יום שני, 12 במאי 2014

הזאב מאבן גבירול

מאת: ערן הילדסהיים

ההכרה בכך ,שמטבע השקל שלנו (שנוצר על ידי הבנקים ולמען הבנקים והחברים שלהם) לא משרת אותנו, כבר חצתה מזמן את גבולות התאוריה והבלוגים. צפו בסרטון פרסומי נהדר ומשעשע בכיכובו של משה אבגי הקורא להשתמש במטבע ישראלי חדש 'שפע' במקום השקל. נקודה מעניינת: כל השחקנים בסרטון כולל אבגי התעקשו לקבל בתמורה להופעתם רק את המטבע החדש. 



הסרטון הוא פארודיה על הסרט "הזאב מוול סטריט". סרט המבוסס על סיפור אמיתי בו מוצג כיצד אנשי וול סטריט מנצלים את מערכת הכסף שלנו היום לעושק כלל הציבור, יצירת רווחי עתק ,קיום אורח חיים ראוותני, מנכר עיניים לא מוסרי ומושחת. סרט חובה למי שעדיין לא צפה בו.

סך הכל היום יש 9000 ישראלים שמשתמשים בשפע. בערך 10000 שפע מחליפים ידיים מידי יום. השפע לא יכול להחליף את השקל כי השקל הוא מטבע שנכפה על האזרחים דרך תשלום המיסים ,אך הוא בהחלט יכול לחסוך לכם סכומים נאים של כסף (שקלים) מידי חודש.

אושר הוא הגוף שעומד מאחורי המטבע .מדובר בגוף ללא מטרות רווח שמבוסס בעיקר על מתנדבים. מטרתו להשיב את הכסף למטרה המרכזית שלו שהוא לאפשר לאנשים לענות אחד לשני על הצרכים באמצעות שיתוף פעולה; כל אחד נותן את הדברים שהוא טוב בהם או שהוא כבר לא צריך ומקבל בתמורה את הכשרון והשפע של כל היתר החברים.

חמשת עקרונותיו המרכזיים:
1. שיוויון.
באושר אין אפשרות להרוויח כסף מהחזקת כסף, משום שהריבית היא אסורה, ואין אפשרות להכנס לחוב; כאן המטבע הוא בעל הערך הגבוה ביותר דווקא כשהוא בתנועה.
2. קידום כלכלה מקומית.
באושר תמצאו רק עסקים מקומיים, ללא תאגידים ורשתות – עסקים אלו משאירים את הרווחים בקהילה ויוצרים מקומות עבודה הוגנים יותר.
3. השתתפות.
הכניסה לאושר מעמידה אותך בפני השאלה – מה יש לי להציע שאחרים ירצו? הפלטפורמה מעניקה במה לתחביבים וכישרונות מבלי למסחר אותם.
4. קיימות.
ישנה אמרה שהולכת כך: אתה לא צריך מקדחה – אתה צריך את החור בקיר; אושר מנגישה את כל הפריטים שנמצאים בסביבה שלנו, ועוזרת לנו לעזור אחד לשני.
5. קידום פעילות חברתית וסביבתית.
אדם הוא בריא באמת רק בסביבה וחברה בריאים.
הפלטפורמה נוצרה גם כדי לתמוך בעמותות שיצטרפו אליה, וגם כדי לאפשר ליזמים לגייס משאבים לפרויקטים למען הטוב.
להצטרפות לחצו כאן

62 תגובות:

  1. טוב לראות שהרעיון הזה תופס תאוצה.
    הייתי שמח להצטרף אבל אין לי סמרטפון, אין לי פייסבוק ואין לי גוגל+. אני מעדיף להמנע מרשתות חברתיות ומשתמש בנוקיה פשוט. כרגע בשביל להשתמש בשפע אני חייב להשיג סמארטפון או להצטרף לפייסבוק\גוגל+. מקווה שיוסיפו אפשרות נוספת לגישה...

    השבמחק
    תשובות
    1. אני איתו - גם לי אין סמארטפון....

      מחק
    2. אתה לא חייב להתחבר אליהם דרך שום רשת , פשוט תכנס לאתר אושר ותתחיל לסחור.

      מחק
    3. אתה לא חייב סמארטפון - אתה יכול להכנס דרך כל מחשב רגיל

      מחק
    4. איזו הפתעה נעימה, לגלות חברים עלומים שאין להם סמארטפון ואינם מבצעים אקסהיביציה (חשיפה) בפייסבוק. גילוי-לב: לא יודעת למה אני מתעבת את הסמארטפון. אולי בגלל השימוש הפבלובי המטומטם באצבע? אולי בגלל שבחושך (בקונצרט, בהצגה) תאורת הלד שלו מסנוורת? אולי בגלל הניכור הנשפך מפרצוף הזומבי שמרוכז בעצמו בזמן החירטוט במכשיר?
      והפייסבוק? כל השיח שם שמתבצע בחצאי וברבעי משפטים? או שזה פלט רפלקסיווי או מעין חידון שחובר על ידי מי שסובל קשות מהפרעות קשב וריכוז?
      שנים ייחלתי לכך שיפסיקו לעשן במקומות ציבוריים, ואמרו שאני מיזנטרופ מצוי. עד שפרץ הקמפיין של משרד הבריאות נגד העישון - קראו לסיגריה "מוצץ מסריח" וכאלה השמצות מעליבות - והיום אני בנורמה. אז בעזות מצח אני עדיין מעזה לייחל לרגע הדה-לגיטימציה של המסמרטפן והמחרטט בפייסבוק, וכאן בבלוג אני מוצאת חברים לנשק. הידד!
      ואשר לאושר ולשפע. נו, מלים גבוהות, וזה מרתיע. אבל אנונימי יקר, הצעתך "פשוט תכנס לאתר אושר ותתחיל לסחור" ממש מיאשת: אני לא רוצה לסחור, אני רוצה פשוט להשתמש. אני תומכת בכל היעדים שכתובים בכתבה, ומסחר איננו אחד מהם.
      טוב, אקפוץ למים (לאתר) ואנסה להשתלב. תודה חברים.

      מחק
  2. נו, אם אבגי תומך בכם אז בכלל שכנעתם אותי...

    השבמחק
  3. איך העקרונות של שוויון, השתתפות, וקידום פעילות חברתית מסתדר עם סרטון שמחפצן נשים בצורה כזאת? אשמח לשמוע....

    השבמחק
    תשובות
    1. זו בסך הכל פארודיה על הסרט "הזאב מוול סטריט" שהציג אורח חיים לא מוסרי מכסף שנלקח מכלל האזרחים וזרם אל עבר קבוצה קטנה של משקיעים

      מחק
    2. רעיון מעולה. פרסומת גרועה.
      מחברת חוסר מוסריות עם המטבע... ההפך מהמטרה (רצו חור, שמו שפכטל ;-)

      בכל מקרה, שנצליח...

      מחק
    3. זו לא בסך הכל פרודיה, זה עוד דבר בערימה אינסופית של דברים שמנציחים יחס מזלזל בנשים וזה מוציא לי את החשק להשתתף בקהילה שאני חברה פעילה בה כבר חצי שנה, כי אני מרגישה שחברי הקהילה מזלזלים בי. אבל הי, תודה שהסברת לי שזו פרודיה, זה ממש מנחם!

      מחק
    4. אני באמת תוהה אם יש אפשרות שמשהו ירצה אותך אי פעם. ולא רק את... תפסיקו להיתפס לקטנות ולעסוק בטפל...

      מחק
    5. קרני,

      לא נראה לי שמישהו ניסה לפגוע בך אבל אם את מרגישה שמזלזלים בך, יש לך שתי אפשרויות: לא להשתתף בקהילה או לנסות לשכנע אנשים לשנות את ההתהגות.

      בשני המקרים דברי בשם עצמך ולא בשם ה"נשים".

      מחק
    6. הייתה שיחה סוערת בנושא, חלקה מסוכם כאן
      http://www.weshare.org.il/weshare-media-story-32856

      מחק
    7. ... לא מבינה, איפה ך החפצון?

      מחק
  4. הי הנחמד אם היו מצליחים להמנע מתמונת סקסיסטיות מיותרות ואמירות על הפיכה לטייקונים בעצמם. אבל אין דבר מושלם.

    השבמחק
    תשובות
    1. זו פארודיה על הסרט הזאב מוול סטריט וכביכול בא ללעוג לאורח החיים הזה שמתואר בסרט.
      שווה בכל מקרה לראות את הסרט למי שעדיין לא עשה זאת. הוא מבוסס על סיפור אמיתי ומציג אורח חיים ורמות מוסר ירודות ברמה בלתי נתפסת.

      מחק
    2. ערן - אתה מכוון אינטליגנטי מדי. כדי לסחוף אנשים אתה צריך מסר פשוט יותר (מה לעשות - רוב העם שלנו הוא לא בדיוק 'עם הספר'). סרטון כזה יעביר אותך מ10,000 איש ל30,000 איש. נצל את זה שאיבגי תומך בך, וצאו עם מסרים לעם, משהו פשוט שיביא אתכם למליון איש. העם הוא זה שייתן "מנדט" למטבעות אלטרנטיביים.

      מחק
  5. איך שפע שומר על ערכו?
    מה מפריע למפעילי ה שפע להציף את השוק בשפעים חדשיים ובבת אחת להרוס אלפיי עסקים ?

    השבמחק
  6. הייתי מבקש לדעת כיצד שיטה זאת, שמבוססת על מכירות של מוצרים ושירותים בתוך קהילה ספציפית, לוקחת בחשבון אכלוסיות חלשות שאין להם יכולת "להרוויח" מטבע קהילתי. ובמילים אחרות ברגע שקבוצה בתוך מדינה מתחילה לפעול כמשק סגור היא פוגעת ביכותה של המדינה לספק שירותים על פי סדרי העדיפויות הלאומיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. דווקא מטבע קהילתי כמו אושר בא לתת מענה לאותן אוכלוסיות החלשות. לכל אחד יש מה לתרום - אתה/את יכולים לאפות עוגה , ללמד שעור בתחום כזה או אחר, בייביסיטר ומפה השמיים הם הגבול.זו מערכת שמעודדת אותך לסחור בדברים שאתה אוהב לעשות ועוד להרויח ממנו. אושר בניגוד לשקל לא נמצא גם במחסור. כל מצטרף חדש מקבל אוטומטית סכום מסוים של שפע חדש וכבר הוא יכול להתחיל לסחור איתו. הדרך היחידה היום לקבל שקל חדש זה רק על ידי כניסה לחוב לבנק והבנק אגב מבדיל בין מתן אשראי לאוכלוסיה חלשה ואוכלוסיה חזקה. כלומר אפילו לקבל כסף מחוב הם לא מאפשרים לך לקבל ובכך מקבעים את המצב הרע גם כך.
      לגבי סדרי העדיפויות הלאומיים. - אלו ניזונים מכספי מיסים ובכך למעשה לא השתנה כלום .
      על עסקאות בשפע של פריטים יד שניה ושירותים לא מקצועיים אין מס כי לא מעורב עסק.
      על עסק שמציע בשפע~ דבר מה, מחויב לדווח על העסקה כאילו התרחשה בשקלים.

      ערן

      מחק
    2. כמה נחמד, להצטרף והופ לקבל כסף חינם ולהתחיל לסחור. הדרך היחידה שאני מכיר כדי להרוויח כסף היא עבודה, ככל שיותר קשה כך מתגמלת יותר.
      תן לי לנחש ערן, רוב רובם של המשתמשים באתר הם:
      מטפלים הוליסטים, מדריכים לחיים, אומנים, פילוסופים ופסיכולוגים עם לא הרבה ברזומה.

      ממ.. מעניין מה משותף לכולם, אה כן, אף אחד לא מוצא את השירותים שלהם שווים כסף. הם לא מצליחים להתפרנס בעולם האמיתי, אז הם מאשימים את כולם חוץ מאת עצמם ולעבור לכלכלה אחרת. שיבושם.

      אני בעד העולם האמיתי, בוא נראה את המיסם הזה בעוד מספר שנים. היה פעם כסף בייביסיטרים באותו קונספט, הגיע לדפלציה והשוק שלהם הגיע לקיפאון. אה, זאת גם אחלה דרך להעלים מיסים שפוגע בך, בי ובכולנו.

      מחק
    3. ערן, אני מסכים אתך שהנפקת כסף צריכה להיעשות על ידי מדינה וגם שהריבית על הכסף הוא רכוש הציבורי . כמוך אני משוכנע שזאת הדרך היחידה (שמעבירה את ההתנהלות המוניטרית מאינטרסים מסחריים לאינטרסים לאומיים ע"י נבחרי הציבור שאמורים לפעול על פי חוק, בקרה ותקציב ידוע) . הפקת כספים על ידי קבוצות של בודדים באמצעות נבחריהם יוצרת מעין מדינות משנה (קנטונים) שפועלות על פי האינטרסים שלהם מבלי להתחשב בצרכים הלאומיים. אם מחר בבוקר תחליט קבוצת האלפיון העליון לאמץ מודל זה אני כמעט משוכנע שרבים בציבור יקימו קול צעקה וידרשו פיקוח ציבורי שיפוטי ועתונאי. הם כמו גם באגודת האושר יחברו להם תקנון (מעין חוקה) לרבות מערכת שיפוטית פנימית ויתחילו לסחור בינם לבין עצמם. התוצאה תהיה פשוט מונופול ותיאום של שווי מוצרים ושירותים בינם לבין עצמם ואף כפייה של מחירים מספקים חיצוניים. רוצה לאמר, שאלפיון זה, עם כוח הקנייה החזק שיש לו,יעדיף לסחור בינו לבין עצמו (כי קרוב לוודאי כדאי קודם לצרוך באמצעות המטבע האלפיוני) דבר שיפגע בשיויון ההזדמנויות העסקי של שאר האוכלוסייה והיכולת ליעד את הפעילות ה"פרטית" שלו בצורה שיוויונית לכלל הציבור . כל העניין הזה של כסף קהילתי אינו שונה מהנפקת תלושי שי לעובדים שמחייב את האחרונים לרכוש מוצרים של בעלי האינטרסים שהנפיקו אותם. נראה לי שהתנועה שהקמתה חייבת לפעול במישור הלאומי כלומר ליישם את העקרונות של התנועה ברמה הלאומית והכלל ציבורית. אבל בשביל להצליח כולנו צריכים לעמוד מאחורי המטבע הלאומי שלנו כדי שלא נמצא את התנועה נאבקת לשינוי מוניטרי שלחזקים שבנינו יש פיתרון לחיות בלעדיה.

      מחק
    4. אני מבין את החשש שלך אבל לדעתי ההרצאה הבאה מתורגמת לעברית של ברנארד ליטאר (נחשב למומחה המוביל בעולם בתחום המטבעות המשלימים -היה האיש אגב שייסד את מטבע היורו המפורסם באירופה) תעשה לך סדר
      https://www.youtube.com/watch?v=TET2-tcSROk

      מחק
    5. למעשה מטבעות משלימים אינם באים במקום המטבע הלאומי ,אלא הם צורך הכרחי על מנת לענות לצרכים שהמטבע הלאומי לא עונה עליהם וגם מהוות כבאלנס לכוח החזק שקיבלה הממשלה כמנפיקת מטבע. למשל כדי למנוע מצב כפי שכבר קרה בכל העולם שכוח גדול בעל עוצמה כמו בנקים השתלט על המטבע הלאומי ומעצם זה השתלט על כל מוקדי הכוח במדינה, אם למשל לא היה זה המטבע היחידי המשמעות של "ההשתלטות" היתה הרבה פחות דרמטית.

      זה כמובן לא מפחית במאומה מהצורך בשינוי מוניטרי לאומי שיחזיר את המטבע הלאומי לשליטת המדינה ולא גוף פרטי.

      מחק
  7. זה רק אני או שמדובר פה במטבע לא מבוזר ואז למי שמנפיק אותו (מי האנשים האלה, אגב?) יש שליטה מוחלטת בו
    Power corrupts; absolute power corrupts absolutely

    השבמחק
    תשובות
    1. ערן, מי שקובע את יחס הרזרבה, מי שמינה את נגיד בנק ישראל, זה אנשים שנבחרו בהליך דמוקרטי. הם קובעים כמה בנקים יהיו וכמה כסף אלה ייצרו. ברור שהבנקים מנסים לעשות רווח באמצעות הכסף שהם מייצרים, אבל זה אמור להיות ידוע לקובעי המדיניות ואלה אמורים לפעול בהתאם.
      גם ביהדות וגם באיסלם הריבית נאסרה במקור והותרה משיקולים אגוצנטריים של קובעי המדיניות. למה שהח'ברה של "אושר" יהיו שונים?!
      זה או ביטקוין ודומיו או שיטה "דמוקרטית". לכל אחת מהן יש את החוליים שלה. אין באמצע

      מחק
    2. לפחות באושר או ביטקוין אני יכול לבחור לא להשתמש או ליצור תחרות למצב הקיים.

      אם אני אחליט שאני לא מעוניין ב"שירותי" הממשלה יותר, יופעו בריונים חמושים בבפתח ביתי.
      אם אני אחליט שאני לא מעוניין להשתמש בביטקוין, יאחלו לי בריאות והצלחה

      מחק
  8. 3.3. הנהלת המערכת תקבע על פי שיקול דעתה הבלעדי את מדיניות הנפקת נקודות השפע, חלוקתן והשימוש בהן.
    אתה לא מקבל פה חופש. אתה עושה עצמך נתין של אדון אחר

    השבמחק
    תשובות
    1. אושר הוא מטבע שמנוהל ע''י קואופרטיב בבחירות דמוקרטיות. פה אפשר למצא את תקנון הקואופרטיב:
      https://docs.google.com/document/d/1oqSMwsrUofu2PJZ_dcVvVqgpSv3JCQU2njok9JLaC-E/edit

      מחק
    2. הנפקת שפע~ מתבצעת בדרכים אלו:
      ה. תגמול עובדים ומתנדבים במערכת ובאגודת אושר.

      גם ברור שכל מי שיש לו הרשאות למערכות (מפתחים וכו) יכול להעביר לעצמו כמות בלתי מוגבלת של מטבעות.
      זה בעייתי כי אין מנגנוני בקרה וכמו שנאמר מעלי - אתה עושה עצמך נתין של אדון אחר.

      עם כמה שזה יפה שמודבר באגודה ללא מטרות רווח יש לזכור שבני אדם מתפעלים אותה (ועדיין לא רובוטים).

      מחק
    3. שקל חדש הוא מטבע שמנוהל על ידי מדינה דמוקרטית. יש למדינה אפילו הכרזת עצמאות עם ביטויים כמו 'צור ישראל' ועוד כל מני דברים יפים כאלה...
      אתה מבין שזה לא פתרון לכשעצמו. אדרבא, אם יחס הרזרבה הוא 1 זה נותן יותר כח למי שהנפיק את המטבע על פני הבנקים, כי כל הסניוראז' אצלו...

      מחק
    4. היופי ב"שפע" הוא שהוא ולנטרי - כלומר, אתה לא חייב להשתמש בו.

      יכול להיות שהכל זה הונאה אחת גדולה - אבל קהילה של אלפי אנשים תעלה על זה בסופו של דבר (כמו שהפילוסוף ב.מארלי אמר:"אתה לא יכול לשטות בכל האנשים כל הזמן").

      אתה, כילד גדול ואחראי, יכול להחליט אם אתה רוצה לקחת חלק ומתי.כמו ביטקוין, גם כאן, אם המטבע יתפוס יש יתרון גדול בלהכנס מוקדם אבל יש סיכון שהכל יקרוס או שזה הונאה.

      זה היופי במערכות מטבע שלא נכפות עליך. אתה הבעלים של הסיכוי והסיכון שלך

      מחק
    5. אילס
      יש הבדל תהומי בין השקל לשפע. מי שמייצר 95% מהשקלים היום היא לא המדינה אלא בנקים פרטיים שמן הסתם מנהליהם אינם אנשים נבחרים והבנק הוא בטח אינו גוף דמוקרטי אלא גוף עיסקי.
      חן
      בני האדם שמנהלים את אושר הם בני אדם שנבחרו באופן דמוקרטי. אתה יכול להצטרף לקואופרטיב ולהוכיח שהם מרמים אם מצאת חשד כזה ולדרוש את החלפתם. בשקל אין לך שום שליטה על יצרני הכסף (ראה את ההערה הראשונה שלי). אם אתה חושש באופן כללי מכך שאנשים ינהלו את הכסף אז כנראה תהיה לך בעיה עם כל מערכת כספית אלא אם הביטקוין ישלוט בעולם (אני בספק אם הוא מתאים להיות המטבע הראשי בעולם)
      ערן

      מחק
    6. כן רק חסרה חתיכה פה בפאזל, לבנק יש מנדט חוקי שניתן לו ע"י הכנסת מתוקף חוק. מחר, יכולים לשנות את זה. כמו כן, לבנק יש בטחונות והוא חייב בפיקוח. מה יקרה אם בעל השפע יום בהיר אחד יברח עם כל חסכונותינו?

      אנשים חסרי אמצעים שלא מצליחים לכלכל את עצמם בעולם האמיתי כשאר האנשים, מעדיפים להעלים מיסים בקבוצה סגורה של מטפלים הוליסטיים ומדריכי חיים.

      בהצלחה עם זה, תעדכנו כשתגיעו לקיפאון שוק ודפלציה.

      מחק
    7. מי שמפקח על הבנק הוא אותו אחד שהולך לעבוד עם סיום תפקידו כיו"ר של בנק . רוב המפלגות בכנסת ממומנות על ידי הבנקים ולכן לא חוקק בערך 10 שנים חוק שמגביל במשהו את הבנקים.
      ועכשיו מה יקרה אם רקפת רוסק עמינח תרצה לתת מאות מיליונים של כספים שלך לדנקנר או לאחים עופר או שזה בעצם מה שכבר עשתה. איזה אמצעי חוקי יש לך למנוע ממנה לעשות את זה?

      כמו שאמרו פה לפני היופי באושר שאתה לא חייב להשתמש בו אם אתה לא מאמין בו. לא כך בעניין השקל שנכפה עליך מתוקף החוק שציינת.

      מחק
    8. אגב גם באושר אתה יכול לשנות את החוקים של המטבע באופן דמוקרטי.

      מחק
    9. נכפה עלייך, אני בחרתי ובוחר בו. אתה משתמש בשקל בכפייה לטעמך.

      סלח לי, אבל הפרשנות שלך לאיך מפקח על בנק מגיע להיות ראש בנק היא פרשנות אישית. כמוה הפרשנות של איך ח"כ יוצא לעבודה כאיש עסקים אחרי היותו ח"כ. מה בדהר כישורים שמביאים אותו לתפקיד? לגיטימי בעיניי שמישהו שנושא הרגולציה הבנקאית והמערכת הבנקאית מוכר לו היטב יתמנה להיות יו"ר בבנק(לא בעלים של בנק, יו"ר). המידע הזה שקוף לך כמו לכולנו, אין פה שום סוד וכל אזרח רשאי להדיר רגליו מבנק שלדעתו "מועל בתפקידו".

      מה לדעתך קורה? המפקח על הבנקים מעלים עין, הנגיד מעלים עין, שר האוצר/עוזריו מעלימים עין. והכל בקומבינה? כמה נוח. מאחורי כל מפקח יש המון שמחכה להחליפו/להכפישו/לראות אותו נופל. תאמין לי לו היה שביב הוכחה או ניגוד אינטרס, לא אתה היית עולה על זה.

      אני לא רוצה אמצעי חוקי שימנע מעסק שתפקידו להרוויח לתת את הכסף שלי. ביום בו תבוא לבנק ויגידו לך סליחה, בגלל השקעות כושלות לא נוכל לתת לך את ה 10,000 שאתה רוצה למשוך - דבר איתי.

      אם הכל כלכך קל וקסום למה אתה לא מקים בנק?

      עם כל זה.
      אני מסכים איתך שהפיקוח רופף ויש להגבירו, ולתת יותר סמכויות למפקח. אבל מכאן ללעבור ל"ביטקוין" או "אושר", המרחק הוא שנות אור.
      שוב, ציבור מאוד מסויים הולך לאתרים כמו שפע ודברים כמו ביטקוין.
      נחש איזה סוג אנשים ערן.

      מחק
    10. לגבי הטענה שלך על מימון מפלגות, אני מכיר חוק מימון. בנק יכול לתרום יותר כי הוא בנק? את מי הבנק מממן אם תוכל להאיר את עיניי?זאת כמובן למעט העדות המגוחכת של איציק חדד.

      מחק
    11. הבעיה עם דמוקרטיה באופן כללי היא שינתן לשנות באמצעותה באופן חוקי את הדמוקרטיה לדיקטטורה (גרמניה הנאצית) וזה רק עניין של זמן עד שמישהו יצליח לנצל את זה לרעה. אסור לסמוך על בני אדם כשמדובר בכסף
      ביטקוין או זהב הם אולי אמצעים עם בעיות משלהם אבל רק באמצעותם אתה יכול להיות בטוח שאף אחד לא משחק עם ההיצע של המטבע שלך. גם הקומוניזם היה רעיון יפה סה"כ וראינו מה קרה איתו. אנשים=שחיתות - זאת צריכה להיות נקודת המוצא בכל רפורמה מוניטרית

      מחק
    12. 1. ברגע שהמדינה מאלצת אותך לשלם מיסים רק עם השקלים היא כופה עליך להשתמש בו
      2. ברגע שאתה אומר שלגיטימי בעינך שהמפקח ימשיך לעבוד אחר כך בתפקיד מפתה אצל הגוף המפוקח למעשה פה אין לנו בסיס משותף כדי שנוכל בכלל לדון בנושא.
      3. על מנת להקים בנק צריך הון עצמי של 100 מיליון ש"ח .לצערי או שמחתי אני לא טיקון.
      4. היום ארבעת המפלגות הגדולות חייבות ביחד לשני בנקים 68 מיליון ש"ח. המקור: דוח מבקר המדינה 2014
      5. לפי חוק מימון מפלגות הגוף היחידי שיכול להלוות (בנקים לא תורמים) למפלגות הם בנקים

      מחק
    13. 1. כן, היא מחייבת שכן כמדינה הנמצאת בשוק הגלובלי אין לה מה לעשות עם עדר של עזים במידה ותרצה לשלם איתו, תבדוק לאילו מדינות אין הילך חוקי ומה מצב הכלכלה בהן.

      2. בעיני זה לא יותר פסול משוטר שעבד במח"ש להגיע להיות ראש מחלקה ביאחבל. אתה זה שמפרש את זה כאינטרס וקומבינה, אני אומר שגם על המפקח יש מפקח וגם עליו.

      3. תגייס הון, הרי יש לך ציבור אנשים שמאסו בשיטה לא? תגייס הון ותקים בנק. כל טייקון מתחיל במשהו, למה שלא תנסה?

      4. חייבות != ממומנות. הבנק לא ממן לי את הדירה, הוא איפשר לי(לאחר החלטה מושכלת) לקחת הלוואה ולהשתמש בשירותיו. כמה הציבור חייב לבנקים? הרבה? כנראה יותר מ 68 מיליון. מה יקרה אם מחר הציבור פתאום יחליט ויחזיר את הכסף? מי מנוחות? ההתייחסות שלך לחוב היא מוטעית מיסודה כי אתה לא מכליל את כלל המערכת מסביב לחוב, אתה מתמקד בחוב, לא בתוצר או ערך מוסף, לא בקניון או בניין. אלא חוב שצריך להחזיר. הוא מוחזר - אבל לאורך זמן. ובכך אתה יכול לגייס כספים ולהקים בנק ערן.

      5. אוקיי, לפי חוק מסויים הגוף היחיד שיכול ליצור כסף הוא בנק(המרכזי). אז מאיפה פלוני יקבל אמצעי שיבטא את עבודתו והוא יוכל להעביר לסוחר? מישהו צריך לייצר אותו, ומישהו צריך לפקח על מי שמייצר אותו. וועדה שקופה נשמע נחמד, אבל מועיל כמו סרטן לחולה איידס.

      אבל מה זה משנה? אתה את דעתך גיבשת.

      מחק
    14. אתה לא רוצה להשתמש בשפע\ביטקוין או כל מטבע חלופי אחר - תהיה בריא.

      אתה מוזמן להמשיך להשתמש בשקל, ולסמוך על חוקים וממשלה שיעזרו לך. אני בטוח שהם ימשיכו לסייע לך באותה יעילות כמו שהם סייעו בעבר.

      בקשה אחת. כבד את אלו שחושבים שונה ממך, ואל תבקש לכפות "רגולציה" או תעודד שימוש בכח נגד מישהו עם דעות שונות משלך.

      מחק
  9. האוכלוסיות החלשות יכולות גם כיום לאפות עוגה. אתה לא צריך מקדחה, אתה צריך אושר כמו חור בראש. אתם כולכם יצאתם מדעתכם, אבל אם החלטתם לשחק משחקים... אתם לא רואים כמה אתם נשמעים מגוחכים?

    השבמחק
    תשובות
    1. זאת בדיוק הנקודה -הן יכולות לאפות עוגות אבל אם אין לאף אחד שקלים איך הם ימכרו אותם או שהעוגה התעשייתית בשופרסל עולה חצי?
      פה נכנס אושר

      מחק
    2. עד שבאושר יהיו אותה כמות אנשים כמו בעולם אמיתי.
      פה נכנס בנק ואופן ייצור הכסף שרק לך נראה מוזר

      מחק
  10. אחד מתהליכי ההרשמה הכי מעצבנים ולא ידידותיים שיש.
    למלא כל-כך הרבה פרטים לפני שאפשר בכלל להכנס ולראות מה כל העניין, זה לחלוטין לא אושר.

    השבמחק
    תשובות
    1. וגם כשנכנסים לא נוח ואין אפשרות לסיסמה, מאד מאד מאד חובבני

      מחק
    2. התגובה שלך לא ממש ברורה, התהליך עבורי היה מהיר מאד..לחיצה אחת, ללא הקלדות ומילוי נתונים.

      מחק
  11. כן קואופרטיב לא קואפרטיב זה בכלל לא משנה! איפה שיש אנשים יש שחיתות אם לא כרגע אז בעוד שנה ואם לא בעוד שנה אז בעוד 10 ואם לא בעוד 10 אז בעוד 50.
    לא משנה כמה יפה זה נראה כרגע, יש לאנשים שליטה על ההנפקה של המטבע ובמוקדם או במאוחר מישהו ינצל את זה לרעה. כסף צריך להיות מעבר לשליטת האנשים
    מה הטעם לקדם כזה מטבע כשיש כבר ביטקוין?
    אשמח לקבל הסבר!

    השבמחק
    תשובות
    1. ביטקוין ושפע הם שני מטבעות בעלי תכונות מוניטריות שונות בתכלית אחד מהשני. ביטקוין למשל הוא מטבע דיפלציוני בעוד שפע לא . ביטקוין כמותו קבועה ואלו שהתחילו לסחור בו מוקדם היה להם יתרון על אלה שהצטרפו אחר כך. שפע הוא מטבע שיוויוני יותר .כל אחד שמצטרף אליו מתחיל מאותה נקודת מוצא.
      אגב גם ביטקוין נוצל לרעה על ידי אנשים (ראה מקרה אתרי מסחר שנעלמו עם הכסף/ביטקוין).
      ערן

      מחק
    2. תודה על ההתייחסות
      לגבי הביטקוין זה שאנשים שמו כסף במקום כלשהו שהפסיד להם אותם זה משהו שונה לגמרי ממישהו שמועל באמון הציבור ומצליח לייצר כסף בצורה מושחתת.
      אין לי ספק שאתה מבין את ההבדל

      מחק
    3. השחיתות היא תוצר לוואי של האופי המונופוליסטי של המטבע, ולא של עצם היותו מטבע. מן הסתם, בשוק תחרותי בו כל קבוצה יכולה ליצור מטבע לצרכיה, התחרות תהיה עזה, השקיפות רדיקלית, והשחיתות בשוליים. מזכיר את הטענה של עיתוני העולם שבלוגים זה אסון כי אין מי שיפקח על איכות המידע. נבואות זעם צרות מבט תמיד יש.

      מחק
  12. מי מפקח על המטבע, מיניסטריון השפע?
    באמת שלא יודע אם הרעיון הזה יתפוס תאוצה או לא, אבל בחירת השמות נראת לי תמוהה ביותר. אושר, שפע, למען הטוב, בריאות חברתית... ביחד נצעד לעתיד טוב יותר, ונשרוף את כל מי שלא איתנו.

    מי מחליט מה זה טוב? איך מגדירים אושר? האם כסף זה אושר? או שפע?

    כל הבעיות שלנו נובעות מהכנסת. ברגע שהמוח חולה, שום אושר מדומה לא יעזור ולא צריך להמציא את הכלכלה מחדש.

    מה לעשות, כשקשה אז אנשים מתחילים להתחרפן ולאמץ רעיונות קיצוניים.

    השבמחק
  13. ערן,
    כל פעם שיש צורת תשלום שאינה מגובה בערך ממשי סופה לחזור לאותה שיטה שממנה רוצים לברוח.
    תקרא לזה שקל דולר ביטקויין או שפע.
    לדעתי הדרך לצאת מעבדות לחירות עוברת דרך מטבע בעל ערך. אך ורק זו הדרך.
    כוונתי היא להנפיק מטבעות עשויות כסף טהור.
    ערך הכסף ידוע. אז כל מי שרוצה להטביע מטבעות שיבושם לו.
    אלך למכולת ואשלם במטבע בן 10 גרם כסף, שערכו שווה ל 30 שקל.
    החנווני יכול למכור את המטבע לצורף, או לקנות איתו משהו אחר ב 30 שקל.
    כך יתחיל להתגלגל בשוק מטבע, ששויו יהיה על גבול מחיר ההתכה כמתכת או ככסף עובר לסוחר.
    מה דעתך? מודל כזה יכול להצליח? זה למעשה לחזור אחורה בזמן, ללא כסף המיוצר מחוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. הנה נקודת מבט: כסף הוא טכנולוגיה.
      כמו כל טכנולוגיה אפשר לנצל אותו לרעה או לטובה ואפשר לשפר אותו אם מתגלים בו בעיות. מה שלא מומלץ לעשות בד"כ זה לחזור אחורה לטכנולוגיה פחות יעילה.

      גם למטבעות זהב יש חסרונות. הם כבדים, גניבים, אי אפשר לעביר אותם באופן דיגיטלי ואפשר לזייף אותם. אז מה? נזנח גם אותם ונחזור לסחר חליפין?

      מחק
    2. אני חושב שבתור מטבע מקומי להשתמש בכסף (המתכת) זה רעיון לא רע בכלל, אפשר אפילו לשכלל את זה למטבע וירטואלי מגובה כסף וככה אתה נהנה מהטכנולוגיה ומהגיבוי והאמינות של המתכת.

      מחק
  14. אני שמח לראות את הגידול בכמות התגובות באתר, דבדר שמעיד על הרייטינג הגדל שלו.

    השבמחק
  15. ערן כל הכבוד על הסבלנות שלך בתגובות לגולשים חדשים באתר
    (עם שאלות קיטבג...)

    השבמחק
  16. זה לא ברור...
    האם אני כספק שירותים/מוצרים המקבל תמורה בשפע, אושר, ביטקוין וכדומה, לא עובר במסלול מהיר לעבריין מס?
    לצורך העניין, לדעתי גם סחר חליפין ( בארטר ) שם אותי באותה נקודה מבחינת רשויות המס...

    השבמחק
  17. אנשים פשוט לא מצליחים לעכל את הרעיון שבני אדם נותנים ערך לכסף ולא להפך, אז אחד מציע להשתמש במתכות יקרות ואחר מזלזל ברעיון של המטבעות האלטרנטיבים.
    מה שיתפוס זה מה שאנשים ישתמשו בו ואם המדינה תאשר את השימוש ותאפשר לשלם מיסים באמצעותו אז זה יהפוך לקונצנזוס וכל אחד במדינה ירשם כדי לקבל 60 אושר חינם, יש סיבה שלא?

    השבמחק
  18. ערן, ומה בקשר לישראקוין כמטבע משלים ?
    מה רע בו ?

    השבמחק