יום רביעי, 9 באוקטובר 2013

בזמן שלפיד ניסח בהונגריה פוסט לפיסבוק, מקבילו ההונגרי ניסח חוק נגד עמלות הבנקים

בעוד שר האוצר שלנו היה עסוק בשבוע שעבר בניסוח פוסט מתריס בפיסבוק נגד היורדים, במרחק לא רב ממנו בבודפשט ישב מקבילו ההונגרי ועסק גם הוא בניסוח. הפעם השר ההונגרי לא עסק בניסוח פוסט פופוליסטי אלא בניסוח תיקון לחוק ,כזה שיחסוך מאזרחיו קרוב ל-200 מיליון דולרים של עמלות בנקים בכל שנה. לפניכם עוד הוכחה שמי שרוצה לשנות ,משנה  - בלי לדבר ,בלי לכתוב פוסטים, בלי לספור לייקים וגם בלי להקים ועדות "בדיקה" בראשות אורי שני .



שר הכלכלה ההונגרי יחד עם נציגי קואליציה ובגיבוי ראש ממשלת הונגריה, החליטו בשבוע שעבר להעביר תיקון בחוק ,שמשמעותו ביטול כל עמלות הבנקים בהונגריה על משיכת מזומנים. הפטור יהיה תקף עד לשתי משיכות בחודש ומוגבל לסכום בגובה שכר המינימום במשק. שכר המינימום בהונגריה עומד היום על 150,000 פורינט, בעוד אזרח הונגרי בעל שכר ממוצע מושך בממוצע כ-40,000 פורינט בחודש. כך שהלכה למעשה חוק זה אמור לפטור את מרבית הציבור מהצורך בתשלום עמלות משיכה.
ההחלטה כוללת בתוכה את כל סוגי החשבונות ,כך שהבנקים לא יוכלו להגביל אותה לחשבונות בנק מסוימים. הבנקים צפויים לספוג כתוצאה מביטול העמלה הפסד של כ40 מיליארד פורינט בשנה(שווה ערך לכ-650 מיליון ש"ח). חבר בכיר בקואליציה בהונגריה הזהיר כי ניסיון של הבנקים לגלגל את ההפסדים על עסקאות בנקאיות אחרות ,יתקל בתגובה קשה של הרגולטור.

איגוד הבנקים ההונגרי המתנגד להחלטה, הודיע בתגובה כי שימוש חופשי במשיכות הכספים יגרום לאזרח למשוך הרבה יותר כסף ממה שהוא באמת צריך. בכך לטענתו השוק השחור במדינה עלול להתחזק. האיגוד קרא לממשלה לעודד את השימוש בכרטיסים אלקטרוניים שהם יותר זולים לדבריו.

גובה העמלה על משיכת מזומן הכפיל עצמו בהונגריה ל0.6% מ0.3% מאז אוגוסט. כעת בעקבות ההחלטה הוא כאמור יבוטל.


16 תגובות:

  1. הפתרון האמיתי:

    מה שמענין הוא הקשר כלכלה-ערכים-מוסר.
    כלכלה ללא ערכים היא כלכלה לא מוסרית בהכרח.

    לשם שינוי מובא כאן לדוגמה הקשר הזה:

    המטרה היא שוויון בלא הפליות וכפייה.
    המטרה היא החזרת השלטון לעם.

    תוכנית שהיא חלקית בהחלט:

    קץ הבזיזה הציבורית:
    ביטול הסקטור הפיננסי, וביטול פערי השכר במגזר הציבורי, והקטנתם במגזר הפרטי:

    שכר מנהלי בנקים ובנק ישראל יקבע כשכר הממוצע במשק, עמלות הבנקים יקבעו בהתאם .
    שכר חברי כנסת וממשלה, שופטים ועיריות יקבע ע"י העם במשאל עם.
    שכר בעלי חברות פיננסיות יקבע במשאל עם בלבד.
    מכאן תתחיל להשתרש התפיסה שמשרתי ציבור לא נועדו להתעשר ממשרתם על חשבון הציבור.
    שדוגמה אישית של נבחרי הציבור, רק היא תקדם את טובתו.

    יצירת כסף מכסף תבוטל.
    יבוטלו כל סוגי הריבית.
    הריבית גורמת למחסור בכסף בכל שיטות הכלכלה, ולהתעשרות בלתי מוצדקת, ביטולה הוא הכרח מוסרי וכלכלי.

    יבוטל מיסוי עודף - או ע"י ביטול כל סוגי המיסים מלבד מס הכנסה, או ע"י ביטול כל סוגי המיסים מלבד מע"מ שיועלה ל 50%. כל סוגי האגרות שבכפייה תבוטלנה .

    המדינה תקצה לחשבון הפרטי של כל אזרח 1500-2500 ש"ח, בלא קשר אם עובד או לא עובד..

    חצי מהרווחים מאוצרות טבע יועברו לחשבונו של כל תושב.
    קרקע למגורים ראשוניים תוקצה בחינם. קרקע לדירה שניה תוקצה במחיר דירה באותו גודל. ההכנסות ישמשו לבניית דירות חדר לעניים והומלסים.

    יבוטלו מוסדות כמו בטוח לאומי, הבטחת הכנסה, לשכות סוציאליות, בית הנשיא ועוד. יישארו רק אגפים מסויימים לטיפול בנכים, זקנים, חולים וילדים יתומים.

    פנסיות מנופחות במגזר הציבורי יבוטלו.

    יבוטלו כל ההפליות, העדפות וחוסר השוויון שבמוסדות המדינה.

    יחדל המימון של כל המוסדות שאינם משרתים את כל אזרחי המדינה בשווה, כגון עמותות, מוסדות דת, תרבות ועוד.

    תוחזר לעם השליטה בגורלו.
    העם הוא שיקבע את תנאי העסקה והשכר של עובדי המגזר הציבורי, במשאלי עם. העם יגרום שיפעלו לטובתו, ולא לטובת עצמם, ולא על חשבונו.
    -

    שינוי השיטה המוניטרית הוא שינוי מסגרת הכרחי, אבל מקיום המסגרת לא נובעים פתרונות חברתיים. מנטליות העבד לא תחדל בגלל החלפת השיטה .
    ניצול, שוחד, תאוות בצע, מרמה וגזל ברשות החוק לא יחדלו גם הם.

    תודעת העבד היא תודעה של שנאת האמת.
    היא נובעת מפחד, חוסר ערכים, חוסר כנות, העדר אמיתות ונאמנות.

    פתרונות חברתיים יעלו רק משינוי אמיתי. שינוי אמיתי הוא שינוי תודעתי.
    -

    השבמחק
    תשובות
    1. קח כוס מים גבר.

      בנוגע להצעה ההונגרית היא לא יותר מפופוליזם שממשיך רצף של החלטות מסוג זה. מתי מישהו יפנים סופסוף שהתערבות ממשלתית לא מועילה ובמקרים רבים רק מכשילה את השוק. אז ביטלו עמלה אחת ויעלו את העמלות האחרות לא יוצאת מכאן בשורה של ממש אלא אסופת פוליטיקאים שמחפשת כותרת אצל כל מי שמוכן לאכול את הבדיות שלהם.

      הפתרון להורדת המחירים היא כמו תמיד יצירה של תחרות. לא ברור מדוע מתעקשים כל פעם להמשיך לתכנן את הכלכלה מלמעלה במקום לטפל בליבת מבנה השוק . אני לא יודע איך פועלת מערכת הבנקים ההונגרית אבל לפחות בישראל יכול בנק ישראל והמפקח על הבנקים ליצור מסלול מיוחד עם מינימום פיקוח על כל בנק שישמור לעצמו סף גבוה של רזרבה ויחס הלימות. זה יהיה מסלול מקוצר שידרוש מהבנק שבוחר בו מינימום של עיסוקים בירוקרטים.
      כיום יש מחלקות שלמות בבנקים שנוצרו רק בשל רגולציה, מחלקות שעושות כפל פעולות רק בגלל שלמישהו התחשק לסנדל את מה שלא צריך. אצל תפקידים מסוימים קרוב למחצית מהעבודה מניבה תוצרת והחצי השני עסוק ביצירת ניירת שתעמוד בדרישות החוק. את כל זה ניתן לחסוך לבנקים חדשים שיובילו לשינוי אמיתי באמת.

      אני מפנה למאמר במידה שסוקר מדוע שונה חישוב התוצר (רמז זה רחוק ממה שערן כתב או שלחילופין כל המדינות החליפו סטטיסטיקן ראשי וכולן מושחתות)
      http://mida.org.il/?p=19603

      מחק
    2. כבר דובר על הנושא פה לירן ונקבע שאם כל העולם הולך עקום ומטה את התוצר כלפי מעלה (מעניין אגב שתמיד שיש שינוי עולמי במדידות האבטלה, מדד וצמיחה הם שינויים חיוביים) זה לא מצדיק שישראל תישר קו עם העולם ותרמה את אזרחיה. תפקידו של ראש הלמ"ס הוא לא להיות חייל שאומרים לו מה לעשות - (בשביל זה לא צריך פרופ בראש הלמ"ס -שים חייל בסדיר ותחסוך כסף) אלא לקבוע את מה שבאמת מתרחש. וכשהיה אחד כזה שלא היה מוכן להיות חלק מהתרמית -הוא פוטר. אז יופי עכשיו ישראל יכולה להגיד שהיא מרמה את אזרחיה לפי הסטנדרט האירופי.
      לירן -אתה עבד של המערכת ונלחם אפילו בחרוף נפש לא להשתחרר לחופשי.
      צא מהמטריקס אחי...

      מחק
    3. היי,

      העובדה שחישוב התוצר דורש שינוי לא מצדיקה את הפגיעה ביושרו המקצועי של אדם. לגבי יישור הקו - פעולה זו היא הכרחית לאור העובדה שדירוג אשראי המדינות הינו גם דירוג יחסי. מעבר לכך, הזכרתי כבר שהתבצע בישראל שינוי לרעה בשיטת מדידת האבטלה כך שהטענה שלך שהשינוים הם תמיד למעלה לא מדויקת.

      אני לא עבד של מערכת כי אין מערכת, יש שיטה כלכלית שבה כל מדינה בוחרת, שיטה שהיא מטריצה עם אינספור משתנים. יש לי המון ביקורת כלפי השיטות השונות אבל מכיוונים שונים משל ערן ומכאן הביקורתיות.
      אני מכיר שני כיוונים כללים לתקן שוק שמוצריו יקרים - ניהול השוק מגבוה (הונגריה במקרה הזה) ופתיחת השוק לתחרות (שוק הסלולר - שגם הוא מנוהל עדיין מגבוה, צריך לאפשר כניסה חופשית לכל מי שעומד ברף בסיסי).

      מחק
    4. לירן לצערי נראה שאתה קורא רק את הכותרות -כנס לקישורים תראה שהיום בהונגריה הבנקים לא יכולים לעשות מה שהם רוצים ולכן אותו גורם בממשל הזהיר אותם שלא יעלו עמלות אחרות.

      לגבי הסטטיסטיקה פרופ יצחקי הסטטסטיקן הראשי טען שהנתונים שהלמ"ס מוציא לא נכונים וסרב לשתף פעולה "בשתיקה" עם הרמאות הזו. הוא לא שינה את חישוב התוצר ולכן היה על הממשלה להחליף אותו במישהו אחר שכמו שקודמי פה כתב יהיה חייל ממלא פקודות פחות מאשר איש מקצוע. ולגבי הערתך האחרונה - תפנים אין קשר בין התוצר למצב האזרחים - הכל רמאות והוכיח פה ערן ב8 עובדות את הניתוק הגדול בין מה שמחשבים למצב האזרחים.

      מחק
    5. בעקבות ההרעה בסטטיסטיקה של האבטלה ננזף ראש הלמ"ס על ידי פישר ונתניהו ופוטר כעבור כמה חודשים. זו היתה "תקלה".

      לגבי שתי הכיוונים שאתה מכיר - איך השוק יכול להיות בתחרות שיש גורם אחד שאי אפשר להתחרות איתו ואלה הבנקים. הרי גם אם תתן לאחד מהשחקנים במשחק המונופול את האופציה ליצר כסף הוא ישתלט לך על כל המשחק תוך זמן קצר...זה בדיוק מה שקורה בעולם. לכן אני טוען שאתה עבד - נותנים לך מחירים יותר זולים בסלולר וקונים אותך אבל הי תסתכל על התמונה הגדולה - על הפערים בין עשירים (שמקבלים אשראי אינסופי מהבנקים ) לעניים (שמעקלים להם את החשבון בנק כי הם לא חברים של רקפת רוסק עמינח) לא ברור על איזה תחרות אתה מדבר. תסתכל המצב בכל העולם מחמיר -כולם נופלים אבל רק הבנקים מתחזקים. תתעורר בן אדם...

      מחק
    6. לירן,
      אתה אומר אין ברירה ואנחנו צריכים לישר קו עם הקו העקום של העולם שבו כבר כמעט אין תחרות -יש כמה תאגידי ענק ששולטים ברוב השוק ומגדילים את חלקם בכל יום. ובאותה נשימה אתה בעד תחרות. אז תחליט אתה בעד להיות חלק מהעולם שאין בו תחרות או שאתה רוצה תחרות ולקבוע מדיניות עצמאית ש"לא מקובלת" בעולם (עיין ערך איסלנד)

      מחק
    7. לירן, האם יש איזה שהוא מקום כיום בעולם בו יש תחרות כזו בין הבנקים וזה פועל לטובת האזרחים כפי שדיברת? או לחילופין, איזו נקודה בהיסטוריה של המאה מאתיים שנים שבה הייתה תחרות מספקת בתחום הבנקאות וזה הטיב עם האנשים?
      חוץ מתיאוריה, על מה אתה מבסס את הטענה שלך?

      מחק
  2. היי לירן,!
    לגבי עניין המטריצה.. כי זה מציק לי. תלמד קודם מה זה מטריצה!! חחח
    כי להגיד שאין שיטה, ואז לקרוא למערכת מטריצה, זה כמו לומר חתול זה לא חתול זה חיה פרוותית וקטנה

    השבמחק
  3. הרוב מרויחים שם שכר מינימום שזה 80000 פורינט שזה 1333 ש"ח, 1:60

    השבמחק
  4. שאלה שאינה קשורה לפוסט. כתוב בראשית עמוד הבית של האתר, שהוא אחד משני בלוגי הכלכלה הטובים במדינה.
    מיהו אם כן, הבלוג השני?

    השבמחק
    תשובות
    1. בועת נדלן אם אני לא טועה

      מחק
  5. כמדומני ברוב הבנקים בישראל אין עמלת משיכה עבור מזומן כאחוזים מהסכום הנמשך עבור שקל (אלא רק עמלת קבוע) .
    חשוב לציין זאת , למרות שבכל פרמטר אחר העמלות הבנקאיות בארץ מופרכות .

    השבמחק
  6. כיצד נראית בזיזת הציבור בחסות החוק?

    כאן:
    "למרות שאין לנו טלוויזיה נקנסנו ב-5,400 ש'"

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4438161,00.html

    השבמחק
  7. מענין שאין תגובות לתגובה הראשונה!

    הדיקטטורה של המגזר הציבורי לא מענינת או שיש כאן שנוטלים בה חלק.
    התקוות הסמויות להתעשרות, בלא נטילת אחריות לזולתך, במסגרת כלכלה נטולת חוב, לא רלוונטיות במסגרת כלכלה-ערכית, אז לא מתיחסים.
    המחשבון האישי החד-ממדי לא נועד להכיל הרחבות ומימדים אחרים.
    הוא מכיל רק מימד אחד, מנטליות אדון-עבד.
    חברה בלא אדונים ועבדים היא מעבר להשגתו ולתכנותו.

    השבמחק
    תשובות
    1. מה עם הדיקטטורה של הטוקבקיסט האנונימי? או במילים פחות יפות, מישהו פה עובד אצלך?
      וכבר ענו לך לתגובה הראשונה למרות שלא שמת לב משום מה - קח כוס מים, גבר.

      מחק