יום חמישי, 18 באפריל 2013

אחרי הקריסה: הכמות הרישמית הגדולה אי פעם של זהב פיזי נמכרה בארה"ב ביום אחד

על פי נתונים שמפרסמת המטבעה הראשית של ארצות הברית נמכרו אצלה רק אתמול בלבד כ63500 אונקיות זהב שהם 2 טון זהב.  מדובר בשיא מכירות היסטורי של זהב ביום אחד שמכרה המטבעה,וזאת יומיים בלבד אחרי קריסה חסרת תקדים במחיר הזהב. סה"כ נמכרו באפריל 147000 אונקיות זהב, יותר מכל מה שנמכר במשך כל החודשיים הקודמים ביחד. מדוע המכירה הזו מקדמת את שוק הזהב עוד שלב לקראת קטסטרופה עבור אלו שמחזיקים בניירות מגובי זהב?



לשיא המכירות של הזהב מהמטבעה של ארצות הברית יש משמעות יוצאת דופן. הסיבה לכך היא שרכישת זהב דרך המטבעה הזו מאד יקרה בשל גובה העמלות שהיא גובה ביחס לספקים אחרים המוכרים זהב בארה"ב. כלומר משקיעים שרוכשים מהמטבעה הזו בדרך כלל הם כאלו שהתיאשו מלהשיג זהב בכל מקום אחר. אם אתם מתפלאים מדוע לפיכך מחיר הזהב לא נוסק לשמים בעקבות הבהלה לזהב אז התשובה ברורה וכתבנו עליה פעמים רבות כאן. רוב המסחר בעולם לא מנוהל היום דרך הזהב הפיסי אלא דרך ניירות שאמורים להיות מגובים בזהב אמיתי.  הבנקים המרכזיים שחוששים מהיותו של הזהב אלטרנטיבה לכסף הפיאט שאנו משתמשים בו היום, מנצלים את עובדה זו. הם מנפיקים הרבה יותר ניירות מכמות הזהב שבאמת קיים וזאת כדי להציף את השוק עם זהב (בכאילו) ולשמור את מחירו נמוך. אבל למשחק הזה יש מחיר כבד- כבר היום מדינות בעולם מתחילות לאבד אמון במערכת הזו ומעדיפות להחזיר חזרה למדינתם את הזהב האמיתי במקום להשאר עם ניירות ביד שאיש לא יודע מה עומד מאחוריהם. מאותה סיבה יותר ויותר משקיעים פרטיים זונחים את הניירות  ומתחילים לרכוש את הזהב בצורתו הפיזי.

זה רק עניין של זמן עד שהמיטבעות בעולם ובעיקר בארה"ב יגיעו למצב שלא יוכלו להנפיק מספיק זהב כדי לענות על הביקוש. במקרה כזה ערך הניירות מגובי הזהב עלול להתרסק אפילו עד לאפס, שכן אלו שיחזיקו  בהם לא יוכלו להמיר אותם לזהב אמיתי. לעומת זאת ערכו של הזהב האמיתי באותה תקופה ירקיע שחקים.

מחיר הזהב (באדום) מול כמות רכישות הזהב הפיסי (בשחור)


אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 

10 תגובות:

  1. לא יודע אם אני מסכים עם המסקנה הסופית.
    אני קונה את "קסם זהב שקלי" לדוגמה - נייר פיאט מגובה חוב של אקסלנס אליי. אקסלנס מתחייבת שהנייר ישקף את ערכו הדולרי של החוזה העתידי על זהב (וכו' וכו'), ובתמורה מקבלת את הזכות לאנוס אותי עם דמי ניהול ועשיית שוק.
    במקרה שתיארת, אם נניח שהזהב קופץ מחר ל5000$, אז התעודה שקניתי תקפוץ מ1300 אג' ל5000 אג' לנייר בודד.
    איך אקסלנס מגינה על עצמה (ככה"נ גידור בשוק החוזים העתידיים שלדעתך יקרוס) ממש לא מעניין אותי, אני את הנייר עדיין אמכור לשוק ב5000 אג'. אם תהיה בעיה, אקסלנס תצטרך לשבור את הראש, לא אני.
    איזה הגנות יש לי? כל מיני. שיעבודים וכו'. העובדה שהסדרה שהונפקה קטנה יחסית להונה של אקסלנס.
    זוהי רק דוגמה כמובן, אבל התרחיש לא כ"כ קטסטרופלי בעיניי אלא אם כן אתה באמת מחזיק כמות אדירה (ברמה... בנקאית/מדינתית?) של זהב.
    מוזמנים לתקף אותי.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא לתקוף, אלא להזהיר אותך, שאם אקסלנס פושטים את הרגל, הם לא חייבים לך כלום ברגע אחד, ומחיר הזהב הופך להיות לא רלוונטי בשבילך, כי התעודה תקפוץ מ1300 אג', תעשה בנג'י בלי חבל, ותגיע ל0 אג'

      מחק
    2. לתקף, לא לתקוף :)

      אך תרשה לי להפתיע אותך - החברה (למעשה, תת החברה, קסם תעודות סל במקרה הזה אבל אני מניח שזה משתכפל לכל החברות) משעבדת מראש כסף בנאמנות (100% גיבוי לטענתם) עפ"י דרישות הבורסה.
      http://ksmc.co.il/Docs/1093160.pdf

      אני מזכיר שהם לא עושים כסף מזהב, אלא מלמכור לך ב8889 ולקנות ממך ב8887 כשהמחיר ההוגן הוא 8888, ולא מזיז להם הנכס שמתחת.

      מפחיד, אבל הרבה פחות.

      מחק
    3. אקסלנס היא כידוע לך בבעלות תשובה , והוא ידוע כאחד שאוהב להיסתובב המספרות בכל פעם שהוא לא מצליח לעמוד בהבטחות שלו ולכן אני מציע לך למכור את פיסת הנייר שאתה מחזיק ולקחת כמה שאתה יכול לקבל היום כי העתיד עם תשובה לא מבטיח .........

      מחק
  2. תרשי לי להפתיע אותך, 161,164 ש"ח הוא ההון העצמי של החברה, כך הם כותבים על פי הנייר שהעלת. הדרקטוריון רשאי להגדיל את החשיפה עד 100 מליון. זה פי 620 מהון החברה.
    משבר אג"ח המשכנתאות של 2007-2008 ארע לא בשל אי תשלום משכנתאות, אלא כאשר כל הבנקים שלא החזיקו אג"ח של משכנתאות בארה"ב ביטחו את עצמם נגד נפילת האגח. כן כן, בפועל כולם ביטחו את עצמם בלי שהיה להם אג"ח כלל, היו פי 50 ביטוחים מאשר אג"ח. כשהאג"ח נפל חברות הביטוח פשטו את הרגל כיון שהן היו מעונינות בפרמיה. לאיש לא אכפת מה יקרה אחריו, הוא רוצה להרויח כעת. זהו תפוח אדמה לוהט ואתה צריך להעביר אותו הלאה למישהו אחר לפני שמאוחר מדי.

    השבמחק
    תשובות
    1. תרשו לי להפתיע אותך - אחרי המספר שציטטת מופיעה המילה "אלפי ש"ח"....

      וזה בכלל לא משנה כי משנה זה הכסף שיש בשיעבוד אצל נאמן התעודה.

      ממונף זה לא, בקיצור.

      מחק
  3. בקיצור, הציבור לא מטומטם: הן בסין והן בארה"ב, ללא כל תיאום (ואפילו ללא דיווחים כמעט בתקשורת המיינסטרימית) הציבור מבין שמחיר הזהב הנוכחי נמוך באופן מלאכותי עקב מניפולציה רגעית ולכן הוא ממהר לנצל את ההזמדנות להצטייד בזהב פיזי מתוך ציפייה לתיקון קרוב כלפי מעלה במחירו. זה עוד אישוש לטענה שהועלתה פה בפורום (בין היתר ע"י החתום מטה) שהנפילה השבוע במחיר הזהב הייתה מניפולציה (כושלת למדי) של בנקים מרכזיים. ועוד בהקשר הזה חשוב להבין שבכלכלה (בשונה מתחזית מזג האוויר למשל), ציפיות הציבור הן גורם משמעותי בתחזיות למחיר עתידי כי אם הציבור אכן מאמין שמחיר סחורה מסויימת יעלה, הוא מגבי ראת הביקושים לאותה סחורה ובכך אכן גורם לעלייה במחיר.

    השבמחק
  4. בלוג יקר,

    אם אתה מאמין במה שאתה כותב, למה אתה לא נכנס לפוזיציה נגד הניירות מגובי הזהב? שמת 10,000₪ נגדם לכיוון ה-0? 50,000₪? שו מי דה מני.

    השבמחק
  5. ערן מה שאתה אומר בעצם שבזמן מסוים בעתיד הקרוב או הרחוק פשוט תעודות הסל העוקבות אחרי הזהב ייפלו ומחיר הזהב יעלה ? כיום יש קורלציה מלאה בין שניהם.

    השבמחק
  6. http://www.youtube.com/watch?v=QGZ5f1G1Ep0

    השבמחק