יום רביעי, 1 באוגוסט 2012

איך הפכה ישראל מכלכלה משגשגת לכלכלה במשבר בתוך שנה?

רמז: אנחנו כבר מאז המשבר העולמי ב2008 נמצאים במשבר -רק עכשיו אנחנו גם מתחילים להרגיש את זה.



כמה מילים על התקציב הממשלתי
הממשלה כמו כל עסק אחר מנהלת תקציב. על מנת שהתקציב יהיה מאוזן היא צריכה שסך ההכנסות שלה יהיו שווות להוצאות.

ההכנסות
לממשלה שני מקורות הכנסה עיקריים: מיסים ואת מה שחסר לה היא לווה .
על מנת שלממשלה תהיה הכנסה מספיקה ממיסים, המשק צריך להיות פעיל. ככל שיהיו יותר עסקאות במשק וחברות ישגשגו ,כך למדינה יהיו יותר מקורות הכנסה ממיסים עקיפים וישירים. עד המשבר הגדול ב2008 חלק גדול מהמיסים נגבו על עסקאות שנעשו עם מדינות מעבר לים. אלא שהמשבר שהכניס את העולם למיתון עמוק ,גרם לכך שחלק מהחברות בחו"ל כבר לא יכלו לספק את הסחורה או יותר נכון לרכוש את הסחורה מאיתנו. הדבר אילץ את המדינה לחפש מקור אחר להכנסות ממיסים. כאן כמו בגוף האדם שמתחיל להשתמש ברזרבות השומן שלו בשביל להתקיים ברגע שהוא מפסיק לקבל אוכל מבחוץ  , כך פעלה גם הכלכלה בארץ:
בשנת 2008 הוריד הנגיד את הריבית, ניפח את מחירי הדירות ואילץ משפחות רבות לקחת חובות עתק כדי לרכוש איתם דירות -סה"כ נלקחו חובות בסכום דימיוני של קרוב לחצי טריליון ש"ח. כל חוב שנלקח תורגם למיסים שנגבו מעסקאות הנדל"ן. כך ישראל כמו גוף האדם כילתה את השומנים שהיו לה אך המשיכה לשרוד.
היום כבר פחתו דרמטית לישראל מקורות ההכנסה מחברות בחו"ל בשל המשבר שם ומקורות ההכנסה מבית בה רוב הציבור כבר כורע תחת חובות עתק.

כשלגוף האדם נגמרים השומנים הוא מתחיל לעכל את השרירים שלו.כך גם פועלת הכלכלה:
הציבור שכבר נותר ללא רזרבות השומן שלו נאלץ עכשיו לתרום ממסת שריריו למען המדינה. השאלה עכשיו היא רק אם זה יהיה דרך מיסים גדולים יותר או דרך הגדלת הגרעון- ההבדל בין השניים זה כמו ההבדל בין לשלם במזומן עכשיו או לשלם בכרטיס אשראי אחר כך (בתוספת ריבית).  כל הוצאה כזו מורידה עוד ממסת השריר של האזרח עד שהוא הופך במוקדם או במאוחר אט אט למשותק. תשאלו את אלו שחשבון הבנק שלהם הוגבל.

ההוצאות
כשאנחנו באים בדרישות מהמדינה  ,אנחנו בעצם באים בדרישות אל עצמינו.מקור ההכנסה של הממשלה הוא אנחנו. כל דרישה שלנו מהממשלה תאלץ את הממשלה להגדיל את תקציב ההוצאות ואת ההוצאות האלה הממשלה תצטרך לאזן דרך העלאת מיסים ,העלאת הגרעון או קיצוץ בשירות אחר שהיא נותנת לנו.
רצינו לקבל חינוך חינם מגיל 3? קיבלנו. עכשיו אנחנו גם צריכים להתמודד עם החשבונית עבור השירות שהעניקה לנו המדינה ב"חינם".

ומה הלאה?
אומרים לנו שהעלאות המיסים הן זמניות עד יעבור זעם.מה שלא מספרים לנו שהבעיה של הכלכלה היום בכל העולם היא החוב. אלא שבשיטה המוניטרית הנוכחית אם החוב לא יגדל הכלכלה תפשוט רגל . זו הסיבה שהמצב בעולם רק הולך ומדרדר ורק ילך וידרדר. זו הסיבה שלהשיג אוכל בשביל הגוף הכלכלי שלנו בחוץ כבר לא נוכל, זו הסיבה שהמיסים והוצאות רק יגדלו עד שיכלו לנו גם את השרירים ואז נתחבר למכונת ההנשמה של הכלכלה.
מכונת ההנשמה של הכלכלה היא הבנק המרכזי. ברגע שהמיסים שנגבים מהציבור כבר לא יהיו אפקטיביים ומצב המדינה יהיה כל כך גרוע עד שאף אחד לא יסכים להלוות לה-אז יהיה זה הבנק המרכזי שישלים את ההכנסות החסרות של הממשלה על ידי הדפסת כסף והלוואתו לממשלה. זה מה שקורה בארה"ב ומה שבודאי יקרה בעוצמה גדולה גם באירופה. הבעיה שהשקל הוא לא מטבע רזרבה עולמי ולכן את השפעות התהליך הזה נרגיש כמעט מיד. התהליך הזה הוא נתיב מהיר להתפתחות היפר אינפלציה ומשם הדרך לאיבוד ערך המטבע עד התרסקות הכלכלה קצרה . זו סופה של כל כלכלה שמבססת את ייצור הכסף שלה על חוב -לחלק זה יקרה מהר ולחלק יותר לאט מה שבטוח לכולם זה יקרה.
לכל הסקפטים רק אציין שב40 השנים האחרונות התרחשו בעולם 145 משברים בנקאיים, 208 משברים מוניטריים ו-72 משברי חובות ממשלתיים [קישור]. בעשרות רבות של מדינות כולל ישראל המטבעות נמחקו בהיפר אינפלציה ומטבע חדש הומצא תחת אותה שיטה. הפעם לעומת המשברים הקודמים ,המשבר יוצא דופן בחומרתו מאחר שהוא מתרחש בו זמנית בכל העולם.

אז איפה נמצא הכסף?
אורי ירון מגלה לנו כי מדינת ישראל ממחזרת הלוואות בסכום של כ-78 מיליארד שקלים בשנה. היא גם משלמת ריבית על סה"כ חובות המדינה, כ37 מיליארד שקלים כל שנה.
כן זה הסכום והוא שווה בדיוק די מרשים לסכום אותה גובה המדינה מאזרחיה כמיסי הכנסה במקור. אז כן, כל מיסיי ההכנסה במקור שנגבים מהאזרחים מיועדים למטרה אחת בלבד תשלום ריבית על החוב הלאומי. אזרחי ישראל שילמו בעשר השנים האחרונות סכום מדהים של 350 מיליארד שקלים תשלומי ריבית על החוב הלאומי. חוב שלא היה אמור להיות שם מלכתחילה.
כספים אלו יכלו להיות מתועלים לרווחת הציבור, ליצירת רווחה ברמה בלתי נתפסת. הם יכלו להיות מתועלים לבניית תשתיות לשירות הציבור, אולם במקום רווחה ל99% מהציבור הם תועלו ליצירת רווחה לפחות מ1% מכלל הציבור של מקורבים לצלחת המערכת הפיננסית.
מדינת ישראל שתייצר את כספה ללא חוב תהיה פטורה מגרעונות וממחסור בכסף וכן תשחרר את תושביה מנטל מרבית המיסים ולא תהיה כבולה לכלכלה שגם כך מובילה אותנו לקריסה ולהיפר אינפלציה.





אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב

66 תגובות:

  1. בעצם כל העולם סובל מעליות ומורדות תמידיות וודאיות רק בגלל שיטה שנועדה לעשוק את הציבור, כל החלטות הממשלה מתועלות נגד הציבור כולל בתי המשפט וכלל המערכת הציבורית מגוייסת לשם כך, לכן ישנה שיכבה שמנה קטנה מאד שבעצם חיה על חשבון כל הציבור.
    הגיעו כבר למצב שכל הנתונים מסולפים ומגוייסים גם הם לטובת מערכת הבנקאות
    לישראל אין דרך להיחלץ אלא להתנתק מהמסחר העולמי ולפתח כלכלה עצמאית, וכל הסיבות שפישר וחביריו אומרים הם שקרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. ואם נתחיל בקטן ונודיע שהדולר הוא לא מטבע שאנחנו מקבלים. כמה זמן תחזיק מדינתנו היקרה?

      מחק
    2. זה להתחיל בקטן? :-)

      מחק
  2. שאלה:
    האם במצב של אינפלציה אפשר לסמוך שהריבית תעלה או שהמדינה יכולה להחליט לשקר ולהסתיר את האינפלציה (כמו שהיא עשתה בשינוי שיטת המדידה של המדד בשנת 1999)?

    אני שואל כי יש לי ים מזומנים שאני לא משקיע בכלום ורק מפחד שהם יימחקו יום אחד...

    השבמחק
    תשובות
    1. מה זאת אומרת לסמוך? אתה יכול לסמוך עליהם שהם ישקרו לך. הם הרי עושים זאת כבר בפועל היום. לדוגמא- ברבעון הראשון של 2012 (ינואר-מרץ), הלמ"ס דיווחה על מדד מצטבר של 0.4% (0 בינואר, 0 בפברואר, 0.4 במרץ). בתקופה המקבילה, מחירי הדלק- מוצר מהותי, שמשפיע באופן ישיר כמעט על כל מוצר במשק- עלו במעל ל- 7% (7.23 ש"ח בינואר, 7.74 ש"ח במרץ). בתקופה המקבילה, החשמל התייקר- על פי נתוני חברת חשמל- ב- 8.9% בממוצע (ביום 22.3.12 עודכנו התעריפים, ב- 8.9% בממוצע, לעומת התעריף הקודם שהיה נהוג מנובמבר 2011).

      אז מה יש לנו? שני מוצרי האנרגיה העיקריים בישראל- החשמל והדלק, מוצרי צריכה עיקריים של כל משק בית ישראלי, ושיש להם השפעה ישירה על תמחור עלויות הייצור וההובלה של כל מוצר ושירות בישראל- החשמל והדלק עלו בממוצע בכ- 8%. המדד בתקופה המקבילה היה נמוך פי 20 (!!). לא חצי, לא רבע. אפילו לא עשירית. פי 20. 0.4% לעומת 8%. לא סביר, לא הגיוני, לא קביל ובעיקר לא נכון. כל מי שביקר בסופר, או קנה משהו, יודע את זה. הכסף שלנו שווה הרבה פחות, כי המחירים התייקרו. אז איך מדד 0.4%? הרי ברור שעליות מחיר חריפות כאלה, במוצרים בעלי משקל גדול בסל הצריכה הישראלי, אמורים להשפיע הרבה יותר על המדד, גם בנטרול השפעתם על מוצרים אחרים.

      הטריק פשוט. הדלק מתייקר? נוריד את חלקו היחסי בתחשיב המדד. העגבניות (נניח) הוזלו? נגדיל את חלקן. אני לא אתפלא אם בינואר עד מרץ, לפי המדד, קנינו בממוצע ליטר דלק, צרכנו קילווט חשמל, ואכלנו טון עגבניות לנפש.

      זו פשוט הונאה מכוונת. רמאות ע"י הריבון. אם נתוני המשק יוצגו באופן אמיתי, קצב האינפלציה יהיה סביב ה- 20%-25%, מה שיגרור את המשק לסחרור קטלני, של עליות מחירים כבדות, ותוספות יוקר שהוא לא יכול לממן.

      בפועל אנחנו כבר עמוק בתוך המשבר בערך משנת 2010. ההנהגה שלנו הצליחה- ועדיין מצליחה- להוליך את כולם שולל באמצעות פרסום נתונים שקריים ומפוברקים. בוא נגיד שכל בעל עסק שינהג כמו הממשלה, ימצא את עצמו בכלא על פיברוק ספרים.

      אף אחד לא שואל את נתניהו ושות' על הפער העצום בין נתוני המשק הוורודים, לבין צעדי הצנע ההיסטריים של הממשלה שלו. כי אם נתוני המשק נכונים, מצבנו מעולה. ההסבר היחיד לצעדי המנע והצנע ההיסטריים, ובעיקר לדחיפותם, הוא שהנתונים המוצגים לנו פשוט שקריים.

      אנחנו נמצאים באותו מקום כמו המשק היווני, רק שלהבדיל מהיוונים- אנחנו עדיין לא הבנו את זה. הממשלה מאכילה אותנו שקרים, ואנחנו אוכלים בתיאבון.

      מחק
    2. 20 אחוז אינפלציה? המשמעות של זה זה הכפלה תוך 3 וחצי שנים. נשמע לי מוגזם, היינו מרגישים את זה. גם 10 אחוז זה המון, זה הכפלה תוך 7 שנים!
      גם 8 אחוז לא רחוק משם עם הכפלה תוך פחות מ9 שנים. לא צריך ללכת כל כך רחוק כדי להגיד שיש אינפלציה גבוהה מהמדד.

      אבל באמת השאלה היא למה הם מציגים נתונים כאלה שיקריים?? באמת שאני לא מבין מה זה עוזר למישהו

      מחק
    3. מה זאת אומרת למה? כל עוד המדדים נמוכים, המשק מרוסן. ברגע שיוצגו מדדים של 4 ו- 5 אחוזים (שזה מה שבאמת קורה כאן, ולכן להערכתי אנחנו באיזור ה- 20% שנתית. תסתכל מה הדלק עושה בשנים האחרונות, ומה עם החשמל), יופעלו אוטומטית הסכמי שכר, תוספות יוקר ושאר ירקות, שיכניסו את המשק לסחרור. באמצעות זיוף נתונים, הממשלה מליחה לשמור על משק מרוסן יחסית, למרות שהמחירים עולים.

      מחק
    4. הפער בין המדד השקרי לעלית המחירים האמיתית נוגס במהירות אקספונניאלית בעושר הצבור.הנכסים הפיננסיים נשחקים כי הם מוצמדים למדד שקרי נמוך בהרבה מהמציאות וכך גם השכר הקצבאות האג" הביטוח הפנסיות ועוד.בגלל השחיקה המעריכית-כמו ריבית נשך-ההון נשחק במהירות מטורפת.התרגילים בזיופי המדד הם די חדשים וכבר מעמד הביניים קורס לנגד עינינו ולא מבין למה.אף אחד לא חושב שכמה סטטיסטיקאים ומהנדס ניהול אחד אחראים לצונמי הזה...

      מחק
  3. לא מצליח להבין האם כולם טפשים או רק אנחנו

    הרי לא יתכן שאף אחד לא שם לב לזה
    לא יתכן שאף חכ או עיתונאי מתייחס לעניין
    לא יתכן שההתיחסות היחידה לכך היא בסרטי זייטגיסטים למיניהם
    יותר קל לי להאמין שכולנו נורא נאיביים.
    לי נראה למשל שללא האשראי הזול שנוצר כתוצאה משיטת יחס הרזרבה לא היה הון זמין להתפתחות המואצת של האנושות ב100 שנים האחרונות אז אולי זה לא כזה רע

    השבמחק
    תשובות
    1. זה בדיוק מה שמדאיג כיצד הבנקאות השתלטה על הפוליטיקה בין השאר, אין קשר בין התפתחות האנושות לבין השיטה, נהפוכה השיטה גרמה להשקעת משאבים עצומים בעיקר בכלי מלחמה ובנוסף ניתן לראות היום שהבנקאות ממוטטת את המסחר

      מחק
    2. הסיקור התקשורתי של המהלך החשוב של העלאת דרישות הלימות ההון של הבנקים מעלה חשש כבד: רוב העיתונאים המתבטאים בנושא אינם יודעים מה פירושה של דרישת הלימות הון
      http://www.the7eye.org.il/DailyColumn/Pages/220312_Behind_the_jargon_screen.aspx

      "אפילו אנשים מבריקים עושים לפעמים טעויות מטומטמות, ונראה שאחד המשקיעים האגדיים בעולם עשה טעות כזו",
      http://www.themarker.com/wallstreet/1.1791253

      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000770843

      מחק
  4. תהליך האינפלציה או ההיפר אינפלציה אינו יכול להבלם על ידי ריבית , הריבית טובה רק לימי ביניים בין משבר למשבר כבלם להדפסת הכסף ולאינפלציה, אך כיום אין היא משפיעה כי אנחנו לקראת "התפרתות הר הגעש" היפר אינפלציה.
    אם תבחן את נתוני העבר במצבים כאלו תגלה שהאינפליציה הייתה 20 עד 40 אחוז בשנה עד להיפר אינפלציה שהתרחש בשנה העוקבת.
    אם תבדוק תראה שלמרות אינפלציה מוצהרת של 2 אחוז נניח בפועל יש לפחות 20 אחוז, לכן לדעתי תוך חצי שנה עד שנה הכסף ימחק.
    בקיצור שיטת המירמה לפני קריסה קח את כספף וקנה סחורה, נדלן, עץ, אדמה בירח, כי כרגע אין לך כלום בידיים, פשוט ברגע שכולם יבינו את מה שעכשיו אתה יודע תאר לך מה יקרה.
    ואין מכך מנוס הבנקים בעצמם בבעיה, אם יעלו הריבית לא יוכלו למכור, אז הם מורידים את הריבית ומציפים את השוק בכסף כאשר הנדלן המנוע העיקרי, הם הבנקים יודעים שהדרך היחידה לצאת מהמשבר זה לגרום להיפר אינפלציה כלומר השוואת הכסף המודפס למחיר, וכמובן מיתון חריף או בשמו האמיתי "עוני"

    השבמחק
  5. Well written post, however I suspect the real reason for the sudden economic steps after you've been told how great things are compared to Europe and the U.S is the almost certain regional war that is about to take place very soon:
    http://www.debka.co.il/article/22228/%D7%97%D7%9E%D7%A0%D7%90%D7%99-%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%A6%D7%94-%D7%94%D7%A6%D7%91%D7%90%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%99-%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%94-%D7%90%D7%A0%D7%95-%D7%94%D7%95%D7%9C%D7%9B%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%94-%D7%AA%D7%95%D7%9A-%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA-

    http://www.debka.co.il/article/22210/%D7%94%D7%9E%D7%9E%D7%A9%D7%9C%D7%94-%D7%AA%D7%90%D7%A9%D7%A8-%D7%91%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%91-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%91%D7%A8-%D7%9C%D7%AA%D7%A7%D7%A6%D7%99%D7%91-%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%94-%D7%A9%D7%99%D7%92%D7%99%D7%A2-%D7%91%D7%A9%D7%A0%D7%AA%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%9C-25-%D7%A2%D7%93-30-%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%A8%D7%93-%D7%93%D7%95%D7%9C%D7%A8-

    - Eran

    השבמחק
  6. ערן, מה ימנע מהממשלה והבנק המרכזי להחליף שוב את השקל במטבע חדש ולהתחיל מחדש כמו בעבר?

    אם הציבור לא יידע מה הולך, הכל יעבור בשתיקה ויתנו ל"גאון" לעשות מה שבא לו

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכים איתך ככה היה עד כה, לאחר כל משבר אף אחד לא ידע מי באמת גרם לו, אך הפעם זה שונה אנשים מתחילים להבין

      מחק
  7. והנה עוד סוג של תשובה לשאלה המופיעה בכותרת הפוסט



    פעלולים חשבונאיים בתזרים המזומנים
    http://www.themarker.com/markets/ifrs/1.1791842

    משחקים חשבונאיים בתזרים המזומנים
    http://www.themarker.com/markets/1.1791862

    השבמחק
  8. קוראי הבלוג,
    די מייאש לקרוא מה שעוברת הכלכלה והמדינה בגלל שלטון הבנקים. אולי כדאי שנצא ונפעל בשטח, במקום לשבת ולכתוב תגובות. לא זכור לי אי פעם שהתקיימה הפגנה נגד בנק ישראל ואולי הגיע הזמן. להערכתי יש לבלוג כמה מאות קוראים קבועים. זה גרעין טוב, בשביל התחלה. מה אתם אומרים?

    איתי

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מצטרף, תגידו איפה ומתי.

      מחק
    2. אני איתך. מצידי עוד השבוע לצאת ולארגן משהו מול בנק ישראל.
      בו נפרסם בפייסבוק ונשלח מיילים ונראה לאן זה הולך.

      מחק
    3. אני חוזר לבדוק כאן תגובות כבר מחר.

      מחק
    4. אני גם מוכן לבוא, אבל אני לא חושב שזה יעיל כל כך.
      לא נקבל סיקור תקשורתי, מקסימום ניתפס כחבורת הזויים ובזה ייגמר הסיפור...

      מחק
    5. בעד! צריך הפגנה מאורגנת בקנה מידה גדול, להפיץ בכל דרך אפשרית ולנסות להכניס את פעילי המחאה ה"רגילים" שבאים במוצ''ש להפגין.
      לא מאמין שאני אומר את זה אבל אם צריך פרובוקציות כדי שיהיה עניין תקשורתי אז האמצעים מקדשים את המטרה, צריך להעיר כולם!

      מחק
    6. למרבה הצער, אתה כנראה צודק. יצרתי דף חדש בפייסבוק:
      http://www.facebook.com/profile.php?id=100004120446556&ref=tn_tnmn

      צריך לבדוק כמה אנחנו ומשם נתקדם קדימה.

      איתי

      מחק
    7. אני כבר שם ומפיץ הלאה

      מחק
  9. ממי המדינה לווה כסף?

    השבמחק
    תשובות
    1. מכל דבר שזז ומסוגל לתת כמה לירות, התנהלות בערך של קבצן, שהראש נוהג כך כל הגוף נראה כך, לכן צריך לתקן את הראש קודם

      מחק
  10. אני בעד ההפגנה נגד בנק ישראל !!
    תגידו איפה ומתיי ??!

    השבמחק
  11. מה הוא יחס הרזרבה של שנקבע ע''י הבנק המרכזי? (לבנקים במדינתנו)

    השבמחק
    תשובות
    1. המפקח על הבנקים מעלה את דרישות הלימות ההון ל-9% עד 2015
      הבנקים לאומי ופועלים ידרשו להגיע להלימות הון של 10% עד שנת 2017.
      http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3565194,00.html

      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%94%D7%95%D7%9F

      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%97%D7%A1_%D7%94%D7%A8%D7%96%D7%A8%D7%91%D7%94

      מחק
    2. מאחורי מסך הז'רגון
      http://www.the7eye.org.il/DailyColumn/Pages/220312_Behind_the_jargon_screen.aspx

      מחק
    3. הרשה לי לתקן אותך - אלימות ההון

      מחק
    4. מוזר, אני זכרתי יחס הלימות הון של 12.5%. שוב וויתרו להם?

      מחק
  12. צריך לפנות באיזושהי צורה שתיפתח כמה צ'אקרות לאוכלוסיה הפחות מודעת למצב ולשיטה המוניטרית.

    השבמחק
  13. קודם צריך ללמוד את הנושא ולהיות מסוגלים להתמודד עם סילופי בנק ישראל וכאלה המקשרים את הבנקאות עם השוק החופשי, לדעתי הפגנה אין בה כלום
    הדרך היחידה היא להקים מפלגה שסיסמתה " בדרך שלהם הפוליטית הכלכלית נחזיר את משאבי העם לעם"

    השבמחק
    תשובות
    1. אי אפשר להוכיח את הסילופים בשיטות הקונבנציונליות. לא ניתן לעשות reverse engineering לחישובי הלמ"ס, בעיקר בגלל ריבוי המשתנים.

      אבל כן ניתן לבצע "כריית נתונים" ולמצוא את הדפוסים והגורמים המשפיעים עליהם.
      בניתוח כריית נתונים מוצאים קשרים לא צפויים. אני תוהה אם לדוגמא, אפשר למצוא קשר בין המדד ומרחק המחירים מהערך של יעד האינפלציה :)

      מחק
  14. מה אפשר לעשות?

    אני בתור אזרח "פשוט", מה אוכל לעשות כדי לשנות את המצב?

    אני מפיץ מידע, צורך רק מה שאני באמת צריך ורק ממקומות ראויים לדעתי שתומכים בחקלאות בת קיימא למשל אם מדובר במזון, מקומות שלא מנצלים עובדים וכו' וכו'..
    ננמנע מלקחת הלוואות - אם אין לי אני לא קונה, ואם אני כן קונה זה לא יהייה אופה לחם חשמלי, כזה שאיך אפשר בלעדיו??!! או רובוט-שואב אבק - חשוב לאיכות החיים!
    אם בעל הבית מבקש סכום גבוה "כי זה המחיר בשוק" - אני פשוט לא שוכר, אגור באוהל וברצינות ולא אשלם לבעלי בתים עושקים, כרגע אני גר אצל חברים ולפעמים ישן אצל ההורים, וגם לפעמים - באוהל. אם המכללה מבקשת 14,000 שכר לימוד לשנה - אני פשוט לא נרשם למרות שאני ממש רוצה (שיוויון הזדמנויות?? בטח..). גם ככה אפשר כל מידע שרוצים היום להשיג בקלות ותעודות ותארים שווים אתם יודעים למה. מי שטוב ומוכיח רצינות - ימצא את הדרך בלי כל אלה.

    יש דבר שנקרא כסף ומוסכם שבאמצעותו אפשר לרכוש דברים ולנהל מסחר במקום שנחליף עיזות באבטיחים. באים כמה חריאתים ועושים כל מיני פעולות וגורמים לערך הכסף שאצלי להיות שווה ערך לסמרטוט רצפה. וזה "חוקי"!

    אז מה עושים? מה אני יכול לעשות?

    השבמחק
    תשובות
    1. להשאר רווק...

      מחק
    2. אוקי, את זה אני עושה, עד כאן בסדר

      מה עוד?

      מחק
    3. לי יש עוד פיתרון אבל אני לא בטוח שזה יתאים לכולם:
      אני עברתי קיצור כיבה. היום אני מסתפק בהרבה פחות אוכל וזה בא לידי ביטוי בסופר כמובן.
      נכון, הבגדים הישנים לא ממש מתאימים אבל חלק החלפתי (זה מאוד כלכלי) עם אחרים וחלק פרמתי וייצרתי בגדים אחרים - לא הכי יפה אבל זה מה שיש.

      מחק
    4. אדם אחד לא יכול להקים אלטרנטיבה כלכלית...
      אם תמצא קומונה, או קואופרטיב שמתאים לך, המצב ישתפר קצת ואחרי שתתעודד, אולי תתחיל לחשוב בהגיון.
      בלי להעליב, התכוונתי שתתחיל לחשוב כמו יזם.
      לדוגמא, אפשר להקים רשת של קואופרטיבים או תכנה ושיטה לניהול עלויות והכנסות, ליצא אותה לעולם ולהכות את המערכת.
      שככל שהשיטה טוטאלית יותר כך הביקוש האחר חזק יותר. ז"א יש ברוך השם שוק ענק.

      מחק
  15. לדעתי ידידי זו שיטה של מסכנים, פשוט להכנע למציאות, במקום להבין שאנו יוצרים אותה.
    ראו היכן מרכז הכוח אצל בעלי העסקים הגדולים, ומה מונע מאיתנו לקום ולקחת להם את הלקוח ולהפסיק לשמן להם את הכיס.
    שום דבר בעולם לא קיים אלא בזכות כוח הרצון, אז אף אחד לא יעשה טובה ויתן.

    השבמחק
  16. מישהו פה הזכיר שפעם סחרו עם מקלות עץ מסומנים, תארו לכם אם מישהו מהחברה אז היה מכניס מקלות עץ מסומנים מהצד, האם זה היה חוקי, האם הוא היה גנב? אז הקימו שיטה שגונבת מאיתנו על ידי הדפסה וזה לא משנה כיצד מדפיסים, ובנו סביבה תאוריה שמצדיקה אותה, זאת בעוד האמת שמחר בבוקר כולנו יכולים לחיות בכבוד ולהיות בעלי דירה למשל, כיצד עושים זאת זו בשיעור אחר

    השבמחק
  17. כסף חייב להיות מבוסס ערך -כל דבר אחר זה מניפולציה חשבונאית .

    השבמחק
    תשובות
    1. ערך זה דבר נורא נורא גמיש...

      מחק
    2. ממש לא ,עם הכסף היה מבוסס על סחורה(כמו זהב) ,האינפלציה הייתה אפסית.

      מחק
    3. ולמה לזהב יש ערך? מה מבטיח שבעוד עשרים שנה הזהב לא יאבד את ערכו?

      מחק
    4. הוא אמנם יכול לאבד את ערכו במקצת , אבל תמיד יהיה לו ערך גבוה וממשי , בגלל שהוא משמש כבר אלפי שנים הן ככסף והן כסחורה (תכשיטים/אלקטרוניקה) ,בנוסף כבר היום פוחת האימון בכסף חוב (הכסף הנהוג) והבנקים צוברים זהב , מדינות שאינם יכולות לסחור במטבע שלהם (כמו איראן) משתמשות בזהב ככסף אוניברסלי .

      מחק
  18. אין ערך לכסף אף פעם לא היה, הערך הוא לסחורות והשירותים שהאדם מסוגל להפיק, הכסף הוא מין כלי שמודד אותו, שמדפיסים או מגדילים את הכמות ולא משנה כיצד ערך הסחורה עולה, ערך הסחורה הוא הערך היחידי שקיים.

    השבמחק
  19. פוסט טוב, כרגיל. כמו בכל המדינות שבמשבר - מנסים לשמור על הציבור רגוע כדי שלא ייכנסו לפאניקה. האמריקאים משחקים עם נתוני האינפלציה שלהם כבר הרבה זמן (ב"הקורס בהתרסקות" יש פרק שלם בעניין זה). תיקון קל לסיום: "כורע" ולא "קורע".

    השבמחק
  20. שאלה.
    אם אני מפקיד 10000 שקל בבנק בעובר ושב,מותר לו גם להלוות 9000 חדשים?

    השבמחק
    תשובות
    1. בעבר הבנק היה מוגבל להלוות כ90% מכספי ההפקדות שזה בסופו של דבר גרם לכך שמ1000 ש,ח שהופקדו בבנק אחד יוצרו בסה"כ 10000 ש"ח בכל המערכת הבנקאית.
      היום אין קשר בין כמות הפקדונות לכמות ההלוואות- כשבנק מלווה הוא מייצר כסף על בסיס כלום -פשוט מוסיף רשומה במחשב.

      מחק
    2. אם אני מפקיד 1000 שח בבנק ואז הבנק מלווה 900 שח למישהו אחר,לפני שהבחור מחזיר את ה900 שקל+ריבית,אני יוכל להוציא את ה1000 שקל שלי מהבנק?

      מחק
    3. לאנונימי מ-0:56
      אין קשר כזה בין הלוואות לפקדונות. הבנק מחויב לשמור חלק מהפקדונות שלו נזילים, כך שתוכל למשוך את הכסף. זה לא קשור להלוואות.
      בעבר חשבתי שהבנק מתווך בין מפקידים ללווים, אבל זה לא כך. הקשר בין הלוואות לפקדונות הוא לא דרך תיווך. הבנק לא צריך את ההפקדה כדי "לייצר" הלוואה.
      הבנק היום יכול להלוות 900 ש"ח עוד לפני שהפקידו אצלו גרוש אחד.

      ע'

      מחק
    4. אתה בטוח?
      הבנק יכול להמציא כסף "יש מאין" לגמרי?
      מה בדבר דרישת הלימות הון? זה לא מגביל את היכולת להלוות?

      אולי הוא יכול ללוות בקלות מבנק ישראל אבל לגמרי להדפיס כסף?
      אשמח לקישור למקור מוסמך שמוכיח את מה שאתה אומר.

      מחק
    5. ערן האם אתה יכול לענות על השאלה שלי?

      מחק
    6. הלימות הון מגבילה את יכולת הבנק להלוות, אולם ביחס להון העצמי של הבנק. הלימות הון לא מתייחסת לפקדונות עד כמה שאני מבין.

      קישור מוסמך מופיע במסמכים של בנק ישראל שלא מגבילים את יצירת האשראי בהימצאות פקדונות. אבל זה לא נאמר שם בצורה ברורה, לצערי.

      ע'

      מחק
    7. יצירת כסף קורה רק בהלוואות, אז אם הבנקים מוגבלים ע"י דרישה של הלימות הון אז בפועל יש הגבלה והבנק לא יכול להמציא "כסף יש מאין" כפי שמוצג כאן לעיתים באתר.
      אכן נכון שאין קשר בין הפקדות להלוואות, אבל ההלואות מוגבלות ע"י דרישת הלימות הון מול ההון העצמי של הבנק.

      מחק
  21. 90000 חדשים,10 אחוז, אבל בפועל אין באמת חוק אל תשלה עצמך, אם תפקיד או לא הם ידפיסו קוודליונים

    השבמחק
  22. אם אין לי מספיק כסף להשקיע בנדל"ן, ואני מעוניין להגן על עצמי מהמשבר המתמשך,
    האם לדעתכם השקעה בזהב היא דרך טובה לעשות זאת?
    תודה.

    השבמחק
  23. בזהב אמיתי בהחלט

    השבמחק
  24. ואם יש לי כסף להשקיע בנדל"ן ואני מעוניינת להגן על עצמי מהמשבר האם עדיף להשקיע בנדל"ן או לקנות זהב או כסף אמיתי? ואיך בכלל קונים זהב אמיתי?

    השבמחק
  25. אני אחד מאלה שמתחילים הבין שלא הבנתי כלום עד עכשיו... ואני מתחיל להיות מודאג. אני לא רוצה להתעורר ולגלות שכל מה שנכתב כאן מתחיל באמת להתרחש. ועכשיו אני שואל ברצינות:

    יש לי סכום של כ-50000 דולר (בשקלים). אם נניח הייתי יכול להיעזר בו לקנות נדל"ן, זה רעיון טוב? האם בכלל כדאי לקחת משכנתא במצב הזה שאליו המשק הולך בעתיד הקרוב?

    השבמחק
    תשובות
    1. אבי אני ממליצה לך להכנס לאתר 'בועת הנדל"ן' ולקרוא שם מאמרים ולהחליט בעצמך אם זה מתאים לך לקנות דירה ולקחת עכשיו משכתנה.

      מחק