יום שלישי, 1 באוקטובר 2013

הסיכה של עמיר פרץ פוצצה את בלון השקרים של לפיד

האינטרס בראש ובראשונה של הממשלה ,ועכשיו זה מגובה גם בדו"ח בנק ישראל ובעדות של שר השיכון הקודם, היא שמחירי הדירות ימשיכו לעלות. מה שנותר לממשלה ולאוצר זה לעשות קולות כאילו הם פועלים להורדת מחירים. קבינט יחסי הציבור ,שידוע יותר בכינויו קבינט הדיור, התכנס ביום ראשון כדי למכור לציבור את התוכנית הגדולה של לפיד ושותפיו להורדת מחירי הדיור. אלא שעמיר פרץ הרס להם את החגיגה. הנה מה שקרה ביום ראשון שלב אחרי שלב.



זה התחיל בסביבות השעה 9 בוקר. לקראת התכנסות קבינט הדיור יצאה באופן מתוזמן ההודעה הבאה שפורסמה בו זמנית בכל עיתוני הכלכלה:



על פי ההודעה מיליארדים אמורים להיות מתוקצבים לתשתיות על מנת לאפשר את בנייתם של אלפי יחידות דיור. נשמע טוב? לא בדיוק -תיכף נחזור למיליארדים האלה.

קבינט הדיור התכנס זמן קצר אחר כך לדיון חגיגי. במהלכו היתה אמורה להיות מאושרת ההצעה על הקמת 'החברה הממשלתית לדיור' לצורך קידום פרויקטים להשכרה. קבינט הדיור הוא הקבינט של לפיד. הוא שולט בו ביד רמה ולהחלטותיו יש בו משמעות מכרעת. לכן היה מדובר רק בכינוס פורמלי. נראה ששום דבר לא יכל לעצור את לפיד מאישור להקמת החברה ,שבראשה יעמוד מקורבו אורי שני . אלא שאז השר עמיר פרץ ,כשעתיים לפני תחילת הישיבה, ניסה להכניס סעיף לפיו החברה הממשלתית  תהיה חייבת לפעול בתחומי הערים במקום לאתר קרקעות חקלאיות בסמיכות להן. הנסיון הזה  של עמיר פרץ היה לכאורה  עקר ,שכן אין לו מספיק כוח בקבינט להוסיף או לשנות סעיפים. אך פרץ הוא לא פוליטיקאי שנולד אתמול,  הוא הביא עימו את הגיבוי של משרד המשפטים ולמשרד המשפטים כבר יותר קשה להגיד לא.

לכאורה ,מדובר בסעיף שולי ,שאין שום סיבה שלפיד לא יעתר לו ולבטח הוא לא אמור להוות מכשול לאישור החגיגי של החברה החדשה לדיור. הרי בניה בתוך שטחים עירוניים היא יותר אטרקטיבית להרבה מהזוגות הצעירים,היא גם תמנע הרס של שטחים ירוקים וגם יכולה להעשות כמעט מיידית. רק צריך להרים את הטלפון לסינים והם פה מתקתקים לנו דירות לפי הזמנה בכמה מאות אלפי ש"ח- מחיר סופי ליחידה. לעומת זאת, בנייה על קרקעות חקלאיות היא פתח לאינסוף דיונים על אישורים ,ערעורים, הסתיגויות, הסכמות, הפשרות או הכשרת תשתיות. במקרה הטוב כל הנושאים הבירוקטיים האלה יסתיימו עם תום הקדנציה של לפיד וגם אז לא ברור אם מדובר בתום הקדנציה הנוכחית או הבאה. אבל לפיד משום מה התעקש דווקא על הקרקע החקלאית ומבחינתו זה היה בבחינת 'יהרג ובל יעבור'. הוא כל כך התעקש על כך ,שהוא אפילו הפסיק את הישיבה ודחה את כלל הגדרת פעילויות החברה ,שזה עתה אושרה הקמתה, לישיבה הבאה.

פרץ לא סתם התעקש על הסעיף הזה.הוא ידע מה הוא עושה. הוא אפילו עקץ בדיון את לפיד ושאל אותו:
  "לא מבין למה לא משתמשים במלאי הקיים. למה מאתרים מלאי חדש?"
והתשובה ברורה. גם לפרץ. לפיד לא מעוניין להציף עכשיו את השוק בדירות אבל מנגד רוצה להראות עשייה. תהליך הכשרה של קרקע חקלאית לעומת זאת היא בדיוק המתכון של לעשות הרבה (רעש) בלי לבנות כלום. לפיד ,אחרי הכל, יודע היטב שהורדת מחירי הדיור עכשיו תכניס את המשק למשבר ותאלץ אותו להעלות מיסים, ומס נוסף בעיתוי הנוכחי יהיה בבחינת המסמר האחרון בארון הקבורה הפוליטית שלו.
שמה אגב של החברה לדיור שאושרה אתמול היא "דירה להשכיר". אולי כדי לרמוז לנו ,שתפקידה לספר לנו סיפור לא מציאותי כדי להרדים אותנו. 

נחזור למיליארדים שהוקצבו לפיתוח תשתיות לבניה מתחילת המאמר. שימו לב שלפיד ,שעד לפני מספר חודשים אמר שהממשלה בגרעון גבוה, פתאם מצא כמה "מיליארדים אבודים". הוא לא מספר מאיפה יגיע הכסף  ולא במקרה. הוא יודע היטב שעד שהקרקע החקלאית תופשר לבניה, הוא כבר יוריש את השאלה הזו לשר האוצר הבא.

בעתיד הרחוק יותר ,אחרי שהנהלת החברה החדשה לדיור תכלה את כל ה16 מיליון ש"ח שהוקצבו לה (ושודאי ישמשו לפתירת מצוקת הדיור של הבנים של החברים בה) ,היא תגיש את המלצותיה לשר. אם יאושר לה בסוף לאתר שטחי נדל"ן בשטחים חקלאיים , הרי שאלו יהיו המלצות לשום מקום. כאשר יגיע רגע הבחירות יוכל לפיד לעמוד מול בוחריו הקורסים תחת מחירי הדירות הגבוהים ויאמר להם : "תהליך הפשרת הקרקעות לוקח זמן.אני וחברי ביש עתיד הנחנו את היסודות לבניין ב4 שנים הקודמות- אנחנו פה נהיה בשבילכם כדי לבנות אותו ב4 השנים הקרובות. לא נשקוט עד שמחירי הדירות ירדו".
ואז כל מה שישאר לו הוא רק לקוות שראש החברה הממשלתית לדיור שהקים זה עתה לא יפלוט "שטויות" ,כדי שלא תפלט לו בלי כוונה גם המשימה האמיתית שקבינט הדיור הציב לו:

מקור: כלכליסט





31 תגובות:

  1. נראה לי שפוליטית הוא ירויח יותר אם באמת יקים כמה בנינים במסגרת הפרויקט שמצד אחד לא יהיו הקש שהוריד את מחירי הדיור ומצד שני יהיו עדות לפעילות.

    השבמחק
  2. סגנון הכתיבה שלך משתבח..
    :)

    השבמחק
  3. Ya gonna like this Hildesheim:

    http://rotter.net/forum/scoops1/52008.shtml

    השבמחק
  4. השחיתות כל כך ברורה עד שכבר לא מנסים להסתיר שום דבר.
    אורי שני, מי שהורשע על פרוייקט הולילנד, ינסה לשמר את מחירי הדירות ברמה הנוכחית - הרחק מהישג ידם של רוב הציבור. הפשרה של שטחים חקלאיים והפיכתם לקרקע מיועדת לבנייה זה תהליך ארוך אבל יש בו המון המון כסף, מה שיתורגם לעוד פרוייקטים "מובחרים" ודירות במחירים אסטרונומיים. כשמחירי הדירות ימשיכו לעלות הם יגידו שהם לפחות ניסו, ואם לא היו מפריעים להם זה כבר היה בירידה.

    השבמחק
  5. התוכנית החדשה היא לא יותר מעוד מעמסה בירוקרטית מיותרת שמתווספת לאוסף. התכנון לייצר מאגר של דירות להשכרה ארוכת טווח לא עובדת בשום מקום בעולם אבל בכל זאת בוחרים פעם אחר פעם להשתמש בברירה הגרועה מכל.

    אם המדינה מחליטה שמה שמעניין אותה הוא הורדת מחירים היא מוזמנת להציע חלופה ראויה לתמ"א 35 שתאפשר להתחיל לבנות מתחמים צפופים של דירות. על הדרך צריך להוריד כל סעיף בירוקרטי מיותר שמייקר את הדירות (תקני חנייה, ממ"דים, תקני בטיחות ואש ותקנים ירוקים) בכ-רבע מיליון שקל ויותר לדירה.

    במתחם תע"ש מתוכננות להבנותכ-20,000 יחידות דיור בצפיפות עלובה למדי. אפשר לתכנן את האזור מחדש עם 70,000 יחידות דיור ועדיין לא נגיע לצפיפות של מרכז תל אביב וזו רק דוגמא קטנה מיני רבות.

    השבמחק
    תשובות
    1. כרגיל תגובה בלתי שפויה:

      הכוונה ל- "להוריד כל סעיף בירוקרטי מיותר שמייקר את הדירות (תקני חנייה, ממ"דים, תקני בטיחות ואש ותקנים ירוקים)"
      ול - "להתחיל לבנות מתחמים צפופים של דירות"

      לא שפוייה כיוון שהיא מצדיקה סיכון חיי הדיירים ופגיעה קשה באיכות חייהם.

      להבא אשקול אם לקרוא את תגובותיך שמצטיינות בחוסר הגיון עקבי.

      מחק
    2. מי שלא שפוי הם תושבי מרכז תל אביב שהבניינים שלהם כולם ללא אף תקן שציינתי. אך מוזר שבניינים "מסוכנים" אלו הם מהמבוקשים ביותר בארץ.

      מדוע אתה מקשר צפיפות עם פגיעה באיכות החיים? מודיעין מצטיינת בצפיפות של 3000 איש לקמ"ר האם היא מציעה איכות חיים גבוהה יותר ממרכז תל אביב עם ה-15,000 אלף איש או שאולי אלו שני סגנונות בנייה לגיטמיים שלכל אחד דורשים משלו? בירוקרטית ישראל מחייבת אותנו להתגורר בסגנון בנייה אחד, מרווח, רחוק מהעבודה ורחוק מעסקים. אפשר גם אחרת

      מחק
    3. תודה רבה.
      סוף כל סוף גם פה מישהו מסביר את הברור מאליו (ואני הגעתי אליו דרך קריאה באתר של מרחב ושל בלוגרים נוספים).
      מבט קצר בשכונות החדשות של פ"ת, כפ"ס, רחובות ונתניה למשל (לצערי חברים גרים שם) מראה כי לא רק שכל מי שגר שם נאלץ להכנס לאוטו בכל פעם שצריך להביא את הילד אל ומ הגן או שרוצים כוס קפה או חלב הביתה, המחירים בשמיים והחברים הצעירים יחסית שלי נוסעים עד לת"א (באוטו) כדי לבלות.
      למה? כי אין שם כלום ולא משתלם לבנות כלום לכלכך מעט אנשים. בנייה צפופה רק משפרת את איכות החיים של אלו הרוצים לחיות בעיר ותוריד את מחירי הדיור בקלות משום שהתשתית תספר יותר מכפול האנשים. בתור התחלה. מבלי לדבר על שאר יתרונות

      D!

      מחק
    4. נכון- בנייה רוויה זה טוב

      מחק
  6. איך הורדת מחירי הדיור תכניס את המשק למשבר ולמה זה יאלץ אותו להעלות מיסים???

    השבמחק
    תשובות
    1. במחיר של כל דירה מגולם כ70% מס, שהולך ישירות לקופת הממשל. אם מחירי הדיור ירדו, הממשל מרויח פחות מפה, וכמובן - יאלץ להעלות את הכנסותיו מסעיפים אחרים, מה שאומר להעלות מיסים.
      לגבי המשבר - אם לקחתי משכנתא לדירה שהערך שלה הוא שתי מליון והערך שלה ירד למחיר ריאלי של 600000, אתה יכול להבין שיהיה לי קשה להחזיראת התשלומים, וכמוניעוד מליונים, ומכאן למשבר, הדרך קצרה..

      מחק
    2. הבנתי תודה :)
      תוכל לקשר אותי אל המקור של הנתון שהבאת (במחיר של כל דירה מגולם כ70% מס)?

      מחק
    3. הפוך גוטה , ירידת מחירי דירות ועלייה במספר עסקאות לא יורידו את המס הכללי הנגבה.
      בנוסף , יהיה יותר כסף פנוי לאנשים לצריכה , כי פחות הולך לנדלן , יותר צריכה , יותר מיסים מצריכה , צמיחה בשאר המשק..
      מחירי הנדלן הגבוהים שואבים את כל הכסף מהמשק כיום וגורמים למיתון.

      מחק
    4. הפוך להפוך גוטה, בזמן ירידת מחירים יש קפאון במכירות, שכן קונים לא ממהרים לקנות כי יש תחושה שהזמן לטובתם והמחירים יורדים, אחרת לא הייתה מתקיימת ירידת מחירים. כתחושה זו תעבור, ואי אפשר לדעת כמה זמן תהה תחושה כזו, ולאיזה מחיר זה ירד, אז בעצם המשק משנה מגמה... ואז אולי התחשיבים שלך נכונים, כי יהיה לחץ על קניה, והמחירים יחזרו לעלות. זה עלול להיות תהליך של שנים ארוכות. כפי שהיה בין השנים 2000 - ל2007

      מחק
    5. אנשים קנו פחות מ 2000 בגלל מיתון עקב פיצוץ בועת ההייטק ועקב אינתיפדה ואוטובוסים מתפוצצים.
      מיסים עלו אז ? לפי מה שאמרת , ירידה במחירי נדלן שווה עליית מיסים אחרים.

      מחק
    6. לא הבנתי למה ירידת ערך הדירה תקשה על התשלומים. התשלומים הרי כבר נקבעו, וירידת ערך הדירה תוריד את האינפלציה ולכן דווקא תקל מעט על התשלומים. מה שיכול להקשות על התשלומים הוא ירידה בהכנסה/משכורת.
      מאידך, ירידת ערך הדירה בהחלט יכולה להגביר את אי הוודאות של הבנק, שעכשיו הבטחונות שלו עבור המשכנתא לא מספקים. אבל זאת בעיה של הבנק - ולא שלי.

      מחק
    7. ב2002 עלו הרבה מיסים והיו הרבה קיצוצים בראשות ביבי קשר אוצר. זכרון קצר?!

      מחק
  7. אחד היתרונות הגדולים של קרקע חקלאית - שיש הרבה ממנה ולפחות בחלק מאותו "הרבה" יש זכויות קנייניות למקורבים (חקלאים שבמקרה שייכים לחוגי המחוברים). בנוסף - כדי שערכה של הקרקע החקלאית יעלה אין צורך לבנות עליה דירות - מספיק להכריז שועדת הדיור החדשה "פועלת לקידום תכנון" במתחם כדי שערך הקרקע יוכפל בין לילה. הכרזה כזו לא לוקחת הרבה זמן ומאפשרת לחלק מתנות לחברים עוד בתוך הקדנציה הנוכחית.
    זו הסיבה שלפיד לא יכול לקבל את ההסתייגות של פרץ - הגבלת הועדה למתחמים עירוניים מקטינה במידה קיצונית את היכולת לייצר הכרזות לטובת המקורבים, ובכך הופכת את כל העסק ללא כדאי מבחינת לפיד וחבריו.
    כשחושבים על היחסים הקרובים בין לפיד (ואבא שלו ז"ל) לבין אהוד אולמרט, נוצר רושם שהפוליטיקה החדשה בכל זאת למדה משהו מהפוליטיקה הישנה...

    השבמחק
  8. בהצבעה על יתר הסעיפים החליט השר אריאל להימנע: "היו הבנות שמביאים דברים מוסכמים ומה שקורה כאן לא מוסכם. מדובר בהסכם ג'נטלמני שמביאים דברים מוסכמים".

    אה, חשבתי לתומי שהצבעה זאת הדרך לבדוק אם הרוב מסכים, מסתבר שאם תוצאת ההצבעה לא ידועה מראש אז מבטלים אותה?

    אני חושב שדווקא כן יבנו דירות להשכרה בצורה מאוד מאופקת שלא ישנו את השוק יותר מדי, הקאץ' זו הפשרת אדמות חקלאיות, שבטח ניקנו ע"י מקורבים מראש. יבנו קצת, יפשירו הרבה לבנייה עתידית. כך גם לפיד יראה מאמץ סביר, וגם יוכלו להוציא הרבה הרבה יותר כסף מכל הקומבינה, הרבה יותר מ-16 מיליון המוזכרים, בשביל גרושים כאלה הם לא יצאו מהמיטה. רק שכחו לתת חתיכה מהעוגה לפרץ כדי שהדברים יהיו מוסכמים, ככה לא עושים פוליטיקה.

    השבמחק
  9. לא ברור למה צריך עוד חברה ממשלתית בכלל.
    הרי כבר יש את עמידר, עמיגור, ועוד שמות כאלה "הסתדרותיים"

    המטרה האמיתית היא כנראה באמת לספק ג'ובים למקורבים מאשר לספק לנו דיור...
    ובכל מקרה, לא הגיע הזמן לשפץ או ליזום פינוי בינוי על המתחמים שעמידר חולשת עליהם?
    למה אנשים צריכים לגור בחורבות בשנת 2013? (אם כבר שופכים כסף)
    16 מליון ש"ח יכולים לעשות ניסים ונפלאות באיכות חייהם של אלפים...

    השבמחק
  10. אני לא מביו או שאני טמבל או שאתה כותב בכוונה בלי לפנות להיגיון

    1.למה קרקע חקלאית...ולא פינוי בינוי במרכזי הערים(שזה מה שפרץ מבקש). טוב,כאשר נוגעים בקרקע חקלאית יש מספר גורמים מצומצם שיש לפעול מולם לאומת מאות או אלפי משפחות שיש לשכנעה ולפנות. מעניין אפה יש יותר בלגן וביורוקרטיה. הגב, אם תגיד שבערים יש כבר תשתיות וזה יתרון, הרי גם זה לא נכון כי התשתיות האלה בקושי רב "עושות את העבודה" לתושבים הקיימים ולא למכפלה של X2 או X3 תושבים שיבואו בפינוי בינוי(דוגמא נוכל לראות עוד כמה שנים בבת ים מול הקניון). זאת אומרת תצתרך גם לבנות תשתיות מחודשות ורחבות יותר, עוד גני ילדים ומבני ציבור אחרים...השאלה אפה ואיך תעשה את זה במרכזי ערים, זה לא יוביל לביורוקרטיה נוספת ?
    2.אתם אומרים שקרקע חקלאית בטח שייכת לאיזה מקורב שהולך להנות מזה ואני אומר אילו לפיד היה פונה לפינוי בינוי היתה אומר שיש פה המון מקורבים שהולכים להנות מזה ויותר מזה הוא הולך ליצר לעצמו הון פוליטי משדרוג של תנאים של אלפי אזרחים (המפונים) שיקבלו דירות חדשות במקום חירבות.
    3. השאלה, למה לא להשתמש בבנק המתוכנן...בוא נחשוב בהיגיון. מתוכננים בשנה בערך 40-30 אלף יחידות דיור בכל מני מיקבצים בכל מני מקומות ממטולה ועד אילת וזה למחירה. אתם מציאים(או פרץ מציאה) בוא נשתמש בדירות אלה להשכרה בלבד...מעניין מה אתה חושב, האם הדבר לא יוביל למחסור של דירות למחירה ? ובעקבות כך לעליה נוספת במחירים ? דבר נוסף הוא, שלפי רעיון של לפיד, הוא מתכנן אזורי השכרה בקרבת ערים גדולות במרכז, שם קיים המחסור הגדול ולא לבנות פתאום איזה 30K דירות בדימונה כי זה פשוט נוח. יותר מזה ריכוז דירות להשכרה עשוי להוריד מחירי תחזוקה ובניה של הדירות האלה ובכך להגדיל את כדאיות של הפרויקט למוסדיים (שגם כך לא כל כך רוצים להיכנס אליו בלי שינוי חקיקה ורשת ביטחון).
    4.דיברת פה על סינים שיבוא לבנות, אז אם תחפש טוב טוב, תראה שהצעה הסינית דיברה על בניה של עיר חדשה...בדגש על חדשה, כך שהם לא יצתרכו להיתעסק בכל הבלגן הביורוקרטי. ועיר חדשה, לדעתך, אפה תקום ?, על הריסות של תל אביב או חולון ?, לא על חשבון איזהשהו שטח חקלאי או פתוח בין מודיעין
    לירושלים או מודיעין ותל אביב.
    יש עוד כמה חורים בכתבה, אנסה להיתיחס אלהם מאוחר יותר.

    אני בעד בהפעלת לחץ על לפיד, ואפילו לא מתון :). מחירים הגיעו לרמות בילתי ניסבלות...וכולנו נפגעה מהצניחה שלהם...אבל בוא נסתכל על העובדות ונפעיל קצת היגיון.


    בברכה
    ד"ר שקשוקה

    השבמחק
    תשובות
    1. תשובה לשקשוקה:

      " הוא יודע היטב שעד שהקרקע החקלאית תופשר לבניה, הוא כבר יוריש את השאלה הזו לשר האוצר הבא."

      במילים אחרות : קרקע חקלאית לבנייה היא תרוץ שלא לבנות.

      מדוע לפיד זקוק לתרוץ? כיוון שעליו לספק שני צרכים סותרים: הורדת מחירי הדיור וגם מניעת הורדתם. עליו לספק את הדרישות הסותרות של בוחריו ושל מפעיליו בעלי-ההון.

      מחק
  11. לפיד מתנהג כמו אב מכה שהוכה בילדותו ועכשיו מוציא את הכאסים על ילדיו.
    זה שהמשפחה שלו סבלה מנאצים לא מזכה אותו בזכות להתעלל באלו שברחו מהם
    ערן, אני מעלה את זה אצלי ברשותך

    השבמחק
  12. עוד ציטוט לפוסט הזה פה: https://www.facebook.com/Yair.Bagrut

    השבמחק
    תשובות
    1. בשום אופן לא לבנות על קרקע חקלאית

      מחק
  13. ערן. גדול, עלית על התרגיל און ליין . כל הכבוד על הזריזות . אני לא בטוח שהשר הנכבד מבין למה אסור להוריד את מחירי הדירות אבל הוא לבטח ממלא הוראות...
    מחירי הדירות ירדו כאשר הבועה המוניטארית שנבנתה סביב הנדל״ן הישראלי תתפוצץ.
    ואת התרחיש הזה כל גדולי וחכמי המערכת לא יצליחו למנוע. זה תרחיש ידוע מראש.

    השבמחק
    תשובות
    1. שוואו המקופח מקופ"ח30 באוקטובר 2013 בשעה 16:23

      אורי היקר : לצערי אתה טועה. בועות קורות בשני מקרים : ערבוב של סבון ומים הוא המקרה שהבועה מתפוצצת, שמרים בלחם זה המקרה שגם כאשר אתה "מוריד" את הנפח בלישה, אתה מקבל תפיחה משנית. הבועה המוניטארית נובעת מגידול במחירים והשתתפות של משקיעים זרים בשוק הנדל"ן המקומי. אבל בישראל יש גם ריבוי טבעי ללא שליטה של אוכלוסיות חלשות. אלו יצטרכו עוד ועוד נדל"ן ולכן פיצוץ הבועה לא יעצור את המגמה הכללית של גידול באוכלוסיה וכנגזרת, גידול בביקוש.
      חזרה לבצק. בועות גדולות מדי אינן תורמות לאיכות המוצר. האופה המנוסה יודע לבטל אותן, אבל השמרים ימשיכו לגדול ולהתרבות כל עוד יש להם מה לאכול. עצירת התהליך משמעותה שיש יותר שמרים מאוכל. רק הרעב עוצר את "התפוצצות האוכלוסין". זו הבעיה שצריך להתמודד איתה. לא ממש מעניין מי המשקיע שגוזר קופונים ממשק הנדל"ן בישראל. כל עוד האוכלוסיה במגמת גידול בלתי מרוסן, גם הביקוש לנדל"ן רק יגדל. אנשים יפשטו רגל או יגורו בשכירות כל החיים, הבנקים יפשטו רגל כמו בארה"ב, אבל אנשים ימשיכו לצרוך נדל"ן, פשוט כי אין פטנט אחר. חייבים להכיר בישראל כאחד המוקדים העולמיים להתפוצצות אוכלוסין. וישראל עוד מעודדת הגברת הילודה, למי ששכח.

      מחק
  14. ובהמשך לדברי אורי ירון, הפיתרון לבועת הדיור ולכך שלדור שלםהדיור נותר מחוץ להישג יד הוא ברפורמה מוניטארית מדינתית, שאתר זה, כמו גם חלקים מהתנועה לשינוי מוניטארי עמלים עליהם.

    השבמחק
  15. שוואו המקופח מקופ"ח30 באוקטובר 2013 בשעה 16:06

    מחירי הדיור (הממוצעים) נגזרים מהיצע וביקוש. כל עוד הביקוש עולה על ההיצע המחירים יעלו. כשמדובר בביקוש לנדל"ן, מדובר בקצב גידול האוכלוסיה. בישראל שני מוקדים עיקריים לגידול באוכלוסיה, ערבים ודתיים. מוקד נוסף הוא הגירה. עליה לישראל תורמת לגידול באוכלוסיה, עליה בביקושים ועליית מחירים. דוגמה : העליה מברה"מ בסוף שנות השמונים. אז כולם התפעלו כי זה היה מינוף ליציאה ממיתון בגין, הידוע יותר כמיתון מניות הבנקים, אבל מחירי הנדל"ן נלחצו כלפי מעלה. מאז, חלק מהרוסים (והפולנים והרוסים הוותיקים) כבר המשיכו הלאה. מי שלא מהגרים למקום אחר הם... הערבים והדתיים. כל עוד לא יהיה פיקוח על הילודה במגזרים הללו, לא תהיה ירידה בביקוש, ולכן גם לא תהיה ירידה במחירים. נורא פשוט, ופשוט נורא, כי אלו המגזרים החלשים שנותנים את הטון בישראל של היום. הם מתמוגגים כשביבי מחייך ואומר שיש לנו עם נפלא.
    אין עתיד. בניה בערים, הפשרת קרקעות, בניה סינית זולה, כל זה לא יוזיל את מחירי הדיור, זה אקמול לחולה סרטן. אדרבא, תספקו להם עוד מרחב והם ימלאו אותו כמעט בין לילה וימשיכו הלאה, למיליון הבא. אגב, הם מקבלים דיור מסובסד בערים ובשכונות שהוקמו למענם. הסידור הזה קיים כבר עשרות שנים. דיור מסובסד לדוסים זה חלק מנסיון נואש לנצח במירוץ למיליון את הרחם של האשה הפלשתינית. ממשלות ישראל מיום הקמתה מעודדות משפחות גדולות.
    לכן גם כל הדיבורים על רפורמה מוניטרית שתפתור את בעיות המחסור בנדל"ן הם קישקוש וזריית חול בעיניים.
    רק הגבלת הילודה תעזור.

    השבמחק