יום ראשון, 21 באפריל 2013

כתבה מ1981 מחזקת את הטענה שה Fort Knox ריק

האם הFort Knox ,הכספת המאובטחת ביותר בארה"ב, שבה שמור כל הזהב של ארה"ב ושל עוד מדינות רבות בעולם בכלל ריק? את השמועה הזו אנחנו שומעים מפעם לפעם.הנושא הוא בגדר תעלומה גדולה לאור העובדה שמזה כמה עשורים לא מאפשר הפד לערוך ביקורת בכספת. כתבה מעניינת שחושף עתה הבלוג SD  מחזקת עוד יותר את הסימן שאלה סביב קיומו של הזהב בכספת.



הבלוג SD חשף אתמול כתבה של העיתון The Golbe מ1981 בו יש דיווח ש7000 טון זהב הועברו מהכספת המפורסמת בין נובמבר 1973 לאפריל 1974. מטילי הזהב על פי הכתבה הועברו בטיסה לשוויץ והולנד. עוד נטען בכתבה שמטילי הזהב שנותרו בכספת הותכו למטבעות זהב ובגלל שהם היו באיכות כל כך ירודה (הכילו כ10% נחושת) ,הם נידחו על ידי השווקים בעולם.

צפו בכתבה המלאה  (לחצו על התמונה להגדלה)





22 תגובות:

  1. אפשר לדעת מה המשמעות של האמור?

    השבמחק
    תשובות
    1. שבנקאים רימו את כל העולם לגבי בסיס הכסף (עד אז) פחות או יותר בהזדמנות הראשונה, לאחר ביטול סטנדרד ההצמדה לזהב על ידי ניקסון ב-1971.

      מחק
    2. אל תקנה ניירות זהב מהבורסות השונות כי אין מאחוריהם כלום.
      יבוא היום בו הבורסה תיפול כאשר הכל ייחשף או כאשר מספיק אנשים יינסו לממש את הניירות שלהם.
      אם כבר תקנה זהב המצבו הפיזי.

      מחק
  2. סיפור ידוע ומוכר, וכשמחברים את רסיסי השמועות מתבהרת התמונה:
    שמועות על כך בפורט נוקס אין זהב התרוצצו במהלך שנות ה-70 המוקדמות. לאחר לחצים אדירים של הקונגרס, הפד הסכים באופן חריג וחד פעמי לאפשר ביקור מתוקשר ומיחוצן של חברי קונגרס באתר. בסרט שצולם במהלך ביקורם (מדי פעם מקרינים אותו בערוץ ההסיטוריה בליווי הסברים מפורטים על מורכבות האבטחה המשוכללת באתר, כלומר תעמולה לכל דבר) נראו מטילי זהב בשפע מסודרים בערימות. חברי הקונגרס אף הורשו להרים את המטילים ולהצטלם איתם וזה כבר סימן חשוד ביותר כי מטיל זהב שוקל בין 14 ל-20 ק"ג ואדם ממוצע לא מסוגל כלל להרים אותו ביד אחת (ואפילו לא בשתי ידיים). כמו כן, אחת השמועות שרווחו באותה עת לגבי ביטול הצמדת הדולר לזהב הייתה שניקסון רצה "לעשות מכה" כלומר לתת למחיר הזהב להתייקר כתוצאה מביטול הסכם ברטון-וודס, ואז למכור את הזהב תמורת מחירו החדש, הגבוה יותר. מחיר הזהב אכן קבפץ תוך זמן קצר ל-100 דולר לאונקיה ממחיר ברטוון-וודס הרשמי של 45 דולר. במלים אחרות, הוא עשה מהלך הפוך לזה שנעשה בארה"ב בשנות השלושים בימי השפל הגדול כשהממשל האמריקני אסר על אזרחים להחזיק זהב פיזי, ואחרי ששאב את הזהב הפיזי ממערכת הבנקאות והאזרחים, הוא ייקר את הזהב ב-50% מ-19 דולר לאונקייה ל- 29.
    אם נוסיף לשתי השמועות האלה עוד תופעה מוזרה שהתרחשה במקביל, נבין פחות או יותר מה קרה: באותה עת (שנות השבעים כאמור) החלו לצוץ מטילי זהב מזוייפים במדינות אירופה. מדובר במטילים שמצופים שכבת זהב דקה אבל ממולאים בטונגסטן, מתכת קשה וכבדה מאוד שמשקלה הסגולי כמעט זהה לזהב. את המטילים המזוייפים ניתן לגלות רק באמצעות קידוח או התכה (בד"כ ניתן לזהות זיוף באמצעות שקילת הזהב המזוייף אבל לא במקרה הזה) ונראה שזה אכן מה שקרה: בנקים מרכזיים באירופה קיבלו את הזהב המזוייף מארה"ב לאחר ביקשו להשיב את הזהב שלהם הביתה בעקבות השמועות על היעלמות הזהב מפורט נוקס, גילו שבעצם קיבלו זהב מזוייף. יש לציין שמדובר בבנקים מרכזיים ולא בלקוחות פרטיים כך שמקור הזהב היה קרוב לוודאי הממשל האמריקני. בקיצור, נראה שניקסון וקודמיו התשמשו בזהב באמיתי לצורך מימון מלחמת וייאטנם ושאר הטבות סוציאליות שלא היה בעצם איך לממן אותן, אבל ניסו להסתיר את העובדה שהזהב (שבכלל שייך ברובו למדינות זרות שרק הפםקדיו אותו בארה"ב למשמרת במהלך מלחמת העולם השניה) כבר איננו. כשלחצו אותם אל הקיר, הם זייפו זהב וערכו הצגת תכלית לחברי הקונגרס ולתקשורת, ואח"כ אף הפיצו את הזהב המזוייף לבנקים מרכזיים באירופה תמורת דולרים. הסנאטור רון פול צודק לחלוטין כשהוא דורש שוב ושוב שהפד יציג את הזהב שברשותו לציבור ואף תיערך בדיקת המטילים באמצעות קידוח ( assaying ) כדי לברר אחת ולתמיד כמה זהב יש בכלל ברשותו ארה"ב ואם הוא אמיתי אבל בתקשורת המיינסטרימית מציגים אותו כשמרן תמהוני ופרימיטיבי, כנראה כדי למסמס את הדיון הציבורי בנושא.
    ועכשיו חברים, בואו ננסה לנחש יחד מי ניסה לביים נפילה במחירי הזהב לפני שבוע ולאיזו מטרה?

    השבמחק
  3. לכל מטיל זהב יש מספר ורישום כולל תאריך יציקה. בנקים בדרך כלל לא מקבלים מטיל שמספרו ישן מ 5 שנים ומקובל להתיך מטילים כל 5 שנים. כל מי שמקבל מטיל זהב משווה את מספרו לרשימה ואם הוא גדול הוא יצוק אותו מחדש מיד

    השבמחק
  4. אולי מישהו יסביר לנו מה אכפת לנו אם יש או אין זהב בפורטנוקס הרי הדולר לא מבוסס על זהב כבר עשרות שנים.

    השבמחק
    תשובות
    1. רוב המסחר בזהב מבוסס על ניירות שאמורים להיות מגובים בזהב הנמצא בין השאר בפורט נוקס. אם אין שם זהב זה אומר שחלק ניכר מסוחרי הזהב בעצם מחזיקים נייר שלא שווה דברץכך גם מדינות רבות המאחסנות מאות ואלפי טונות בכספת הזו.
      אם עובדה זו נכונה וגם תחשף תהיה לכך השפעה דרמטית על הכלכלה בעולם ועל כמות ההון בעולם.

      ערן

      מחק
    2. ערן !
      אין עובדה לא נכונה. עובדה בהגדרה היא תמיד נכונה.

      מחק
  5. אנונימי: ניתן בקלות לזייף את מספר הרישום ואת תאריך היציקה. ניתן גם לזייף את האריזות עם ההולגרמות, ובעצם הכל:
    http://www.youtube.com/watch?v=qMVZhjSFxfE
    כך שהדרך היחידה הודאית לוודא שהמטיל מכיל את מה שהוא אמור להכיל היא להתיך אותו ולשלוח דגימה מהזהב הנוזלי לבדיקת טוהר.

    השבמחק
  6. עם הכסף=הנייר=הדולר=השקל=היורו. שווים כמה שהם שווים, ואפשר להדפיס מהם בלי גבול, מדוע שהניירות המבוססים על זהב לא יהיו כך? פרט לצד הפסיכולוגי. הרי כל אלו שמחזיקים קומודטיס של כל סחורה שהיא לא מתכוונים לממש אותה. זו רק שאלה של אמון. אם החברה שמנפיקה את הנירות מגובי הזהב יכולה לספק תמורה בערך הדולרי ולא את הסחורה, ואם היא יכולה להדפיס בלי גבול הרי הדבר היחיד שחשוב זה שערך הזהב לא יעלה בצורה קיצונית. ליפול הוא יכול ליפול בלי גבול, לעלות הוא לא יכול.

    השבמחק
    תשובות
    1. מכיוון שהניירות הם 'מבוססים על זהב' !
      למה בכלל להנפיק ניירות של זהב דווקא ולא של 'גללי דרקונים' אם במילא זה לא משנה? הסיבה לכך שאנשים קונים דווקא את הנייר הזה היא מפני שהם מניחים שלהבדיל מ"הכסף=הנייר=הדולר=השקל=היורו" כאן דווקא יש מתכת אמיתית מאחורי הנייר.

      מחק
    2. הביט קויין הוא גללי דרקון לפי הדוגמה שלך ויש לו ערך וצפיות.
      אנשים קונים את הנייר כי הם מאמינים שיכבדו אותו, לא אכפת להם אם יש או אין מתכת אמיתית. כולם יודעים שאין

      מחק
    3. הביט קוין מעניין מישהו מסיבה אחת ויחידה - שבהינתן שהאלגוריתם שלו לא ישנה או שהרשת תותקף או תדעך - יהיו רק 21 מיליון כאלה. ערכו בנדירותו.

      מחק
  7. ערן ,
    שעון החוב שבאתר כל הזמן עולה.

    האם בשעון החוב לוקחים בחשבון גם החזרת חובות ? הרי יש גם החזר חוב כל הזמן ? לא ?

    שמעון חד

    השבמחק
    תשובות
    1. החזרי חובות נלקחים בחשבון.
      השעון חוב של ישראל לא הכי מדויק. במציאות זה הרבה יותר גרוע.
      של ארה"ב כבר יותר מדויק ויש רגעים נדירים שהוא גם לעיתים יורד אבל מהר מאד חוזר לערכו הקודם ויותר מכך. הסיבה שזה נדיר היא שבדרך כלל ממשלות ממשלות משלמות חובות קודמים עם חוב חדש.

      ערן

      מחק
  8. אני מקווה שהאתר לא יאבד מהחדשנות שלו והתכנים המעניינים שלו וייהפך לאתר קונספירציות סטייל " תיקים באפלה"

    השבמחק
  9. שאלה לערן,
    קודם כל אני חייב לציין שאני מאוד מעריך את דעותיך ואת העבודה הפנומנלית שאתה עושה פה באתר לטובת המודעות הכלכלית של כלל הציבור.
    טוב שאלה קצת דבילית אולי, אבל איך ארה"ב פשוט משתוללים עם גרעון אינסופי וזה נראה כאילו זה לא ממש מזיז להם בעוד אנחנו נורא נלחצים מחוב שהוא בקנה מידה יותר קטן?

    השבמחק
  10. אורי, אני לא ערן אבל אנסה לענות.
    שאלת את שאלת 16 טריליון הדולר. אחד ההסברים שניתנו בעבר לתעלומה הוא כזה: רק לארה"ב יש חוב חיצוני שנקוב במטבע הלאומי שלה ולכן היא יכולה להדפיס כסף ולשלם חובות חוץ. הפלא הזה כבר עורר את גיא רולניק ואחרים לכתוב על הסכנה שבדבר כבר לפני עשור. בינתיים קרו שני דברים: מדינות אחרות עברו לסידוק דומה: אוסטרליה מול סין סוחרות בדולר אוסטרלי, יפן מול אירן סוחרות ביין יפני וכו.
    עוד דבר שקרה הוא שלסין נמאס לממן את ארה"ב ולכן היא לא קונה יותר אג"ח מדינה של ארה"ב. מי שקונה את הזבל הזה הוא הפד בעצמו.
    לדעתי זה מאוד מזיז להם רק שאין להם שום יכולת אמיתית לשנות את המצב ושם רצון לעורר פניקה בשווקים אז הם מעמדיים פנים שהכל בסדר. זה כבר מאוחר מדי, החוב גדול מדי, ועוד לא נולד נשיא אמריקני שיעז לומר לעם שלו שעליהם לחזור ברמת החיים משהו כמו 100 שנה אחורה כי הם חיים הרבה מעבר לרמת ההכנסה שלהם הן כמשקי בית (מיקרו) והן כאומה (מקרו). סביר להניח שפשוט מחכים לקריסה הגדולה שבוא תבוא ובינתיים קונים זמן. טיבם של כשלי שוק כאלה הם שהם מתישהו מתקנים את עצמם בבת אחת, בעיתוי הכי פחות נוח וללא רחמים. רק להזכיר לך: האקונומיסט דיבר על "בועת הנדל"ן הגדולה בהיסטוריה" כבר ב-2003 והיא לא התפוצצה כך שבסוף העורכים שלו נאלצו להודות שאולי הם טעו זו לא בועה. שנה לאחר מכן הבועה התפוצצה בענק.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה דני על ההסבר,
      כל המצב הזה הוא קצת מוזר ולא נתפס,
      ולכן זה מעניין לראות מה יקרה שם בסופו של דבר.

      מחק