יום שלישי, 17 באפריל 2012

הצד האפל של מדיניות הצנע

המשבר הכלכלי אחראי לזינוק דרמטי בשיעור ההתאבדות של גברים, באופן מיוחד באיטליה, ביוון ובאירלנד. לא במקרה המדינות האלה הן אלו שגם מדיניות הצנע שהונהגו בהן היו מהקשות באירופה. לפניכם הסבר קצר מה המשמעות האמיתית של מדיניות הצנע ,איך כל זה מוביל לאבדן חיים של אנשים נורמטיביים והכי חשוב איך אנחנו נמנע מכך.


לפני משבר 2008 ,כל אחד לקח הרבה מאד חובות.
רוב האזרחים לקחו חובות כי לא היה להם מספיק כסף לרכוש מוצרים, דירות, להחזיר חובות קודמים,לממן את העסק שלהם או מכל סיבה אחרת.
הבנקים לעומתם גם הם לקחו חובות (מהבנק המרכזי או מהפקדונות של הלקוחות) אבל לא כי היה חסר להם ,פשוט כי הם רצו לעשות מאותם חובות רווחים .הרווח הוא על פער הריביות בין מה שהבנקים לוו לבין מה שהלוו.במילים פשוטות הם מינפו עצמם .הם מינפו עצמם כל כך הרבה עד שכמות החובות שלהם היתה כמעט פי 30 מכמות הנכסים שהיו בידם. 
אלא שהמסיבה ב2008 הסתיימה כשמשבר כלכלי גדול פרץ והבנקים מצאו עצמם עם חובות אדירים ללא כיסוי. הכיסוי ,לוקחי ההלוואות מהבנקים, פשוט פשטו את הרגל והתאדו. כשהבנקים היו על סף פשיטת רגל אז נכנסו הממשלות לתמונה והחליטו להטיל מדיניות צנע -המטרה: לחסוך כסף ולהרויח יותר כדי שיהיה לממשלות מספיק כסף להפנותו לצורך להצלת אותם בנקים שהם "גדולים מידי בשביל לתת להם ליפול". הכוונה במדיניות הצנע היא בעצם לקיצוץ בהוצאות ממשלתיות כמו קיצוץ בקצבאות, בפנסיה, בתנאי העבודה וכו' ,הכבדה בנטל המיסים וקיצוץ בשירותי הממשלה.


אם לא שמתם לב למשמעות של זה, אז מאחורי המילים היפות האלה של "מדיניות הצנע" יש משמעות קשה אחרת: הממשלות לוקחות כסף מאלו שמלכתחילה לא היה להם (האזרח הפשוט),מקצצות בשירותים שבסופו של דבר רק אותם אזרחים שאין להם משתמשים בהם וכל זה כדי להציל את אלה שהיה להם מהרגע הראשון והרבה אבל רצו עוד (הבנקים).
כשאתה לוקח למישהו שאין לו כמעט כלום את הקצת שעוד נשאר לו, אתה לא מותיר לו הרבה ברירות: באיטליה נרשמה עלייה של 52% (!!) בכמות המתאבדים, ביוון 24% ובאירלנד 16% ומדובר רק על אלו שהתאבדו על רקע המשבר הכלכלי בארצם.


במוקדם או במאוחר גם אנחנו נחווה סוג של מדיניות צנע ,רמזים על כך אנחנו כבר מקבלים מהתקשורת שלנו. בשביל להיות מוכנים לכך המנעו מהלוואות ככל שניתן. כולנו נהיה מתחת למים במדיניות כזו אך עדיף שנהיה שם עם בלוני חמצן מלאים במקום שנתפס בלי אוויר שלא לדבר על מינוס בחמצן.

צפו בכתבה על שיעור ההתאבדויות באירופה בעקבות המצב הכלכלי מדקה 12:10 -15:12

12 תגובות:

  1. "מדיניות הצנע" היא רק כלפי החלש שכבר נמצא במינוס בבנק והיא תגדיל לו את המינוס והחוב מגדיל את רווחיות הבנק.
    ב 1929 להתאבד לא הייתה מילה גסה והריטואל הזה עלול לחזור.
    עכשיו הזמן להדק חגורה לצמצם עלויות ולעצור את כדור השלג של האשראי.
    חייבים להעביר את כובד המשקל אל הבנק, כאשר יכאב להם אז יתחילו לחשוב גם על החלש.

    השבמחק
    תשובות
    1. לצערי אבי בשיטה המוניטארית הנוכחית אם לבנק יכאב, אנחנו נסבול מכאבי תופת. השיטה גרמה לנו להיות שבויים של הבנקים- אנחנו צריכים להאכיל ולהזין אותם בלי סוף מהמזון שלנו כדי שאנחנו נוכל להתקיים -אבסורד במיטבו.
      אם הבנקים יהיו בסכנה של חוסר יציבות הבנק המרכזי יציל אותם על ידי הדפסת כסף ואותה הדפסת כסף תוריד את ערך השקל שלנו וכשערך השקל הולך ופוחת אנחנו נהיים עניים יותר ויותר. בגלל זה אם לבנק יכאב -אתה תהיה יותר חלש.
      כל עוד כסף ייוצר מחוב -זה יהיה המצב -הקרבן תמיד יהיה האזרח..
      אלו שימצאו במינוס יפלו ראשונים אלה שבפלוס יוכלו לשרוד עוד קצת.

      ערן

      מחק
  2. הסבר מצויין. פשוט וברור.

    השבמחק
  3. הסבר מצויין. פשוט וברור.

    השבמחק
  4. או... החלופה לצנע, היא שהאזרחים ינפיקו את הכסף לעצמם ויסחרו בו, וישאירו את השקל מבוסס החוב לשימושם של הבנקים (בינם לבין עצמם, ובינם לבין הבנק המרכזי).

    מה שעומד ביננו לבין שימוש בכסף חופשי זו רק ההבנה של חברינו את המצב.

    לכן, חשוב להפיץ וללמד שכסף היום מבוסס חוב, וכסף מבוסס חוב מוביל לאינפלציה, משברים כלכליים, והעברת העושר מהאזרחים לקצה המחודד של הפירמידה תוך גרימת לחצים נפשיים וצריכה מוגזמת של מוצרים ושירותים, בשל הררי חובות שנערמים על כתפי האזרחים.

    ע'

    השבמחק
  5. אם תנסה היום להנפיק את הכסף שלך בארץ הזו, תכנס כל כך מהר לכלא שלא ישאר לך זמן להשתמש בו. למעשה כל דבר שתעשה שהבנקים ירגישו מאויימים במידה זו או אחרת, (מהדפסת כסף אחר ועד ברטריה בין אדם לחברו)יסגר במהירות שיא או שימוסה מהר עוד יותר, כך שהוא לא יהיה שווה את המאמץ. הדבר היחיד שנשאר לך לעשות במדינת הצבא הזו הוא לגדל בעצמך את האוכל, למצוא מקום מגורים ללא הוצאות מיותרות (אצל ההורים או בית שקנית לפני שלא היה ניתן), וליצור מסחר בקטנה בין חברים (קומונה קטנה) שלא יאיים ויראה כלפי חוץ. בקיצור - תתחיל להתנתק, ברגישות אך בנחישות...

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי,
      הסיבה שהיום אסור להדפיס כסף משלנו היא כי אנחנו הציבור מקבל את זה. אנחנו מקבלים את זה כי דואגים שנשאר "בורים" בכל הנושא הזה- אנחנו חיים תחת מטבע שיוצר מחוב ,משמש להעברת העושר מאיתנו אל עבר ציבור קטן ששולט בכסף,על הדרךה כסף שלנו נשחק על ידי אינפלציה תמידית-את כל זה אנחנו מקבלים בהבנה כאילו קיבלנו את השיטה הזו בהר סיני.
      ככל שנדבר יותר ונפיץ יותר את הבעיתיות של יצירת כסף מחוב ואת היתרונות ביצירת כסף בהתאם לצרכינו ללא חוב,רק אז תעלה הדרישה לייצור כסף כזה, כשתעלה דרישה כזו גם יהיו הפולטיקאים שידאגו להעביר חוק בנושא.
      מאחר שהבנקים יעשו הכל בשביל למנוע זאת אפשר יהיה להשאיר את השקל כמות שהוא ולנהל מערכת מטבע אלטרנטיבית בנוסף.
      זה נשמע כמו מדע בידיוני אבל מערכות כאלה קיימות כבר היום בשוויץ,אורווגוואי , בקהילות שונות בארה"ב , בחלק מארצות מזרח אירופה ובבלגיה .
      הרחבתי על הנושא בעבר :
      http://kalkala-amitit.blogspot.com/2012/04/blog-post_10.html
      http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/12/blog-post_21.html

      ערן

      מחק
    2. ערן,
      מה דעתך על הביטקוין?
      הסבר מווקיפדיה (Bitcoin) הוא מטבע וירטואלי, אשר נוצר בשנת 2009 על-ידי מפתח התוכנה הראשוני שלו, סאטושי נקאמוטו (Satoshi Nakamoto; כנראה שם בדוי). ייחודו בכך שהוא אינו בשליטתה של אף ממשלה אך למרות זאת הוא כולל מערכת אמינה של תיעוד העסקאות. כיום ישנם מספר מאות בתי עסק אשר מכבדים את מטבע הביטקוין, ומתייחסים אליו כאמצעי תשלום לגיטימי‏[1].

      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%99%D7%98%D7%A7%D7%95%D7%99%D7%9F

      האם נראה שלך שמטבע וירטואלי כזה יכול להוות אלטרנטיבה ראויה?

      מחק
  6. אירלנד עליה של 16% בהתאבדיות??????????????????? לא יכול להיות! היה כאן שר אוצר ב 2003 שאמר " שר האוצר נתניהו מרבה להשתמש בהצלחת התוכנית הכלכלית באירלנד כהוכחה להצדקת תוכניתו הכלכלית."

    והכתבה דווקא מחמיאה לאירלנד, אז מה זה אומר עלינו לאחר כמעט עשור!


    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2719681,00.html


    רונן נ.

    השבמחק
  7. ערן כל שוב פעם כל הכבוד!!! עדיף ילד אחד שאומר לא ממליונים שהולכים בעדר.
    הניב גלבוע השמן הזה בסוף זה מה שאנשים "רוצים" להיות. זה השיווק של המציאות שלנו. ילדים בגיל6 אוכלים במסעדות בנמל בת"א/הרצליה. אם זאת המטרה הסופית שלנו כאינדיבידואלים החברה שלנו גם ככה תקרוס. בלי קשר לכסף מחוב. מה נראה לאנשים פה- שבנאדם העביר 3 שנים בתור לוחם שטחן ומה שיש לו לעשות באזרחות זה למלצר אנשים שמנופחים מעצמם חיים באשליה שהם מישהו ילך להגן על המדינה הזאתי???

    -אני מתחיל ללמוד שנה הבאה- ולקחת הלוואה ללימודים- נראה לך שכדי לי לברוח מפה??? האם כדי להשקיע בלימודי "כלכלה"?

    ליאור

    השבמחק
  8. יש כסף שאינו מבוסס חוב וניתן להשתמש בו. בולי דאר. קניתי בולי דאר לפני כמה שנים. בולים ללא ערך. הם טובים לשימוש כל עוד רשות הדאר עובדת. אני משתמש בהם לא מעט.
    הבעיה היא שאי אפשר למכור את זה חזרה לדאר ולקבל כסף. וגם, לך תיקנה לחם עם בולי דאר. האפשרות קיימת אבל הישום קצת הרבה בעייתי.

    השבמחק
  9. שלום ערן,
    אני נהנית מאוד מהבלוג.
    אם אפשר, אשמח מאוד מאוד לפוסט מפורט יותר בנושא "מדיניות צנע". מה זה אומר ומה היא יכולה לדוגמה לכלול, מעבר למה שנכתב בפוסט הזה.

    השבמחק