יום שלישי, 8 במאי 2012

הכינו את המדפסות - תמונת המצב ביוון וצרפת בעקבות הבחירות האחרונות

המועמדים לפרלמנט היום בחיים "הדמוקרטים" נשלטים על ידי הבנקים - לא בנשק אלא בחוב, לא בצבאות חמושים אלא על ידי צבאות של עורכי דין, לא על ידי בידוד בכלא אלא על ידי נידוי תקשורתי . תפקידם של המועמדים מתרכז בסה"כ בהפחת תקוות שווא באזרחים כל כמה שנים...
המצב באירופה לא שונה.גם פה המפה הפוליטית השתנתה אבל הבעלים הם אותם הבעלים. לפניכם תמונת המצב ביבשת רגע אחרי דרמת הבחירות שם.

יוון
אלו הבחירות הדרמטיות יותר מבין השניים ,מעצם העובדה שהן עלולות להוביל את יוון מחוץ לאירופה:
שתי המפלגות הגדולות ביוון, שהרכיבו את הקואליציה ושהעבירו את תכנית הצנע החריפה על מנת לזכות בסיוע אירופי ולהישאר בגוש היורו, הצליחו לזכות ב-149 מבין 300 המושבים בפרלמנט. בשביל להקים קואליציה צריך 151 חברים. כל שאר עשר המפלגות הן מתנגדות מובהקות לתוכנית החילוץ היוונית. המשמעות ברורה וקשה: נכון להיום על מנת להקים קואליציה תצטרך אחת המפלגות הגדולות לוותר על תוכנית החילוץ ולפרוש מגוש היורו.
החילוץ היווני הוא שם מטעה כי בשטח מדובר בחילוץ הבנקים פושטי הרגל באירופה על חשבון כספי המיסים של היוונים. לא פלא  לפיכך שמערכת הבנקאות והמשקיעים עוקבים אחרי המפלגות הסרבניות האם יחזרו בהם. אם זה תלוי במנהיג מפלגות השמאל אז הסיכוי לכך שתהיה תמיכה בתוכנית החילוץ הוא אפסי. הוא קרא אתמול להקמת קואליציה שמתנגדת לחילוץ :
"המפלגות שחתמו על הסכם החילוץ ללא אישור העם היווני, היום הם המיעוט", הכריז טסירפס.
לעומתו מנהיג הימין הקיצוני ביוון טוען כי הכל משחק: "נראה ששוב נקבל קואליציה שתתמוך בצעדי הצנע החריפים במדינה".
גם כך וגם כך מדובר במשחק מכור עבור הבנקים: מערכת הבנקאות באירופה תקבל את הכסף -בין אם זה יהיה מכספי המיסים היווני או דרך נשיא הבנק האירופי מריו דרגי והחברים הטובים מהפדרל ריזרב שיבואו וינפיקו תוכנית חילוץ נוספת. שלא יהיה לכם ספק, כשהבנקים בצרה הם יחולצו ולא משנה כמה צריך יהיה לשלם או להדפיס. בהסתמך על חובות הבנקים כיום, אנו צפויים במקרה כזה לקבל את תוכנית החילוץ הגדולה שהיתה אי פעם בהיסטוריה.

דוגמא טובה לטענה זו ניתן לקבל רק מאתמול בספרד:  לאחר שטען רק בשבוע שעבר כי לא יחלץ בנקים , הודיע ראש ממשלת ספרד מאריאנו ראחוי כי בכוונתו להזרים למערכת הבנקאית כספים מקרנות ציבוריות כדי  להמריץ מחדש את האשראי בכלכלה .אלו הן מילים יפות שהמחלצים אוהבים להשתמש בהן כדי להסתיר את העובדה שללא חילוץ ,הבנקים היו בעצם פושטים רגל.
זה חילוץ שמגיע בנוסף לקרוב ל450 מיליארד דולר (!!) שכבר הוזרמו לבנקים הספרדים מהבנק המרכזי של האיחוד והפדרל ריזרב רק בשנה האחרונה. את ההשפעות של החילוצים האלה נרגיש מתישהוא בשנים הקרובות בתור אינפלציה.

צרפת
בשכנתה של ספרד באירופה זכה מועמד הסוציאליסטים פרנסואה הולנד. גם הוא כמו היוונים תומך בהפסקת הקיצוצים ובעצירת העלאות המיסים.אבל הולנד מפיח תקוות שווא בצרפתים. להולנד אין אפשרות אמיתית היום לבצע את כל הבטחותיו מכמה סיבות:
1. הולנד טוען כי יוכל לגייס עוד 29 מיליארד יורו ולהגדיל את ההוצאות ב-20 מיליארד יורו. אלו סכומים יפים אך מגוחכים אל מול החוב הלאומי ההולך וצומח של צרפת הנאמד כבר היום על 1.74 טריליון יורו ,סה"כ 26,900 יורו עבור כל אזרח.
2. המיסוי על העשירים שבונה עליו כל כך הולנד,אמנם תורם לצדק החברתי אבל מעולם לא הציל כלכלות ובטח לא מספק מספיק הכנסות אפילו בשביל לאזן את הגרעון הצרפתי. גם כך העשירים מעסיקים בדרך כלל את יועצי המס שהיו מעורבים בכתיבת אותם חוקי המס או את אלו הטובים במיוחד שמכירים כל חור בו ,כך שתמיד ימצאו את הפרצות כדי להתחמק מתשלום כזה.
3. הוא בעד העלאות מיסים לעשירים אבל בו זמנית הוא תומך בהדפסה מאסיבית של כספים באירופה, שמשמעותן העלאת המס הסמוי הכי גדול המוטל על מעמד הביניים והנמוך שזו האינפלציה.
4. מיסוי נוסף שבעזרתו הוא טוען שיוכל לגייס כסף הוא דרך הבנקים, עליהם הוא מאיים שימסה 15% מרווחיהם.
הוא לא מסביר רק כיצד ימסה בנקים שרק השנה קיבלו הלוואה של עשרות מיליארדים מהבנק המרכזי באירופה על מנת שיוכלו לשרוד. ברויטרס אפילו נכתב בעבר כי לפי הערכות אנליסטים קיימת סבירות גבוהה שהמס שילקח הוא דווקא יהיה מהאזרח הצרפתי כדי לחלץ את אותם הבנקים.
5. הוא קורא לשוויון חברתי לכל אך בו זמנית הוא תומך נלהב בשיטה המוניטארית המונהגת על ידי הבנקים ,לטובת הבנקים ושבשליטתם הבלעדית. אותה שיטה מעבירה באופן שיטתי וללא קשר למי נמצא בשלטון, את העושר מכלל האוכלוסיה אל עבר קבוצה קטנה של אנשים. על מנת שהמערכת תוכל להתקיים תחת השיטה הזו רוב האזרחים בצרפת חייבים להיות בחוב כדי שאחרים יוכלו להתעשר. זו עובדה מתמטית שמוכחת בנתונים ושסותרת את יעדיו.
6. הוא קורא להורדת גיל הפנסיה ולהגדלת הוצאות הממשלה. אך לא ברור איך יעשה זאת כאשר הוא כפוף לאותה שיטה שגורמת וגרמה באופן שיטתי למחסור בכסף עוד לפני בכלל שההוצאות ,כמו שמעוניין הולנד, יגדלו.

הציפייה של עמו כי יהיה להם עתיד טוב יותר עלולה להתגלות כלא יותר ממלכודת דבש שתביא תוך זמן קצר את צרפת אל סף פשיטת רגל, אם באמת ילך עם משנתו עד הסוף. השיטה מונעת ממדינות להגדיל את ההוצאות שלהן מבלי שישלמו על כך מחיר כבד בצד החוב. והחוב הגדל צובר ריבית גדלה והריבית היא אכזרית ונושכת ללא התחשבות במפלגה השלטת- בין אם זו סוציאליסטית או קפיטליסטית.
המציאות שהולנד יצטרך להתמודד עימה אפילו קשה עוד יותר : הוא מקבל מדינה על סף פשיטת רגל (כפי שניתן לראות היטב בגרף תמחור חוזי הבטוח נגד חדלות הפרעון של צרפת מול ארה"ב למטה) ולכן גם כך וגם כך הוא יזדקק בנקודה מסוימת שמדפסות הבנק המרכזי באירופה ובארה"ב יעבדו שעות נוספות .הם מצידם ישמחו לעזור לו במיוחד כשהם יודעים שהעזרה תתמקד בבנקים...והכל במטרה להמריץ את הכלכלה..כמובן.



11 תגובות:

  1. אם הולנד יקיים את שהבטיח, בעיקר את החלק בדבר המיסוי הפרוגרסיבי (ה70% מס שהוא הציע זו התחלה טובה), זה אמנם לא יוציא את צרפת מהמשבר אבל יהפוך את החיים של הצרפתים להרבה יותר נסבלים.
    השאלה הגדולה היא האם הוא יצליח להתמודד עם הלחץ הבינלאומי ובאמת לעשות את זה.

    דרך אגב, הפרצות בחוקי המס, הן לא באמת פרצות אלא חורים שנעשים במכוון כדי שהעשירים לא ישלמו.

    השבמחק
  2. לא יותר קל פשוט לפרוק עול מהבנקים ולשנות שיטה הזויה

    השבמחק
    תשובות
    1. שימו לב לכלל התמונה למשל המשטרה החליפה מדים לצבע מרתיע והם עומדים בכל פינה, כפי הנראה לקראת הצנע הגדול ונקיטת צעדים לאי נפילת המשטר"הבנקים", קצת נראה לי כמו כיבוש בנקאי ולא משהו שעוזר לי לאזרח , הרוב המוחלט שבוי בידי יחידים באמצעות עגל זהב

      מחק
  3. אם יש משהו מעודד בתוצאות הבחירות בצרפת וביוון, הרי זה העובדה שהבוחר האירופי מתחיל להבין שמשהו יסודי מאד לא עובד, והוא מחפש אלטרנטיבות.

    השבמחק
  4. לעומת הבחירות מסביבנו ביבי חיזק את הקואלציה ודחה את הבחירות בעוד יותר משנה.
    האם אנחנו על סיפם של גזרות כלכליות? התקציב לשנה הבאה יהיה כנראה מאוד לא ידידותי בלשון המעטה.

    השבמחק
  5. זה ממש מדגדג לי להוציא את כל הכסף מהחשבון הספרדי שלנו ... :|
    ביביבי

    השבמחק
  6. סקינסי בריסטל8 במאי 2012 בשעה 18:52

    1.הזהב מתרסק - מוזר זה היה אמור להיות הפוך ?
    2. הכיוון החיובי שגם אם עדיין השיטה מוניטרית הנוכחית תימשך , אנשים לאט לאט מבינים שהבנקים וכספי החילוץ המוזרמים אליהם במקביל הם הבעיה ולא הפתרון .
    השוק הוא לא באמת חופשי - אני מכנה אותו -"קומוניזם של תאגידים".

    השבמחק
  7. הזהב יעלה כאשר מדד הפחד VIX יעלה מעל 25 נקודות, צריך להבין שהפסיכולוגיה משפיעה קצת אחרי שרואים את מדד הפחד עולה.
    ההקדמה שראינו לפני מספר חודשים בארצות אירופה מתחילה עכשיו להתממש זה גם הזמן להשקיע בזהב (תעודות סל) לפני שהוא נוסק (זאת דעתי).

    השבמחק
  8. ערן לפי וויקפדיה החוב של ארה"ב מתחלק לשתים לאזרחי ארה"ב ולמדינות חיצוניות. וגם אצל כל מדינה זה מוגדר ככה. אז ככה כולם חיבים לכולם לא? זה מראה שממשלת ארה"ב חייבת אג"חים לאזרחים שלה. אתה יכול להסביר על זה. תודה.

    השבמחק
  9. ערן נראה שיש התפלגות בין ארה"ב למדינות אירופה כיוון שבארה"ב הבנק המרכזי
    קונה את רוב החוב של עצמו ולכן הריבית על האג"ח של ארה"ב נמוכה מאוד ובאירופה
    אין בנק מרכזי לכל מדינה והבנק המרכזי האירופאי מלווה כסף למדינות החברות אבל
    תוך שיעבודים,מיסים וריבית גבוהה יחסית לארה"ב.
    רוצה לומר התרחיש הסביר ביותר כרגע זה היפראינפלציה בארה"ב ומיתון באירופה.

    השבמחק