יום ראשון, 8 בינואר 2012

המצב באירופה החמיר עוד יותר בסוף השבוע- מדוע אזרחי ארה"ב לא מודאגים?

זה כבר לא סוד שהבנקים באירופה היום ממונפים כבר יותר מלהמן ברדרס ערב קריסתו. בנוסף למרות הרכישות של הבנק המרכזי הארופי ולמרות ההנפקות הקודמות היחסית מוצלחות, תשואות האג"ח הארופאיות שבות לעלות ומקרבות את אירופה אל נקודה קריטית של פשיטת רגל. מדוע למרות הכל, בארה"ב האזרחים לא מודאגים מהמצב של שכנתם מעבר לאוקינוס?

הנה כמה מהאירועים הכלכליים המדאיגים שהתרחשו באירופה במהלך סוף השבוע:
1. היורו קרס מול הדולר וירד לרמה של 1.272. כמעט  שיא שלילי של שנתיים
2. הבנק הגדול באיטליה UniCredit ,באופן מעשי החל בתהליך של קריסה. מניותיו קרסו בכ31% במהלך יומיים (14% ברביעי ו17% בחמישי).
3. בנק גדול נוסף באיטליה Intesa Sanpaolo נפל ב7.3% ביום חמישי.
4. אחוז האבטלה בקרב הצעירים באיטליה חצתה לראשונה בהיסטוריה את רף ה30%.
5. קרן החילוץ באירופה נמצאת תחת חשש חמור ליציבותה- האג"ח הממשלתי בצרפת נסחר בתשואה גובהה יותר מזו של קרן החילוץ. בהתחשב שחלק גדול מקרן החילוץ ממומן בכספי הצרפתים זה מעמיד בסימן שאלה את יציבות אותה הקרן ודירוגה .
6. מניות שלושת הבנקים הגדולים בצרפת צנחו בלפחות 5%.
7. גם מניות הבנקים בגרמניה צנחו ב4.5% (Commerzbank) ו5.6% (Deutsche Bank )
8. התשואה על האג"ח האיטלקי ל10 שנים חצתה שוב את ה7% ונעצרה שם רק בזכות התערבות הבנק האירופי שרכש את האג"ח כדי לעצור את ההדרדרות. מחסום ה7%  ,ע"פ המשקיעים, נחשב קריטי ליציבות הכלכלה האיטלקית אם תשואות האג"ח ישארו מעליו לאורך זמן.
9. הונגריה נמצאת על סף פשיטת רגל לאחר שהאג"ח לשנה שלה נסחר סביב ה10% וערך המטבע שלה קרס.
10. התשואות על האג"ח הספרדי ל10 שנים עלו ל5.55% ונעצרו שם רק לאחר שגם הפעם התערב הבנק האירופי.

אז מדוע אזרחי ארה"ב לא מודאגים? התשובה היא כי רובם לא מודעים למצב. אירופה נמצאת בתהליך היסטורי של קריסה כאשר ארה"ב היא הראשונה להפגע ממנו, אבל בחלק מהמדיות המרכזיות בארה"ב אין שום אזכור בולט לכך.
הנה כמה מהכותרות הכלכליות הראשיות בעיתון השני בגודלו בארה"ב usa today, שפורסמו במקביל להתרחשות האירועים שתיארתי:
* עובדים כפו חרם לא רק על עישון אלא גם על המעשנים
* יצרני המכוניות מממהרים להגיש הצעות ליישום אפליקציות במכונית שלך
* ינואר הוא תקופת הדילים בטאקו בל,פיצה האט ווונדיס
וזה רק  כמה מהכותרות היותר מחמיאות שמופיעות שם. גם כעת בעת פרסום מאמר זה הכותרת הראשית במדור הכלכלי ב UsaToday היא :New Mini Roadster promises topless fun
כהרגלי, החלטתי לא לוותר ולחפש קצת יותר לעומק אחרי מילה ,אזכור אולי פיסקונת על המצב באירופה ולא מצאתי. אני מאמין או לפחות מקווה שאם אבצע חיפוש מעמיק עוד יותר בעמודים הפנימיים יותר, אולי אמצא משהו, אבל האמינו לי שלמצא גז מול חופי צפון הארץ זו כבר נחשבת משימה קלה יותר.


מקורות נוספים למאמר:
themarker
theeconomiccollapseblog

10 תגובות:

  1. סדר היום בארה"ב ממוקד במצבה הפנימי שלה עצמה מתוך הרצון לבלום את הציבור למרוץ מטורף לרחובות ולהוצאת כספם האחרון אם קיים מהבנק.
    החשש מהצונמי הקרב מאירופה מביא את מובילי הסדר היום הכלכלי בארה"ב לדיסאינפורמציה ולעצימת עיניים (כבת יענה) מהמתרחש מעבר לים ולהתמקד בקשיים מבית כאילו הם חזות הכל.
    ערן מי יבוא לעזרת ארה"ב האם סין מחזיקת האג"ח האמריקאי או חוקים דרקונים ומשטר כמעט צבאי בארה"ב

    השבמחק
  2. הינה קישור נתוני מניות הבנק האיטלקי. היום ירידה של 35%
    ונתוני הגרפים כמובן שאינם זמינים
    http://www.borsaitaliana.it/borsa/azioni/grafico.html?isin=IT0004781446&lang=en

    השבמחק
  3. נראה לי שלא דייקתי מספיק את החיפוש הינה הקישור לגרף מניית הבנק Unicredit נכון להיום 9/1 11:00
    http://www.borsaitaliana.it/borsa/azioni/grafico.html?isin=IT0004781412&lang=en

    השבמחק
  4. אבי למה אתה מעסיק אותנו בזוטות. כנס למדור הכלכלי בUSAToday עכשיו ותכיר את סלנה גומז,מסתבר שהיא גם נערה צעירה גם משקיעה וגם מומחית לרשתות חברתיות ומה שמפתיע בכל הסיפור הזה הוא איך הדבר הזה שבמקרה הטוב היה מופיע כידיעה צדדית במעריב לנוער נמצא בכותרת הראשית שם (להזכירך מדובר בעיתון השני בגודלו בארה"ב):
    http://www.usatoday.com/tech/columnist/talkingyourtech/story/2012-01-09/selena-gomez-tech-investor-postcard-app/52458786/1

    וברצינות: אני מאמין שבסופו של דבר האירופאים יביאו לידי משבר "מבוקר" או אל סף משבר את כל המצב רק בשביל להצדיק את הדפסות הכספים שיבואו מיד אח"כ. אין כמו הפחדה כדי לנווט המון אל עבר פתרונות לא ראליים. הבעיה האמיתית תתחיל שהמשבר כבר יצא משליטתם והדפסת הכסף לא תעזור, אז אנחנו עלולים להגיע לסטגפלציה (אבטלה גבוהה בשילוב אינפלציה גבוהה)

    השבמחק
  5. ערן,
    מה ההשפעות של זה לגבי היפראינפלציה עתידית באירופה?
    ובכלל, מב זה אומר?
    בתודה

    הבלוף נמשך: היקף ההפקדות בבנק האירופי - בשיא חדש

    הבנקים באירופה מוסיפים להעדיף להפקיד את יתרות המזומנים שלהם ב-ECB, במקום להזרים את הכסף לשווקים או לחלופין להפקידו בבנקים אחרים ■ השיא החדש: הפקדות של 463 מיליארד א'

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000713895

    השבמחק
  6. בארהב אני מציע לא להסתכל מה העיתונים מספרים בעיקר המקומיים ובמקום זאת להסתכל מה קורה ב CNN ו MSNBC וברדיו NPR ולראות שהאמריקאים כן מודאגים מהמצב באירופה ומנסים להשפיע אבל משבר המנהיגות באירופה חוסם נסיונות אמריקאים להתערבות

    השבמחק
  7. זה אומר שכרגע הבנקים באירופה כל כך חוששים להלוות את הכספים שניתנו להם (מחשש שלמלווים אין יכולת החזר) שהם מעדיפים לקחת את הכסף שאין להם (אלו כספי הלוואות להזכירך) להפקידו בבנק האירופי ולקבל עליו ריבית מובטחת.
    מאין נוצרת הריבית? זו הדפסה לכל דבר של כסף על ידי הבנק האירופי. ריבית שבשלב מאוחר יותר עלולה לגרום לאינפלציה. למעשה הבנק המרכזי מזרים בפעולה זו כסף ישיר לבנקים דרך הלוואות. מאחר שרוב הבנקים האירופאיים גם כך נמצאים בהפסדים גדולים את רובם הרווח מהריבית הזו משמש לכיסוי הפסדים. בכך למעשה הבנק המרכזי מציל את הבנקים המסחריים שהרי לולא האפשרות שלהם להפקיד אצלו כסף כבר מזמן היו קורסים.בארץ יש את אותו מנגנון שבו החל מ2008 מאפשר בנק ישראל לבנקים המסחריים להפקיד אצלו כסף על חשבון הציבור כמובן ולקבל בעבורו ריבית. השאלה היא מדוע אנחנו כאזרחים אין לנו את הפרבילגיה שיש לבנק לקבל על כספי הפקדונות שלנו ריבית גבוהה יותר מהריבית על ההלוואות.

    לשאלתך האם זה גורם להיפראינפלציה- כל עוד הכספים טמונים בבנק המרכזי אז לא. כרגע הסכנה המיידית היא הפוכה שבנקים ישימו את רוב כספם בבנק האירופי וכך המשק ינותק מבלון החמצן שלו שזה אשראי. כשזה יקרה תתרחש דיפלציה. דיפלציה שתמשך לאורך זמן עלולה להביא לסוף הכלכלה כפי שאנחנו מכירים אותה היום ולכן אהיה סמוך ובטוח שהבנק המרכזי ימשיך להזרים אשראי זול לבנקים ככל שידרש (שזה אומר ללא הגבלה ובקצב הולך וגובר בצורה אקספוננציאלית) כדי שלא יקרסו וכדי למנוע דיפלציה. כשכל הכסף הרב הזה יצא מתישהוא בעתיד מכספות הבנקים חזרה לשוק אז זה יגרום לאינפלציה. הבנק האירופי עדיין מוגבל בפעולותיו האלה על ידי חוקי האיחוד אבל אני מאמין שדי מהר ככל שהמשבר יחמיר גם פעולה כזו תאושר לו.

    השבמחק
  8. יאיר,
    ישנם אינספור דוגמאות לרשתות אמריקאיות שמסקרות את המשבר באירופה :CNN, BloomBerg וכו'
    אבל אי אפשר להתעלם מכך שעיתון יומי אמריקאי השני בתפוצתו בארצות הברית לאחר וול סטריט ג'ורנל שמופץ ב50 מדינות שם, מתעלם לגמרי מהנושא הזה.

    השבמחק
  9. לגבי אמריקה צריך להבין משהו חשוב ידיעות בנושא חו"ל צריך לרצות לצרוך זה לא יגיע מוכן ליד גם בעיתון גדול
    לדוגמא רשתות החדשות של שעה 11 (כמו המהדורה המרכזית של שעה 8 בארץ) לא עוסקות בעניני חוץ בכלל מאחר וכמות החדשות המקומיות בעיקר מזג-אוויר וספורט צורכות את רוב הזמן של המהדורה ולאזרח האמריקאי הממוצע זה מספיק בהחלט
    לכן זה לא יהיה נכון להסתכל על הנושא כאילו זה לא מעניין את האמריקאי

    השבמחק
  10. ערן
    היום התבשרנו שהבנקים באירופה לוקחים הלוואות מחברות ציבוריות "ג'ונסון אנד ג'ונסון וכו לצורך מסחר בריפו.
    האם אפשר שתסביר מה משמעות הדבר כאשר הבנקים כבר נאלצים לקחת הלוואות מהציבור (הפוך על הפוך) עקב מחנק תזרימי, דבר שיגרום למחנק תזרימי גם של הציבור עצמו, הלא כן?

    השבמחק