יום ראשון, 19 באוקטובר 2014

עימות על הביטקוין: מני רוזנפלד יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי מול ד"ר נתן מרקוס מרצה לכלכלה

תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית (קול ישראל)

היום נפתח בישראל כנס הביטקוין העולמי שימשך יומיים. לקראת הכנס ערכנו עימות בנושא בין מני רוזנפלד ,יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי, וד"ר נתן מרקוס ,מומחה להיסטוריה כלכלית ומרצה בבית הספר לכלכלה בסנט פטרסבורג. האזינו:



מתוך התכנית "הכלכלה האמיתית" רשת א' של קול ישראל - כל יום ראשון בין 12:00  ל13:00

9 תגובות:

  1. לא הבנתי למה הביטקוין טוב? איך הוא תורם לכלכלה תרומה חיובית?
    האם למי שאין מחשב יכול להיות לו גם כן ביטקוין?
    האם אפשר לקנות בביטקוין כל דבר (גם פלאפל)?

    השבמחק
    תשובות
    1. למה הוא טוב ולמה הוא תורם לכלכלה חיובית אלה שאלות קצת גדולות על תגובה
      אבל לגבי 2 השאלות האחרונות שלך -
      כן, לא חייבים מחשב בשביל ביטקוין אבל כן צריכים גישה כלשהי למחשב כלשהו כמו אתר אינטרנט או סמארטפון.

      מה שאפשר או אי אפשר לקנות עם ביטקוין זאת רשימה עדיין קטנה אבל גדלה מהר מאוד. יש מסעדות/בארים שמקבלים, לא יודע על פלאפל. הפוקוס העיקרי הוא על הזמנות באינטרנט. לצורך העניין, השנה כבר אפשר לקנות כרטיסי טיסה וכל דבר מoverstock.com אם אתה אמריקאי

      מחק
    2. זה מטבע שלא צריך איתו בנק. העברה ללא בנק, החזקת המטבע ללא בנק.
      למה זה טוב?
      כי בנק ישראלי מוריד את הערך של המטבע כל הזמן על ידי הדפסה של כסף.
      יצירת כסף נוספת נעשית על ידי הבנק. כשאתה לוקח הלוואה הבנק למעשה מדפיס לך כסף. יוצר כסף יש מאין וגם מבקש ממך ריבית, כסף נוסף, כשהכסף הנוסף בכלל לא קיים במערכת הכלכלה. מה שאומר שתמיד יהיה חוב לבנקים. תמיד המערכת תגיע לחדלת פירעון ועיקולים על ידי הבנקים. גם אם תצליח להביא כסף לבנק הבנק יקח כסף או יעקל ממישהו אחר.
      אנחנו עבדים של הבנקים. יוקר המחיה גם נוצר על ידי הבנקים כי צריך תמיד להעלות מחירים בגלל החובות לבנקים.
      בועת הנדלן בישראל נוצרה כי בנק ישראל הוריד את הריבית מה שגרם למשקיעים לברוח מהבנקים ולקנות דירות. המשבר הזה התחיל בגלל הבנקים בארהב
      אפשר עוד הרבה להמשיך אבל העיקרון הוא
      ביטקוין ומטבעות דומים עוקפים את הבנקים מורידים את הצורך בהם.

      מחק
    3. הטענות שלך על למה הביטקוין טוב אינן נכונות כלל.

      גם הביטקוין נוצר יש מאין כל 10 דקות (לערך). התהליך אמור להתרחש בקצב שלא יעלה על הביקוש למטבעות החדשים ובכך לא יפחית את ערך המטבע. גם הבנק המרכזי בישראל, לא רשאי (בעיקרון) להדפיס יותר כסף מצמיחת התל"ג כל שנה. כמובן שהיום המשחק שונה והבנק המרכזי אינו יכול להתייחס לעצמו כשחקן בודד במערכה. ישנם כוחות גלובליים שמשפיעים מאוד על שער השקל.

      גם בביטקוין מי שמדפיס כסף גם לוקח עמלה על ההעברה מחשבון לחשבון. אמנם הסכומים קטנים בהרבה, אך נתונים לחסדם של אלה שמאפשרים את ההעברות הללו.

      אתה צודק שהכלכלה הנוכחית מבוססת חוב ושתמיד חלק מהמערכת תגיע לחדלות פירעון, אך המצב אינו שונה בביטקוין שכן אין זאת מערכת סגורה. היא עובדת עם כל המטבעות האחרים לכן כסף תמיד יעבור מאדם שיש לו לאדם שיש לו יותר...

      בועת הנדלן בישראל, לא נוצרה בגלל הורדת הריבית. קצב עליית מחירי הנדלן נשאר יציב יחסית לאורך 60 השנים האחרונות, ונע במחזוריות של עליות וירידות כל 10 שנים.

      ועכשיו ללמה הביטקוין כן טוב.
      ישנן סיבות רבות, אך לדעתי הסיבה העיקרית היא שהמטבע מבטל את כוחם (המושחת) של ממשלות על הכסף. אין לממשלות (באופן עקרוני) יכולות לעשות מניפולציות על מטבע שלא בשליטתן.

      מחק
    4. יתרון חשוב נוסף של הביטקוין הינו שזו הפעם הראשונה שהצליחו לייצר מערכת דיגיטלית מבוזרת, שמסוגלת לתחזק את עצמה ואינה צריכה גוף מרכזי שיעשה זאת.
      אינני חושב שהביטקוין עצמו יחזיק עוד שנים רבות (ליתר דיוק אחרי 2024, בשיא המשבר הגלובלי) אך הוא כן יוכל להוות תשתית למטבע שיחליף את הדולר כרזרבה עולמית.

      מחק
    5. כרגע החסרונות בביטקוין גדולים עשרות מונים מהיתרונות.
      מי שמדבר על איבוד היכולת של הממשלות לשלוט בהיצע הכסף ואיבוד יכולתן לעשות מניפולציות על כסף: ממשלה יכולה בשניה לחוקק תקנה נגד הביטקוין והנה היא שברה אותו לחלוטין. ביטקוין לא יצליח אם ממשלות לא ירצו שיצליח.
      שנית כל, ולדעתי פה יקום ויפול הביטקוין- אי אפשר לקבל אשראי בביטקוין לכן יש לו חסרון תחרותי משמעותי מול מטבע שמוחזק ע"י בנק והסקטור העיסקי בחיים לא יעבור אליו.

      מחק
  2. ביטקוין לא טוב כי הוא רק אלקטרוני.
    אם הוא משמש רק לדברים באינטרנט זה הגיוני.
    ללכת עם מכשיר אלקטרוני בשביל לקנות משהו זה סירבול במקום פישוט.

    לי אין בכלל פלאפון,אבל גם אם היה לי נראה לי טוב שצריך מכשיר אלקטרוני בשביל לשלם.
    לא הגענו עדיין למצב של star trek

    השבמחק
  3. הביטקוין הוא מהפכה אמיתית.
    מהפכה בקנה מידה בלתי נתפס.
    לראשונה בהיסטוריה האנושית, אדם יכול להשקיע את כל הונו במטבע שאינו פיזי, וכל שנדרש ממנו זה לזכור סיסמא,
    שאיתה הוא יכול לנסוע עם כספו לכל מקום בעולם. הוא לא תלוי באף בנק שיבצע לו העברות, או חשש ממסים ועיקולים.

    מתרחשת היום בעולם מלחמת שוטים, חלם שלא נראה כמותו, מלחמה בה כל מדינה נלחמת על מנת להוריד את ערך המטבע שלה. טירוף מערכות.
    http://www.amazon.com/The-Death-Money-Collapse-International/dp/1591846706/

    אני מאחל בהצלחה לכל הצדדים, ומאמין שכולם יצאו מנצחים. כל מטבעות העולם שאינם מגובים בדבר, יצללו ויצללו עד שאנשים יאבדו את האמון בהם.
    אנשים שיוצאים מהקופסא, קוראים, חוקרים ומבינים את המשמעות של הביטקוין, יודעים שהוא יהיה שם ביום שזה יקרה.
    ומי שישכיל לשים את עצמו מהצד הנכון של המשוואה, לא יצטער.

    כל מה שראינו עד היום בביטקוין זה בקושי פרומו. הוא יכול אפילו לרדת חזרה ל- 20$ (מקווה שלא), אבל יומו הגדול יבוא.

    ולאנונימי מ- 22:12
    על הבסיס של פרוטוקול הביטקוין יצמחו עוד ועוד רעיונות וממשקים חדשים.
    כבר היום, אתה לא צריך שום מכשיר אלקטרוני, יש לך כרטיס חיוב שמבוסס ביטקוין:
    https://in.xapo.com/campaign/debit/
    ואנחנו רק בהתחלה.

    השבמחק
  4. אחלה דבר הביטקוין הזה.
    לפני שבוע קבלתי משכורת בביטקוין ועכשיו אני מנסה לשלם באמצעותו את השכירות אבל אבוי, ערך המטבע בדיוק צנח בעשרות אחוזים. נו טוב, אין אוכל השבוע :-P

    עם כל הכבוד לאינפלציה בשקל, ביטקוין מאבד לעיתים קרובות ביום מה שהשקל איבד בעשור (או דור, או מאה). את השקלים מדפיסים בהתאם לנתונים כלכליים בעלות אפסית, את הביטקוין מפיקים ביוקר בפתרון חסר תועלת של בעיה תוך כדי בזבוז חשמל מטופש למדיי.

    שלא לדבר על הסיכון התמידי שרגולציה נוקשה תרסק אותו ברגע, מונופולים בתחום הכרייה, המרת הביטקוין למטבעת אחרים או להפך או סתם קריסה זמנית או איבוד המפתח והקשר עם הארנק הוירטואלי.

    לכל מטבע יש מדינה שערבה לו, אפילו כשמחליטים להחליף אותו או להוציא שטרות\מטבועת מהמחזור אתה מקבל 10 שנים להחליף אותו. אתה חושש מקריסת המדינה? הביטקוין לא יעזור לך במקרה הזה כשרשתות התקושרת יקרסו, המרחב האווירי והימי ייסגר ובגבולות היבשה יחכו לך לכל היותר חיילים של המדינות השכנות שישמחו לטבוח בך אם תחליט לחצות את הגבול. ופורעים יקחו לך את המחשב, הסמארפון וכל מה שיש לך, את אשתך ייקחו כשפחת מין ואת ילדך כעבדים. אבל היי! אל דאגה "יש לך" (לפחות ככה אתה טוען) ביטקוין, זה בטח יציל אותך.

    בקיצור, הביטקוין רעיון נחמד, מהפכני, יכול לשמש השראה לפרויקטים מעניינים בעתיד אבל החבר'ה שמתעסקים בזה, רובם קצת חיים בסרט.

    השבמחק