יום ראשון, 28 באפריל 2013

הימור או משחק ידוע מראש?

מאת : אדם רז

מישהו גרף עשרות מיליוני שקלים תוך זמן קצר כתוצאה מההודעה של לפיד על התנגדותו למכירת כיל הישראלית לתאגיד הקנדי פוטאש. יתכן שמדובר בהימור מוצלח של משקיע או משקיעים מבריקים, אך מצד שני כשמחברים את פאזל האירועים אי אפשר שלא לשאול את השאלה: האם מאחורי הקלעים תיאמו מהלכים? כך זה התרחש שלב אחרי שלב.


א.
נתחיל מהסיכום: מפרסומים של הבורסה לניירות-ערך (נ"ע) עולה שהשחקנים הרציניים בשוק ההון הימרו בסוף החודש הקודם ותחילת החודש הנוכחי נגד המנייה של החברה לישראל. כלומר, הם הימרו על כך ששער המנייה ירד. ואכן, המנייה ירדה והם גרפו סכומים גדולים. כאן עולות השאלות.

ב.
בשוק ההון יש שיטה להפקת רווחים הקרויה "מכירה בחסר" (שורט). הרעיון פשוט, הביצוע פחות. סוחר המניח שערכו של נכס מסוים עומד לרדת, ניגש לאחד מבעלי המניות של הנכס ומבקש להשאיל ממנו את נ"ע (ניירות הערך), תוך התחייבות להחזירם תוך פרק זמן קצר. לאחר שהסוחר מקבל את נ"ע בהשאלה, הוא מוכר אותם בשוק במחיר הנקוב, תוך צפייה (או ידיעה) שבמהרה שער נ"ע ירד, על מנת שיוכל לרכוש אותו בחזרה בכדי להחזירו לבעליו. אם אכן חלה ירידה בשער נ"ע, הסוחר ירוויח את הפער בין סכום המכירה לסכום הקנייה.

ג. 

בשעות הצהריים של ה-10.4 לפיד הודיע על התנגדותו למכירת כיל הישראלית לתאגיד הקנדי פוטאש ועל הקמתה של ועדה לבחינת זכויות המדינה במשאבי טבע. בעקבות הכרזתו של לפיד על עתידה של חברת האשלג, איבדה החברה לישראל - חברת האם של כיל המחזיקה כמחצית ממניותיה - כ - 5.9% משוויה - מחיקה של 1.2 מיליארד שקל תוך שעה מהכרזתו של לפיד. לא היה צריך להיות מומחה לשוק ההון בכדי להניח שהכרזתו של לפיד עתידה הייתה להביא לנפילת המניות של החברה לישראל. מעניין לציין שבשבוע שחלף אמר נציג המדינה בבית הדין לעבודה כי כלל לא מתנהלים מגעים למכירת כיל לפוטאש ומנכ"ל כיל אמר דברים דומים.

ד.
הבורסה לניירות ערך מפרסמת בסוף כל שבוע את יתרות המכירה בחסר של נ"ע הנסחרות בבורסה. בדו"ח מתאריך ה-28.3 יתרות המכירה בחסר על מניית החברה לישראל הייתה כ - 6,345 מניות, המגלמות שווי שוק של מעט יותר מ - 17.5 מיליון שקל. עם זאת, יתרות המכירה בחסר שהתפרסמו שבוע מאוחר יותר (4.4) לימדו על קפיצה משמעותית ביותר (פי 35!) בהימור נגד המנייה. למעשה, בפרק זמן של שבוע יתרות המכירה בחסר גדלו ועמדו על 217,735 מניות המגלמות מעט יותר מ- 581 מיליון שקל. מהו ההסבר להימור כה חריג נגד מניית החברה לישראל?


הדיווח בבורסה על יתרות בחסר של החברה לישראל

ה.
הודעת לפיד הביאה לכך שמי שביצע את המכירה גרף כמה עשרות מיליוני שקלים במהירות. בכדי לבצע מכירה בהיקף שכזה צריך גוף שישאיל כמות גדולה של מניות, וסוחר שיהיו לו מספיק ביטחונות וניסיון בכדי לבצע עסקה שכזו. מכיוון שמדובר על פוזיציית שורט עצומה, צריך ביטחון בהצלחת המהלך. אפשר שמדובר על גוף עם צוות אנליסטים מבריקים וחוזה-עתידות ואפשר ששמועות התרוצצו בשוק. נציין, שבשוק ההון אנשים אוספים מידע והדבר חוקי כל עוד אין מדובר על מידע פנימי.

ו.
נחזור להתחלה. השחקנים הגדולים הימרו נגד המנייה כי הם הניחו שהמנייה תרד. פוזיציית השורט הגדולה (והחריגה) והירידה המהירה בשער המניות ימים ספורים לאחר המהלך מעלות שאלות. יכול להיות שמפטפטים בסביבתו של לפיד? עם מי לפיד התייעץ על כוונתו להודיע על התנגדותו לעסקה? מדוע השחקנים הגדולים בבורסה חשו בטחון ללכת על הימור נגד המנייה?

ז.
מה יש לנו? חברה שלא נמכרה, הכרזה של שר האוצר והימור חריג של השחקנים הגדולים נגד מנייה. ההימור המסיבי מקשה על ההנחה שמדובר על פטפוט תמים שהתגלגל הלאה. האם אפשר שמתאמים מהלכים מאחורי הקלעים?







אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; השימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 

18 תגובות:

  1. What was the volume on the Options?
    Should be investigated by regulators.
    One of the best posts I've seen on here.
    - Eran

    השבמחק
    תשובות
    1. מגיב בשם אליהו הזכיר את זה פה: (תגובה 58)
      http://www.themarker.com/news/politics/1.1990762

      וגם כתב על זה כאן בהתלהמות כאן:
      http://forums.walla.co.il/viewtopic.php?f=1015&t=14641188

      לגבי התועלת בחקירה,
      אין מה לתלות הרבה תקוות בזה.

      לא שאני מצדיק או מכשיר את השחיתות לכאורה
      אבל דברים מהסוג הזה קורים כל הזמן בכל השווקים ובכל סדרי הגודל.

      קח את פרשת וויסות הליבור לדוגמא
      והנה משהו בהקשר שלה
      http://www.rollingstone.com/politics/news/everything-is-rigged-the-biggest-financial-scandal-yet-20130425

      או את ה
      The ("Puzzling") Pre-FOMC Announcement Drift
      http://www.newyorkfed.org/research/staff_reports/sr512.html

      yahmahn

      מחק
  2. מעניין . אכן גידול חריג בשורט , אבל שווה לבדוק מה קרה לטרייד כיל- חברה .
    לידיעתך : לפעמים רואים הדלפות במקמים לפני הודעת ריבית , ויש מניות נפט שעולות עשרות אחוזים יום או יומיים לפני הודעה . לסגור את הבורסה . לסגור .

    השבמחק
  3. נו טוף. יאיר הרי חייב לא מעט לאנשי עסקים שונים שתמכו במפלגה שלו בבחירות. מישהו פיטפט? אני חושב שאני יודע מי.

    השבמחק
  4. ישנם 3 דרכים להרויח בבורסה:
    1. מזל
    2. רמאות - כמו במקרה הזה, מידע פנים
    3. לגלגל את הסיכון על מישהו אחר - כלומר לפתוח בית השקעות

    השבמחק
    תשובות
    1. אבל רק 2 הן בטוחות ;)

      כך שנשארנו עם - עמלות ומידע פנים.

      יא-מאן

      מחק
  5. המדהים, המהירות שבה התנגד שר האוצר החדש, יאיר לפיד למכירה
    כאילו בלי להתלבט בלי לחשוב בלי להתייעץ
    כאילו הוא דן בנושא כבר כמה שנים והגיע למסקנה הסופית

    השבמחק
  6. הdouble standard הרגיל פה.
    אם הוא היה בעד המכירה הייתם קוראים לו מלחך פנכה של הטייקונים
    אבל בגלל שהוא מתנגד למכירה אז עכשיו ערנלסמן הופך אותו לשורטיסט
    אי אפשר לנצח איתכם

    השבמחק
    תשובות
    1. דווקא אפשר. הוא יכל להתנגד למכירה ולא להדליף על כך לסוחרים בבורסה... אבל כנראה שזה כבר יותר מדי לבקש

      מחק
    2. יש הבדל בין להתנגד למכירה לבין הצהרה פומבית על התנגדות למכירה מפיו של שר אוצר !
      האיש או לא מבין דבר וחצי דבר בכלכלה ולכן עשה טעות , מה שלא נראה סביר לאור העובדה
      שזמן קצר בלבד לאחר כניסתו לתפקיד יש לו בכלל מידע עסקי על מכירת כי״ל .
      או שהוא הוטעה על ידי אנשים טובים שכך צריך לנהוג שר אוצר ברמה התקשורתית בעניינים שכאלה , הרי אין לו בכלל נסיון משום סוג שהוא או ידע בכלכלה ולכן הסכים לתת פומבי להצהרה זו .
      אופציה אחרונה היא , שהוא ידע היטב מי ירוויח מנפילת ערך המניה .
      מה שבטוח זה שהציבור הפסיד , וששר האוצר הוא או טמבל המובל על ידי בעלי עניין באפו לבצע טעויות או מבל מובל שעושה לביתם של ידידיו במודע .
      אני מאמין לשתי האופציות שהן גרועות באותה המידה בטווח הבינוני קצר כשלשר האוצר אין עדיין הבנה קלושה מה צריך לעשות והוא כחומר ביד היוצר.
      מגיע לנו .
      רצה העם משיח וקיבל חמור לבן עם ג׳ל בשיער.
      ל

      מחק
  7. אולי זו הדרך ששר האוצר החדש עושה כספים למדינתנו. תארו לעצמכם אם הממשלה תתחיל לעשות רווחים בבורסה מידע מוקדם זה יהיה השג למוח היהודי ולעם ישראל

    השבמחק
  8. זה כל כך ברור שמדובר במידע פנים, במישהו מסביבתו של שר האוצר, וזה כ"כ ברור שלא יחקרו את זה.
    ככה מתעשרים

    השבמחק
  9. שאלת הדיוט: אם מישהו עשה הון, מישהו אחר שילם את המחיר. אם מישהו הימר על ירידת המניה של כיל, מישהו אחר היה צריך להמר על עליית המניה. אל מי גוגלו ההפסדים? תודה

    השבמחק
  10. עצם זה שזה בכלל אפשרי...
    להמר ולהרוויח הון מהפסד של מישהו אחר...
    בחסות החוק...
    בהון דיגיטאלי...
    של החוסכים ע"י הממונפים...
    אבל אנחנו עבריינים כשאנחנו שמים 10 ש"ח על שולחן הפוקר בערב שישי...
    כל המשחקים שנקראים חשבונאות, פיננסים וחוק, צריכים להימצא באתר סגור...
    בפיקוח מלא...
    של מצלמות אבטחה...
    וביריונים במשקפיים שחורות...
    אפשרי להקים אחד גם בנגב...

    השבמחק
  11. ניתן לדעת מאתר הבורסה האם הפוזיציה נפתחה ע"י גוף בודד או מספר גופים?

    כי אם מדובר ברוב בתי ההשקעות במשק - יכול להיות שהם פשוט קראו את עשרות מאמרי הדעה והבלוגים נגד העסקה (כולל של התנועה לאיכות השלטון ותנועות אחרות - שגם איימו בצעדי מנע משפטיים) - והסיקו שיבוא יום, קרוב, שבו העסקה הזאת פשוט תיפול?


    השבמחק
  12. אויש נו, תפסיקו עם התעמולה. גם היום, שבועיים אחרי ההודעה של לפיד, כמות השורטים על המנייה של החברה לישראל היא גדולה כמעט באותה מידה כמו בשבוע לפני ההודעה של לפיד. זה נובע מהכיוון הכללי של החברה ושל המניה. באופן כללי יותר כמות שורטים כזו היא לא יוצאת דופן ואפשר לראות בנתונים לגבי חברות אחרות יחס SRI גבוהה במחזורים של מאות מיליונים.
    מה גם, כפי שנאמר מעלי, זה היה ברור שיהיו לכל הפחות קשיים אם לא ביטול של העסקה בין החברה לישראל לחברה הקנדית. אם הייתי סוחר בבורסה גם אני הייתי מציב את עצמי בפוזיציה של שורטים על החברה לישראל. דעת הקהל והתקשורת יצאו נגד זה וגם חברי כנסת ואישים בממשלה, עוד לפני ההודעה של לפיד.

    השבמחק
  13. טוב, עד כמה שאני בעד כל העמדות ה"אלטרנטיביות" כאן, זה כבר מוגזר וסתם חסר כל בסיס, מילא אם הייתם כותבים חשש ויש אפשרות שמדובר בסתם הימור של ספקולנטים.

    אז ככה, כמו שאמר זה לפני המצב של החברה לישראל לא הכי טוב בכל מקרה, צרפו את הכישלון של בטר פלייס, הבעיות של צים וכבר יש כאן בסיס לשורט אחד גדול. מעבר לכך, גם אני, לא סוחר ולא מקושר, הבנתי שעם הלחץ הציבורי והעליהום על משפחת עופר (המוצדק), שר האוצר לא יכול להרשות לעצמו (לפחות בנקודה הזו) לאשר דבר כזה. אם היתי סוחר, גם אני הייתי פותח שורט בסכום גדול.

    ולאלה שטוענים ששורט הוא לא טוב, "לא מוסרי". אתם מונעים ממידע לא נכון. שורט הוא השקעה/טרייד בדיוק כמו לקנות מניה עם כל היתרונות והחסרונות (ועם חסרון אחד משמעותי אך לא רלוונטי לדיון). הוא מוסיף נזילות לשוק, הוא מאפשר לשחקנים פרטיים להרוויח בזמן שקרנות הפנסיה מפסידות בשוק יורד. ויש לציין שגם שורטיסטים יכולים להפסיד בענק בדיוק כמו לונגיסטים (אלו שקונים), ולפעמים אפילו יותר. אם מישהו פרטי או מוסדי ביצע שורט על מניה תוך שימוש במידע פנים, באותה מידה הוא יכל לקנות מניה תוך שימוש במידע פנים. למה להאשים את השורט?

    השבמחק