יום שלישי, 15 באוקטובר 2013

לחסל את החוב האמריקאי באמצעות מטבע אחד

האם ארה"ב יכולה לשלם את חובה מבלי להעלות את תקרת החוב? פרופ ג'יימס גלבריית' ,מהכלכלנים המובילים בארה"ב בתחום יחסי ממשל ועסקים, טוען במאמר בניו יורק טיימס שכן. אלא שלטענתו תרחיש כזה יחשוף את הבלוף סביב מה שנקרא "החוב הציבורי". בעוד יומיים אמור הקונגרס לאשר את העלאת תקרת החוב ,שיאפשר לממשל ארה"ב לקחת עוד חובות כדי לממן עצמו. את הצעתו של גלבריית להחזר החוב כבר דחה אובמה והיתה לו גם סיבה טובה לכך.




פרופ' גלבריית טוען במאמר ,שכתב לניו יורק טיימס בשבוע שעבר, כי תקרת החוב היא סוג של משהו שעבר זמנו. "מדובר ברעיון שמבוסס על כך שהממשלה צריכה לגייס כסף ממקום אחר , לפני שהיא מוציאה אותו" . זה היה נכון, לדבריו, בימי הזהב ששלט בארה"ב. לטענתו, זה מהלך לא נכון לפחות מאז הקמת הפדרל ריזרב בשנת 1913.

גלבריית' טוען שמבחינה כלכלית אין שום צורך שממשל ארה"ב ישלם את חובותיו עם עוד הנפקת אגרות חוב. בנוסף אין שום מניעה משפטית ,שהממשל יממש תוכנית ,שכבר הוצעה בעבר, וינפיק מטבע פלנטינה בעל ערך נקוב מספיק גבוה, וישלם עימו את החוב לפדרל ריזרב (שהוא גם בעל החוב העיקרי של ארה"ב). על פי גלבריית'  ,בעזרת תשלום החוב עם המטבע אפשר יהיה להוריד את החוב הציבורי מתחת לכל תקרת חוב נתונה. אף אחד לא יפגע מכזה מהלך חוץ מהבנקים ,שנהנים מגביית הריביות עליהן -מסביר גלבריית במאמרו.

גלבריית' מודה אכן שמטבע מסוג כזה הוא כמובן סוג של גימיק - אבל לדבריו כך גם תקרת החוב. "מבחינה משפטית, לפקידיו של הנשיא יש את הסמכות להשתמש בגימיק אחד כדי להוציא את האוויר של הגימיק האחר"- כתב.
הסיבה לדבריו ,שהממשל לא עושה את זה, היא כי אז הם יחשפו את העובדה ,שהחוב הציבורי הוא פיקציה ותקרת החוב היא לא יותר מאחיזת עיניים. לטענתו "הממשל לכוד תחת ההילה של חוק שנועד לרמות" .
"בממשל קבעו כי אם תקרת החוב תיפרץ, דברים איומים יתרחשו . ולכן , אם התקרה לא תורם, דברים איומים צריכים לקרות - או שהבלוף יחשף".

תגובתו של אובמה להצעה אולי דווקא מחזקת את טענת גלבריית'. כך הוא אמר:
"אז הרבה אסטרטגיות שאנשים דיברו עליהם - שהנשיא יכול לשחרר מטבע גדול, או שהוא יכול לנקוט באמצעים חוקתיים אחרים. מה אנשים מתעלמים, הוא שסופו של דבר מה שחשוב הוא, 'מה האנשים שקונים אגרות חוב חושבים?' "
אובמה דוחה במסיבת עיתונאים את הרעיון להנפיק מטבע לא מחוב להחזר החוב

41 תגובות:

  1. ערן - תודה. מאמר מעניין מאד.
    פרופ' גלבריית' הוא בנו של ג'ון קנת גלבריית, אשר היה כלכלן אמריקני חשוב, מתומכיה הראשיים של רפורמה מוניטרית בככלל ותכנית שיקגו בפרט. התפוח לא נופל רחוק מן העץ.

    השבמחק
  2. but, if the us says that it clears its own debts then , at that moment all the system implodes. china dumps 3 trillion dollars into the market because they mean nothing and the dollar collapses, taking with it all the global economic system. we are now just in a gam of who pulls the plug. china can do it and also japan with 1.3 trillion dollar.....my guess, china will have enough real soon, a clear sign for that happning is the new agreement between the ECB and the Bank of China to trade directly yuan-euro and not to use the dollar as an intermidiate.

    השבמחק
  3. אגב המטבע האמריקאי ואג"ח ארה"ב מה אתם אומרים על בלוג הוידאו הבא ?
    http://www.youtube.com/watch?v=AjzebwKSTBY
    U.S. Dollar Collapse Update / UK And China Swap Agreement from June 2013 - YouTube
    הבחור מקליט משנת 2009 ולמרות שהוא אמריקני משנתו פשוטה: הדולר $ הוא מטבע זומבי. יותר מ-30 הסכמים בין מדינות שונות נחתמו בשנים האחרונות כולל זה שהוא מדבר עליו בין בריטניה לסין להחלפת המטבעות המקומיים ללא שום תיווך של ה-$ האמריקני.
    הפטרו דולרים הישנים והטובים לא רלוונטיים יותר כי יש עשרות הסכמים בין מדינות להחלפת כמות גדולה מאוד של כסף כולל תשלום על סחורות כמו נפט ללא שום תיווך של ה-$.
    הערכתו היא שכאשר האג"ח של ממשלת ארה"ב ייזרק חזרה ע"י כולם ויזרום לארה"ב תווצר היפר-אינפלציה עצומה וערך המטבע למעשה יקרוס.
    המטבע לא יהווה יותר מטבע רזרבה עולמי למרות שכפי שהוא מציין כיום כ-60% מרזרבות המט"ח בעולם אגורות במטבע הזה, מה שיגרור בלגן עולמי ענק.
    כך מי שחושב שהדולר האמריקני הוא המקלט הבטוח בימי סערה אלו ימצא את עצמו עם מטבע חסר ערך.
    מצד שני, המעקף של הדולר ע"י עשרות מדינות מתבצע באופן הדרגתי במשך מספר שנים והדולר עדיין מחזיק מעמד, יכול להיות שזה ייארך עוד מספר שנים.
    אז מה אתם חושבים?

    השבמחק
    תשובות
    1. כל שכתבת חשוב ונכון.

      הדולר יקרוס רק כאשר יפסק המסחר בו. זה יקרה כאשר יאבד האמון בו ברוב כלכלות העולם.
      זה יקרה כאשר מדינות רבות לא יוכלו לשלם את חובותיהן הלאומיים. זה יקרה כאשר התמ"ג יקטן מהחוב הלאומי. שום מטבע לא ימנע זאת. זה נובע ישירות משיטת ייצור כסף-חוב.
      כדי למנוע זאת מדינות יגדילו את הייצור, כדי לקנות יותר מטבע זר. לבסוף כל המערכות יתישו את עצמן. הדפסת כסף חדש תחריף את המשבר. יצטרכו למחוק חובות.
      מספרים גדולים ימחקו מהמחשבים.
      מי שמחזיק ברכוש ישאר עשיר (בנקים, עשירים וכל המושחתים הקודמים) ומי שלא ישאר עני.
      המשחק יתחיל מחדש.
      יתכן שיתחיל משחק חדש.
      זמנים של טוב ורע יתחלפו, יעלו וירדו, עד שמישהו יבין שאין יש מאין ושאת התוצרים יש לחלק לכל , ושאסור לרמות.
      -

      מחק
    2. ארה"ה היא משק אוטרקי אמיתי היא לא צריכה באמת כלום מבחוץ וזה המקור לבטחון העצמי הקצת המופרז שלהם.
      אז הדולר יקרוס וכמה בנקים וחברות ביטוח יבכו מרה, נו אז מה?!
      את האוכל שלהם הם מגדלים לבד ונפט לא חסר.
      לוותר על מוצרי צריכה מטופשים מסין ולהעביר אותם לייצור בארהב עם אותם מהגרים סינים בדיוק או פועלים מאפריקה שיקבלו אשרות כניסה הם יכולים לעשות תוך חמש דקות.

      מחק
    3. ארה"ב היא מדינת עולם 3 בהתהוות.
      מדינה שרוב אוכלוסיתה הוא כושי-מוסלמי-היספני,בהכרח תראה כמו
      המדינות של האוכלוסיות האלה (למרות הכת הסוציאליסטית המשעבדת
      שמורכבת מטפילי גלבריית למינהם עם ניירות מהאוניברסיטה).
      ארה"ב היתה מדינה אוטרקית לפני 70 שנה כשהיתה נוצרית,לבנה,מערבית
      דמוקרטיה וקפיטליסטית.ארה"ב היא כבר לא,כל אחד מהסעיפים ברשימה.
      אוצרות טבע יש גם לרוסיה וגם לניגריה וגם לונצואלה או ברזיל או לדרום אפריקה.
      החשוב זה האוכלוסיה.

      מחק
    4. ארהב היתה ונשארה אוטרקית
      היא לא באמת צריכה לייבא כלום לצורך שיגשוגה.
      להבדיל מהקולוניאליזם של אנגליה צרפת הולנד וכו' שהיו צריכות לייבא מוצרים לארצם, ארהב יכלה לייצר לעצמה הכל. חיטה מים נפט מתכות ירקות פירות ודגים הכל יש לה.

      מחק
    5. השאלה אם אפשר לחשב מתי יהיה מספיק מדינות בעולם שיקרסו במקביל בשביל שיווצר המצב היגרום לקריסה כוללת..?
      סה"כ מדובר במספרים, אמור להיות מישהו עם איזשהי השערה, לפחות אם זה יקרה ב20 שנה הקרובות או ב200 שנה הקרובות...

      מחק
    6. אני מציע שתנהג כאילו זה הולך לקרות בכל רגע, ועם זאת תנהג כאילו זה לא יתרחש לעולם.
      כמו שנאמר - מה שאנחנו יודעים לגבי העתיד זה שהוא עתיד לבוא

      מחק
  4. אין שום משמעת לדולר לאירו ליואן ולשקל. אלו הן סתם המצאות שערכן משתנה ביחס להמצאות אחרות.
    הם לא מייצגים שום סחורה פיזית אמיתית מכיוון שתמיד הבנק המרכזי יכול להדפיס עוד ותמיד השלטון יכול להלוות עוד מהבנק המרכזי.
    לסחורה פיזית יש כמות מקסימלית על כדור הארץ ולכסף פיאט או לחוב פיאט אין מגבלה שכזו.
    בעבר לפני כמה עשרות שנים עוד היתה מגבלה תיאורטית מכיוון שכמות הנייר שאפשר להדפיס עליו היא סופית. אבל כיום החוב או היתרה בבנק הם בסך הכל מיוצגים בעזרת ספרות מחשב לכן אין מניעה שהספרות ייצגו מספר שגדול מסך כל האטומים ביקום.
    סתם מספר במחשב.
    לכן אני מחזיק את החסכונות שלי במוצרים פיזיים שישמרו על ערכם גם כאשר יוסיפו לכל חשבון בנק עוד 6 ספרות. כי כל הדפסות הכספים בעולם הן פעולות מתמטיות במחשב של הבנק המרכזי ללא אחיזה כלשהי במציאות.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם ההצעה שמופיעה מידי פעם בבלוג זה לחלק לכולם 2800$ או 1234€ או 4637¥ או בעצם 8665£ הן בסך הכל שינויים בספרות שנמצאות במחשב של הבנק המרכזי. הן לא יפתרו את הבעיה.
      החוב הוא לא בעיה. הכסף והדפסה אינן הבעיה.
      הבעיה היחידה היא: מה הכסף כלומר ספרות במחשב כלשהו במרתף כלשהו במדינה כלשהי מייצג?
      התשובה שלי: כלום מייצג כלום.
      אם אתה מתיימר להיות זכאי להון כלשהו רק מעצם היותך אדם אז למה אתה מפלה את הכלבים ואת הזבובים?
      אם אין לך כישרון שאחרים יכולים להיעזר בו, אז הקיום שלך הוא חסר ערך בעיני אנשים זרים. ולכן כאשר הכלכלה המומצאת שלנו תתפוצץ, הכסף המומתא יהיה חסר ערך ולך לא יהיה אוכל כי אין לך שום תכונה בעלת ערך כלפי מישהו אחר שתוכל לסחור בה.
      לא נעים לשמוע אבל זו מסקנה פשוטה שמתקבלת כאשר מפסיקים להאמין בשקר הזה שקוראים לו כסף.
      וזה יקרה.
      למרבית האנשים אין כישרון. ואפילו עבודת כפיים לא תהיה נדרשת מכיוון שיחליפו את העבדים במכונות.
      C U in the other side

      מחק
    2. לדעתי זו לא סתם הצעה לחלק כסף. הממשלה אמורה לגבות את הכסף הזה בתור מס מאזרחים וחברות שיש להם הרבה כסף או הרבה רכוש. כלומר זה יהיה מעבר של כסף מהעשירים לעניים. מי שאין לו כסף יקבל 2800$ (או סכום אחר) ולא ישלם מס ומי שיש לו הרבה כסף יקבל 2800$ (או סכום אחר) אבל ישלם הרבה יותר (אולי פי 100).

      מחק
    3. ל-01:06 עם הזמן יותר ויותר אנשים מאבדים את מקום עבודתם בגלל מיכון, הסיבה היחידה שמחזיקים בעובדים היא שאין עדיין מכונות שיכולות להחליף אותם, אבל עוד יהיה תחליף לכל אדם חסר כישרון שעובד בעבודה חוזרנית ומשעממת. זאת בדיוק הסיבה לכך שאני יודע שפרויקט ונוס הוא הפיתרון האידיאלי. באתר הזה מציגים את הבעיות ועושים את זה מצויין ויש פה אינטלקטואלים רבים, בפרויקט ונוס מציגים את הפיתרון.

      מחק
    4. לאנונימי מ 1:06
      הביטוי "אם אין לך כישרון שאחרים יכולים להיעזר בו, אז הקיום שלך הוא חסר ערך בעיני אנשים זרים" הוא ביטוי מטריאליסטי ביסודו. יש בו אמנם מידה של אמת אך מנקודת מבט מטריאליסטית בלבד. וגם אז נקודת הסתכלות זו לקויה בחסר, אך זה כבר דיון בפני עצמו.
      ובכל אופן הכסף חסר הערך הזה שכביכול לא מעיד שיש לך משהו גם אם יש לך הרבה ממנו בכל זאת מאפשר למי שיש לו הרבה מהכלום הזה לקנות ולשאוב כמויות אדירות של משאבים על חשבון אחרים, ועל הדרך משעבד גם את אלו שמספקים לו את הסחורה - רק כי יש לו הרבה מכלום. אחת הבעיות היא שאלה שאין להם כל-כך מהלא כלום הזה, ומדובר ברוב האנשים על הפלנטה - היא שהם\אנחנו, מסכימים לקבל לא-כלום ולסחור באמצעות לא-כלום ושוכחים או מעדיפים לא להתייחס למקום ממנו הגיע ואיך הגיע אותו שום-כלום-דבר, העיקר שגם לנו יהייה הרבה ממנו, או לפחות מספיק כדי להתקיים.
      אנחנו "הקטנים" בסופו של דבר מעניקים לו את כוחו - אנחנו מסכימים לקבל אותו.

      מחק
    5. שכחתי להוסיף שמכריחים אותנו לקבל אותו אחרת נקבל עונש!

      מחק
  5. האם החוב באמת שייך לבנקים?

    משרד החוב (לשעבר האוצר) האמריקאי מפרט בסוף מחצית שנת 2012 כך (עיגלתי לשם פשטות)

    43% שייך ליחידים (רוכשי אג"ח, חסכונות, פנסיות) וחברות (חסכונות, בנקים וכו')
    32% מהחוב שייך למדינות זרות
    16% קרן הביטוח הלאומי (שאגב פוחתת בהדרגה ללא קשר)
    7% פנסיות ליוצאי צבא וקרן פנסיה ממשלתית

    לא מצאתי מקור שמפרט כמה מתוך ה-43% שייכים לבנקים אך ברור שמרבית החוב איננו שייך לבנקים בניגוד לנטען.

    אני לא מכיר את ג'יימס גלבריית' אבל אחרי הראיון הזה אני גם לא רוצה
    http://www.youtube.com/watch?v=kaZX80eYNEY


    השבמחק
    תשובות
    1. מה זה חוב ששייך לבנקים?

      בעלי חוב הם אנשים או מוסדות שלקחו הלוואות.
      רוכש אג"ח לא לקח הלוואה. האג"ח איננו הלוואה אלא קניה (של כסף). כנ"ל חסכונות, פנסיות כל אלו הם הפקדות של כספים בניגוד לחובות.

      מה זה "שייך למדינות זרות"? מי חייב כסף למי?
      הביטוח הלאומי שייך למדינה, אז אפשר לכתוב "המדינה". גם פנסיות צבאיות וממשלתיות הן באחריות המדינה.

      האם אתה טוען שארה"ב צריכה להחזיר רק 7+16+32= 55 אחוז מהחובות שרשומים בבנקים?

      שהתמ"ג האמריקאי (10 טריליון ) גדול מ 55% מהחוב הלאומי שיש לשלם (9.3 טריליון)?

      אתה טוען שלמעשה ארה"ב איננה בבעיה כלל.

      מחק
    2. בכתבה נכתב (- נדמה לי שהמאמר תוקן - ) שמרבית החוב האמריקאי שייך לבנקים ואם נשלם להם פחות (באמצעות הדפסה שתוריד את ערך המטבע) רק הם יפגעו. מתוך משרד האוצר האמריקאי הראתי שלא כך הדבר, למעשה החוב שייך לאזרחי המדינה יותר מאשר לכל גוף אחר.

      לא ממש הבנתי איך הסקתי כל כך הרבה דברים רק מפירוט של תמהיל החוב :)
      אני אוחז בדעה שעל ארה"ב לשלם את חובה במלואו ולהפסיק עוד היום את הגרעון התקציבי שיש לה. במשך 35 השנים האחרונות ממשלת ארה"ב הייתה בגרעון (למעט 4 שנים 1998-2002) וגרעון זה תופח פעמים - פעם אחת עקב התקיימות ריבית גדולה מאפס ופעם שנייה עקב כך שהחוב שנוסף מידי שנה הולך וגדל. אני תומך בחזרה למדיניות המוצלחת שלאחר מלחמת העולם השנייה שדגלה במדיניות פיסקלית שמרנית ומדיניות מוניטרית שתומכת בחסכון ולא בצריכה.

      פירוט החוב ממחיש כמה בעייתי יהיה לארה"ב לא לשלם (זה כולל את ההמצאה המצחיקה של להדפיס 17 טריליון במכה). היא תהיה בבעיה (כבר היום) מול המדינות הזרות, מול יצואניות הנפט שגם להם ארה"ב חייבת כסף רב ומול כל מי שמחזיק באג"ח שהם ברובם אזרחי ארה"ב.

      אגב אל תוך השקלול של ה-17 טריליון חוב אין התייחסות לחובות העתק של פאני ופראדי ואת אובמה קאר שעלותה כ-200 מיליארד בשנה הראשונה ומוערך כי תעלה לכיוון הטריליון דולר ככל שהזמן יחלוף.

      מחק
    3. זה לא כולל חובות לביטוח הלאומי וחובות של המדינות וחובות פנימיים אחרים
      שהם חובות של המדינה למרות שהם רשומים אחרת.
      זה שהחובות של חברת החשמל לא נכללו בתקציב,משנה משהו ?
      זה שגרעונות פנסיוניים לא נכללים בתקציב,משנה משהו ?
      הרי ברור מי יצטרך להתמודד בסופו של דבר עם החובות האלה - המימשל.

      החוב האמיתי של ארה"ב הוא למעלה מ 100 טריליון.
      והוא לא חוב לבנקים.

      מחק
  6. > "החוב לפדרל ריזרב (שהוא גם בעל החוב העיקרי של ארה"ב)."

    החוב לפדרל ריזרב הוא כ-11% מסך החוב הלאומי של ארה"ב.
    http://useconomy.about.com/od/monetarypolicy/f/Who-Owns-US-National-Debt.htm

    השבמחק
    תשובות
    1. וזה אומר: 16.7*0.11=1.84 טריליון.

      מחק
    2. אז למי עוד ממשלת ארצות-הברית חייבת? יש לך פרוט?

      עשךעשך21

      מחק
    3. שים לב שהביטוח הלאומי עם 2.7.

      תודה על המספרים המעודכנים, אני השתמשתי במספרים ממחצית 2012.

      מחק
    4. יש פירוט סביר בלינק:
      http://useconomy.about.com/od/monetarypolicy/f/Who-Owns-US-National-Debt.htm

      מחק
    5. הפדרל ריזרב אכן מחזיק את החלק הכי גדול מבין כל שאר מחזיקי החוב האמריקאי..
      Federal Reserve - $1.794 trillion
      State and Local Government, including their pension funds - $703.5 billion
      Mutual Funds - $946.4 billion
      Private Pension Funds - $457.7 billion
      Banks - $341.4 billion
      Insurance Companies - $263.3 billion
      U.S. Savings Bonds - $181.7 billion
      Other (individuals, government-sponsored enterprises, brokers and dealers, bank personal trusts and estates, corporate and non-corporate businesses, and other investors) - $1.497 trillion. (Sources: Federal Reserve, Factors Affecting Reserve Balance, March 28, 2013; Treasury Bulletin, Ownership of Federal Securities, Table OFS-2, as of March 2013)

      כל השאר זה משקיעים חיצוניים כשהגדולה ביותר היא סין שמחזיקה פחות מהפד

      מחק
    6. ויזואלית:
      http://owenzidar.wordpress.com/2013/10/11/breaking-down-us-debt/

      מחק
  7. המטבע הסיני עלה בעשרות אחוזים בשנים האחרונות, למעשה הסינים הפסידו מאד בקניית אג"ח אמריקאי. היה עדיף להם לקנות נכסים ולמנוע נפילת ערך הדולר. זה מה שהם עושים כיום. הם קונים חברות אמריקאיות בבורסה ונכסים פיסיים. החוב לפד הוא הדפסת כסף ולא יותר. בכל מקרה יש חוב שנובע מאג"ח וחוב הוא חוב.

    השבמחק
  8. יש שמועות שהנגיד הבא ידפיס שטר של 30 מיליארד שקל עם התמונה של סטנלי פישר עליה...
    P-:

    השבמחק
  9. אני זוכר את אבא שלו,קנת.
    גם הוא היה פרופסור לכלכלה.
    מה שמצביע על אחת הבעיות של כל מדינה בעולם : העובדה שאקדמאים הם
    כיום אצולה משעבדת כשם שהיתה לכל אורך ההיסטוריה.
    רק שבעבר,האצולה לא גרמה נזקים כאלה.היא לא היתה כזו מאסיבית ולא השתמשה
    באוכלוסיה בתור חיות ניסוי לכל מיני רעיונות הזויים.

    ברור שגם ילדיו,נכדיו וניני ניניו של גלבריית לא יעבדו בעבודה יצרנית מועילה אלא
    ישבו במשרד הממוזג,עם הנייר מהאוניברסיטה,ויגרדו את הביצים או יזיזו ניירות מצד
    אחד של השולחן אל הצד השני.

    השבמחק
  10. כרגיל פוסט מעניין מאד. שתי מחשבות. הראשונה? שבעצם יותר ויותר ברור ליותר ויותר אנשים שהדולר the mighty USD? ימיו ספורים. עוד כמה שנים עוד כמה קונצים אבל בלי משהו רדיקלי אנחנו לפני היום ששהעולם יפרד מהמטבע הזה. וזה בסבירות גדולה? יעשה ברעש גדול ביותר.
    הדבר השני? מה יחליף אותו? האם עוד פעם מטבע של איזה שהיא מעצמה (הרי הסיבה שהדולר קיבל את מעמדו היה כי הוא היה המטבע היחידי ששרד את שתי מלחמות העולם ואת המשבר שבינהן. ) שלא ברור כלל אם תיהיה כזאת? או מטבע עולמי אחד? או אין סוף מטבעות כי בניגוד למה שהיה בעבר אין שום צורך להעביר ארגזי מטמון גדושים בזהב מארץ לארץ בכדי לסחור במטבעות וכיוון שהמחשבים מאפשרים זאת? אין שום מניעה בעצם לארגונים כלכלים גדולים להנפיק מטבעות נוספים בנוסף למטבעות הלאומים.

    השבמחק
    תשובות
    1. כבר יש תחליף בקנה ה- Amero עדיין ארה"ב שולטת.

      מחק
  11. מתנצל מראש על הבורות, אבל לא מובן לי דבר אחד.

    נניח וארה"ב תנפיק מטבע כזה ותשלם בעזרת 16 מטבעות כאלו את החוב האמריקאי, הכל טוב ויפה ואין יותר חוב.

    תקנו אותי אם אני טועה, אבל עוד 16 טריליון דולר שייכנסו למחזור המסחר הם לא ההקלה הכמותית הגדולה ביותר שאי פעם חשבו לממש? כלומר, כל ההתנגדות להקלות כמותיות והדיבורים על כך שבשורה התחתונה הן רק משקיעות את הכלכלה בבוץ עמוק עוד יותר, ועכשיו מציעים לבצע הקלה כמותית העולה אלפי מונים על ההקלות הכמותיות שראינו? איפה ההיגיון?

    תודה מראש למי שמוכן לקחת על עצמו את ההסבר!

    השבמחק
    תשובות
    1. הכוונה במקרה הזה לשלם את החוב האמריקאי שהפדרל ריזרב מחזיק. הכסף שיחזור לפד פשוט יצא גם כך מהמחזור כך שזה לא ישנה בכלום לאינפלציה.
      הקלה כמותית היא הזרמת כסף חדש לשווקים על ידי רכישת אג"ח מדינה בידי הפד. זו בדיוק הפעולה ההפוכה.

      מחק
    2. בנוסף למה שערן כתב אולי זה דורש הסבר קל (אני מקווה שאני מדייק) . בעצם מה שקרה? החוב נוצר בצורה הבאה הFED מתן הלוואות באפס ריבית לבנקים והם בכסף הזה רכשו אגרות של הבנק הפדרראלי וככה היה לFED כסף לממן...הבנקים לקחו קופון על הסיבוב הזה. עכשיו הרעיון הוא הוא שהFED ינפיק מטבע מיוחד שבו הם ימחקו את החוב. צריך לזכור שארה"ב משחקת משחק כפול כאן. בכובע של מנהל העולם ? הם מאד חשוב להם שכל מחזיקי האגרות לא יפגעו יותר מדי ובטח בכדי לשמור על המעמד שלהם. אבל בכובע המקומי? בעצם לא יכול להיות בוסט יותר גדול לכלכלה האמריקאית? מאשר שכל מחזיקי אגרות החוב האמריקאים שאינם חלק מהכלכלה האמריקאית? יפגעו קצת או הרבה... זה בעצם מתנה של כסף ישירות לכלכלה האמריקיאת. ב1987 למשל משבר מניות הבנקים הנפגעים בגדולים? היו משקייעים זרים בבעיקר מיפן אנגליה והולנד וגרמניה. מי שרכש מניה 100 דולר מאמריקאי שרכש אותה ב50 ואחר כך מחר אותה לאמריקאי אחר או לאותו אחד ב50 חזרה? בעצם תרם לכלכלה האמריקאית 50 דולר והלך הביתה לבכות.
      אותו דבר כאן. אם הם ימצאו דרך לפגוע במחזיקים מחוץ לארה"ב בלי להפיל את הכלכלה האמריקאית? יש סיכוי שזה יקרה יום אחד..

      מחק
  12. זה נכון שחשוב מה רוכשי אגרות החוב חושבים.. אבל למה להשתמש בהם? פשוט תדפיס את המטבע ותקנה דולרים מהפד! הרי המערכת המוניטראית מבוססת על חוב שמסתובב בין גופים בנקאיים. כל הקונספט הזה פיקטיבי. אם כבר, זה ימוטט את כל שיטת הערך של דברים, אבל אז מה? הנירות של השטרות (או הכספים שבמחשבים) כבר לא המניעים של אינפלציות, לא? סיפורי גרמניה ומריצות הכסף כבר לא רלוונטיים.

    השבמחק
  13. על פי המספרים שעלו פה הפד מחזיק בפחות משמינית החוב הלאומי. הכסף שיושב אצל הפד לא יוצר אינפלציה, אבל הכסף שהממשלה קיבלה עבור האג"ח שהפד קנה כן יוצר אינפלציה. הכסף שיושב אצל כול שאר הנושים גם לא יוצר אינפלציה, אבל הריבית עליו יוצרת אינפלציה. אפשר בקלות להודיע שיש עוד 17 טרליון דולר שאפילו לא הדפיסו אותם, אבל בשלב מסויים תהיה אינפלציה. עלית מחירי מוצרים וירידת ערך הדולר. זה אומר שכל הפנסיונרים ימותו מרעב וזה גם אומר שאף אחד לא ירצה להחזיק יותר אג"ח אמריקאי ולכן הריבית עליו תעלה כהוגן....בסופו של דבר איש לא ירצה דולרים ואמריקה לא תוכל לסחור בדולר

    השבמחק
  14. היי ערן, לירן וכל השאר, בהקשר זה הגעתי לתיאוריה המעניינת הזאת דרך לינק מZerohedge:
    http://www.npr.org/blogs/money/2011/10/21/141510617/what-if-we-paid-off-the-debt-the-secret-government-report

    גם הכתבה עצמה מZH מעניינת:
    http://www.zerohedge.com/contributed/2013-10-14/9-mind-blowing-facts-about-money

    ג.נ.: ייתכן וזה חירטוט.

    השבמחק
    תשובות
    1. קודם כל תודה, הכתבה מאוד מעניינת.
      לגבי הסרטון - אני אתייחס בין היתר לדברים שמילטון פרידמן אמר בהקשר זה.

      בכתבה יש חשש ממחסור באג"ח מדינה היות ורבים הגופים שנשענים עליו בעולם. אבל לפני שמוצאים חלופה ראויה להשקעה צריך להבין מדוע נשענים עליו. יש שתי סיבות שאני רואה: האחת היא ריבית הגבוהה מגובה האינפלציה והשנייה היא יציבות ובטחון להחזר ההלוואה.
      כלומר מכאן ניתן להבין שבעולם יש בעיה של אינפלציה ויציבות ומי יוצר אותן? הבנק המרכזי והממשלה שמנפיקים את האג"ח.
      הממשלה והבנקים המרכזיים שהדפיסו כסף רב חיסלו את מכשיר החיסכון הבטוח ביותר שהיה קיים - המזומן. המזומן הוא החלופה הטובה ביותר לאג"ח תחת ניהול 'קלאסי'. בסביבת אינפלציה אפסית אין צורך להכות את השוק (מי שרוצה מוזמן לעשות זאת באפיקים אחרים כמובן) והיציבות היא מוחלטת שכן אין סיכון שמישהו לא יחזיר לך את הכסף שכן הוא שלך. לא חידשתי כאן כלום - מילטון פרידמן אמר את זה טוב בהרבה לפני.

      לכן אני לגמרי לא מסכים עם הטיעון שנדרש אג"ח כדי לתמוך בתיקי השקעות.
      קצת היסטוריה: לאורך המאה ה-20 אל תוך ה-21 אנחנו חווים אינפלציה מתגברת (2% בממוצע בין השנים 1950-1970, 3% ממוצע בין 1990-2010) שמשנה לגמרי את ההתייחסות שלנו לחסכון. מעבר לעובדה שאנחנו כציבור חוסך פחות וצורך יותר, צורת החסכון השתנתה. אני צחקתי על סבא שלי שהיה שומר כסף מתחת לבלטה, היות והאינפלציה שוחקת את הכסף שלו ושעדיף לחסוך בבנק. היום אני מבין שאם אנשים יחזרו לחסכון תחת הבלטות סימן שמצבנו השתפר.

      מחק
  15. הבעיה היחידה עם הפתרון הזה היא חשיפת הבלוף: אם ניתן לייצר 16 טריליון דולר מהאוויר (אגב, למה מטבע פלטינה? גם אלומיניום מספיק טוב. זה הרי כסף פיאט בכל מקרה), מדוע לא להמשיך כך לנצח? ולמה בכלל לעבוד או לייצר אם פשוט ניתן לחיות בעושר מכסף שהפד מייצר יש מאין? אה, רגע. בימי רפובליקת ויימאר גם ניסו את הפטנט הזה. למי ששכח, כדאי לעיין בספר היסטוריה או ויקיפידיה כדי לזכור איך זה נגמר ומי עלה לשלטון בעקבות הפטנט המדהים הזה.
    ולגבי השאלה שהועלתה פה אם זו ההקלה כמותית הגדולה ביותר: לא בטוח, כי מבחינה מספרית, בויימאר הדפיסו הרבה יותר מארקים (היו שטרות של טריליון מארק במחזור, וגם הם לא היו שווים הרבה), וגם בזימבבואה הגיעו לשיעורים גבוהים אף יותר.
    ההקלה הכמותית תבוא בעצם אחרי ההדפסה הגדולה: ברור שארה"ב תזדקק לעוד הלוואות והדפסות כסף ולכן החשש של הפד הוא כנראה מכך שברגע שיווצר התקדים, אי אפשר יהיה לעצור את השיטפון: במקום בלוף הגירעון (כאילו מישהו מתכוון באמת להזחרי את החוב הזה באמצעות חיסכון וגביית מסים), כל סעיף תקציבי יסתיים בדרישה להדפסת כסף מטורפת.

    השבמחק
  16. שמישהו יפתחו חשבון בנק, ירשום בחשבון 16,000,000,000,000 בעזרת מקלדת, ויפקיד את זה לכיסוי החוב. ואל תגידו לי שאין לזה כיסוי. כי כל החוב שקיים היום הוא הפיקציה חסרת הכיסוי. נכון, הוא חוב, אבל הוא זה שאין לו כיסוי, הוא לעולם הוא לא "יוחזר" הוא לעולם לא יפרע. זה משחק מונופול ענק והוא לא יחזור לקופסא. הוא המציאות. הממשלים לא רוצים לקחת על עצמם את האחריות לדאוג לכסף, והם הפריטו את הכלכלה של העולם לתאגידים ובנקאים זה אשמת האזרחים שבחרו בהם, ואשמת האזרחים שהם משאירים אותם שם ואת השיטה. זה המשחק. תשחקו או שתדאגו שישנו את השיטה. הם (אנחנו) לא יעשו את זה מעצמם אם זה לא יכפו את השינוי עליהם (עלינו) בכוח. האזרח הוא האזרח הוא הבנקאי הוא הפוליטיקאי. הם לא חייזרים.
    נ,ב יש אנשים שמתים מרעב בעולם. זה חשוב יותר מההתעסקות האין סופית בפיקציית החוב המטופשת הזאת

    השבמחק
  17. מצטרף לכותבים שמעלי, הנפקת מטבע של טריליון דולר זה הדפסת כסף לכל דבר -כסף מבוסס כלום (אגב למה לעצור רק בחזרת החוב? בואו שינפיקו מטבע של 10 טריליון ונחלק את העודף לאזרחים)

    רק כסף מבוסס ערך (ולא מכוח צו או נוסחאות מתמטיות) יחזיר את השפיות לכלכלה .

    השבמחק