יום שלישי, 21 באוקטובר 2014

הספקולנט הגדול ביותר היום בבורסות: הבנק המרכזי

מאת: יוסי שאול

היום אפילו נשיא ארה"ב ונגידים כבר לא חוששים לדבר על כך בגלוי: השוק החופשי גוסס - יחי הבנק המרכזי. הבורסות, הן מגיבות בהתאם.

בשבוע שעבר חוו הבורסות בניו יורק ירידות שערים חדות יחסית. האנליסט מהבכירים בעולם, מוחמד אל אריען, הסביר את הירידות כך:
"הירידות לאחרונה נובעות מכך שהשווקים מבינים שלא נשארו לבנקים המרכזיים הרבה כלים כדי לתמוך במחירי במניות."
אם לא הבנתם, אז זה בסדר. כי גם אנחנו הרמנו מעט גבה. למה מתכוון אל עריאן כשהוא אומר שהבנקים המרכזים "תומכים" במחירי המניות? הרי תמיד הסבירו לנו שהשוק חופשי. ומניות נסחרות בהתאם לביצועי החברות. מניות של חברה שיש לה ביצועים טובים יעלו, ואלו שמציגים ביצועים רעים (כמו ירידה במכירות) יירדו. ואולי יש גם השפעות פסיכולוגיות. הגיוני ומקובל בשוק. אז מה הבנק המרכזי מתערב ותומך? תומך - כלומר עוזר להם לעלות (תיכף נראה איך). אז השוק חופשי או בעצם לא חופשי?

בשנים האחרונים הבנקים המרכזיים בעולם נקטו במדיניות של הרחבה כמותית. אל תבהלו מהמונח - זה מאוד פשוט. על מנת להתגבר על המשבר הפיננסי, ולאחר שמיצו את כלי הריבית הנמוכה, הם פשוט רוכשים מוצרים פיננסיים בשוק החופשי (בצורה עקיפה באמצעות מערכת הבנקים). ככה הם גורמים  גם למחירי נכסים (מניות, נדל"ן) לעלות בתקווה שזה ימריץ את הכלכלה. זה כמו שהמדינה תרכוש הרבה מאוד לחם וגבינה מהמכולת השכונתית על מנת שתשרוד. אבל היא לא עושה את זה. עכשיו בטח תשאלו - מאיפה יש לבנקים המרכזיים כסף לקנות את כל אותם נכסים? אין להם. הם מדפיסים את הכסף בצורה ממוחשבת. הם קונים אגרות חוב של בנקים וזה פשוט נרשם במערכת ככסף חדש. זה משהו שמותר להם לעשות. במילים אחרות - הם מעבירים לבנקים סכומים דמיוניים שלא היו קיימים בעבר, טריליונים של דולרים. הצפת השוק בדולרים (לא נייר, במחשב) מורידה את ערכו ואת הריבית ומביאה את הבנקים להשקיע בניירות ערך אחרים כמו בבורסות בניו יורק. סוג של פירמידה. להסבר מקיף, לחצו כאן.


נחמד, לא? זוכרים את כל הבנקים הגדולים שקרסו וחברות הביטוח הגדולות שהביאו למשבר האחרון? אז עכשיו פשוט מריצים את המניות שלהם וכמובן שכל המנהלים הבכירים גורפים בונוסים לכיסיהם - כי מחירי המניות עולים - אז מגיע להם. הם מצליחים שם הפיננסיירים. אמנם המחירים עולים בצורה מלאכותית ולא הודות לגאונותם - אבל עולים. אפילו הנשיא אובמה מודה שהכסף זורם להימורים בבורסה ולבונוסים ולא באמת מחלחל מספיק לכלכלה.

אלא שזה הולך להגמר. סטנלי פישר, זוכרים אותו?
אז היום הוא מכהן כסגן יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב והוא מזהיר שהריבית הולכת לעלות לאחר צמצום ההרחבה הכמותית . אבל לפני כן, שימו לב מה הוא אומר בנאום שנשא לאחרונה בפני קרן המטבע:
"אין ספק שהפעולות האגרסיביות שהפד נקט כדי למתן את השפעת המשבר הפיננסי הגלובלי השפיעו באופן משמעותי על מחירי הנכסים בבית ובעולם, כמו גם על זרמי הכספים הבינלאומיים. בעוד הרכישות של הפד היו רק של אג"ח אמריקאיות (מסיבות משפטיות ופרקטיות), התוכנית יועדה גם להעלות את מחיריהם של נכסים מסוכנים יותר"
אוקיי, אז לא מאמינים לנו שהבנקים המרכזיים פועלים כדי להריץ מניות? תקראו שוב את השורה האחרונה של פישר, "לעלות את מחיריהם של נכסים מסוכנים יותר" - שוק חופשי? אם זו לא בועה, מהי בועה? האם העסק הקטן שלכם זוכה לממטר כזה של כסף כדי שערכו יעלה?

איתן אבריאל, העורך הפיננסי של דה מרקר, מסביר את דבריו של פישר בצורה יותר נהירה:
"אין דרך אחרת להבין את הנאום האחרון של פישר, אלא זו: הבנק המרכזי האמריקאי הוא זה שגרם לבורסות ולמחירי הנדל"ן לעלות בשש השנים האחרונות, באמצעות קביעת ריבית אפסית והדפסת כספים בהיקפים חסרי תקדים בהיסטוריה המודרנית. כן, גם בישראל. אבל עכשיו הוא מבקש לסובב את ההגה לכיוון השני; הוא יודע שהתהליך לא יהיה קל, והוא עושה הכנות להתמודדות גם עם אירועים לא נעימים בדרך ליעד." 
אירועים לא נעימים?
במילים אחרות - אנחנו נמצאים באם אמא של הבועה,  ניסוי שנערך על גבינו והביא לעליית מחירי הנדל"ן וניירות הערך באופן מלאכותי שאינו מתכתב עם הכלכלה האמיתית (השכר שלכם למשל לא עלה בשיעור כזה), ורק נותר לנו לקוות שהם באמת יודעים להוציא את האוויר מן הבועה בזהירות כפי שפישר מתיימר. בפעם האחרונה שהריצו מניות בהיקף כה גדול זה נגמר רע מאוד. אנחנו בישראל למודי נסיון.

אם תביטו הסטורית, רוב המשברים הכלכליים היו מלאכותיים ופיננסיים ולא כאלו שנבעו משינויים אמיתיים כמו תמורות בשוק העבודה, צמצום במשאבים, נזקי טבע או מלחמות, אלא פשוט רכבת הרים שהבנקים מייצרים ואנחנו דוהרים איתה בלית ברירה. פעם למעלה, פעם למטה. 
פרופ' ענת אדמתי מסטנפורד:
"המערכת הבנקאית אחראית על מערכת התשלומים, שצריכה להיות בטוחה כדי שהכלכלה תעבוד, היא כמו מערכת הכבישים של הכלכלה... כך שכאשר נוצרים עיוותים במערכת הבנקאית, הכלכלה יכולה לסבול. והכי גרוע, כשהבנקים הופכים להיות גדולים כמו שהיו באיסלנד, באירלנד או בקפריסין - כשהם נופלים כל הכלכלה נופלת. וזו הבעיה הכי גדולה שיש לבנקאות: הבנקים שגדולים מכדי ליפול. זה מסוכן מאוד. המערכת הזאת מאוד לא בריאה, היא נעה בין אופוריה למשברים."
האם אנו על קצה סופה של האופוריה וטרם משבר?

16 תגובות:

  1. אם כל כך טוב אז למה כל כך רע ???!!!

    השבמחק
  2. הסיכויים הם 50 50
    או שתהיה מהפכה עולמית בתחום הכלכלה(זה לא נראה ככה) ואז באמת ימציאו איזה שהיא דרך למחוק את כל מה שאנו יודעים כיום על כלכלה (הלוואה ריבית חוב) או שפשוט תהיה מלחמה גדולה שתמציא את התירוץ למשבר הגדול אי פעם ואז יהיה אפשר להמשיך את הכל עוד פעם מחדש...

    השבמחק
  3. הפתרון לאזרח הקטן הוא פשוט - להשקיע במדד המניות האמריקאי, כל פעם קצת, במשך שנים. דרך ארוכה - אך בטוחה - אל העושר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אלו שהיו צריכים לצאת לפנסיה בתקופת המשבר ב 2008 וגילו שנשאר להם רק חצי מהחסכונות לא בדיוק חשבו כמוך אז

      מחק
    2. אם המדינה תהיה היחידה שמדפיסה כסף השוק יהיה כל כך לא יעיל, מושחת וריכוזי שהמדינה שתעשה את זה תהיה בבעיה תחרותית קשה מאוד.

      מחק
  4. מה תיהיה התוצאה של אותו פיצוץ בועה? משהו מהכלכלה הנוכחית יצליח לעבור ו״להחזיק״ את ערכו דרך המשבר? איך והאם בכלל אפשר להתכונן?

    השבמחק
  5. פישר מעמיד פנים שהכל תמיד היה חלק מתכנית דו שלבית שהשלב הראשון שלה היה הגברת הנזילות וכך יוצרים משק מתפקד, והשלב השני תהיה העלאת הריבית כדי לסגל את ה"משק המתפקד" לתפקד בכוחות עצמו. אלא שמעולם לא היה שום חזון לשלב שני בפעולות הבנקים העולמיים. ביבי היה יכול למלא את תפקידו של פישר באותה יעילות, אם לא יותר. מתאים לסוכן המכוניות המשומשות להיות נשיא בנק שמפמפם לנו חזונות. כמו מטוס שנמצא באוויר ואין לו גלגלים, ופישר/ביבי יגידו שכדי שהמצב יסתדר צריך לטוס יותר ויותר גבוה, ובשלב השני - המטוס יהיה "בשל" לנחות. אלא שהדלק הולך ונגמר, עדיין אין למטוס גלגלים וההתרסקות בוא תבוא. כל הכנופייה הזו הם סתם חבורת אנשים מרוכזת בעצמה, רשלנית ושקרנית.

    השבמחק
  6. אנונימי צודק, הכל נעשה כדי להעשיר חבורה של בנקאים והצמודים להם. הבעיה שזו תעשייה מפלצתית המונה עשרות מליונים בעולם ובעלת השפעה עצומה על הפוליטיקאים. הנוסחה היא פשוטה - על מחזור של מליון הבנקאי יקבל בונוס של עשרת אלפים. על טריליון הוא יקבל עשרה מליון, ובמקביל כל דרגי ההנהלה בבנק, העושים כלום ימים ולילות

    השבמחק
    תשובות
    1. אופיר
      אני לא חושב שהכל נעשה כדי להעשיר את הבנקאים.התאור הנכון יותר לדעתי למערכת הוא גלגל שמזין את עצמו: המטרה הראשונה זה למנוע מהמערכת לקרוס ולכן חיברו אותה למכונת הנשמה בדמות הזרמת כספים. הזרמת הכספים הזו אכן מיטיבה בעיקר עם הגופים הפיננסים (זו לא תאוריה -זה מה שרואים כמעט בכל נתון פיננסי שמפורסם) והגופים הפיננסים שצוברים הרבה כסך וכוח הם אלה שמונעים את שינוי המערכת הזו שמיטיבה איתם דרך שליטה בקובעי ההחלטות (בעיקר דרך מימון הבחירות, כלי תקשורת והבטחת ג'ובים ).זה ברור ,גם לגופים הפיננסים, שכל הגלגל הזה ימשיך להסתובב בקצב הולך וגובר עד שיסתחרר ויאבד שליטה. לכן אני בטוח שגם הם שרויים בדילמה של בין להמשיך להרויח הון עתק לבין ההבנה שכל הרווחים האלה מקרבים את המערכת הזו לקראת סופה ולכן אנחנו רואים כל הזמן עוד ועוד טיקונים וגורמים מתוך המערכת עצמה שמתחילים להתנער מהשיטה ולהתנגד לה.

      מחק
    2. שניכם אמרתם אותו הדבר:
      הגלגל שמזין את עצמו=הכל כדי להעשיר את הבנקאים.

      כיון שמטרתה של השיטה כלכלית הזאת היא להעשיר את הבנקאים.

      מחק
    3. Here, briefly, is how the world works.
      Money is an invention - a tool which got hijacked for their own agenda by some sharp individuals as follows:
      By manipulation of its VALUE cycles of booms and bust in the economy can be engineered, causing transfer of REAL WEALTH - PROPERTY (which has intrinsic value) from the hands of the many, to the few, turning them into "sleeping slaves" in the process.
      The end game therefor, is complete and total ownership of the planet and its people.
      Think medieval feudalism.
      - Eran

      מחק
    4. כן,זה מערכת הכסף ששיכלל האילומינטי.
      הכסף עבר מהשליטה של אצלות הדם(המלכות) לאצולת ההון(הבנקאים).
      בדרך עבדו על האנשים שהכסף יעבוד לאזרחים(פרולטריון,דמוקרטיה וכיוצא בזה).

      ברגע שמספיק אנשים יתעוררו אז הכסף באמת יעבור לאזרחים בדרך זו או אחרת.

      מחק
  7. בכל הדיון הזה לא נאמר מהו הפיתרון. והפיתרון הוא: שרק המדינה "תדפיס" את הכסף הלאומי ובשום אופן לא שום גורם פרטי. זוהי כל התורה כולה על חצי רגל. ואם אתם רוצים לדעת יותר, היכנסו לבית הספר לכלכלה אמיתית, תתחילו עם הסירטון של פרופ' ריצרארד וורנר על הכסף שם.

    השבמחק
  8. אף אחד לא ייעלה ריבית. העידן הזה מת, אתם באמת מאמינים שיילן/ פישר או כל דינוזאור קיינסיאני אחר ייעלה ריבית וימוטט את השווקים במו ידיו?
    הפד ימצא כל פעם תירוץ למה למשוך עוד קצת עד שהנתונים הכלכליים (שעוברים מסאז' - כמובן זה לא הנתונים האמיתיים) יבשילו - מישהו יודע מה זה אומר? אני לא...
    בנתיים בשווקים יתחיל משבר אמון כי הפד ימצמץ ותהיה מגה מפולת.
    בכירי הפד יגידו שזה בגלל תאוות הבצע של וול-סטריט ושלהם אין שום קשר לזה. היינו בסרט הזה ב 2008.
    ואז יהיה גל רגולציות וכל מיני קשקושים והשוק שוב יתפס מעלה לאיטו עד המשבר הבא.
    מה שהיה הוא שיהיה

    השבמחק
  9. הבנקאים או במילים אחרות האילומינאטי חכמים מידי מכדי לתת לאשמה ליפול על הבנקים ובפרט על ההנקים המרכזים יותר נכון להם יהיה להפיל זאת על גורם חיצוני כמו משבר מלחמתי באוקראינה או ככל הנראה מגיפת אבולה מתוכננת ברמה עולמית זה יהיה הרבה יותר קל ונוח מבחינתם

    השבמחק
  10. דבר ראשון תודה על האתר הנפלא. פלא שיש עוד אנשים שאומרים את האמת ועוד בלי להרוויח ממנה שקל :-)
    עכשיו מה עושים? איך אני מגן על נכסי ועל משפחתי, מפני ההתפוצצות?
    אשמח אם תתנו רעיונות או תתוו דרך מה יעשה האדם הפרטי, לא מספיק רק להתריע, תנו כלים להתמודד ..
    תודה :-)

    השבמחק