יום חמישי, 19 באפריל 2012

משחקי הרעב - זה לא רק סרט

אין מי שלא ראה את הסרט משחקי רעב ולא יצא עם הרגשת הקלה שמזל שאנחנו לא חיים בעולם כזה. אף אחד לא שם כלל לב שמשחקי הרעב הוא סרט/ספר דימיוני שמתאר כמעט אחד לאחד את מצבינו היום.הסיבה שאנחנו לא מרגישים זאת היא שבסרט הדיכוי הוא גלוי ומתבצע על מספר קטן של אנשים. אצלנו הדיכוי מתוחכם הרבה יותר, לא ברוטלי ומבוצע על אוכלוסיה עצומה .
לפניכם השוואה אחד לאחד בין מה שמתרחש בסרט לבין מה שמתרחש בחיינו. הדימיון מבהיל.
(לטובת אלו שעדיין לא צפו בסרט,לתשומת ליבכם -אני מציג במאמר זה קווים כלליים מהעלילה של הסרט/ספר אך השתדלתי מאד כך שפרטים אלו לא יפגעו לכם בהנאה ובמתח שבמהלך הסרט -לשיקולכם)


 
רקע-
בסרט: העולם שבו מתרחשים "משחקי הרעב" היא על טריטוריה חדשה המחולקת לתריסר מחוזות,כל מחוז הוא בעל מעמד שונה. המשותף לכולם שהם נשלטים על ידי יישות אחת של אזרחי עיר הבירה- הקפיטול ,ששולטים להם על כמויות המזון.כל המחוזות חיים בחשש מפני החלטות הקפיטול.  המחוז ה13 בטריטוריה שמרד הושמד כליל.
בחיים: העולם שבו מתרחשים "משחקי הרעב" היא על טריטוריה חדשה שהוקמה ב1913 על ידי הבנק המרכזי ומחולקת לכמה מחוזות/סקטורים בעלי מעמד שונה- למשל בישראל זה מחולק לחרדים,חילוניים,ערבים,יהודים, סוציאליסטים ,קפיטליסטים, שמאלנים, ימניים ועוד..  המשותף לכולם שהם נשלטים על ידי יישות אחת השולטת על הכסף ועל אורחות חייהם-המערכת הבנקאית בראשות הבנק המרכזי. כל המחוזות/סקטורים חוששים מפני החלטות הבנק המרכזי (יעלה ריבית ואז נכנס למשבר גדול ולמחסור בכסף או יוריד ואז לא נוכל לקנות דירה)
אם אתם תוהים למה כלל לא קיים מחוז נוסף של מתנגדי השיטה המוניטרית שמנהיג הבנק המרכזי, אז זה בגלל שהם המחוז ה13 של ימינו. הם לא הושמדו פיזית אלא פשוט לא מושמעים בתקשורת או במוסדות הלימוד שזה בשורה התחתונה אותו הדבר.


השליט-
בסרט: הקפיטול היא עיר הבירה השולטת על אזרחי המחוזות .תושביה הן האליטה השולטת במדינה. הקפיטול מחייב את כל אזרחי המחוזות להיות שותפים במשחקי הרעב . בנוסף לכך ,הקפיטול מדכא באופן ממושך את כל המחאות-  מי שלא עמד בכללי המשחק והחיים ומרד הושמד כליל.
בחיים: המערכת הבנקאית הוא הגוף השולט על האזרחים. בעליה הן האליטה השולטת במדינה. המערכת הבנקאית מחייבת (ע"י שמירה על המונופול על הכסף) את כל האזרחים  להיות שותפים במשחקי הרעב.  בנוסף לכך המערכת הבנקאית מדכאת באופן ממושך את כל המחאות- בניגוד לסרט זה לא נעשה בכוח אלא בתחכום: ככל שהמחאות החברתיות מתחזקות כך השיטה שמנהיגה המערכת הבנקאית מענישה עוד יותר את ציבור המוחים בלי שהם מבינים בכלל למה*.
מחוז/סקטור שינסה למרוד ויפסיק לקחת הלוואות בכלל ישאר ללא כסף ויושמד כליל**, שוב לא בשפיכות דמים אלא כתוצאה ממחסור בכסף.


* כלל בסיסי ועובדתי בשיטה המוניטרית הנוכחית: ככל שאזרחים יקחו פחות הלוואות והמחירים ירדו כך מצב המשק יורע ואז האזרחים יצטרכו להתמודד עם משבר כלכלי גדול יותר.
** מאחר שכל הכסף בשיטה המוניטארית הנוכחית מיוצר מחוב ,אם לא נקח הלוואות לא יהיה כסף בעולם ולכן לא נוכל להתקיים. לוגיקה פשוטה אך קשה לתפיסה.



משחקי הרעב -
בסרט: משחקים שהומצאו על ידי הקפיטול. בכל שנה נבחרים קבוצת נערים מכל מחוז מתוך רשימה של פתקים, ניתן להוסיף שמו של נער לאוסף הפתקים פעמים נוספות אם ביקש לעצמו אספקה נוספת של דגן ושמן.
כללי המשחק:  הנערים והנערות נשלחים לזירה שלא ידוע איך תיראה, שם הם נלחמים אחד בשני עד המוות. יש גורמים נוספים שמגבירים את הסיכויים של המתמודדים למות: רעב, צמא, מחלה,נכות ועוד.
המתמודד היחיד שנותר חי ושורד- מוכתר כמנצח. כאשר המנצח מגיע למחוז שלו מורעפים עליו פרסים ומתנות למיניהם מהקפיטול, והוא עובר לגור בבית חדש שנמצא ב"שכונת המנצחים" בכל מחוז (שכונה בה המנצחים במשחקי הרעב משנים קודמות מתגוררים).
בחיים: משחקים שהומצאו על ידי הבנק המרכזי והבנקים המסחריים. בכל תקופה מסוימת נאלצים אזרחים מכל מחוז לקחת הלוואות בגלל מחסור בכסף שמיוצר על ידי המערכת הבנקאית. הסיכוי שאזרח יקח הלוואה ויכנס למשחק גבוה יותר אם יצרוך יותר סחורות או נכסים. הבנק מייצר את ההלוואה לאזרח אבל האזרח מחויב להחזיר לבנק גם את הריבית בנוסף להלוואה.את הריבית בניגוד להלוואה הבנק לא מייצר, ולכן הדרך היחידה של הלווה להשיג אותה זה פשוט להלחם עליה מול ועל חשבון שאר הלווים  בשוק.
כללי המשחק:  הלווים מכל מחוז נכנסים לזירה שלא ידוע איך תיראה (המצב הכלכלי במערכת הבנקאית הקיימת הוא בבסיסו לא יציב), שם הם נלחמים על הריבית אחד בשני עד המוות. גם מאלו שהפסידו ולא איבדו את חייהם,רובם ודאי איבד את עולמו. גם פה יש גורמים נוספים שמגבירים את הסיכויים של המתמודדים למות: רעב, צמא,מחלה,נכות ועוד
המתמודדים היחידים שבאמת מנצחים במשחק מוכתרים כטייקונים.  כאשר הטייקון מגיע למחוז שלו מורעפים עליו פרסים ומתנות למיניהם מהבנק, והוא עובר לגור בבית חדש שנמצא בשכונת היוקרה בכל מחוז (שכונה בה המנצחים במשחקי הרעב משנים קודמות מתגוררים).


אז במה תורם המשחק לשולטים בו-  
בסרט: האזרחים תלויים לגמרי בקפיטול -אז מדוע הקפיטול פשוט לא הורג את כל השחקנים במשחק ישר?
כשבנאדם חסר תקווה הוא מתוסכל ולכן גם מתקומם - הקפיטול משאיר תקווה לאזרחים שיוכלו לנצח במשחק ולהתעשר וכך הוא מונע התקוממות נגדו. על הדרך הוא מעניק שעשוע להמונים שצופים במשחק וממתינים לראות מי ינצח ויתעשר ומפנטזים שיום אחד זה יקרה גם להם.
בחיים: האזרחים תלויים לגמרי במערכת הבנקאית -אז מדוע המערכת פשוט לא לוקחת מאיתנו את הכסף ישירות? כמו בסרט בנאדם חסר תקווה הוא מתוסכל ולכן יש סיכוי שיתקומם - המערכת הבנקאית משאירה תקווה לאזרחים שיוכלו לנצח במשחק ולההפך לעשירים וכך היא מונעת התקוממות נגד המערכת. על הדרך היא מעניקה שעשוע להמונים שממתינים לראות מי ינצח ויתעשר בתוכניות (הריצה למיליון, לפול על המיליון, מי רוצה להיות מיליונר,אל תפיל את המיליון, מיליון ש"ח פרס ראשון באח הגדול או מיליון ש"ח פרס ראשון בהישרדות) ומפנטזים שיום אחד זה יקרה גם להם.

הרווח מהשליטה-
בסרט: הקפיטול תלוי לגמרי באזרחי המחוזות - הוא מקבל מהם סחורות חיוניות לקיומו.
בחיים: המערכת הבנקאית תלויה לגמרי באזרח- ללא ההלוואות נושאות הריבית שיקחו אין לה זכות קיום.

ניסיונות התחמקות מענישה במהלך המשחק-
בסרט: מתמודד שנפצע עשה ניסיונות החמקות והסוואה שלא ימצאו אותו.
בחיים: מי שחייב כסף ואין לו יכולת להחזיר מנסה להתחמק ולהסתתר שלא ימצאו אותו.

שינוי כללי המשחק-
בסרט: הקפיטול יכול לשנות את כללי המשחק כך שיותר מתמודדים ינצלו
בחיים: הבנק המרכזי יכול לשנות את כללי המשחק כך שרוב האנשים ינצלו.

הגבלות במהלך החיים הרגילים
בסרט: במהלך החיים הרגילים נאסר על התושבים לצוד ללא אישור והכריחו אותם להיות מוזנים רק מאוכל שסופק להם ושיש בו מידי פעם מחסור.
בחיים: במהלך החיים הרגילים נאסר על התושבים ליצור כסף משלהם ללא אישור והם מחויבים להשתמש רק בכסף שהבנק המרכזי מספק להם ושיש בו מחסור תמידי כחלק מהשיטה המוניטארית שמנהיג הבנק.

אז שיהיה לכולם בהצלחה במשחק,
במשחק הזה: ההצלחה שלכם היא הכשלון שלי!

16 תגובות:

  1. I estimate that within a decade we will see the end of physical money and the emergance of virtual currency - perhaps that's the goal of those who are engineering the current crisis - this will pave the way to one world currency.
    Your "money" will be credited and deducted via RF chip implant - perhaps by 2025-30 - the technology is already here to accomplish it.
    Thus, if you want to see what is coming, the movie "In Time" is a good start.
    - Eran
    PS
    The Central Bank system existed well before 1913 which is simply the year the Act was passed by Congress in the U.S.

    השבמחק
  2. ערן. ההשוואה נכונה ומדויקת מה שמגביר את התחושה שגם סרט זה נועד להעברת מסרים לציבור.
    בהמשך לפוסט הקודם של הבדרן שמזהיר את אזרחי ארה"ב (שצופים בו בהמוניהם )מפני היפר אינפלציה. גם סרטים משמשים להעברת מסרים.
    הסרט אווטר למשל הופק בתקופה בה היה צורך להסביר לציבור עד כמה הוא ייצור מזהם שאינו מתחשב בסביבה. גם עולם המים של קווין קוסטנר הופק כאשר החלו בתעמולת "ההתחממות הגלובלית" מעשי ידי אדם.
    בגדול קשה לפספס את השימוש התעמולתי שנעשה בהוליווד להעברת מסרים באמצעות סרטים.
    ישנה אפילו טענה שמידי פעם מגיעים למפיקי הוליווד תסריטים מוכנים בדרישה להפקת סרטים בהתאם לצורך.
    המטרה בכל אלה היא "מתן הזדמנות לברוח" משהו כמו הסצנה בסרט אפוקליפטו . כאשר השבויים מקבלים "הזדמנות" לברוח אולם הסיכויים פועלים כנגדם ב 99%.
    מרגע שמבינים איך העסק עובד אפשר לראות את השיטה בכל פינה.
    הדוגמה המקומית האחרונה. יש שתי תכניות על יזמות בטמבלביזיה המקומית.
    אחת של ערוץ 10 ושנייה חדשה בערוץ 2.
    הם כמובן מציגים את אלה שהצליחו מתוך תקווה שכמות גדולה של צופים יחליטו להיות יזמים גם כן . ירוצו לבנק ייקחו הלוואות שיחליפו את שוק הנדל"ן הקפוא. אלה תכניות תעמולה לכל דבר ועניין.

    השבמחק
  3. ערן רציתי לשאול את דעתך בעניין.
    לאחרונה עלה לי רעיון למודל כלכלי שיכול להעשיר בו זמנית את המדינה והאזרחים יחד ורציתי לשאול את דעתך בעניין.

    הרעיון הוא כזה שהמדינה תחליף את הבנקים ,המדינה תספק את שירותי האשראי והבנקים לא יוכלו לתת אשראי אלא היו רק שומרי הכסף שנמצא אצלם.
    זאת אומרת שהמדינה גם ככה היא היוצרת הבלעדית של המטבע ולכן המדינה תספק אשראי למשק בריבית נמוכה את הרווח מהריביות שהמדינה תספק ליזמים ואזרחיה היא תשקיע בפיתוח המדינה במגוון תחומים כלכלי ,חברתי ,צבאי ,תשתיות וכו...
    בצורה כזאת נוצר מעגל קסמים של רווח למדינה שמתורגם לרווח לאזרחים.

    מה אתה אומר על המודל הכלכלי הזה ? כמובן שהוא עדין לא גמור אבל לפי דעתי יש לו פוטנציאל עצום.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום דור,
      הרעיון שלך הוא בכיוון נכון.
      כמה שאלות:
      מה יהיה הפרמטר לייצור עוד כסף? כל מי שיבקש הלוואה יקבל? זה הרי יעורר בעית אינפלציה.
      דבר שני למה להלוות כסף אם אפשר לייצר ולפזר אותו בהתאם לקריטריון שיצור חלוקה צודקת וימנע אינפלציה (למעט תקופות של אסונות).
      כל מערכת שיוצרת כסף לפי חוב נושא ריבית היא בבסיסה מערכת לא יציבה. אם נסגור את החורים בהצעתך אולי נקבל מערכת יותר צודקת, יותר עמידה ויותר יציבה מזו של היום אך גם היא בנקודה רחוקה בעתיד תתרסק.
      ערן

      מחק
  4. למה לא לפרסם אזהרת ספוילרים לפני הפוסט?

    דניאל

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום דניאל,
      בניתי את המאמר כך שלא יחשוף פרטים שעלולים לפגוע במתח ובהנאה מהסרט. למרות זאת, לטובת אלו שלא רוצים לדעת אף פרט בטרם יצפו בסרט הוספתי הערה בתחילת המאמר.

      ערן

      מחק
  5. Good effort here:

    http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=322669

    and here:)

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=aMavrv-xNaU

    - Eran

    השבמחק
  6. קריון,הישות הרוחנית,הציע כבר ב 1989 להשתמש בשיטה הישנה ביותר לתחלופה,
    עד אשר תוחלף השיטה.
    אני מניח שהוא התכוון לברטר.

    השבמחק
  7. ערן שלום
    אחר המגיבים בפוסט הקודם נתן קישור לסרטון אשר המסביר מהוא ומהוא הפד.

    ההרצאה בסרטון מסבירה מה מטרתו של הפד , מי הקים אותו מהם שותפו והכי חשוב למה הממשלה ( כל ממשלה ) שותפה בתרמית הזו שנקראת "בנק מרכזי".
    הסרטון מ א ל ף !!! ממליץ בחום לכל אחד
    http://www.youtube.com/watch?v=lu_VqX6J93k&feature=related

    הסרט סגר לי פינה שלא הייתה מובנת לי עד עכשיו - לא הבנתי אך קורה שהשלטון ( כל שלטון ) מוכן לוותר על יצירת הכסף ולהלוות אותו בריבית מבנקים פרטיים - ההיגיון אומר שאיפה שהוא הממשלה צריכה להרוויח מהשיטה - אחרת למה היא שומרת עליה מכל משמר???

    הסרט מפתיע ולימד אותי הרבה דברים חדשים - רובם מדאיגים !!!

    בנוסף אני רוצה להמליץ לך ערן לצרף לדף הבית את סרטון האנימציה המפורסם המסביר אך נוצר הכסף - רק שכעת הוא בתרגום לעברית.

    http://www.emetaheret.org.il/2008/11/18/money-as-debt-%D7%AA%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%9D-%D7%9C%D7%A2%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%9B%D7%A1%D7%A3-%D7%9B%D7%97%D7%95%D7%91/

    השבמחק
    תשובות
    1. הסרט כבר הוסף למדור השיטה המוניטארית בראש האתר.
      לגבי למה השלטון הסכים לשליטת הבנק המרכזי? זו לא שאלה מי הסכים ולמה אלא למי יש יותר כוח וכפה את עצמו על השני.
      ממליץ לך לקרא את המאמר הבא להבנת הרקע למאבק בין הממשל לבנק המרכזי על השליטה:
      http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/10/blog-post_04.html

      מחק
  8. אני יכול להבין את מלחמת הענקים שהתחוללה בארה"ב - העם נגד קומץ רב השפעה של בעלי הון. אבל לא יכול להבין איך שאר העולם אימץ את השיטה הכול כך זדונית ללא כל מאבק האם השיטה נכפתה עלינו בניגוד לרצוננו או עם רצוננו... אפילו האוייבות של ארה" ב אימצו אותה. מה זה אומר....

    השבמחק
    תשובות
    1. אל תפחד תקרא עד הסוף.
      -המטרה הסופית היא ממשלה עולמית אחת. ע"י הבנק הבינלאומי והאו"ם.
      זה לא עוד תאוריה הזוייה, זה הולך לקרות. גם המאגר הביומטרי קשור לזה. צריך לחקור קצת בגוגל וגם אתה תבין.
      רוטשילד קנה את המדינה הזאתי. הוא תרם את הכסף לבנית משכן הכנסת. קרן רוטשילד מחזיקה פה נכסים ואדמות של מיליארדים. כן זה נכפה עלינו ועל כל עם אחר.

      מחק
  9. המטבע הווירטואלי מגיע ל THE MARKER:
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1690268

    השבמחק
  10. ואני חשבתי שהסרט למעשה מדבר על צביעות הכרחית (הכרח מילת המפתח), ובכך ניתן לראות בכל דבר:

    (אזהרת ספויילר - קלה ביותר)
    מסתרים את האמת המרה מפרימרוז, אחותה הקטנה של הגיבורה קטניס, ואח"כ ממתיקים אותה.
    גם אנשים בבירה המבינים (ואף נרתעים, אפילו נגעלים) מהמשחק, כגון סינה הסטייליסט, ראש צוות ההחנה של קטניס ופיטה מהמחוז) חייבים להמשיך ולהתנהל בו, כמוהו גם מדריכם היימיטץ', הזוכה לשעבר, שברורה לו ההצגה ושחייבת להמשך.
    סיפור האהבה המזוייף בין בן האופה פיטה וקטניס (כפי שאמרו גם פיטה, גם סינה וכן ברור מאהבתה האמיתית של קטניס לגייל) - בהקשה הזה במיוחד המשך יחסיהם לאחר המשחק (משתמע) כהכרח לחברה.

    ועוד דוגמאות רבות מאוד בסרט, למעשה כל הלך הרוח שלו בנוי כך ויתכן שגם צביעת הפנים של אנשי הבירה, אם כי אינני יודע אם זה היה בספר (או בכלל סוזן קולינס יהודיה / יודעת עברית), לעניין זה הבמאי גארי רוס יהודי וכנראה מודע לזה כעזר אומנותי.
    (סוף אזהרת ספויילר)

    לעניינינו, צביעות הכרחית ככורח חברתי ניתן לראות בכל פינה בעולם ובמיוחד בעולם הכלכלי. אם כבר, בסרט עובדה זו נשמרת ונשארת כך שזה לא נראה טוב למאבקנו, מאבקו של אתר זה.

    השבמחק
  11. ערן יש להדגיש לציבור את הנקודה של ריבית לא קיימת כבעיה.
    תמיד שנותנים הלוואה הריבית לא קיימת.
    זה שלעצמו לא בעיה.
    הבעיה היא כמובן כמות ההלוואות ולכן כמות הריבית הנדרשת.

    השבמחק
  12. ערן הינה עוד סרט עם מסר חבוי IN TIME עם גסטיין טימברלייק אבל הוא כל כך נכון.
    http://www.youtube.com/watch?v=fdadZ_KrZVw

    בעתיד אנשים יזדקנו עד גיל25 ואז "יקנו" זמן חיים. העשירים מחזיקים את הזמן.
    לכול אדם שנולד יש שעון על היד שמראה כמה זמן נשאר לחיות= המאגר הביומטרי.
    ועוד.

    ליאור

    השבמחק