יום רביעי, 8 באוגוסט 2012

האם אתם יודעים מהי בועה כלכלית?

מאת אופיר אביגד


בועה מתרחשת כאשר אנשים מתחילים להאמין שהמחיר של מוצר מסוים יעלה בוודאות, ואז משקיעים בו את ההון שלהם כדי לקבל ממנו רווחים, בלי באמת להשתמש בו בעצמם.


הפעם האחרונה שזה קרה בגדול היה במשבר הכלכלי של 2008, שהתחיל עם ספוקלציות(ככה קוראים לאמונה המפוקפקת שהמחיר יעלה תמיד) בנדל''ן בארצות הברית.
אנשים אמרו ''היי, זה בתים, המחיר שלהם תמיד עולה, אז כדאי להשקיע בהם גם אם אתה לא הולך לגור בהם, כדאי אפילו לקחת משכנתא על הבית שלך, אפילו שהוא בבעלותך המלאה, כדי שיהיה לך קצת כסף לבזבוזים''.

בבועה התרחיש הוא זהה תמיד:
המחיר עולה לאט לאט, עד שהוא מתפוצץ ומגיע לסכום שהלקוח הרגיל לא יכול להרשות לעצמו. אז כסף ממשיך להכנס דרך השקעות של אנשים שרוצים להרוויח, אבל לקוחות מפסיקים לקנות, ופתאום, אחרי שהטירוף מגיע לשיאו -
המחיר צונח בבת אחת כשמגלים שלא נשארו לקוחות שמוכנים לקנות במחירים האלו - והמשקיעים נותרים עם סחורה שהביקוש אליה צנח ושווה עשירית ממה שהם שמו.

בארה''ב זה נגמר פעם אחרונה עם נפילה של כמה בנקים גדולים, כולל כאלו מאיסלנד שהיו חלק מההשקעות האלו.
מה שיצר את ההתחלה של הקריסה הכלכלית הייתה ההבטחה לרווחים עתידיים שלא באמת היו קיימים, כי לא באמת היו לקוחות לכל ההבטחות האלו.

הפעם הראשונה שזה קרה בההיסטוריה היה בהולנד של 1636,עם הפרחים היפים שאתם רואים כאן בתמונה,
ושמם הוא טוליפ באנגלית וצבעוני בעברית.



הפרח שגדל אז רק באימפריה העותמנית נחשב לסמל סטטוס וכל גברת מכובדת הייתה לובשת אותו על הכובע שלה.
כמה אנשים שהבחינו בערך שלו, שטיפס ככל שעבר הזמן המירו את כל אדמת הגידול שלהם לכזאת של צבעונים.
 בשיא הבועה היה אפשר לקנות את עלי הכותרת המרהיבים של צבעוני אחד במחיר של בית על גדות הנהר באמסטרדם.
בסוף אלו שהשקיעו את כל הונם בשדות צבעונים נתקעו עם סחורות, בדיוק כמו שהיום יש פי 10 בתים ריקים מהומלסים בארה''ב. המחירים צנחו והמשקיעים הפסידו 95% מהכסף שהם השקיעו.

בועות כלכליות הן הזדמנות נהדרת להזכיר לנו שאי אפשר לסמוך על היד הנעלמה שתסדר את כוחות השוק, ושאי אפשר לסמוך על צרכנים שיתנהגו בצורה רציונלית לווסת את השוק - כולנו מתנהגים בצורה לא רציונלית, יהיו כאלה שיקראו לזה אנושי.

השוק חייב להיות מושפע משתי הבנות מרכזיות:
1) אם אתה דופק מישהו, מישהו אחר דופק אותך - עדיף שכולם יעבדו לרווחת האחר, ושהבעלות תהיה משותפת לעובדים ולצרכנים של כל מוצר נצרך כדי להבטיח אמינות. כולם מרוויחים ככה, חוץ מבעלי ההון הנוכחיים כמובן.
2) העסקים שאנחנו עושים הם לא רק מול אנשים ומספרים, אלא גם מול כדור הארץ. אחריות כלפי האדם והאדמה היא המפתח לפיתוח בר-קיימא ומאריך שנים לחברה משגשגת ושופעת.



פורסם לראשונה בקונספירלה

25 תגובות:

  1. בעעעעעעעעעעעע8 באוגוסט 2012 בשעה 1:34

    אינפנטילי לגמרי !!!

    השבמחק
  2. מעניין

    תודה

    השבמחק
  3. לא מכרו עלי כותרת של צבעונים אלא חוזים עתידיים על בצלים של צבעונים.

    היה סוג נדיר של צבעוני שמשלב שני צבעים באותו פרח והיה מאוד אטרקטיבי ונחשק, והמשקיעים קיוו שהבצל שברשותם יתגלה ככזה. (ברבות הימים התברר שעירוב הצבעים נגרם כתוצאה מנגיף שתוקף את הצבעוני...).
    http://gardenmuse.wordpress.com/tag/tulipmania/

    (הערה: המסר האידאולוגי בסוף הרשומה לא נובע באופן טבעי אלא "מודבק").

    השבמחק
    תשובות
    1. המסר בסוף המאמר בהחלט במקומו. בהחלט מימושן בשטח היה מונע הרבה בועות

      מחק
    2. המכירה של הצבעוניים נעשתה בחוזים עתידיים אבל לא רק. היו מכירות גם בלי חוזים עתידיים ואגב לכל סוגי הצבעוניים . רוב המשקיעים לקחו הלוואות בשביל לרכוש את הצבעוניים ,ממש כמו שקרה ברוב הבועות.
      מאמר מעניין שמראה את חוסר הקשר שיש בין הכלכלה לצרכי האדם ולכן המסר בסופו מתאים גם מתאים.

      מחק
  4. אולי העולם מורכב מבועות, אולי הם בלתי נמנעות

    השבמחק
  5. הבורסה היא הבועה הגדולה בהיסטוריה, התחילו במיליונים עכשיו כבר מדברים בבורסה במיליארדים, כלכלה נפרדת לחלוטין והיכן הבעיה, הם הולכים לקנות עם אותו כסף באותה מכולת, הם גם גורמים לאינפלציה כי הם לא מוגבלים בקניות שלהם כי בבורסה אתה יכול להרוויח ביום אחד שכר של שנת עבודה, כך שנוצרת התנגשות בין הכלכלה האמיתית לבין כלכלת הסתם, ומה יקרה שכל הבועה הזאת תקרוס, מאות מיליוני בני אדם בעולם שלפתע לא יהיה להם מקצוע כי עסקו במסחר בבורסה או במסחר בכסף בדרך כלשהיא.

    השבמחק
    תשובות
    1. בדיוק זה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      מחק
  6. שלום כאן אופיר, כותב הפוסט.

    מבחינתי אני כתבתי את כולו רק כדי להגיע לנקודה הזאת:
    ''בועות כלכליות הן הזדמנות נהדרת להזכיר לנו שאי אפשר לסמוך על היד הנעלמה שתסדר את כוחות השוק, ושאי אפשר לסמוך על צרכנים שיתנהגו בצורה רציונלית לווסת את השוק - כולנו מתנהגים בצורה לא רציונלית, יהיו כאלה שיקראו לזה אנושי.''

    סוף המאמר הוא הצעה לכלכלה מאורגנת לפי העקרונות שיש לנו היום על תכנון ראוי לבניית כלכלה בריאה, שלוקחת בחשבון את האדם ואת האדמה.
    בסופו של דבר תכנון כלכלי לא חייב להיות רק רגולציה, הוא גם יכול להיות עידוד של עסקים שעומדים בתקן ''חברתיים'', כאלו שמתכננים דברם מנקודת מבט של שיתוף פעולה ולא רק תחרות.

    השבמחק
    תשובות
    1. מה זה הקשקוש הזה ? השוק מתנהל רציונלית ! עובדה שהבועות מתנפצות !!! אתה כנראה מצפה לרציונליות אונליין 7\24 בדיוק כמו הסוחרים היום בבורסה שמצפים לרוויחות אונליין 7\24 ... וזו כמובן הזיה שאין לה שחר. אתה צריך להבין שרציונליות זה לא לא לטעות, אלא זה ללמוד מהטעויות. וזה נמדד לאורך דורות ולא ברייטינג של איזה פוסט-ריאליטי דמוי תוכנית טלוויזיה לאהבלים, בנוסח "60 שניות על ..."

      מחק
    2. ל-"לכותב הפוסט"
      אם השוק היה מתנהל ברציונליות לא היו בכלל בועות שצריכות להתפוצץ:
      ב2007 אנשים רכשו דירות בלי סוף בארה"ב ומישכנו עצמם לכל חייהם גם כשהיה ידוע כבר שהשוק הוא בועה אחת גדולה. אותו דבר בארץ מ2008 -רק שנגלה את זה עוד מעט.
      בשנת 2000 לא היתה שום סיבה לרכוש מניות במחיר גבוה של חברות שמעולם לא יצרו דבר או אפילו לא הוכיחו שהם מסוגלות לייצר ובכל זאת אנשים רכשו מניות שלהן.
      ב1636 אנשים קנו פרח או אופציות על פרח במחיר של דירה .
      היום אנשים קונים אג"ח אמריקאי יקר למרות שידוע שארה"ב לא תוכל לשלם להם אותו בחזרה מבלי להפיל את הדולר (הבועה הבאה??)
      יש פה הכל חוץ מראציונליות ,גם למידה מטעויות העבר כנראה זה לא הצד החזק של ציבור המשקיעים בעיקר הציבור הגדול שנכנס (ומתדלק את רוב הבועה) אחרי שהמשקיעים החכמים כבר יוצאים.

      ערן

      מחק
    3. השיטה מכריחה את הציבור, להגן על ערך של הכסף שלו באמצעות השקעות. רוב הציבור לא מחפש הרפתקאות גדולות, אלא השקעות "סולידיות ובטוחות". אז התחילו עם הנדל"ן שנחשב בעבר לנכס בטוח, עברו לזהב והיום בלית ברירה משקיעים באג"חים של ממשלת ארה"ב על בסיס הלוגיקה שאם ארה"ב תיפול, אז כל העולם ייפול, ולכן זה לעולם לא יקרה.

      עכשיו, יש פריחה של המטבעות הדיגיטליים. ביטקוין הכפיל את הערך שלו בשנה, וכיום הוא כבר חצה את 11 הדולארים.

      בתנאים הקיימים, הציבור בהחלט מתנהג ברציונליות לדעתי.

      איתי

      מחק
    4. לערן, מה זו רציונליות בעיניך ? כי לי נראה שאתה לא מבין בכלל על מה אתה מדבר. נראה לי שאתה מחליף בין אמונה דתית ואיזה סוג של נבואה לרציונל מדעי-נסייני. אתה כנראה גם לא ממש מבין שקפיטליזם זה תחרות חופשית של "הצמדת ערך הכסף" לדברים קיימים בתמידות. ובגלל שאין דבר כזה ערך קבוע אז כל הנושא הזה של צבירת כסף כתכלית וכדרך חיים זה בולשיט אחד גדול. כי בהתחלה מוכרים את החיים בשביל צבירת כסף כדי שיוכלו לחיות בנוחות. ואחרי זה מגלים שכסף זה "חיית מחמד" שדורש הרבה השקעה והוצאות וטיפול ותשומת לב. ככה שהם יוצאים אדיוטים גדולים, ובצדק ! אותי זה ממש מצחיק שאתה שמתנגד ל"שיטה" מקבל כאקסיומה שהכל מתחיל ב"מוניטריות". יוצא שאתה מהכי גרועים שיש מ"אלו הרואים את העולם מתוך החור של הגרוש" וחושבים שהעולם מתחיל ונגמר ב"כסף". אתה חשבת על זה שאדם שלומד "מקצוע מבוקש" ומגלה באמצע חייו שהביקוש למקצוע שלו "נעלם" השקיע בעצם ב"בועה צבעונית" ? איפה כאן הרציונל ? רק שכל אדם נורמלי יגיד לך שאין דרך למנוע את זה. כי אם לא אז כל ילד יהיה כפיל מדוייק של ההורים שלו. וכל מכשיר יהיה כפיל של המכשיר שלפניו. ואתה תחיה בעולם של גילדות תורשתיות ומכניות. מה שהרבה קוראים להם היום "מעמד הביניים". ושסוף כל סוף אנחנו רואים אותו ואת מורשתו הפקידותית נפוטיסטית קורסים ומתפוררים. וזה הדבר הכי טוב שיכול לקרות לצעירים מוכשרים ובעלי יכולת לטפס מעלה.

      (ל.ה. מלמעלה)

      מחק
    5. כמה הערות:
      1. לגבי " יוצא שאתה מהכי גרועים שיש מ"אלו הרואים את העולם מתוך החור של הגרוש" וחושבים שהעולם מתחיל ונגמר ב"כסף" -
      אם הייתי חושב ככה הייתי אמור להיות היום תומך נלהב של השיטה הנוכחית שמגשימה בדיוק את מה שכתבת.
      2. לגבי זה שאני מתנגד לשיטה כאקסיומה -
      אם זו אכן היתה אקסיומה לא הייתי צריך לנמק בעשרות מאמרים שנכתבו כאן למה אני מתנגד לשיטה.
      3. הסיבה שהעלת לכך שהשיטה הנוכחית שמובילה למשבר היא ההגיונית היתה "שכל אדם נורמלי יגיד לך שאין דרך למנוע את זה."-
      אז כאן כנראה יש אנשים לא נורמלים ואני הלא נורמלי הראשי שמסרבים להאמין למה שכותבים לנו בעיתונים "שאין דרך למנוע את זה" וחושבים שכן אפשר למנוע את זה ואגב גם מנמקים למה אנחנו חושבים כך.
      4. זה נראה כאילו אתה נורא נסער ממה שנכתב פה ומתנגד לכך נחרצות - היה כדאי אילו היית מסביר גם למה - כרגע לא שכנעת את המתנגדים ולא הפרכת את טענות המשוכנעים ובשורה התחתונה חוץ מפריקת אמוציות לא השגת בתגובה שלך דבר.

      ערו

      מחק
    6. למשל "הבר קיימא" בתל אביב. ממליץ לכולם לבקר שם ולהתעניין בפעילות שלהם.

      מחק
  7. אנונימי מ 13:13 ידידי אל תתקוף את ערן אלא את כל המאזינים אשר שותפים לאותה דעה.

    השבמחק
  8. וואו למה תמיד בישראל זה צריך להגמר בתקיפה?

    השבמחק
  9. כתבה מעניינת על שיקול הדעת המסחרי והכלכלי
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1796507

    השבמחק
  10. On record here about the coming war, and the "war budget" in Israel.. here's another angle from 8/8/2012:
    http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P106.jsp?id=48227

    Continue to monitor Gold carefully, if this unfolds you will see it skyrocket to $2k/oz..whatever it will do, here's what YOU should be doing:
    Open two Futures accounts:
    Acct. 1: Buy GCZ12, buy GCZ12 ATM Put.
    Acct. 2: Sell GCZ12, buy GCZ12 Call.
    Sit and wait.
    I'm giving you here for FREE what clients pay 5K/month for..
    I'm sure you will do nothing about it, but slap yourselves when I turn out to be right, yet again.
    080812 10:03EST
    - Eran.

    השבמחק
    תשובות
    1. Eran,
      תודה רבה על העצות המועילות, אני לקחתי את המלצתך לנפט כשהגיע ל-80$ ומאז כבר עלה 20%, אז כן, יש מי שקורא את המלצותיך ונעזר בהן.
      בינתיים הם הוכיחו את עצמן מעל ומעבר, אז תודה,
      ניר.

      מחק
  11. כי כמו שהדלאי למה אמר פעם:
    "האדם מקריב את בריאותו כדי להשיג כסף, ואז הוא מקריב את כספו כדי להשיב את בריאותו, ואז הוא כ"כ חרד מהעתיד, שאינו נהנה מההווה… התוצאה היא שאינו חי לא את העתיד ולא את ההווה. הוא חי כאילו לעולם לא ימות, ואז מת כאילו לא חי מעולם"!

    השבמחק
  12. בנקים והריבון
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3579638,00.html

    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3579603,00.html

    השבמחק
  13. ממליץ לקרוא מאמר של הכלכלן נוריאל רוביני בשם:
    Why central banks should burst bubbles

    אפשר למצוא בגוגל.

    השבמחק
  14. איך אתה יודע אם יש בועה? לפי הגרף כפונקציה של הזמן.
    הבועה הכי גדולה בעולם היא אוכלוסיית העולם. גם היא כמו כל בועה תתפוצץ.
    באופן גס ניתן לומר שהנפילה היא סימטרית כמו העליה. כלומר מהירות הנפילה והעומק שלה דומים למהירות העליה והגובה שלה.
    כך שאם כמות האנשים בעולם צמחה מ- מיליארד וחצי ל- 7 מיליארד במהלך המאה ה- 20, אז אנו צפויים לחזור אל 1.5 מיליארד במהלך המאה ה- 21.

    מה זה בכלל משנה איך זה יקרה?

    השבמחק