יום ראשון, 8 בינואר 2012

האבטלה בארה"ב ירדה ל8.5%- מהם נתוני האבטלה האמיתיים שהתקשורת מסתירה?

התקשורת חגגה בסוף השבוע האחרון את הירידה באחוז האבטלה בארה"ב ל8.5%. גם כשבוחנים את נתוני האבטלה בתקופת השפל הגדול של שנות ה-30 (מעל 20%) מול הנתונים היום, נוטים לחשוב שמצב האבטלה היום בארה"ב טוב בהרבה. האמנם יש סיבה למסיבה? לפניכם הוכחה שארה"ב כמו מדינות רבות נוספות דוגלת בשיטה של אם נתוני הכלכלה לא טובים נשנה אותם. צפו בנתוני האבטלה הלא מצונזרים.

במהלך שנות ה30 נמדדה אבטלת שיא בארה"ב של כ25%. בשנות ה30 מדד האבטלה הרישמי בארה"ב נקבע על פי פרמטר שנקרא U-6.
מה כולל בתוכו U-6? הוא כולל את כל מחפשי העבודה, כל המובטלים שהתיאשו והרימו ידיים בנסיונם למצא עבודה ולכן הפסיקו את חיפוש העבודה וכל אלה שעובדים במשרה חלקית כתוצאה מהמצב הכלכלי (כלומר אלו שרוצים ושאינם מוצאים משרה מלאה).

U-6 היה המדד הרישמי למדידת אחוז האבטלה בארה"ב עד 1970. באותה שנה עלתה האבטלה ולכן שונו הפרמטרים מעט, כך שכמות המובטלים "תקטן"..בסטטיסטיקות כמובן. כמות המובטלים עלתה שוב לקראת אמצע שנות ה90 ולכן שוב היה צורך לנקוט ב"צעדים משמעותיים יותר" להוריד את כמות המובטלים -לכן ב1994 החליט ממשל קלינטון לשנות שוב את הפרמטרים לקביעת אחוז האבטלה הרישמי בארה"ב, הפעם הוחלט כי האבטלה תמדד באופן רישמי על פי פרמטר חדש U-3:
U-3 לא כולל את כל המובטלים שהתיאשו מחיפוש העבודה ואת כל אלה שעובדים במשרה חלקית מחוסר ברירה. למעשה מאז ועד היום נתוני האבטלה בארה"ב הם בסה"כ כוללים את מחפשי העבודה הרישמיים ולא את כמות המובטלים האמיתית. המשמעות של זה היתה יוצאת דופן - ממשל קלינטון הצליח ל"הוריד" את אחוז האבטלה בארה"ב באחוזים ניכרים בלחיצת כפתור. שיא עולמי.

אחוז האבטלה האמיתי (לפי U-6) היום לפיכך בארה"ב הוא 15.5% והגיע לשיאו במשבר הנוכחי לפני שנה כשהגיע לכ-20%!
אם היינו צריכים להציג את גרף האבטלה האמיתי כך הוא היה נראה -
הגרף השחור זה גרף האבטלה הרישמי ששונה ב1970 וב1994 כלומר הגרף השחור עד 1970 הוא U-6 והגרף התכול הוא המשכו אילו היו ממשיכים למדוד את אחוז האבטלה על פיו עד היום:


אבל זה הצד האחד של הסיפור. בסופ"ש שמענו הרבה על ההתאוששות הנהדרת בשוק התעסוקה בארה"ב, בואו נבדוק גם את נושא זה:
הגרף הבא מראה כי המצב בארה"ב היום בכל מה שנוגע לקצב ההתאוששות מהאבטלה ולעוצמת המשבר , הוא הקשה ביותר מאז מלחמת העולם השניה. הגרף הבא מציג סטטיסטיקה מכל המשברים הגדולים מאז מלחמת העולם השניה ובו ניתן לראות את קצב איבוד המשרות מנקודת השיא טרם תחילת המשבר וההתאוששות בשוק העבודה מנקודת השפל של המשבר עד למצב בו קצב ייצור מקומות העבודה חזר למצבו טרם המשבר.  הקו המאונך המקווקו בשחור הוא בעצם שיא השפל של המשברים מבחינת אחוז המובטלים -הוא עוזר לנו לאמוד את קצב ועוצמת ההתאוששות שלאחריו. ניתן לראות כי לראשונה מאז מלחמת העולם השניה , המשבר בתחום התעסוקה עדיין בעיצומו. בנקודה זו בזמן  ,בכל המשברים הקודמים כבר מזמן הגיע השוק לתפוקה מלאה בשוק התעסוקה. הפעם לא נותר רק אלא להביט בגרף האדום (שמסמן את המשבר הנוכחי שהחל ב2007) כדי להבין עד כמה מצבו של שוק התעסוקה קריטי יותר מאי פעם.
מקור: calculatedriskblog

10 תגובות:

  1. עצוב לא רק הנתונים בעיקר אי-זעקת הציבור הנרמס, חוסר הציוץ של התשקורת האמריקאית והדממה מהקונגרס.
    איזה פתרון עשוי באמת לשנות את כף המאזניים כאשר החוב צומח בטירוף, ציבור עוזב את ביתו הגדול למשהו מנימליסטי הנפט מטפס לגבההים עסקים נסגרים לחילופין, הנוער עסוק בסמים ואלכוהול הפשע גואה התקווה דועכת. האם מלחמה באופק הקרוב? לייצור מצב חירום מלאכותי בו אפשר לשלוט ע"י חוקים דרקונים על הציבור המיואש ולנסות לאשש את הכלכלה ע"י הרתמות למען האומה כאשר ה"בנים" במלחמה באירן / אפגניסטן
    שיטה לנצל את הציבור עד טיפת הסנט והדם האחרונה.

    מה מצבינו בארץ בהתאם לכך הלא גם פה יש לא מעט מובטלים שלא רשומים, האם יש מעקב הרשויות על הלא רשומים? לא יעלה על הדעת שרק מי שמקבל דמי אבטלה הוא מובטל כאשר הגבילו את תקופת דמי האבטלה לבערך 7 חודשים רצופים (מניסיון אישי).
    האם לאחר שדמי האבטלה מופסקים האזרח מתאדה? או ממשיך להרשם על מנת לעקוב על מצבו.
    יתכן שיש מעקב דרך ביטוח לאומי בשלב של הבטחת הכנסה (מינימליסטית)לאלה שלא עובדים והם כבר חסרי כל?
    אבי ג

    השבמחק
  2. שלום אבי,
    לגבי מצב מדידת כמות המובטלים בארץ מצבינו לא הרבה יותר טוב. גם פה הקומבינה חוגגת. צפה בדרי ירון זליכה:
    http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/12/5.html

    השבמחק
  3. אכן ערן אתה פסימיסט אמיתי. תוכל לקבל רוח גבית לדכאון אצל http://www.doctorhousingbubble.com

    איתמר

    השבמחק
  4. הי איתמר,
    זה לא עניין של פסימיות או אופטימיות. הצגתי בסך הכל רק עובדות. התקשורת למשל מאד התעודדה מהנתונים האלה ואפילו בגלובס נכתב: שנתוני האבטלה שפורסמו טובים מידי -
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000713564
    מי שהיה קורא בכלל את המדיה הכלכלית בארץ היה יכול לחשוב שאם לא היתה אירופה היום מצבנו היה מצוין.

    בכל אופן תודה על הלינק

    ערן

    השבמחק
  5. היי ערן,
    תודה על הנתונים.
    בימים האחרונים יצא לי לשמוע על האסכולה האוסטרית שגם היא מציעה מלחמה באינפלציה. רון פול המועמד בפריימריז של הרפובליקנים, איחל לארצו "שכולנו נהיה אוסטרים", וגם בלינק שהבאת בפוסט הקודם (קו ישר) מדובר על האסכולה האוסטרית.
    אשמח לשמוע על אסכולה זו.

    לועהארי.

    השבמחק
  6. לגבי רון פול, שים לב שהוא מעוניין להחזיר את סטנדרט הזהב. מאחר ובזהב אוחזים מעטים שכלל לא ידוע מי הם, ומאחר ותחת סטנדרט זהב ניתן להמשיך ו"לשחק" בהיצע הכסף, וכך לגרום למחסור או עודף, וכן למשברים של אינפלציה\דיפלציה. מאחר ולכריית הזהב ושמירתו נדרשים משאבים גדולים, וזוהי פעולה מזהמת שפוגעת בכדור הארץ. האותנטיות של רון פול עומדת בספק.
    אם הוא היה באמת מעוניין לפתור את הבעיות, הוא היה משחרר את הנפקת הכסף, ודוגל בכסף ללא חוב וללא גיבוי זהב, בדיוק כפי שלינקולן ביצע, וכפי שהחוקה התירה.

    ע'

    השבמחק
  7. תודה רבה
    איזה יופי לקרוא סוף סוף נתונים אמיתיים
    ולא לקרוא את הבולשיט של התקשורת
    שם אתה יודע שעובדים עליך עם המספרים...

    כך נראה לי שגם קורה עם המדד
    הכל עלה בכל כך הרבה אחוזים בשנים האחרונות
    ורק המדד באחוזים בודדים...
    אשמח לקרוא גם על זה
    נועם

    השבמחק
  8. הי נועם
    מדידת אחוז האבטלה בארה"ב הוא עוד נורמלי לעומת מדידת מדד המחירים שם.
    מבטיח לכתוב על כך בקרוב

    ערן

    השבמחק
  9. סוף סוף אתר אמיו ואכותי

    השבמחק
  10. ערן
    האם תוכל לכתוב על חוק הלבנת הון ולמה הוא נכנס בעולם (בכדי למנוע נפילת המשטר מבעוד מועד)כלומר השלטון יודע שהכל הולך לקרוס

    השבמחק