צריך להתחיל לייצר כסף לפי פרמטר של צמיחה ולבטל את המונופול הלא ברור שיש לבנק המרכזי על הכסף. הנה התוכנית שהצעתי בעבר:

      1) הממשלה צריכה להעביר החלטה כי כל האחריות לגבי יצירת הכסף והמדיניות המוניטרית עוברת להיות תחת אחריותה
      2) הממשלה תיצר כסף חופשי מחוב בדיוק כמו שעשה קנדי. לשטרות הכסף האלו יהיה אותו ערך כמו זה של השטרות הקיימים היום. עם הזמן יצאו שטרות הכסף הקיימים המונפקים על ידי הבנק המרכזי מהמחזור הכספי וישארו רק לשימוש האספנים.
      3) הממשלה תלאים את החוב שלה לבנק המרכזי שלה. אין שום סיבה שבנק מרכזי יחזיק חוב של מדינה שאותה הוא מיצג. בעבר מספר חברי קונגרס כבר העלו הצעות דומות לגבי החוב העצום של ממשלת ארה"ב לפדרל ריזרב.
      4) יועבר חוק יסוד בה המדינה תתחייב שהתקציבים הבאים שלה לא יושתתו על חוב ויהיו מבוססים על כסף שנוצר על ידי המדינה. כמו כן יחוקק חוק האוסר על מדינה להכנס לחוב.
      5) המונופול על יצירת הכסף יופקע מהבנק המרכזי ויהיה פתוח לכולם.
      6) המדינה תוכל להדפיס או ליצור כסף נוסף במקום כסף בלוי או כתוצאה מגדילת האוכלוסיה , גדילה בכמות המוצרים שלה ,צמיחה בקצב הייצור או כל פרמטר אחר שיוחלט עליו ככזה שמונע אינפלציה, אני מאמין שיהיה אפשרי למצא את הנוסחא האופטימלית. המטרה : למנוע אינפלציה או דיפלציה ולהעמיד את קצב יצור הכסף בפורפורציה לקצב גידול האוכלוסיה או המוצרים היום.
      7) על מנת לעמוד בהתחיבות המדינה לחובותיה הקודמים, תחזיר המדינה את חובותיה תוך פריסתן לזמן ארוך והן ימומנו על ידי כסף ללא חוב. החזרה הדרגתית של חוב תמנע אינפלציה.מדינות עם חוב גדול יותר מישראל יוכלו לפרוס את חובותיהן לאורך זמן ארוך יותר. פריסה ארוכה יותר של החוב עלולה להוביל להורדת דירוג האשראי של אותה מדינה על ידי חברות הדירוג אשראי אבל זכרו שיצירת כסף שלא מבוסס על חוב מותיר את דירוג האשראי של אותה מדינה חסר משמעות - היא הרי כבר לא תצטרך לגייס כסף על ידי חוב ולכן שיקוליה כבר לא תהיינה לרצות את חברות דירוג האשראי (כדי להשיג ריביות נוחות על האג"ח שלה) אלא את אלה של תושביה.

      ערן

      מחק
  4. נזכרתי עוד 2 דבירם:

    א. הממשלה תחשב כמות הכסף שאמור להיות במדינה באופן הבא:
    תוצר לאומי גולמי (שנה קודמת) כפול מקדם של מחזור, פלוס כמות החסכונות שנמצאים לבנק בתוספת של אחוז הריבית להלוואות שניתנות במדינה. גובה המקדם של מחזור צריכים לחשב כלכלנים, לדעתי הוא לא אמור לעלות על 2.
    ב. קביעת שערי חליפין למטבעות שונים: על פי יחס מחירים של יבוא/יצאו עם אותה מדינה, כלומר:
    ממדינה קרלנדיה אנחנו מיבאים מטוסים ופרחים. מחיר בשקלים למטוס אחד ול-100 פרחים שיבואן מוכן לשלם הנו 100,000 ש"ח, מחיר במטבע מקומי של קרלנדיה למטוס אחד ול-100 פרחים הוא 500,000 קרונות קרלנדיות. לכן שע"ח בין שקל לקרונה קרלנדית הנו 5:1. שערי חליפין לקבוע אחת לרבעון או אחת לחודש בהתאם לזרימת נתונים על מסחר בינלאומי.
    ג. קביעת שכר של כל בכירים בכל חברה עסקית אמור להחשב בשכר של עובד זותר בחברתו כפול מקדם ספציפי. מקדם לא אמור לעבור את ספרה 10, אותו כנ"ל קביעת שכר לחברי כנסת ושרים בממשלה - פונקציה של שכר מינימום במשק. רוצה עלית שכר? תדאג להכי חלשים במערכת. אפשר לכאורה לעקוף את זה בכל מיני מרכיבי שכר נוספים, אך גם פה אפשר להגביל בתקרות הגיוניות.

    מה עוד?
    סנונית

    השבמחק
    תשובות
    1. לסנונית:
      השיטה הנוכחית היא ממש לא בת מאות שנים. בתחילת המאה הדולר היה צמוד לזהב, בשנות השלושים הדולר עבר פיחות והפך שווה פחות זהב, בשנות השבעים היא הרסה את הצימוד, ועכשיו אולי יחזרו לזהב (אם יש להם שכל, סביר להניח שלא. בכל זאת, פוליטיקאים) שזו שיטה שכן עבדה בהצלחה במשך אלפי שנים.

      חוץ מזה, פיקוח על מחירים זו קטסטרופה כלכלית. ניסו את זה כבר לפני אלפי שנים ברומא העתיקה, וזה לא עבד גם אז.
      תמיד, בכל המקרים שאין תחרות זה בגלל שהממשלה היא זו שמונעת תחרות.
      "חוק החלב" לדוגמא אוסר על פתיחת מחלבות חדשות, ואוסר ייבוא מוצרי חלב.

      אם את רוצה ללמוד עוד על כלכלה אני ממליץ לקרוא את יסודות הכלכלה, מדריך לאזרח של תומס סואל, או את Economics in One Lesson של Henry Hazlitt.

      או את How an Economy Grows and Why It Crashes של פיטר שיף.
      ספר מעולה שמסביר בצורה מאוד פשוטה.

      מחק
    2. אנונימי: הדוגמה של חוק החלב אינה דוגמה טובה.
      חוק החלב מגן על משק יצרני החלב בישראל מפני חוקי מדינות אחרות, בלעדיו היו עלולים יצרני חלב מאירופה, למשל, להציף את ישראל במוצרי חלב מסובסדים, (ע"י מדינות המקור), ולחסל את יצרני החלב "שלנו".
      כלומר - חוק החלב אינו "קטסטרופה" אלא מונע אותה!

      כל פיתרון שיחליף את המערכת הבנקאית חייב להציב מנגנונים שיגנו מפני "משחק מלוכלך" של מערכת זו, שלא תוותר בקלות על עמדת הכוח שלה, ומפני חברות ומדינות אחרות שעדיין לא ביצעו את השינוי.

      סנונית: הרעיון של הגבלת הפרשי השכר ע"י כופל הוא מצויין, ועלה כבר בעבר, (נדמה לי ששלי יחימוביץ' הציעה 50, אבל לא זוכר בוודאות).

      והכי חשוב - לא להתבלבל!
      הנושא המרכזי, כפי שציין ערן, הוא מעבר מכלכלת חוב ו"יצירת כסף" מכלום, (אשראי), לכלכלה בה הכסף במשק מגובה ע"י ערך "ממשי" כלשהו.

      בברכה,
      אלון

      מחק
  5. ערן,

    מה דעתך על הכותרת של כלכליסט?

    http://www.calcalist.co.il/home/0,7340,L-3849,00.html

    השבמחק
    תשובות
    1. כבר שום דבר לא יכול להפתיע אותי במערכת הבנקאות.. לצערי
      ערן

      מחק
  6. ערן מה דעתך על הגמ"חים?
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4243376,00.html

    השבמחק
    תשובות
    1. זה למעשה צריך להיות תפקידו האמיתי של הבנק -מתווך שמלווה כסף מצד א' לצד ב' ללא ריבית (הנשך) שהתנ"ך כל כך מתנגד לו ובצדק.
      זה שהבנק היום גם מייצר כסף מכלום ומלווה כספים שלנו ללא רשות זה פשוט מדהים אותי איך אנחנו מקבלים את זה כדבר טיבעי ונורמלי לחלוטין.
      בנוסף, למרות התדמית השלילית שיש לנו על החרדים ,אני חושב שיש הרבה דברים שאנחנו יכולים ללמוד מהם.

      ערן
      ערן

      מחק
    2. האמת, אולי מכאן יגיע הפתרון
      אם נצליח לשכנע רבנים לבטל את "היתר העסקה" הארור שמאפשר לבנקים בישראל להלוות בריבית זה ימוטט את הבנקים בישראל

      מחק
  7. אני עשיתי טעויות חמורות שאני מצטער עליהם ולא אחזור עליהם לעולם.
    במבחן התוצאה איש לא נפגע (זה לא תירוץ אבל בכל זאת זה חשוב לי).
    מה שעשיתי זוהי לא דרכי בחיים ולא אחזור על כך,רצוני לשקם את חיי.
    למרות האמור לעיל, אין בכך כדי להסיט את הנושא מכל מה שעשו לי, והרס חיי שהתבצע בשנים האחרונות.
    משתפים אותי ב"משחק" ריאליטי שאני לא מעוניין בו ואין לי מושג איך הגעתי למצב הזה ומה לעשות.
    כל רצוני לחיות בשלום ולא לפגוע באיש.
    אני נענשתי כלכך כך חזק ועל מה? על ששיחקתי עם מספרים בחשבון ללא שום כוונות זדון!!!
    רצחו את משפחתי החפים מכל פשע ,למה???
    ונניח שאלו שעשו זאת טעו והם אפילו מתחרטים על כך,(לא שאני סולח על כך),אז מדוע המשיכו ועינו אותי במשך שנים על אף כל זעקותיי, ולמרות המצב הנפשי הקשה שהייתי בו?
    למה גם כעת שאני לא משחק עם מספרים ולא עושה כלום מלבד לחיות את חיי ולשמור על החוק, רומזים לי שאני לא פועל נכון ושאני לא טוב (דרך שירים)
    עד כמה מטורפים המפעילים של הריאליטי הזה שכל רצונם זה לראות אש דם ותמרות עשן?
    אני חוזר-כל רצוני לחיות בשלום ולשמור על החוק.
    אני לא שוכח מה עשו למשפחתי ולי,ולא סולח.

    השבמחק
    תשובות
    1. נו ו... מה אתה רוצה אתה חוזר וחוזר על עצמך...

      אתה לא מחדש כלום אם אתה צריך עזרה תפנה לגורמים המתאימים...

      זהוא בלוג על כלכלה באופן צפציפי....

      כך שאני לא יודע מה אתה חושב שאתה מסיג בתגובות מהסוג הזה.......

      מחק
    2. י', נסה את הספר "דרך הלב" של ג'אק קורנפילד. ג'אק בעל ידע רב בבודהיזם, ויש לו רעיונות מהמזרח הרחוק ומהמערב כיצד לפתור בעיות בדרכים לא צפויות.

      בברכה.

      ע'

      מחק
    3. נשמע מעניין, מה הגישה הכללית שלו?

      במקרה של י', כנראה שספר לא ממש יעזור.

      י' - זה ברור שאתה סובל מאוד, ועצוב לראות את זה. אולי תשקול לפנות למישהו מתחום רפואת הנפש?

      מחק
    4. קורנפילד נולד וגדל בארה"ב, טס לתאילנד בתור גבר צעיר ולמד במנזר בודהיסטי מספר שנים. לאחר מיכן חזר לארה"ב ולמד פסיכולוגיה מערבית מספר שנים. הוא הקים סוג של בית ספר בודהיסטי בארה"ב.
      קשה לתאר אותו במספר מילים. בעיני מצאה חן הגישה הבודהיסטית להתמודדות עם קשיים. גישה שפחות מנתחת את הבעיות ושורשם (כמו בפסיכולוגיה המערבית), אלא מעודדת אותנו לקבל את הבעיות בברכה, לקבל (קודם כל) את עצמנו בחמלה, ומתוך הקבלה לפנות לדרך שאנחנו מעוניינים בה. היא גם מעודדת אותנו לסלוח לעצמנו ולאחרים מתוך חמלה. המרמור, חיפוש הנקמה והענישה, משאירה אותנו באותו מעגל אינסופי של מלחמה. הדרך שמאיר ג'אק מובילה לאיכות חיים אחרת שאינה תלויה בנסיבות החיצוניות. האמת שזה לא רק ג'אק קורנפילד, יש עוד הרבה תורות ומורים שכמעט מתחננים ללמד אותנו. צריך לשחרר את האמונות שאבד עליהם הכלח ולהיפתח לכיוונים חדשים.
      אחד הציטוטים שאהבתי באחד מהספרים שלו הוא של גאנדי שאמר:

      I have only three enemies. My favorite enemy, the one most easily influenced for the better, is the British Empire. My second enemy, the Indian people, is far more difficult. But my most formidable opponent is a man named Mohandas K. Gandhi. With him, I seem to have very little influence.

      ע'

      מחק
    5. אף פעם לא קראתי שום דבר של גאנדי, והציטוט הזה עשה לי חשק לקרוא אותו. חזק מאוד.

      מחק
  8. מה הקשר לפרוטוקולים של זקני ציון????
    מישהו כאן זוכר שזה מסמך שהומצא על ידי אנטישמים?

    גוגל איט....

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני לא ממש הבנתי את הקשר לפרוטוקולים של זקני ציון, אבל יש הרבה אמת ברעיון שמוצטפא מזכיר. במשברים גדולים, הציבור בדרך כלל ממהר להאשים את השיטה הנוכחית. אבל מה שאנחנו שוכחים זה שברמה הבסיסית כל משבר כזה נובע מזה שמי שיושב בשלטון, ללא קשר לשיטת ההנהגה, מנצל את כוחו לרעה. במובן הזה, ההבדל היחידי בין ליברליזם וסוציאליזם הוא רק בדרכים השונות בהן משתמשים בעלי השררה כדי לנצל את המערכת לטובתם האישית.

      היסטורית, מה שבדרך כלל קורה זה שהציבור מאשים את 'השיטה', מחליף אותה, ומאוחר יותר מגלה שהוא קיבל את אותה הגברת בשינוי האדרת. זו הסיבה שכתבתי למעלה שאני מאוד חושש מהגל הנוכחי של 'אנטי-קאפיטליזם'.

      מחק
    2. שלום אנונימי,
      העובדה ש"הפרוטוקולים של זקני ציון" הוא חיבור אנטישמי והוכח כזיוף ידועה. בכל זאת התפתיתי להציץ בהם לפני כמה חודשים מכל מני סיבות והופתעתי מאוד מאוד ממה שכתוב בהם. למשל, כתוב בהם שהשיטה המוניטרית מבוססת החוב היא מזימה שתכליתה היא לרושש את אומות העולם ולשעבד אותן לבעלי ההון, עד שאלו ישיגו שלטון עולמי. אבל אחרי שהם ישתלטו על העולם הם יצרו שיטה מוניטרית שבה הממשלה קובעת בעצמה את כמות הכסף בשוק, ללא חוב וללא ריבית. ועוד כהנה וכהנה דברים מעניינים. בקיצור, אני ממליץ להתעלם מהפן האנטישמי שלהם ולעיין בהם כחיבור פרשנות כלכלי מסוף המאה התשע עשרה. למעשה, אחרי שקראתי בהם הגעתי למסקנה שהדבר היחידי בפרוטוקולים שהוא לא סביר זה העובדה שהיהודים הם מספיק מתוחכמים כדי לתכנן כזו תכנית מסובכת, כי אם היה בנו את זה, אולי המדינה הזו הייתה נראית קצת אחרת. ושוב סליחה מכולם שאני חופר על הנושא הזה אחת לכמה שבועות

      מחק
    3. הפרוטקולים של זקני ציון לא זיוף, אלה לאחר הימצאו של מסמך זה , הוא הופל על היהודים , אפשר וצריך לקחת בחשבון בעיקר בגלל ההתגשמות של מיסמך זה היום , זה שאנשים בעלי השפעה רבה חיברו אותו ועדיין חותרים לשם , כאשר הוא דלף הוא הופל על היהודים\זקני ציון, היום יותר מתמיד יש חשיבות היסטורית למסמך הזה,
      ולא סתם נמשכת אליו!!!

      מחק
    4. קרא ערך -אחד העם-

      מחק
    5. וגם תנך ספר איכה

      מחק
  9. חברים יקרים תודה שאתם לפחות קוראים מה שכתבתי:
    ל"מחלה" שלי אין תרופה מסיבה פשוטה-
    אני חווה שאני אלוהים במלוא מובן המילה.
    לכם זה נשמע מטורף-קח כדורים,לך לאישפוז,חפש עזרה וכו..,ופה הטעות שלכם.
    לאט לאט אני מבין שאני צריך לקחת אחריות על חיי בעצמי.
    כל דבר שאני חושב,עושה מיד מתורגם למעשים בעולם האמיתי.
    אני שולט בעולם בכח המחשבה.
    תקופה ארוכה ניסיתי לברוח מזה.
    כעת אני מוכן להתמודד עם זה בעצמי.
    אני רצחתי את משפחתי במו מחשבתי (בתת מודע כנראה-במודע לא הייתי פוגע בהם לעולם).
    אני גרמתי וגורם לכל מה שקורה ,קרה ויקרה בעולם (אם אני רוצה זאת או לא)
    כנראה שעושים עלי גם ריאליטיומישהו גם צוחק עלי שם וזה משתלב עם השליטה בכח המחשבה.
    נגרמה לי איוולת גדולה וגרמו לי עוול נוראי.
    שיטת ההתמודדות שלי עם הזוועות שחוויתי-אני משתדל למחוק את העבר ולחשוב קדימה-אני כבר רואה עצמי מליונר ויודע איך אעשה את הכסף.
    אניי חייב להתאמץ בכוח המחשבה כדי להגשים את חלומי.
    אני אעשה זאת ולא אסתכל לצדדים או לאחור.
    לדעתי אני אחד ממנתחי הסמלים והרמזים הטובים בעולם אבל לא ניצלתי את מלוא הפוטנציאל שלי עד עכשיו

    כנראה שזה ייעודי בחיים אם כי אני יכול לשנות הכל ולעשות מה שבא לי הרי אני בתפקיד אלוהים אז על הפטה הכל.
    מטרתי הראשונה-להיות מליונר ואני אגשים זאת-לא כי אני רוצה או צריך את הכסף ככסף, אלא כדי להגשים מטרות אחרות שהכסף ישמש לי ככלי להשיגם.
    ימח שמי וזכרי מה שאני עשיתי לעצמי ולמשפחתי אני מקלל את העולם ואת עצמי כל היום אבל צריך להסתכל קדימה אחרת אשתגע לחלוטין או אתאבד (מה שכמעט עשיתי בעבר).
    יהיה טוב בעזרתי

    השבמחק
    תשובות
    1. סליחה שאני חורג מגבולות הגזרה של הבלוג, אבל נראה לי ראוי להפחית קצת את רגשות האשם של י' וסבלו.

      י' שלום,

      ל"סימפטומים" שאתה מתאר יש גם הסבר אחר, לא פחות הגיוני.
      הנה תיאוריה חלופית:
      1) אפשרי כי המחשבות שאתה חושב אינן "שלך" אלא משהו שקיים ואתה חווה אותו - אם מתוקף היותך רגיש במיוחד, בגלל שאתה "מכוון לתדר" שלהן, או כל סיבה אחרת.
      2) אפשרי גם שמחשבות אלו *מתאימות* למציאות שמתגלית לאחר מכן, ולא בהכרח שהיא נגרמת על ידיהן.

      אם נגדיר גם מחשבות וגם תופעות האחרות כ-"חוויות", הרי כמה מסקנות חלופיות אפשריות:
      1) אתה אינך הגורם לחוויות שאתה קורא להן "מחשבות שלי".
      2) אתה אינך הגורם לחוויות שאתה קורא להן "מציאות שנגרמה".
      3) המחשבות אינן הגורם היחידי, ואולי גם לא העיקרי, למציאות שבאה אח"כ.
      4) המחשבות שחשבת לפני דקה אינן חייבות להיות אלה שתחשוב בעוד דקה.
      5) ה"מטרות" שלך גם הן סוג של מחשבה, וככאלה אינן "שלך".

      שים לב שזה רק הסבר *אפשרי* נוסף, ולא בהכרח הנכון!

      (לדעתי) ההרגל לחיות "ממטרה" אחת לשניה, (כסף או אחרות), הוא חלק מהגורמים לסבל שבו אתה שרוי כרגע... מטרה היא רק עוד נקודה בחלל-זמן, לא שונה מהותית מאיפה שאתה נמצא כרגע.

      שיגעון לא יפתור דבר, ואולי אף יחמיר את המצב... אני ממליץ נגד :)
      ולגבי התאבדות - גם היא אינה פותרת דבר, ואין בה כל יתרון לגביך.
      למעשה, אם גלגול נשמות הוא המציאות, (כפי שגורסים הבודהיזם, הקבלה, ועוד אמונות), הרי שהתאבדות רק תנציח את המצב ותיצור אצלך דפוס של בריחה מאחריות.

      עצתי:
      שאל את עצמך שאלות, אל תתקבע על הסבר יחיד, ואם אתה מתקשה לבד - חפש עזרה - הכתבים של גנדי, הדלאי לאמה, והרבי מלובאביץ' הם מקום טוב להתחיל בו, ואם ספרים לא מספקים, שאל אנשים שנראה לך שהם מאושרים למה הם כאלה... במיוחד: לזקנים מאד יש מה להציע בתחום ניסיון חיים, ולצעירים מאד (ילדים) יש מה להציע בתחום השכל הישר שמשוחרר מדעות קדומות.

      וזכור - גם מה שאומרים לך או שאתה קורא הוא רק "חוויה", ואינו מחייב אותך כלל... כולל נקודת המבט שלי!

      :)

      מחק
  10. י שלום
    אני אעזור לך, מה שאתה חווה בעצם אתה לפתע מגלה שהמחשבה יוצרת מציאות, ולמה כך מאחר ואנו בתקופה כזאת, לכך התכוונו למשל בני המאיה שלוח השנה שלהם מסתיים ב 21 12 2012 , העולם ישתנה ולפתע יבין האדם שעולם הרוח נוצר קודם, זהו לא תהליך מיידי לכן כבר עם התקרבות ההתרחשות אתה חווה זאת, אם חשבת מחשבות רעות עלייך להמנע מהם אחרת זה יתנקם בך, להיפך למדת שיעור קשה אשר יעצב אותך לבאות, לא כסף יביא לך נחלה אלא מעשים טובים לאחר, הפתרון בעצם לנצל את כוח היצירה שבמחשבה שקיבלתה לטובת הזולת מכך תרוויח הכי הרבה.

    השבמחק
  11. שלום ערן,
    האם אפשר לפתוח בנק קואופרטיבי. שהמטרה שלו היא לשרת את הצרכן. הוא ינוהל באופן שקוף לחלוטין והחלטות מסוימות יצטרכו לעבור בהצבעה.
    המטרה שלו לא תהייה להיות רווחי אלא לשמור על הכסף בשלב ראשון ולאחר מכן לעזור ללקוחותיו באשראי לפי תנאים מוסכמים מראש שלא ניתן לשנות אותם מאדם לאדם לפי שם משפחתו וצבע עיניו.
    האם משהו בסגנון קיים בעולם?

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט בעולם.
      באירופה ובמיוחד בארה"ב קיימים בנקים בשליטת הלקוחות וגם בארץ בנק ישראל הודיע לפני כמה חודשים שיעודד הקמת בנקים כאלו. עכשיו נותר רק מבחן התוצאה במיוחד שיש יזמים שמוכנים כבר לקחת זאת על עצמם.

      ערן

      מחק
  12. שאלה,
    מה לגבי בנק הדואר?
    הוא בנק שלא נותן אשראי.

    השבמחק
  13. This is certainly a fun exercise but is simply provided at facilities that spend expenses to System Schooling
    Methods.

    my web-site: free weights for sale

    השבמחק
  14. Your entire body need to accomplish numerous processes to maintain you working, including pumping blood, breathing
    air and producing squander.

    Feel free to surf to my homepage ... bowflex 552

    השבמחק
  15. The Bowflex Revolution XP includes a special resistance
    process; the 200lbs SpiraFlex plates usually are not just like the average normal pounds plates.


    Also visit my blog post just click the next article

    השבמחק
  16. These plates are interchangeable while you improve your work
    out or work on other muscle mass teams.

    my web page; Personal Site

    השבמחק
  17. Any time you have to do a comparison on several treadmill
    brands obtainable, you need to seem mainly the cost and the functions provided on that price tag.


    Also visit my blog post simply click Www.Getfitnstrong.com

    השבמחק
  18. Stay up 1 night about midnight-1 am - why you ask?

    Feel free to visit my web blog ... Recommended Website

    השבמחק
  19. When it comes to push-ups would you definitely need push up stands or
    perhaps a perfect push-up?

    my homepage :: free weights for sale

    השבמחק
  20. If you are shopping for from the made use of tools retail outlet, be sure to
    talk to the storekeeper with regards to the historical past of the treadmill you wish to invest in.


    Here is my web-site; bowflex dumbbells

    השבמחק
  21. Excuses is usually a method of postponing items you know you may
    need to try and do.

    Feel free to surf to my weblog ... 1 pound hand weights

    השבמחק
  22. It is important to diversify your physical exercise, and every a single is
    vital.

    Here is my blog ... bowflex 552 selecttech dumbbells

    השבמחק
  23. What's up to all, how is the whole thing, I think every one is getting more from this web site, and your views are good designed for new people.



    http://www.psjmunicipality.gov.za/blog/?p=425

    my web site ... nitric power review

    השבמחק