יום שבת, 25 באוקטובר 2014

הכלכלה לא שייכת (רק) לכלכלנים

מאת: ערן הילדסהיים 

שר האוצר ,יאיר לפיד, העלה בשבוע שעבר שאלות נוקבות סביב הדיספלינה שעומדת בבסיס ההכשרה של כלכלנים והטיל ספק ברלוונטיות של העקרונות הכלכליים המקובלים היום לחיינו . מדובר בדברים ,שלמרות שוודאי לא יתורגמו  לשינוי מעשי בקרוב, פותחים לדיון נושא מאד חשוב. הדברים אמנם גרמו לתרעומת גדולה בקרב חוגי כלכלנים אך למרות זאת יש בהן הרבה מן הנכון. הנה ההסבר למה.


למרות האווירה הציבורית העוינת הכלכלנים ,במיוחד בקרב מקבלי ההחלטות בשירות הציבורי, הם בוודאי לא אשמים בכל תחלואי העולם שלנו. הם בסך הכל עושים את עבודתם נאמנה בקבלת ההחלטות הכלכליות הטובות ביותר בהתאם להכשרתם הכלכלית. אלא שפה טמונה גם הבעיה הגדולה שלא פעם המיטה עלינו אסונות- רוב רובם של הכלכלנים לא קיבלו את הכלים המתאימים להבין מה הן ההשלכות של החלטותיהם מעבר להשלכות הכלכליות. ופה רק נזכיר את דבריו של אבי שמחון, פרופ לכלכלה ולשעבר בכיר באוצר, שאמר שהוא לא מוטרד מהזיהום שנגרם לים כתוצאה מהשיטה הכלכלית "כי הוא לא דג".

כלכלה היא תחום הרבה יותר מורכב מסתם גרפים ומאזנים. היא בעלת השלכות ,לעיתים דרמטיות, כמעט על כל תחום בחיינו. לעומת זאת עולם התוכן של כלכלן מצומצם בדרך כלל סביב הגבולות המאד מוגבלים ומוגדרים שהקנו לו החוגים לכלכלה. לכלכלן לא מוקנה למשל הידע להבין מה ההשלכות של החלטותיו על הסביבה ,על בריאות הנפש או על התפתחות ילדינו. לכלכלן לא ניתנו הכלים באקדמיה לבחון את השיטה מחוץ לקופסא מנקודת מבט ביקורתית. לכן שוב ושוב אנחנו רואים שהוא בוחר באותן פתרונות שיצרו את אותן הבעיות. לכן רובם תומכים ללא סייג באותה שיטה כלכלית, שהומצאה בכלל עבור תקופה ,שבשביל לבצע העברה בנקאית פשוטה, היה צריך לערוך מסע מפרך עם עגלון וסוס. רובם לא מכירים משהו אחר.



למרות זאת אסור לנו להפחית מחשיבותו של הכלכלן בחיינו. הרי אף אחד לא ירצה שאקולוג יתחיל לנתח עבורנו את נתוני האינפלציה ,התמ"ג או יתחיל להתעסק עם מאזנים תקציביים.  מצד שני לא ברור איך כלכלן יכול להבין מה ההשלכות שיש להחלטותיו על הסביבה מבלי להתיעץ עם אותו אקולוג. דוגמא נוספת היא שהיום רוב הכלכלנים תומכים בתמרוץ ועידוד שני בני הזוג לצאת לעבודה . אין ספק שמדובר מבחינתם בהחלטה כלכלית חשובה. אלא שבמקרה זה ,כמה כלכלנים אתם מכירים שקיבלו את ההכשרה המתאימה להבין לעומק את המשמעות האדירה של הפיכת הגננות לאמא הראשונה של ילדינו?

כלכלה היא דבר הרבה יותר מורכב ודורש התמחויות גדולות בהרבה ממה שנלמד בלימודי הכלכלה. לכן סביר להניח שבעולם האידיאלי לכלכלנים במשרד האוצר היה חלק חשוב בהחלטות המשרד. אבל הם היו רק חלק אחד מתוך קבוצה גדולה יותר של אנשי חינוך, פסיכולוגים, מומחים סביבתיים, היסטוריונים ועוד אנשי מקצוע. מומחים מהסוג שיוכל לתת זוית שונה מחוץ לקופסא והסבר על ההשלכות של כל החלטה. אולי במקרה זה היו מגלים למשל שהשיטה היום ,שתלויה בצמיחה אינסופית ,בכלל לא מותאמת לכמות המשאבים המוגבלת של הארץ הקטנה שלנו (נושא שלא לא נדון באף קורס כלכלה).או שבכלל יגלו שהשיטה הזו,שמחליפה את החום האמהי בגננת מתוסכלת, כבר לא בדיוק משרתת את צרכינו כבני אדם. אולי אפילו ,רחמנא ליצלן, יתחילו לקיים דיון ביקורתי על הרלוונטיות של עקרונות השיטה לחיינו.

לסיום ארצה לצוטט,אולי בפעם הראשונה בנימה מפרגנת, את דבריו של לפיד על הכלכלה.  למרות שבמקרה שלו הדיבורים לחוד והמעשים לחוד:
"אני רוצה להזכיר לכם משהו על חוקי הכלכלה: הם לא חוקי טבע, הם חוקים מעשי ידי אדם. אנחנו יוצרים אותם, ובידינו לשנות אותם. אנחנו שוכחים לעתים קרובות שהתיאוריות הכלכליות שלנו כשמן כן הן - תיאוריות, ואנחנו צריכים תמיד לבחון אותן מחדש"

13 תגובות:

  1. לכלכלנים שום דיון לא יעזור כי הם לא מאמינים שאפשר אחרת.
    מבחינתם "השמיכה קצרה" וכל שיפור במקום אחד יבוא ע"ח דבר אחר.

    רק העם יכול לשנות את גורלו.
    הכלכלנים הם משרתם של אדונים.
    בדיוק כמו הרופאים שלכאורה משרתים את האזרחים אבל בפועל משרתים את האדונים.

    השבמחק
  2. ערן,

    ישנה בעיה נוספת עמוקה ויסודית יותר עם "מדע" הכלכלה. בתחום זה התאורית המנצחות הן תאוריות שנבחרו, ובכן, ע"י אנשים בעלי הון ואינטרסים. וזאת בשונה משאר מדעי הטבע שבהן התאוריות המנצחות נבחרות בזכות התאמתן הטובה יותר למציאות ולתחזיות.

    התאוריות המנצחות בכלכלה הופכות להיות מדיניות האקדמיה ובהמשך מדיניות המשטר. משאבים רבים מושקעים בחיזוק התאוריות שנבחרו ובהחלשת התאוריות המתחרות. ולבסוף גם הציבור הרחב משתכנע שהשיטות שמפחיתות בעקביות את כוח הקניה שלו, מעצימות את הפערים בין המצליחים והנחשלים, גורמות למשברים בעוצמה גוברת ומדרדרות את רמת החיים של הרוב הם בסופו של דבר השיטות הכלכליות הנכונות. וכך העולם שוקע בדוגמה כלכלית שתוצאתה היא ריכוז עושר לא הגיוני בידי מעטים בעוד הרבים מתרוששים.

    בענף הכלכלה לא מתקיימת ברירה טבעית אלא ברירה מלאכותית. הכלכלה מאופיינת בכך שכמעט כל תוצאה ניתנת להסבר ע"י מגוון תאוריות שונות. וכל מה שנותר לאינטרסנטים בעלי ההשפעה הוא לכוון את הזרקור הציבורי לעבר אותן תאוריות כלכליות שמטיבות עמם. במקרים רבים אלו תאורית שמטרתם היא אך ורק לשמור על המצב הקיים.

    והשיטות לבחירת המנצחים בכלכלה הם רבות ומגוונות. אפשר לבחור לממן מחקרים אקדמים שמטרתם לתמוך בשיטה הרצויה לבעל ההון. אפשר לפרסם מאמרים ותאוריות רצויות בכלי התקשורת הנבחרים. אפשר לגייס תמורת סכומים גבוהים את הכלכלנים "הטובים" לשוק הפרטי כדי ליצור מערכת תמריצים "נכונה" עבור שאר הכלכלנים. אפשר להשפיע על מנהיגים למנות כלכלנים "טובים" לתפקידי מפתח בכלכלה. אפשר להזמין חוות דעת כלכלית בהזמנה תמורת תשלום. ועוד כיד הדימיון הטובה.

    התוצאה היא שהשיטה ההנבחרת הופכת לפרדיגמה. היא תילמד בחוגים לכלכלה. היא תשווק לציבור בתקשורת (באדיבותם של בעלי ההון). היא תונהג במוסדות המדינה ובמוסדות העולמיים. הכלכלנים "הטובים" יקודמו למשרות בכירות וישמשו כדירקטורים וכיועצים בחברות עשירות המבוססות על תאוריות מסויימות. כל המתנגדים לפרדיגמה שנבחרה יקוטלגו כחסרי דעת, כלא מבינים וככותבי טורים או סתם כקומוניסטים.

    אך בעוד במדעי הטבע פרדיגמה מופרכת כשהיא לא מתאימה לתחזיות, בכלכלה אין הדבר כך. לתאוריה כלכלית מותר להיכשל בתחזיות ועדיין להיות תאוריה מנצחת. אין שום דרך מדעית ליצור מהפכות במדע הכלכלה כשכל כך הרבה כסף ושליטה תלויים בהנצחת התאוריה המנצחת. לכן אנחנו עדיין חיים בעולם בו רוב העם ורוב הכלכלנים באמת מאמינים שבנק מרכזי שומר על יציבות מחירים.

    מדע הכלכלה הוא מדע מאכזב. המורכבות של מדע הכלכלה אינה משקפת את המורכבות של המציאות כמו במדעי הטבע. אלא זו מורכבות מלאכותית שנועדה לאפשר לבחור את השיטה המנצחת ולטשטש את יכולת הביקורת וההבנה של הציבור.

    הכלכלה כפי שהכלכלנים תופסים אותה נכשלה. ממדי הכישלון מתבררים בכל יום שעובר ולצערי המשבר האמיתי עוד לפנינו. השיטה הכלכלית בישראל (ובעולם) היא שיטה חולה. השיטה מטיבה עם מעטים ופוגעת ברבים. התוצאות של התאוריות הכלכליות שהכלכלנים מכרו לנו הן אסון. ולכן אם אין לכלכלנים משהו לחדש, ההחלטה הרצינאלית עבור הציבור היא להימנע מלהקשיב להם. במקרה זה דעתו של כותב טורים בעל יכולות אגרוף מסויימות טובות יותר מדעתו של פרופסור לכלכלה בעל שם עולמי שחושב שאסור להוריד את מחירי הנדלן ביותר מ 5%.

    -אריק-

    השבמחק
    תשובות
    1. הי אריק
      אני מסכים עם רוב דבריך. עדיין המאמר עוסק בכלכלנים ,במיוחד אלה בשירות הציבורי, ולא במי שקובע את החומר בלימודי הכלכלה והתאוריות הנבחרות. ניגודי האינטרסים שם אכן זועקים לשמיים אפילו פה בישראל. אין ספק שכלכלן ש"יסטה" מהדרך המקובלת ימצא את עצמו מבודד ומבוקר.
      רוב הכלכלנים עסוקים לפיכך ביישום התאוריות שלמדו וש"מקובלות" על הקהילה. הם לא עושים זאת מרוע אלא מחוסר הכרה של פרדיגמה אחרת. אגב, זו לא תופעה ייחודית לכלכלנים אלא גם לחלק גדול מהמקצועות הנלמדים באוניברסיטאות.

      מחק
  3. כלכלה=מוסר!
    שלא מבין זאת לא מבין כלכלה. לא מבין, לא הבין, לא יבין.

    התחום שבו הכלכלה פועלת הוא תחום המוסר. כל כלכלה שהיא ללא יוצא מן הכלל מגשימה ערכים מוסריים.
    הערכים שהכלכלה מגשימה הם חיוביים או שליליים או מעורבים.
    בשליליים הכוונה לערכים אנטי מוסריים. בכל מקרה תחום הפעילות של הכלכלה הוא התחום המוסרי.
    מי לא מבין זאת, מתעלם, מכחיש, מעמיד פנים שלא היו דברים מעולם?
    כלכלנים, מרצים לכלכלה, אנשי רוח ותקשורת, חברי כנסת, חברי ממשלה, אנשי עסקים, בנקאים, בעלי הון, סטודנטים והאדם הפשוט. רובם אם כי לא כולם.
    מדוע?
    משום שלא רוצים להודות באי-מוסריותם.
    משום שהכלכלה מבוססת על אנוכיות ורוב הפועלים בתחום סוגדים לערך האנוכיות, כלומר לעצמם .
    ביסוד האנוכיות גאווה, יהירות, שחצנות, ניצול הזולת והתנגדות עזה לערך השוויון שסותר את הניצול.
    המוסר מבוסס על אהבה, אמת, חרות, העדר אנוכיות ; כלומר לא לשקר, לא לשנוא, לא לתאוות בצע, לא לשחד ולהיות משוחד, לא לרמות, לא לנאוף.
    כיצד ניתן לנצל, לשעבד, לגזול, לחמוס, לגרום לסבל וכאב ולהיות מוסרי? לא ניתן!
    לכן כל המערכות הכלכליות שהיו והינן הן בלתי מוסריות - רואות בזולת (אדם, בע"ח, סביבת האדם ובע"ח) אוביקט לניצול האחד ואין בלתו . לכן כל העוסקים בתחום נמנעים ככל יכולתם מלקשר בין עיסוקם לבין המוסר, לבין שוויון והעדר הפלייה.
    כל עוד בני אדם יראו באי-מוסריות מקור לגאווה זדונית וסיפוק מדומה דבר לא ישתנה לטובה.
    הצדק הוא שמה שניתן ינתן: נותן אהבה ועזרה מקבל אהבה ועזרה. מונע אהבה ועזרה: ילקחו ממנו אהבה ועזרה.
    במובן זה הצדק קיים אם מביאים בחשבון שהאדם נשפט לא רק על מעשיו אלא גם ובעיקר על אמונותיו השקריות.
    הלקח לא נלמד שהאנושות מסרבת ללומדו - לא תעשוק, לא תחמוד, לא תנצל, לא תשנא אחרת יבוא גיהנום .
    חברה צודקת היא חברה שמאפשרת חיים מוסריים ומחנכת לכך ללא כפייה.
    חברה צודקת היא חברה שפועלת לטובת כל אזרח בשווה וללא הפליות; לסיפוק צרכיו המינימליים, מבלי לשופטו.
    בחברה טכנולוגית מעטים יכולים לספק את צרכי הרבים ולכך היא נועדה.
    (בכפוף להגבלת הילודה מרצון וללקיחת אחריות אישית)
    תספק מזון, ביגוד, מגורים, תקשורת, חשמל, חינוך, לימודים ובריאות מינימליים ויותר מכך בחינם. יהיו רבים מחוסרי עבודה ואין זה פסול, אך בלתי נמנע. בזמנם החופשי שהוא הנכס החשוב ביותר יוכלו ללמוד להביא את חייהם ליותר שלמות שהיא ענווה, פשטות וצניעות, עזרה כנה לזולת, שם האושר האמיתי.
    זה לא יקרה כל עוד קיימת סגידה לעושר. וכל עוד מאשימים את העני בעוניו. ותאוות הבצע היא השיקול המכריע .
    הדרישה אל הכלכלנים ואל בעלי ההון והכוח הפוליטי, המגזרי, המשפטי, התקשורתי והחינוכי לדבקות במוסר ולחלוקת ההון הציבורי בשווה בין כולם תראה כלא רלוונטית או אף מעוותת. עיני הציבור עיוורות. חשיבתו עוותה ללא היכר.
    (למשל חלוקת רווחי אוצרות הטבע בשווה לחשבונו של כל אזרח, למשל הגבלת שכר חברי כנסת ועובדי ציבור לעד פי 2 משכר המינימום)
    זאת הטרגדיה של העולם והאדם שהטוב באמת נראה בעיניו כרע והרע נראה כטוב.
    ניתן רק לקוות לטוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. כלכלה =! מוסר (כלומר אין שוויון).
      ויפה שאתה מחמיא לעצמך שאתה מאלה ש"מבינים" כלכלה.
      בדיוק כמו שאתה מרוצה כל כך מעצמך (ולכן מן הסתם גם לוקה בחוסר מוסריות שנגדה אתה יוצא בהתלהבות גדולה) כך גם אתה גם לא במיוחד מתמצא בחוקים מתמטיים המיושמים על חברת בני-אדם.
      התשתית צריכה להיות חופשית לחלוטין. ובאופן מתמטי - סימטרית (סחורה, עבודה, כסף, הכל נעשה ומיוצר באופן חופשי, וכן בר-המרה מאחד לשני). עקרונות המוסר השונים צריכים להתחרות ביניהם במסגרת כללי המשחק הנוצרים ע"י החופש הראשוני הזה.

      מחק
    2. ל - אנונימי26 באוקטובר 2014 בשעה 09:51

      זורק משפטים בלא קשר . מגנה ומאשים . לא מתבסס על עובדה שהיא. יוצר משפטים מעורפלים עם מונחים בלתי מוגדרים. סביר להניח שאינך מבין את שאמרת (מצב שכיח בקרב היהירים) .
      העיקר להתנגד, לדבר על חופש ובעת ובעונה אחת למנוע אותו מהאחרים - מהעניים.
      כיצד אתה עוזר לעניים, לחסרי כל, לנכי תאונות, לחולים, לנפגעי אלימות, לזקנים משותקים - אתה שיכול להיות במקומם בכל רגע במהלך חייך - התפקח !

      מחק
    3. התפקחתי.
      אין טעם לענות ל"נותן אהבה ועזרה מקבל אהבה ועזרה", "זאת הטרגדיה של העולם" "שם האושר האמיתי".
      תמשיך להתבשם מעצמך.

      מחק
  4. ערן,

    ניסית להישמע מפויס, אבל כלכלנים ראויים לביקורת יותר קשה ונוקבת. הבעיה היא שהם מקדמים אג'נדה פליטית במסווה של 'מדע'. שאיפה לצמיחה קבועה לאורך זמן, זו מטרה פוליטית. הדפסת כסף כחוב זו מטרה פוליטית. מתן הפריבילגיה לבנקים לרזרבה חלקית, זו מטרה פוליטית. ההשלכות של האג'נדה על חיינו ועולמנו, הן הרסניות. אי אפשר לנתק את האחריות של ה'כלכלנים' מהמיינסטרים למצב הקיים. צריך לעשות ניקוי אורוות רציני ולסלק אותם מכל המדרגות.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמעט כל המאמר כולו הוא מאמר ביקורת אחד גדול על כלכלנים. אבל צריך לעשות הפרדה:
      "הכלכלנים" זה הכללה גדולה מידי. חברי הטובים ואפילו חלק מבני משפחתי הם כלכלנים והם מידע אישי לא מנסים לקדם אג'נדות פוליטיות. יש כמובן גם כלכלנים שמקדמים אג'נדות פוליטיות ושל ארגונים פרטיים. אני בכל אופן חושב שהאקדמיה שמקבעת את הכלכלנים סביב אג'נדה מסוימת ומונעת לימודים בעלי אופן ביקורתי מייצרת דורות של כלכלנים שעובדים נגד עצמם ואפילו אינם יודעים זאת.אפילו הרזרבה החלקית שהם לומדים היא לא נכונה ומציגה כלכלה שונה לגמרי מהמציאות. לשמחתי קמו בכל העולם וגם בארץ ארגונים של סטודנטים שפועלים לשנות את אופי הלימודים. כששוחחתי איתם הם אמרו לי שהם מרגישים כמו בבית חרושת ליצור רובוטים שמשרתים אג'נדה שהם לא מעוניינים בה.

      מחק
  5. שלום לעולם לא יכול להיות בשיטה מוניטרית26 באוקטובר 2014 בשעה 13:13

    "שלום לעולם לא יכול להיות בשיטה מוניטרית:
    השיטה המוניטרית לפחות בעשור האחרון נוגדת את השיטה הטכנולוגית, השיטה המוניטרית לעצם קיומה דורשת מחסור ואסור לה ליצור מצב של שפע.
    למה?
    מחסור גורם לעליית מחירים ולרווחיות!
    שפע גורם לירידת מחירים ופשיטת רגל של המפעלים או האדם שמיצר אותו.
    מי ילך לקנות אוויר היום לנשימה?
    יש שפע, לא משלמים, זה שילך ליצר אוויר לנשימה יפשוט את הרגל, בינתיים רק לבתי חולים ונזקקים צריכים,
    בעתיד אולי יעשו לנו עולם רדיואקטיבי ויהיה משתלם ליצר אוויר בשיטה המוניטרית...
    השיטה הטכנולוגית מעצם טבעה יוצרת שפע, שפע שיכול להביא לשחרורו של האדם,
    השיטה הטכנולוגית מעצם טבעה נוגדת את השיטה המוניטרית והיום במקום לשחרר את האדם היא מתחרה בו, יוצרת שפע בידיים עובדות, שפע שיוצר תחרות, ירידת משכורות,
    חובות וסוג של עבדות.

    הטרור בצורתו היום מיוצר ועובר מניפולציה ונותנים לו רעיונות כיוון ודרך בידי המערב.
    הטרור משמש להסטת תשומת הלב של האזרחים בעולם מהשיטה הכלכלית הדורסת ושיטה מוניטרית קורסת.
    ללא הטרור של היום, בעולם היו הרבה יותר קרבנות והרוגים; האזרחים היו נלחמים במשטרים שלהם בגלל חוסר עבודה, חוסר יכולת קניה וחוסר יכולת לחיות ולשלם חובות.
    ותתארו לעצמכם שהיה שלום חס וחלילה בשיטה מוניטרית; איפה היו מוצאים עבודה לכל החיילים המשוחררים בעולם ולכול העובדים במפעלים לתעשיות ההרס?
    השתגעתם? להפסיק את המלחמות ולעשות שלום בעולם מוניטרי?
    אסור!
    מסוכן לפוליטיקאים, לבנקאים, לאנשי שררה (הטרוריסטים האמתיים והממולחים של העולם).
    אז יוצרים ומטפחים טרור ומספרים לכם על פנטים שפתאום קמו מהכלום ויצרו מעצמה ונקראים אתמול על קעידה והיום דאעש...

    יוצרים מלחמה בפנטזיה, ללא כתובת וללא זהות ומלחמות ללא הגבלת זמן או אויב מוגדר.
    מאיפה פתאום הגיעה המעצמה דאעש לעולם????
    הכל תשקורת של כתבלבים שמכוונים לא להבין או בכלל משלמים להם לא להיות חכמים מידי או שאת החכמים מרחיקים בכדי שתמשיכו להיות כבשים שמוצאים לכם כבשים שחורים וכבשים לבנים שתלחמו בהם ותהרגו זה בזה.
    כן, דעו לכם! השיטה המוניטרית כשיש חובות דרוש לה מלחמות והמוצא שלה זה שואה והרס, את זה לא מלמדים את הקלקלנים (מלשון קלקול) בעולם.
    המלחמות וההרס מאפשרים בהמשך צמיחה כלכלית בקצב מהיר לאלה ששרדו במקרה ועדיין לא איבדו את הרצון לחיות לאחר מה שראו וסבלו ואיבדו במשפחותיהם וברכושם;
    יש בנייה של כל מה שפו*צצנו והרסנו, יש קניה מחודשת את מה שאיבדנו, יש פחות תחרות ומה שבאמת "חשוב"
    השיטה המוניטרית נפטרה מהחובות שלה על חשבונכם ואפשר להתחיל מחדש.
    יימח שמם של הפוליטיקאים ואלה שמכוונים אותם וקונים אותם.
    אפשר היה עולם אחר, ללא שיטה מוניטרית, עולם של מקורות."

    Zeitgeist Addendum [Hebrew Subtitles]

    Avi Ecuador

    השבמחק
  6. עושה רושם שהכוונה פה היא לעורר דיון חשוב, אבל בדרך כלל שעוסקים בנושא שמכיל הרבה מונחים ראוי להגדיר את המונחים כדי להניח בסיס לדיון אמיתי. אם לא מגדירים היטב על מה מדברים, בדרך כלל מגלים שעוסקים בדמגוגיה (או אוננות מנטלית)

    דמגוגיה (ויקפדיה) - דמגוגיה היא שיטה לשכנוע והשגת כוח פוליטי המתבססת על פנייה לדעות קדומות, פחדים, אמונות תפלות וציפיות הציבור הרחב - לרוב באמצעות שימוש ברטוריקה ותעמולה מתלהמות ורגשניות, ולעתים קרובות תוך שימוש במוטיבים לאומיים או פופוליסטיים, ואזכור סלקטיבי של עובדות.

    השבמחק
  7. לצערי הרבה ממה שנאמר כאן בתגובות מעיד על אי הבנת החומר. כלכלנים מנתחים את המצב מזוית _כלכלית_. למשל, יציאה של שני בני זוג לעבודה משפרת את המצב _הכלכלי_ של משק הבית, כלומר יהיה לך יותר כסף. אם מישהו חושב שזה פוגע בנפשם של ילדיו הוא בהחלט רשאי לעשות את השיקול הזה ולהמנע מיציאת שני בני הזוג לעבודה.
    אתם מערבבים כאן ניתוח קר של המציאות (שאותו אף אחד לא מכריח אתכם ליישם) עם ניו אייג' וכל מיני קשקושים. לא מוסר ולא בטיח.

    השבמחק