יום שני, 1 בספטמבר 2014

נתקענו בקיר

מאת: אורי ירון

האם הכלכלה שלנו הגיע לקצה גבול היכולת שלה?

במהלך ולאחר מחאת 2011 הייתה ירידה דרסטית במכירת דירות חדשות. המשמעות המידית הייתה פחות משכנתאות חדשות ופחות ייצור של כסף חדש למשק. הנגיד הפישר זיהה ראשון את הבעיה והחל להוריד את הריבית שוב רק כדי לגלגל את הפחית עוד כמה צעדים קדימה במורד הרחוב. האמת הוא הצליח . התגלגלנו עוד שלוש שנים קדימה . מה שלא מנע כמובן דרדור מתון אבל קבוע במצב המשק הישראלי והאזרחים.

שלוש שנים מאוחר יותר נפלו המכירות שוב. הפעם לא כתוצאה מתקוות שווא לירידת מחירים אלא מהסיבה הפשוטה שאין אפשרות יותר לגלגל את הפחית. הגענו לקיר . הפחית נתקעה בקיר.
פחת מספר הפראיירים שירוצו למשרדי המכירות של הקבלן השכונתי ויקחו על עצמם משכנתא של מיליון ש״ח . התוצאה ,ירידה חדה בפעילות המשק . אין מספיק כסף בידי האזרחים והכלכלה נתקעה בקיר.


הבעיה מורגשת בכל תחום. בבניין חברות נקלעות לקשיים ( דורי בניה למשל) במסחר חברות מפסידות כסף (מגה כדוגמה). כל מי שעוסק בפרויקטים ובניהול מסחר מרגיש שאין מספיק פעילות.
הבעיה היא שרוב המרגישים אינם מבינים את הסיבה לבלגן כולל אלה המכונים ראשי המשק. רק הנגידה מבינה גם מבינה.
לכן היא ירתה את הכדור האחרון במחסנית הריבית. כדור שאפילו לא גרד את הקיר.
מי שלא הבין עד עכשיו. צריך לייצר כסף בכמות מספיקה לפעילות.
אם אין כסף ,המשק נתקע.
בשיטה בה כל ייצור הכסף תלוי ביכולתם של אזרחים תמימים להיכנס לסניף המוסד המכונה בנק ולקחת הלוואה קטנה של מיליון , מגיע הרגע בו נתקעים בקיר.


24 תגובות:

  1. נתקעים בקיר או לא, אני הבנתי את המניע הנסתר של הבלוג הזה להציף כתבות על הומלסים כדי לקדם
    דיור ציבורי - דירה לכל אזרח על חשבון המדינה.
    כלומר אתם לא הולכים לבנק לוקחים משכנתא וקונים דירה, אתם הולכים למשרד השיכון ונרשמים בתור ובמקרה הטוב אחרי 20 שנה תהיה לכם דירת שני חדרים עם שרותים משותפים עם השכנים. אם תרצו להיכנס לדירה תוך 10 שנים במקום 20 אז תצטרכו לקחת משכנתא ולשחד את הפקיד הקומוניסטי שיושב במשרד השיכון. כמובן שלא תהיה לכם בחירה חופשית איך תראה הדירה שלכם ואם לא תאהבו אותה תמיד תוכלו לישון על הספסל בגינה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כנראה שאתה לא קורא מספיק זמן את הבלוג אם זה מה שהצלחת להבין...
      (כל הכתבות שמורות ואתה מוזמן לדפדף לאחור)

      מחק
    2. אל תהיה עוד קורבן של התעמולה
      זה לא שאם אתה נגד "שוק חופשי" אז אתה קומוניסט ורוצה מדים אפוקים לכולם. שנים של צפייה במדיה תחמו את הדיון על שינוי לשני הקצוות האלו וזה לא באמת כך.

      אנחנו חיים בשיטה כלכלית שלא באמת חופשית ולא באמת מטיבה עם כולם אלא רק עם חלק , ולא אני לא קומוניסט

      אורי

      מחק
  2. כנראה אורי ירון לא שמע על מע"מ 0

    השבמחק
    תשובות
    1. קובי מה קורה???

      מחק
    2. מה נשמע, מוטי? עד מתי תהיה אנונימי...

      מחק
  3. יש מספיק כסף במשק, הוא פשוט לא נמצא בחלקים האמיתיים של הכלכלה אלא נמצא בהימורים בבורסה, ומעלה אבק אצל בעלי ההון בכספות...

    השבמחק
  4. היום יותר מתמיד - זה הזמן לקנות קצת שטח במדינת יהודה, איפה שהדשא ירוק והבנות יפות (וחסודות)

    השבמחק
  5. כן, ומי שיקנה שם שטח - אם הוא דתי יקבל אותו בחינם ואם הוא חילוני - ימצא את עצמו נרדף, משלם ביוקר, ללא שירותי קהילה חילוניים , לא בוחר את חייו ומופלה לרעה משכניו וע"י שכניו!

    השבמחק
  6. לא אחת אני פשוט לא מאמין למילים שמועלות כתגובה.כל מי שכותב שהשיטה הכלכלית הנוכחית לא מוצאת חן בעיניו- קודם כל מואשם בהיותו קומוניסט., או לפחות שמאלני חתרן- וזה- מבלי שהכותב מבין בכלל מה הוא קרא, ועל מה הוא מגיב.....
    אני מבין שהקיר הוא קיר איתן-ויודע שה-כלומר שווי הכסף נמצא בבנקים ואצל המיליארדרים, כי הרי פיסות הנייר שנקראות כסף- הן פיקציה כל שהיא...
    יש דרכים להניע את הכלכלה,גם במשטר ניאו קפיטליסטי חזירי כמו אצלנו,כאשר ראש הממשלה מנפנף כל הזמן בדגל הביטחון מול עיניהם ההלא מבינות של נתיניו, אחת השיטות- העלאת המשכורות- והזרמת כסף לאזרחים כדי להגדיל את הקניות-רק שזה נוגד את דרכם הקפיטל חזירית של מנהלי המשק.
    אגב, שופרסל התחילה במאבק נגד יצרניות המזון הגדולות-להורדת מחיריהן- ורווחיהן בסופו של דבר-מה שיכול להוזיל לנו הצרכנים את המוצרים, ולוואי ויעשו יד אחת עם כל רשתות השיווק הגדולות-לטובתנו הצרכנים-!

    השבמחק
  7. אני חושב שעוד הרבה לפני המלחמה היה אפשר לראות את ההתנגשות בקיר, כבר מתחילת השנה ברגע שרישתות השיווק הגדולות התחילו לדווח על ירידה די חדה (אבסולוטית, עוד לפני שמתחשבים בגידול באוכלוסיה) במכירות. במוצרים שתמיד היה הרושם שהביקוש להם 'קשיח'...
    אני חושב שאפשר היום לומר בפה מלא שהפיקציה הקרויה 'מעמד ביניים' בישראל התפוררה מול עינינו.

    השבמחק
  8. מה שגורם לי לתהות האם היה קשר בין התזמון של המלחמה לעובדה שלא ניתן להוריד יותר את הריבית ולמצב ה"משק"

    השבמחק
    תשובות
    1. לשחרורון - 11:59, אתה צודק.
      ביבי (או שמא היה זה בוגי) התקשר לחאלד משעל (אסור לשכוח שזוהי שיחה בינלאומית לקטאר, שעלתה סכומי עתק למשלם המסים הישראלי, ומכאן החור בתקציב המדינה), וביקש ממנו לחטוף את שלושת הילדים, וכשצה"ל והשב"כ יהפכו כל אבן בכדי למצוא את הילדים החמאס יגיב בטפטוף של טילים על תושבי ישראל (מה אנחנו עושים עניין מטפטוף של חפצים מעופפים מסוג קסאם-שמסאם) ואז צה"ל ייאלץ להיכנס לרצועת עזה.
      בעצם אולי יאיר לפיד הוא זה שיזם את החטיפה בכדי שיוכל להציג את ביבי במערומיו ואת עצמו כראש הממשלה הבא (התרגיל המסריח לא הצליח).
      ואולי כל זה היה בכדי ליצור מריבה בין יאיר לפיד לקרנית פלוג.
      יש עוד אפשרות, והיא שסטנלי פישר עשה את כל הבלגאן הזה בכדי שכולם יראו עד כמה הוא חשוב ומועיל למדינת ישראל.
      ---------------------------------------------
      הרבה תיאוריות קונספירציה הועלו לגבי מבצע צוק איתן. ההנחה שלי היא שהנכונות של התיאוריות השונות היא רק במוחם של הוגי התיאוריות.

      מחק
    2. לא טענתי שמישהו מישראל תכנן את החטיפה. אבל יתכן והחטיפה הייתה הילה מושלמת להתחלת המבצע (דוגמא מהעבר: לא נראה לי שמישהו מהמעצמות תכנן את הרצח של יורש באופן ישיר העצר האוסטרי אבל מלחמת העולם הראשונה פרצה בעקבות זה).

      כוח וכסף הוא המניעים העקרים לפעולות אנושיות (אם לא היחידים). הבט על השינוי בזרימת הכסף לאחר המלחמה, והשינוי בכוח הפוליטי. זה מעלה תהיות די רציניות

      מחק
    3. אנונימי 14:08 יופי של תגובה.

      מחק
  9. אולי דווקא נשאל את השאלה מה מגדיר אותנו בתור מעמד ביניים? מבחינת קברניטי הכלכלה זאת היכולת שלנו לקנות כל שנה בגדים ותיקים חדשים, מוצרי אלקטרוניקה וגאדג'טים, מכוניות , דירות מפוארות של 5 חדרים וכו'... כל הכלכלה בנויה על זה שנקנה... ובשנים האחרונות אנחנו עדים לקריסה האיטית של רעיון תרבות הצריכה. זהו הגורם האמיתי למשבר.

    השבמחק
  10. לא בהכרח.. יכול מאוד להיות שהציפייה למעמ 0 (מה שמהווה תוכנית בעייתית בפני עצמה, כי זה מגדיל את הביקוש) + המצב הביטחוני בחודשים האחרונים שלא היה אידאלי בלשון המעטה לרכישת דירה הם שתרמו למצב.

    השבמחק
  11. למה אף אחד לא כתב על האגחי"ם של חברות הבניה שכבר שנים מספר מצבם בכי רע ?
    הרי שוב הכתובת היא על הקיר. אף אחד מהעיתונאים לא כתב על היום שבו משקיעי הנדל"ן יחלו למכור דירות
    (זה יקרה כאשר תיפול פה הבורסה שהממשלה היקרה שלנו תרתי משמע שומרת יחד עם כל המוסדיים על שלומה של הבורסה יותר מאשר על שלומם של אזרחי מדינת ישראל) מכירת דירות להשקעה יציפו את שוק הדירות גם ללא התקדמות בבנייה מצד הקבלנים אף שוכר למעט עשיר מאוד לא יחזיק דירת מגורים כאשר המשכיר לא משלם וכאשר ערך הדירות יורד יחד עם כלכלת המדינה שנתוניה על האבטלה,מדד יוקר המחיה הם תלושים מהמציאות ועוברים דרך נוסחאות אקסל שמשנות את הרכבן מחדש כל שנה). זוהי מדינת הבלוף והניסוי הכלכלי הכי גדול שנעשה מעולם על אזרחים.

    השבמחק
  12. שיחרורון אני לא רוצה להיכנס לכל מני קונספירציות אבל לדעתי המלחמה עם המחבלים הולכת להימשך - הסיום הזה לא ממש מובן לי בדיוק כמו ההתחלה של המבצע...
    וכשלא מבינים מנחשים...

    אז אם אתה רוצה להחריף את הקונספירציה אז ככה:
    ביבי ממש לא רוצה את המלחמה הזו והוא ממש מחפש כל דרך לא להיקלע לכניסה לעזה - וזו אחלה הכנה ל...."הגרוע מכל" שבו כולם יגידו שהוא ניסה בכל מחיר למנוע את האסון הכלכלי של מלחמה ממושכת - ויבלעו את הצפרדע בתור הסיבה למיתון.

    בעוד שבועיים וחצי נדע מה בדיוק מכינים לנו כאן עם הסכמים שנחתמים עם מפרי הסכמים כרוניים.
    זה לא רק נשמע גרוע, זה נשמע מצחיק.

    כרגע כולם ממש אופטימיים ומצד שני אני לא בדיוק מבין את התסריט - אף אחד אחר לא ממש מבין אבל אנשים מעדיפים לתת לממשלה "לפתור" את הבעיות - ובנתיים זה עובד יופי!!@##$/

    בזמנו ביבי אמר שהשקל חזק ואני אמרתי שהשקר חזק... בנתיים ביבי צדק!!! השקל עדיין חזק.... למי זה טוב זו שאלה אחרת - על זה הוא לא דיבר.

    אבל אם מותחים שקר הרבה זמן - זה ממש נראה אמיתי - והמבצע הזה נמתח כמו מסטיק ואנחנו רק בהפסקת אש... וכולם החליטו שזה נגמר....

    נו...איך אני בקטע של קונספירציות?

    השבמחק
  13. מה קורה אחרי שהורדת הריבית לא עוזרת, עוברים להקלה כמותית כמו בארה"ב?
    שמעתי שהפד הדפיס כבר 2.6 טריליון דולר, לאן הגיע הכסף הזה? האם הוא מגיע לכל האזרחים או לקבוצות מסויימות?
    האם כסף זה יכול לגרום לאינפלציה ענקית?

    galgal21

    השבמחק
  14. שלום לכולם

    כל שוק הנדל"ן בבעיה היום בכל אחת מהתחנות בדרך ישנה בעיה:

    1. קרקע - אני מניח שלא צריך לפרט אבל לצורך הדיון ברגע שעלות הקרקע עולה על עלות הבניה משהו לא טוב קורה פה.

    2. תכנון - ובכן בירוקרטיה ועוד בירוקרטיה אהההה ובירוקרטיה ברור נכון.

    3. מימון - יזם שמעוניין לבנות היום ומעוניין בהלוואה בנקאית צריך להציג תחשיב שמראה כי הוא רווח של 15% לפחות !! במידה ולא הוא עשוי לקבל הצעות מימון בסגנון 10% מכלל הפרויקט וכו' כאשר הרצוי הוא 60% (היום קצת פחות) ובד"כ 50% - 40%, אגב למי שתהה מה קורה כאשר בפועל הרווח יורד מהתחזית הבנק מבקש לצמצם מיידית את היקף ההלוואה.

    4. בניה - יותר נכון כוח אדם לבניה במשפט אחד אין מספיק כוח אדם מוכשר בענף הבניה.

    5. הקונים - יותר נכון משכנתא ולגבי מה קרה כולכם יודעים נכון!!!

    בקיצור כל השרשרת חולה מאוד וסביר להניח שהמשבר יתחיל בנקודה החלשה ולדעתי היא מימון קבלנים ממונפים שלא יצליחו לעמוד ביעדי הרווח יבלעו תחת הר האשראי ומיתון בפתח לא יעזור בנושא.

    ACE

    השבמחק