יום שני, 6 באוגוסט 2012

5 דרכים של התקשורת לגרום לנו להצטרף למחנה הלא משותף

התקשורת מניעה את דעת קהל מתוך בורות ולא מתוך ידע.
כמו GPS כך גם התקשורת היא מקור ידע שמכוון אותנו בחיים. כמו הGPS שהרגיל אותנו שהכל זמין ומיידי ובעקבותיו איבדנו את הרצון שלנו בפיענוח וחקירת מפות, כך גם התקשורת דואגת לספק לנו הכל מהר ,בצורה זמינה מתומצתת ובשפה פשוטה ומוציאה מאיתנו כל רצון ללמוד, להבין ולחקור. בכלל, למי יש זמן לחקור היום במירוץ החיים המטורף שלנו כשהכל כל כך זמין? אבל פה אנחנו משלמים על כך מחיר:  בדיוק כמו שאנחנו נאלצים לסמוך על מכשיר אלקטרוני שיוביל אותנו בדרך הנכונה , כך אנחנו תלויים ומובלים על ידי אג'נדות שהתקשורת מחליטה עליהן. ההבדל שמאחורי הGPS עומדת תוכנת מחשב ומאחורי התקשורת בעלי אינטרסים. התקשורת משמרת את בורותנו כי כך היא יכולה להוביל אותנו לפי רצונותיה. לפעמים אנחנו נגלה שהוטעינו אבל רק כשנכנס לדרך מסוכנת ובילתי עבירה אבל אז זה כבר יכול להיות מאוחר מידי.
לפניכם 5 דוגמאות כיצד מנסה לשמור התקשורת על בורותנו כדי להוביל אותנו אל עבר המחנה הלא המשותף. אותו מחנה שמפרק את ה99% להרבה קבוצות של אחוזים בודדים שמתעמתים בינהם במקום עם האחוז השולט.



1. כלכלי: התקשורת משמרת את הבורות כדי לשסות את הציבור זה בזה בויכוחים על כלכלות דימיוניות. בכך היא משמרת את השיטה הקיימת אך הלא מסוקרת שמשרתת אותה.
הויכוח הנפוץ ביותר שמתדלקת התקשורת  הוא האם הקפיטליזם אשם במצבינו או הסוציאליזם. התקשורת זורעת בקרבנו תקווה שאם השיטה הכלכלית הראשונה לא עובדת אז השניה תביא לנו את הישועה ,עד שהשניה מונהגת ואז  מספרים לנו שלא הערכנו מספיק את הראשונה.
 מה שלא מספרים לנו שקפיטליזם דוגל בשוק חופשי אבל ככזה הוא לא יכול להתקיים כאשר יש בנק מרכזי ששולט בכלליו ומערכת בנקאית פרטית המחזיקה במונופול על יצור הכסף שגם מחליטה לאן ילך הכסף.
סוציאליזם דוגל בשיוויון חברתי אבל זה לא יכול להתקיים כאשר כל הכסף במדינה מיוצר מחוב ומחייב שבשביל שאחד יחיה בעושר ,שמישהו אחר יכרע תחת נטל החובות.
הרי ברור שהויכוח הזה הוא אינסופי כי אף אחת מהשיטות האלה לא באמת קיימת וככאלה הן אף פעם לא מובילות לפתרון. יותר מכך, העיסוק בכלכלות דמיוניות מסתיר את השיטה האמיתית שקיימת היום שזו השיטה המוניטארית שמשרתת נאמנה את בעלי גופי התקשורת.

2. מגזרי: התקשורת משמרת את הבורות כדי לשסות קבוצה אחת בציבור בקבוצה אחרת על רקע מגזרי תוך הצגת מצגת שווא שהבעיה העיקרית שלנו מקורה תמיד אצל האחר.
הדוגמא הטובה ביותר הוא מיקוד הבעיה בחרדים והערבים. אילו החרדים והערבים היו משתתפים בשוק העבודה היו נפתרות מרבית בעיותנו- תמיד אומרים לנו. אני חושב שההסבר של ירון זליכה בסרטון הבא מדבר בעד עצמו:




3. פוליטי: התקשורת משמרת את הבורות שלנו כדי להעסיק אותנו בעימותים על רקע מפלגתי. בכך היא יוצרת מצג שווא של דמוקרטיה ותקווה לאזרח הקטן. כל זאת מבלי שתספר לנו שכל מפלגה נבחרת תעבוד גם כך תחת אותה שיטה לא דמוקרטית שמשמרת את הבעיה ,שבגללה מלכתחילה התחלנו להתעמת על רקע מפלגתי.
התקשורת מספרת לנו שהאשם ביוקר המחיה היא הממשלה אבל מה היא לא מספרת? שיוקר המחיה הוא מובנה בשיטה המוניטארית שמנוהלת על ידי גוף לא דמוקרטי בשם בנק ישראל , תחתיה יעבוד כל משטר שיבחר.
העובדה היא שמאז 1952 (אז בוטלה ההקצבה על המזון) המחירים רק עולים כל שנה ובכל שנה .כל העליות האלה לא הבחינו בין שלטון הימין או השמאל.בין ממשלה "סוציאליסטית" או "קפיטליסטית". בין ממשלה עם מעט שרים או ממשלה עם מספר שרים שיכולים להרכיב שתי קבוצות כדורגל כולל צוות השופטים והמעסה. היא גם לא הבדילה בין שלטון שדגל בריכוזיות במשק או שלטון שהואשם בריכוזיות של המדינה.
לצפייה במדד המחירים מאז 1952 כנסו לקישור כאן.

4. חברתי: התקשורת מנצלת את כוחה וממריצה אותנו ללכת להפגנות שמפלגות תוך הצגתן כהפגנות "הנכונות" ו"המאוחדות"
בסופ"ש האחרון התקשורת דיווחה על האיחוד הגדול של ארגוני המחאה. אלא שהאיחוד היחידי שאני שמתי לב אליו באותו היום היה של חברי להקת תיסלם. לפני חודש בדיוק היתה הפגנה דומה והתיחסות דומה בתקשורת. על כך הגיבה קרן נויבך אז בדף הפיסבוק של "סדר יום":
תקשורת הממוסדת, המרכזית, מחבקת את המחאה המכונה "המחאה למען השוויון בנטל". שתי הפגנות היו אמש, אתר האינטרנט המוביל ווינט הותיר את הידיעה על ההפגנה בעד גיוס לכל במשך שעות ארוכות בכותרתו הראשית במהלך השבת ואף הבטיח שידור חי ממנה. ידיעות ומעריב, קראו כל אחד בדרכו בגיליון יום השישי שלהם להמונים לצאת לרחובות להפגנה "הנכונה". כלי התקשורת חיבקו את המחאה החברתית בקיץ שעבר עד שקיבלו את האיתות מהמפרסמים ובעלי ההון, עד כאן, זה פוגע לנו בעסקים. אותם כלי תקשורת, עטו בשמחה על מחאת הגיוס. גם אפשרות להיכנס בראש הממשלה, גם בחרדים וללא נזקים כלכליים אפשריים. האם שנאת חרדים להבדיל מצדק חברתי מוכרת עיתונים ומרבה גולשים בקיץ הזה?
ומחשבה, המחאה בעד גיוס לכל או שוויון בנטל היא לכאורה קונצנזוס בקבוצות גדולות בציבור הישראלי, אבל האם היא זו שתשפר את מצבה של מערכת הבריאות הציבורית? תנתק קשרי הון שלטון? תוריד את יוקר המחיה או תהפוך קניית דירה לזוג צעיר ממעמד הביניים לאפשרית?
הכי קל ליפול לשיח של שיסוי ושנאת האחר, הכי קל להסתכל על מי ששונה ממני, בבגדיו, באורחות חייו ובאמונותיו ולומר, שיהיה כמוני. מפלגות שמבוססות על שנאת האחר, ערבי או חרדי, האחר ממני, רק מובילות בסופו של דבר להקצנה והסתגרות של האחר ולא לשיתוף. וחברה, על מה היא מבוססת בסופו של דבר אם לא על שיתוף? על הסכמות שמושגות ולא על כפייה, על הבנה מה האינטרס האמיתי לטווח הארוך, השתתפות בשוק העבודה למשל ולא על אינטרסים פוליטיים קצרי מועד. "
5. תקשורתי: התקשורת מנטרלת גורמים בתוכה שלא מישרים קו עם נסיונות הפילוג שלה.
על קרן נויבך למשל הוטלה ההוראה לאסור לפתוח את התוכנית בהבעת דעתה [קישור]


ולסיום
הגשש החיוור הבין את מה שכתבתי כאן כבר לפני יותר מ30 שנים. החלפנו שלטון והחלפנו ראיית עולם כלכלית במהלך התקופה הזו ומסתבר ששום דבר לא השתנה כי "עובדים עלינו כבר לפי שיטה..ואנחנו לא לומדים".









אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב

50 תגובות:

  1. וככה התופעה המתוארת בפוסט נראית מעיניו של שפנגלר :


    חורף :
    פילוג במבנה החברתי העירוני.
    חולשה מחשבתית ורעיונית אשר גוררת להחלשות מעמד הדתות המסורתיות.
    ההתנהגות של הפרטים בחברה מתאפיינת בחומרנות ורכושנות.
    התועלתנות עומדת ביסוד השיקולים האנושיים. המחשבה המופשטת הטהורה מוחלפת במקצוענות מדעית מוכוונת מטרה והישגיות.
    המשטר הפוליטי הינו דמוקרטיה הנתונה להשפעת בעלי הממון והמנגנון הבירוקרטי הממשלתי.



    דמוקרטיה תקשורת וכסף
    הדמוקרטיה נתפסת אצל שפנגלר כנשק פוליטי בידי בעלי ההון.
    אלה בתורם, משתמשים באמצעי התקשורת במטרה להשפיע על המערכת הפוליטית.
    לדעתו של שפנגלר, הדמוקרטיה היא בעצם שלטון בעלי הממון, אשר עושים שימוש בכספם לצורך צבירת עוצמה פוליטית, אולם מציגים תהליך זה כחלק מחופש הבחירה לשיפור איכות החיים של כלל האזרחים בחברה.

    שפנגלר טוען כי עקרונות הבסיס של השיטה הדמוקרטית כגון : שוויון אזרחי, זכויות טבעיות, זכות הצבעה לכל,ותקשורת חופשית כולם משמשים כמסווה למלחמת מעמדות בין המעמד הבורגני לאריסטוקרטיה.

    המונח חופש מקבל משמעות שלילית בהיותו מחסום לקיומה של מסורת.

    בהתאם, חופש עיתונות דורש אמצעים כספיים ובעזרתם ניתן להשפיע על התכנים התקשורתיים.

    חופש הבחירה גורר לתעמולה אשר הינה בעלת עוצמה רבה יותר כאשר היא נתונה בידיהם של העשירים.

    חופש העיתונות מקבל גם הוא משמעות שלילית בטענה שבאמצעות הכסף של בעלי אמצעי התקשורת לא ישמש להפצת דעות אלא ליצירתן של דעות מוכוונות.

    שפנגלר רואה את השלב האחרון של תרבות דמוקרטית כמאבק על העוצמה השלטונית בין קבוצה מצומצמת של אילי הון.

    מצב זה לא נתפס בעיניו כשחיתות או ניוון מערכתי אלא כשלב הכרחי בדרך לסופה של תרבות.
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%A7%D7%99%D7%A2%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%91


    וכך מטיב לתאר זאת דרור פויר :

    4 שעות טלוויזיה ביום
    ככה הם רוצים אתכם, שקטים וכנועים
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000708652

    השבמחק
    תשובות
    1. חכם שפנגלר - זה מה שכתוב גם בפרוטוקולים של זקני ציון

      מחק
    2. אהלן, מוצטפא

      תגיד, וגם זה כתוב שם ?


      "המאבק הבין מעמדי"
      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A1_%D7%9B%D7%95%D7%97%D7%94_%D7%A9%D7%9C_%D7%94%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%94_%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%AA_%D7%91%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%AA_%D7%94-5_%D7%95%D7%94-4_%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%94%22%D7%A1

      מחק
    3. מוצטפא שמטרלינג6 באוגוסט 2012 בשעה 16:23

      איחוליי על חשיפת זהותי הבדויה האמיתית. אני לא חושב שהפרוטוקולים אמיתיים, אני רק טוען שמי שכתב אותם היה פרשן מבריק של המערכת הכלכלית העולמית - לראייה, הספר פורסם בשנות השישים של המאה התשע עשרה וכאילו נכתב אתמול.

      אם ברומא העתיקה הסיפור היה דומה זה רק מראה כמה קהלת היה חכם.

      מחק
  2. ערן אחלה פוסט - ראיה עמוקה
    מי אם לא הרומאים אמרו
    הפרד ומשול

    בקרב חברי אני מנסה לאחד אותם אבל כולם חושבים שהרבה יותר חשוב לפתור זוטות קטנות כמו שיתוף חרדים במעגל העבודה או 2 שרים פחות או יותר
    וכולם מתעלמים מהעיקר........

    השבמחק
    תשובות
    1. החרדים ומספר השרים כמו שהוסבר בפוסטים קודמים פה הם חשובים כקליפת השום לעומת השליט האמיתי במדינה ובעולם.

      כל יום התקשורת משלחת אותנו באויבים חדשים. וכאשר נגמרים האויבים מבית הם משלחים אותנו באויבים שהם מיבאים מבחוץ. אחמדינגאד חמאס. כשצריך הם מוציאים מהבונקר את קולו של נסראללה. לא חסר להם.

      מחק
  3. האם אפשר להתמודד ב"הפרד" ?
    אנו העם היחידי שיש לו לאום ודת תחת קורת גג אחת ולכן אנחנו יכולים להיות מאוחדים אם נבין שלהיות יהודי זה להיות מאוחד כלפי האל ולא לאפשר לאף גורם שלטוני לבצע הפרד ומשול.
    הבעיה כרגע היא החילוניות שהיא עדין מחזיקה בקרנות המזבח התשקורתי והממסדי.
    ככול שיותר ויותר יהודים יחזרו בתשובה במובן הרוחני מוסרי (לא ברמת החרדי) הדרך לשנות את המציאות החולנית והחילונית (אותם אותיות השורש) יגדל ובסופו של יום יתגשם.
    אני שגדלתי והתחנכתי כחילוני שואף לשנות את מצבי ליותר ויותר ליהודי על פי המוסר והפילוסופיה היהודית הנעלה.
    אבי ג.

    אבי ג

    השבמחק
    תשובות
    1. אם יש משהו שכמעט מושחט בעולם הזה כמו כנופיית הבנקים הרי שזאת הדת וראשיה. תודה אבל לא תודה.

      מחק
    2. מסכים איתך בדת ישנה המון תאבת בצע אבל הכוונה היא להתעצם רוחנית בלי קשר לסביבה, מדובר בערכים אישיים שהדת היהודית יכולה להקנות

      מחק
    3. אתה צודק, צריך פה יותר דת.
      הנה דוגמה :
      http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=2560

      מחק
    4. אבי,זה לא שונה בהרבה ממה שהחרדים אומרים,מהשהו כמו אם כולם יחזרו בתשובה אז הכול יסתדר.(גם סוג של הפרד ומשול(הכל בגלל החילונים)).
      אתה יודע שזה לא יקרה ולכל אחד יש את הדרך שלו.
      אמרת מילים גבוהות:לחזור בתשובה במובן הרוחני והמוסרי ולא פירשת.
      גם מבין הקבוצה שלך לכאורה יש אנשים יותר מוסריים ופחות מוסריים ועדיין
      כולם צריכים להסתדר.

      אתה בעצם משחק את המשחק של הדתיים רק בצורה יותר עדינה הם אומרים תעשה
      את כל המצוות זה יתקן לך את המידות ואז הכל יסתדר כבר.
      אתה אומר תתקנו את המידות שלכם ברוח הדת היהודית בלי קשר הכרחי למצוות
      ואז הכל יסתדר כבר.

      גישה מעט ילדותית לדעתי,זה כמו להגיד לילד אם תהיה טוב תקבל מתנה.

      תהליך שינוי המידות הוא תהליך לכל החיים ולעוד דורות רבים,ומה בינתיים?
      דיבורים כמו חול ואין מה לאכול.

      אם אני אהיה יותר בוטה אתה משתמש בבעיות הכלכליות הנוכחיות בשביל להטיף לגישה הרוחנית/דתית/מוסרית שלך.
      אני לא אומר שאין קשר בכלל אבל להפוך את זה לחזות הכל זה לא נכון.

      מחק
  4. כתבה טובה, אחת המטרות של השלטון הבנקאי הנו לאגד סביבו קרטלים פיננסים בכלל התחומים ובפרט החשובים בכדי להעמיק את אחיזתו בעבדיו, לכן נותן אשראי ומעצים רק מי שצריך שהוא מקורב מספיק, למשל אם תנסו לפתוח בבנק חשבון לעיסוק בתחום בתקשורת כלשהוא תשובת הבנק תהיה שהתחום בסיכון והם לא פותחים חשבון, כפי שפעם נאמר לי על ידי נציגת בנק ישראל וזאת אומר לכם " אני מקווה שלא תסתבכו עם מערכת הבנקאות"

    השבמחק
  5. בעוד ביבי בובה מעלה את נטל המס לעם האמת היא שכלל החברות הגדולות במשק יש להם הסכמים עם מס הכנסה,למשל הסכם סלקום עם מס הכנסה .אתם קולטים עושי המסחר העיקרים במשק לא משלמים מיסים דבר הגורם להעצמתם מין הסתם ולהחלשת הציבור.
    ואני שואל האם זה חוקי לגבות מס מהציבור בעוד הקרטלים המובילים אינם משלמים מיסים.

    השבמחק
  6. במערכת פוליטית קפיטליסטית תקינה אין בנק מרכזי, אין מעורבות של הממשלה בכלכלה דרך בנק מרכזי.

    השבמחק
  7. התקשורת, מתוך אינטרסים כלכליים ופרופסיונליים, גם נלחמת אך ורק על "חופש העיתונות" של התקשורת הממוסדת, ובכך הופכת עצמה לתלויה בשלטון. נשאלת השאלה: כמה חופשית היא תקשורת שמקבלת את מעמדה מן השלטון ותלויה בחסדיו?
    על חופש העיתונות של העיתונות האזרחית, שמאיימת על סדר היום התקשורתי והכלכלי, הס מלדבר.

    http://blog.israelipirates.org.il/image/28756826738

    השבמחק
  8. הגששים גדולים!
    אני אישית חושב שכדאי לצאת להפגין כשמשתינים לך על הראש (החרדים/ משתמטים/ תורג'י ואשרי)אפילו אם אין בזה תועלת כלכלית משמעותית.
    פוסט טוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. החרדים/משתמטים הם לא מי שמשתין לך על הראש, זה הפואנטה. לא המגזר עצמו, לא הקבוצה עצמה.
      2. הייתי מחליפה את "לצאת להפגין" ב"להשתמש בכל הכלים הדמוקרטיים ההוגנים בשביל לשנות", ולא, שני הדברים אינם אותו הדבר והגיע הזמן שאנשים יתחילו להיות מודעים לזה. הבעיה היא שאנשים פשוט לא חושבים לעומק, ולכן אוכלים בקלות את הסיבובים של התקשורת ואחרים - ולכן עושים טעויות. וגם לגבי מה הדרך הנכונה לפעול מול איזה בעיה ובאיזה מצב, לא חושבים לעומק. האם הפגנה היא בהכרח הפתרון פה? או אולי היא רק תוספת? למה היא תורמת בעצם? קיצר - להפעיל את הראש. לא צריך להיות אקדמאי בשביל להפעיל את הראש, פשוט צריך לעשות את זה.

      מחק
    2. כנראה באמת אני לא חושב לעומק כי נטחנו לי התאים האפורים והגב מ 15 שנה מילואים. אני יצאתי להפגין בעד השיוויון בנטל וחתמתי על עצומות אלו הכלים הדמוקרטיים שאני מכיר. אם יש לך פטנט אחר אל תסתירי..

      מחק
    3. שלום לאנונימי מעלי,
      המאמר לא אומר לך אם לצאת להפגין או בעד ונגד מי לעשות את זה.. מה שאני רק אומר שאנחנו נמצאים בטיסה שעומדת להתרסק - חטפו לנו את תא הטייס ,זו עובדה -התקשורת גורמת לנו במקום להתאחד ולהתשלט על תא הטייס ,להתעסק במלחמה על ביננו ובים עצמנו מקומות ישיבה.
      ערן

      מחק
    4. הסבר מעולה ערן

      מחק
  9. תודה ערן, אתה מעלה נקודות מאד חשובות ביחסים החברתיים שלנו היום בישראל ובעולם.

    השבמחק
  10. בעצם השיטה הדמוקרטית טובה , אלא שהשתלטו עליה גופים מושחתים שהרסו אותה, שלטון הבנקים

    השבמחק
    תשובות
    1. השיטה הדמוקרטית טובה כל עוד היא באמת שיטה דמוקרטית

      מחק
    2. ??? היא תמיד רק אשליה זמנית...
      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%9C%D7%9C_%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%96%D7%9C_%D7%A9%D7%9C_%D7%94%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%92%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%94

      בדיוק כמו מטבע המבוסס על חוב...

      מחק
    3. השיטה הדמוקרטית לא טובה - כי תמיד או שהרוב יקבע למיעוט או שמיעוט יקבע לרוב. וגם הרוב וגם המיעוט מורכבים מפרטים - מאנשים - כך שבשיטה הדמוקרטית תמיד יהיו אנשים שיקבעו בעבורם ויכפו עליהם האלימות או באיומים באלימות להתנהג כמו שהרוב או המיעוט קבעו.

      מחק
  11. לשיטתכם דמוקרטיה היא אשליה וכך גם כל שיטה אחרת, אך עדיין אין ברירה צריכים שיטה, הקומוניזם הוכיח כי הוא לא מספיק יעיל אך בכל זאת תמך בחינוך אשר קידם מאד את כלל המדינה,וכפי שהוכח ברוסיה השקעתם השתלמה ולמרות קריסתם הינם מהמובילים בעולם בתחומים רבים, מנגד גם הדמוקרטיה יצרה המצאות והתקדמות רבה, ונתנה חופש לאדם לצבור רכוש, אבל גם נתנה פתח להשתלט על משאבי המערכת הציבורית לטובת בודדים, לא רק זאת על הנשק העולמי ניתן לראות שלמרות קריסת מצריים עדיין הכץ הצבאית נשארה.
    אז מהי השיטה הבאה, השיטה הבאה צריכה להקנות לאדם חופש כלכלי כמו גם במובן שאף אחד לא ישתלט על הכלכלה כדוגמת בנק ישראל ומכורח כך על החלטות חשובות לעתיד המשותף, השיטה הדמוקרטית האמריקאית הצליחה מאד עד השתלטות הבנקים, לכן לדעתי ניתן לקיים דמוקרטיה שיוויונית אשר תטיב עם העם וגם תגרום להתקדמות, כאשר הדגש על החינוך ולא על כמות הכסף במערכת

    השבמחק
    תשובות
    1. עורב,
      אמריקה הוקמה בתור רפובליקה עם יסוד דמוקרטי של בחירות כאשר תפקיד הממשל לא להתערב בכלכלה (=בחיי אנשים) ובכלל בחיי הפרט. מה שאפשר את "השתלטות" הבנקים מתוף השתלטות של הממשלה על היבטי החיים השונים היא העלייה הממד הדמוקרטי והיעלמות של המאפיינים הרפובליקניים (לא לבלב עם המפלגות)

      מחק
    2. ידידי מימי קדם היה אפשר לאדם לצבור רכוש, שכחת לציין שאמריקה התקיימה 130 שנה בדמוקקטיה בלי אינפלציה כלל עד שלפני שבעים שנה השתלט הקרטל הבנקאי, מתוך כך צריך להבנות ולהתחזק ולגבש שיטה מבוססת דמוקרטיה שיוויונית שהיא שילוב בין מאפיינים שונים בכל שיטה שהיא ועיקרה השקעה בדור הצעיר ודור זה ישקיע בדור אחריו וכך לא נמצא עצמנו בעוד זמן לא רב כמו בארהב או ארופה שם אנשים מתים ברחובות

      מחק
    3. עורב,
      קודם כל אני לא חושב שבארה"ב אנשים מתים ברחובות, או לפחות לא במידה גרועה יותר מבמקומות אחרים ויש לא מעט מחקרים שמראים שהמצב של העניים שם טוב יותר מהמצב של מעמד הביניים במדינות אחרות. אבל זה לא העניין, או לא כולו. הנקודה היא שהקרטל הבנקאי, כמו שאתה קורא לו, לא היה יכול להשתלט בלי הממשל שכפה אותו על האזרחים. כך שהבעיה העיקרית היא הממשל וצורת השלטון ולא הבנקים והמערכת הבנקאית שהם תוצאה ולא הסיבה.

      מחק
    4. ??? מאיפה הוצאת ש"כך גם כל שיטה אחרת"...
      יש שיטה מטריאליסטית נצחית והיא : אוליגרכיה-פיאודלית
      לא הקומיניזם תמך בחינוך, אלא החוסר המאלץ שנכפה בידי הקומוניזם
      הדמוקרטיה יצרה רק שיכלולים טכניים לניצול מואץ. וזהו.
      היא לא נתנה לאדם חופש לצבור רכוש, אלא חופש למימוש יצריו ו"צרכיו", וכתוצאה מכך העבידה אותו במירוץ אינסופי לסיפוק צרכיו וחובותיו המומצאים כל העת מחדש וגדלים בטור הנדסי אינסופי
      לפי ההשקפה המטריאליסטית אין אף פעם "השיטה הבאה"
      יש רק מחזוריות שיטתית "בניסוח חדש"


      הבעיה הנצחית הינה
      חינוך דורש הפעלת כוח מאלפת
      כך ורק כך נוצר "רצון"
      חופש יוצר רק "יצר ופורקן יצרים"
      וזה סופו ניוון אישי ותרבותי
      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%94%D7%A0%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%AA



      ככה זה
      אין בטבע משהו "טבעי" שיעצור את פעולתו של החוק התרמודינמי השני שתמציתו "דמוקרטיה-חופש-שוויון-כליה קיבוצית"
      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A9%D7%90%D7%9C%D7%94_%D7%94%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94
      חוץ משאיפותיו הרוחניות של אדם
      המתחנכות ומחנכות ל"רצון" מגיל 0
      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%92%D7%A9%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%96%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%AA

      מחק
    5. תראה לא כלכלה , לדעתי יש לך טעות הקרטל הבנקאי יצר שלטון מושחט ולא להיפך, אני מקווה שאתה מסכים שהשיטה הנוכחית הגיעה לסיומה

      מחק
    6. זו הבעיה עם "שיטות" להבדיל מפעולות שנובעות מהחלטה אינדבידואלית-חופשית-מוסרית

      מחק
  12. בשביל הבנקים אנחנו עוד סיבוב של עשר שנים בגרף שנקודת השפל זה מיתון ומחיקת ערך הכסף והתחלה חדשה של עוד סיבוב בו כמויות אדירות של נייר יהפכו בעלי חיים וערך מכלום,ממש הבריאה בהתגלמותה ובראשה מלך פישר

    השבמחק
  13. הם הבנקים מעלו באמון שניתן בם ופעלו להעצמת עצמם ומקורביהם וניבחריהם, חתרו תחת השיטה, כמו אדם המצא דרך מתוכחמת לגנוב והרי אם מצא גם גנב

    השבמחק
  14. 1. כסף שמיוצר (בעיקר) מחובות מחייב שמישהו יכרע תחת החובות? אפשר לתת הלוואות לעסקים. בנק שמלווה ליזם כסף לא גורם לאותו יזם לאבד את כספו.

    2. אם היה לנו כסף קשיח לגמרי (לדוגמה כסף שצמוד לכמות השטח במדינה - מה שהצרפתים ניסו לעשות) - עדיין תהיה בעיה של אנשים שלא מחזירים חובות. ואולי גם ריבית.

    3. קפיטליזם דוגל בשוק חופשי? לא ממש. הוא דוגל באי התערבות ממשלתית, אבל שוק יכול להיות לא חופשי גם בגלל תאגידים גדולים ולזה תומכי הקפיטליזם לא מתנגדים בכלל, אלא מוצאים סיבות למה זה בעצם אשמת הממשלה, או למה ריכוזיות פרטית היא טובה.

    4. קפיטליזם מכיל בתוך עצמו את סתירותיו הפנימיות. אי התערבות של הממשלה (או מוסדות אחרים) מאפשרת לרמאים ולגזלנים לרצוח, לשדוד ולגנוב מהציבור. לדוגמה עבדות של כושים בשביל לקנות קנה סוכר, לדוגמה הכיבוש של הודו ושל אינדונזיה על ידי חברות פרטיות. לדוגמה הונאת האדמות של מיסיסיפי בצרפת. אם אין פיקוח של קהילות או ממשלות או מוסדות אחרים על השוק, כולל בשוק הכספים, יש הרבה מצבים שבהם השוק בכוחות עצמו דואג לדפוק את החלשים עד העצם (כלומר עד פשיטת רגל, כריתת יד (קונגו הבלגית), או מוות)

    5. דברים נוספים שעליהם לא מדברים בככלכלה - התלות של הכלכלה בעולם הטבעי, כולל באנרגיה מחצבית, הרס הקהילה והמשפחה על ידי השוק ואובדן הרווחה שנובע מכך, הרס המערכות הטבעיות ודלדול חומרי הגלם והאנרגיה שמאיימים על שוקי המזון ועל הכלכלה העולמית. וכמובן הדבר שכולם אוהבים לחשוב שהוא ימשך לנצח למרות ש-10 דקות עם דף אקסל יכולים להראות לכם אחרת - צמיחה כלכלית וצמיחת אוכלוסיה שיכולות להמשך לנצח.

    השבמחק
    תשובות
    1. כוחם של תאגידים מוגבל ע"י תאגידים אחרים שמוקמים.
      איפה נמצאות היום החברות פוג'י וקודאק שפעם חילקו בינהם את שוק סרטי הצילום בינהם?
      אפילו מיקרוסופט הגדולה הולכת ודועכת לאורך השנים.

      מחק
  15. מסכים עם זאת שהתאגידים יכולים למנוע דמוקרטיה וזה מה שקורה בפועל לכן אחד הכלים בחזקים בדמוקקטיה הוא השקיפות, ואת זה אין כלל בישראל למרות חוק חופש המידע צוחקים עלייך בפרצוף, ובכלל כל השלטון שלנו רק מכבה שריפות ככה נוהגת מדינה עם תכנון עם חזון, ואגב גם בבטחון זה ככה במלחמה האחרונה הלכו בלי ציוד לא קשה להבין שמישהו גנב את הכסף ומסתמכים על רכבת אוירית מארהב בשעת הצורך

    השבמחק
  16. ערן...
    תודה רבה, התכנים מעוררים מחשבה ומעודדים פעולה אבל...
    אומרים על הדולפין שהוא אחת החיות החכמות שיש אבל מה הוא כבר יכול לעשות עם הסנפירים... המחשבות רבות אבל מה ניתן לעשות כדי לצאת מהמצב ההזוי הזה...

    השבמחק
    תשובות
    1. קודם כל להבין אותו. הבנת הבעיה היא הצעד בכי גדול לקראת פתרונה ויש הרבה פתרונות לזה. ראה מדור השיטה המוניטרית באתר.

      מחק
    2. אם משה אבינו היה חושב כמוך כנראה שלא היה עם יהודי היום, יש הרבה מה לעשות והדבר הראשון הוא להתעורר ובשפת המטריקס לקחת את הגלולה הכחולה

      מחק
  17. אני רוצה להציע משהו: תנועת דור אמת מובילה טיעון משכנע שעיקרו הוא ששיטת הבחירות לא שווה שיט. בגדול, עבדו עלינו. עכשיו זה לא קשור באופן ישיר לנושא הכלכלי אלא לנושא היכולת שלנו לבחור את נציגנו בכנסת. אני התפקדתי לליכוד ומקווה שרבים יהי אחריי על מנת לבחור באופן ישיר את נציגנו במקום לבחור במפלגה. אז תתפקדו לליכוד או לעבודה ותשליכו עוד תפיסה מיושנת שהמפלגות האלה משנות משהו. נשנה אותן מבפנים ונסמוך על האזרחים שימשיכו לתת להם להוביל.

    השבמחק
  18. ערן, יש לך ספר מומלץ בעברית ?
    אני מתכוון לספר קולח וזורם -כמו הספר של סטף ורטהימר - ולא לספר שמלא בנוסחאות מתמטיות.

    השבמחק
    תשובות
    1. לצערי אין הרבה ספרים טובים שאני מכיר ותורגמו לעיברית.

      מחק
  19. מעניין מה ירון זליכה חושב על כל השיטה אני מעריץ שלו הוא גאון

    השבמחק
  20. הגרף המפחיד של העשור // מי ידאג לילדים ולזקנים ב-2015 ?
    יחס התלות של ילדים וזקנים באוכלוסיה עובדת יתחיל לגדול כבר ב-2015 במדינות מתעוררות
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1795675

    השבמחק
  21. אין ספק שהתקשורת לוקחת אותנו לאן שהיא רוצה, אבל היא מצליחה, בגלל שתי סיבות עיקריות: אנחנו הפכנו לזומבים שהפסיקו לחשוב, ואת כל האחריות שלנו "זרקנו" על הממשלה. אנחנו באים בהמון דרישות ולא מבינים מה הבעיה. אנחנו הבעיה. חוסר האחריות שלנו היא הבעיה. הממשלה הזו או אחרת, תמיד יהיו בעלי אג'נדה, התקשורת תמיד תתמוך בהם, וכל עוד אנחנו לא נתחיל לחשוב ולדעת, נמשיך להראות כעדר עיוור המובל לשחיתה. עוד בפוסט שפירסמתי http://immatzbanit.blogspot.co.il/2012/08/blog-post.html בבלוג שלי.

    השבמחק
  22. כל כך עצוב שאתה צודק.

    השבמחק
  23. ראיון על כלכלה ברת קיימא עם גדעון לב-ארי משנת 1997
    http://eyalcohen.com/%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A2%D7%9C-%D7%9B%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%94/

    מאמר על משמעות הכסף ועל כלכלה...

    http://eyalcohen.com/%D7%90%D7%99%D7%9B%D7%A4%D7%AA-%D7%9C%D7%99-%D7%9B%D7%9F/

    השבמחק
  24. אני מתחיל לחשוב שרק מהפכה אלימה תשנה במשהו סדרי עולם. לא נראה לי שבשיטה הקיימת והמניפולטיבית ניתן לשנות משהו ממשי בפרדיגמה הקיימת.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מאחל שלא לשם פנינו מועדות. לדעתי מהפיכה אלימה תגרור שוב כלכלה אלימה - תרתי משמע, כזאת או אחרת.
      אלימה או לא, אין ספק שמשהו הולך פה להתהפך

      מחק