יום חמישי, 12 באפריל 2012

סביב הגלובוס ומאחורי הקלעים נשלמות ההכנות ליום שאחרי הדולר

הדולר האמריקאי יסיים דרכו בתור מטבע הרזרבי בעולם ,לא מן הנמנע שכבר במהלך השנים הקרובות . זו לא תחזית או ניחוש,זו מתמטיקה פשוטה של מטבע שמיוצר מחוב ושכבר נמצא תחת חוב שאין דרך לכסותו.
כרגע אזרחי ארה"ב עדיין נהנים מיוקרתו של הדולר אך ברגע שהוא יפסיק לשמש כמטבע העיקרי בעולם אותם אזרחים ירגישו זאת  בדמות של אינפלציה חסרת תקדים. בעולם יודעים זאת ,גם בארה"ב יודעים זאת ולכן כולם מתכוננים, חוץ מהאזרחים או לפחות רובם: התקשורת העולמית באופן שיטתי מתעלמת משורת הסכמים היסטוריים שהולכים ומתהווים לאחרונה בין הכלכלות הגדולות בעולם כהכנה לקריסת הדולר, כשהציר המרכזי בהסכמים אלה היא בעיקר סין.  זה לא מפתיע שכן סין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם והתחזית שתהיה הראשונה החל מ2016. ב2040 חוזים שכלכלתה תהיה פי 3 מזו של ארה"ב. לפניכם כל ההכנות של מדינות בעולם (כולל ישראל) וחלק מאזרחיה לקראת היום שאחרי הדולר.



1. יפן וסין החליטו להשתמש במטבעות שלהן במקום הדולר במסחר הפנימי בינהן.
תהליך משמעותי זה בין שתי הכלכלות מהגדולות בעולם ,משום מה כמעט ולא מסוקר במדיה העולמית. הוא נחשף בהסכם שפרסם הBBC בסוף שנת 2011:
"סין ויפן חשפו תוכניות לקדם מסחר ישיר בינהן עם המטבעות שלהן במטרה לקצץ בהוצאות החברות ולתמרץ את המסחר ההדדי בינהן"
הטענה העיקרית בכתבה שהמרת המטבעות לדולרים גורמת לעלויות גבוהות במסחר בין שתי המדינות.

2. מדינות הBRICS (ברזיל, רוסיה,הודו,סין ודרום אפריקה) סיכמו לסחור עם המטבעות שלהן במסחר הפנימי בינהן כדי להוריד את תלותן בדולר.
 אותן מדינות יצאו בהאשמה חריפה נגד המדיניות המוניטרית המרחיבה האגרסיבית בה נקטו בנקים מרכזיים של מדינות המערב כדי לתמוך בצמיחת כלכלותיהן.



3. רוסיה וסין חתמו על הסכם בינהן  בו סיכמו לזנוח את הדולר ולבסס את המסחר הפנימי בין שתי המעצמות על המטבעות שלהן .
עוד על ההסכם תוכלו לקרא כאן.


4. סין מפיצה יותר ויותר את המטבע שלה באפריקה.
ב2009 סין הפכה לפרטנר המסחרי הגדול ביותר של אפריקה ועכשיו החלה גם בתהליך של הפצת המטבע שלה שם.בדיווח של הבנק הגדול באפריקה Standard Bank שפורסם לאחרונה נכתב:
"אנחנו מצפים ללפחות 100 מיליארד דולר במסחר בין אפריקה לסין  שיעשה על ידי היין הסיני עד 2015 -  יותר מכלל המסחר ההדדי בין סין לאפריקה בכל 2010".


5. נכון לרגע כבר 70000 חברות משתמשות במטבע הסיני ברחבי העולם.

6. סין ואיחוד האמירויות סיכמו על נטישת הדולר לטובת מסחר ישיר עם המטבעות שלהן במסחר בנפט.

7. ישראל החלה לחזק את קשריה העיסקיים עם סין כהכנה לנפילה אפשרית של ארה"ב
הממשלה אישרה בפברואר 2011 פה אחד,את הקמת קו הרכבת בין תל אביב לאילת. הקמת הרכבת תתבסס ככל הנראה על הסכם בין ממשלות ישראל וסין (‏Government to Government‏) ועבודות ההקמה יועברו לידי חברה ממשלתית סינית.
ראש הממשלה ביבי נתניהו הסביר את משמעות אותו פרויקט:
"הפרויקט הזה יוצא לדרך, זאת החלטה אסטרטגית, בעשור הקרוב יעלו מעצמות חדשות ומדינת ישראל חייבת לייצר אינטרסים חיוניים מבחינה לאומית."


8. סין החלה לשדר החל מ2009 שידורי תעמולה בטלויזיה הרישמית שלה בה היא מעודדות אזרחים לרכוש זהב וכסף (Silver). המטרה ככל הנראה להניע אזרחים לנטוש את הדולר לטובת המתכות ובכך להגן על עצמם. הנה אחת הכתבות ששודרו מתוך הטלויזיה הסינית באנגלית לעידוד רכישת מתכת הכסף:



9. איראן החליטה לנטוש את הדולר והחלה לסחור עם הודו ובקרוב אולי גם עם סין בזהב תמורת נפט

10. קובה,ונצואלה, בוליביה ,אקוואדור וניקארגוואה החלו להשתמש במטבע וירטואלי משלהן למסחר הפנימי בינהן כדרך לעקוף את הצורך בשימוש בדולר.

11.  מטבעות מסחר אינטרנטיים אלטרנטיביים לדולר כמו הביטקוין הולכים ונהיים נפוצים ופופולריים יותר ויותר בכל רחבי העולם.

12. באו"ם החלו ללחוץ על יצירת מטבע רזרבי עולמי במקום הדולר. כך נכתב בדיווח מתוך האו"ם:
"מערכת גלובלית רזרבית עלולה להיווצר, ברגע שלא נשען על הדולר האמריקאי כמטבע יחיד ועיקרי"

13.רכישות הזהב של הבנקים המרכזיים ברחבי העולם היא הגבוהה ביותר מאז תקופת תקן הזהב מלפני יותר מ40 שנה.
 עובדה זו נחשפה בדו"ח רבעוני שפירסמה לאחרונה מועצת הזהב העולמית (WGC).להזכירכם: זהב היא סחורה שנרכשת כהגנה מפני ירידת ערך המטבעות או כהשקעה המהווה מקלט מפני משבר מאד גדול.

14. מספר הקהילות בארה"ב שהחלו להדפיס כסף מקומי חלופי לדולר כהגנה מפני קריסת הדולר, הולך ועולה.



15. יוטה אישרה את השימוש בזהב כמטבע חוקי כהכנה לקריסת הדולר. 11 מדינות נוספות בארה"ב בתהליך לקבלת חוק  דומה.

16. בערך 3 מיליון אמריקאים החלו לאגור מזון ו/או נשק כהכנה לקטסטרופה קרובה. בסקר שנערך 51% מהם טענו שהם מתכוננים לקריסה כלכלית בארה"ב.



החומר הכלול במאמרים בבלוג זה הם על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו.הכותב אינו יועץ השקעות  וסקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. 

20 תגובות:

  1. When was the last time anyone received valuable/correct investment/economic advice from the media?
    We are, however, I believe, on the eve of a massive collapse (which is why I initiated large long term short position recently).
    To understand why, check your email
    (and trash your TV).
    - Eran

    השבמחק
  2. To Eran above - how exactly do you carry out a 'large long term short position'? are there any specific securities that you buy?

    Yariv

    השבמחק
  3. Please remember the first rule of "investing":
    If you don't understand it don't invest in it.
    Now:
    http://www.wisegeek.com/what-are-leaps.htm
    Second rule:
    Risk reward go hand in hand - under no cricumstances should you speculate with funds you cannot afford to lose.
    - Eran
    PS
    Since we focus too much on doomsday scenarios it seems, below is a positive picture of Israeli economy based on recent Economist 2011 figures:
    http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=1655

    השבמחק
  4. שאלה:

    במשך 7 שנים אחרונות חסכנו הרבה כסף...בערך 1.5 מיליון ש"ח. מע לדעתכם כדי לעשות כדי לא לעבד את ערכם? (כרגע נמצאים באג"ח מדינה צמוד/לא צמוד).

    אין לנו דירה משלנו, גרים בשכירות...האם לקנות דירה זה רלוונטי עיכשיו? (נניח שנתעלם מהציפיות לירידה של 10-20% במחירי הדיור). יש רעיונות אחרים?

    השבמחק
  5. מע = מה, לעבד = לאבד :)

    השבמחק
  6. החלטת ממשלת ישראל לבנות את קו הרכבת בין אילת לאשדוד היא גם ניצול הזדמנות לנוכח המשבר במצריים שהפך את תעלת סואץ למסלול לא אמין בעיני הסינים להעברת הסחורות שלהם למערב, ללא קשר לנפילה אפשרית של ארצות הברית.

    השבמחק
  7. עוד אחד שנפל לו האסימון, אל עריאן:
    "בנקים המרכזיים מתקרבים לגבול היכולת שלהם לתמרץ את המשק ,ייתכן שהנזק המשני שהם גורמים לשווקים יהיה בקרוב משמעותי יותר מהתועלת שלהם."
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1685190

    השבמחק
  8. לאנונימי מהשעה 11:10 בחצי מיליון ש"ח תקנה תעודת סל עוקבת זהב עכשיו שהשער נמוך
    השאר תשאיר באג"ח מדינה צמוד מדד

    השבמחק
  9. ערן שלום,
    אני שואל את עצמי האם זה "טוב ליהודים" שהמדינות שהולכת לנהל את העולם היו סין ורוסיה- מדינות ממש לא דמוקרטיות? זה לא קצת זאב בעור של כבש?

    עוד דבר המחאה על הדיור. אם הממשלה תוריד את מכירי הדירות- שאנחנו יודים שהם מלאכותים- אז כל אלה שקנו דירה להשקע ידפקו. נכון?! ואז הם יאשימו את המחאה. כל מה שהממשלה צריך זה הפרד ומשול פשוט וקל. אז אי אפשר לנתב גל גדול נגד בעלי השררה

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום,
      הכי טוב לנו זה לא להיות תלויים באף אחד אבל אם נהיה ראליים - השאלה כרגע לדעתי היא לא מה הכי טוב ליהודים אלא מה הכי פחות רע.

      אם הדירות ירדו ובהרבה יפרוץ משבר נדל"ן ובמשבר כזה כל מי שיש לו משכנתא גבוהה או כזו שאינו יכול לעמוד בה יאשים את הממשלה ואולי גם את הבנקים במצבו.
      אם אתה שואל אותי לממשלה יש חלק במה שקורה אבל למדיניות בנק ישראל יש את החלק העיקרי.
      ערן

      מחק
  10. אם יעשו אינפלציה בארה"ב כך שהדולר יהיה שווה עשירית, אז הזהב בארה"ב (8000 טון בערך) מספיק כדי להחזיר את החוב שלה.
    סין קונה 100 אולי 200 טון זהב בכל שנה. יקח להם עשרות שנים להגיע לכמות הזהב של ארה"ב ועדיין הם לא יהפכו להיות מעצמה כל כך מפחידה כי גם לאירופה יש בערך 5000 טון זהב.

    אני חושב שהזהב יגמר במכרות בעולם הרבה לפני שסין ישיגו כמות זהב מספקת. יגמר תוך 20 שנה לכל היותר.

    לסיכום, המטבע שלא עומד מאחוריו כלום זה בעצם היואן הסיני!

    השבמחק
    תשובות
    1. אם הדולר יהיה שווה עשירית תוך זמן קצר של כמה שנים נגיד,הדבר הראשון שארה"ב תצטרך לעשות זה למנוע מהומות ברחובות שלה ולדאוג לאספקת מוון לתושביה.
      לגבי הזהב, מ1973 אין שום עדות אמיתית שיש בכספות הפורט נוקס 8000 טון זהב, יש סימן שאלה גדול סביב הנושא.
      http://www.youtube.com/watch?v=qtq0JqUCdTI&feature=relmfu
      http://www.youtube.com/watch?v=kVLMidfk3Nc

      ערן

      מחק
    2. Dror, how do you know who many tons of Gold these countries have?
      Can you bring reference, please?
      Im interested to now and more than that, how to find, this information.
      Yudit.
      Thank you

      מחק
  11. היי ערן
    מעניין, אבל לדעתי דרמטי מדי.
    ארה"ב כאדריכלית של רוב המהפכות שקרו על הגלובוס במאה האחרונה, מבינה היטב איך דברים כאלה קורים. היא לא תיתן לזה לקרות על אדמתה.
    חשבת על זה שבן ציון ברננקי יודע שההדפסות המאסיביות של הדולרים יביאו לאינפלציה?
    האם יתכן שזאת כוונתו ליצור אינפלציה?
    להיחלשות של הדולר (משהו שלא קורה ביום אחד אלא בתהליך הדרגתי וארוך) יש משמעויות נוספות - שהייצור האמריקאי הופך ליותר תחרותי בעולם,שהערך של החוב האמריקאי יורד, שהתעשיה האמריקאית (למרות הכל - היא עדיין קיימת) תחזור לגדולתה ועוד.
    בקיצור - אין ספק שמעמדה של ארה"ב כאימפריה היחידה על הגלובוס, הולך ודועך. אבל יש להם עוד כמה קלפים בשרוול...

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי,
      ברננקי באופן מכוון אכן מוריד את ערך הדולר (במילים אחרות גורם לאינפלציה) אלא שבגלל שהדולר הוא המטבע הרזרבה העולמי,רוב מדינות העולם לא יכולות לשבת מהצד ולהביט במטבעותיהן מתחזקים מול הדולר. התוצאה : רוב העולם היום עסוק במלחמת מטבעות ,קרי כולם שואפים להוריד את ערך המטבע שלהם בהתאם לירידת ערך הדולר או קרוב לכך.
      התוצאה שרוב ערכו של הדולר יורד מול הסחורות ולא בהכרח מול שאר המטבעות - מה שאומר שארה"ב לא הופכת להיות מדינה שהייצור בה יותר אטרקטיבי (רואים את הירידה בייצור עם השנים שם בבירור) וגם תושביה נהיים יותר ויותר עניים שכן הם צריכים לשלם יותר דולרים עבור אותן סחורות.
      ליצירת אינפלציה מכוונת להוריד את ערך החוב יש משמעויות קשות - מדיניות כזו מאז ומתמיד הובילה מדינות לאיבוד שליטה על ערך הכסף שלהן וליצירת אינפלציה אימתנית. זה נכון שארה"ב יכולה לנצל את מעמדה בעולם כדי להחזיק עוד קצת מעמד אבל בנקודה מסוימת תהיה נקודת מפנה - גובה החוב וכמות הדולרים תהפוך את ארה"ב כבר ל"לא אטרקטיבית" בעולם

      ערן

      מחק
    2. כמה הערות/שאלות
      - "מה שאומר שארה"ב לא הופכת להיות מדינה שהייצור בה יותר אטרקטיבי" - תן לזה זמן. במקביל לברננקי הם פועלים בחזיתות נוספות, את מלחמת המטבעות הזאת הם כנראה ינצחו (סין תוכנע וכבעלת החוב העיקרית של ארה"ב יש לה אינטרס באי קריסה של הדולר, ואירופה עסוקה בבעיות שלה).
      - "ליצירת אינפלציה מכוונת להוריד את ערך החוב יש משמעויות קשות - מדיניות כזו מאז ומתמיד הובילה מדינות לאיבוד שליטה על ערך הכסף שלהן וליצירת אינפלציה אימתנית." אני באמת לא מכיר אבל איזה דוגמאות יש לזה בהיסטוריה?
      ודבר אחרון - "אבל בנקודה מסוימת תהיה נקודת מפנה - גובה החוב וכמות הדולרים תהפוך את ארה"ב כבר ל"לא אטרקטיבית" בעולם" - דברים כאלה לא קורים ביום, אלא בתהליכים של שנים. ויש מספיק נקודות יציאה שיכולות להפוך את התהליכים האלה. אני לא קונה את תיאוריית הקריסה (אבל אלה רק ה-50 סנט שלי, וככל שעובר הזמן הם שווים פחות ופחות...).

      ברק

      מחק
    3. שלום ברק,
      1. אני חושב שעשרות שנים בהם ערך הדולר יורד (איבד מערכו למעלה מ90% ב100 שנים האחרונות) הוא מספיק זמן כדי לקבל הערכה לאן העניינים הולכים.
      לארה"ב וגם לסין אין ברירה אלא להוריד את ערך מטבעותיהן, זו מהות השיטה המוניטארית היום. ליותר פרטים קרא איך כסף נוצר בעולם בצד ימין באתר. במקרה שאחת תפול היא תפיל את השניה - אין פה מנצחים רק מפסידים לפחות לטווח הקצר של אחרי נפילה כזו. כנ"ל לגבי אירופה.
      2. הדוגמא הכי מפורסמת היא רפבליקת ואימר, שנות ה20 של המאה הקודמת.
      בנוסף יש עשרות מערכות מוניטריות כאלו שקרסו מהסיבה הזו.
      3. כשאמרתי נקודת מפנה התכוונתי לתקופה של אפילו כמה שנים (שזה מבחינה היסטורית פסיק קטן). לגבי תהיה או לא תהיה קריסה - השיטה המוניטארית היום מחייבת כל מערכת מוניטארית בעולם לקרוס מתישהוא, השאלה היא רק שאלה של מתי.כמו שאמרתי זו מתמטיקה פשוטה שגם אנחנו בישראל חווינו אותה בשנות ה80 ולצערי נחווה גם בעתיד.

      ערן

      מחק
  12. שלום ערן,
    מספר נקודות שאולי שווה להתייחס אליהן:
    1. the triffin dilemma - כלומר, להסביר מהי ההשפעה של מטבע רזרב על המאזן המסחרי, ומדוע ימיו של כל כל מטבע רזרב הם ספורים.

    2. מכיוון שהדולר הוא למעשה ה-'רזרב' של רוב הבנקים המרכזיים בעולם (ישראל היא דוגמא מצויינת לכך), או במילים אחרות- נכס הבסיס שעליו נשענים המטבעות המקומיים שלהם, קריסה בערכו (לפחות נכון להיום) תוביל לקריסה משמעותית יותר של מרבית המטבעות האחרים.
    כשמדברים על 'קריסה' של הדולר, עלולים לשכוח את המשמעות של 'מטבע רזרב', והיא שהמערכת הפיננסית כולה מבוססת עליו. במובן זה אין לאף אחד אינטרס לראות קריסה מוחלטת בערכו (ביחס למטבעות אחרים).
    מי שמצפה לכך ל-'סוף עידן הדולר כמטבע רזרב' יתבטא בקריסה של הדולר אינדקס, צריך לקחת את זה בחשבון.

    3. מהו ה-'יום שאחרי'? מכיוון שמדובר במונח קצת אפוקליפטי, הוא נותר מעורפל. אני חושב שקיימת יותר מאפשרות אחת ל-'יום שאחרי', וגם כאן צריך להיזהר מלהספיד את הדולר. אחת האפשרויות למשל היא שבנק' זמן מסוימת נראה בהלה אמיתית שתוביל לבריחה המונית מהדולר ומהאג"ח האמריקאי (שכנראה תתבטא גם בעלייה פרבולית במחיר הזהב). בדיוק בנק' שבה רוב הציבור יהיה משוכנע שהדולר הולך להימחק לחלוטין, נהיה עדים לשינוי מוניטרי חשוב, שמשמעותו תהיה הצמדה כלשהיא של הדולר לזהב, לסל-סחורות, או למטבע רזרב עולמי חדש, מה שיביא כמובן לזינוק חד בערכו.
    מה שאני מנסה לומר זה שצריך לזכור שהדולר כבר איבד לא מעט מערכו ביחס למטבעות אחרים, ושהתהליך הזה כבר נמצא בעיצומו. מה שקורה לרוב הציבור זה שהוא מוצא את עצמו 'קופץ' על הרכבת רגע לפני שהיא משנה את כיוונה. אני לא אומר שהגענו לרגע הזה, אלא שקיים סיכוי סביר לכך שזה מה שיקרה גם בתסריט הנוכחי.

    השבמחק
  13. ערן שלום,

    קודם כל אתר מרתק. ראיתי לפני כמה שבועות את הסוד מערץ עוץ http://www.youtube.com/watch?v=swkq2E8mswI, והאתר מחבר את הנקודות יפה מאד.

    רציתי לשאול מה לדעתך הוא התרחיש הסביר, בהתאם לשיטה המוניטרית של התרחבות הכלכלה בעקבות יצירת חוב, אם מחירי הנדל"ן יקרסו?

    יש כמה פרמטרים סותרים שאני נאבק איתם בראש כדי לייצר סצנריו סביר, בקצרה - ירידה דראסטית בגביית מסי נדל"ן כפי שקורה היום מובילה בסבירות גבוהה להדפסת כסף וללחצים אינפלציוניים, שבתורם יובילו לבעיית החזרים קשה של יחידים/פירמות ממונפות ולגל עיקולים ומחיקות במאזנים של הבנקים - ומשם לירידת החוב/כמות הכסף במחזור.

    בקיצור, לסינים יש קללה - may you live in interesting times! ונראה לי שחטפנו בגדול...


    אשמח לשמוע את דעתך,
    תודה מראש,
    רונן

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום רונן,
      אני אפתור לך את המאבק הפנימי שלך בין הפרמטרים הסותרים:
      ישנם הרבה תרחישים שיכולים להתרחש אחד מהם למשל אתה תיארת. המשותף לכולם שכולם יפגעו בסופו של דבר ביציבות הבנקים וכשהבנקים מתנדנדים בנק ישראל ייצב אותם על ידי הלוואות /הדפסות כסף מה שבכל מקרה יגביר את הלחצים האינפלציוניים. אני לא רואה מצב שבו כמות הכסף במחזור תלך ותקטן לאורך זמן- בשיטה המוניטארית תהליך כזה הוא הרסני שיכול להביא לסופה של כל כלכלה בעולם, מכאן שבכל מצב כזה בנק ישראל או שיוריד את הריבית אבל יותר סביר שידפיס וידפיס עד שתוך X שנים השקל שלנו יתחלף במטבע אחר.בסופו של תהליך יש אפשרות שנראה משק גוסס ,בנק ישראל שרוכש את רוב החוב של מדינת ישראל על מנת לשמור על ריביות נמוכות ובנקים שמונשמים על ידי עוד ועוד מזומן לתפארת השיטה המוניטרית...בדיוק מה שקורה היום בארה"ב.

      ערן

      מחק