יום חמישי, 9 באוקטובר 2014

המלצת קריאה לחג

מאת: ערן הילדסהיים

נראה כי ההכרה בכך שמשהו לא מסתדר בפרדיגמה הכלכלית השלטת היום בעולם, יוצאת מתחומי הרשתות החברתיות והמחאה ומתחילה לחלחל אל עבר אנשי העסקים המובילים בעולם. קרן צוריאל הררי מביאה בכלכליסט ראיון עם המיליארדר ניק הנאואר ,שהיה מהמשקיעים הראשונים באמאזון. הנאואר יוצא נגד חבריו למועדון עשירי אמריקה ונגד השיטה הכלכלית. הנאואר מעביר ביקורת ללא חשבון על הכלכלה ומי שעומד מאחוריה.

הנה מה שאמר למשל על לימודי הכלכלה:
"כשלמדתי באוניברסיטה השתתפתי בקורס בכלכלה, ועזבתי באמצע כי שום דבר שם לא היה הגיוני בעיניי. כל מה שאמרו על ביקוש והיצע ורציונליות — זה לא התאים לאיך שהעולם פועל. אני גיק מדע, ולפני 20 שנה התחלתי לקרוא על מערכות מורכבות ותיאוריית הכאוס, שהן מדע חדש, ופתאום הכל הסתדר. כל ההנחות של הכלכלה המסורתית, של הפרדיגמה הכלכלית הניאו־קלאסית, נפרמו. הבנתי שכלכלה אינה מערכת סגורה, ליניארית ומכניסטית שנוטה לשיווי משקל, ושעדיף לראות אותה כמערכת אקולוגית, פתוחה, מורכבת וסתגלנית, שחשופה לפידבק".
על הכלכלנים:
"אחת הבעיות הגדולות היא שכל הכלכלנים בעולם הוכשרו בדרך הישנה, עשו דוקטורט בדרך הישנה, חלקם זכו בפרסי נובל על הדרך הישנה, ולא סביר שהם יגידו, 'אה, טעיתי!'"
 על מדידת הצמיחה:
"הדרך שבה אנחנו מודדים שגשוג וצמיחה, על ידי התל"ג, היא דרך נוראית לאפיין מה שקורה בכלכלה. הרי אם אשרוף את הבית שלך זה טוב לתל"ג, כי מישהו יצטרך לתקן אותו. ואם אמצא דרך חדשה לרפא סרטן ללא קרינה או כימותרפיה, זה יהיה טוב לאנושות אבל נורא לתל"ג. זו דרך נוראית, לא הולמת ולא נכונה לחשוב על כלכלה, ומדד גרוע לשגשוג".
על האי שוויון שיוצרת השיטה הכלכלית היום:
"אם עושר, כוח והכנסה ימשיכו להתרכז בידי מעטים, נפסיק להיות דמוקרטיה קפיטליסטית ונהפוך לחברה ניאו־פיאודלית כמו צרפת במאה ה־18, לפני המהפכה. שום חברה פתוחה וחופשית לא יכולה לקיים לאורך זמן אי־שוויון כלכלי צומח כזה. השאלה היא לא אם זה יקרה, אלא מתי".
למאמר המלא מתוך כלכליסט לחצו כאן

7 תגובות:

  1. ואכן השאלה היא מתי..

    השבמחק
  2. פיאודליות קיימת בישראל מאז קום המדינה כשמס הכנסה היה 73% + בטוח לאומי ומלווה בטחון. כשהורידו את מס ההכנסה הוסיפו מס ערך מוסף, בלו על דלק, ארנונות, מים במחיר פי 5 מעלות יצור ומה לא. לא משנה מי בשלטון - הם כולם אותו דבר. מהפכה לא תהייה פה, המשטרה והצבא יפתחו באש חיה על מפגינים, על מנת להגן על שכרם הגבוה, הפנסיות האדירות ותפקידי המשך במפעל הפיס וחברת חשמל

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק. ככה זה בשמאל כלכלי... (כי הרי את השירותים צריך לממן ממיסים, ושמירה על המשטר בכוח היא מאפיין קלאסי של משטר קומוניסטי).
      כשתהיה פה כלכלה קפיטליסטית יותר ועם שוק חופשי, יהיה פה טוב יותר. בהצלחה... (אין לדעתי אף אחד בפוליטיקה היום שהולך בכיוון הזה...)

      מחק
    2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
    3. רגע רגע אנונימי היקר, הכתבה בכלכליסט "אחיי החזירים" לא מדברת על מדינה קפיטליסטית ?

      מחק
    4. שריפת הבית אכן טובה לתל"ג.כדי שמשהו יחיה או יווצר,משהו אחר חייב למות
      או לחדול להתקיים.משחק סכום אפס במובנים רבים.כדי שזה לא יהיה ככה
      הכלכלה צריכה לצמוח כל הזמן וזה לא רק בלתי אפשרי במערכת עם משאבים סופיים
      אלא שזה בא על חשבון כל דבר חי,צומח או דומם אחרים שיש בעולם.

      תרופה לסרטן היא דבר נורא שכן היא גורמת לגידול מאסיבי באוכלוסיה וכן לעיוותים
      נוראיים בהתפלגות הגילאים שלה (שכבת הקשישים תופחת).
      הדברים שאמורים להקטין את גודל האוכלוסיה אינם דבר רע ואין לנסות לנטרלם.
      בשביל זה הם קיימים.הדברים שאמורים להגביל את כמות המשאבים הכוללת
      שהאנושות משתמשת,גם הם לא משהו שיש לנטרל.
      הנאואר לפיכך טועה לחלוטין.
      מי אמר ששיטה פיאודלית פחות טובה מדמוקרטיה קפיטליסטית (וארה"ב היא עוד פחות
      דמוקרטיה מצפון קוריאה.הרשות השופטת שם היא עריץ שלשום פיאודל בהיסטוריה
      לא היה אפילו קמצוץ מהסמכויות שלה).
      אי שוויון איננו בעיה.אצל כל חיה שישנה בקבוצה המשאבים מחולקים בצורה לא שווה.
      זה מייצר מתחים ומאבקים פנימיים על היררכיה ? גם זה טבעי ורצוי.
      החברה אליה שואף הנאואר,חברת סטגנציה מערבית שבה האוכלוסיה מתפקעת
      משפע של זמן,מזון,משאבים חומריים ולא עושה דבר חוץ מלבזבז כסף ונהנתנות.
      בדיוק מה שתאר ה.ג.וולס בספרו מכונת הזמן על המורלוק והאלוי.
      זה מה שהמערב הפך להיות : ציביליזציה של אלוי מדושנים שנשלטת בידי פוגלמנים
      וליברלים.

      מחק
  3. maxmen, אם אתה חושב שמה שיש בישראל היום זה קפיטליזם, אתה לא מכיר טוב את הגדרת המושג...וכך אגב גם רוב האנשים שמשתמשים בו.
    אם תקרא בעיון, הוא כן משבח את הקפיטליזם- הפסקה "אז מה זה שגשוג", והוא צודק (בפסקה הזו; הוא טועה בחלק על התל"ג (חפש את משל החלון השבור) וטועה קצת בהתייחסות שלו בהמשך למה זה קפיטליזם).
    הוא אגב לא מתאר מדויק את הקפיטליזם-ארגוני עובדים למשל, הם דבר מבורך גם בקפיטליזם (ועדים כמו חברת החשמל והנמלים זה סיפור אחר לגמרי).
    זה לא קפיטליזם כשאין לך תחרות, כשיש לך ריכוזיות, טייקונים, ורגולציה שמונעת כניסה לשוק, ושומרת על מונופולים. נסה לבדוק כמה קשה להקים היום בנק בישראל. בקום המדינה היו פה בערך 80 בנקים, והיום? ריכוזיות כזו וטייקונים הם לא קפיטליסטים. תחרות ושוק חופשי הם הקפיטליזם, לא הטייקונים שנוצרים מריכוזיות.
    (גם רפורמת הסלולר של כחלון למשל היא צעד קפיטליסטי מובהק-בהחלט לא סוציאליסטי).

    השבמחק