יום חמישי, 11 באפריל 2013

הנה זה הגיע : בנקים בישראל מטילים מגבלות על חלפני הביטקוין

הבנקים בישראל נאבקים בחלפנים של המטבע הוירטואלי. בחלק מסניפי הבנקים החלו להגביל את חלפני המטבע הזה, שערכו נוסק בחודשים האחרונים, והוא אינו נתון לשום פיקוח ממשלתי. סוחרי ה"ביטקוין" אינם מורשים עוד להעביר או לקבל דולרים מיפן, שם מתבצע עיקר המסחר בענף.



הבנקים אינם יודעים איך להתייחס ליישות הזאת. האם זה דרוש במס? האם זה חוקי ולא מדובר בהלבנת הון? לכן חלקם פנו לבנק ישראל לבקש תשובות. בבנק ישראל אמרו כי לא ניתנה שום הנחייה, הם לומדים את הנושא וכי הביטקוין אינו מוגדר כמטבע. ברשות לאיסור הלבנת הון הפנו למשרד האוצר ושם אמרו כי הנושא בלמידה.
בשל חוסר הוודאות אסרו הבנקים על העברת דולרים ליפן בחשבונות של חלפני ביטקוינים - שם כאמור מתבצעת עיקר ההמרה.

מקור: גל"צ

13 תגובות:

  1. אז כאלה שיכולים בטח יפתחו חשבון בנק למשל בארהב, ומהבנק שלהם ביקראל יעבירו לבנק. שבארהב ומשם לאתר הבורסה mtgox, ולהיפך.

    השבמחק
  2. http://glz.co.il/1189-15597-HE/Galatz.aspx

    השבמחק
  3. הכותרת צורמת לי - הבנתי שהבנק עושה קשיים לחלפנים - כלומר לאנשים שמנסים לעשות מזה עסק.
    יש קריטריונים נוקשים של בנק ישראל לגבי אנשים שעוסקים בחלפנות. זה לא אני ואתה..

    השבמחק
  4. Major WIN (Off topic, discussed recently):

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4366896,00.html

    - Eran

    השבמחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  6. זה יכול לתת לכם רעיון מה העתיד של הביטקוין. כשהבנקים יחליטו שהוא מאיים עליהם והגיע הזמן לקצץ לו את הכנפיים יהיה לו מאד קשה להתקיים. הם יעשו אותו בלתי חוקי בתרוצים שונים.

    השבמחק
  7. בנקים יכולים להגביל רק את ההמרה של המטבע לדולרים והפוך, אך לעולם לא יוכלו למנוע את קיומו כמטבע מסחר בין עסקים שונים ווירטואלים וממשיים.
    מי שירצה את המטבע יצטרך למכור משהו או להשיגו בכרייה.
    למעשה, זו המטרה הראשונית אליה נועד ולא להרצות של ספקולנטים.

    השבמחק
  8. כל כך מטופש לחשוב שביטקוין הוא החלופה האולטימטיבית לכסף פיאט. אני קורא את ההבלים שמתפרסמים כבר שנתיים בנושא ונדהם מהנאיביות והטמטום. הרי הבעיה בכסף פיאט היא לא החוב או הכמות הבלתי מוגבלת שלו אלא שהוא נתון לגחמות של פוליטיקאים ובנקאים, ובקיצור בני אדם. ביטקוין לא שונה במאומה. הוא אמנם לא נתון למניפולציות של ברננקי ופישר אבל מי מבטיח שמחר בבוקר לא ישונה הפרוטוקול שלו כך שפתאום יווצרו להם יש מאין עוד כמה מיליארדי ביטקוין "כי יש ביקוש" או מכל סיבה אחרת (אם ניקסון יכול היה לעשות את זה ב-1971 אין שום סיבה שכמה מחוצ'קנים סקווטרים באיזה בניין נטוש לא יעשו אותו דבר). חמור מכך: מי מבטיח שמחר בבוקר כל המיזם הזה לא יפורק מעכשיו לעכשיו בעקבות צו בית משפט? לא שאני ממליץ לבטוח בדולר או ביורו חלילה, אבל לא מחליפים רעה חולה אחת ומוכרת ברעה חולה ולא מוכרת. וממה שאני שומע, כרגע עיקר המסחיר בביטקוין מתנהל בקרב, איך לא, ארגוני פשע וסוחרי סמים. סביר להניח שבקרב הפרצה הזו תיסתם, וברור מה זה אומר לא?

    השבמחק
  9. לדני:
    שנתיים אתה עוקב וכנראה שלא הבנת איך הביטקויין עובד.
    1) איך המיזם הזה יכול לפורק בעקבות צו או חוק כזה או אחר?
    2) כדי לשנות פרוטוקול ולגרום שהיו יותר מ21 מיליון ביטקויין אתה בעצם יוצר משהו חדש,וכיוצא מזה אנשים יצטרכו להאמין בדבר הזה אחרת הוא לא יהיה שווה כלום.

    אני פשוט נדהם לראות איך אנשים נותנים את דעתם על רעיון כלשהו בלי באמת להבין איך הוא פועל.

    השבמחק
  10. מדינות יחוקקו חוקים שאומרים שאסור לעסקים לקבל ביטקוין בעבור מה שהם מוכרים.

    השבמחק
  11. אנונימי: יש מדינות שאוסרות להשתמש בשטרות של 500 יורו, ומדובר במדינות אירופה חלקן אפילו חברות בגוש היורו (אירלנד למשל). אם שטר כסף חוקי לחלוטין מוצא באמצעות חקיקה מהמסחר, בטח ובוודאי שהקורנגרס האמריקני יכול לאסור מסחר בביטקוין כשיתברר למשל שארגוני טרור משתמשים להעברת כספים (ואני לא אומר שזה המצב, אבל רק *כרגע*). ואל תמכור לי את "אתה לא מבין איך זה עובד". זה בדיוק כמו בגדי המלך החדשים, וכמו בכל בועה לאורך ההיסטוריה הדרך הקלה לנפנף ספקנים בשער היא לטעון שהם לא מבינים איך הקסם המדהים הזה עובד. גם על בועת הסאב פריים בארה"ב נאמרו בדיוק אותם דברים וגם על בועת ה"כלכלה החדשה" (דוט קום, שהתפוצצה במארס 2000) שמעתי בדיוק אותן שטויות. בשני המקרים האלה אגב היה ברור לי מראש שמדובר בבועות, אבל כאמור שמעתי בעיקר "אתה לא מבין איך זה עובד".
    אסכם ואומר: אתה מוזמן להאמין במה שאתה רוצה. אני אמשיך להאמין בשכל הישר. נראה בסוף מי צדק. שים לב אגב שהיום המסחר בביטקוין שוב נפסק והערך שלו קרס אל מתחת ל-100 דולר. רק לפני יומיים הוא חצה את רף ה-250. זה ממש מעורר אמון וביטחון במטבע, בפרוטוקול ובעיקר: במי שעומד מאוחרי המיזם הזה -- יהיה אשר יהיה.

    השבמחק
  12. התנודתיות המופרזת ללא ספק מרתיעה ומקשה על השימוש בביטקוין בתור אמצעי סחר, אבל השלב הנוכחי הוא רק שלב של התבגרות השוק והבורסות הפעילות. רק לפני חודש המחיר נע בין 40 ל-50$ כך שמה שהיה לא ריאלי זה בעיקר קצב כניסת הכספים לשוק הזה. בהסתכלות על טווח זמן של מספר חודשים הירידה החדה שלשום נראית פרופורציונאלית לעליה שקדמה לה ואשר נמשכה 14 שבועות רצופים, מתוכם רק ב-5 שבועות האחרונים ועד מחיר השיא שנרשם, היתה עליה של כ-550%. זה היה חייב להתרחש מתישהו ומהרבה בחינות טוב שזה קרה. אותם יתרונות שהמטבע הזה מציע - ובכללם העובדה שמאחוריו עומד אך ורק פרוייקט קוד פתוח - שרירים וקיימים. נוחות מהירות ויעילות העברה בעלות זעומה או אפסית, אנונימיות, ומודל ערך דפלציוני שמאפשר שמירת ואף האמרת ערך ריאלית תומכים בהתרחבות השימוש בו. הקטנת התנודתיות (וכן, גם "הבועתיות") הולכת לאפשר את התבססות השימוש בביטקוין, גם אם זה יתרחש קודם אצל אלה שיותר מבינים איך הוא עובד.

    השבמחק