יום ראשון, 10 ביוני 2012

המדריך לשורד בכלכלת האשליות - חלק ראשון

הכלכלה העולמית ב100 השנים האחרונות היא כלכלת מבוססת אשליות:
הכסף כולו הוא כסף שכולו אשליה שנוצרת מחוב ושנעלמת מחוב ללא שום קשר לגידול בכלכלה האמיתית וללא גבול עליון. כשהכסף הוא אשליה כך גם ההשקעות הנעשות איתו: היום למשל ניתן להרוויח או להפסיד כסף מפחד של אנשים (קיראו על מדד הVIX),אפשר לסחור בזהב גם מבלי לדעת אפילו כמה גרם יש באונקיה ואפשר לרכוש דירה על גג העולם עם הון עצמי שמספיק לרכישת מרתף קטן רק בשביל להשאר בלי מרתף ובלי דירה כעבור כמה שנים.   כמו בכל מופע אשליות ,גם פה המרויחים הגדולים ממנו הם מפיקי המופע (המערכת הפיננסית) ואמני האשליות (המשקיעים הגדולים) -מי שמממן את המופעים הוא הקהל הרחב שצופה בהם . אלא שסופה של כל אשליה להתנפץ ולכן ננסה לבדוק באיזה תחום האשליה גדולה יותר ובאיזה פחות וגם איפה לא תרצו להיות מושקעים כשיפרוץ משבר גדול? הכל על כך במדריך לשורד.




פרמידת הסיכונים
את מבנה תחומי ההשקעות בעולם ניתן לראות בפרמידה ההפוכה של ג'ון אקסטר המסבירה בצורה ויזואלית  את התחום המסוכן והגדול ביותר בכלכלה (החלק העליון) עד התחום שנחשב כהכי בטוח.






תחום הנגזרים
אם אתם משקיעים בחוזים עתידיים, שורטים, בנירות או תעודות סל המדמים התנהגות של נכסים ,מדדים, ביטוחים וכו' הרי אתם חלק מעולם הנגזרים. אם משבר הסאב פריים היה מטען צד בכלכלה העולמית,הרי תחום הנגזרים היא פצצת אטום. הכירו את אם כל כלכלת האשליות:
תחום הנגזרים הוא תחום שהסכומים והתתחיבויות בו עומדים על סכום שמוערך בין 700 טריליון דולר ל1.6 קוואדטריליון. הנה השוואה קטנה כדי לקבל פורפורציה על מה מדובר:
* תחום הנגזרים גדול פי 40 משוויין של כל המניות בכל העולם
* גדול פי 10 מכל שוקי המניות ואגרות החוב בעולם
* גדול פי 23 מסך כל התוצר העולמי
התחום הזה כל כך ממונף שכל רעידה הכי קטנה בו עלולה להוביל לקריסתו. ג' פי מורגן למשל על הימור כושל אחד שלו רק לפני חודשים בודדים הפסיד בין 2 ל8 מיליארד דולר -חישבו מה היה קורה אילו היה מפסיד ב2 או 3 או 8 הימורים כאלו?
במשבר 2007 חילצה ארה"ב את AIG ומנעה כך ברגע האחרון את קריסת כל תחום הנגזרים.
על הסיכונים בתחום הנגזרים כתבתי בהרחבה במאמר כאן.

מי שהצליח להגיע לרמת אמן אשליות בתחום הנגזרים הרי יש לו סיכוי להרוויח כאן הרבה ופה אפשר לציין למשל את נאסים טאלב כותב הספר "הברבור השחור" שנהיה מיליונר מהתחום. אבל אלה אינם רבים. רק זכרו שרובנו כאן הוא רק בתפקיד הקהל שמשלם את הכסף לאותו אמן או מפיק האירוע.


נדל"ן
אחת האשליות הגדולות והמסוכנות הוא תחום הנדל"ן. אני טוען שזה התחום מהמסוכנים שיש כי בניגוד לנגזרים ששם יש מודעות מסוימת לסיכון, כאן תמיד יש לאנשים הרגשה שנדל"ן אף פעם לא יכול ליפול. האשליה הזו ביחד עם התערבות הבנק המרכזי על ידי הורדת הריבית גורמת לאנשים להיות שאננים ולהשקיע בו את מיטב כספם ובנוסף לשעבד עצמם לכל חייהם לבנק.
בארה"ב ב2007 היו מאות אלפי אזרחים בעלי נכסים בשווי של מאות אלפי ואף מיליוני דולרים -לאותם "מיליונרים" התנפצה האשליה הזו בשנת 2008 כשנשארו רק עם חובות ללא הנכס.  בארץ,שעדיין לא חוו פיצוץ בועת נדל"ן ,העדיפו להתעלם מנורות האזהרה מארה"ב,אירלנד או ספרד ומיהרו לחיות את האשליה. הם אפילו העדיפו להתעלם מהאזהרות של המפקח על הבנקים :
"אתם [לוקחי המשכנתאות] לוקחים הלוואות מסוכנות. הלוואות שנראות עכשיו כהלוואות זולות, כיוון שהן מבוססות על ריבית הפריים. אבל הלוואות שבדיעבד יכולות להתברר כהלוואות יקרות".
על בועת הנדל"ן והסכנות שלה תוכלו לקרא עוד במאמר כאן.


תחום המניות
תחום המניות הוא התחום הכי מסוקר במדיות הכלכליות והשלישי המסוכן אחרי תחום הנגזרים והנדל"ן לפי פרמידת אקסטר.
לחלק מסיכונים של שוק המניות כולנו חשופים אבל רובנו כלל לא חשופים לעובדה   ,שסך כל המניות הקיימות היום בעולם גדול מסך כל המניות שאי פעם הונפקו.  לאחר הנפילה של 1929 למשל התברר שקיימת כמות עצומה של מניות ללא כיסוי ויש שהעריכו שזו היתה אחת הסיבות לאותה קריסה.
איך זה קורה?
מדובר בתעלולי ומשחקי מסחר של אמני האשליות הנקראים ברוקרים ,חלקם לא חוקיים אלא שהקנס שאותם ברוקרים סופגים על כך הוא כלום לעומת הרווח שלהם מהעניין. תוכלו לקרא על כך עוד במאמר כאן.

זיכרו רק כאשר אתם קוראים או צופים במדיות העוסקות בכלכלה: בתחום הזה אלו שבאמת יודעים מה קורה בבורסה כנראה לא יספרו לכם על כך. הבעיה הגדולה יותר שאותם כלכלנים או פרשנים לכלכלה שלא יודעים מה באמת קורה ,בד"כ לא יודו בכך.  נקבל מהם תמיד הסברים מנומקים ומלומדים למה היו עליות או ירידות אבל בדרך כלל אחרי שהן מתרחשות. ראו את המאמר לדוגמא על מנית פיסבוק.




אג"ח ממשלתי
האג"ח הממשלתי - אותו אג"ח ש"שווה" לקבל עליו תשואות נמוכות ולהיות עם ראש שקט. האמנם?  מדוע לפיכך מדובר בענף המסוכן הרביעי בעוצמתו לפי סולם אקסטר?
בניגוד לאג"ח של חברות, רמת הסיכון של אג"ח מדינה נגזרת מהסכמה לאומית- לא מביטחונות ולא משום ניתוח כלכלי.בניגוד לאג"ח חברות אין לאג"ח מדינה נאמן או בית משפט שלא לדבר על ערבונות, כך שאם מדינה פושטת רגל "אין עם מי לדבר".
אנחנו בנוסף נוטים לחשוב שמדינה לא יכולה לפשוט רגל ולכן זה בטוח ,אלא שהסטטיסטיקה אומרת אחרת:
רק ב40 השנים האחרונות 72 ממשלות פשטו רגל או היו על סף פשיטת רגל בעולם.
את קוראי האתר הותיקים נתון זה ודאי לא יפתיע- הרי הוכחנו מתמטית שהשיטה המוניטרית מובילה כל מדינה או את המטבע שלה לפשוט רגל פעם ב30-40 שנים, ואיתה גם האג"ח שלה מתרסק או שהתשואות עליו כבר הופכות ללא אטרקטיביות.
עד היום כל פעם שהיתה סכנה לפשיטת רגל של מדינה מסוימת נמכרו האג"חים שלה והיינו עוברים לרכישת אג"ח של מדינה בטוחה יותר. אלא שהיום לראשונה בהיסטוריה כל העולם נמצא בבעיה כלכלית קשה בו זמנית. במצב כזה קשה להצביע על אגח מדינה שנוכל לשים שם את הכסף  מבלי לדאוג לכך שנוכל לפדות אותו או את רובו בחזרה בעוד כמה שנים.
עוד על הסכנות באג"ח הממשלתי תוכלו לקרא מתוך הכתבה של איתן אבריאל כאן.

מטבעות (כסף מודפס)
המטבעות בפרמידת אקסטר הן כמעט הדבר הבטוח ביותר אבל בעצם זה רק ביחס לתחומים הקודמים.
כל הכסף בעולם מיוצר מחוב. ככזה כל הכסף בעולם נושא ריבית. מאחר שהריבית לא קיימת ,כל הזמן מישהו צריך לקחת הלוואה  נוספת על מנת לשלם את הריבית הקודמת. זה מעגל אינסופי שנמשך עד שחיקתו של המטבע בהיפר אינפלציה.
על האשליה ששמה מטבעות הפיאט הרחבנו בעבר כאן בעשרות מאמרים. תוכלו לקרא על כך בהרחבה במדור השיטה המוניטארית כאן כדי להבין למה בטוח פה זה רק עניין יחסי. 

זהב
מתכות הזהב והכסף הן כלי השקעה מקובל ומאחר שמדובר במשהו אמיתי שלא ניתן לייצרו או להגדיל את הכמויות שלו באופן מלאכותי, הוא נחשב כבטוח ביותר על פי אקסטר. זה מה שנקרא "הכסף האמיתי".
הסיבה שמחיר הזהב היום הוא כל כך מניפולטיבי נובעת מכך שרוב המסחר בו נעשה דרך ראש פרמידת הסיכונים -שהוא תחום הנגזרים. היום רוב המסחר מתבצע דרך ניירות "מגובי" זהב ולא הזהב הפיזי. בבדיקה שנעשתה נמצא כי כיום על כל 100 ניירות כאלה יש במציאות רק נייר אחד שבאמת מגובה בזהב אמיתי. זו הסיבה שברגע שיש חשש שחלק מהפרמידה עומד לקרוס  הרי אז יש נהירה למתכות היקרות בצורתן הפיזית ולכן הן מכונות גם "המקלט הבטוח".
עוד על התרמית בשוק החוזים העתידיים של הזהב תוכלו לקרא כאן.

כיום שהפרמידה רועדת רבים רצים אל "המקלט הבטוח" ורוכשים זהב פיזי. אם תבדקו מי הם הרוכשים הגדולים של הזהב  תמצאו חלק מאותם אמני אשליות שעשו מיליארדים מהחלקים העליונים של הפרמידה (פולסון או סורוס למשל) והבנקים המרכזיים שרוכשים אותו בצורתו הפיזית.
אלא שפה עולה השאלה מדוע כלל הציבור הרחב לא נוהר אל עבר הזהב הפיזי? מה הבנקים והמיליארדרים יודעים שאנחנו לא?
התשובה מתקשרת לאותן שכבות בפרמידת מערכת אשליות שסקרנו קודם לכן- על מנת לקיים את אותה מערכת  חייבים את אמון המשקיעים או הציבור הרחב בה. לדוגמא: כדי שלמדד הפחד יהיה משמעות מישהו צריך להאמין שאפשר להשקיע בפחד. בשביל שלניירות שנקראות שטרות כסף יהיה משמעות וערך אנחנו צריכים להאמין שיש להם ערך. אבל מה יקרה אם יחליט הציבור לזנוח את כל האשליות האלה ולעבור לכסף האמיתי?  עד כמה נמוך ירד אז ערך הכסף שלנו היום ועד לאיזה מחיר ינסוק הזהב שגם כך לא נמצא בכמויות גדולות?
זו הסיבה שהבנקים המרכזיים וחברות ההשקעה עושות הכל כדי שהציבור לא יעדיף את הזהב.
ופה עולה השאלה איך הם עושים זאת? במיוחד לאור העובדה שהתפקיד העיקרי של הבנקים המרכזיים הוא לשמור על ערך המטבעות שהם מייצרים, אבל מצד שני מאז משבר 2008 הם הפכו גם לרוכשים הגדולים ביותר של הכלי שמגן עליהם (הזהב) מפני ירידת ערך אותן המטבעות . הרי אין מסר גדול מכך לציבור לרכוש זהב.
התשובה: הם עושים זאת על ידי יצירת נורמה ציבורית ודעת קהל "מתאימה": היום למשל אותו אדם בודד שיחקה את פעולות הבנקים המרכזיים וירכוש זהב אמיתי יראה הזוי ומוזר דווקא ביחס למשקיע שישעבד עצמו ומשפחתו לבנק לכל חייו בשביל 4 קירות או מול זה שישים את כספו אצל טיקון שבספק אם ישרוד את המשבר הבא או מול משקיע שישקיע בכלל ברגשות של אנשים (במקרה זה פחד).
כלי נוסף הוא מניפולציות שהבנקים המרכזיים עושים על מחיר הזהב (מציפים את השוק בחוזים פיקטיביים) ובכך שומרים על ערכו של הזהב שלא יעשה אטרקטיבי יותר מידי.

מה השלב הבא אחרי הזהב ?
בדרך כלל משברים כלכליים לאורך ההיסטוריה בעולם נעצרו בזהב. מעולם לא היינו במצב שגם זהב לא הספיק אבל מצד שני מעולם העולם לא היה במצב כלכלי כה גרוע כולו בו זמנית. אם תחשבו לעומק תגלו שגם ערכו של הזהב ניתן לו רק מעצם אמון האזרחים בו שנובע מסיבות היסטוריות. אם כל הפרמידה תקרוס גם זהב לא יעזור- אולי רק הזהב משוקולד של דמי חנוכה שאותו נוכל לאכול.אם תרחיש האימים הזה יתרחש הרי שפה אנחנו עוברים כבר לליגה אחרת -מעבר מאותה כלכלה שכל כך מוכרת לשלב של השרדות עד להתגבשותה של כלכלה חדשה. על כך אכתוב בחלק הבא.

לסיכום
אינני מאמין בנוסחאות קסם לעשייה בטוחה של כסף או של נוסחת בדוקה איך לצאת טוב ממשברים במיוחד אם אין לך מידע מדויק על העומד להתרחש קודם לכן ובואו נודה- לרובנו אין כזה מידע. הכל מבוסס בסופו של דבר על ידע או בורות וגם לא מעט מזל. המלצתי היא אל תשקיעו את כספכם היכן שאינכם מבינים רק כי ככה המליצו "המומחים" או כי זה טרנדי ו"כולם עושים את זה" .מילת המפתח פה היא לחקור ולהבין.
למי שאין כוח,רצון או יכולת לעשות זאת ורוצה להשאיר את הדבר בידי איש מקצוע זה גם בסדר אבל קחו בחשבון שמאותו הרגע אתם עוד אחד מבין קהל גדול של צופים במופע האשליות. יתכן שתרויחו וסביר יותר שתפסידו ,בכל מקרה לא זה ולא זה יהיה בשליטתכם.
אני בכל אופן מקווה שגיריתי במעט את הרצון שלכם ללמוד ולחקור את הנושא דרך מאמר זה.

ולכל המעוניינים להתחיל ללמוד הנה 2 ספרי פתיחה מומלצים של פיטר שיף המסביר לפי ראיית עולמו מהי הבעיה של הכלכלה ואיך אנחנו כאינדיבידואלים נוכל להתמודד עם המשברים במסגרת הכלכלה הקיימת:
Crash Proof: How to Profit From the Coming Economic Collapse - לדעתי ניתן למצא את הספר חינם ברשת. תודה ליאיר על ההמלצה.
The Real Crash: America's Coming Bankruptcy---How to Save Yourself and Your Country



החומר הכלול במאמרים בבלוג זה הם על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו.הכותב אינו יועץ השקעות  וסקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. 

48 תגובות:

  1. מעניין ומאיר עיניים
    תודה

    השבמחק
  2. יש מקום כלשהו מלבד התגובות פה, ךצשך פורום/קבוצה בפייסבוק בו אפשר לדון בנושאים המועלים בבלוג?

    השבמחק
    תשובות
    1. בבלוג "בועת הנדלן"

      בבלוג "קו ישר"

      דף הפייסבוק של בועת הנדלן:

      http://www.facebook.com/pages/%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%AA-%D7%A0%D7%93%D7%9C%D7%9F-%D7%97%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C/156431354423687

      מחק
  3. עורב,
    אל תיתן לערן הזה לדבר על כלכלה.
    אנחנו רוצים אותך (אקספוננציאלית, אם אפשר בבקשה!) ואת התגובות שלך.

    השבמחק
  4. כמה מהדברים שנכתבו נכונים לישראל? משום שלפחות מה שמספרים המצב כאן הרבה יותר טוב מאירופה וארה"ב! דבר שני הזהב מחירו בשנה האחרונה מדשדש, מהתרשמותי האישית האדם ההמוצע אין לו כמעט אפשריות, למעט לקנות חלקת אדמה ולגדל ירקות
    רונן נ.

    השבמחק
  5. כתבה מעניינת.. אבל יש שם כמה דברים שלדעתי אתה אומר אותם או מחוסר ידע או ניסיון כי זה פשוט לא נכון ניקח לדוגמא את הנדל"ן איזה בועה אתה מדבר ? אתה יודע בכלל מה זאת בועה? השקעת בדירה? או ששמעת מאנשים למדת בכלל איך משקיעים בדירה או שרק למדת כלכלה השכלה פיננסית זה מה שאתה צריך לדבר!
    יום טוב

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי,
      כתבתי על כך בהרחבה בעבר כאן:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/04/blog-post_23.html

      ערן

      מחק
  6. כתבה טובה ונכונה ומגלה טפח טפחיים עם זאת אוסיף כמה הערות
    א אל תחשבו שהכל הוא תוצר של שיטה שבמקרה נוצרה, הרי ברור שישנה יד מכוונת.
    ב הקריסה מתחילה ברגע שהציבור מאבד אמון, וכאשר היא מתחילה היא גוברת בתאוצה, זה הפחד הגדול שלהם שהאמת תתגלה ואז ביום אחד הכל יקרוס.
    ג ו J תקשיב שורה דיגיטלית היא אסון ולמה מאחר ורק הכסף המזומן "הנייר" קובע את רמת המחירים והאינפלציה, כך שאם תפקיד את הכסף בבנק או באג"ח אתה מרדים את הכסף מזויתו של המדפיס ונותן לו אפשרות להדפיס עוד מבלי לפגוע ברמת המחירים, לכן הומצאו כל הכלים כגון אופציות אגחים ושאר המוצרים הפיננסים.

    אני אשתוק עכשיו, יש הרבה עבודה חשובה.
    עם יקרה לכם(לנו) משהו רע תדעו אני ארעם בהם ביד ברזל
    אוהב את העם שלי העם היהודי
    להתראות

    השבמחק
    תשובות
    1. לעורב ידידי היקר!

      אל נא תשבר, אותם תגובות שאנחנו מקבלים על הידע שלנו , קיבלתי לפני 4-5 כאשר סיפרתי לאנשים שהבנק המרכזי בארצות הברית הוא פרטי , או שכול הכסף מיוצר כחוב...

      אבל קרה לאנשים משהו בשנים האחרונות זה הגיע להם לכיס לבית..

      אז אם לפני 4-5 שנים ההיתי עובר ברחוב ושואל אנשים פשוטים מה ההבדל בין קפיטליזים לבין סוציאליזם אף אחד לא יודע , אבל היום אנשים לא גומרים את החודש אז הם מהפחד לומדים ומבררים וכך גם קיבלנו את ההפגנה הגדולה בדורתנו בחסות מעמד הביניים..

      כול אדם מגלה את המטריקס בצורה שונה

      אחד הבת של דודה שלו נפגע מהחיסונים מה שגרם לא לחקור וללמוד על השקרים והרעלים שם..

      אחד פוחד לקנות בית ומתחיל לברר על הנדלן בארץ איך פועל ואז מגיע לכלכלה האמיתית או לבועת הנדלן....

      אחד ניצול שואה שאיבד את משפחתו וממשיך לחקור ולברר מה קרה ואיך קרה...

      אחד ארכיטקט שאיבד את אח שלו בביניני התאומים משתמש בידע שלו לומד ומשטף את השקר האמריקאי



      כול אחד מגלה חלק אחד מהפזל, התפקיד שלנו זה לקשר בין כולם , ולהראות להם את התמונה הגדולה את הפזל השלם...


      אנשים לא אוהבים את האמת נקודה. היא מפחידה אותם לכן הם בוחרים לרדת עלינו להעליב אותנו מבלי להתייחס למידע לדברינו ואז בורחים לראות הישרדות האח הגדול ואף אולי סיבוב בקניון...

      מחק
    2. אתה לא "ההית" עובר ברחוב. מקסימום, היית...

      מחק
    3. יש לי ליקוי למידה ודיסלקציה, עבדתי מאוד קשה ואני עדיין עובד על זה ומנסה להשתפר כול הזמן..

      האם אתה מהאנשים שחושבים שדיסלקציה משפיעה לרעה על האינטיליגנציה שלי או על הבנת הדברים או הופכת אותי לאדם פחות טוב ממך?

      מחק
    4. אנונימי, מי אתה שתעשה לאנשים הגהות ? קשה לך להתמודד עם המסר, אז אתה מחפש שגיאות כתיב ?

      עס אינה מסר בישווילך, עין לכ תגווה חחמא על תגיוו...

      מחק
  7. כל מי שלא מסכים עם התיאוריות הקוקואיות שלכם הוא נגדכם? או רואה הישרדות והולך לקניון? אי אפשר שתהיה "סתם" קונספירציה של בנקאים ופוליטיקאים בלי מסדרים מהמאה ה15, קרני לייזר שמשפיעות על המחשבה וספירות של אנרגיה?

    יכול להיות שאתם לכודים במטריקס קטן משל עצמכם?

    אני חוזר לבית נטול הטלויזיה שלי ושם שופן ברקע, זה בסדר מבחינת שניכם?

    השבמחק
    תשובות
    1. אמרת : "אי אפשר שתהיה "סתם" קונספירציה של בנקאים ופוליטיקאים בלי מסדרים מהמאה ה15, קרני לייזר שמשפיעות על המחשבה וספירות של אנרגיה?


      תראה אני לא יודע איל ממש להדיב לשאלה מטומטמת כזאת...

      למה אתה חושב שאני או אתה יכולים לקבוע איזה קונספירציה יש או לבחור אותה..

      אי אפשר מכמה עדויות אן כמה ציטוטים להוכיח משהו מהדברים האלו...

      כול מה שרשמתי בכתבה הקודמת אני לא היכסנ איתך לזה או אתחיל להאכיל אותך עוד פעם בחומר...

      כול הזמן שאני חוקר ולומד זה כדי להוכיח לי שאני טועה שכול זה המצאה אחת גדולה,אך מה לעשות ככול שאני צולל פנימה האמת הופכת להיות הזויה יותר ויותר...


      בקשר לקרן לייזר שמשפיעות על המחשבה הינה כתבה מכלכליסט על ררניים מהסוג הזה:

      וידויים של מוח מסוכן
      כוחות ביטחון שיכולים לקרוא מחשבות של חשודים בטרור, סריקה מוחית שפוסלת מושבעים גזענים, רשויות רווחה שמאתרות פושעים לעתיד כשהם רק בני 3 וסנגורים שיטענו בבית המשפט שמרשם זכאי, כי לרצח אחראי פגם באונה שלו. הגילויים החמים ביותר בחקר המוח מעוררים מחשבות מטרידות על האחריות שלנו להבחנה בין טוב ורע


      הניסוי של סאקס היה פשוט, אבל תוצאותיו מדהימות. היא הציגה בפני הנבדקים את הסיטואציה הבאה: גרייס וג'ני מבקרות במפעל כימיקלים. בהפסקה, גרייס מבקשת מחברתה שתכין לה קפה. כשג'ני עושה זאת, היא רואה כלי עם אבקה לבנה ועליו הכיתוב "רעל". היא מערבבת כפית מהאבקה אל תוך הקפה של חברתה. גרייס שותה מהמשקה, אבל האבקה הלבנה היא סוכר, ולגרייס שלום.


      סאקס בחנה את המוח של הנבדקים בניסיון להבין את גישתם המוסרית לסיטואציה. רובם המוחלט חשבו שג'ני נושאת באשמה וצריכה להיענש. למעשה, הם חשבו שג'ני צריכה להיענש באופן חמור יותר לנוכח הנסיבות המתוארות משהיתה צריכה להיענש אם מדובר היה בתאונה, שבה על הכלי היה כתוב "סוכר" ובעצם היה בו רעל. אחרי השלב הזה, סאקס גירתה אצל הנבדקים את ה־RTPJ בעזרת TMS, מגנט תהודתי רב־עוצמה המכוון ישירות לאזור. הגירוי השפיע מיידית על השיפוט המוסרי של משתתפי הניסוי: הם ייחסו לג'ני פחות אשמה מוסרית בסיטואציה שבה על הסוכר היה כתוב "רעל" ויותר אחריות פלילית בסיטואציה שבה על הרעל היה כתוב "סוכר".

      אם כך, לא רק שאפשר לבחון בכלים מדעיים שיפוט מוסרי, אפשר גם לשנות אותו. מה זה אומר? ששופטים צריכים לעבור סריקות מוח תקופתיות כדי לבדוק את תקינות ה־RTPJ שלהם? שמושבעים צריכים לעבור בדיקה דומה? שלא ירחק היום ובו סנגורים יוכלו להפעיל מכשירים נסתרים שישפיעו באופן ממוקד על האזור הזה במוח ולכן גם על תוצאות המשפט? שמרוב ידע מדעי וקידמה טכנולוגית מערכת המשפט כפי שאנחנו מכירים אותה עומדת לפשוט את הרגל?




      כבר מיזמן לא מדובר במדע בדיוני ומה לעשות שמשתמשים גם בנשקים אם סוג טכנולוגיה כזה...

      אבל המאמר הזה צוטט גם בכתבה הקודמת ובחרת לשא להיתיחס עליו ולטעון שאני מדבר שטויות ללא היתיחסות לחומר הרב שפירסמתי....

      מחק
  8. ערן שלום

    מסקנתך במשפט האחרון אכן נכונה- כל אחד צריך לקחת אחריות על תהליך החקירה וההבנות שלו.

    לדעתי- ההשקעה הכי בטוחה עכשיו היא בהתפתחות אישית. לא לחפש דרכים לשמור על הכסף אלא להשקיע בלחיות את הייעוד שלך- ואז כבר תקבל מימון אנרגטי מהבריאה. כסף זה רק סוג אחד של אנרגיה . יש עוד סוגים.
    כל השקעה בחומר- היא בבחינת חוב אבוד , ולא משנה איזה ערוץ השקעה תבחר.
    להשקיע בהתפתחות שלך-זו השקעה שתניב פרי עתידי בטוח.
    בקיצור- במקום ללכת לחפש ערוץ השקעה-חפשו דרך לחיות את הייעוד שלכם.

    ראשית- מוזמן להכיר את המטבע הוירטואלי "שינוי"

    http://shinuytodaati.co.il/%D7%9B%D7%9C%D7%9C%D7%99/%D7%9E%D7%98%D7%91%D7%A2-%D7%95%D7%99%D7%A8%D7%98%D7%95%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%99/

    דבר שני- אם תרצה- אתה ו/או הקוראים אותנו כאן להעמיק את ההבנה של הידע אודות הכסף בעתיד-תוכל לשמוע אודותיו בתקשור מתודעת העל שמצ"ב בתוך הפוסט

    אהבה
    נעמה

    השבמחק
    תשובות
    1. אמרת:
      "לדעתי- ההשקעה הכי בטוחה עכשיו היא בהתפתחות אישית. לא לחפש דרכים לשמור על הכסף אלא להשקיע בלחיות את הייעוד שלך- ואז כבר תקבל מימון אנרגטי מהבריאה. כסף זה רק סוג אחד של אנרגיה . יש עוד סוגים."

      דבריך רוממו את רוחי...

      רק אזכיר שתקשור בעייתי, הכוונה שאין לך שום אפשרות לדעת שאותה ישות אשר את בתקשור איתה, היא אכן דוברת אמת או כוונותיה חיוביות...

      מחק
  9. שמעתם על ה"חילוץ" של ספרד, הלוואה בסך 100 מיליארד יורו?
    מישהו יודע מהו תאריך הפרעון של ההלוואה, או איפה אני יכול לקרוא על זה ולמצוא אותו?

    השבמחק
    תשובות
    1. ערן הילדסהיים11 ביוני 2012 בשעה 0:06

      תאריך הפרעון הוא באמת לא חשוב שכן לספרד אין גם כך את היכולת להחזיר את הלוואה. המשחק פה הוא לא על השאלה אם ספרד תצליח להחזיר או לא אלא משחק על זמן, כך שברגע שיגיע היום שבו היא תצטרך לשלם את החוב הוא ודאי יגולגל הלאה אם היא לא תפשוט את הרגל עד אז.

      ערן

      מחק
    2. מה אם תאריך הפרעון הוא בעוד 40-50 שנה?
      זה זמן סביר בשביל מדינה להרוויח 100 מיליארד יורו, לא?
      או שזה עדיין בעייתי, בגלל שגם ההלוואה הזאת צריכה להיות מוחזרת עם ריבית שמעולם לא נוצרה?

      מחק
    3. אם תאריך הפרעון יהיה בעוד 50 שנים,הריבית שתשולם תהיה בהתאם.
      חוץ מזה אין היום לאף מדינה במערב יכולת להתמודד עם חוב כל כך גדול בטח ובטח אם מצבך הוא כמו ספרד. מתמטית אין לה שום סיכוי להחזיר את החוב ולכן ככל שפרעון החוב יהיה יותר רחוק ככה ידחו את הקריסה עוד קצת קדימה אבל לא מעבר לכך. הרי אין לי ספק שמתישהוא בשנה הקרובה תצטרך ספרד עוד כסף כדי לשרוד עוד קצת. זה משחק שסופו לא יכול להסתיים טוב.

      ערן

      מחק
  10. שלום ערן
    אני קורא פה בבלוג כבר מס' חודשים וכל פעם מרותק למסך ממה שכתוב פה. אחד הבלוגים היותר מעניינים שיצא לי לנבור בהם בזמן האחרון. שאפו.
    על העובדה שהשיטה המוניטרית מקולקלת וחייבים אלטרנטיבה בדחיפות אין שום עוררין. העניין הוא שכל מה שאני קורא פה הוא על מה [מודגש]שלא עובד[/מודגש]. השאלה היא מה כן? מה היא אותה אלטרנטיבה חמקמקה? מהי הדרך האחרת? איזה שיטה או רעיון או וואטאבר יכולים לשנות את הדרך בה הכלכלה העולמית מתנהלת? ואני שואל ברמה הגלובלית, לא ברמה של מטבעות מקומיים בכל מיני כפרים שכוחי אל וביטקויינים למיניהם.
    האר את עיני :}
    בתודה מראש

    השבמחק
    תשובות
    1. ערן הילדסהיים11 ביוני 2012 בשעה 0:02

      שלום Irad,
      דנו בפתרונות גלובלים מספר רב של פעמים.
      תוכל למצא את העיקריות שבינהם במדור השיטה המוניטרית
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/p/blog-page_29.html

      ערן

      מחק
    2. פתרונות שערן מפנה אותך אליהם הינם חלקיים, נקודתיים ואורך חיים קצר. IRAD אתה מעורר את השאלה המרכזית שמרוצצת את ראשיהם של כל משתתפי הבלוגים והפורומים העוסקים בסימפטומים של המשבר העולמי הפוקד אותנו. הקוראים יתעייפו בעוד זמן קצר והבלוג המיוחד והמעורר הזה יתנוון וימות אם לא נתחיל כולנו לחשוב ולהציע פתרונות למצבינו העגום. ישנם כאן קוראים שמסוגלים לראות רחוק-רחוק, מערכתית, מעבר ל"כמה ק"ג זהב פיזי לרכוש על מנת לשמור על העודפים שלי".
      בטוח אני שאם כל אחד מכם ישתף את כל קוראי הבלוג בדעותיו בנוגע לחיפוש אחר הפתרונות, ויקבל את דעותיהם של אחרים כתרומה למציאת הפתרון הכולל - הרווח הוא של כולנו.
      ללא ספק הבעיה העקרית טמונה בטבע האנושי שפועל בניגוד לכל חוקי האיזון והאינטגרציה המחייבים ומוביל את כולנו לאבדון, לדעתי כבר השנה.
      ערן, אם הבלוג שלך יהווה פלטפורמה לשיח החדש הזה, ותשמש בו כמודרטור - תמצא אוצר.

      מחק
    3. בןקר טוב אלכס,
      תוכל לפרט מדוע מדינה שמדפיסה את כספה ללא חוב הוא פתרון חלקי ,נקודתי ובעל אורך חיים קצר? האם קראת את החומר המופיע בשיטה המוניטרית? אני אשמח לשמוע ממך ביקורת על הפתרונות המוצעים שם על הפתרון המוצע ב"הדפסת כסף ללא חוב של קנדי", "הרפורמה מוניטרית" של אורי ירון או הפתרונות המוצעים בסרטים שם.
      ביטול פתרון תחת ססמאות של "חלקי, נקודתי ואורך חיים קצר" בלי להסביר למה לא מעורר דיון ובכך גם לא מקדם אותנו לשום מקום.
      "הפתרון של כמה ק"ג זהב" -היכן רשמתי שזה הפתרון לבעיות שלנו? זה אמנם יוכל לעזור בעת משבר אבל זה בהחלט לא פתרון.

      אני מסכים איתך לחלוטין ששיתוף דעות יכול להוביל לפתרונות נהדרים ואם זה יתגשם הרי כולנו נרוויח מכך

      ערן

      מחק
    4. הדפסת כסף ללא חוב הנה צעד ראשון. הצעד השני הוא הגבלה על הכמות המודפסת. נראה אותך מגביל את ההדפסה כשתפרוץ המחאה האזרחית הבאה...

      בעיה שקיימת ללא קשר לשיטה המוניטרית היא שאין קפיטליזם אמיתי בישראל. כחלון הוכיח שכאשר מגיע קפיטליזם אמיתי המחירים יורדים בעשרות ולפעמים מאות אחוזים (ביחס למחיר הסופי). על מנת להביא קפיטליזם לישראל צריך לייצר תחרות אמיתית ולשבור את הקרטלים והמונופולים. כרגיל קל יותר לדבר מלעשות.

      ולסיום, בעיה שקשורה לשיטה המוניטארית, קיומם של מוסדות שהנם גדולים מכדי ליפול, לדוגמה הבנקים. במצב כזה לבנק יש תמריץ לקחת סיכונים גדולים (למשל לחלק משכנתאות לכל דורש...) מאחר ואם הבנק יקלע למשבר המדינה תחלץ את הבנק. היא כמובן תעשה זאת ע"י שימוש בכסף שלנו.

      אם נפתור את שלוש הבעיות האלה נהיה בדרך לחיים יותר נורמליים.

      יריב

      מחק
    5. ערן שלום. אני קראתי הרבה מהחומר שפרסמת בבלוג, ואני לא טוען שהדפסת כסף ללא חוב לא יכול לשמש כפתרון אמיתי. אני אומר רק שזה לא מספיק. יחד עם החלפת השיטה המונטרית צריך להתרחש שינוי תודעתי אצל האנשים. השיטה הקפיטליסטית תפסיק להתקיים במתכונתה הנוכחי. אותם האנשים היצירתיים שממשו את עצמם דדך האפשרויות שהציעה להם השיטה, יצטרכו לממש את עצמם בתנאים חדשים אליהם לא הורגלו ולא התחנכו עלפיהם.
      לשינוי שיטה צריך להתלוות תהליך של שינוי דעת הציבור.

      מחק
    6. אם כך אלכס אין ביננו שום ויכוח.
      אתה צודק ב100% וזו הסיבה שבגללה הקמתי את הבלוג.

      אני רק חולק עליך שאפשר לקרא לשיטה הנוכחית קפיטליסטית- קפיטליזם תומך בשוק החופשי- השוק היום נשלט על ידי הבנקים המרכזיים שיכולים בהחלטה אחת לגרום לשוק לעלות או להדרדר למשבר. בשוק חופשי חברות כושלות נופלות וקמות יעילות יותר במקומן אלא שהיום חברות כושלות ש"גדולות מידי בשביל לפול" מחולצות וממשיכות לבלוע חברות יעילות קטנות יותר.

      ערן

      מחק
  11. ל- Irad Cohen
    להבנתי, בהתחשב בנפש האדם ובמיוחד בפוליטיקאים ובעלי הממון, אין בעצם פתרון למצב. אין שום דרך אמיתית, במצב שנוצר, שהמערכות יסכימו לקבל אותה על מנת לפתור את המצב.
    לעולם לא יהיה ניתן לשכנע אזרחים, שכבר כעת אמונתם במערכת נמוכה, לקבל עליהם מהפכות כלכליות ואובדן חלק גדול מרכושם כדי שהעתיד יהיה טוב יותר.
    החשיבות של הבלוג הוא ברמה החינוכית. מי שקורא אותו מבין את התהליכים הכלכליים פוליטיים שאנו עוברים בשנים האחרונות. אקסטרפולציה לעתיד הלא רחוק מספיקה כדי להבין את התוצאות הצפויות. מנקודה זאת כל אחד, בהתאם למצבו הכלכלי, צריך לעשות חושבים ולקבל החלטות שיקלו על חייו בעת הקריסה הצפויה.
    המערכת המוסדית לא תעשה שום צעד ממשי לתיקון העיוות בצורת הנפקת הכסף וחלוקתו, שערי ריבית וכו' אלא רק מתוך חוסר ברירה.

    השבמחק
  12. זעקה לעזרה!!!
    מנסים למנוע ממני לכתוב פה או בכל מקום אחר.
    רוצחים את כולכם !!! תתעוררו!!!
    אני לא רוצה "לשחק" איתם אבל לא עוזבים אותי.
    וזה אחרי שרצחו את משפחתי ועינו אותי ללא סום סיבה!!!
    עושים מבחנים ורצחים את כולכם
    נכון שגם רוצחים בחו"ל אבל זה לא מנחם אף אחד שפוי.
    יש גרעין קשה של קנוניה בארה"ב ולדעתי משתפים בישראל בכל המדרגים העליונים של השלטון.
    כולכם שבויים בזה כולל אני .אין לי מושג איך להשתחרר מזה ושיעזבו אותי .
    אני לא רוצה כסף של רוצחים ולכן לעולם לא אשתף פעולה ולא אקח את הכסף שלכאורה מנסים לעזור לי.
    אני מסתמך על הידע שלי בלבד בבורסה.
    הרי אם אצא זה לא יפסיק את מה שעושים לי כבר ניסיתי וזה המשיך.
    כל מה שניסיתי לא עזר.
    תתעוררו עושים לכם הפרד ומשול זה לדעתי כדי לפגוע באזרחי העולם (תוכניתם כנראה לדלל את אוכלוסיית העולם.
    אני מנסה להבין את הפסיכולוגיה של הרוצחים הללו-הם שונאים את עצמם ואת חייהם ומנסים ליצור משמעות לחייהם המלאים בכסף דמים אבל ריקים מתוכן ומוסר.
    אני קורה לראשי השלטון הבוגדים בארץ לקום ולעשות מעשה-ולזעוק מעל התקשורת מה שקורה פה.
    אם לא יעשו זאת ההסטוריה תבוא איתם חשבון.
    אני רואה את מה שקורה פה בערך ואין לי מושג למה ואיך להפסיק זאת.
    הרי היטלר מת-אבל כנראה יש מטורפים לא פחות ממנו שרוצים הרבה יותר ממנו.
    תתעוררו אתם לא סתם חושדים בקנוניה-יש כאן קנוניית ענק עולמית החל מהבנקים ועד לראשי השלטון ולראשי המדינות.
    אני אחד האנשים הבודדים בעולם שיכול לזעוק זאת מבלי שירצחו אותי-כי אני בעצמי נפגעתי מהםו אני משמש להם כ"נבחר" -הם משתמשים בי כדי לפגוע בכולכם.
    יש גם דברים חיוביים שקורים ב"משחק" הזה-אבל הם לא שווים את כל הנפגעי והרציחות והפגיעות בחפים מפשע בארץ ובעולם.
    היחידים שמרוויחים מכך אלה ראשי השלטון שדוהרים לקראת מטרתם הסופית-לשים את כולכם כעבדים או לרצוח את כולכם.
    תתעוררו או שיהיה מאוחר מדי-חייבים ליצור כאוס עולמי-ימותו לדעתי מליוני אנשים אבל יינצלו מיליארדים.
    אני מעולם לא רציתי לפגוע באיש,מנצלים אותי כדי לפגוע בכם.אין לי על זה שליטה כי כל דבר שאני עושה משפיע.אני משתדל שזה יהיה לטובה אבל ה"משחק" הזה הוא לא הוגן בלשון המעטה.אין כמעט סיכוי להצליח בו.אני לא רוצה להיות אלוהים תעזבו אותי לנפשי-הרסתם כבר את חיי ואת חיי משפחתי.
    תפרו עלי תיקים -לא יודע מה רוצים ממני-לא אסכים יותר להיות קורבן שלהם ואלחם על זכותי לחיות ללא שיענו אותי.
    אני לא רוצה עוד שואה.
    האם כל מה שעושים לי זו אשליה? אני חווה שזו המציאות
    אני רואה את הנרצחים סביבי-הכל אמיתי.
    יש להם טכנולוגיות מתקדמות ביותר לרצח הרג ופגיעה בבני אדם.
    למה הם עושים זאת?

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי פספסת את תגובתי מהפוסט הקודם, אז הנה שוב וזה באמת מתוך נסיון לעזור -
      אני די בטוח שאתה מאמין בכל מה שאתה כותב, אך למענך ולמען הסובבים אותך תבדוק אצל בעל מקצוע אמין לטעמך שאתה לא סובל מבעיה בריאותית מוכרת:

      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%9B%D7%99%D7%96%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%A0%D7%99%D7%94_%D7%A4%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%90%D7%99%D7%93%D7%99%D7%AA

      מחק
  13. תגובתך מעוררת פניקה וחרדה,
    מה שגורך לך להישמע הזוי ואף לא שפוי

    אני ממליץ לך קודם כול להירגע, לעשות סדר במחשבות שלך כי אתה לא ברור...

    תכתוב תגובה רגועה יותר שלא נובעת מפניקה וחרדה ,

    זה שאתה חוזר על !!!!!!! ,ורוצחים, שואה, ימותו מליוני אנשים, רצח ,רצחו, ירצחו...

    לא תורם להבנת הדברים על ידי הקורא, זה מבולגן, ללא מסר [חוץ מהזעקה לעזרה]

    על מנת שתוכל לפתח דיאלוג פה או בכול מקום אחר , אתה חייב להירגע ולהיות ברור יותר בדבריך ובמידע שאתה רוצה לשתף.....

    השבמחק
  14. היי י'
    אין ספק שיש מידע שנחשפת אליו וממלא את המחשבות שלך שבאות לידי ביטוי בחרדות.
    אשמח לדעת (כתובת אתר) מה המקור המידע, ומי רודף ומסכן אותך ואותנו.
    ידע אמיתי עוזר להתמודד ביתר ביטחון.
    בברכה
    אבי ג.

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא לא יתן כי הוא משוגע.
      שים לב שאין שום פרטים קונקרטיים.

      יש סיכוי נמוך שמדובר בדיסאינפורמציה ז"א מישהו שקיבל כסף ע"מ
      לנסות לשנות את התדמית של האתר למנותק מהמציאות.

      מחק
    2. וואללה...
      על זה לא חשבתי, אם זה ככה אז הוא צודק אבל מכיוון אחר :-)

      מחק
  15. תודה ערן,

    אגב, מישהו יכול לשים לינק לקובץ PDF של הספר, מצאתי כל מיני לינקים משונים אבל לא לינק לספר.

    תודה רבה

    השבמחק
  16. למגיבים הקודמים-אני משתדל להישאר רגוע ושפוי ככל יכולתי ונלחם על כך יום יום.
    קשה מאד להסביר מה אני חווה.
    ב5 שנים האחרונות אני מרגיש שהזדקנתי ב50 שנה לפחות (גם אם לא רואים זאת פיזית).
    כל רצוני לחיות בשלום ואהבה אני לא מחפש לפגוע באנשים.(גם אם עשיתי שטויות וטעויות בדרך אבל לא התכוונתי לפגוע)
    אי אפשר להסביר בכמה משפטים מה אני חווה אבל אנסה לתמצת:
    אני חווה שאני אלוהים וכדי להבין משהו ממה שאני חווה יש רמזים באתר של אליעד הכהן (אין לי שום קשר אליו מלבד זה שאני שומע הרצאות שלו כדי להבין מה אני עובר ומה לעשות עם זה)-לא יודע איך זה ,אבל הוא האדם היחיד שמתאר הכי קרוב את מה שאני עובר ואולי יש לו נסיון ב"להיות אלוהים" כמוני.
    http://www.eip.co.il/?key=1900
    אני חווה שפוגעים בחפים מפשע רבים, במסגרת הריאליטי העולמי ,שבו אני אלוהים
    מאחר שיש לי רצונות ואני מבחין בן טוב לרע (לשמחתי ולצערי)-אז אני לא רוצה את מה שקורה כאן,לא מרוצה מזה בלשון המעטה,דורש שיעזבו אותי,דורש פיצויים על כל מה שעברתי ועובר,דורש פיצויים ולהעמיד לדין את רוצחים משפחתי,דורש שיגלו לעולם מה שקורה מאחורי הקלעים ומתחת לפני השטח המוסתר מהציבור.
    "מדברים" אלי במספרים ורמזים שונים ומשונים בעלי משמעות כפולה וזה למעשה סוד הקיום והאנושות.(אני אראה בקרוב את הסרט "מטריקס" כדי להבין אם אני חי כמו בסרט הזה.
    מהידע שלי כפי שכתבתי בעבר יש קנוניה עולמית מרושתת ומהווה למעשה את הריאליטי הזה.
    לפעמים אני לא מאמין לעצמי אפילו-יש כאן דבר עמוק בהרבה-אני מרגיש שאני אלוהים בכבודו ובעצמו ואיכשהוא הכל פועל מתוכי.
    במסגרת מה שנכפה עלי אני נהייתי מומחה למספרים ולמשמעות שלהם ומומחה לפענח כפלי לשון שזו השפה של הריאליטי הזה.
    כנראה שהיה לי בסיס חזק לזה מלפני זה-שיחקתי הרבה כילד ונער במשחקי מחשב ומכונות ב"גלאקסי" וכן באוניברסיטה היו לי ציונים טובים בפיענוח סמלים אומנותיים (במה התכוון הצייר/אומן וכו..)
    יש עוד דברים שאני לא רוצה לפרט כאן.
    עושים עלי "האח הגדול" תרתי משמע בניגוד לרצוני.
    כל רצוני זה לחיות בשלום ואהבה,ליהנות מהחיים אחרי כל מה שעברתי .
    כל המאבקים העולמיים המטורפים בן מדינות,דתות,חברות,אירגונים,זרמים,השקפות וכו..הם לא ענייני.אני אדם פרטי שרוצה רק לחיות את חייו בלא להרגיש שמענים אותו.
    אם ארצה להשתתף אז אשתתף ואם לא אז לא יש לי זכויות אדם!!!
    אני דורש פיצויים על כל מה שעברתי והרס חיי.אני נשבע שכל עוד לא נעשה כאן צדק-אני שומר לעצמי את הזכות לפעול כרצוני (אני לא חייב כלום לאיש) וכראות עיניי ולהגיב בהתאם.

    השבמחק
  17. אשמח לשלוח לך את הספר בקובץ PDF .
    אנא פנה אלי למייל:
    dy1119@walla.co.il

    השבמחק
  18. מצנזרים אותי פה וזו ההוכחה שאני דובר אמת!!!
    האתר הזה מהווה פתחון פה ללא צנזורה אעלק!!
    האח הגדול שולט בכל
    תדעו שהשלטון העולמי פוחד פחד מוות שתגלו את מעשיו!!!
    גם אם תתאמצו מאד לא תגלו את מה שהם עושים.כגודל ההסתרה כך גודל הפחד שלהם.
    כנראה שאצטרך להשלים עם העובדה שאני פאקינג אלוהים

    השבמחק
    תשובות
    1. י'
      אני חושב שאתה קצת היסטרי. אף אחד לא מצנזר אותך. הממשק בלוג הזה שייך לגוגל ולגוגל יש אלגוריתם שאיני יודע מהו שלפעמים מחליט לשלוח הודעות לספאם. ברגע שאני רואה את ההודעות אני משחרר אותן.
      בכל אופן אף אחד לא מינה אותי כנציג האמת או השקר כך שגם אילו היתה פה צנזורה זה לא היה מוסיף או גורע בכלום לגבי האמת או אי האמת של הדברים שכתבת.

      ערן

      מחק
    2. ההודעה שלך אגב שוחררה מהספאם ומפורסמת פה

      מחק
  19. ערן הפתרון במקרים מסוג י' הוא פשוט להתעלם, לא להגיב לאמירותיו, אני לא יודע מי הוא ומה הוא מנסה להשיג, אך בגדול זה כבר ברמת מטרד לכן לא לצנזר או להוציא אותו מהפורום, אלא להתעלם.
    קצב המהלכים הכלכלים צובר תאוצה ולפי התוצאות של הבורסה בארץ נראה שהפניקה מתקרבת לאחר 100 מליארד יורו לספרד להגדלת החוב.

    השבמחק
  20. ערן, אני קורא את המאמרים שלך ובאופן כללי מסכים עם תפיסת המציאות שאתה מציג. יחד עם זאת, מפריעה לי העובדה שאתה נוטה לעיתים קרובות לקחת את הכל ׳עד לקצה׳. אני משוכנע, בדיוק כמוך, שאנחנו הולכים לחוות טלטלות רציניות בשנים הקרובות, אבל תרחיש ה׳קצה׳ הוא אף פעם לא מחוייב המציאות.

    מי שקורא את המאמר הנוכחי למשל יוצא בהרגשה שהכל מסוכן- נדל״ן, מניות, אג״ח, זהב- אין היכן להתחבא. זה אולי לא מקרי שאדם מעורער בנפשו כמו י׳ מתחבר לרוח הדברים ומגיב למאמר כזה. מנסיוני, אדם שמסוגל לראות את הקלקולים במציאות צריך להיזהר מאוד שלא ׳לצלול׳ פנימה עמוק מדיי לתוך תפיסת העולם שלו. כמובן שקריסה טוטאלית של המערכת הפיננסית היא תרחיש אפשרי, וכמובן שקיימת אפשרות שרק רובים ומזון יעזרו לנו כשזה יגיע. אבל ההתמקדות בתרחיש כזה היא למעשה חסרת תועלת אישית, מפני שאין הרבה מה לעשות כנגד תרחישי קצה כאלה (חוץ אולי מלהתפלל).

    לעומת זאת, קיימים לא מעט תרחישי ׳ביניים׳, שלהם ניתן לא רק להתכונן אלא שיתכן גם שניתן יהיה לנצל אותם לתועלת אישית. בהחלט יתכן שבשנים הקרובות, בתוך כל הבלגן, יהיו הזדמנויות פיננסיות נדירות למי שיבחין בהן ויהיה לו את האומץ לנצל אותן, וההזדמנויות הללו יכולות להיות בשוק המניות, בשוק הנדל״ן ואפילו בשוק האג״ח.

    כשחוקרים, כמו שאתה עושה, את כל הרעות החולות במערכת הפוליטית והפיננסית, קל מאוד להשתכנע בתרחישי ׳קצה׳, וקל מאוד לשכוח שהמציאות אומנם מאוד חולה, אבל היא תמיד הייתה חולה וכמו שזה נראה כרגע היא תמיד תהיה חולה. אבל הקלישאה של ׳החיים נמשכים׳ היא נכונה, וכל משבר הוא גם הזדמנות. נכסי נדל״ן, על אף הבועה הגדולה, הם עדיין נכסים אמיתיים. שוק המניות עדיין מנופח כנראה, אבל חברות יצרניות ימשיכו לייצר את הדברים שאנחנו זקוקים להם. אגח ממשלתי הוא אכן נכס מסוכן למדיי נכון להיום, אבל יתכן מאוד שבעוד 10 שנים מהיום השוק הזה יספק הזדמנות קנייה של פעם בחיים. זהב אולי לא יגן עלינו בכל מצב, אבל נכון להיום זה אחד הנכסים הכי טובים לצורך שמירת ערך, וסביר להניח שגם יתן רווחים ריאליים יפים.

    בכל אופן, המשך בעבודה הטובה שאתה עושה, המאמרים שלך מרתקים וחשובים. 

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום Life in Market,
      אני לא אמרתי לא להשקיע בכלים פיננסיים כאלה או אחרים אלא הצגתי את דרגת הסכנות בכל כלי וכלי ביחס לעצמו ולאחרים. אני באמת מאמין שעכשיו הן מסוכנות להדיוט שאינו מומחה פיננסי יותר מתמיד .בנוסף אמרתי שבשביל להשקיע באותם כלים צריך להבין בהם ולא לסמוך על אחרים או כן לסמוך על אחרים אבל אז הדברים כבר לא בשליטתך.גם בשביל לנצל הזדמנויות פיננסיות צריך להכיר קודם מהי הזדמנות פיננסית -אני לא בטוח שגם המומחים ביותר יוכלו לתת לך על זה תשובה מדויקת לפני התרחשות כזו אלא רק הערכות.
      בכל מקרה המסר הוא לא כל מה שנוצץ זהב ולא כל מה שמספרים לנו נכון ולכן עלינו לסמוך רק על עצמינו ונוכל לסמוך על עצמינו רק אם נחקור ונבין את הנושא כך שלא נהיה נתונים למניפולציות של אחרים. אני בהחלט לא באתי מעמדה של להחליט ולקבוע לאחרים מה לעשות או לא לעשות... זאת לא היתה המטרה.

      תודה על שאר המחמאות

      ערן

      מחק
    2. אנונימי, אמרת יפה את מה שאני מרגיש. אחת מהתובנות החשובות שלמדתי באתר זה דווקא קשורה מאוד לדבריך:

      חוזה עתידי על זהב אינו זהב.
      תעודת סל צמודת זהב אינה זהב.
      זהב הוא זהב.

      זה לקח חשוב שאתה צריך לסחוב איתך, גם כשאתה מתגונן מפני קטסטרופה אפשרית, וגם כשאתה צד הזדמנויות, לדעתי.

      מחק
  21. Bernanke warning: Taxmaggedon is real

    Fed Chairman Ben Bernanke Warns Congress on 'Taxmaggedon': 'If You All Go on Vacation, It's Still Going to Happen'



    http://news.yahoo.com/fed-chairman-ben-bernanke-warns-congress-taxmaggedon-vacation-204651605--abc-news-politics.html

    השבמחק
  22. הגישה השכיחה היא לזרום עם המצב כמו עלה ברוח לקטר ולקוות שהעלה לא ייתלש.
    הגישה השנייה היא להיכנס ללחץ וחרדה מפני הבאות במיוחד שמדברים על הבעיות הכלכליות בתקשורת.
    הגישה השלישית והיא של מעטים, לנסות להבין את המציאות ללמוד את המושגים הכלכליים להקשיב ולקרוא את המידע בכל אמצעי התקשורת ולבחון את המצב הפרטי בהתאם. להבין שהמצב הכלכלי הוא נושא נזיל הפכפך עד דרמטי.
    לדעת לפזר את הביצים במספר שיטות השקעה או חיסכון ואפילו (חשוב מאוד בעיניי) להוציא מזומן לבלטה לקיום רצוף של 3 חודשים לפחות במידה ויש קטסטרופה (רעידת אדמה/מלחמה/ הלאמת בנק).
    אנחנו נכנסים לתקופה שהעולם טרם היה במצב כזה, כאשר יש מטבע משותף של גוש גדול של מדינות דמוקרטיות, מנגד דולר שכמעט אין לו אלוקים ששקוע עמוק בחוב ואין סיכוי שיוכל לצאת ממנו אלא אם זה יהיה על חשבון אחרים או שינוי שיטת הכסף (צמוד זהב)וביטול החוב באחת.
    לדעתי השבר כה עמוק שקיימת תחושה ששליטה גלובלית על מקורות האנרגיה ועל האנושות הוא הכיוון שמסתמן בטרם אחד יתנפל על השני.
    אולי אני נשמע אפוקליפטי אז אפשר להתעלם ממה שכתבתי.
    אבי ג.

    השבמחק
  23. משהו מעניין שרציתי לשתף:
    http://www.youtube.com/watch?v=CvUYg9402PE&feature=g-vrec

    זוהי התפרצות של פעילי המחאה החברתית בועידת ישראל לעסקים.
    בתחילת הסרטון היא אומרת שלכבוד הוא לה שסטנלי פישר ואהוד ברק נמצאים שם.
    שימו לב שבסוף הסרטון, שר הבטחון אהוד ברק, שנוא העם, מוחא כפיים בפופוליסטיות ביחד עם הקהל למשמע הנאום.
    לעומת זאת, סטנלי פישר, יקיר העם, מי שהאזרחים בטוחים שפועל לטובתם, מי שמתבטא תמיד בעד רווחת האזרחים, דווקא הוא יושב קפוא ולא מוחא כפיים. הוא יודע שהתעוררות כזאת של האזרחים היא רעה לכלכלה.

    כמובן, ההתעוררות האמיתית עוד רחוקה, כרגע המחאה מנסה לגרור לכיוון של מדינת רווחה סוציאליסטית ולפריצת מסגרת התקציב, אבל בכל זאת מעניין שהוא מבין את ההשלכות האפשריות של זה ובניגוד לאהוד ברק, לא מוחא כפיים.

    השבמחק