יום רביעי, 30 בינואר 2013

פורש בשיא

הנגיד אמר אתמול במסיבת עיתונאים כי הוא משאיר את המשק במצב טוב.
המשק אכן היה זקוק להרבה כסף במשבר 2007 כדי שמצבו ישאר יציב אחרי שאיבד הרבה מכספי היצוא למדינות שהחלו לקרוס.בלי כסף המשק לא היה מתפקד ופישר היה חייב למצא סקטור אחר שיחליף את כספי היצוא והוא מצא אותו: למשק הוזרמו בסוף כמויות גדולות של כספים שמקורם בחוב שנועד בעיקר לצרכי משכנתא ,שתודלק במכוון למטרה זו על ידי מדיניות הריבית הנמוכה שהנהיג הנגיד. אלא שכמו באמרה המפורסמת שלכל שבת יש מוצאי שבת גם לכל חוב יש את זמן הפדיון. פישר יודע שמהפרה החולבת של החובות הציבוריים כבר נשאב כמעט כל החלב והוא יודע שבלי חלב נוסף יתגלה הבלוף. הנגיד הודיע אתמול שיעזוב אותנו לפני שנגלה שהמשק צמח בשנים הקודמות על חשבון השנים הבאות והחליט לפרוש בשיא -בשיא החובות שיצר עבור אזרחי המדינה. 
הנה כך צמחו הררי החובות למשקי הבית ממאי 2005 אז נכנס פישר לתפקידו כנגיד בנק ישראל ובכל מאי בשנה עד נובמבר 2012 (הזמן הכי מעודכן שיש עליו נתוני חוב). החובות הם ביחידות של מיליארדי שקלים.
מקור :בנק ישראל




23 תגובות:

  1. אז בעצם.. למרות שקצב גידול החוב(=כסף) לא השתנה משמעותית, עדיין הכנסות הממשלה ממסים ב2012 נמוכות מהצפוי
    לאן הכסף הזה הלך?
    (אולי זה גם מסביר למה האינפלציה השנה היה נמכונה יותר מהשנים הקודמות?)

    השבמחק
  2. I don't understand the economic reasoning you attribute to Fischer..let's leave that..shouldn't you post data from say 2000 to cement your argument?
    I'm no fan of Fischer, but keep my eyes on the foxes - knowing already that the banks own the politicians, and that the bankers were going to make big time money from all those fat mortgages all that the politicians needed to do was smth. they're expert in already - nothing.
    Fischer tried to stop the madness by mandating 75% limit on mortgages..they responded by pretending not to see the new plot...offer loans against peoples pensions..I couldn't believe it but
    ...
    http://www.iba.org.il/bet/bet.aspx?type=aod


    סדר יום עם קרן נויבך 30.01.13

    Move Player to:
    01:32:24

    If you were Fischer wouldn't you get the hell out too?
    To find out why they're allowing this, look up a recent post with Carlin link and watch it again and again.
    Regardelss, they didn't increase the supply when rates were going down - now the goose is out.
    - Eran
    PS
    What happened in the States is about to unfold in Israel..sell your apartment, move to rental - offer to pay 6mo.ahead for 2 years lease, park your FAT CASH in 3,6,9 mo. CDs as explained in another post..pay rent from the interest..and wait for the inevitable.
    Such opportunities where one is positioned to act on them may come only once in a lifetime.
    Don't forget to send me a thank you note.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לי בעיה להודות לך וגם לתת לך אחוזים מהרווח אבל האם אתה תשתתף גם בהפסד?
      אם אני מוכר את הדירה ועוד שנה המשקיע שייקנה אותה יימכור אותה ב-10% יותר ואם ה S&P יעלה ב-10% השנה כשאני יושב על המזומן אתה תשתתף איתי בהפסד?
      מדהים אותי הביטחון שלכם במה הולך לקרות....
      כבר 3 שנים שאני עוקב אחרי הפורום הזה, את העלייה במחירי הדירות הפסדתי... וגם את הראלי האחרון במניות... שאני מחכה לפיצוץ ה"בלתי נמנע" לדעתכם...

      מחק
    2. שלום אנונימי,
      קודם לגבי הבחור שהגבת אליו,Eran, הוא מגיב קבוע באתר אבל לא חלק מצוות הכותבים וההמלצות שלו הן על פי דעתו שלו בלבד. אתה באותה מידה יכול להביא פרשנויות ותחזיות משלך בתגובות.
      דבר שני,
      אני לא יודע איך 3 שנים אתה עוקב אחרי הבלוג כי הוא קיים רק שנה וחצי. והדבר האחרון - מעולם לא המלצנו לך במה להשקיע זאת לא המטרה שלנו אלא להציג עובדות ודעות, אז אם ביצעת השקעה שיהיה לך המון הצלחה והכי חשוב עצה אישית: קח עליה אחריות. אל תקשיב לא לEran, לא לכלכלה האמיתית, לא לבועת נדל"ן ולא לאף פרשן או עיתון כלכלי - חקור בעצמך, עיין בדברים שהועלו ,הפרך או אמת אותם והגיע למסקנות לבדך.

      ערן

      מחק
    3. אוקיי קיבלתי, היה נדמה לי שהפורום הזה כבר קיים הרבה יותר זמן.
      אני עוקב אחרי הפורום אבל ממה שלמדתי עד עכשיו נראה לי שהכוחות שמנהלים לנו את הכלכלה (הבנקים המרכזיים והפרטיים, הממשלות והעיתונות הכלכלית) הרבה יותר חזקים מכל התיאוריות שלנו... וכמו שאומרים:
      "you better join them than trying to beat them"...
      זה מה ש"נראה" לי ואתה צודק שכל אחד יעשה את החישובים לעצמו ושוב חורה לי קצת הביטחון של חלק מהמגיבים פה על העתיד לקרות כשיותר מדי זמן העתיד הזה לא מתגשם...

      מחק
    4. תשקיע בביטקוין (זאת ההצעה הכי טובה שתוכל לקבל)

      מחק
  3. הביקורת עליו לא מוגזמת? (וכן ההתלקקות של סבר פלוצקי מצד שני) אי אפשר לדעת אם הוא הציל את ישראל ממשבר כלכלי חמור בצעדים שלו, אבל הוא הצליח לאזן ולמתן את ערך השקל במטרה לעזור ליצוא וקנה דולרים שאפשר להמיר אותם חזרה. לגבי הטענה שהוא קנה אותם בשער גבוה מהנוכחי הרי הכוונה היתה להוריד את ערך השקל. המטבע של השכנות שלנו יורד בעשרות ומאות אחוזים והכלכלה שלהם מתמוטטת בשל כך. איך אפשר לטעון שהוא עשה צעד רע? ולגבי המשכנתאות, הריבית העולמית נמוכה מה יש ביכולתו לעשות? בניגוד לרוב הפוליטיקאים הוא לא נתקע לנצח, הוא עוזב מרצונו והצליח שלא להתלכלך. אז לא צריך לחפש מתחת לאדמה איך להציק לנגיד גם אם אנחנו לא אוהבים את כל הרעיון של נגידים. ולהגיד הוא עוזב בשיא זה ילדותי וחסר משמעות. מתלוננים גם שהוא רע וגם שהוא לא נשאר? זה כמו להתלונן שהארוחה לא טעימה והמנה גם קטנה מדי.

    השבמחק
    תשובות
    1. השמיים יפלו,
      פישר עשה כל מה שהוא יכול כדי להשאיר את כלכלת ישראל צפה מעל המים אבל בכך גרם לה לנזק יותר גדול בעתיד כי הוא רק דחה את הבעיה והפך אותה ליותר גדולה.
      זה נכון למשל שהוריד את ערך השקל אבל עתה הוא נמצא בהפסדים של כ100 מיליארד ש"ח על ההרפתקאה הזו שאנחנו נצטרך לשלם בעתיד. הוא מנע מיתון אבל הכניס עשרות אלפי משפחות לחובות שלעולם לא יצאו ממנו. הוא עשה את המקסימום לדחות את המשבר במסגרת השיטה הקיימת אבל לא ניסה לפתור אותו כי בשביל לפתור אותו הוא היה צריך להתעמת מול חבריו בקרן המטבע ועל כך הביקורת.
      הוא עוזב כשמצב המשק טוב (טוב למשק ולאו דווקא לאזרח) אבל במחיר שאנחנו נמצאים בשיא החובות- זו עובדה חשובה שכדאי שכולם יכירו בה.

      ערן

      מחק
  4. אין מה להלין על פישר אם כל החכמים (פרופסורים דוקטורים בכלכלה) לא מבקרים אותו בתקשורת. כולם סוגדים לו בעיוורון. כולם בעמדות כלכליות גבוהות שממש לא מעניין אותם מצבם הכלכלי של אזרחי המדינה. אגו התפקיד דוחף אותם לתוצאות שהגרפים מראים.
    אני לא אתפלא אם פישר יעלה בסולם השליטה בארץ, אל תשכחו שהוא חבר ב CFR אג'נדה וחונטה אמריקאית ששואפת לשלוט על העולם הכלכלי ומיישמים את ה NWO.
    פישר נמצא עכשיו בעמדת קפיצה לתפקיד יותר בחיר (שר החוץ/נשיא).

    השבמחק
  5. לאחרונה נפטר משה זנבר. מישהו שמע עליו ברחוב? הוא היה נגיד בנק ישראל. האם עשו ממנו גבור לאומי וגאון תורן או מנהיג דגול מציל אומה? כל הסיפור עם פישר זה חלק מהאצלה והכתרה של עובדי מדינה בכתרים כאילו היו בעלי דם כחול. זה גם טוב להעסיק את העם המטומטם ולעקר אותו. למנוע ממנו מלהעביר ביקורת על המלכים והרוזנים שמולכים בו

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ניתן לתאר את מה שקורה אחרת.
      גם התגובית הקודמת של אבי וגם זו.

      פישר צריך לקוות שיעבור מספיק זמן כדי שישכחו ממנו ולא יקשרו אותו להשפעה העתידית של פעולותיו במסגרת תפקידו על כלכלת ישראל ואזרחיה.

      לדעתי פישר אינו שונה מגרינספן, ברננקי ושות.

      מחק
  6. האם לקחת בחשבון את גידול האוכלוסיה? זה לא אמור למתן את האפקט הדרמטי של הגרפים?

    השבמחק
    תשובות
    1. ל 13:30



      בוא נעשה את זה בחישוב גס:

      גידול האוכלוסיה בשנה הוא בסביבות 2%
      על הדרך ניקח בחשבון גם 2% אינפלציה בשנה

      כך שבמשך 7 שנים (2005 - 2012) סה"כ החוב אמור לעלות ב32%

      ב2005 חובות המשכנתא היו 118 מיליארדי שקלים.
      כך שבתוספת 32%, ב2012 אצפה שהחוב הכולל יהיה בסביבות 156 מיליארדי שקלים.
      אבל החוב בפועל הוא 241 מיליארדי שקלים - עדיין גדול משמעותית יחסית ל2005.

      השאלה המעניינת היא - האם החוב באמת גדל או שהגידול בחוב הוא בעצם אינפלציה גבוהה שאינה ניראית בחישובי הלמ"ס...


      מחק
    2. איזה חישוב עשית שהגעת ל32 אחוז בבקשה תענה קוראת ותיקה באתר

      מחק
    3. אפשר בבקשה לענות לי איזה חישוב עשית
      מעיין קוראת ותיקה מתחילת הקמת האתר תודה מראש מעיין

      מחק
    4. הוא חישב 2% גידול אוכלוסיה ועוד 2% אינפלציה לשנה על 7 שנים
      שזה יוצא:
      1.04 בחזקת 7
      שזה 1.3159
      כלומר 32% אחוז תוספת בקירוב

      לא לשכוח שצריך לחשב ריבית דריבית...

      מחק
  7. סך האוכלוסיה השנתית מ2005 עד 2012 מראה שסך החוב השנתי ביחס לגידול האוכלוסיה יורד באופן רציף כך שלא ברור מה משמעות הנתונים ביחס לארוחת הבוקר שלי או גודל הפנסיה שלי.
    מה שבטוח שככל שהעיניים גדולות יותר כך התסכול של חוסר הכסף גדול יותר.

    השבמחק
  8. האם קיימים נתונים לשנים שקדמו ל- 2005? מעניין יהיה לראות מה הייתה המגמה בגידול החובות לפני כניסתו של הנגיד סטנלי?

    השבמחק
  9. אתה מראה נתונים חלקיים
    קשה להבין מהנתונים את גודל החוב מול יכולת הייצור של המשק, תוצר לאומי, בכל שנה.....

    השבמחק
  10. אי אפשר כרגע לבקר את הנגיד היוצא. רק עוד 10 שנים תוכלו לראות את כל התמונה. ההתנהלות שלו מביאה תוצאות שחלקן יראו בעתיד. אי אפשר להגיד שהוא הציל את ישראל משואה כלכלית היות והוא הגיע על בסיס שקודמיו בנו. גם התקופה שהוא היה נגיד היא תקופה של משבר כלכלי הגדול ביותר בחייו של בן אדם, ועוד בעידן שבו מעולם לא היתה התפתחות טכנולוגית, תרבותית וחברתית מהירה כזו. אם הנגיד והממשלה הבאה יצליחו לחלץ את עם ישראל מהחוב, פישר ישאר בזכרון כגאון, אם הם יכשלו, יאשימו אותם שהם קיבלו כלכלה טובה והורידו אותה לטמיון.

    השבמחק
  11. מה לא ברור הרי ידוע לכל מי שעיניו בראשו שפישר דואג לאינטרסים זרים מידי חודש נפגשים נגידי 25 המדינות המתועשות בשוויץ לפגישת התייעצות סגורה בה מתואמים הדברים באופן מוחלט למי שקרא את הכתבה בגלובס לפני כחודשיים בה דווח על הפגישות האלה עם שמות הנגידים שם לב באופן מוזר שכולם בוגרי אוניברסיטת mit בה הם גוייסו לחונטה השלטת רוב הסיכויים שהנגיד הבא יהיה גם כן בוגר אוניברסיטה זו או לפחות עבד בה או היה קשור אליה

    השבמחק
  12. אנשים תמימים שלא מבינים.בואו ואסביר.
    פישר עשה נזק
    ונזק בלבד.
    לא היה צריך לעשות כלום.
    במצב היפוטטי אם בנק ישראל לא היה קיים
    בעשר שנים האחרונות. מצבנו היה הרבה יותר טוב !!!

    השבמחק
    תשובות
    1. טוב אבל אתה לא יכול לקרוא למה שכתבת הסבר :/
      זאת סתם הדעה שלך או המסקנה שלך על סמך דברים שלא ציינת

      מחק