יום חמישי, 31 באוקטובר 2013

ארה"ב 2013 :47 מיליון נזקקים למזון בעוד 40% ממנו נזרק לפח

התקופה בה אנו חיים היא ללא ספק תזכר בהיסטוריה כאחת התקופות הכי לא יעילות בתולדות האנושות. בזבוז המזון הוא אחד הדוגמאות לכך והוא זועק לשמים. צפו כיצד בארה"ב ובעולם מתמודדים עם המצב הזה? צפו מה המצב בישראל?



הסוכנות להגנה על משאבי טבע , הNRDC, חשפה לאחרונה שכ -40 אחוזים מהמזון בארה"ב נזרק לפחי אשפה כל שנה על ידי חנויות מכולת , מסעדות או על ידי משקי בית. בסך הכל זורקת משפחה ממוצעת כ116 קילו מזון לשנה. הנתון זהה פחות או יותר גם בישראל. סה"כ משקיעה ארה"ב כ263  מיליון אירו במזון בכל יום ויום של השנה.   למרות זאת, רשומים היום בארה"ב כ- 47 מיליון אמריקאים התלויים בתלושי מזון להשרדותם ובנוסף מיליוני ילדים הולכים לישון רעבים שם בכל לילה. עלות הממשל במימון תלושי המזון הגיע בשנה שעברה ל80 מיליארד דולר.

העיתון סיאטל טיימס  מביא מחקרים שנעשו על פסולת המזון ושמצאו שהוא מהווה את החלק הגדול ביותר מבין כל האשפה המוצקה הקיימת במזבלות. עוד קבעו מחקרים כי סה"כ מזון בשווי כולל של  כ165 מיליארד דולר נזרק לפח בכל שנה כתוצאה מכך שתוקפו פג. בהרבה מהמיקרים נחשב המזון כפג תוקף כתוצאה מטעויות או בלבול. כך למשל תוויות תאריך שלא הושמו כהלכה גורמות למשק הבית האמריקאי לאבד בממוצע כ-455 דולרים בשנה על מזון שלא נעשה בו שימוש.

לפי הערכת החוקרים בNRDC מספיק שבזבוז המזון יצטמצם ב30% -כדי שיהיה מספיק אוכל להאכיל את כל הרעבים בארה"ב ובמקרה כזה ישאר אף עודף. האם לפיכך סוף סוף מתכוונים בארה"ב ליעל את המערכת כדי לחבר בין הביקוש להיצע הרב?
התשובה היא שלאף אחד אין באמת אינטרס לעשות זאת. בטח לא בכלכלה שמחייבת לייצר עוד ועוד כדי לשרת את המושג הערטילאי שנקרא צמיחה. ובשביל לתרום עוד יותר לצמיחה צריך ליצר גם יותר אוכל במקום להשתמש בעודף הקיים.כך  על פי חדשות ABC למשל, קבוצת חוקרים מארה"ב קיבלו מיליון דולר כדי שיוכלו לפתח במרץ קמח עשוי מחגבים שעשיר בחלבון כדי להאכיל עימו את הרעבים .
ביפן אפילו היו מקוריים עוד יותר -הם משקיעים כספים בלפתח המבורגרים מצואה אנושית. בסרטון הבא מסביר אחד המפתחים כיצד זה יתבצע. לא מומלץ לצפיה לפני האוכל.


הכלכלה העולמית בנויה וחיה על העובדה שנצרוך ונבזבז כמה שיותר ולכן להנהגות בעולם אין אינטרס להפסיק את הבזבוז הזה. בהעדר הנהגה אמיתית בעולם שתשנה כיוון, דווקא אולי הישועה תגיע מהציבור עצמו. בארה"ב מספר גדל והולך של אמריקאים החליטו להלחם בעצמם  נגד תופעת הבזבוז האדיר שהם רואים סביבם . מדובר בתופעה שהולכת ומתרחבת של אנשים המכנים עצמם  פריגנז (freegans). הם מחפשים בתוך הזבל על מנת למצא שם אוכל ומוצרים שנזרקו  ושעדיין ראויים למאכל. ככל שהכלכלה מתפוררת מספרם של הפריגנז הולך וגדל . פריגנז רבים מסבירים את פעולתם כדרך מצוינת לחסוך כסף על מצרכים. אחרים עושים את זה כי הם רוצים לחיות בצורה פשוטה יותר או לעזור להאכיל רעבים אחרים. יש גם כאלה שרואים בכך ככדרך מצוינת  לקדם "מיחזור ". בסופו של דבר  מוסכם על כולם שמדובר על סוג של מחאה נגד שיטה כלכלית ותפיסה חברתית מעוותת.


בבוסטון עומדת להפתח חנות ומסעדה ראשונה שמוכרת  מזון פג תוקף או מזון שיבושל ויארז מחדש. הנה מה שנכתב בכתבה במאקו על החנות:
"שוק המזון החדש יתמחה במכירת אוכל פג תוקף בדגש על פירות וירקות שייארזו מחדש ויימכרו במחירים מוזלים מאוד למשך מספר ימים. הפרוייקט שישלב גם מסעדה וגם דוכני שוק, יושק בשנה הבאה בשכונת דורצ'סטר בבוסטון ויקרא: "Daily Table". "גם בתעשיית המזון שלנו יש חברות שממחזרות את המזון שלהן, מבשלות אותו מחדש ומגישות אותו לקהל הצרכנים", מדגיש ראוך.
הרעיון החדשני יהפוך את המזון שלא היה ראוי למאכל על ידי האנשים שזרקו אותו לתזונתי. "זו אפשרות זולה, קלה ומהירה לאנשים שבמקרה אחר יבזבזו את כספם על ארוחת צהריים במקדונלד'ס שגם שם עושים שימוש חוזר במזון", מוסיף ראוך. לדבריו הוא מציע פתרון לטווח ארוך לבעיה שהולכת וגדלה של מזון מבוזבז ברחבי ארה"ב."

ומה קורה אצלנו בישראל?
הנה כתבה שפורסמה בthemarker בדיוק בנושא:

31 תגובות:

  1. בעבר היה מקובל להעביר עודפי מזון של מסעדות וחנויות לנזקקים אבל מה שקורה שהם קונים פחות וזה פוגע בהכנסות של החנויות. אף אחד מאתנו לא יקנה זבל שנראה כמו זבל, ואם זה מוגש לנו בצורה נקיה ומסודרת שאמורה להראות כמו המקור אנחנו נקנה פחות מהמקור.

    השבמחק
  2. אפשר לחוקק חוק שסופרמרקטים וסיטונאים יורשו לזרוק רק כמות מסויימת של ירקות ופירות אכילים בכל יום - מעבר לזה הם יחוייבו להעביר לנזקקים או למכור בזול.
    הסופרים בישראל מוכרים תפוחים אורגנים במחירים מופקעים (24 לקילו??) - למרות שמעל 90% מהתוצרת הם זורקים בכל יום - זה אבסורד שחייבים לעצור.
    בנוסף, צריך גוף שיחליט איזה מוצרים באמת אסור לאכול אחרי שפג התוקף (כמו דגים, חלב וכו'), ואיזה זה לא משנה ממש (שימורים, קפואים, קורנפלקס...). סופרמרקטים יחוייבו למסור לנזקקים או למכור בזול מוצרים כאלו שפג תוקפם.

    השבמחק
  3. אפשר פשוט לצרוך מה שצריך ולא לקנות מעבר. לי יש קומפוסטר ואז בנוסף לזה שאני מיצר קומפוסט משובח
    אני רואה לעיתים שקניתי יותר מידי ממוצר מסוים או שבישלתי יותר ממה שצריך אז עודף זה הולך לקומפוסטר אבל בפעם הבאה כנראה שזה לא יקרה כי אקנה פחות ומה שיגיע לקומפוסטר יהיו רק שאריות.

    בנוסף אפשר לגדל בקלות רבה אפילו באדניות למי שאין מקום -עשבי תיבול שונים וירקות עלים כך אפשר לצמצם עוד את הרכישה של מוצרים אלו ואפשר גם להחליף עם חברים - אין כסף שמעורב בתהליך ואיכות ירקות גבוהה בהרבה ללא צורך באיחסון הובלה קרור וכול מה שקשור לתרבות הצריכה. אני מצליח לגדל ברוב השנה כמעט 30 אחוז מהמזון שאני צורך ואם קצת שיפורים ושינויים בהרגלי התזונה אוכל להגיע ל50 אחוז מהתצרוכת. האינטרנט מלא במידע בנושאים אלו וכך אפשר "לעקוף" את המערכת ולחיות הרבה יותר טוב. בארה"ב בדטרויט החלו לחנך את התושבים לגדל מזון בגינות הבתים ( לא רק לעשירים יש איזה חלקת אדמה שם) והם מגדלים ירקות ופירות ומוכרים אותם לקהילה המקומית. אפשר פשוט לשבור תבנית חשיבה במקום לחפש תלושי מזון ואוכל בזבל...

    השבמחק
    תשובות
    1. 30% מתצרוכת המזון שלך זה עשבי תיבול ועלים?
      איך בדיוק אפשר לגדל אוכל באדניות בכמות מספקת?
      משפחה זקוקה ל-3-4 ירקות ו-3-4 פירות ליום (מסוגים שונים) אדנית מספיקה לגדל דברים אלו?
      ומה עם לחם, מוצרי חלב, בשר או סויה וטופו?
      כמה מים זה צורך?

      galgal21

      מחק
    2. חלב ובשר זה רעל וסבל, אז לא צריך.
      סויה וטופו זה נחמד אבל לא חובה. אפשר לחיות אחלה מפירות וירקות, ואם ממש מתעקשים, אפשר להוסיף דגנים וקטניות, שהם בין המזונות הזולים בסופר.
      לגבי גידול ביתי, חפשי square foot garden ביוטיוב.

      מחק
  4. דיעה לא פופולרית אבל אני לא מתאפק: הבעיה היא לא בייצור המוגזם של אוכל אלא בייצור המוגזם של תוכניות הזנה ממשלתיות. אם לא היו התוכניות האלה, אולי אותם רעבים ללחם היו מחפשים אוכל בפחים בסוף כל יום במקום שהוא ייזרק (או ליתר דיוק מקבלים אותו מאותם חנוונים-בורגנים-קפיטליסטים-חזירים)?
    למה לך לטרוח אם אתה יודע שאתה מקבל תלוש מהממשלה וייתנו לך אוכל נורמלי?
    המערכת לא יעילה כי היא מוכתבת מלמעלה. אז נכון, אנשים שמחטטים בפחים בשביל אוכל זה מצטלם רע (אלא אם כן זה בקטע היפסטרי מגניב), אבל הסיבה הנסתרת היא שאחרי זה הם הולכים ומצביעים ליכוד... סליחה, התכוונתי דמוקרטים.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא הבנתי אותך
      בעיניך לחטט בפח זה טוב?
      אם יש עודפי מזון, למה לא לחבר אותו למעוטי היכולת ולהשביע אותם?

      מחק
    2. לא הבנת בכלל מה שכתבתי כנראה.
      אני בעד לחבר את מעוטי היכולת לאוכל שנזרק. למעשה אני יושב ונדהם שזה לא קורה מעצמו... למה זה לא קורה מעצמו, מתן?

      מחק
    3. אם הבנתי אותך עורב, אתה אומר שחלוקת תלושי מזון בארה"ב זה כמו אקמול לסרטן.
      אבל אם ישנו את השיטה של יצור בזבזני זה לא יפתור מעצמו את הבעיה של הרעב (ויחד איתה את חלוקת התלושים)?


      א.ב.

      מחק
    4. דעתי היא שככל שהמדינה לוקחת על עצמה יותר ויותר אחריות על רווחה היא מורידה את סף הרגישות של האזרח ברמה הקהילתית. החנווני חושב שמי שמגיע אליו בסוף היום הוא כנראה עלוקה שיש לו כסף וסתם לא בא לו לשלם, וזאת כי לאדם עם צורך אמיתי הממשלה כבר דואגת עם תלושי מזון, אז ברור שינעל את הפח.

      בכל מקרה - תלושי המזון גורמים לכך שאנשים נצרכים לא "יפנו" את עודפי הייצור מחנויות. למה להם? הם פשוט נכנסים לסופר וקונים אוכל עם תלושי מזון. אם למישהו מפריע ויזואלית העניין של חיטוט בפחים ברור לכולם שאפשר לעשות זאת בצורה קהילתית שמכבדת את הנצרך כמו בדוגמה עם העמותה שניתנה. אבל כן תלושי המזון הם רעה חולה לטווח הארוך.

      מחק
    5. דרך קצת יותר הומנית היא שהממשלה תקנה מזון פג תוקף מכל מי שמוכר אותו ותאכיל איתו או עם חלקו אנשים שחולקו להם תלושי מזון.
      ככה יקומו אנשים מובטלים וירוויחו קצת כסף במיחזור מזון. (כמו שקורה עם פחיות היום.)
      חיסרון אחד הוא שמן הסתם המאפיה תשים שם רגל, אבל עדיין יש יתרונות לשיטה.

      מחק
    6. העורב,
      המחשבה שהעשיר לא דואג לעני רק כי הוא חושב שהממלשה עושה זאת הופרכה הרבה יותר מידי פעמים במהלך ההסטוריה...

      רק ביגלל שהיא הופרכה הממשלה התחילה להתערב, לא פני...
      הלוואי וכל אחד היה דואג לעניי עירו- העולם היה הרבה יותר טוב אם כך היה

      מחק
    7. נראה לי שנטל ההוכחה עליך - לך על זה. כמה נק' למחשבה:
      1. אחרי שאתה משלם יותר מ50% מס, כמה חשק נשאר לך לתרום?
      2. כמה מ50% המס האלה הולכים לנזקקים ו"נזקקים"?
      3. בעבר ערכים כמו צדקה ו"מתן בסתר" במיוחד היו (לתפיסתי) מאוד חזקים, היום קצת פחות. למה?
      אני אגב לא דמיינתי יחסי עשיר-עני כמו יחסי חנווני-עני.
      אגב, לא צריך שכל אחד ידאג לעניי עירו - מספיק שמספיק אנשים ידאגו למספיק מעניי עירם, וכל הבעיות ייפתרו לוקאלית - למה צריך כלכלה מתוכננת לצדקה?

      מחק
    8. היי העורב,
      איזו הוכחה? שהיו מעמדות מטורפים במאה התשע עשרה באירופה?

      אני לא יודע אם פעם היו יותר תרומות מהיום, לא יודע אם פעם היו יותר מתן בסתר מאשר היום, אבל אני בטוח במאה אחוז (זו עובדה היסטורית) שגם פעם היו הרבה מאוד מאוד עניים ומסכנים ולא ביגלל שלא התחשק להם לעבוד אלא ביגלל שהם נולדו למישפחה הלא נכונה ובצד הלא נכון של העיר.
      שוב, הלוואי והייתה צודק, שללא יד מכוונת, יהיו מספיק תורמים ולכל אחד תהיה הזדמנות שווה.
      זה לא הולך ככה, שוב, ההסטוריה הוכיחה (לצעיר).
      אני בטוח שאתה תצחק על אנשים שיגידו שצריך שכל הרכוש יהיה של כולם וכל אחד יעבוד לפי יכולתו ויקח לפי צרכיו (שגם זה רעיון ממש יפה אך נכשל במבחן המציאות)

      מחק
  5. אכילה זה קטע של ילדים ומתבגרים. בן אדם מבוגר שלא עובד בעבודה גופנית צריך לאכול בערך עלה כרוב ביום ואולי איזו פרוסה. מפתיע אותי תמיד לראות כמה אנשים מסביבי אוכלים... מאיפה יש להם כוח לזה?

    השבמחק
    תשובות
    1. מאיפה יש להם כוח? אוכל מביא כוח...
      מקווה שאתה לא אוכל עלה כרוב ופרוסה ליום...

      מחק
  6. מול מספרים מבהילים המבהירים עליה ברמת העוני, עומדים המספרים המבהילים לא פחות של תוצרת מזון ישראלית המושמדת על בסיס קבוע. על הדרך פשוטה להציל את המזון, ולדאוג שיגיע אל שולחנם של הזקוקים לו

    http://www.themarker.com/tv/1.2140912

    השבמחק
  7. לא חייבים לצרוך מזון פג תוקף על מנת לצמצם את הביזבוז הזה: מספיק בהחלט שהתימחור ברשתות השיווק יהיה בקורולציה לתוקף המוצרים.
    כך למשל ראוי שחלב שעומד לפוג תוקפו יימחר בחצי המחיר. אבל ב"שוק החופשי" עדיף לזרוק מאשר למכור יותר בזול, וכולנו משלמים את המחיר

    השבמחק
  8. בברלין נעלו את כל פחי הזבל של הסופרים כדי למנוע את התופעה...

    השבמחק
  9. במידה והחנות/מסעדה מצהירים שהאוכל הוא פג תוקף ונותנים ללקוח להחליט אם הוא מעוניין אין סיבה שזה יהיה מחוץ לחוק.
    לינק לטריילר של הסרט taste the waste:
    http://www.naturalcuresnotmedicine.com/2013/10/a-documentary-about-waste-fresh-in.html

    השבמחק
  10. זאת בדיוק הסיבה שאני חושב שפרויקט ונוס מספקים פיתרון אידיאלי. כסף=מחסור.

    השבמחק
  11. בהולנד מחיר של רבים מהמוצרים יורד ב35% -50% כמה ימים לפני שהוא פג תוקף, אני תמיד אורב למוצרים כאלו וזה מחסל אותם מהמדפים, צריך לחייב את הסופרמרקטים לנהוג ככה בכל מקום

    השבמחק
  12. http://cdn.etrader.co.il/Media_ET_M5_Video/Media_ET_M5_Video_iw.shtml?combid=17214&pageR=Media_ET_M5_Video&utm_campaign=1524&utm_source=Affiliate&utm_medium=Email&utm_content=1&s=1

    השבמחק
  13. תודה על פוסט מענין ......

    נקודה שולית לכאורה תחילה , אבל בכל זאת : אוכל שפג תוקפו , זרוק בזבל וכו..... ברור שבריאותית ערכו ירוד ( תהליכי חמצון וריקבון ) והיגיינית מסוכן הדבר .

    הפוסט הזה , מעורר באמת סוגיה קריטית ביותר בכלכלות מודרניות .- צרכנות נבונה .......אין הדבר פשוט כלל ועיקר כפי שנדמה לאדם . צרכנות , ניהול משק בית , ניהול כספים ברמת המיקרו - בית , הם לא דברים מובנים מאליהם . ומביאים אזרחים לעברי פי פחת ( מתי להתחתן , כמה ילדים , מתי להביא ילדים , איפה להשקיע חסכונות , איך לבחור ולהתחייב בקריירה , איפה לקנות בית , למה לקנות , למה לשכור , ותקצר כאן היריעה .....) .

    האחריות רובצת לפתחן של ממשלות , להטמיע ולחנך , ואם לאיו , מחאות מבוזרות , חברתיות , אוונגרדיות , יהפכו לדבר שבשגרה ויצרו דינמיקה הרת אסון בפוטנציה .

    תודה

    השבמחק
  14. אני זוכרת היטב מיפן את התמונה של הומלסים עומדים בשקט ובנימוס בתור מול סניפים של מקדונלד ורשתות אחרות ב- 3 לפנות בוקר וממתינים לעובדי המקום שיוציאו להם את שקי האשפה עם כל האוכל שנותר מאותו יום ולאחר מכן מחלקים את זה יפה ביניהם.
    גם חנויות נוחות הפתוחות 24 ש, ביממה הוציאו בשקים מיוחדים כל יום את כל המוצרים שתוקפם פג באותו היום וההומלסים היו פותחים ומחלקים ביניהם.
    לפחות ביפן בטוקיו השאריות והעודפים הנ"ל כן נמסרו למי שלא יכל להרשות לעצמו לקנות אוכל טרי ועד בתור בזמן שעובדי החנות/מסעדה הוציאו את זה לזריקה

    השבמחק
  15. אההההההההההההההההההההההההההה!!!!!

    וזה לא רק בגלל הכתבה הזאת. הייתי חייב לפרוק.

    השבמחק
  16. לgalgal21 אני צמחוני לא נוגע בבשר חלב גבינות וכו' . אנחנו צורכים בקושי לחם לשבוע חלק ניכר מהתזונה מורכב מקיטניות שמחירם לא יקר בכלל.
    יש מספר מערכות - בעקרון אני עובד על גידול צמחים לגבוה ועל שטח של פחות ממ"ר אני מצליח לגדל 70-80 צמחים
    מבורקולי עגבניות חסות רוקט שעועית בזיליקום ועוד . מערכת אחת צורכת בערך3-4 ליטר ביום סה"כ 100-120 ליטר בחודש . בשטח של פחות מ3-4 מ"ר אפשר לגדל קרוב ל250 צמחים ולספק כאמור 30 אחוז מתצורכת הירקות ובשפע. וכאמור הידע נמצא בשפע באינטרנט. אפשר לעשות מחאות קוטג ולעמוד בתור לקפה ב 5 ש"ח ואפשר לקחת יוזמה ולוותר על מוצרי חלב מזיקים שהרגילו אותנו לצרוך ולשתות תה מעשבי תיבול שמגדלים חינם באדניות ולא להשאב לקונצזוס התרבותי ..

    השבמחק
  17. אפשר גם להתחיל בקטן - אני שונאת לזרוק אוכל - שונאת מאוד! אם אני רואה שדברים מתחילים להתקלקל אני מייד מבשלת ואם צריך מקפיאה.
    בדורות שגדלו כאן בשנות ה 50, זה היה נתפס לא מוסרי של ממש לזרוק אוכל - ופתאום היום, אנשים מרוקנים מדפים שלמים מהמקרר לתוך הפח.
    בסך הכל צריך לקנות בדיוק או אפילו פחות ממה שצריכים (ולעשות השלמות במכולת/ירקן השכונתיים) - מאשר להעמיס את העגלה בסופר כאילו מדובר במזון לגדוד...

    השבמחק
  18. אנשים פה מהללים אכילת רקב. אכילת זבל. אחד מהם מקבל אפילפסיה כל פעם ששומע על עזרה ממשלתית לעניים. בית משוגעים. מין אופנה חדשה להלל את המתועב והבזוי. עדר.

    אוכל פג תוקף הוא חד משמעית מסוכן לבריאות. מחלות זיהומיות קשות וקטלניות נוצרות מריקבונו .
    מזון שאיננו טרי מכיל תוצרי פרוק שהם רעלים מסוכנים שפוגעים באברי הגוף .
    אנשים הניזונים בדרך המוצגת בכתבה סובלים מצורה מסוימת של חוסר שפיות, בורות, פיגור, זלזול יהיר בכללי הגיינה, או מקמצנות מחליאה.

    כל האנשים שנראו בכתבה הם בוודאות בדרך לקיצור חייהם. הכתבה הזאת מבזה אותם בגישתה.

    רוצים לעזור אבל מתקמצנים, לא צריך ואל תמצאו תרוצים לשלוח אנשים לאכול זבל.
    רוצים לעזור, יש אוכל טרי ובריא שמספיק לכל האוכלוסיה.

    -

    השבמחק